HANS systém pohledem Mr. Cimbu
Vzhledem k tomu, že jsem své další účinkování na domácí rallyové scéně spojil právě se zavedením ochranného systému hlavy HANS, sbíral jsem informace pro i proti již v průběhu letošní celé sezóny, dal jsem si práci a sháněl i informace z dob dřívějších. Musím říci, že už patřím mezi služebně starší a doufám, že zkušené jezdce, otázku své a spolujezdcovi bezpečnosti kladu na přední místo. Dále musím podotknout, že jsem 7 let pracoval ve výzkumně-vývojovém závodě firmy Škoda, známém jako Česana, kancelář jsem sdílel s techniky mající na starost pasívní bezpečnost automobilu, takže, byť jsem měl jiné pracovní úkoly, v zájmu vlastního sebevzdělávání jsem ledacos pochytil i z problematiky ochrany posádky při nárazu.
HANS bez výhrady schvaluji pro automobilový okruhový sport, kde vzhledem k dosahovaným rychlostem a z nich vyplývajícím silám, nutnosti pouze malého vychýlení hlavy a také možnosti nárazu ve velké rychlosti na pevnou překážku – svodidlo, nebo možnosti bočního nárazu velkou čelní plochou – boční náraz jednoho vozidla jedoucího vysokou rychlostí do boku druhého, stojícího napříč trati v případě „plechových vozů“, o problémech ohrožení hlavy jezdce formulového auta by se dala napsat celá kniha, nebo alespoň rozsáhlá kapitola…
V letošním roce se na našich rallyových tratích (mám přehled jen o MMČR v rally, ostatní rallyoví fanatici, prosím, promiňte) se udála spousta vážných nehod, bohužel i jedna s tragickými následky. Namátkou: Landa a Szabó na Šumavě, Mirek Levora s Pavlou Třebínovou v Třebíči, Kresta a Fiala na Barumce, Trojan na Tatrách, Orsák v Košicích, Křížek na Vsetíně. Z uvedených nehod, pokud mám informace, bez újmy na páteři vyšly posádky Dana Landy, Viktora Szabó, Michala Fialy, spolujezdec Petr Řihák od Karla Trojana měl mimo jiné zlomenou klíční kost a žebra, tady by HANS nic nezachránil, Jarek Orsák s Karlem Vajíkem sice měli po nehodě límec fixující krční páteř, ale k podobnému zhmoždění můžete přijít i v posteli při spánku se špatně položeným polštářem pod hlavu. No a Petr Křížek se spolujezdcem také vyvázli bez fatální újmy na krční páteři.
Roman Kresta a Petrem Grossem tvrdí, že jim Hans zachránil život, na druhou stranu Jirka Volf utrpěl frakturu páteře při vyskočení z trati na Hustopečích a světe div se, měl systém HANS a praskl mu právě první obratel pod tímto bezpečnostním zařízením. Nebudu připomínat, že na stejném místě trať opustil v loňském roce Vláďa Barvík a směle pokračoval dál.
Záměrně jsem vybral hlavně vozy kategorie N4, protože mají přibližně stejnou hmotnost dle homologace 1350 kg, navíc všechny vozy byly Mitsubishi. Roman Kresta startoval se speciálem Super 2000 Peugeot, který má o 200 kg menší homologační hmotnost než Mitsubishi, čili při nehodě na posádku nepůsobí tak velké setrvačné síly, náraz byl dílem utlumen hlínou v příkopě, dílem deformací karoserie a bezpečnostního rámu, ovšem ne v místě ukotvení bezpečnostních pasů.
Následky havárie Mirka Levory s Pavlou Třebínovou by systém HANS nezmírnil, při nárazové rychlosti 147 km/hod s minimální deformační zónou dochází k utržení vnitřních orgánů, jestli došlo ke zlomenině spodiny lebeční u obou členů posádky mi není známo. Havárii Petra Křížka jsem zde uvedl jen proto, že dostatečně ilustruje, z jak zdemolovaného rallyového auta vyleze posádka prakticky nezraněna, když má to správné štěstí.
Poohlédnu-li se do minulosti rallysportu, opravdu nevím o případu, kdy by systém HANS zabránil úmrtí některého člena havarované posádky, nevím dokonce ani o případu, kdy došlo k přerušení míchy krční páteře, jak je tomu poměrně často například v hokeji. Na druhou stranu to, že o takovém případu nevím, ještě samozřejmě neznamená, že neexistuje – naší lásce se na světě věnuje opravdu velké množství lidí na různých úrovních.
