13. 12. 2010 20:47 − 3327× − 37

Jak jsme pro… Pražský Rallysprint

Jirka Navrátil se doklouzal do konce sezony 2010. Jak se mu líbilo na Pražském Rallysprintu?

Jirka Navrátil se v tomto roce vrátil do Rally s historickým Fordem Sierra Cosworth skupiny A. I když se on sám považuje v rally stále za začátečníka, tak s jednou českou soutěží má tolik zkušeností, že by mu je mohl leckdo závidět. Tou soutěží je Pražský Rallysprint. Jirka, coby hlavně motokárový a okruhový jezdec, tady startoval již šestkrát a například v roce 2005 zde vyhrál skupinu N, kdy jen velmi těsně porazil tehdy úřadujícího mistra Josefa Semeráda. „Pražský rallysprint je pro mě něčím naprosto speciálním. Zde jsem prvně seděl v rally autě, později zde poprvé slavil úspěch v rally. Každý rok se na něj moc těším. Je tu vždy uvolněná atmosféra, zajímavá auta a spousta diváku. Také sem za mnou pravidelně přichází mnoho mých kamarádu. Startoval jsem zde už šestkrát, vždy se zapůjčeným Mitsubishi N4 od APmotorsportu, letos to mělo být posedmé, ale poprvé za volantem naší Sierry,“ říkal před startem XVI. TipCars Pražského Rallysprintu Jirka Navrátil.

Jirka Navrátil s Jirkou Káňou letos absolvoval kompletní mistrovství České republiky v závodech historických vozů, které prokládal závody v Octavia cupu na okruzích. Vrcholem sezony se Sierrou bylo odkočení do San Marina, kde reprezentoval Českou republiku a vybojoval deváté místo absolutně. „Po dlouhé a těžké sezoně plné výpadků jak techniky, tak i posádky, se nám teď k jejímu konci konečně začínalo dařit. Auto už funguje bez problémů a navíc i já se s ním začínám sžívat. A tak se celý náš tým na poslední akci roku moc těšil! Bohužel do našich plánů na co nejlepší umístění v absolutním pořadí vstoupilo počasí. Pravdou je, že začátkem prosince se ani nic jiného nedalo čekat. Spíš bych řekl, že jsme poslední léta měli na počasí mimořádné štěstí a zvykli si na to. Seznamovací jízdy na sněhu s EVO VII pana Arazima obutým na zimních Nokianech, jsme si s Jirkou neskutečně užili! Myšák je na sněhu jedinečné auto,“ pochvaloval si průběh příprav na Pražský Rallysprint a seznamovací jízdy Jirka Navrátil.

„Kvůli zařazení do startovního pole jsme se přihlásili do skupiny S a dostali fantastické číslo 18. Bohužel závod nám nevycházel hned od začátku. Do RZ1 stadion IN jsem odstartoval opatrně, projel první šikanu vlažně a najel do další dlouhé levé, tam mě však dost překvapila úplná ledovka a jsem rád, že jsme netrefili mantinel, jakou spousta jiných. Od té chvíle už jsem formu nechytil a vyvrcholením byly hodiny. Jelikož si na takovýchto speciálkách dost věřím, nepřišlo mi 43 místo absolutně jako dobrý začátek. Ranní start v -16°C byl nářez, stejně jako sprint etapy místo přejezdů. RZ2 jsme protrpěli, vůbec jsem se nesvezl a jen se bál o auto. Určitě šlo jet lépe, ale já na to v takových podmínkách neměl, z mého pohledu bylo auto úplně neovladatelné. Nejsem ochotný našeho miláčka v závratné rychlosti 50km/h zbytečně rozbít. Dostali jsme od prvního 2,5min a po dvou odjetých RZ byly na 38 místě absolutně. Závod pro mě pomalu končil. Hned za vložkou jsem volal Kájovi, ať mi přiveze „hřebíky“, protože takhle dál jet nechci. Auto jsem po dobré snídani přezul a vyrazil na RZ3. Bohužel jsme měli jen 4ks pět let starých Michelin D10 s malým počtem hrotů (a to jen na vnitřní straně). A tak byl výsledek bohužel podobný jako na zimních pneu a přilnavost mizivá! RZ4 Chuchle „IceRace“ mě nebavila vůbec.

