29. 4. 2009 14:09 − 3491× − 47

Rozhovor s Lubošem Tenklem o Rallye Vltava / Šumava

Jak Luboš Tenkl hodnotí uplynulou Rallye Vltava? Pih na kráse bylo podle něj tentokrát víc, než je zdrávo.

Luboši, máte za sebou první letošní závod mistrovství historiků. Jaká pro vás byla Rallye Vltava?

Na Šumavu jsme jeli s velkým respektem, protože jsme s novým autem ještě žádný ostrý závod nejeli. Něco jsme sice natestovali v Milovicích, ale závod je závod. Hodně jsme se těšili i na velkou konkurenci v Mistrovství Evropy historiků, hlavně v podobě mnoha vozů Porsche.

Do Klatovského okruhu jste odstartovali za přívalů vody. Jaké byly první kilometry s novým autem?

Já mám každoročně v první soutěži vlažnější začátek. Loni jsem třeba na Čínově po první rychlostce ztráceli na Zdeňka Tichého asi 15 vteřin. Letos to nebylo tak špatné a ztráceli jsme jen necelé dvě vteřiny. Na vodě jsem si moc s novým autem nevěřil, nevěděl jsem přesně co velký kruťák udělá v zatáčkách a bál se smyku na vodě. Víceméně jsem byl s časem spokojený i když jsem předjížděl čtyři auta. O to víc jsme byli překvapení na naší první ostrý RZ v sobotu, kdy jsme Poršákům dali na RZ necelých dvacet vteřin. Na každé další RZ to pak byla skoro vteřina na kilometr.


Foto: Radek Vojtěchovský

Pojďme ale ke druhé rychlostní zkoušce, tedy první sobotní. Vás jsme na trati viděli jen volným průjezdem. Co se stalo?

Náš průjezd byl zrušený kvůli havárii jedné z posádek před námi. Auto sice bylo mimo silnici, ale na místo vyjela sanitka, která pak vezla posádku do nemocnice. Sanitka by se nestihla vrátit a vedení rally se rozhodlo pro nás průjezd zrušit, aby se neohrozil průjezd velkých aut, která jela za námi. Průšvih byl ale v tom, že jsme pak dostali přidělené časy, po kterých jsme mohli jet hned domů. Přidělili nám náhradní čas čtvrtého nejhoršího auta, které RZ projelo, což byl čas zhruba o čtyři minuty horší, než jsme na té RZ jeli my v druhém průjezdu. Tohle pravidlo bylo uplatněno naprosto nesmyslně a vůbec nerespektovalo to, že před námi jezdci Mistrovství republiky, jeli sice jezdci z Mistrovství Evropy, ale s auty výkonově mnohem slabšími a tudíž pomalejšími. Už od první RZ jsme tedy jeli s časem, který nás diskvalifikoval z bojů o místa na špičce.


Foto: Tomáš Wanka

Jak to že jste byli ve startovce zařazení až tak vzadu?

Naše auta už můžou jezdit Mistrovství ČR historických vozidel, ale do Evropy můžeme až příští rok. Teď na Šumavě jsme tedy jeli závod, který nikdo ani neuměl pojmenovat. Vltavu jsme podle vyjádření ředitelství nejeli a Šumavu taky ne. Když by se nám teoreticky podařilo dojet do cíle a vyhrát, tak bychom dostali body za vítězství v mistrovství ČR, ale Vltavu by jsme nevyhráli. Možná tak naše odstoupení přišlo vhod, protože pak vůbec nechápu jak by nás chtěli vyhlásit. Ve chvíli kdy jsme zaplatili vklad jsme všechny přestali zajímat. Jak se mám dívat na tolik omílanou bezpečnost, když pak musím na rychlostní zkoušce předjíždět několik aut? Jak je možné dát bavoráka nebo silného Opela za žigulíka ? Šimurda na to doplatil. Již od první RZ žigulíka předjížděl na každé RZ. Pak na to doplatil, a při jednom předjíždění opřel moje bývalé auto o stodolu. Kdo sestavoval takovouhle startovku? Jak se ti asi startuje do rychlostní zkoušky, když víš, že budeš předjíždět jedno nebo dvě auta? Auta se na rychlostních zkouškách dojížděla a předjížděla, mnohdy několikrát ! To s bezpečností nemá co společného. V hodnocení soutěže, které odevzdává každý jezdec si ode mě Rally Vltava neodnesla moc pěkné známky.Už loni jsem měl na Vltavě do rychlostní zkoušky startovat za Spartakem. Nic proti tomu autu nebo jezdci, ale za jak dlouho ho můžu v rychlostnce dojet? Celou zimu mě pan Pospíšil ze Šumavy ubezpečoval, že tento rok už bude všechno v pořádku a pojedeme podle výkonnosti. Nestalo se nic, nic se nezměnilo a české posádky se zase musí protloukat přes nejrůznější "evropské" historiky. Když se jim na Šumavě tak ti "Evropani" líbí, tak ať si tam jezdí, ale bez nás. Budu navrhovat asociaci jezdců, aby žádala vysvětlení sestavování startovní listiny na Rallye Vltava s ohledem na bezpečnost. Opravdu mě nebaví se s někým pořád hádat a nebo v rychlostní zkoušce předjíždět několik aut.


