Pane Pospíšile, tak takhle vážně ne…

Dlouho jsem zvažoval,jestli má vzniknout tento článek a nakonec jsem usoudil,že vzniknout prostě musí!

Vážení příznivci rally a zejména rally historických vozů. Dlouho jsem zvažoval,jestli má vzniknout tento článek a nakonec jsem usoudil,že vzniknout prostě musí! Chci se s Vámi podělit o svůj pohled na organizování a řád mistrovství MČR HA 2011 pod vedením předsedy historické komise pana Pospíšila z PAMK Klatovy.

Celý můj problém se týká jen závodu historických vozů. V loňském roce jsem jezdil jako spolujezdec s Jirkou Navrátilem (Ford Sierra) a skončili jsme čtvrtí, což nebylo naplnění našich možností. Pro tuto sezonu jsme spolupráci s Jirkou ukončili pro rozdílné zájmy v dalším závodění. Také proto, že za současných podmínek se Jirka nechtěl dál účastnit HA a chtěl přejít do soudobých vozidel ve sprintech. Mě se však nechtělo od rozdělané práce v HA odejít a rozhodl jsem se zkusit dosáhnout na celkový výsledek. Proto jsem si domluvil místo spolujezdce s Jirkou Petráškem v jeho voze Opel Ascona. Na sezonu jsme se připravovali (na poměry J.P. nevídaně) a vše směřovali k cíli vyhrát kategorii III historických aut. Sezonu (kromě Rally Č.Krumlov) provázela bohužel relativně slabá účast. To je však dlouhodobější trend, protože každý rok z HA ubyde nějaká kvalitní posádka. Z druhé strany jsme během roku měli na trati několik kvalitních soubojů a závodění v HA nás bavilo.

Bohužel někde kolem půlky sezony jsme zjistili,že se letos nebude vyhlašovat absolutní vítěz HA, ale pouze vítězové jednotlivých kategorií. V tom není problém, protože to bylo změna v řádech a měl jsem si to lépe na začátku přečíst. Bohužel se ale také ukázalo, že při současném počtu startujících se nebude pravděpodobně vyhlašovat ani mistr v žádné kategorii. Proto jsme se obrátili na pana Pospíšila který je předsedou historické komise a měl by být spojnicí mezi jezdci a autoklubem. K mému překvapení nám však na místo snahy o nějaké řešení pan Pospíšil řekl, … to víte chlapci, to už se Vám asi nepodaří naplnit tuhle kategorii. Tam musí jet min. 12 aut a tolik jich u nás asi ani nemáte. Je ta krize. Na příští sezonu chystáme změny, ale letos se to již nestihne. … je to teda i částečně naše chyba, že je to v řádech takhle napsáno.., převzali jsme to od FIA z ME historiků… Jak částečně naše chyba? Čí to asi měla být chyba? Jezdců? Příslibil nám však, že se na to na příštím jednání na autoklubu zeptá a se slovy … no byla by to škoda kluci, když se tak snažíte … nás opustil. Neoficiálně jsme se pak dozvěděli, že o tom z úst pana Pospíšila na Autoklubu nepadlo ani slovo (nemusí to být pravda, třeba se opravdu zeptal). Nepřišlo teda žádné řešení, které by nám nabídnul, natož podání „pomocné“ ruky. Vůbec ho to totiž nezajímalo, jako předsedu historiků! On jen opsal řády FIA a toho, že místo 20 historiků na startu jako před deseti lety se to pod jeho vedením smrsklo na průměrných 6, si téměř nevšimnul. Proto mohl do řádu, vložit že v každé kategorii je pro vyhlášení mistra potřeba 12 aut. To nám dává 36 ve třech třídách a to ani nevím, jestli vůbec kdy v ČR startovalo!!

Pokračovalo to na rally Kostelec nad Orlicí, kam přijel i pan Pospíšil. Byla nás tam většina pohromadě a poblíž pan Pospíšil. Ve volné chvíli, kdy jsme měli 45 min do odjezdu, jsme ho pozvali aby se s námi sešel a řešil problémy HA. A jak to dopadlo? Seděl naproti u stánku s občerstvením, hodoval a povídal si. My jsme tam 30 minut čekali. 10 minut před odjezdem dorazil, chvilku povídal na téma … kluci vždyt víte, že já bych pro ty HA rád něco udělal, ale ono tohle a támhle to … no a pak už jsme museli jít. Byli jsme tam všichni a dlouho čekali, aby mohla začít věcná diskuse. Ale ta nenastala, neboť bylo výhodné dorazit jen na 10 minut a pěkně se vykroutit z řešení problému. Protože my jsme chtěli řešit co skutečně k řešení je! Chtěli jsme se bavit o zviditelnění HA, přílivu posádek které závodí jinde, ulehčení některých tech. předpisů (např. povolením některých záměnných dílů za dostupnější, viz. Lada VFTS a hliníkové díly). To asi není žádná novinka a asi se to nedalo vyřešit na stojáka u stánku, ale… Kdyby se věci začali řešit, tak by se pole historiků určitě rozrostlo, o tom není pochyb. Aut všude stojí dost a kluci s nima chtějí závodit! Zde ale není žádná snaha podpořit zmiňovanou kategorii z autoklubu a proto se spousta jezdců HA odvrací!!

