8. 12. 2008 09:41 − 5676× − 40

HANS systém pohledem Mr. Cimbu podruhé

Jak to bylo s HANSem při havárii Jiřího Volfa? Odpovídá sám jezdec. Mr. Cimbu pak odpovídá na vaše komentáře v diskusi.

Jak to bylo s HANSem při havárii Jiřího Volfa? Odpovídá sám jezdec. Mr. Cimbu pak odpovídá na vaše komentáře v diskusi.

Odkaz na původní článek: HANS systém pohledem Mr. Cimbu


Nejprve reakce Jirky Volfy na vliv HANSu při jeho havárii v Hustopečích.

Zdravím vás všechny, jsem velmi rád, že se tato diskuse zde rozpoutala, protože toho neštěstí ve spojeni s rallye bylo letos nějak moc.

Zdeněk Janda (Mr. Cimbu) zde několikrát použil moje jméno, a tak považuji za důležité se k tomu také vyjádřit. Jednoznačně mám názor HANS používat, ale pokud jsou optimální podmínky. Airbagy také zachraňují životy, ale pouze pokud jste připoutaní.

Nelze srovnávat havárii Ládi Barvíka a tu moji, i když se stala na stejném mistě. Moje auto jelo nesrovnatelně rychleji, když vylítlo z trati, a skočilo až do šestého řádku vinohradu. První náraz byl na pravý předek, ale auto šlo mírně bokem a při zabořeni do půdy zakoplo přes střechu. Zavinění bylo plně na mé straně, snažil jsem se dohnat ztrátu z hodin, které jsem udělal několik km předtím. Nutno podotknout, ze pásy jsem právě kvůli nepříjemnému HANS neměl na 100% dotažené a nebyly pro něj vhodné, včetně sedačky.

Následek byla deformovaná fraktura 5. obratle, který byl stlačen na 1/3 své původní výšky a poškození nervových drah, kdy mě přestala poslouchat pravá noha.

Se systémem Hans jsem do té doby neměl žádné zkušenosti, musím objasnit, ze byl zapůjčen a výrobcem byl Stand 21, sklon byl 10 stupně. Musím podotknout, že vzhledem k tomu, ze mně neseděl, jak měl, a i kvůli tomu, že jsem pro něj neměl sedačku, bylo jeho použití silně nepříjemné, a proto jsem si mírně povolil pásy.

Můj spolujezdec Jirka Volf Hans při nehodě nepoužíval a velmi zodpovědně se vždy poutá! V současnosti jej již používá běžně.

Můj lékař, špičkový specialista na spinální chirurgii, si se mnou několikrát prohlížel záznam z onboardu a komentoval, ze Hans určitě přispěl k poranění páteře. V místě, kde totiž končí HANS, je páteř maximálně ohnuta a je to nejzatíženější místo i bez HANSe. U mě šlo, podle něj, o zatížení z čelního a vzápětí šikmého směru. V oblasti krční páteře jistě svou úlohu splnil, protože mě vůbec nebolelo za krkem jako například při nehodě ve Vsetíně 2006 nebo po Praze 2005. Vše je nutno ale posuzovat individuálně, rozdílná auta, rozdílné nehody, navíc trpím silnou skoliózou páteře a z mládí jsme měl například z horského kola několik zranění zad, které její pevnosti určitě nepomohla. Doktor říká – je ale lepší být ochrnutý od 5. obratle než od krku!!!

V současnosti používám Hans 20“ od výrobce Schrott a budu jej používat nadále, pořídili jsme si k němu i sedačky s vybráním pro HANS a s ochranou hlavy i proti bočnímu nárazu a vhodné pasy. Než mě nějaký Hans sedl, tak abych se v něm cítil „příjemně“, vyzkoušel jsem několik typu a výrobců. Vyzkoušíte to ale opravdu jen při závodě. I když s Jirkou Volfem máme podobnou postavu, mě absolutně nesedí jeho Hans jiného výrobce a jemu nesedí ten můj! Záleží na posedu v autě, pasech, otvorech v sedačce ale i v helmě.