Foto: Tomáš Wanka

No to nezní moc dobře…

V řádech je napsáno, že se náhradní časy můžou přidělit buď způsobem jak to udělali komisaři, nebo jinak spravedlivě. Nikdo se ale s námi o tom nechtěl bavit a nikomu se nechtělo, aby auto z českého mistráku bylo rychlejší než protěžovaná Evropa. O žádné spravedlnosti nemůže být řeč.

A jak se vám na Šumavě jelo do doby než jste odstoupili?

Zkrátka a jednoduše, jedu s úplně jiným autem než loni. Ten původní motor, který jsme měli ještě z auta z Francie byl asi opravdu nic moc a byly v něm špatné vačky. Během sezony jsme neměli moc času to předělat, a čekali jsme na nový motor, a to je něco úplně jiného. Kroutící moment je položený krásně dole, motor táhne v celém rozsahu otáček… Zatáčky jezdím o kvalt vejš. To co jsem loni musel na jedničku, jedu dnes v klidu na dvojku. Prostě paráda. I Jarda Vosádka byl úplně nadšenej, jak nám auto krásně jede. Úplně z toho mám husí kůži. Trochu nás ale v pátek trápila elektrika, ale to bylo zřejmě slabší baterkou, a tak jsme se v sobotu ráno v ÚPčku báli jestli nastartujeme, ale nakonec to bylo v pohodě. Víme už v čem byl problém.

Motor tedy říkáš, že je super. Jak si ale rozumí podvozek BMW s klasickými uskákanými erzetami v Čechách?

Podvozek je podle mě tvrdší, než by měl být. Máme možnost tam dát měkčí pera, ale zatím s tím počkáme. S autem si teď nedovolím skočit třeba jako se starším Kadettem. Ve Vyškově jsem mohl na tom rychlém skoku auto rozjet na maximálku a v klidu si skočit, protože jsme věděl, že to ten podvozek krásně pobere. Bavorák zatím tak dobře nastavený není, musíme na tom trochu zapracovat, a už jsme na tom i dohodnuti, že se na to vrhneme.


Foto: Tomáš Wanka

Co se vám vlastně v neděli přihodilo, že jste hned ráno odstoupili?

No ráno hned na Korábu jsme si už užívali toho stoupání se serpentinami. Měli jsme už dost náskok a chtěli jet pro diváky. Zatáčky jsme si dával dost ze široka a v tom nám prasklo lanko plynu. Už od chvíle co jsme auto loni přivezli jsem říkal, že je tam příprava na dvě lanka, ale my jsme tam měli stále jen jedno a to nám prasklo… Z rychlostní zkoušky jsme potom s Jardou odjeli tak, že jsme otevřeli motorový prostor, Jarda si sedl na blatník a jednou rukou se držel a druhou mi přidával plyn. No chyba, která se nám vymstila a začínáme tam jako loni s mankem 60 bodů, protože Vltava má vysoký koeficient. Budeme zase tedy stíhat a honit ty před námi.

