3. 4. 2009 14:22 − 3577× − 74

Opatření ke zvýšení bezpečnosti na rally

Dnes byla na zvláštní tiskové konferenci představena opatření ke zvýšení bezpečnosti na rally.

Řadu bezpečnostních opatření, která by měla zamezit narůstajícímu počtu tragédií při rallye, přichystala Federace automobilového sportu Autoklubu České republiky (FAS AČR). Opatření by měla fungovat s okamžitou platností již od nejbližší soutěže, kterou bude Rallye Šumava od 17. do 19. dubna. Jestliže se situace rapidně nezlepší, je prezident AČR Roman Ječmínek připraven závody rallye zcela zrušit.

K ráznému kroku přinutila federaci i poslední tragédie z Valašské rallye, kde kvůli své neukázněnosti zahynuli tři diváci. "Buď se nyní vypořádáme s tím, co se stalo nejen v posledních dnech, ale co se děje poslední dva roky, nebo se rozloučíme s automobilovým sportem a žádná rallye se u nás nebude pořádat," řekl na dnešní tiskové konferenci v Praze Ječmínek. "To říkám s plnou vážností a odpovědností. Hustota tragédií, která nás provází poslední měsíce, nás nemůže nechat klidnými," dodal.

FAS AČR tak dala jasně najevo, že již nechce počítat další tragedie a úmrtí. "Každý sport, byť sebekrásnější, rozhodně nestojí za to, aby přinášel oběti ať mezi jezdci, tak samozřejmě i mezi diváky," prohlásil Ječmínek. Právě rallye podle něj vyžaduje mimořádnou kázeň všech zúčastněných. "Rychlostní zkoušky jsou závody pořádané na uzavřené trati, ale nelze tam vytvořit takové bezpečností podmínky, jako jsou při závodech do vrchu nebo na okruzích. To je zhola nemožné," připustil Ječmínek.

K zajištění větší bezpečnosti by měla přispět i akce 4P – Prosíme, poslouchejte pokyny pořadatele. Jde o snahu zajistit respektování pořadatele, ať je jakéhokoli věku. Jak po poslední tragédii připomněl závodník Roman Kresta, "když má ve Švédsku pořadatelskou vestu na sobě šestnáctiletá holka, tak ji všichni poslouchají a respektují". V Česku je ale situace zcela jiná. "U nás když je tam deset policistů, tak to náš divák stejně nerespektuje. Dokud si divák neuvědomí, jak se má na těchto soutěžích chovat, tak se situace nezlepší," řekl Ječmínek.

Nechce, aby rallye byla zrušena kvůli několika neukázněným jedincům, když má tak hojnou sledovanost a návštěvnost. "Statisíce diváků by tak doplatily na to, že přijde několik nových jedinců, kteří, přestože neví, jak to na takové erzetě chodí, tak neuposlechnou pokynů pořadatelů," připomněl Ječmínek.

Závody jsou přitom velmi sledované. "Někdy přijdou desítky tisíc diváků, navíc zaznamenáváme nárůst diváckého zájmu. Na náš domácí šampionát během víkendu přijde až 100 tisíc diváků, tedy stejně jako třeba na závod mistrovství světa formule 1 či MotoGP," připomněl Josef Pátl, mediální poradce FAS AČR. Zlínskou Barum Rally na přelomu desetiletí navštívilo dokonce až 250 tisíc diváků.

K zásadním opatřením patří povinnost jezdců informovat o případné nekázni diváků. "Dosud se totiž velmi často stávalo, že po projetí delegáta byla trať čistá, ale odjede pět nebo šest aut a všechno je jinak," řekl Pátl. Federace chce klást v této souvislosti také důraz na zajištění kvalitních a renomovaných předjezdců. Navíc zavede tzv. "mezijezdce", kteří vyrazí na trať po různě zvoleném závodním automobilu právě s cílem kontroly trati.

Delegáti soutěže budou mít výrazně větší pravomoc ke zrušení rychlostní zkoušky s ohledem na ochranu zdraví všech účastníků soutěže. Federace slibuje také větší kontakt s diváky, aby se naučili naslouchat bezpečnostním pokynům. "Budeme se snažit lidem vysvětlit ne to, kde a proč nemají stát, ale jasně jim naopak říkat tam, kde stát mají," podotkl Pátl. Divácká místa budou vždy vyznačena páskou a budou na vyvýšených místech okolo trati. Diváci budou moci stát i za zdí či tarasem.