Navíc po průjezdu cílem nás v časovce zkontroloval sportovní komisař a zapsal použití pneumatik s hroty. To samé proběhlo ještě u časovky na Strahově a bylo jasné, že budeme muset odstoupit. Jelikož za námi na Strahov přišlo spoustu kamarádu a navíc jsme nechtěli zklamat promrzlé diváky, rozhodli jsme se dát alespoň jednu rundu a až poté odstoupit. Dali jsme tedy první Strahov a snažili se co nejvíc bavit diváky. Nemám extrémní smyky natrénované a tak se občas vloudila chybička a my vykroužili hodiny. Kdo tam byl, viděl, že auto nemělo trakci ještě na „pětku“ a řídit ho nebylo nic moc. Přesto věřím, že jsme alespoň některým z těch promrzlých hrdinů (diváků) udělali radost! Bohužel v posledním kole nás začalo zlobit turbo a dovršilo tak průběh celého závodu,“ popisuje ne úplně povedený průběh XVI. TipCars Pražského Rallysprintu Jirka Navrátil, který odstoupil dvě RZ před cílem rally.

Jak již z úst Jirky Navrátila zaznělo, uchýlil se v Praze k použití pneumatik s hroty, které na tomto podniku nebyly povolené, ač se jednalo o nejlepší volbu obutí pro soutěžní vozy. „Za použití pneumatik s hroty se tímto organizátorům i soupeřům omlouvám. Všeobecně však jde zákaz používání pneumatik s hroty naprosto mimo mé chápaní. Tímto předpisem jsme opět v západních zemích celkem unikátem. A když už ho máme pro běžný provoz, stejně nechápu proč není vyjednána nějaká výjimka alespoň pro soutěžní speciály, ke kterým hřebíky neodmyslitelně patří. Dále je také potřeba říct, že s rozhodnutím nasadit je neměl APmotorsport nic společného. Na RZ Karlík – Roblín mi je přivezl Kája a obuli jsme si je na Sierru sami. Je to proti předpisům, vím to, ale jinou možnost jsem na pro nás téměř nesjízdných tratích, neviděl. Navíc se jednalo o závod který není nikam započítáván a tak jsem neměl výsledkově svým jednáním koho poškodit. Závod mě stál dost úsilí a peněz a chtěl jsem si ho alespoň trochu užít. Pokud bych měl pouze zimní pneu, odstoupil bych už ráno po RZ2 a ne až po RZ5,“ vysvětluje svou volbu Jirka Navrátil.

Po XVI. TipCars Pražském Rallysprintu se objevilo velké množství nerůznějších komentářů k průběhu závodu. „Je pravda, že to byl asi jeden z nejméně povedených ročníků za poslední dobu a hlavně se bojím, že to nejenom pro soutěžní posádky. Dnes bych tedy asi jen prohlásil, že jsme podmínky, jak organizační tak jízdní, znali všichni předem a nehledě na ně jsme do závodu odstartovali. Byl to těžký závod a někteří se s ním vyrovnali lépe, než se to podařilo nám. Gratuluji těm, kterým se to povedlo,“ uzavírá Jirka Navrátil komentář k Pražskému Rallysprintu, kterým pro něj i pro celý tým skončila soutěžácká sezona 2010. Do té nadcházející nastoupí opět s Fordem Sierra Cosworth připravovaným litvínovským APmotorsportem. Otázkou je jestli znovu do třídy historiků, nebo zajímavé skupiny S2, kde by mohl soupeřit s výkonově srovnatelnými vozy. Celý tým děkuje za podporu fanoušků jak v tomto závodě tak i v celé letošní sezoně.

