Luboš Tenkl - eWRC.cz
8. 12. 2011 21:28 − 6223× − 84

Ze závodníka v Praze divákem

Luboš Tenkl se letos na start Pražského sprintu nepostavil. Proč a s jakými pocity letos závod sledoval jako divák se dozvíme přímo od něj.

Luboš Tenkl stál na startu Pražského Rallysprintu poprvé v roce 2004. Od té doby se na start svého domovského závodu stavěl každý rok, ale loni byl ze závodů tak rozladěný, že řekl, že za těchto podmínek už tam závodit nebude. Svůj slib dodržel a na start se nepostavil. Do velké Chuchle ale dorazil jako divák a s jakými pocity letos viděl Pražský rallysprint si můžeme přečíst přímo od něj.

Poprvé, když se Petr Mihule chystal postavit okruhovou trať na stadionu na Strahově, tak jsem se dostal k tomu, když to vymýšlel. Říkali jsme mu, jak to uděláš, aby trať vydržela? Přišel totiž s nápadem, že trať poskládá z betonové zámkové dlažby přímo na běžeckém tartanu. Nereagoval tehdy na to, že jsme mu všichni říkali, že se trať rozjezdí po průjezdu pár aut. Byli jsme pro něj hlupáci a lidi, co tomu nerozumí…Když trať postavil, tak jsem na zámkovou dlažbu vjel zkušebně já s BMW a Vojta Štajf s Imprezou a po projetí pár kol se celá dlažba rozestoupila a rozpadla se, protože neměl zapřené kraje, tak jak jsme mu říkali…

Zdarma jsem tehdy Petrovi Mihule půjčil svoje lidi z Kart Centra a svůj materiál a na poslední chvíli se trať předělávala tak, aby to alespoň chvíli vydrželo. Když bych mu nedal lidi, tak se to nemohlo stihnout a na Strahově se nejelo… Přišel další rok a pan Mihule vymyslel, že dlažbu zasype suchým betonem, a že to pak tedy bude držet…Zase jsme mu říkali, že to nebude držet a navíc, že trať je příliš úzká na to, aby jezdci mohli něco předvést, a aby se to divákům líbilo. Jeho odpověď byla, že mu je jedno, co si diváci budou myslet, a že kdo z jezdců se na trať nevejde, tak tam nemá co dělat…To, že z toho nebude nikdo nadšený a lidem se to nebude líbit, mu bylo úplně jedno. Když se poprvé mělo závodit ve Velké Chuchli, varovali jsme jej, že v pískových přejezdech přes dráhy pro trénink koní se vyjedou koleje a nebude se jimi dát projet. Bylo mu to úplně jedno a zase jsme byli za hlupáky. V závodě se tam pak několik aut zahrabalo, že se nedalo projet. RZ pak musela být přerušena a přidělovaly se náhradní časy…

Třetí rok se vymyslel na Strahově na stadioně beton. To bylo fajn, ale zase byla úzká trať, takže nějaké velké smyky se tam udělat ani nedaly. Při sněhové kalamitě nedošlo potom k tomu, aby se trať odhrnula od sněhu a posypala, a tak se auta bezmocně klouzala za pískotu diváků, kteří se přeci nepřijeli podívat na pomalu se klouzající neovladatelný auta a nešiky za volantem…. Opět bylo panu Mihulemu jedno, že jsou naštvaní jezdci, že se nedá pořádně závodit a bylo mu jedno, že jsou otrávení i diváci. Rok od roku to bylo horší… Byli tedy i jedinci, kterým se klouzání na sněhu líbilo, ale většina lidí to kritizovala. Zkrátka rally show má vypadat jinak…

Jakmile se Petr Mihule pustí do vymýšlení, tak to skončí katastrofou. Na Strahově a v Řeporyjích to fungovalo leta kvůli tomu, že to byla daná trať, která na místě byla a on neměl příležitost ji nijak změnit a zkazit.

