Ondřej Plšek - eWRC.cz
28. 7. 2008 13:25 − 4268× − 4

Z historie MS – Rally Indonesia 1997

Podívejme se na soutěž, která se v rámci MS jela jen dvakrát a to v letech 1996 a 1997.

Minule jsme se podrobně podívali na Rally Indonesia 1996, dnes se zaměříme na rok 1997, kdy se tato soutěž jela v rámci mistrovství světa zatím naposledy.

Soutěž se jela ve dnech 19. – 21. září 1997 pod názvem Rally of Indonesia a měřila celkem 1129 kilometrů, z toho bylo 402 ostrých kilometrů v celkem 22 rychlostních zkouškách. Na start ve městě Medan na ostrově Sumatra se postavilo 69 posádek. V roce 1997 se mistrovství světa zúčastnily stejně jako rok předtím jen tři tovární týmy. Za Mitsubishi startoval úřadující mistr světa Tommi Makkinen a vycházející hvězda Richard Burns, za Subaru to byl Colin McRae a Kenneth Ericsson a za Ford Carlos Sainz a Juha Kankkunen. Počítat se ale muselo i s týmem Toyoty, který sice nebojoval o tovární body, ale na startu měl s Didierem Auriolem a Nealem Batesem dva vozy WRC. Těch se v Indonésii sešlo celkem šest, vedle Toyoty jel s těmito speciály ještě tým Subaru a Fordu.

První etapu zcela ovládnul Colin McRae, když vyhrál pět rychlostních zkoušek z osmi. Velmi rychle jel i Tommi Makkinen, ale toho brzdily problémy se vstřikováním paliva a pak ještě na poslední rychlostní zkoušce poškodil turbo. Večer tak na Skota ztrácel 35 sekund. Třetí místo patřilo Juha Kankkunenovi, dvacet sekund za ním ho následoval týmový kolega Sainz. Španěl byl během dopoledne velmi nespokojen s tlumiči, po jejich výměně se jeho časy zlepšily.


Foto: sp.dianet.or.jp

Pátá příčka patřila Kennethu Ericssonovi, Richard Burns na šesté místě ztrácel na vedoucího McRae necelé dvě minuty. Nedařilo se Toyotám – Neal Bates měl problémy s plynem, po výletu mimo trať ztratil šest minut a na konci první etapy s poškozeným motorem odstoupil, zatímco Didier Auriol bojoval s předním diferenciálem své Corolly.

Druhý den Colin McRae navýšil svůj náskok až na jednu minutu, Tommi Makkinen rychlému Skotovi nestíhal. Ke změně pořadí ale dochází na RZ13. McRae v levé zatáčce trefil strom a poškodil předek své Imprezy. Posádka přišla skoro o dvě minuty, protože vojáci zabránili divákům v návratu vozu zpět na trať. Nehoda ale i tak zanechala své následky, kvůli poškozenému chladiči se motor začal přehřívat a na následující rychlostní zkoušce začal hořet. Posádce se přesto podařilo dostat vůz do cíle zkoušky a čekal jí ještě přejezd do servisu. Tam Colin dojel opět s hořícím motorem a na mechaniky tak čekalo hodně práce. Imprezu se jim podařilo zprovoznit, ale vůz nechtěl nastartovat. Po roztlačení se vůz rozjel, ale již po dvoustech metrech definitivně zastavil. Coli McRae tak podruhé během dvou let odstoupil z první pozice Indonéské rally…


Foto: swrt.com

Rychlostní zkouška třináct ale pohřbila i šance Tommi Makkinena. Větrák poškodil chladič, z toho vytekla voda a motor se začal přehřívat. Servis byl ale až po RZ14 a tak soutěž skončila i pro finského mistra světa. Do vedení se tak dostal Juha Kankkunen, ale toho začal stíhat Carlos Sainz. Ten převzal nastavení tlumičů od svého týmového kolegy, vyhrál pět rychlostních zkoušek v řadě a když Kankkunen ztratil čas výletem do příkopu, posunul se Španěl s náskokem dvaceti sekund na první místo. Třetí byl po druhé etapě Kenneth Ericsson (+1.37), Richard Burns byl čtvrtý, technické problémy vyřadily ze soutěže Didiera Auriola.