Tak Šumava je za vámi a kde se opět svezete v Českém mistráku?

Další soutěží je pro nás Krumlov, kde je moc pěkná a technická trať. Loni se nám tam dařilo a vyhráli jsme o pět a půl minuty. Snad nás letos už nebudou provázet technické problémy a svezeme se pěkně až do cíle.

Díky za rozhovor

Komentářů celkem: 47
30. 4. 2009 07:3321
0 0
MMartin:a hromada lidí to taky dělá,včetně mě.
eldík:když to nechápeš tak třeba na to časem přijdeš,peace
rkudej:to nechápu
30. 4. 2009 08:1522
0 0
Jen se divím,že se p.Tenkl chce srovnávat s Porschaky.Mají sice víc koní než jeho M3,ale podvozky velká bída.Navíc víc jak 2 třetini z nich jeli evidentně na oči.
To přidělení času je možná nespravedlivé,jenže jak to udělat jinak?To si má každý říct jaký čas chce napsat.Navíc když ani nebyl průjezd po RZ ale zkratkou?To je přece taky nefér vůči těm,kteří najeli víc km.
30. 4. 2009 08:4323
0 0
Každý si auto může postavit jaké chce a jet s ním jak chce. O tom, že to není vždy jen o výkonu, ale o dobře připraveném autě svědčí mimo jiné celkově třetí místo Hejhalů se Škodovkou 110 loni. Jirka Hloušek taky se Škodovkou dovede jet hodně rychle a atraktivně. Všechna ta auta jsou ve slušném technickém stavu, což se podle mě o některých evropanech říct nedalo. Někdo tady zmínil podvozky a to byla podle mě ve většině případů velká bída. Že někdo jel na oči? To je ještě větší bída. Naši historici to berou jako klasickou soutěž, píšou rozpis, jedou na rozpis a rychle v mezích vozu, to si to "evropani" spletli s jízdou pravidelnosti? Otázka zní ale jinak. Proč nejsou jednotná pravidla pro český a evropský mistrák a "česká" auta musí jet mimo evropu? Tito jezdci byli jednoznačně poškozeni, protože nejeli standardní soutěž. Čas se dá přidělit i jiným způsobem, navíc když o něm komisař rozhoduje večer může klidně přidělit čas z druhého průjezdu tou samou RZ, protože pro tu posádku je to ostrý průjezd vlastně první. Kilometry se mi zdá že najeli stejně. jeli volný průjezd.

Na závěr. Já osobně jsem rád za každé nové auto do historiků, pokud se nejedná o pojízdný šrot. To si pak možná někteří pletou, že když je staré auto v dobré kondici, tak to není historik. Podívejte se někdy detailně jak pěkná a vymazlená auta někteří čeští historici mají. Časem budou přicházet nová a ještě lepší auta. Přijdou Lancie delta, Celica, Siery nebo za chvíli Audina S2. To je přirozený vývoj. Určitě to ale nevezme chuť klukům se Škodovkama k závodění.
30. 4. 2009 09:1124
0 0
Tu nevrazivost nekterych vuci panu Tenklovi plne chapu: ma preci penize a muze si dovolit nejlepsi auto u nas a to se proste v cesku neodpousti, holt zavist je tu prorostla uplne vsudesmajlík
naprosty souhlas s MravenecZ
30. 4. 2009 11:0025
0 0
To Mravenecek:Na RZ 2 rozhodne nejeli průjezd po RZ,ale sjeli z trati na DM 1.Sice nechápu proč,ale bylo to tak.
Nechápu proč proti Tenklovi vystupujete.Myslím že díky němu se tady začali objevovat krásný auta jak kadety nebo BMW.Navíc to byl on,kdo vybojoval započítávání historiků do celkového pořadí atd.
30. 4. 2009 12:2026
0 0
hs74: točil jsem u Lhoty v DM3 a kolem mě ještě jeli, kde dál sjeli nevím, ale je to úplně jedno.
30. 4. 2009 12:3127
0 0
stan:to není o penězích ale o jiných hodnotách jako je férovost soutěže a tak podobně.a když sem někdo napíše názor tak musí podle tebe být hned závistivec?ty znáš ekonomickou situaci každého kdo sem píše...gratuluji asi si bůh.
nemysli si,mě se taky líbí krásný veteráni a navíc kadett c coupe je moje láska hodně let,to nikdo kromě fandů nevěděl že něco takovýho kdy jezdilo než se to sem dostalo.
hs74:no více koní...možná tak jedno,dvě,jinak si myslí,že bmw je zevnitř právě až moc dobře ošetřeno.
30. 4. 2009 12:3928
0 0
mravenec:auto postavit jaký chce?to snad nemyslíš vážně.ty bys sis postavil poctivýho vetroše za 3/4mega s nějakými ambicemi a pak se musel honit s auty který třeba mají půl věcí nových a nebo takových co tam vůbec nepatří?To je jen uvaha a na nikoho nenarážím.
neboj z pohledu diváka u trati se mi taky líbí každý nový "kus",ale když se na to podíváš trošku detailněji tak jsou věci jaký jsou no.smajlík
30. 4. 2009 12:4229
0 0
radek28: Nedavej mi do ust neco, co jsem nikdy nerekl, dik.
30. 4. 2009 13:0430
0 0
radek28: A co tam nepatří? Jak to víš?