Je známý případ spolujezdce Rautianena z Rally 1000 jezer, kdy na jednom z mnohých skoků při premiéře HANSu u této posádky došlo k vážným problémům s páteří, jako protipól můžeme uvést prasklý obratel Zdeňka Vlčka po doskoku na RZ Přídolí v Krumlově. Otázkou zůstává, kdyby měl páteř zatíženou navíc systémem HANS, kolik a v jaké míře by povolilo obratlů potom. Ano, zase se mi připomíná letošní Jirka Volf. Pokud jsem viděl testy systému HANS, všechny byly na čelní náraz. Působivé, jistě. Podařilo se mi obstarat homologační listy tohoto systému a nevěřil jsem vlastním očím. Systém je homologován pouze na základě simulace čelního nárazu na stavu, navíc pouze na torzu krční páteře, nebyla použita ani celá figurína v sedadle, kde sledoval se systém jako celek.
Vezměme v potaz hypotetický boční náraz rally auta přesně na „B“ sloupek, je jedno, jestli levý, či pravý. Nejčastějším předmětem nárazu v rally je strom, vzhledem k jeho relativní malé ploše a navzdory bezpečnostnímu rámu jednoznačně proniká hluboko do interiéru, před sebou bortí karoserii. Po rámu praská skořepina sedadla, jistou výhodou byla deformace prahu karosérie, kde je kotevní úchyt bezpečnostního pasu. Ten se díky tomu částečně uvolňuje a pomáhá pohybu sedadla s tělem člena posádky, který byl původně setrvačnou silou vržen proti síle působení stromu. Hlavu v přilbě zastavilo „ucho“ sedadla ve spolupráci s obložením rámu (ano, to jsou skutečně prvky pasivní bezpečnosti). V tento okamžik už došlo pravděpodobně (záleží na síle nárazu) k fraktuře pánve, kyčelního kloubu, sériové fraktuře žeber (ta, zlomená, mohou propíchnout plíce a další vnitřní orgány), klíční kost a lopatku.
V případě použití HANSu však nastává další fáze, chomout HANSu se opřel o sedadlo – vše, co udržuje jeho polohu na těle je zlomeno a pohybuje se proti krční páteři, kterou měl chránit! Jde o to, že pokud nejde strom přímo na posádku – karosérie se sice výrazně deformuje, ale nedochází k silám takových velikostí, které mají za následek fatální poškození krční páteře. To je právě velký rozdíl proti okruhovému sportu, kde, pokud vyloučíme náraz některého z rohů karosérie, jde vždy o rozložení síly do velké plochy (náraz na svodidlo v kolmém směru, čelní náraz do boku auta) a tím udělení velkého zrychlení osádce uvnitř a samozřejmě velkému vychýlení hlavy vůči trupu.
Nikdo neřeší, o kolik se sníží rychlost čelního nárazu majícího vliv na utržení vnitřních orgánů vlivem zvýšené hmotnosti těla právě o váhu systému HANS. Nikdo se rovněž nezabýval nebezpečností hmotnosti zatěžující ramena a tím i páteř při dopadu po skoku – příklady už jsem uváděl. Zatím se totiž mnoho neví, že díky chomoutu pilot nemá podepřenou páteř v celé ploše, ano, to je důvod, proč by měly být s Hansem namontované i sedačky s vybráním pro něj. To, že takto zvětšená sedačka bude mít vliv na konstrukci rámu, je jasné. Nikdo neví, co udělá chomout HANSu hrudní části páteře při několikanásobném saltu, kdy dojde k uvolnění bezpečnostních pasů a tím i změny polohy chomoutu HANSu proti vybrání v sedadle a konec konců i vůči tělu!!!
Je zajímavé, že když někdo upozornil na celkové náklady na kompletní HANS (přilba, HANS, pasy a sedadla), najednou můžou být použita i ta stará, bez vybrání, ale nikoho nenapadne právě z tohoto vyplývající nebezpečí pro páteř!!! Nebudu se rozepisovat o nepřirozené poloze s HANS bez toho správného sedadla a tím umocněným nebezpečím pro páteř při skoku a kolostřešní kombinaci vozu, otázkou je, jak se jednotliví jezdci srovnají nejen s polohou za volantem, ale také s eventuální vizuální kontrolou některých ovladačů – např. toho pro rozdělení brzdného tlaku. Jde skutečně o bezpečnost? Kdo stanovil standardy pro homologaci tohoto zařízení, nebyl to náhodou samotný výrobce, respektive jeho vynálezce? Opravdu vzal do úvahy všechny možné varianty nárazů, jak je přináší právě jen rally? Byl oponentem někdo alespoň částečně znalý problematiky rallysportu? Neproběhla homologace stylem – tak nám dej víc, my se přestaneme ptát, nebo se opravdu nad daným problémem nikdo nezamyslel?