Pochopil jsem, že od pana Pospíšila už nemůžu s žádnou pomocí počítat a vzal výsledek v HA do svých rukou. Rozhodl jsem se z vlastní iniciativy posílit řady vozů ve startovním poli, abych dosáhl naplnění zmíněných 12 vozů. Ano, zaplatil jsem startovné a některé další náklady za pár kluků, kteří mi chtěli vyjít vstříc a přihlásili svá autička. Na rally Příbram se nám to povedlo, kategorie se naplnila a odstartovalo všech 12 vozů. Nemusím říkat, kolik to bylo starostí, telefonů a přemlouvání. Všichni se však ke mě zachovali férově a svůj slib startu splnili. Moc jim všem děkuji.

Výklad řádů je jako pravda, je to velmi ohebná věc. Výklad z ročenky však zněl jasně: 2x za rok musí stát na startu minimálně 12 vozů. Potvrzoval to také pan Pospíšil (a nakonec i můj právník). A tak jsem ještě jednou rozjel akci – naplň startovku 12 auty. Tentokráte na rally Vltavu (domácí podnik pana Pospíšila). Většina kluků mi opět vyšla vstříc a přihlásila svoje auta. Většina z nich na mojí licenci soutěžícího. A tím se dostáváme do finále! Dnes, tj. úterý 27.9. jsme zavolali na autoklub a pan Kopecký z autoklubu nám vysvětlil, že jde o mylný překlad nebo výklad, či co a že stačí pokud do libovolných dvou závodů odstartuje během roku 2x 12 stejných účastníků. Každý z nich však může tu podmínku startu splnit v libovolném podniku a ne že ve dvou závodech musí sejít v jedné kategorii min. 12 lidí. Tedy to co říkal pan Pospíšil a ročenka HA. Pan Kopecký nám potvrdil, že startem Jirky Navrátila a Milana Blahouta (oba už jeli na Krumlově) jsme naplnili požadavek 12ti 2x startujících v kategorii během roku a díky bodovému náskoku jsme už před posledním závodem mistry v kategorii III. Vzal jsem tedy telefon, všechny kluky opět obvolal a poděkoval jsem jim za účast na této akci a ukončil ji. Takže jsem zrušil start 4 aut a 2 nechal jet, neboť tyhle dva jet chtěli a já jim to na začátku slíbil. Jaký byl můj údiv,když jsem zavolal panu Pospíšilovi a ten mi místo gratulace k titulu vyčíslil škodu za zrušené přihlášky za Vltavu na 6800.- Kč! Za to, že jsem zrušil 4 dříve přihlášená auta. Argumentoval tím, že uzávěrka přihlášek byla 15.9. Na to mu říkám, že s ním právě v tomto okamžiku řeším startovku, tak jaká uzávěrka?? Pan Pospíšil říká … no víš Jiří, tady to máme v řádech napsané, víš, tak to prostě musíš zaplatit, no... Říkám mu, že jsem tam nechal jet dvě auta, která by tam jinak nejela a že by to snad nemuselo takhle být. Že přece moc dobře ví, že jsem tam všechna ty auta posílal jenom kvůli nesmyslně změněnému systému mistrovství a následně ještě jeho špatnému výkladu!!!! Závěrem mi pan Pospíšil odvětil …tak přijeďte s Petráškem, zaplaťte startovný a já vám ty pokuty odpustím… Připomínám, že na rally Vltava dorazí v kategorii III, včetně těch dvou aut, která by jinak nejela, v rámci MČR asi 8 aut.

