13. 12. 2010 20:47 − 3303× − 37

Jak jsme pro… Pražský Rallysprint

Jirka Navrátil se doklouzal do konce sezony 2010. Jak se mu líbilo na Pražském Rallysprintu?

Jirka Navrátil se v tomto roce vrátil do Rally s historickým Fordem Sierra Cosworth skupiny A. I když se on sám považuje v rally stále za začátečníka, tak s jednou českou soutěží má tolik zkušeností, že by mu je mohl leckdo závidět. Tou soutěží je Pražský Rallysprint. Jirka, coby hlavně motokárový a okruhový jezdec, tady startoval již šestkrát a například v roce 2005 zde vyhrál skupinu N, kdy jen velmi těsně porazil tehdy úřadujícího mistra Josefa Semeráda. „Pražský rallysprint je pro mě něčím naprosto speciálním. Zde jsem prvně seděl v rally autě, později zde poprvé slavil úspěch v rally. Každý rok se na něj moc těším. Je tu vždy uvolněná atmosféra, zajímavá auta a spousta diváku. Také sem za mnou pravidelně přichází mnoho mých kamarádu. Startoval jsem zde už šestkrát, vždy se zapůjčeným Mitsubishi N4 od APmotorsportu, letos to mělo být posedmé, ale poprvé za volantem naší Sierry,“ říkal před startem XVI. TipCars Pražského Rallysprintu Jirka Navrátil.

Jirka Navrátil s Jirkou Káňou letos absolvoval kompletní mistrovství České republiky v závodech historických vozů, které prokládal závody v Octavia cupu na okruzích. Vrcholem sezony se Sierrou bylo odkočení do San Marina, kde reprezentoval Českou republiku a vybojoval deváté místo absolutně. „Po dlouhé a těžké sezoně plné výpadků jak techniky, tak i posádky, se nám teď k jejímu konci konečně začínalo dařit. Auto už funguje bez problémů a navíc i já se s ním začínám sžívat. A tak se celý náš tým na poslední akci roku moc těšil! Bohužel do našich plánů na co nejlepší umístění v absolutním pořadí vstoupilo počasí. Pravdou je, že začátkem prosince se ani nic jiného nedalo čekat. Spíš bych řekl, že jsme poslední léta měli na počasí mimořádné štěstí a zvykli si na to. Seznamovací jízdy na sněhu s EVO VII pana Arazima obutým na zimních Nokianech, jsme si s Jirkou neskutečně užili! Myšák je na sněhu jedinečné auto,“ pochvaloval si průběh příprav na Pražský Rallysprint a seznamovací jízdy Jirka Navrátil.

„Kvůli zařazení do startovního pole jsme se přihlásili do skupiny S a dostali fantastické číslo 18. Bohužel závod nám nevycházel hned od začátku. Do RZ1 stadion IN jsem odstartoval opatrně, projel první šikanu vlažně a najel do další dlouhé levé, tam mě však dost překvapila úplná ledovka a jsem rád, že jsme netrefili mantinel, jakou spousta jiných. Od té chvíle už jsem formu nechytil a vyvrcholením byly hodiny. Jelikož si na takovýchto speciálkách dost věřím, nepřišlo mi 43 místo absolutně jako dobrý začátek. Ranní start v -16°C byl nářez, stejně jako sprint etapy místo přejezdů. RZ2 jsme protrpěli, vůbec jsem se nesvezl a jen se bál o auto. Určitě šlo jet lépe, ale já na to v takových podmínkách neměl, z mého pohledu bylo auto úplně neovladatelné. Nejsem ochotný našeho miláčka v závratné rychlosti 50km/h zbytečně rozbít. Dostali jsme od prvního 2,5min a po dvou odjetých RZ byly na 38 místě absolutně. Závod pro mě pomalu končil. Hned za vložkou jsem volal Kájovi, ať mi přiveze „hřebíky“, protože takhle dál jet nechci. Auto jsem po dobré snídani přezul a vyrazil na RZ3. Bohužel jsme měli jen 4ks pět let starých Michelin D10 s malým počtem hrotů (a to jen na vnitřní straně). A tak byl výsledek bohužel podobný jako na zimních pneu a přilnavost mizivá! RZ4 Chuchle „IceRace“ mě nebavila vůbec.

Navíc po průjezdu cílem nás v časovce zkontroloval sportovní komisař a zapsal použití pneumatik s hroty. To samé proběhlo ještě u časovky na Strahově a bylo jasné, že budeme muset odstoupit. Jelikož za námi na Strahov přišlo spoustu kamarádu a navíc jsme nechtěli zklamat promrzlé diváky, rozhodli jsme se dát alespoň jednu rundu a až poté odstoupit. Dali jsme tedy první Strahov a snažili se co nejvíc bavit diváky. Nemám extrémní smyky natrénované a tak se občas vloudila chybička a my vykroužili hodiny. Kdo tam byl, viděl, že auto nemělo trakci ještě na „pětku“ a řídit ho nebylo nic moc. Přesto věřím, že jsme alespoň některým z těch promrzlých hrdinů (diváků) udělali radost! Bohužel v posledním kole nás začalo zlobit turbo a dovršilo tak průběh celého závodu,“ popisuje ne úplně povedený průběh XVI. TipCars Pražského Rallysprintu Jirka Navrátil, který odstoupil dvě RZ před cílem rally.

