Jiří Fryje - eWRC.cz
24. 9. 2009 09:59 − 3294× − 44

Pořadatelské rozporuplnosti

Letos jsem kromě Hustopečí absolvoval všechny soutěže jako fotografující divák.

Po několika letech půstu, kdy jsem navštěvoval podniky domácího mistrovství v automobilových soutěžích jen zřídka, jsem letos kromě Hustopečí absolvoval všechny soutěže jako fotografující divák.

Především od tragického momentu na Valašské rallye se bojuje daleko usilovněji o bezpečnost diváků. Celá tato snaha je zaštítěna projektem 4P, jež se zrodil v dílnách Mediasportu. Prosím, poslouchej pokyny pořadatele. Klobouk dolů před prací nad jeho zrodem strávenou. Klobouk dolů před všemi, kdo tuto osvětu neúnavně předávají dál. Rád rozšířím řady těch, jimž je adresována. Pokud ovšem pokyny pořadatelů budou smysluplné.

Vraťme se o několik měsíců zpět. Na krumlovský Kohout je to od parkovacích prostor pěkná procházka. S vědomím této neradostné skutečnosti jsme vyšli s předstihem více než jeden a půl hodiny před startem zkoušky. Přesto nás přítomný pořadatel asi po půl kilometru nahnal do neposekaného pole s prohlášením, že kvůli takovým, jako jsme my, se zruší všechny soutěže v Česku. O pár minut déle nás další, očividně zainteresovanější pořadatel, vyhnal z pole na kraj silnice, po které tu a tam ještě projelo soukromé auto.

Podobná situace byla na Malontech, kdy urostlý mladík s pořadatelskou páskou exhiboval před skupinou jiných mladíků a dívek, opalujících se nedaleko na skládacích lehátkách. Ani on nás nenechal projít úsek zhruba sto metrů po trati zkoušky a nechal nás spolu s ostatními vyšlapat koridor na přilehlé pastvině. Podotýkám, že bylo dobrých osmdesát minut před startem.

Šumava proběhla podle mých představ. Nekompromisní přísnost na okruhu a na exponovaných místech rychlostních zkoušek. Při pěších přesunech s časovou rezervou pak s upozorněním, kolik času nám na tuto činnost ještě zbývá.

Podobně proběhla z diváckého hlediska i Barumka, soutěž mistrovství Evropy a IRC. Pořadatelský sbor udržoval diváky v mezích bezpečného sledování, maje při tom na paměti, že právě oni jsou kořením každé sportovní akce.

Tento pátek jsme vyjeli sledovat boje na cestách mezi Příbramí a Sedlčany a já k tomu se snahou pořídit nějaké obrázky, o které bych se s vámi podělil. Akreditaci jsem neměl a tak jsem hledal ve vyznačených zónách místa k focení. První bylo v lese za kamenem, který byl mimo eventuální únikové, či jiné trasy chybujícího vozu a přes nějž jsem sotva viděl. Byl jsem ale pořadatelem vykázán, ať mu za tím kamenem nestojím. Po chvilce dohadování jsem si tedy stoupl před něj, pořadatel se uklidnil a odešel organizovat další příchozí. Moje stanoviště zůstalo i tímto přesunem v bezpečné zóně.

Brzy se setmělo, a tak jsem z Nikona vysunul vestavěný blesk. Nikdy bych za takových podmínek nesituoval záběr proti vozu. Pořadatel se ale přihnal se slovy, že to snad nemyslím vážně, fotit s bleskem potmě. Chvíli jsme si na tuto činnost vyměňovali názory a pak jsme se začali ignorovat. To mě pomohlo udržet se v konvencích slušnosti a v čem jemu, to nevím.

Po prvním průjezdu jsme se vraceli k autu už za úplné tmy. Ze silnice nás zahnalo několik ostrých průjezdů různých aut s majáčky a s dálkovými světly. Nikdo z jejich řidičů si neodpustil těsně za námi zmáčknout klakson. Po jejich varovném vystoupení projel pak tratí vložky linkový autobus.

I druhý den jsme se setkali několikrát s nemístnou aktivitou zřejmě školením vystrašených pořadatelů. Ta ale většinou vyvrcholila průjezdem prvního vozu a pak její křivka začala strmě klesat. Důkazem toho je fotografie, kterou jsem pořídil v sobotu a kterou si ani netroufám okomentovat. To s dovolením nechám na vás.

Rozhodně to ale není všeobecná šablona. Stále je podél tratí dostatek lidí, kteří svojí skoro nehonorované a často nedoceněné práci rozumějí. Jejich přístup a schopnosti vyniknou díky těm několika, na něž jsme měli letos štěstí nebo smůlu, o to víc. Díky jim za jejich obětavost.