Komentářů celkem: 37
13. 12. 2010 21:261
0 0
Upřímně se panu Navrátilovi ani nedivím, že ty hřebíky prostě nazul, jeho frustrace byla asi velká, zvláště když si chtěl závod užít... Já bych na jeho místě asi jednal stejně...
13. 12. 2010 21:562
0 0
Umyselne porusenie pravidiel...takto to fungovat nemoze. AK jazdec sa citi frustrovany alebo si je vedomy ze nie je schopny zvladnut auto tak ma odstupit, nie riskovat auto, svoje zdravie a zdravie ostatnych
13. 12. 2010 22:253
0 0
Maestro: Já bych je porušil taky a problém bych s tím neměl, vyloučení u podniky tohohle typu nic neznamená (nikam se neboduje, je to show). A vrazit do toho ty prachy, tak se aspoň pořádně svezu, odstoupením by byly jenom vyhozený za nic.smajlík
13. 12. 2010 22:314
0 0
Ja rozumiem a nemozem povedat ze osobne nesuhlasim, ale pravidla su pravidlami od toho aby sa dodrziavali.
13. 12. 2010 23:265
0 0
Maestro: Dyť to je v pohodě ne? Jirka si je nazul s tim, že ho pak vyloučí, ale to mu nevadilo, prostě si chtěl sjet.
13. 12. 2010 23:466
0 0
Přesně, věděl že ho vyloučí, nikoho nepoškodil tak v to nevidím problém. Kdyby to byl ostrej závod započítanej do kalednáře tak tam je to potom průser, ale toto byla exhibice. Respektive mohla by to být exhibice roku kdyby.. ale to kdyby nechci řešit. Přeju Jirkovi aby se mu příští rok dařilo a těším se až uvidím sirku na trati.smajlík
14. 12. 2010 06:357
0 0
Rosťo:Solo Sušice vyrobilo někdy závoďák?smajlík
14. 12. 2010 07:018
0 0
Když jsem v San Marinu viděl jak daleko za zatáčkou tohle auto ještě hrabe (na suchém asfaltu), divím se, že se to na tomhle povrchu vůbec rozjelo smajlík Je to fakt bestie smajlík
14. 12. 2010 07:099
0 0
Absolutně nesouhlasím s tvrzením pana Navrátila že "hřebíky k soutěžním automobilům neodmyslitelně patří" ...... ve skandinávii ano u nás nikoliv. Nikdy se tu hřebíky nejezdily!!!
14. 12. 2010 09:0910
0 0
Už u článku p. Tenkla jsem se dohadoval o tom, že tohle k rally patří. Ale pro ty, co nadávají: Máte pravdu, ale dosáhneme toho, že to nebude PR, ale autoshow, nebude nikdo omezován předpisy, pojedou i off roady, ten na hřebech, ten aby pobavil, na slicích na ledu, nebude se vyhlašovat vítěz a všichni budou spokojeni. Kus trati se posype, kus polije (pro ty s hřeby) a nikdo nebude nadávat! Ale zpět do reality, nadávat stejně někdo bude...
14. 12. 2010 09:1911
0 0
Nekontroloval ty nepovolené pneu s hroty spíš technický komisař? Za éry, kdy jsem sám dělal technika, to byla naše práce, nevím možná je to dnes jinak. Použití pneu bylo jasně upraveno zvláštním ustanovením s odkazem na NSŘ a Standardní propozice pro rallye FAS AČR. Nemohu se zbavit dojmu, že i když tento podnik byl volný, tak měl jasná pravidla, někteří si je udělali více volná a koledují si o flastr od disciplinární komise. Jirka píše, že nechtěl zklamat diváky, několik let jsem se zájmem vždy sledoval jeho jízdu. Letošní jízdní projev má své vysvětlení ve značném výkonu motoru a obtížný přenos na zledovatělou vozovku. Uvádí, že obul pneu s hřeby a přilnavost byla stejně mizivá. Nebyl jsem tolik zklamán jeho jízdou, ale porušením pravidel. Řada jezdců si z rallye dělá cochcárnu a ze svoji frustrace viní pořadatele. Letošní sprint byla výzva, mnohdy přesahující schopnosti jednotlivců. Vím, že je uspokojování potřeb individuální, že tento stav může někoho nechat v klidu. Mám z toho pocit zmaru, kam naše rallye směřuje. Jirko, stojí ti to za to? V San Marinu si tak pěkně jel, auto máš krásné.
14. 12. 2010 11:1412
0 0
Nase rallye smeruje k zaniku,trestaji se jezdci za jizdy na nezapsanych zavodech ktere maji uroven.Tim jezdcu ubiva.Karaji se jezdci za spatne nalepene jmenovky.Nekteri jezdci si pak uz porusuji pravidla ktere jsou dane,a tak se neni cemu divit ze tento sport pomalu umira!Je fakt ze hrebiky by byli na letosnim Prazskem sprintu opravdu k necemu ale podminky jsou a byli stejne pro vsechny a tak bud jsem zavodnik a budu zavodit na stejnych podminkach jako vsichni a nebo uz predem vim ze pravidlo porusim.A tim na sebe beru riziko kritiky ci disciplinarky. Na hrebech se muze jezdit treba v Radouni a uzit si je tam muze kazdy.Bez FAS. Siera se mi libyla i pri prvnim prujezdu Karlikem a to ze nemela hreby mi jako divakovi nevadilo.Byl jsem divak ktery vedel o tom ze kluci pojedou bez hrebiku a s tim jsem se koukat sel.Zda ma nekdo najeto na hrebikach par kilometru tak vi jake to je,ja na nich nikdy nejel a tak si myslim ze i na obycejne zimni protektorovane pneu Vranik se nechalo jet a bez obav.Vzdyt zavodnik auto ridi a neznici,kdyz pouziva mozek..Urcite to klouzalo,ale to v Prosinci na snehu tak byva..Obout tak starou gumu a jeste jak se tu pise ze hreby byli jen uvnitr,to si myslim byla chyba! Vsichni kdo mame neco najeto vime ze guma starne a po peti letech je dobra tak postavit na ni auto v dilne..A to muze bejt vizuelne jako nova..