Jak již z úst Jirky Navrátila zaznělo, uchýlil se v Praze k použití pneumatik s hroty, které na tomto podniku nebyly povolené, ač se jednalo o nejlepší volbu obutí pro soutěžní vozy. „Za použití pneumatik s hroty se tímto organizátorům i soupeřům omlouvám. Všeobecně však jde zákaz používání pneumatik s hroty naprosto mimo mé chápaní. Tímto předpisem jsme opět v západních zemích celkem unikátem. A když už ho máme pro běžný provoz, stejně nechápu proč není vyjednána nějaká výjimka alespoň pro soutěžní speciály, ke kterým hřebíky neodmyslitelně patří. Dále je také potřeba říct, že s rozhodnutím nasadit je neměl APmotorsport nic společného. Na RZ Karlík – Roblín mi je přivezl Kája a obuli jsme si je na Sierru sami. Je to proti předpisům, vím to, ale jinou možnost jsem na pro nás téměř nesjízdných tratích, neviděl. Navíc se jednalo o závod který není nikam započítáván a tak jsem neměl výsledkově svým jednáním koho poškodit. Závod mě stál dost úsilí a peněz a chtěl jsem si ho alespoň trochu užít. Pokud bych měl pouze zimní pneu, odstoupil bych už ráno po RZ2 a ne až po RZ5,“ vysvětluje svou volbu Jirka Navrátil.

Po XVI. TipCars Pražském Rallysprintu se objevilo velké množství nerůznějších komentářů k průběhu závodu. „Je pravda, že to byl asi jeden z nejméně povedených ročníků za poslední dobu a hlavně se bojím, že to nejenom pro soutěžní posádky. Dnes bych tedy asi jen prohlásil, že jsme podmínky, jak organizační tak jízdní, znali všichni předem a nehledě na ně jsme do závodu odstartovali. Byl to těžký závod a někteří se s ním vyrovnali lépe, než se to podařilo nám. Gratuluji těm, kterým se to povedlo,“ uzavírá Jirka Navrátil komentář k Pražskému Rallysprintu, kterým pro něj i pro celý tým skončila soutěžácká sezona 2010. Do té nadcházející nastoupí opět s Fordem Sierra Cosworth připravovaným litvínovským APmotorsportem. Otázkou je jestli znovu do třídy historiků, nebo zajímavé skupiny S2, kde by mohl soupeřit s výkonově srovnatelnými vozy. Celý tým děkuje za podporu fanoušků jak v tomto závodě tak i v celé letošní sezoně.