Silně doporučuji Hans používat, ale je nutné splnit všechny požadavky na něj – sedačka a pásy, navíc naprosto správné upnuté a utažené. Každému bude pravděpodobně bezpečný jiný druh Hansu, jsou v nich totiž nemalé rozdíly. Pro rally udělal Hans zásadní pokrok, a to jsou protažitelné pásky které dovolují otáčení hlavy. Jde to pochopitelně na úkor bezpečnosti Hansu při čelním nárazu s vytočenou hlavou do strany. O smyslu předpisů nejsem tak přesvědčený, já ho koupil ze své vůle, a předepisovat lidem, aby měli zájem o svou bezpečnost, nevím. Pokud to někomu bude nepříjemné, může si za jízdy například řemínky odepnout a Hans nemá žádný efekt. Jde o nepříjemnou bezpečnou pomůcku a dá se na ni zvyknout.

Jirka Volf – jezdec


A teď ty reakce na komentáře k článku od Mr. Cimbu.

Děkuji všem za příspěvky do diskuze k mému článku. Velmi pozorně jsem sledoval on boardy z Britské rally, z rallyové špičky MS používá HANS jen P.G. Andersson, takže tvrdit, že jsou se systémem bohaté zkušenosti z MS asi není zcela správné. Nutno ještě zdůraznit, že moderní WRC auta mají zdvih pérování cca 750 mm, takže náraz vozů po skoku na cestu je velmi silně utlumen ve srovnání s vozu N4, které až na pár speciálů S 2000 používá naše špička.

To Overthehill, děkuji za Vaše zkušenosti s HANS, možná by stálo za to, aby jednotlivci, co mají se systémem poznatky, je ventilovali na nějakém HANS fóru, neboť zkušenost tohoto pisatele skutečně může znamenat záchranu minimálně zdraví. Jak jsem psal, o účinnosti HANSU na čelní ránu nepochybuji, ostatně JEN PRO NI JE SYSTÉM HANS u FIA HOMOLOGOVÁN !!!

To Bigglude Informaci o prasklém obratli jsem měl přímo od Jirky Volfa, ptal jsem se ho na to při Podkopné Lhotě, kde chodil s korzetem, který mu stahoval páteř po operaci obratle. Přiznávám, srovnávat havárie Volfa a Barvíka bylo zavádějící, čím více se nořím do problému, tím více to vidím. Pokud jde o FINSKO 2 005, sami komentátoři EUROSPORTU upozorňovali na možnou příčinu problémů na systém HANS. Rautianen a Elena ho měli určitě, jeli však ve WRC, Tuominena bych přirovnal k našemu Zdeňkovi Vlčkovi a příčinu hledal ve volných pásech.

Větší hmotnost vozu má vliv na deformaci karosérie v případě nárazu, síly na posádku potom určuje velikost a kvalita deformačních zón. V případě zakopnutí vozu má pak vliv na větší úhlové zrychlení rotace vozu a tím samozřejmě i větší síly na posádku posádku.

Pokud jde o deformaci karosérie, následkem jí se můžou významně uvolnit bezpečnostní pásy a HANS pak ztrácí účinnost, míru nebezpečnosti však nikdo nezkoumal ! Pokud ano, proč na to nejsou homologační zkoušky ? Pokud si znovu pozorně přečtete popis boční havárie, kdy jde strom přímo na B sloupek, popisuju tam sériovou zlomeninu žeber, klíční kosti a lopatky, co by tedy mělo HANS z té strany držet ? Vzhledem k tomu, že je HANS připoután k tělu pevně bezpečnostním pasem, zvyšuje se o jeho hmotnost váha těla, o kolik se dozvíte v homologaci či dalších příspěvcích, to je snad jasné. HANS sice sedí na velké ploše ramen, až do pánve se veškeré síly od hmotnosti těla, hlavy, krku, přilby, kukly, HANSU převádějí přes malou plochu plotýnek a obratlů, nejsem však lékař, tak do toho ale podle některých špatně vidím. Pokud jde o zkušenosti z WRC, ty se svými dlouhými zdvihy pérování u nás byly zakázány, navíc dle onboardů z Britské rally používá HANS ze špičky jen P.G. Andersson.