Aréna ve Velké Chuchli není špatný nápad, dokonce můžu říct, že základní myšlenka je hodně dobrá, přivézt diváky do Chuchle, aby měli všechno na dlani, občerstvení, stánky, servis a rally je perfektní. Opět se ale postavila úzká trať s nesmyslnými poloměry zatáček, kde se nedalo předvést to, jak rally auto dokáže být rychlé, a jak se dá jezdit pořádným smykem. Diváci byli zahnáni dost daleko od trati, protože bylo vedení závodu líto použít třeba pár balíků slámy jako bezpečnostní bariéru v nejhorších místech. Trať by měla být alespoň osm metrů široká, aby se tam dalo předjet a dal se v zatáčce vykroužit smyk. Ne, že se auto sotva do zatáčky vejde. To pak člověk, který to vidí na vzdálenost sto metrů z tribuny vůbec nepochopí, že závodníci musí jet skoro krokem. Z dálky pak jezdci vypadají jako šašci. Někdo z jezdců vám třeba řekne, že se mu to líbilo, a že jel rychle a na hraně, ale v tom pojetí arény v Chuchli ta rychlost vynikne tak maximálně deset metrů od trati. Aby to byla opravdu atraktivní podívaná i pro lidi na tribuně, tak by se muselo jet rychleji a po širší trati. Tři roky trvalo, než si nechal říct, že musí postavit přechod – lávku přes trať, aby se diváci dostali i dovnitř do okruhu. Nakonec ji ale postavili tak, že se dala používat jen mimo průběh RZ, takže se tam vytvářely zácpy…

Karlík je pěkná rychlostní zkouška, ale bez pořádných diváckých míst. Do rychlostky se člověk prakticky nedostane a erzeta bez diváků na show jako je Pražský Rallysprint je blbost. Zase je vidět, že diváci ho nezajímají.

Skutečnost je taková, že rok od roku je míň aut a míň diváků. Já jsem po zkušenostech z loňska řekl, že za těchhle podmínek nejedu a nejel jsem. Diváci se myslím dost jednoznačně vyjádřili už v diskusích na eWRC, ale podobné reakce jsem od nich slyšel přímo na místě v Chuchli. Mě se tenhle stav nelíbí, podle mě by Pražský Rallysprint mohl být skvělou akcí na konec roku, kterou by milovali diváci, jezdci a pak i sponzoři. Protože bez jezdců ani diváků ti sponzoři nebudou. Letos přijelo 35 aut. Kolik jich přijede příští rok? Budou pak sponzoři chtít vytahovat peníze na takovou akci?

Petr Mihule má kolem sebe dost lidí, kteří mu radí co a jak má udělat, aby byl závod pěkný jak pro jezdce, tak i pro diváky, ale on je nechce poslouchat a udělá si všechno po svém. Popularita závodu a obliba u diváků mu přinesla sponzory, ale dnes, když už ti sponzoři jsou, tak se pro lidi nedělá nic. Na diváky se…e na jezdce se…e. Tak se letos jezdci vy…na něj a podle ohlasů na internetu se na něj příští rok vys…ou i diváci. Přitom by v Praze mohl být tak krásný závod…

Komentářů celkem: 84
9. 12. 2011 00:1421
0 0
Původně napsal cyberdog

Ale ten jeho poklad,nená kdo by ho řídil...,pan Tenkl????