hs74: Na RZ 2 jsem byl na DM 4 u Škůdry a zrušení historici jeli kolem nás normálně po trati (a nutno podotknout že Tenkl HODNĚ svižně smajlík ). I když nejsem si jist zda jeli všichni, možná opravdu někteří sjeli někde dřív, ale Tenkl jel kolem nás...
30. 4. 2009 13:1731
0 0
radek28
Vážený pane, po přečtení Vašich příspěvků mě napadá jediná věc. Přijeďte za námi do Kart centra, kde si můžete osobně prověřit, že vše na našich vozech je podle homologačních listů a že tam patří všechny věci. Nebo si myslíte, že do auta za 2 mil. kč nebudeme dávat nové díly, ale ojetou kliku, ojnice, písty atd. Je vidět, že Vaše názory o rally jsou velice originální. Kdybych měl uvést na správnou míru všechny nesmysly co tady uveřejňujete byl by to velice dlouhý článek. Proto navrhuji zavolejte, setkáme se a uvidíte, že žijete v hlubokém omylu a rád Vám vše osobně vysvětlím. Kontakt: info@kart-centrum.cz
S pozdravem Lubomír Tenkl
PS: Rád bych věděl s kým si dopisuji za anonym se schová každý
30. 4. 2009 13:2832
0 0
Tenklovo M3 krásná,peníze neřešit,nesnižujme se na diskuze typu tn.cz,tohle je svět rally,milujem hosmajlíka budme rádi za každý pořádný auto v mistrákusmajlíksmajlík a jede s tím pěkněsmajlík
30. 4. 2009 13:5533
0 0
Vůbec nechápu,jak tu někdo může napsat že odcházejí jezdci z historiků kvůli Tenklovi.Když všechno vyhrával neboštík Honza Trajbold,tak přece bylo posádek mraky a nikdo kvůli Honzovi nekončil.Zkrátka někdo má auto lepší a dražší a někdo ne.Ale o tom závody byly a budou.Důvod ůbytku posádek proti předchozím létům jsou hlavně zvyšující se náklady.Povolením třeba závodních gum se zrychlilo.Ale když se směly jet jen gumy z obchodu,tak tolik dílů neodcházelo a sezona vyšla levněji.A nezanedbatelný důvod jsou podfuky.Hlavně ve Škodovkách jezdily(a podle mne dosud jezdí) obsahy a motory,který tam vůbec nepatří.Kolik těch poctivých má peníze na to,aby podali protest?Pak je při cestě nikam,lepší skončit,nebo odejít jinam.Těch důvodů je samozdřejmě daleko víc.Toto je jen pár drobností.Ale rozhodně Tenkl není důvod.Naopak díky těmto lidem se sem dostanou auta na který jsme jezdili koukat ven.Kdyby jich tak bylo víc.
30. 4. 2009 15:5434
0 0
To Stanm3: nejde o to, že je to bohatý team a o nějakou závist - hlavně o jejich veřejné vystupování a chování při závodech...
30. 4. 2009 16:1235
0 0
Tak se usmívám nad komentáři "lidí z meze". Je to jako pokaždě.Tak si to auto kupte taky.Třeba Lancii stratos a poražte M3. Ale napřed je třeba na něj vydělat, nebo sehnat sponzory. Proč nadáváte Cart centru. Vydělali peníze, jedou M3 a Kadety. Každý má stejnou šanci. Kecat o tom u piva, jak bych to projel rychlejc umí každej blb. Každý kdo dokáže absolvovat martirium se sháněním peněz, auta, dílů, ale taky testaci, úředního šimla a pak se postavit na start obdivuju, ať jede s litrem nebo M3.