TAK TO JE VÝKON, pane Pospíšil. Klobouk dolů. Mě těch 6800.- Kč vážně nezničí, pošlu Vám je, ale už prosím VÁŹNĚ ODEJDĚTE ze své funkce a předejte ji někomu, kdo to chce dělat s láskou a hlavně pro historiky. Jste ostudou tohoto sportu a dnes již chápu, proč spousta kluků radši jezdí Mitropu nebo sprinty v kategorii S. Tohle prostě v dnešní době nemáme zapotřebí nikdo z nás. Dostal mě Váš absolutní nezájem udělat něco pro udržení této vzácné kategorie! Krásné kategorie starých aut, která jejich majitelé milují. Vždyť u nás jede dnes už opravdu tak málo historiků. Většina kluků tomu obětuje víc než dost a to jen proto, aby se mohli svézt a potěšit sebe i diváky.

Tohle je pouze můj názor, ale stojím si za ním!

Jiří Káňa

Komentářů celkem: 69
29. 9. 2011 15:4121
0 0
Hm, je to "bomba", když organizátor zabíjí Vlastní šampionát, a není to jenom tohle. Nesmyslnej termín Vltavy a když jsem se dozvěděl, že chtějí startovné ve výši 900 Eur...Já myslím, že nakonec odstartuje tak 45. aut, na to že to měl být svátek Historiků je to mizérie...smajlík
29. 9. 2011 15:5422
0 0
Hoši s historiky, nedejte se! Vám vděčím za to, že stále chodím na rally. Díky vám na rally chodí se mnou i manželka (a tudíž i já smajlík), kterou nějaké WRC, S2000 nebo mitsubishi nezajímá... Ale vřeští radostí, když do zatáčky přilítne po dveřích kadet nebo ascona. Na vrcholu blaha je ze škodovek, taková rozdivočelá stovka nebo 130,to je pro ni něco... smajlík
29. 9. 2011 16:3223
0 0
p.Káňa vítejte v realitě jménem FAS u mě PRAS(slušně řečeno).Že to vře mezi historiky a Fasem se ví mezi jezdci dlouho a byla jen otázka času kdy se veřejně někdo ozve.Prostě arogance nejhrubšího zrna vládne všude ale u nás ve Fasu to je opravdu síla která se asi jen tak nezmění,snad by tu situaci v našem rallysportu zachránily bývalí či soudobě aktivní naši jezdci kteří znají hodnotu peněz,zdravého rozumu a hlavně lidskosti.Dostat dopis z FIA s nadpisem"Chlapi tohle se naučte na spamět,musíte to vlít ostatním do kebule"!!!!je běžná věc a některý iáček z FASU se šprtá a lije rozumy druhým do hlavy se zdvyženým prstem"ty,ty"Jinak se nedivím nejen posádkám z našeho mistráku že radši závodí v okolních státech ale třeba i historici Tenkl,Sum atd.jinak ve vašem článku vše naprostý souhlas i když protistrana zbaběle reagovat stejně nebude!!!!smajlíksmajlík
29. 9. 2011 16:3424
0 0
Jak píše Tomš,je opravdu škoda,že ten hlavní zabíjí svůj šampionát a pro nás diváky a hlavně jezdce je to určitě nepochopitelnésmajlík Přitom si myslím,že je u nás hodně HA ,které by mohly jezdit ,ale je to rozmělněno na MČRHA,POHÁR K4,různé volné poháry,pravidelnost a podobně. Nezbývá než věřit,že se k žezlu dostane člověk,který tuhle kategorii opět pozvedne a půjde mu v první řadě o sport... A vás pár,co ještě ty HA jezdí, nenechte se otrávit,pořád je řada diváků,kteří si na vaše průjezdy rádi počkají.smajlík
29. 9. 2011 16:4425
0 0
Ahoj Jirko,se zájmem jsem si přečetl Tvůj článek,velice si cením toho že to alespoň někdo zveřejní a netutlá si to jen pod vousy.V roce 2006 jsem měl s p Pospíšilem hodně podobné spory,nakonec přes mou hrdost jsem se zařekl že už se MČR HA nezúčastním.Začal jsem sice jen sporadicky startovat na některých volných podnicích a můžu to jen doporučit.Můj spor vyvrcholil tím že jsem vyhrál kategorii 1 a nedostali jsme za to vůbec nic,nemluvě o ročnících před tím kde jsme skončili na místě třetím.Potom jsem si psal pomalu s celým FASem ale nebylo to nic platné.Je to opravdu frustrující,ale je to tak.Co se týče diváků okolo trati"opravdových znalců tajů tohoto sportu"co odcházejí po prvních 10 vozech nemám co dodat,to prostě tak je.Jejich počínání je ale pohrdáním ostatních jezdců."Asi by to jeli jinak" s článkem souhlasím a celé startovní pole vždy podpořím před tímto vedením,které opravdu nemá obdoby.S pozdravem Aleš Jícha
