Ondřej Plšek - eWRC.cz
4. 6. 2009 00:12 − 2937× − 28

Schwarz: Skoncujte s taktizováním

Armin Schwarz se opět vyjádřil k dění v MS, tentokráte kritizoval taktizování na konci prvních a druhých etap.

V motorsportu jde většinou o to, dostat se pokud možno co nejrychleji z bodu A do bodu B. V zásadě toto pravidlo platí i pro rallysport, ale i zde tvoří mistrovství světa výjimku. Souvisí to s tím, že do druhé a třetí etapy vyráží vedoucí posádka jako první, ale na šotolinových soutěžích to je značná nevýhoda. První jezdec totiž ostatním čistí trať a ztrácí tak hodně času. Z toho důvodu tak nejrychlejší jezdci v poslední zkoušce dne pravidelně zpomalují a rozhodně tím nedělají velkou radost fanouškům tohoto sportu.

Celá situace je nyní tak zmatená, že například na Sardinii si v pátek večer stěžoval Mikko Hirvonen. Jenže jeho nespokojenost pramenila z toho, že jel příliš rychle! Hirvonen byl v součtu prvního dne o tři sekundy rychlejší než Sebastien Loeb a v sobotu musel na trať vyrážet před francouzským mistrem světa. K těmto hrátkách docházelo v MS i v minulosti, ale v dnešní době je taktizování ještě umocněno znalostí mezičasů konkurence. Posádka totiž ve voze vidí časy ostatních vozů a může se tak podle toho orientovat.

K celému taktizování se nyní vyjádřil Armin Schwarz, který má z mistrovství světa v rally dlouholetou zkušenost. A i podle mistra Evropy 1996 dnešní situace není v pořádku. "Existuje rychlé a jednoduché řešení," řekl Schwarz serveru motorsport-total.com. "Je třeba velmi rychle zakázat zasílání jakýchkoliv zpráv do vozů. Ucvaknout kabel – hotovo."

Jako příklad Armin Schwarz uvádí jezdce z minulosti, kteří jezdili rychle i bez taktizování. "Kankkunen, Makinen, Sainz – všichni se stali mistry světa, ačkoliv vyráželi na trať jako první," vzpomíná se jejich vrstevník Schwarz. "Tehdy se ani nemluvilo o tom, že mají nejhorší pozici, že je vše špatně a ostatní tak budou rychlejší. To tehdy vůbec nebylo. Vedoucí jezdec, ten nejrychlejší vždy vyrážel na trať jako první. A když byl na trati písek, tak byl prostě na trati písek."

Zato nyní se dle německého veterána mluví jen o pozici na startu. "A každý dělá nějaké nesmysly. Hirvonen se sám dostal mimo hru, když nejdříve jel pomalu, ale přitom byl ještě moc rychlý – taková blbost! Takové věci nepotřebujeme. A na tyto věci existuje rychlé řešení. Je třeba zakázat všechny informace do vozu."

Řešení se zdá být velmi jednoduché, jenže Schwarz si myslí, že týmy by s tímto způsobem nikdy nesouhlasily. "Hned by to otočily a řekly: 'Ale co by se stalo, kdyby někdo blokoval trať a nešlo tak posádky varovat?'" To je dle Schwarze sice dobrý argument, ale: "Jenže to jsme zase tam, kde se nacházíme nyní – u přehnaně regulovaného a kontrolovaného motorsportu. Takhle je tu totiž možnost říct jezdci: 'Soupeř má čas 18:53, když zajedeš 18:54, tak budeš mít zítra lepší pozici.' A všichni ostatní si opět začnou stěžovat a brečet – taková blbost!"