To Josef Vrátil : viz výše, z onbordů na Britské rally jsem se utvrdil v tom, že ze špičky používá HANS jen málokdo. Pokud byly provedeny rozsáhlé testy, proč se jejich výsledky neprojevily v požadavku dalších povinných homologačních testů systému HANS ?

To Jaryn : právě proto, že jsem z takové rány a byly i další mocné, né tak známé, vylezl bez problémů s krční páteří jsem, myslím, dostatečně způsobilý k tomu, abych říkal, že nutit jezdce do povinného používání něčeho, co není řádně odzkoušeno, respektive je jen na jednu charakteristickou nehodu pro okruhový sport a co může způsobovat za jistých okolností zranění, mi nepřipadá jako hodné světové či národní autority.

To MYS : Na stejném místě před zavedením HANSU havaroval Gronholm a Paasonen a také bez problémů. Kotrmelce do měkkého, kdy nedojde k výrazné deformaci kotevního úchytu pásu na podběhu není typ havárie, na niž se snažím upozornit. Galli v Německu a Duval v Japonsku, ano, to jsou charakteristické rány na práh, ale těsně za A sloupek , výsledkem je poškození dolních končetin a pánve a tady HANS opravdu nefunguje, jak je zřejmé z rozsáhlých zranění Galliho a Pivata. V řešení bezpečnosti nohou při bočním nárazu je opravdu rezerva , Subaru se ji snaží řešit novým tvarem bezpečnostního rámu, se kterým jeli britskou.

To MBP : pokud jste lékař ortoped, dejte mi na sebe kontakt, rád se s Vámi spojím a vysvětlím své pohnutky, rád se přiučím a řešení problému pokud možno posuneme dál. Zatím HANS ve stávající podobě přivede posádky rally na dýchání častěji, než pomůže, o tom jsem skálopevně přesvědčen. Kam až si vzpomenu tak jediný případ zlomeniny spodiny lebeční byl u Petera Šafára na Krumlově, náraz byl však zezadu, pod Peterem se zlomilo sedadlo, resp. jeho ukotvení , nevím, jestli by HANS v tomto případě pomohl. O žádném účastníkovi rally na dýcháku opravdu nevím, z doby před HANSEM vím jen o bohužel mrtvých ( ne následkem zlomeniny spodiny lebeční ) a nebo těch se zhmožděným krkem. Na vozíku skončili Josef Kopejsko a liberecký Berger, poškození páteře však bylo v těchto případech mimo funkci HANS. Jezdci, kteří chtějí startovat na určitém stupni mistrovství v rally nemají jinou volbu, než HANS používat, jak to bude se soudním řešením sporu, pokud dojde – bohužel – k mnou popisovanému poranění páteře ?

To Pavel Zablo : Jak vypadají bariérové boční nárazy běžných sériových aut vím, věřte mi, asi jste nečetl, že jsem pracoval ve vývoji Škoda v kanceláři s techniky bariérových zkoušek. Až někdo z FIA provede boční náraz řekněme rychlostí 100 km/hod 1350 kg těžkého auta přesně na B sloupek a prokáže, že HANS nebude mít mnou popisované účinky, až někdo provede se stejně hmotným autem a rychlostí náraz všemi možnými směry ( auto opustilo trať a padá lesem ze srázu ), aby došlo k uvolnění bezpečnostního pásu a nedošlo při tom k nežádoucímu poškození páteře od systému HANS, pak budu spokojen. Čím více o tom přemýšlím, vše spěje buď k napínačům pasů, nebo k aretaci HANS do rozkroku. Proč se o tom výrobci HANS nezmiňují ? No závodníci to vyzkoušejí na vlastním zdraví a pak s tím něco uděláme, všichni si budou muset koupit HANS EVO, není to paráda ? Po třech dalších letech řekneme, že je třeba zakoupit HANS EVO II, pak III, jde o bezpečnost, nebo obchod ?

To Josef Koukola : je zajímavé, že další závodník, který by měl HANS vítat, tak nečiní. Pepo, nech, prosím, pověsit někam video z té Tvé zlínské rány, aby si někteří udělali představu, co jde přežít bez fatální újmy na krční páteři a potom si položili hypotetickou otázku, co by zřejmě nastalo, kdyby jsi HANS měl. Jinak jsem rád, že jsi i nadále infikován virem rally.