14. 12. 2010 11:3113
0 0
Láďo:za to,kam naše rally(motorsport pod "autoritou" všeobecně)směřuje,nemůže Navrátil nebo Petrášek,dokonce ani Tenkl.Vzpomněl si tady San Marino,tak zkus najít alespoň několik rozdílů a nemyslím tím zrovna tamní hrad a Hradčanasmajlík
14. 12. 2010 11:5814
0 0
Stig: každý na tom kam to směřuje máme určitý podíl. Hrady vynechám, z kulturního hlediska mají co do sebe oba. Rozdíl je zásadní a to v odlišném přístupu k dodržení pravidel. Já jsem si zvolil formu soutěží, která těm co to platí vyhovuje, nemusím řešit autoritativní záležitosti. Petře, nemrzí tě, že jsi tam nejel? To by byl rachot těch tvých 500 koní pod kapotou.
14. 12. 2010 14:0215
0 0
Láďo:Mrzí mě,že jsem do RSM nejel už před čtyřma,pěti letysmajlíka největší a zásadní rozdíl vidím v nastavení pravidel(spíš hovadin). Jinak "můj sport"je u nás po smrti ,ale osobně se necítím býti viníkemsmajlíkNějaký soutěže mám taky vyhlídnutýsmajlíkv dubnu
14. 12. 2010 16:3616
0 0
Já si myslím ,že tady začíná bejt po smrti všechno.Je mi to taky líto ,ale je fakt ,že velkej mistrák v republikovim měřítku je pro mě jako diváka strašná nuda. Na jakém koliv "amaterském " závodě je to alespon pro mě atraktivnější. Nejseme tam svazováni a omezováni v mezích nějakejma vyhláškama a předpisama pro výkon a různé jiné upravy.Vyjíma bezpečnosti. No nevím ,ale platit vysoké startovné a poslouchat řadu komisařů kde se někteří předháněj kdo vymyslí větší pitomost a ještě se stejně jede o chcíplu vránu .......co dodat.
14. 12. 2010 16:4817
0 0
Jo a ještě vlastně k tomu co tu píše Jirka Navrátil. Já s ním prostě souhlasím.Vím ,že pravidla se správně porušovat nemaj ...nebo jsou o toho ,aby se porušovala??smajlík Dá se říct ,že kolikrát se učastním nějakého dění kolem jeho závodů myslím tím v dílně u Slimáka a málo kdo si dovede představit co ten člověk vynaložil peněz a usilí tohle auto sprovoznit a vychytat mouchy. Udržovat při životě evo je sice nakladný ,ale proti tomuhle projektu to je sranda. Nechci tady navádět k porušování pravidel ,ale když se jedna o SHOW a ne o plnohodnotný závod ,asi bych se zachoval podobně...
14. 12. 2010 17:3118
0 0
Maestro a Láďa60:Souhlasím s vámi.Souhlasím s vámi.Pravidla jsou od toh,aby se dodržovala.Jestli jsou špatný nebo ne,je věc jiná.Předvádět se před sponzorama a kamarádama jak to umím(na hřebech)a ostatní ne(bez hřebů)?Tam argument,že jsem se chtěl svézt,neobstojí.Pro mne je to podvod a hotovo.Všichni nadáváme na FAS(právem)tom sami jezdci nedodržují daný pravidla.I to je důvod,proč jde celej sport do kopru.Pamatuju na vyhlášení renomovaného jezdce,který si šel pro věnec na bednu,po špatně spočítaných výsledcích,na závodě MČR.Cestou dalvěnec jezdci co ho měl dostat a se slovy"tady máš věnec,ale na bedně vyfotili novináři mně a v novinách budu já" se taky zdá fér?Já teda nevidím v obojím žádnej rozdíl.Na takovýhle akcích,kde bývají i potencionální sponzoři je to nefér k ostatním.Ale s tím se ve svým svědomí musí každej srovnat sám.
14. 12. 2010 17:4819
0 0
Starej pes: Máš recht, ale od dob strýho Říma platí, že zákon a pravidla je v první řadě povinnen ten, kdo je vydává. A dáš mi zapravdu, že tuto teda v rallye fakt, ale skutečně neplatí. Tak proč se zlobit na jezdce (neschvaluju, ale nezlobím se na ně), když sám AČR, nebo jeho odnože, dělají ze svých řádů (a nejen z nich) v lepším případě trhací kalendář, v horším "panapr"
14. 12. 2010 18:0220
0 0
Zajimavej članek a určitě k danemu tématu o pravidlech. http://zlinsky.denik.cz/ostatni_region/nahla-zmena-pravidel-nektere-posadky-nastvala.html Navtatila docela chapu a nejelegantněji to vyřešil Silvero ve Slušovicich pvozil se jako by odjel celou soutěž a pravidla neporušil.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!