Poslední den bylo na programu šest rychlostních zkoušek o délce 116 km. Mezi jezdci na čele již nedošlo k významějšímu posunu a tak Indonéskou rally vyhrál podruhé za sebou Carlos Sainz a zachoval si tak šanci na zisk titulu. Druhé místo udržel Juha Kankkunen a Ford si tak po Řecku připsal druhý double. Třetí místo dovezl do cíle Kenneth Ericsson, čtvrtý pak byl Richard Burns, který se jako poslední dostal pod dvě minuty ztráty.

Ročník 1997 byl zatím poslední, kdy se Indonéská rally jela jako součást mistrovství světa v rally. V kalendáři MS byla i pro rok 1998, ale kvůli občanským nepokojům v zemi byla zrušena. V roce 1999 jí nahradila Čínská rally, která se ale do MS započítávala jen jednou. Již nyní se ale můžeme těšit na Indonéskou rally 2010, která je v kalendáři mistrovstí světa pro tento rok.

Zájemcům o video z Indonéské rally 1997 můžu jedině doporučit následující odkaz, kde lze shlédnout rozsáhlou reportáž o této rally z dob začátků speciálů WRC:

http://www.youtube.com/watch?v=UBS25cdYYYw (video bohužel nejde vložit do článku)

Vedení v soutěži:
RZ 1 McRae, RZ 2 McRae a Makinen, RZ 3-12 McRae, RZ 13-15 Kankkunen, RZ 16-22 Sainz

Vyhrané rychlostní zkoušky:
McRae 7, Sainz 6, Ericsson 5, Kankkunen 5, Makinen 1, Burns 1

XXII. Rally of Indonesia
1. Carlos Sainz – Luis Moya (E)Ford Motor Company Ford Escort WRC 4:37:30
2. Juha Kankkunen – Juha Repo (FIN)Ford Motor Company Ford Escort WRC 4:37:46
2. Kenneth Ericsson – Staffan Parmander (S) 555 Subaru WRTSubaru Impreza WRC4:38:49
4. Richard Burns – Robert Reid (GB)Mitsubishi Ralliart Mitsubishi Carisma GT 4:39:24
5. Yoshio Fujimoto – Arne Hertz (J/S) Tein SportToyota Celica GT-Four 4:58:34
6. Karamjit Singh – Allen Oh (MAL)Petronas Racing Team Mitsubishi Proton Wira 5:03:01
7. Harri Rovanpera – Voitto Silander (FIN)Seat Sport Seat Ibiza Kit Car5:06:36
8. Shigeyuki Konishi – Tony Sircombe (J/NZ) Tein Sport Junior Team Subaru Impreza WRX 5:09:21
9. Erwin Weber – Manfred Hiemer (D)Seat Sport Seat Ibiza Kit Car 5:10:07
10. Reza Pribadi – Klaus Wicha (RI/D)SCTVSubaru Impreza 5555:11:27

odstoupili (nejznámější posádky)
1 Tommi Makinen – Seppo Harjanne (FIN)Mitsubishi Ralliart Mitsubishi Lancer Evo motor
3 Colin McRae – Nicky Grist (GB)555 Subaru WRT Subaru Impreza WRC následky nehody
7 Didier Auriol – Denis Giraudet (F) Toyota Castrol TeamToyota Corolla WRCelektrika
9 Neal Bates – Coral Taylor (AUS) Toyota Castrol TeamToyota Corolla WRCelektrika
10 Raul Sufan – Martin Christie (RA)HF Grifone Toyota Celica GT Four nehoda
14 Yoshihiro Kataoka – Satoshi Hayashi (J)Advan PIAA Mitsubishi Lancer Evo motor

V článku bylo využito informací ze serveru juwra.com

Komentářů celkem: 4
28. 7. 2008 14:131
0 0
No já bych na té poslední fotce v té vodě tak v klidu nestál!! V Indonésii je to taková samá vodní havěť a tady to smrdí minimálně 6ti metrovou anakondousmajlíksmajlík
28. 7. 2008 14:582
0 0
Anakondy žijí v Jižní Americe.smajlík
28. 7. 2008 15:203
0 0
TO byly časy. Pořádny wrca v top ten kit cary. Paráda
28. 7. 2008 15:424
0 0
crumpl: myslím, že v té době se zase se slzou v oku vzpomínalo na dobu skupiny B (nebo na jinou minulost) O titul bojovaly jen tovární týmy Ford, Mitsubishi a Subaru (Toyota nasadila Corollu WRC až ve Finsku) a díky rozdělení MS na 4kolky a 2kolky to s účastí na jednotlivých soutěžích taky nebylo kdovíjaké.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!