To HANS : Děkuji za fakta. Právě v tom, že nejsou požadovány sedadla pro HANS, vidím možné problémy při dopadech po skocích – tělo musí být bez té správné sedačky předkloněno, hrudní část páteře není v celé délce podložena sedadlem, protože ramena tlačí dopředu HANS opírající se o sedadlo. Po dopadu pak hmotnost všeho nad daným obratlem ( přilba, kukla, hlava, HANS, tělo atd ), u něhož začíná ohyb ,způsobuje ještě větší ohnutí páteře a neúměrný nárůst tlaků na ploténku a obratel. No a už tu zase máme Jirku Volfa, je mi líto i když nejsem doktor ortoped.

Prosím všechny ortopedy, kteří přečetli mé řádky a chtějí prospět dobru věci bez nároku na odměnu, aby se se mnou spojili, situace je podle mne vážná a ti kteří by se měli problémem zabývat se místo zamyšlení pouštějí jen do nicneřešícího tlachání. Ano někdo to v diskuzi napsal : ať Ti, co zde prosazují rozhodnutí FIA, doloží výsledky reálných simulací vícesměrného nárazu s prodloužením pasu odpovídající mírou a nechám psaní a řečí a koupím si HANS a budu jezdit . Jsem si jist, že pokud někdo tyto zkoušky provede, budou výsledkem další opatření a typy HANSu vyloženě pro rally, aby tento prvek byl schopný v rally působit skutečně jako bezpečnostní. Zatím tu máme jen homologační zkoušku na prostý čelní náraz.

Mr. Cimbu

Komentářů celkem: 40
8. 12. 2008 16:1221
0 0
Je mi záhadou, jak je možné, že ve Walesu měl podle pana Jandy Hans jen PG, když je povinný. Dokáže mi toto někdo objasnit? Byl to opravdu ten Wales-MS? Nebyla to nějaká místní národní anglická soutěž, na které se předvedl i PG? Tak by se to třeba dalo vysvětlit... smajlík
8. 12. 2008 16:1422
0 0
No vida, s tím betonovým dvojákem jsem to ještě neviděl, takže jsou ta videa dvě!? Já to mám v hlavě uložený víc z nadhledu a s úprkem lidí z louky.
8. 12. 2008 16:1423
0 0
Ještě jeden poznatek, jestli tedy byl PG jediný v Anglii, kdo měl Hans, tak lže i Filip Schovánek ve svých deníčcích, kde uvádí, že posádka T/T Hans používá, to jsem z toho asi blázen... smajlík
8. 12. 2008 16:2224
0 0
TAky si myslím, že to je "detail", který celý článek shazuje pod stůl.
8. 12. 2008 16:2725
0 0
Tak nevím co jsem sledoval za fotky,Hans na nich měli všichni.
8. 12. 2008 16:3326
0 0
to by mně teda zajímalo co měly Seb a Dany včera večer na Eurosportu na krku za cílem poslední RZ poté co vylezli na auto smajlíksmajlík
8. 12. 2008 18:2128
0 0
Dobrý den všem, i když chápu vaše pohledy a názory na hans co se týče bezpečnosti. Musím nesouhlasit. Nemůžete srovnávat MS světa, třeba i nejrůznější evropskou špičku s lidmi, kteří rally milují a investují do ní všechny dostupné finance, jenž jezdí třeba už 3 desítky let. Začínali ve flanelových košilích ještě za svazarmu. Pro ně je hans velkou finanční zatěží, a zadruhe a to hlavně! Jezdec zodpovídá sám za sebe, tak nechápu tohle nucení, když je to člověku nepříjemné ať s tím nejezdí.. V NHL když zavedli plexisklo, nemohli hráče, kteří hráli před tímto zavedením do ničeho nutit. Češi musí mít věchno jako první, bohužel to kolikrát hubí to správné kouzlo rally.. Ještě, že se založili volné poháry a podobně, už se totiž nemůžu dočkat až bude na něakou Rally MČR přihlášených 30 posádek.
8. 12. 2008 18:2829
0 0
Walach: to video je velice kvalitně ilustrativní.
RP
8. 12. 2008 18:4130
0 0
Jirka Volf psal v červnové tiskovce o fraktuře "obratle L1 – 5. v oblasti ledvin."
Spíš tam mělo být, že jde o kompresní frakturu TH5 ? Taky jsem si až do prvního článku Mr Cimbu myslel, že měl Jura zlomeninu bederky.
Líp než ortoped by se k tomu asi vyjádřil operatér ze spinálky, ale tam mívají práce nad hlavu.
8. 12. 2008 20:1831
0 0
J. Volf jen potvrdil to, co jsem několikrát předhazoval, že pokud HANS 100% nesedí, může být i nebezpečný. A to nemyslím jen situaci při havárii, ale především chyba jezdce plynoucí z nepohodlnosti nesedícího zařízení. Dokážete si někdo představit, jak asi sedím v autě při mých 205 cm? Jako opice, namotaný, s předkloněnou hlavou. Už jen objíždění obchodů a hledání sedačky, která by mi (především na výšku) seděla bylo neúnosné. Stejně se ani v té vybrané necítím ideálně. Nedokážu si představit, jak bych si vybíral HANS. Nebo by bylo lepší, aby FAS předepsal výšku, do které se může jezdit rallye?