Možná na to máš ruce(a to si myslíš jen Ty ) ale zkus nám to vyvrátit. Nikoho nehájím, ale každý, kdo se pokusí postavit auto do mistráku, i historiků, zaslouží uznání. A pokuď jsi také jeden z nich ...kritizuj
9. 12. 2011 00:5122
0 0
Myslim , ze pocet startujicich posadek mluvi za vse! smajlík A kdyz se podivu na fotky.. trat vypadala jako staveniste! smajlík
9. 12. 2011 06:4823
0 0
Asi právě proto,že pan Tenkl je věčný stěžovatel tak některým zde se jeho článek nelíbí a nesouhlasí s ním (já ano). Ale zeptám se kdyby tohle napsal někdo jiný,změní se váš názor? smajlík
9. 12. 2011 07:0024
0 0
Zdravím, ač nejsem fanoušek pana Tenkla, tak když opomenu to vychloubání, moje lidi, můj materiál(kdyby nechtěl, tak by to tenkrát nedělal), musím mu dát za pravdu.
9. 12. 2011 07:0725 Upraveno 07:07
0 0
Typické pro diskuze,většinu zajímá KDO co píše a ne CO kdo píše.
nazdar
9. 12. 2011 07:1026
0 0
gonzo a petrikpetrik1: Přesné a bohužel i smutné...
9. 12. 2011 07:1127
0 0
Hezký to obraz fanoušků rallye... Pánové, tak předně... Chybu udělá každý, překlep udělá každý... Ale některé příspěvky na první diskuzní straně jsou děsivé... Řekl bych výplod retardovaného páťáka... Buď to někdo s tou slivovicí přehání, nebo... Ale ono by stačilo si to po sobě jen přečíst a možná se i trochu zamyslet... No a dále... Když někdo napíše, že ten článek ani nedočetl do konce, tak proč, proboha, na něj vůbec reaguje? Dále... Pan Tenkl je jistě velmi ostrý kritik všech možných i nemožných nešvarů... Kde kdo tady volá po "konstruktivní kritice"... Nevypsal snad tady dostatečně podrobně věci, které se mu nelíbí? Které považuje za špatné? To je podle mě "konstruktivní kritika"! Na mě tahle diskuze dělá hodně špatný dojem... Asi takový, že všeobecně je potřeba využít každé nicotnosti, aby se něco vyblilo na FAS, na FIA, na mladého Wilsona, na Loeba, na Citroën, dříva na Schwarze, ale opravdová "konstruktivní kritika" se nesnáší... Nebo jde o tu pověstnou českou/moravskou závist (aby zase někdo nebyl dotčený), pan Tenkl holt něco má, není ten chudý závodník, ten milovaný "Mirek Dušín" českých rallye...
9. 12. 2011 07:2928 Upraveno 07:30
0 0
Souhlasím s tím, že tu řešíte nesmyslně pana Tenkla a ne článek samotný. Přitom tento článek je velmi konkrétní a v zásadě i konstruktivní a v naprosté většině věcí v něm napsaných i souhlasím.

Tvrdíte tu, že si pan Tenkl neustále stěžuje, ale on je také jeden z mála, kdo se nebojí svůj názor otevřeně vyjádřit. Pak máte spoustu dalších jezdců, kteří vám to samé řeknou jen stranou a potichu.
9. 12. 2011 07:3029 Upraveno 07:38
0 0
Původně napsal Novej

gonzo a petrikpetrik1: Přesné a bohužel i smutné...
Připojím se, tenhle jev lze sledovat často nejen zde... někteří budou vždy nesouhlasit z principu a psát věci typu "ať si to zorganizuje sám", jež se argumentaci článku samozřejmě vůbec nevěnují. Ať tu teda někdo napíše, v čem je lepší udělat úzkou trať a odehnat diváky od tratě na podniku takového typu.

Uvědomte si prosím, že kdyby člověk dělal všechno, co se mu nelíbí, tak by se potřeboval naklonovat. Proto je správné, že se názory říkají, a snaží se tak začít vyvíjet společenský tlak na zlepšení či úplnou výměnu. To jsou důvody, proč takové řeči neberu.
9. 12. 2011 07:4730
0 0
Souhlasím!! 35 aut je výsměch.... A ten kdo řeší pana Tenkla je trubka..Vždyt za závody se platí desetitisícové položky a když člověk zaplatí takovou sumu tak snad čeká, že bude všechno pořádně připravené!!!! A ne že si tady někdo udělá z rally business!!! Ať si vezme příklad od pořadatelů některých sprintů nebo Volného poháru, kde se dělají věci spíše pro radost a taky to za to stojí!!smajlík
9. 12. 2011 08:0231
0 0
V konstruktivním článku bych neočekával ani tolik osobních výpadů, ani sprostá slova, to je pod úroveň. Spolu s dalšími momenty článek leccos vypovídá o jeho pisateli.
Což, jak správně napsalo několik lidí nade mnou, nemusí mít nic společného s tím, nakolik je kritika oprávněná či nikoliv. A v mnohém je, o tom nemám pochyb, jakkoliv je v jiných ohledech nadsazená. Těch 35 aut je smutných - pamatuji, jak se dřív jezdci snažili dostat se do (tuším) padesátky vyvolených, kteří mohli sprint jet. S tratěmi je to, myslím, mnohem složitější, je to o omezených možnostech (velmi omezený výběr tratí, omezené prostředky na úpravu Chuchle, ...).
9. 12. 2011 08:3732
0 0
Ja od prvopocatku zastaval nazor, ze se jedna jenom o opicarnu pro prazaky. Podle clanku a zminkach o divacich ale buhuzel asi ani pro ty ne. Vysledky, fotky ani videa z teto akce me nezajimaji a kazdorocne koncem listopadu zacinam na ewrc vyjimecne preskakovat clanky, protoze nemam naladu na tu masaz o "popularnim a prestiznim a....(nevim co vsechno) zavode v hlavnim meste", ktery si do hojnosti clanku nezada ani s Bohemkou a Barumkou dohromady.