motorsport-total.com

Komentářů celkem: 28
4. 6. 2009 01:081
0 0
To by mě fakt zajímalo, jak by chtěl konkrétně provést ten zákaz. Vono asi nebude stačit přestřihnout ten kabel. Stejně by se taktizovalo. To už je lepší návrat ke startování v opačným pořadí. Musím užít jeho slova: "Ucvaknout kabel-hotovo" - "taková blbost" Armine.
4. 6. 2009 01:272
0 0
No ja si myslim ze je to celkem dobry napad.
4. 6. 2009 01:563
0 0
Sainz, Makinen a Schwarz toto taktické zpomalení nebo zastavení jako naposledy Leob dali také, stačí se podívat na sestřihy z 90 let co běžely nedávno na Sport 5. Sainz běžně stál na RZ a čekal. To jsou ověřitelná fakta. Tak nevím, jak velkou hodnotu má tento článek, co jím autor Armin sleduje. Dle mne nulovou. smajlík
4. 6. 2009 06:524
0 0
Černý nečerný,bohužel má naprostou pravdu!!
PHT
4. 6. 2009 07:205
0 0
A co jednoduše nasadit několik kvalitních předjezdců, kteří vyčistí trať před prvním? Například jezdci domácí špičky té které země výměnou za úlevu na startovném?
4. 6. 2009 07:486
0 0
Nemám ho rád,ale nyní s ním naprosto souhlasím
4. 6. 2009 07:487
0 0
Stačilo by prvních deset jezdců nechat losovat.
Vytáhli by si z klobouku svoje pořádí na daný závod a nebylo by co řešit.
Jednoduchý a levný.
4. 6. 2009 08:218
0 0
že zrovna armin se ozívá..nvm nvm kdo si vydupaval ve škodě že jednička musí být vždy lepší než 2 týmu..
4. 6. 2009 08:409
0 0
... řešit by se to mělo, něco jako píše PHT, zkrátka tam poslat sestavu "čističů" - aspoň by se usadili diváci...
4. 6. 2009 08:4310
0 0
Navrhoval bych tak pětici předjezdců na rychlých úklidových vozech třeba typu MT3-82.MK01, pohon 4x4 to má sériově a motor D-243 by mohl být nahrazen motorem TD-243.smajlík
4. 6. 2009 08:4411
0 0
Stačí to vymyslet,stejně tak jak v IRC...pokud se nemílím, tak po několika odjetých RZ, tam prvních 10 startuje obráceně...čily desátý startuje jako první a první startuje startuje jako desátý.Jednoduché řešení. WRC out, GO IRCsmajlík
Nik
4. 6. 2009 08:4612
0 0
Já s Arminem souhlasím. Rally prostě není okruh, kontaktní závodění, abych si neustále kontroloval mezičasy soupeře a podle toho šetřil auto, brzdy, gumy...
Podle mě je určité kouzlo a smysl v tom, že jezdec jede sám na sebe a do poslední chvíle neví, jak pojedou ostatní a jestli byl dost rychlý. (Např. souboj Petáka a Štěpánka teď na Telči).
4. 6. 2009 09:0913
0 0
Já s Arminem také souhlasím. Ono totiž nejde jen o to zpomalování před koncem etapy. Rally dříve bývala o výdrži a také o tom kdo jaké nasadí tempo. A souhlasím s příspšvkem nade mnou, že až v cíli RZ by jezdec zjistil jestli jel moc pomalu nebo ne. Podle mě se všechen ten humbuk se startovní pozicí začal v polovině 90 let s měřením mezičasů na RZ. Než zavedli zasílání zpráv do aut tak u trati postávali členové týmů a na dohodnutém místě ukazovali tabulku s časem konkurenta.
Technické řešení jak o něm píše Armin je fakt jednoduché, když v autě nebude čím přijímat nemá cenu ani nic vysílat.
4. 6. 2009 09:1414
0 0
Armin má naprostou pravdu taktizováním strácí rally kouzlo soubojů do poslední RZ.Přetahování jestli ten pustí toho a naopak at každej jede jak umí!smajlík
4. 6. 2009 09:2115
0 0
současný stav směřuje k tomu, že palubní počítač vyhodnotí mezičas soupeře a zablokuje otáčky tak, aby čas v cíli nebyl rychlejší než soupeřův.....
pamětníci jistě pamatují tzv. rozháněče, tři posádky z lepší poloviny startovního pole, kteří jeli sice také závod, ale startovali +
několik minut před startovním číslem 1.
4. 6. 2009 09:3316
0 0
Opet se tu nekteri ukazuji, jak tomu strasne rozumi..Je to dobry napad, ktery se bohuzel nikdy nestane realitou.
4. 6. 2009 09:4117
0 0
To Krouhac: Rozumí nemrozumí to je jedno názor může vyjádřit kdo chce a jakej chce. O tom co se stane realitou rozhodne s největší pravděpodobností promotér, který bude mít velké slovo co se týká sportovních předpisů.
4. 6. 2009 10:3218
0 0
Proč zase zakazování?
Stačí povolit prvním deseti jezdcům, aby si startovní pořadí vybrali postupně sami.

Jsi první v mistrovství?
První si řekneš, kolikátý chceš startovat do první etapy.
Jako druhý si z ještě volných míst vybere ten druhý v pořadí atd..

Po první etapě stačí postup zopakovat.
4. 6. 2009 11:0819
0 0
Mimochodem to losování už tu jednou bylo a moc se to neosvědčilo.
4. 6. 2009 11:4920
0 0
No třeba zrovna na Sardinii 3 den to až taková výhra nebyla. Jet 2,3 nebo 4 viděl jsem ten prach po projetí latvaly a jelikož bylo bezvětří tak ostatní toho v lesích kde prach nestačil sednout moc nevidělismajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!