Komentářů celkem: 44
24. 9. 2009 13:1121
0 0
Na té poslední fotce tam stát neměli,to je pravda,je to jako únikovka pro jezdce.Ale takovýhle pořadatele najdete všude ,nejen na Příbrami.Vy to vidíte pěkně,pořadatelé na...,nejsou správně proškolený,atd....Nechci se těch pořadatlů zastávat,ale v dnešní době to moc lepší nebude.Zkuste si zajistit rz pořadateli,a uvidíte.Vidíte jen ten obal,ale že člověk schání lidi všude možně,přemlouvá je,i ty co to moc nezajímá,aby to ,,aspon nejak " zabezpečil.Lidi se dnes na to vyser...,když vidí kolik mají za to dostat peněz,radši se někam půjdou kouknout a mají klid.Já to třeba pro peníze nedělám,dělám to z radosti,ale těch je dnes už hodně málo.
24. 9. 2009 13:1222
0 0
hele treba letos v PL jsem si stoupl tak pitome ze uz to asi vic neslo, neskutenej nalet na kostkach dolu z velkyho kopce kde jim zadek cestoval o met a pul na kazdou stranu a my v zatacce venku kde to hrnul bokem tak 50m a dostali jsme teplou sprchu...jo prisel jsem pozde a z pole presnice jsem se najednou objevil tady...jo byl jsem tam na 3 auta. po hirvonenovi jsem rekl ze tady stat nebudu...ale jeste jsem vidrzel...stalo nas tam asi 20...jo debilni misto jedna chyba a shrne nas tam na hromadu. ale taky jsem tam stal...no co se da delat....to jen ze ti to treba hned v ty eurorii a casovy ztrate nedoklapne. me do doklaplo po prvnim aute, ale presto jsem tam jeste 2 zustal...protoze to byl adrenalin jako prase. nerikam ze je to zpravne , nestujde kde chcete. ale kdyz si na to vzpomenu zpetne a diky ze se nic nestalo...tak se musim fakt rozesmat...ale rozhodne bych se nebyl v prsa ja nic nikdy nic
24. 9. 2009 13:1323
0 0
A takový že nesjou proškolený?to je blbost.Nechci mluvit za ostatní z rz,ale my se snažíme dělat vše tak,jak má.Aby jsem se vyvarovali problémům.To přece nejde tam jen tak někoho postavit,aniž by věděl co má dělat,to je o velký průser,a kdo ho dnes chce?
24. 9. 2009 13:1424
0 0
vydrzel .)sorry .) fuj jo a presnice je psenice .)) z spravne .) jezis to je hrubek .)
24. 9. 2009 13:3025
0 0
Děti a rally je citlivé téma.Já osobně vidím děti byť i na vyhrazených místech nerad.Spousta jsem toho viděl na vlastní oči,spousta četl a slyšel.Bezpečnost roste se vzdáleností,překážkami a členitostí terénu od trati.Jiná je situace,když kopu za sebe,jiná když ručím za bezpečnost dětí.Jestli si někdo myslí,že se mu nic nestane,protože stojí za stromem,či za kamenem je na omylu.Auto,případně jeho části se dostanou do neuvěřitelných míst.Do toho rizika já s dětma nejdu.
Co se týče té fotky,tak je to v pohodě do té doby,než se při dobržďování některé auto roztančí.Potom nezdar hodiny.Ta mamina,která dřepí za pěti dětmi by se zřejmě nestačila ani postavit,neřkuli něco kloudného vymyslet pro ochranu dětí.Příjezd vypadá proklatě rychlý.......
24. 9. 2009 13:5526
0 0
Co takhle omezit počet příspěvků pod článkem od jednoho autora? Pět denně by mohlo stačit, ne? Nějak nechápu, že někdo může napsat deset postů během dvou hodin a ještě takový perly, jako je tato: "bylo mi jako tem decku mizna mit" Doposud jsem nepochopil, co chtěl autor říct.
24. 9. 2009 13:5827
0 0
Jo, a zase budeme soudruhy, co někomu odpírají právo na svobodu slova, co? smajlík