Co se týče Vltavy, tak ta byla letos dosti podprůměrná. Nevím proč ji organizátor odsunul mediálně na druhou kolej, když ze soudobých aut zajímal každého pouze souboj Pech- Kresta a historici byly top. Chování organizátorů k historikům je do nebe volající.Jenom pro srovnání -startovné Vltava 9700 Kč v termínu dva měsíce předem, jinak 12000, startovné na Příbrami se stejnými kilometry RZ a stejným servisem pro posádky 7000 kč. Vyhlášení výsledků letos taky katastrofa.
Příští rok se má jet Vltava již opět samostatně. Jsem zvědav, kdo přijede ze severských zemí, když letos na závod docela nadávali. A taková otázka- kde byli soudruzi ze SRN, kterých bylo vždy plné startovní pole. Odpovím si sám. Pamk je před několika lety urazil svojí arogancí a doteď je na tom bit.
30. 4. 2009 17:0236
0 0
carlos:asi tak..
starej pes:souhlas s tebou,máš recht.
lulu55:odzadu:nebojte nejsem nikdo o koho byste se měl nějak zajímatsmajlík,schovávat se nemám zapotřebí a každý na internetu žije se svými nicky.moje jméno vám asi nejspíš nic neřekne tak bych to nechal být.
jinak co jste napsal je vaše věc a názor.vůbec se divím,že se ozve a podepíše pan Tenkl.jinak nevzpomínám si že bych napsal Tenkl podvádí nebo má tohle a támto a ani jsem vás nijak nenapadl,takže jestli chcete někomu něco dokazovat.smajlík
30. 4. 2009 18:3237
0 0
...ja ja..ja jsem Ten co Vam pane Tenkl vubec neveri..a proto bych si to chtel prijet zkontrolovat a radsi by jste Me mel zrovna povozit at zjistim,jestli to mate predelane nebo ne....prosim prosim
30. 4. 2009 19:2638
0 0
To mravenecz: Doporučil bych si přečíst řády, než se bude mluvit o poškozování jezdců a to platí i o ostatních. Tento sport má nějaká pravidla a těmi je nutno se řídit. Bohužel na trojici sporťáků, kteří byli na Šumavě a udělovali náhradní časy, jsou organizátoři krátcí a tak to bylo jak to bylo a i tak to bylo podle regulí.
Úroveň těchto diskuzí začíná být poslední dobou horší jak nedělní Blesk.

Adam Eliáš
30. 4. 2009 19:4639
0 0
radek28: Ty jsi hrdina.smajlík
McTeart: Jdeš na to dobře.smajlík Ještě jim pak řekni, že chceš zkontrolovat i motokáry a máš úžasnej den.smajlík
1. 5. 2009 06:3040
0 0
crumpl myslím, že mraveneček řády četl... jezdci jsou poškozování a jsou poškozování systémem jakým je sestavena startovní listina a bezesporu i způsobem přidělování náhradních časů.
radek28 sím tě co to pořád píšeš za nesmysl... nikdo neodešel kvůli Tenklovi i v minulosti tu byli jezci jejichž výkony byli o řád výše než ostatní. A jestli nechápeš mé srovnání se soudobými vozy tak si to přečti ještě jednou. A na konec jmenuji se Kutěj nikolivěk Kuděj. Naopak více takových Tenklů... rád bych doma viděl třeba Stratose nebo S2 audi..
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!