Chystá se výrazné posílení bezpečnostní služby, na Šumavě bude nyní k dispozici i vrtulník, z kterého je nejlepší přehled o trati. "Vrtulník při závodech rallye je snem mého života," prohlásil generální sekretář FAS AČR Radovan Novák. "Policejní vrtulník se podařilo zajistit pro Šumavu. Bude v něm předseda svazu rallye František Rosický s pravomocí okamžitě zrušit erzetu," dodal Novák.

Skutečnou pravomoc zrušit závod však má i nadále pouze jeho ředitel. "Jakmile delegát zjistí problém, nahlásí to řediteli, který má jako jediný pravomoc rychlostní zkoušku zrušit. Ředitel už to nebude dále zkoumat a bude v podstatě povinen uposlechnout, nebude se ptát proč a kvůli čemu. Bude to jen otázka vteřin," vysvětlil Novák.

Policejní vrtulník bude plně vybaven, jak je při takových podnicích běžné ve světě. "Bude tam megafon a všechna vybavení, jaká se používají při světových rallye. Musíme se snažit o to, aby se vrtulník podařilo zajistit pro každou rallye v Čechách," řekl Novák.

Zvažuje se také pro pořadatele povinné používání píšťalky, které je ve světě naprosto běžnou věcí. "Jde o psychologický, ale zároveň velmi užitečný prostředek," připomněl Pátl.

Otázkou je také součinnost s policií. "Ve všech oblastech motoristického sportu policejní složky hodně pomáhají, ať se jedná o MotoGP v Brně, plochou dráhu na Markétě či jiné podniky, ale mám obavy, že pokud je zatáhneme do pořádající služby přímo u trati, tak k tomu nepřistoupí. A když už, tak leda na základě nějakých smluvních podmínek," konstatoval Ječmínek.

S ohledem na dosažení větší bezpečnosti jezdců se uvažuje také o zavedení tří průjezdů tratí před závodem, aby měli závodníci větší možnost k seznámení s tratí.

Pokyny a nová nařízení jsou zavedeny s okamžitou platností. "Řada těch pokynů bude závazná, některé další budou doporučené," přiblížil Novák. Za 14 dnů bude v Klatovech zasedat rada, která definitivně upřesní, které pokyny budou závazné a které doporučující.