Mimochodem, tu větu jsem také nepochopil smajlík
24. 9. 2009 14:0228
0 0
Děti na rally jsou v pohodě. Sám se těším až tam vyrazím se synem. Důležité je,aby rodiče vybryli vhodné místo. Když tam půjdu s malým klukem tak na rovinu a daleko od tratě,protože tomu prckovi je stejně jedno kde stojí,hlavně ,že vidí. Jinak zkušenosti s pořadatelem demonstrujícím svoji moc máme asi všichni,ale ruku na srdce - kolikrát jsme viděli jak pořadatel slušně nabádá k odchodu z nebezpečných míst a diváci ho pošlou někam? Je to 50:50. Vždy o lidech a slušné dohodě. Jak píše Mravenecz - když na mě někdo začne hned řvát tak se zaseknu a těžko se domluvíme.
24. 9. 2009 14:1029
0 0
Naprosto souhlasím s tím, co bylo výše napsáno na adresu úrovně pořadatelského sboru. Mám podobné zkušenosti,že úroveň je někdy velice chabá. Ale on je to asi začarovaný kruh. Mám dojem, že v zahraničí, obzvláště v severských zemích mají na druhou stranu diváci k pořadatelům větší respekt. Je to logické, protože se chovají pořadatelé profesionálně a celé zabezpečení diváckých prostorů je jaksi profesionálnější. Ale oni mě tam přijdou i ti diváci jaksi profesionálnější, vědí, že tam přišli na závody a vydaří se to jen tehdy, když budou všichni zúčastnění spolupracovat. Zase z vlastni zkušenosti vím, že téměř na každém místě se najde potížista, zpravidla patřičně posilněný, kterému nebude nějaký Jouda ve vestě říkat kde má stát (spíš sedět) a kde ne. Já osobně bych si tam jako pořadatel asi stoupnout(a bránit vlastním tělem hladký pruběh RZ) nešel.
Takže, kde má organizátor sehnat profesionálnější pořadatele, to neporadím.
PS. Jestli se nepletu, tak ta inkriminovaná fotka je od rybníka Musík na Dublovické RZ a pan Fryje jistě pamatuje, když se tam jezdívávalo rovně.
24. 9. 2009 14:1330
0 0
Mohu zdvořile poprosit o záběry diváků od Jirky Fryje z té táhlé zatáčky na Pinduli(Druhý záběr zvrchu) - První průjezdy, důvod smajlík někde bych se chtěl najít smajlík..... Děkuji předem - mail: george.kysely@tiscali.cz anebo icq 238-620-133, díky, Jiří Kyselýsmajlík
24. 9. 2009 14:4631
0 0
Víte asi moc z vás si hořkost pořadatelování nezkusil. V instrukcích rpo každýho pořadatele najdete nařízení. A jasně podtržený: 60 minut před startem prvního vozu SE NA TRATI RZ NIKDO NESMÍ POHYBOVAT. To platí i pro diváky. A to sou houfy lidí co se motaj po trati už když jsou na trati předjezdci. Ukažte mi, který diváci tohle budou dodržovat, natož aby o tom věděly, třeba z programu a podobně. Jo je to snadný kritizovat, ale když se něco stane, tak to ten pořadatel odnese se vším všudy. Pokud děláte pořadatele, natož pak třeba vedoucího RZ, tak ste jednou nohou v kriminále.
24. 9. 2009 15:2632
0 0
taky mě to připadá na fotku z Dublovické RZ kousek před cílem, pokud ano nějak extrémní brzdy tam nejsou, ale tak stát se může kdykoliv, kdekoliv a cokoliv.....na místě sem sice nebyl, ale myslím že tam určitě za fotografem byla páska, což by znamenalo, že všichni krom pořadatele byly před ní = tam kde nemají a to je prostě chyba pána ve vestě o tom žádná, ať sou za stromem nebo ne......horší událost byla o kousek blíž Dublovicím při seznamovačkách
24. 9. 2009 15:3233
0 0
jo to jo ponďa tam rozbil tréningác C2 smajlík
24. 9. 2009 15:5834
0 0
mara 133 přesně vystihl problém oné diskutované fotografie. Páska byla ještě kus za mnou. A mimochodem, těch dětí tam bylo šest.
24. 9. 2009 16:0735
0 0
Je to individuální, já byl na pěti místech v Příbrami a na všech se pořadatelé i diváci chovali dle mého skromného názoru správně a v rámci možností ochotně.
24. 9. 2009 16:3736
0 0
Bobac to vystihl přesně. Jednou se chová jako blb pořadatel,podruhé divák. Mám dost zkušeností jako pořadatel i jako obyčejný divák a můžu říct,že se dost divím všem těm pořadatelů,že do toho jdou. U nás je totiž obrovský nepoměr pořadatel blb a divák blb. Je někdy až neuvěřitelné,čím někdy nejchytřejší divák,kterej koukne jednu soutěž do roka argumentuje. Pak se ale nemůže nikdo divit hysterii obyčejných pořadatelů,kerým je vtloukáno do hlavy,že pokud divák neposlechne,má se hrozit zrušením RZ atd. Oni totiž i někteří pořadalé u trati stojí jednou za rok a moc neví... Koho se teda v tomhle případě zastat. Diváka nebo pořadatele.....
24. 9. 2009 17:4237
0 0
Dívák, ani ten nepoučenej, nemá na rallye žádnou povinnost, ani funkci, vyjmá té koukací. Pořadatel, i ten nejposlednější na ztracené vartě těch povinností má hromadu a měl by je znát a řídit jima. V první řadě by se měl chovat slušně, to je základ. Vidím rozdíl mezi hulvátem ve vestě a hulvátem za páskou mezi divákama.
24. 9. 2009 18:4138
0 0
foto s detma je opravdu z Dublovicke RZ u rybniku , je tam esičko tesne pred cilem. Tipuji že foceno od pasky a kdyz jsem tam byl ja tak u pasky stálo na štorc přes silnici auto. Tudíž unikovka k prdu...
24. 9. 2009 18:4439
0 0
Shacki i nééé měli eště kafe a sodovkusmajlíksmajlík
a ten pořadatel s francouzkou holí byl dobrej ten křičel velmi poctivěsmajlíksmajlík
k těm bleskům na mě jeden taky křičel minulej rok na šumavě, legrace byla, že pán pak vytáhl kompakt s bleskem a práskal to jako divej... nakonec skončil tak, že si ve stavu neslučitelném s chůzí omotal kus pásky kolem hlavy a přitrouble se smějíc seděl pod mezí.. naštěstí tam nebyl sám a jeho kolegové ho odklidili bez toho aby to narušilo plynulost soutěže.