Nedělám si iluze, proč je systém HANS povinně zaváděn do rally, homologace u FIA jistě něco stála, výše poplatků za ni se rozhodně řídí možným množství aplikací, které je v rukou FIA… Náš autoklub plní rozhodnutí direktivy FIA, dobře, ale informoval někdo FIA o Volfově problému, vzpomněl si někdo na Rautianena? Proč je HANS povinný i v rallysprintech, kde ho ani FIA nevyžaduje? No protože by všichni šli jezdit sprinty a z MMČR by zbylo trapné torzo. Navíc, nejste blázni, když bezpečnostní systém odmítáte? Bezpečnosti není nikdy dost!
Ano, právě, co když je však disciplína, kde může jinak osvědčená bezpečnostní pomůcka naopak způsobovat zranění? Proč by výrobci HANS měli platit za další drahé testy, když už mají FIA homologaci? Je opravdu nutné vyměnit případné zhmoždění krční páteře u menších havárií za doživotní imobilitu? Nestačilo by zavést povinně sedadla s ušima a neustále připomínat, jak je dobré mít správně utažené pásy? No jasně, zas ty prachy, takhle přeci mají navíc za homologaci pasů, přileb a vlastních HANSů. Nejde přeci o skutečné bezpečí posádek, jde tu o PRACHY!!!
Že systém HANS propaguje několik špičkových jezdců? Nemají s výrobci příslušenství sponzorskou smlouvu? Opravdu ho mají na všech typech RZ po celý rok? Vadí jim případná pokuta? Systém se na celém světě používá v rally zatím relativně málo a krátkou dobu, není tedy možné zhodnotit jeho skutečný přínos bezpečnosti, či nebezpečnosti. Byl bych nejradši, kdyby se mé katastrofické vize neuskutečnily, dokonce všem startujícím s HANSem budu upřímně držet palce. Na druhou stranu, kdybych výše uvedené řádky nenapsal, a nějaký vážný, mnou už teď popisovaný úraz se stal, obtížně bych se s tím vyrovnával.
Já se rozhodl, s rally končím. Ne proto, že bych na HANS neměl prostředky, konec konců si auto půjčuji, takže by na mne vyšla jen přilba a HANS, ale proto, že jsem přesvědčen o nebezpečnosti této bezpečnostní pomůcky pro tak specifický sport, jakým automobilová rally je. Pokud se mi zasteskne, rád se svezu v některé rally pořádanou mimo rámec FAS, ať už doma, či v zahraničí. Účastníkům rallysprintů radím, ať ještě před tím, než začnou nebezpečnou bezpečnost kupovat, se spojí a dají dohromady – třeba přes existující asociaci rally jezdců – seznam potenciálních posádek, které v případě nutnosti použití HANSu budou sprinty bojkotovat.
Když na FASu uvidí, že po MMČR jdou k ledu i sprinty, třeba začnou jednat. Pokud si mohu dovolit radit FASu, bylo by dobré, kdyby vznesl dotaz na FIA, výsledky jakých zkoušek byly brány v potaz při homologaci systému HANS pro rally sport, jestli se uvažovalo o specifickém použití a specifických haváriích, nebo i například skoků, nebo se pro homologaci uvažovalo pouze s čistým čelním nárazem a zkušenostmi z ostatních automobilových disciplín. Musí se vznést požadavek na provedení dalších zkoušek, které by více simulovaly specifika rally vozu při jízdě i mnohočetném nárazu a až po tom, co se ukáže, že systém není nebezpečný nebo po jeho případných úpravách, ho teprve prohlásit za poviný, do té doby ho pouze doporučit.
Protože to vše nějaký čas zabere, budou posádky, které budou muset HANS používat. Těm radím, aby si pořídili celý komplet, v případě aplikace běžných sedadel jsem přesvědčen o možných fatálních důsledcích pro páteř nejen v případě některých druhů havárií, ale i třeba obyčejných skoků, radši je nebudu jmenovat. Přestože mám rally opravdu rád, s rozhodnutím FIA se bez vážných argumentů, kterou budou bohužel invalidní rally závodníci, nedá nic dělat, jít proti „bezpečnosti“ může jen blázen. Doufám také, že rallyový speciál, prakticky neřízený po efektním skoku ochrnutým závodníkem, nezpůsobí masakr v řadách diváků.
Ing. Zdeněk Janda – Mr. Cimbu
Takže já jsem proti sériové výrobě HANSu a plošnému zavedení systému, protože každý jsme jiný.