Komentářů celkem: 74
kirra
3. 4. 2009 15:3321
0 0
Cokoliv se udělá pro bezpečnost je skvělé. Ale obávám se, že z těch vyjádření necítím žádnou jasnou koncepci... nebo je to možná jen můj pocit, nevím. Vrtulník a píšťalky....
kirra
3. 4. 2009 15:3522
0 0
...možná to do Klatov dozraje. Doufám.
3. 4. 2009 15:3723
0 0
No já z toho všeho mám stále takový pocit, že valná většina akcí za větší bezpečnost diváků v rally běží na odborných serverech.Např. nějaký "stréc", co mu jede rally za barákem a jde se tam jen tak podívat, nezabloudí na tyhle weby ani omylem. Asi to bude znít divně, ale myslím si, že dokud to nebude i na "masovějších webech" jako seznam apod tak to moc valný efekt mít nebude...ale jak rád bych se mýlil...
3. 4. 2009 15:3924
0 0
Sklízíme ovoce nečinnosti..Autoklub ČR, potažmo FAS,pro osvětu, bezpečnost, výchovu atd.. udělalo za poslední leta jen tolik, kolik muselo..Přitom tam je mnoho schopných lidí..Doufám, že poslední tragédie bude impulsem ke změně, že lidé, kteří mohou přinést nový, svěží vítr do organizace rally využijou své příležitosti..Nejsem si jistý, jestli by nemělo dojít ke změnám i v odborné komisi rally..Každopádně držím palce, organizátorům i FAS, ať už v jakémkoli složení. Nenechte rally napospas odpůrcům, vy představitelé s mandátem, máte budoucnost ve svých rukách..
3. 4. 2009 15:4025
0 0
kuře: Na seznamu a jinde to zase nikdo číst nebude, to máš fuk. Já si taky nečtu web o kosmetice, když jednou týdně použiji šampon na vlasy.
3. 4. 2009 15:4126
0 0
Dle informací od pana Pátla, které též padly na tiskovce můžu říci, že na seznam.cz budou též bezpečnostní instrukce! Protože seznam.cz má svůj tým v rally.
3. 4. 2009 15:4127
0 0
ja bych rad rekl ze pokud kvuli par lidem co nemaj mozek se zrusi rally unas tak to je k smichu a placi zaroven veskere ty obeti ac mi je jich lito stali kde nemeli! kvuli takym lidem se to rusit nemuze snad co ostatni jak k tomu pridou??smajlík
3. 4. 2009 15:4428
0 0
kuře: to máš naprostou pravdu. Např. při neštěstí v Praze všechna media psala jen o tom, jak je to nebezpečný sport apod. Ale už nikdo, naprosto nikdo, nenapsal ani zmínku o tom, že jeden nezávislý server (myšleno samozřejmě eWRC) ve spolupráci s konkrétními lidmi uspořádal charitativní sbírku ve prospěch postižené holčičky a že se podařilo vybrat nemalý obnost finančních prostředků.
"Serionzním" mediím se totiž rally hodí jen tehdy, když je nějaký malér...
TGV
3. 4. 2009 15:4429
0 0
2nomofob: Aha. Já jsem to pochopil tak, že bude určeno kdy mají vyrazit. Tak to potom chápu. I tak, jezdci jsou docela zvyklí na to, že je zkouška pozastavena a často dostávají pokyn ke startu na poslední chvíli ... nicmémě to mi nepřísluší hodnotit to je otázka na ně. Uvidíme.
kirra
3. 4. 2009 15:4530
0 0
Shacki: kuře má možná pravdu, jen tím možná myslel medializaci rally jako celek vč. bezpečnostních instrukcí ....
3. 4. 2009 15:5131
0 0
No já to bral spíš tak, že když to je na seznamu nebo něčem podobném tak za den tam se tam může podívat kolik, 200 000 lidí, a kdyby aspoň pětina z nich na to klikla a přečetla si to tak by to mohlo být ku prospěchu věci. Jinak u ostatních "seriózních" medií je šance, že by tam dali nějaké informace o bezpečnosti na rally nulová, proč by to taky někdo četl, pokud titulek nezní "šťavnatě", asi ve stylu "Rally zabíjí, Závodní auto zabilo 3 lidi" apod...ale na druhou stranu sváteční diváky informovat o něčem takovém bude tak jak tak oříšek...
3. 4. 2009 15:5432
0 0
willy2.0: Kolik myslis ze by prislo lidi za kilo nebo dve? Dve kila by vadili i me.. kdyz k tomu prictu benzin co tam projezdim, jidlo co projim apod., tak bych dal pres litr za jedny zavody a to si jako student nedovedu predstavit, kdyz pudu na X zavodu rocne.. Zase trochu s rozumem..
3. 4. 2009 15:5433
0 0
kirra: podle mého odhadu chodí na rally tak 2/3 fanoušků skalních, kteří za tím sportem i jezdí. Zbytek jsou místní zvědavci. Ty místní moc neovlivníš v médiích, na ty je účinný leták na místě.

Ty 2/3 se dají ovlivnit na specializovaných serverech. Navíc většinou se jezdí po skupinkách, kde je malá pravděpodobnost, že by to tady nikdo nečetl.
3. 4. 2009 15:5834
0 0
Po týden staré tregédii jsem čekal poněkud jiné stanovisko od FASu než co předvedli nyní, chápu že příliš brzy, ale kdy jindy to řešit než nyní. Připadá mě to jako motání odněkud někam nic konkrétního, hlavní věc, ketrá mě z duše štve je, že všechnu zotpovědnost háží na diváky respektivě pořadatele a nijak se nesnaží mobilizovat a reorganizavovat své postupy v zásadách bezpečnosti FASu a jejich legislativních krocích. Jejich hlavním úkolem v této krizové situaci by dle mělo být materiální, finanční a poradenská pomoc tuto věc řešit v koordinaci s pořadateli, médii, závodníky, zapůsobit informativně na ty diváky, kteří chodí na rally jendou za rok nebo vůbec náhodně, na opilce diváky apod., kteří dělají nějvětší problémy a dochází pak nepříjemným událostem. Dle mého pohledu se dal FAS, možná pod vlivem mediální tlaku, na vlnu perzekuce, která neřeší problém koncepčně. Návrh s kterým upřímně souhlasím je povinost, aby jezdci informovali o problémech na rz či vrtulník - toto považuji za krok správným směrem. Píšťalky byly samozřejmostí nechápu proč již nejsou. Ostatní doporučení -bezpečnostní činnovník veprostřed start.pole- nehorázná blbost, která naruší chod rz a ještě udělá větší zmatek .- už vidí ty davy lidí jak mění svá místa, když bude pauza cca. 15 min. - viz nedávné období odděleného starovního pole wrc a newrc. A názor pana Ječmínka o zrušení rally nadobro můžu s čistou duší považovat za výplod choré mysli - toto je pro FAS přímo sebevražda, neboť jediný sport u nás, který je živí je právě rally. Potom zruště vše. A další poznámka na skoro konec, že nemají finance na spolupráci s Policií ČR a nač pak jsou finance ze státního rozpočtu na bezpečnost ! Je to pokrytecké. Navíc v delegovaní činnovníci, rally komise a pod jsou osoby, které tyto funkce vykonávají nepřetržitě desítky let, málokdy mezi s sebe někoho dalšího pustí, nějaká obměna by jistě prospěla i z hlediska nových postupů řešení a jiného pohledu na daný problém.

