Jsme jako ovce

Luboš Tenkl kriticky hodnotí uplynulý rallysprint a vyjadřuje se i k aktuálním problémům s HANS systémem.

Historické BMW M3 Luboše Tenkla a Jardy Vosádky už nějakou dobu kvůli dohadům s představiteli historické rally komise vídáme v závodech soudobých vozidel v kategorii S2. Luboš Tenkl tak vyřešil neustálé spory a raději závodí proti speciálům WRC nebo do absolutního pořadí.

Uplynulý rallysprint Lužické Hory, ale opět ukázal na závažné problémy, které českou rally trápí. „Nedovedu pochopit, jak dlouho ještě bude trvat to, než nám jezdcům dojde, že se chováme jak hloupé ovce. My jsme jediní, kteří do rallysportu dávají své peníze a neustále jsme někým a nějak šikanováni a směřováni kam nechceme. My musíme dodržovat všechny předpisy a nařízení, platit všechno včas, my si musíme kupovat všechny výdobytky bezpečnosti jako HANS a pokud to neuděláme, tak nesmíme odstartovat, nebo dostaneme pokutu. Pořadatelé nemusí nic, pro pořadatele žádná pokuta od jezdců za zkaženou soutěž neexistuje. Jak jinak je možné, že si pořadatel opět udělal retardéry podle sebe, a ne podle toho jak je nařízeno v řádech? Loni jsme se dohadovali o tom, že retardér je strašně důležitý bezpečnostní prvek, který snižuje okamžitou rychlost na nebezpečně rychlých úsecích ve chvíli, kdy pořadatel neuměl najít dostatečně technické rychlostní zkoušky bez retardéru. V Lužických Horách byly retardéry výrazně menší, takže byl problém se do nich vejít. Navíc pořadatel retardéry postavil z nějakých bandasek vysokých 55 cm, když v řádech je, že retardér musí být postavený ze sudů nebo balíků slámy minimálně 85 cm vysokých. Zdá se to možná jako maličkost, ale když vjedete do retardéru, který vám zmizí pod blatníkem a dveřmi a nevidíte do čeho vlastně najíždíte, tak to není nic příjemného. Proč se do těch řádů ten jednotný retardér vymýšlel? My jezdci retardéry nechceme. Ty jsou tady kvůli pořadatelům, kteří nenašli dostatečně technickou trať. Tak ať ty retardéry alespoň postaví správně nebo ať to radši nedělají vůbec,“ říká Luboš Tenkl, který po průjezdu takto zmenšeného retardéru a kontaktu vytočenými koly s bandaskou zakončil rally se svým BMW v příkopu a nemohl dál pokračovat.


Foto: Tým

„Překvapuje mě, že Lužické Hory pořádá sám bývalý soutěžní jezdec, který by měl přece vědět, co je pro nás důležité. Tradičně špatný byl servis, kdy jsme se jen modlili, aby nezapršelo. Pak by ti s vyššími startovními čísly stály po kolena v bahně. Nerozumím také tomu jak je možné, že v itineráři nesedí kilometry a metry. V seznamovačkách jsme tedy bloudili a nebyli jsme sami. Když jsme to pořadateli říkali, tak nám sdělil, že to je tím, že máme v autě přesný tripmaster a oni ho nemají, tak jim metry nesedí…,“ popisuje další peripetie Luboš Tenkl.

Daleko závažnější věcí, na kterou rallysprint Lužické Hory poukázal je skutečnost, že při použití systému HANS už opět opakovaně došlo k poranění bederní páteře při nárazech, které by s největší pravděpodobností zůstaly bez tohoto systému bez následků. „Nezavrhuju systém HANS jako celek, ale pro použití v rallysportu za podmínek, které jsou stanovené teď je škodlivý a nebezpečný ! HANS může svou funkci plnit při přesně definovaném čelním nárazu, když má jezdec přesně ten správný a nejlépe na míru vyrobený HANS, má správnou novou helmu, má správné a správně utažené bezpečností pásy a správnou sedačku. Řády ale nyní nařizují jen HANS a ostatní věci neřeší. Pořízení 100% funkčního kompletu je ale otázka více než 150 000,- Kč, což by bylo likvidační pro mnoho posádek. Proto je podle mě nyní nutné HANS vyřadit z povinných bezpečnostních opatření do doby, než bude jasně vyřešeno co dál. HANS je nyní nebezpečný ,“ důrazně varuje Luboš Tenkl.

Luboš Tenkl vystupuje také jako aktivní člen Asociace Jezdců Rally a i tam se otázkou kolem systému HANS zabývá. „Vedli jsme konzultace s jedním lékařem specialistou, který nám potvrdil, že ještě větší riziko, než poranění bederní páteře, HANS představuje při silnějším nárazu pro mozek. Ten totiž při nárazu a následném zachycení pevnými řemínky HANS putuje uvnitř lebky vpřed a narazí do lebky což může mít katastrofální následky a trvalé poškození. Bez systému HANS tento pohyb tlumí právě páteř, která se ohne vpřed, ale takhle ji zaseknou řemínky HANSu. Proto jsou také nové helmy vybavené dvakrát silnější výstelkou, která pohyb hlavy tlumí. Při použití se starým typem helmy, který má u nás 80% závodníků je ale HANS opět nebezpečný. Budeme proto dál čekat na to, až se stane nějaký další úraz? Zlomených klíčních kostí a poraněných páteří bylo za poslední dva roky tolik, co nikdy před tím historii. HANS má chránit krční páteř, ale kdo kdy v rally utrpěl závažné zranění krční páteře?“ ptá se Luboš Tenkl?


Foto: Tým

Jaké je ale řešení stávajícího stavu? Luboš Tenkl vyzývá soutěžní jezdce, aby hromadně podpořili Asociaci Jezdců Rally, která tento problém řeší a která je pro Svaz Rally (rally komisi) partnerem k jednání. „Nemá cenu, aby se na Svaz Rally obraceli jezdci jako jednotlivci. S největší pravděpodobností se jejich názory nikdo nebude zabývat anebo jen velmi okrajově. Pokud ale půjdeme dohromady, tak jsme schopní si naše zájmy prosadit i za cenu toho, že se domluvíme a případně neodstartujeme na nějakém závodě, pokud nebudou splněny naše požadavky. My jsme ti, co závody platí, nás to stojí peníze a nesmíme se chovat jako ovce a nechat si srát na hlavu. Bohužel teď mám trochu obavy, že my závodníci jsme přesný vzorek českého národa, který si na tu hlavu srát nechá, neudělá nic proti tomu a akorát bude někde brblat. Každý národ má vládu jakou si zaslouží, my máme FAS jaký si zasloužíme. Teď máme šanci s tím něco udělat.“

Komentářů celkem: 41
4. 5. 2010 21:4141
0 0
STIG: Ty si sbíráš smajlík!
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!