Komentářů celkem: 37
14. 12. 2010 18:4021
0 0
starej pse:jak se díváš na rozepnutý pasy?Vítěznou posádku měli taky vyloučit?Na MS to řešili a vyřešilismajlíkŘády jsou pro každého?Tu jistotu nemámsmajlík
14. 12. 2010 19:5422
0 0
Láďa60: Tak se nám zrodil nový moralista. Mám tedy tvrdou konkurenci. Tak ať nám to všestranně a nestraně vydrží. Hezký konec roku.
14. 12. 2010 20:0623
0 0
Mě snad omyjou.Tady tento chasník zvesela vypráví,jak chtěl vymrdat s ostatníma a velká část této komunity souhlasí.Myslíte,že zbylí účastníci závodu jsou stejně odvázaní?Prdlačky.Hřebíky jen zevnitř(asi aby byly co nejméně vidět) a ještě jich bylo málo,snaha o zachránění drahé techniky....blablabla.Panáčku,trénovat,nepodvádět i když si myslím,že už to je nafurt.To se mezi klukama nedělá.
14. 12. 2010 20:5124
0 0
Ano, je to jasné porušení pravidel, ale aspoň se umí veřejně přiznat a omluvit ! Nebyli totiž s Petráškem sami ! Ale ti ostatní hezky dělají jak je v česku zvykem "já nic, já muzikant".......
Na druhou stranu má pravdu Racky. Udržovat v chodu takový "historický" speciál je pekná fuška. A měli by jsme všichni!! být vděční, že to někdo zvládá a můžeme takovou nádheru vidět v akci. A věřte, vím o čem mluvím. Jednoho ex-továrního Forda jsem měl doma.
14. 12. 2010 21:0425
0 0
Posuzovat dodržování pravidel bylo vždy věcí rozhodčích. Dnes je to jinak?
15. 12. 2010 10:5626
0 0
STIG: Samozdřejmě že pravidla platí pro všechny stejně.Mistr,nemistr.A tady se dostáváme k hodně velkýmu problému,že sporťáci a disciplinárka nic neřeší.Maximálně Tomáše Drástu a jiný kraviny.A podstatný věci je nechávají chladnýma.Výměna spolujezdce během závodu,nic.Odmítnutí startu do RZ,nic.A podívej se někdy na stopku RZ.Tam uvidíš kolik jezdců přijede s rozepnutýma pásama nebo sundanou přilbou.Přitom řády mluví jasně a nic se neděje.A kolik jezdců řády vůbec zná?Pak je v klidu možný,jak píše petrikpetrik1,že tady jezdec v klidu vybalí že podváděl a taky se nic neděje.To všechno jsou důvody,že úroveň naší rallye je v tom stavu,v jakým je.V ha..lu!
15. 12. 2010 14:2727
0 0
Starej pes: Ano, taky by se to mělo trestat, ale je to jiné, než když jezdec na pneu bez hřebů nahání toho, kdo hřeby má a podle předpisů neměl mít, a sekne s tím do škarpy. To je hlavně podle mě nefér.
Přiznat se až "po aktu" jezdce nešlechtí.
Nik
15. 12. 2010 16:0128
0 0
starej pes [15.12.2010 10:56:57]
Moc hezky na toto téma kdysi mluvil pro autotelevizi Pepík Peták, což je borec, který vždycky otevřeně řekne, co si myslí. A ten jednoznačně potvrdil, že řada jezdců nerespektuje sportovní řády, nečte zvláštní ustanovení. Dneska prostě jezdí lidi, který možná mají peníze, ale úctu a respekt k tomuto sportu už nikoli.
Na druhou stranu mnoho zbytečného napětí vyvolávají sami pořadatelé. Dobře si pamatuji, jak třeba při Hustopečské rally se všichni historici domluvili a při jízdě na výstavišti prostě vynechali zcela nesmyslný brod, neb si odmítli zbytečně kurvit auta.
V Praze se podle mě taky mnoha problémům mohlo předejít již ve vlastní organizaci.
15. 12. 2010 16:4629
0 0
Hobit a Nik:Jsem rád,že se najdou lidi se smyslem pro fér hru.Ne jen zaslepenci,kteří kašlou na pravidla a ještě tomu fandí.Nik.Všichni pořadatelé mají určitě co zlepšovat a PRS obzvlášť.Já nad ním dávno zlomil hůl.Původní rozloučení se sezonou s tím už nemá nic společnýho a je to jen pouť a lákadlo pro sponzory a VIP hosty.Budiž.Tomu by ale měla odpovídat úroveň.Do dneška považuju za jedny z nejlepších pořadatelů závodů,Pačejovský kluky v čele s Mírou Žitníkem.Takový léta dělají závody a málo se jim dá vytknout.Hezký svátky.smajlík
16. 12. 2010 00:0030
0 0
Problém je, že na šprint si jazdci požičajú drahé a ťažko zvládnuteľné autá, s ktorými idú prvý raz. Keď je suchý asfalt, tak nie je problém. Akonáhle nasneží tak sa trápia, pretože s autom jazdiť nevedia a rozbiť WRC na rozlúčke so sezónou... Plus amatérski spolujazdci na novej RS v extrémnych podmienkach.

Nuž ale čo chcú diváci? "Koblížky" na suchom parkovisku?! To má byť tá pravá rely?! Extrémne podmienky a nech sa ukáže najlepší! A najlepší sa aj jasne ukázali. smajlík
16. 12. 2010 20:1431
0 0
Já když viděl, jak se tam ploužili moderní čtyřkolky, je mi úplně jasné, jak to s historickým RWD muselo být těžké. Rozhodně bych se přimlouval za povolení "hřebíků".
19. 12. 2010 20:0032
0 0
Četl jsem několik článků k inkriminovanému závodu a pořád nemůžu pocho
19. 12. 2010 20:0333
0 0
pardon, syn mi to odeslal dříve... mělo tam být dále: pochopit nemožnost použití pneu s hroty. Vždyť ve Finsku s těmito pneu jezdí všechny vozy v normálním provozu a ovládání vozu s těmito pneu je nesrovnatelné se zimními pneu...Kdy už někdo u nás dostane rozum a pochopí to... Jinak se na takové závody bude chodit dívat čím dál méně diváků a bude je jezdit čím dál méně jezdců, bohužel.
19. 12. 2010 20:1634
0 0
spešl:bohužel naše zákony to nedovolují!Takže by ses musel obrátit na ty nejvyšší místa ohledně povolení.A tím je řečeno vlastně vše.Změnit zákon?Na to jsi malý!!smajlík
19. 12. 2010 21:0635
0 0
Zákon zakazuje hroty, ale nikoli třeba posyp smajlík
19. 12. 2010 21:2636
0 0
Taky dobrá připomínka.A sype se jen místně nebo třeba v celé republice?Anebo jen kde je třeba?
20. 12. 2010 13:5937
0 0
hujer> já vím, že to u nás není povoleno, ale myslím, že na uzavřený závod, navíc při takových podmínkách jaké byly, by se povolení získat podařilo... jen by se prostě muselo chtít... smajlík
O prosazení do zákona, resp. vyhlášky by se měli postarat jiní, ale tam je to taky asi nereálné, dokud tam budou lidé, kteří tomu rozumí jako koza náklaďáku...smajlík
Zlaté Finsko, tam si člověk na sněhu jinak zajezdí.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!