Zde bych poprosil p. Vrátila, jestli může odůvodnit, proč nařizují pouze samotný HANS, když je jasné, že bez ekvivalentních pásů a sedačky není funkce správná?

Úsměvné je též neustálé argumentování, že ve světě...... Ať mi nikdo netvrdí, že ve světě jedou HANSE z běžné nabídky. Jsou to primadony se vším všudy a tak jak se odlévají sedačky do formulí, tak stejnou péči jistě věnují vyladění HANSe.

Jezdím volné soutěže a pokud bych 100% věděl, že je ve všech směrech vyzkoušený a především existuje tak široká nabídka velikostí, úhlů a především systém prodeje, který umožní vyzkoušení za jízdy (možná nějaké testovací stavitelné provedení), pak jsem ochoten si takový bezpečnostní prvek pořídit, i když mi ho nikdo nenařídí. Nechápu ovšem, jak někdo může něco takto diskutabilního a evidentně pro širokou závodní veřejnost nedotaženého striktně nařídit.
8. 12. 2008 20:3532
0 0
Jediný kdo tady (anti-)argumentoval světem byl Zdeněk Janda. Byl poté upozorněn, že se mýlí. smajlík

Jak už zde ale bylo řečeno, diskuze měla začít mnohem dříve, aby se s tím všichni vyrovnali a zajistili si dostatek informací. Diskuze tu probíhá na poslední chvíli a to chyba FASu určitě je.
Raf
8. 12. 2008 20:3633
0 0
Je mi sympatické, že Zdeněk Janda vyvolal diskusi o HANSu. Ale takto shodit své odborné zkušenosti hned ve druhé větě, je ostudné. HANS je v Mistrovství světa povinný (ano povinný) od roku 2005. Nenosí jej tedy "jen P.G. Andersson", ale všichni startující v MS po 3 roky ...

Bohužel tím pan Janda shodil celou diskusi na úroveň jedna paní povídala :-(
JMS
8. 12. 2008 20:4834
0 0
Jsem vrstevník se Zdeňkem a jezdili jsme spolu závody modelů aut.(Zd. je dokonce MČR)
Já jsem u modelů zůstal, Zdeňa šel do velkých aut.
Taky už těch kotrmelců pár pochytal a ví o čem píše.
Zdeňka znám dost dobře a vím, co tím článkem chce říct-zavedení bezppečnostní pomůcky nadřízeným orgánem, ale ten už neřeší, že funkčnost je podmíněna sladěním s ostatními věcmi a aby to bylo funkční, musí posádky koupit Hans a k tomu vyměnit další věci což budou i nemalé náklady.
Myslím, že Zdeňek není socka, aby si je nekoupil, ale ví, že mnoho lidí to vyřeší koupí pouze Hans, splní nařízení FAS a zadělává si na problém, který se tady řeší.
No a stejně se při nějakém pozdějším problému z úst nejvyšších dozvíme, že posádka byla nezkušená a jiné bláboly.