29. 9. 2011 17:3026
0 0
Historikovi snad ani nemůže skončit homologace ne? Jen soudobým vozidlům, které tím potom padají právě do historiků. Nebo se mýlím?
29. 9. 2011 17:3927
0 0
Obavam se, ze pripadna vymena pana Pospisila nevyresi nic. Z meho pohledu jsou problemem ceskych historiku predevsim stejna pravidla, jaka plati v ME. Z toho vyplyvaji nesmyslne pozadavky na prokazovani autenticity dilu historickych aut. V kombinaci s obrovskym alibismem technickych komisaru, kteri se boji cokoliv rozhodnout ci posoudit selskym rozumem, to vede k situaci, kdy zadna posadka historiku si nemuze byt az do absolvovani technicke prejimky jista, ze do zavodu skutecne odstartuje.
Zjednodusene jde o to, ze Priloha K stanovi, ze vsechny soucastky na aute musi podlehat nejen dobove priloze J a prislusne homologaci, ale i "dobove specifikaci vozu" - technickym komisarum musi posadka na vyzadani dokazat, ze konkretni dil byl ve stejne specifikaci pouzit na voze na nejakem mezinarodnim podniku v dobe, do niz vuz spada podle prislusne periody. Dukazem je nejlepe clanek v odbornem casopise.
Dusledky objasnim na malem prikladu: Pri lonske Pribrami jeden z komisaru pri technicke prejimce nabyl dojmu, ze Favorit nesmi mit na zadni naprave vrtane kotouce. Presvedcil ho az obrazek z homologacniho listu. Pokud by ale pan komisar trval na tom (a je to jeho pravo), ze musime dolozit, ze Favorit do konce roku 1990 odstartoval na nejakem mezinarodnim podniku s vrtanymi kotouci na zadni naprave, mohli jsme se sbalit a odjet domu, protoze to dokazat neumime.
Dosud se to sice nestalo, ale i tak odmitam pri kazdem zavode riskovat, ze zaplatim vsechny naklady a nakonec se ani nesvezu, protoze se nekdo spatne vyspi.
29. 9. 2011 17:4528
0 0
Ne HA vážně homologace skončit nemůže. V současné době jsou u FIA vypsáni HA do data výroby 31.12.1990 což je výše citovaná perioda J2 která vlastně v evropě není vypsána. Auta kterým skončila homologace a nevejdou se do tohoto data zbývá startovat ve třídě "S" v rallysprintech.Jinými slovy Škoda 130 LR je vozidlo periody J (80-90) sice v úpravě "B" ale není na seznamu FIA pro vozidla která nesmějí být zařazena do historiků. Jedná se např. o Peugeot 205 T16 nebo Lancia Delta S4 to jsou zbraně které v pravověrných HA autech asi někdy těžko uvidíme. Nicméně už tam není Lancia 037 a ta letos v periodě J1 v ME startuje.Co já vím tak o zákazu Škody 130 LR nikdo neuvažuje protože by to byla ŠKODA
29. 9. 2011 19:0429
0 0
To brally - Chtělo by to defenestraci na FASu i rallykomisi. Plný souhlas.smajlík
Myslím že se něco blíží..
29. 9. 2011 21:2630
0 0
Holt je nová doba a je vidět, že našim pohlavárům jde práce od ruky. Za jejich nezdolného vedení se podařilo uspořádat Mistrovství ČR bez mistrů a jestli ti dobráci vydrží v nastoleném trendu, tak se možná uspořádá Mistrovství ČR bez účastníků! To teprve bude paráda - nebudou mít žádné starosti s věčně nespokojenými závodnickými rejpaly a všude bude panovat klid a mír. Akorát nevím, kdo jim bude nosit ty zlaťáky...
29. 9. 2011 21:4631
0 0
vrci:souhlas,ale pokud se zastaví přisun zlaťáku tak pokapou a bude možnost nové volby.Jenže ti mají nahrabáno tolik,že jim nějaký ten malý přísun neublíží.Kdo vůbec ví kolik oni berou od státu na podporu rallysportu?Nehledě na to kolik mají z licencí,technických,startovného?Ikdyž startovné se vlastně platí pořadateli ale ten z toho taky vydržuje ty "darmožrouty z FASu".Cestovné,VIPsalonky,atd.
29. 9. 2011 21:5432
0 0
Před nedávnem jsem něco hledal a narazil jsem na startovku Vyškova 1995 nebo 96, historiků startovalo okolo 25 posádek...