Pánům s kufříky bych vzkázal, rally nejsou šustící peníze, povození se v nejnovějším modelu auta na rz a pohodlí kanceláře na ředitelství, ale dřina, starost, nervy, déšť, prach, pot a s tím i to příjemné věci volnost-svoboda, krása náročného sportu a odvahy, dobrodružství, příjemní přístupní lidé apod. Kdo má rád škrobenost a uzavřenost ať jde na okruhy. A kdo nepochopí tento rozdíl (ať jde o organizátora i diváka) ať se zamyslí nad sebou samým.
3. 4. 2009 16:0235
0 0
Too Fazzy:stovka tě snad nezabije,tisíce lidí to dávaj za vstupný na zápas Extraligy ledního hokeje...a tady si myslím,je prožitek větší a delší,aspon pro nás fandy tohodle sportu
taky nekradu,ale kilo mě fakt nepoloží,to ti říkám a sem při smyslechsmajlík
3. 4. 2009 16:0436
0 0
willy2.0: OK kilo beru smajlík
3. 4. 2009 16:0637
0 0
"Jakmile delegát zjistí problém, nahlásí to řediteli, který má jako jediný pravomoc rychlostní zkoušku zrušit. Ředitel už to nebude dále zkoumat a bude v podstatě povinen uposlechnout, nebude se ptát proč a kvůli čemu. Bude to jen otázka vteřin," vysvětlil Novák.
To znamena ze nielen riaditel moze zrusit RS , ale je povinny posluchat .???Tak pan Novak Vy ste riadny ko*ot .
Vysoke startovne, vstupne na jednotlive miesta RS sponzorske peniaze a pod , kde idu Tie eniaze?
Ze vo FASe sedia neschopny ludia , to asi nieje len moj nazor.alebo sa mylim?
3. 4. 2009 16:0638
0 0
Řešíte pitomosti, které se většiny z vás nijak netýkají (viz. jestli jezdec vychladne nebo ne) ale to podstatné Vám uniká.... Já v tom vidím velmi dobrý nástroj k tomu, jak zapojit do organizace i ostatní slušné diváky a vyvinout tlak na pořadatele aby kvalitněji RZ připravovali.

Bezpečák v helikoptéře a mezijezdci budou mít pravomoc hodnotit bezpečnost či NEbezpečnost postavení diváků. Ta pravomoc bude taková že pokud uvidí že některý byť jen jeden jediný divák stojí v nebezpečném místě, může RZ okamžitě zrušit!!! Tím časem donutí ty slušné diváky k tomu, aby "sílou davu ty neposlušné - vypískali"

Pořadatelé zase budou dělat vše proto aby jem bezpečáci, připravené RZ nerušili tzn. budou se zvětšovat vzdálenosti k trati do kterých diváky pustí či ne. Takže se připravte na pásky natažené velmi daleko od RZ, stejně jak je tomu např v Belgii.
kirra
3. 4. 2009 16:0739
0 0
Shacki: asi jo, ten poměr bude takový. Ale myslím že člověk rally neznalý..tím myslím svátečního návštěvníka a potencionální "mrtvolu" ..pardon.. by měl přijet na RZ už nějak zpracovaný. Pokud mu někdo vrazí leták do rukou půl hodiny před startem, lze možná pochybovat o tom, jestli ty informace dokáže vstřebat a poté taky správně aplikovat.
To je právě to co mě vadí. Leták je super, ale musí být něčím podpořen. Lepší regulace diváků je taky super, ale taky musí být něčím podpořena. A to něco tady pořád není....ale snad už brzo bude!
kirra
3. 4. 2009 16:1040
0 0
ecky: Naprostý souhlas s Tebou! Ani netušíš, kolik lidí z mého okolí tenhle stav se.e To r si doplň
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!