Puvodne jsem chtel napsat misto "opicarny" spise "sranda match",ale ten sranda match je prave u tech Bujacku, Silvera nebo v Sosnovy. Ti se obejdou bez velkohubych prohlaseni, bez strahovskych nebo dostihovych stadionu, aby dokazali to, k cemu tyhle akce apriori vzikly. Pohodovymu rozlouceni se sezonou.
9. 12. 2011 08:5133
0 0
Starosta - Zřejmě si nepochopil, že použitý výraz - se.u - je citace p.Mihuleho, kterým ON vyjadřuje svůj vztah k jezdcům, divákům a vůbec zbytku světa. Proto následuje recipročně stejný výraz protistran smajlík !
9. 12. 2011 09:0634 Upraveno 09:08
0 0
Starosto, ty sprostá slova měla být podle mě parafrází na pana ředitele M.

Vrci byl rychlejší. Jinak celý článek více než kritika samotného závodu na mě působí spíš jako kritika přístupu pana ředitele.
9. 12. 2011 09:1135
0 0
neznám p.Mihuleho ani p.Tenkla, ale jájáček p.Tenkl by to měl teda asi dělat sám a bylo by to suprový....
9. 12. 2011 09:3736
0 0
Zaznamenal jsem 3 roky po sobě kritiku pana Tenkla. Poprvéí jsem opravdu ocenil, že někdo řekl nahlas co si myslí. Podruhé jsem si říkal, že je to zbytečné 2 roky po sobě "vystupovat" veřejně, ale potřetí už si člověk řekne, jestli je opravdu pravda na straně pisatele. Určitě spoustu věcí v článku je pravda. Loni jsem byl charakterem sprintu zklamán, hroty měly být.. ok.. ale letos se mi prostě spirnt líbil a přijde mi, že pan Tenkl kritizuje už jen z principu. To že tento článek vlastně opakuje kritiku z let minulých je jiná věc. Také jsem byl před závodem skeptický z Chuchle, ale líbila se mi. Jasně, je tam prostor ke zlepšení, ale řekl bych, že letošní cesta je ta správná. Také bych byl pro delší rovinky a táhlejší zatáčky. Ale většinou až samotný závod napoví, co bylo špatně a jak to vylepšit pro příště. Shrnuto, podtrženo, autora článku lze podle mě nevnímat v momentě, kdy je článek objektivní a není přikloněn stále na jednu stranu.
9. 12. 2011 09:3737
0 0
A proč by to měl dělat sám? To si každý jezdec, kterému se něco nelíbí na nějaké soutěži, má organizovat vlastní soutěž? Co to je za logiku?
9. 12. 2011 09:4338
0 0
Navíc teda nevím jak vy, ale podlě mě se poslední ročník hodně poučil z předchozích a to je správné, ne? To že v daném momentě dá pořadatel na sebe a ne na jezdce, do toho už tady nikdo nevidí. Dokonce se ukázalo, že to loni s tím "nepovolením hrotů" nebylo úplně jak to bylo právě od pana Tenkla prezentováno.
9. 12. 2011 09:4939
0 0
Proste a jednoduse Praha jde do pr..le ,at si kazdy rika co chce,roky 2005a dalsi to jen tak nebudou,pokud neprijde zmena smajlík
9. 12. 2011 09:5340 Upraveno 09:54
0 0
A co kromě Strahova ti na sprintu v Praze tak chybí? Co bylo v roce 2005 tak jiné? Možná víc WRC, což vyplývalo z jiného systému soutěže, lepší divácká místa, která byla logicky po roce 2008 organizovanější. Lidé leckcy umí jen kritizovat.

Pravdou je, že tolik WRC v rukou lidí co s ním opravdu umí jinde vidět není, když nejedeš na MS. Já jsem vděčný za každou rally akci.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!