Když jsem loni na podzim začínal se stavbou mého Golfu, taky jsem narazil na šílené předpisy FIA, kdy se podle mne bezpečnostní prvky, původně a logicky určené pro výhradní použití v 500setkoňských monster sk.B vlivem nějakých šumů při překladech do francouštiny a zpětně do angličtiny "prokopírovaly" do názoru, že např.Š 120 s výkonem cca 80 koní by měla mít rám jako Fábia S200,stejné sedačky včetně velmi drahého bezpečnostního systému uchycení, odnímatelný volant, hasící systém,šestibody,posádka Hans atd.Tedy nesmysl jako Brno...
Naštěstí se podařilo použití těchto nesmyslů odložit dle slibu až na rok 2013,což snad naši představitelé dodrží a nikdy jejich použití snad ani nenařídí.
Nastala totiž snad už doba, kdy podobné nesmysly nebudeme bezmyšlenkovitě papouškovat a decimovat nadále tak řady našich soutěžáků. Není přeci snad problém kvůli kolizi s mezinárodními nelogickými a hloupými předpisy nazvat naše mistrovství jako nějaký pohár či cup s tím, že si interně vyhlásíme "své" mistry či vítěze tříd či absolutní vítěze a hlavně s tím, že pojedem podle našich lidsky upravených předpisů s cílem MAXIMALIZOVAT počet posádek.
Navíc s ohledem na to ,že nemáme museální exponáty a nejsme archeologové, ale chceme jezdit s rozumnými náklady za použití čerstvějších a dostupnějších dílů, zejména na podvozku či motorech i s ohledem na naši bezpečnost.
Technici jsou, jak jsem postupně poznal, často mezi mlýnskými kameny a mnohdy to mají velmi těžké, vyznat se dokonale ve všech kategoriích a možných variantách právě s ohledem na nejasné a složité mezinárodní řády .Tady bych jim nějakou nejistotu,pokud není záměrná, nevyčítal, jistě se dá mnohé objasnit a doložit.
Doufám, že činovníci FASu si uvědomí, že jsou tady pro nás,taky pro diváky a ne pro to, aby byli chváleni z FIA,jak tady dokonale a poslušně zavedli mnohé stupidity, které Fia vypadlo z ........víme,odkud.
P.S.:Přes problémy s přípravou golfa jsem rozesílal startovné na mnohé pořadatele,aniž bych pak startoval....na vratku od některých čekám už i přes 3 měsíce...
29. 9. 2011 21:5733
0 0
Hujer: No za rok 2010 bral jeden paedr z autoklubu od sazky 22 mil. Kč,potom ta 100 tisícová almužna z autoklubu coby plat je opravdu možno chápat jako charitu ve prospěch nás, prostých motoristů....
29. 9. 2011 22:0934
0 0
To by mě zajímalo, jak a za co to chce v jeho letech utratit???
29. 9. 2011 22:3135
0 0
Jen bych byl rád, kdyby se diskuze držela tématu, a to je stav mistrovství a historiků obecně, díky
30. 9. 2011 00:0336
0 0
Pravidla se musí dodržovat, ale je nutno je nastavit tak, aby byl vůbec někdo ochoten je dodržovat. A to by mělo platit jak na národní ( a to je pro nás priorita ) , tak i na mezinárodní úrovni.Jinak to můžeme zabalit, a to jistě nikdo nechce.To je podobná kauza jako nemožnost účasti GT3 v minulosti v českém mistráku.
30. 9. 2011 08:5237
0 0
Jirko,nechtěl jsem psát , ale napíšu jen jedno: tento stav bude trvat dlouho, a to do doby výměny představitelů FAS. (nerozepisuju se ,musíme se držet tématu)
30. 9. 2011 08:5738
0 0
Diskutujte, ale nesklouzávejte do laciných argumentů kolik kdo bere za co a odkud.
30. 9. 2011 09:3039
0 0
Zkusím takovou možná laickou úvahu.Proč v tomto nepomůže asociace jezdců? Obvzláště "velký kluci"? Stojí za nimi přece vecí sponzoři,kteří jak předpokládám mají určitě dost velký vliv(Čepro,Mogul..atd) Jsem přesvědšen,že tu máme spoustu kvalitních lidí kteří by to mohli dělat lépe a s lidskou tváří.
30. 9. 2011 09:3440
0 0
Ve výkoném výboru AJR není nikdo ze zástupců historiků, pokud nepočítám p. Tenkla. Nemyslím si ale, že by Velcí kluci měli bojovat za zájmy historiků, oni mají také svojich starostí dost. Mezi historikama je dost lidí, kteří se umí ozvat, diskutovat a navrhovat změny, vždy ale musí být s kým na druhé straně.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!