Některé příspěvky tady se nedají ani komentovat, ale lidi jsou různí,někdo to chápe a kdo ne, tak slovíčkaří a hledá záběry,kdo kde Hans měl.

U světové špičky je to úplně jinde- Hans přímo a přesně ušito na tělo a sladěné s ostatním- tam nejde o peníze, kolik to bude stát, jde o to aby ten pilot měl pocit a pohodu jako bez a bylo to funkční a bezpečné!
Nedovedu si představit, že by někomu plácli na ramena nějaké štrachadlo, jenom, aby se dodrželo nařízení a on by se v tom nemohl pohnout.

Zdendo, pokud jsi se rozhodl skončit soutěže, tak se vrať k malým autům.
Pokud by jsi tam investoval pouze zlomek toho co jsi valil do soutěží,trénoval a poctivě ladil modely(což jsi vždy dělal) můžeš se do toho zase dostat.
Adrenalinu si užiješ taky (z 0 na 100km/hod pod 0,3sec),Světový rekord na jedno kolo 48 m dlouhé dráze 1,406sec, riziko úrazu minimální a jezdíme na závody po celém Světě a vyhráváme ME i MS.
9. 12. 2008 08:3535
0 0
Hele a máš tam HANS 1:41 ?
JMS
9. 12. 2008 09:3836
0 0
Až u závodů modelů 1:24 půjde o život a zdraví, tak se třeba bude něco řešit ...
V současnosti je nejvíce nebezpečná cesta na závody a ze závodů, protože naše silnice a střelci co se na nich prohánějí- to je prostě síla. smajlík
9. 12. 2008 09:5337
0 0
Na co vznikla Asociace závodních jezdců ty by to měli s FASem řešit a nenechat si něco vnutit...můžou to doporučit, ale ne to brát jako podmínku pro MČR....měli se proti tomu postavit a odmítnout to...nejen, že to neúměrně opět zvýší náklady na závodění navíc, když je účinnost tohoto systému v Rally sporná a někomu to naopak vadí a je mu to nepříjemné....smajlík
9. 12. 2008 15:3438
0 0
Podle vašich příspěvků jsem pochopil, že je to s HANSem vlastně skoro stejně jako když se v běžném provozu připoutám nebo ne. Když nebudu připoutaný, dám ránu šikovně vypadnu, auto mi před očima shoří na popel, měl jsem kliku a zachránil si život. Když budu připoutaný, mám smůlu. A zase naopak: nepřipoutám se, airbagy mě zabijou, připoutám se, budu v pohodě. Myslím, že by si každý měl dobrovolně zvolit jestli HANS ano nebo ne.
11. 12. 2008 11:5639
0 0
klemic, JMS: v tom videu od Walacha rika Hirvo, ze existujou 3 ruzny uhly a ruzny rozmery toho horizontalniho prkna, takze vylozene na miru se to asi nedela ani pro ne.
Jinak souhlas v tom, ze pro ucastniky MS by asi koupe padnouciho kompletu nemela bejt financni problem, narozdil od narodnich mistraku. A nutit lidem neco, co neni ani poradne homologovany, navic to potrebuje ke spravny funkci hafo dalsich veci za hafo penez, to je proste klasicka ukazka lobbismu.
Btw., proc vubec chranit hlavu pred pohybem dopredu nejakym limcem co se opira o hrudnik, nebylo by nahodou jednodussi prikurtovat blembak primo k usaku?
Pripada mi to tak, ze nekdo vymyslel neco pro formule, kterejch ale tolik nejezdi, vyvoj byl drahej, tak hura za Maxem a spol. sice to neni takovy svinstvo, jako "homologace" novejch lecebnejch metod, ale o zahravani si s lidskym zdravim pod zaminkou jeho ochrany a samozrejme za ucelem namasteni kapes jde taky. HNUS.
Koukola J
11. 12. 2008 14:4740
0 0
Ahoj Zdenku , kdo již jednou rallye byl infikován , tak u ni zůstává a zůstane....
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!