k Příbrami sem už psal, tam byl divný člověk ve vestě z mého osobního pohledu jen jeden před zbytkem které sem potkal musím smeknout a že na jednom úseku smečka "fanoušků" v těžkém opojení provolávajíce slávu tu spartě tu sláviji hrozila pořádným průserem.. pán to vzal s nadhledem fandy dostal od trati a dále sme si povídali.. jen nevím proč, ale chtěl si vypůjčit můj monopodsmajlíksmajlík

Na barumce to až tak bez chyb nebylo narazili sme na pána jež nás hnal po poli kvůli 100 metrům, z místa cca 25m od trati vyháněl akreditované novináře k jeho smůle to byli italové a nějak mu nerozumělismajlík a na druhého jež skryt za stromem neviděl děti v zakázaném prostoru a velmi spostě mi vysvětlil že od toho tam on není.. poté co sem mu slíbil že si ho nafotím a brácha ho natočí vychladl a děti kupodivu slušně vyhodil. Jinak byla barumka bez chyb a tolik skutečných pořadatelů se jinde vidí jen zřídka.

letošní šumava byla fajn... pořadatelé v pohodě diváci jim alespoň tam kde sem byl já pomáhali tím, že ty méně slušné sami umravnili.. mazec byl jen když nás činovník jedoucí v bezpečnostní koleně a sám majíc funkci ohlašování výsledků vyhnal od trati a nahnal nás do únikovky... bylo nás tam cca deset akreditovaných mimo jiné i zdejší fotograf Mára. pane Bendle děkuji Vám za nádherně pokažené fotky... A za to, že ste nás nazval za použití megafonu debilama a blbcema myslím si o Vás po této zkušenosti totéž.

Jinak souhlasím s tím, že sehnat pořadatele je těžké, ale snad vždy vybíráme z okruhu známejch a víme kdo je slušnej a kdo je hovado... hovada diváky bohužel předem nikdo z nás nepozná.

Nedá se než souhlasit s tím, co napsal Bobáč a Roman (Romane už to chce nějakou bitku souhlasíme spolu už asi potřetí v řadě)smajlík
24. 9. 2009 19:1540
0 0
Já už se tu asi opakuji,ale budiž.V Polsku s Globusem jsme se bavili s pořadatelem,ten pořádá 30 let.Na soutěž jel 600 km,chodí na pravidelné školení a na vykonávání této funkce má vystaven průkaz,který musí obhajovat.Nevím,jak třeba ve Finsku,nebo na Sardošce,ale každopádně se ti maníci podívají na ksicht,zhodnotí jestli je to ten správný fanoušek a v první možný moment pokynou rukou-běž.Spoléhají na intuici-pokud tento člověk přežil až to tohoto věku,snad má rozum.Fakt to funguje.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!