Luboš Tenkl - eWRC.cz
8. 12. 2011 21:28 − 6248× − 84

Ze závodníka v Praze divákem

Luboš Tenkl se letos na start Pražského sprintu nepostavil. Proč a s jakými pocity letos závod sledoval jako divák se dozvíme přímo od něj.

Luboš Tenkl stál na startu Pražského Rallysprintu poprvé v roce 2004. Od té doby se na start svého domovského závodu stavěl každý rok, ale loni byl ze závodů tak rozladěný, že řekl, že za těchto podmínek už tam závodit nebude. Svůj slib dodržel a na start se nepostavil. Do velké Chuchle ale dorazil jako divák a s jakými pocity letos viděl Pražský rallysprint si můžeme přečíst přímo od něj.

Poprvé, když se Petr Mihule chystal postavit okruhovou trať na stadionu na Strahově, tak jsem se dostal k tomu, když to vymýšlel. Říkali jsme mu, jak to uděláš, aby trať vydržela? Přišel totiž s nápadem, že trať poskládá z betonové zámkové dlažby přímo na běžeckém tartanu. Nereagoval tehdy na to, že jsme mu všichni říkali, že se trať rozjezdí po průjezdu pár aut. Byli jsme pro něj hlupáci a lidi, co tomu nerozumí…Když trať postavil, tak jsem na zámkovou dlažbu vjel zkušebně já s BMW a Vojta Štajf s Imprezou a po projetí pár kol se celá dlažba rozestoupila a rozpadla se, protože neměl zapřené kraje, tak jak jsme mu říkali…

Zdarma jsem tehdy Petrovi Mihule půjčil svoje lidi z Kart Centra a svůj materiál a na poslední chvíli se trať předělávala tak, aby to alespoň chvíli vydrželo. Když bych mu nedal lidi, tak se to nemohlo stihnout a na Strahově se nejelo… Přišel další rok a pan Mihule vymyslel, že dlažbu zasype suchým betonem, a že to pak tedy bude držet…Zase jsme mu říkali, že to nebude držet a navíc, že trať je příliš úzká na to, aby jezdci mohli něco předvést, a aby se to divákům líbilo. Jeho odpověď byla, že mu je jedno, co si diváci budou myslet, a že kdo z jezdců se na trať nevejde, tak tam nemá co dělat…To, že z toho nebude nikdo nadšený a lidem se to nebude líbit, mu bylo úplně jedno. Když se poprvé mělo závodit ve Velké Chuchli, varovali jsme jej, že v pískových přejezdech přes dráhy pro trénink koní se vyjedou koleje a nebude se jimi dát projet. Bylo mu to úplně jedno a zase jsme byli za hlupáky. V závodě se tam pak několik aut zahrabalo, že se nedalo projet. RZ pak musela být přerušena a přidělovaly se náhradní časy…

Třetí rok se vymyslel na Strahově na stadioně beton. To bylo fajn, ale zase byla úzká trať, takže nějaké velké smyky se tam udělat ani nedaly. Při sněhové kalamitě nedošlo potom k tomu, aby se trať odhrnula od sněhu a posypala, a tak se auta bezmocně klouzala za pískotu diváků, kteří se přeci nepřijeli podívat na pomalu se klouzající neovladatelný auta a nešiky za volantem…. Opět bylo panu Mihulemu jedno, že jsou naštvaní jezdci, že se nedá pořádně závodit a bylo mu jedno, že jsou otrávení i diváci. Rok od roku to bylo horší… Byli tedy i jedinci, kterým se klouzání na sněhu líbilo, ale většina lidí to kritizovala. Zkrátka rally show má vypadat jinak…

Jakmile se Petr Mihule pustí do vymýšlení, tak to skončí katastrofou. Na Strahově a v Řeporyjích to fungovalo leta kvůli tomu, že to byla daná trať, která na místě byla a on neměl příležitost ji nijak změnit a zkazit.

Aréna ve Velké Chuchli není špatný nápad, dokonce můžu říct, že základní myšlenka je hodně dobrá, přivézt diváky do Chuchle, aby měli všechno na dlani, občerstvení, stánky, servis a rally je perfektní. Opět se ale postavila úzká trať s nesmyslnými poloměry zatáček, kde se nedalo předvést to, jak rally auto dokáže být rychlé, a jak se dá jezdit pořádným smykem. Diváci byli zahnáni dost daleko od trati, protože bylo vedení závodu líto použít třeba pár balíků slámy jako bezpečnostní bariéru v nejhorších místech. Trať by měla být alespoň osm metrů široká, aby se tam dalo předjet a dal se v zatáčce vykroužit smyk. Ne, že se auto sotva do zatáčky vejde. To pak člověk, který to vidí na vzdálenost sto metrů z tribuny vůbec nepochopí, že závodníci musí jet skoro krokem. Z dálky pak jezdci vypadají jako šašci. Někdo z jezdců vám třeba řekne, že se mu to líbilo, a že jel rychle a na hraně, ale v tom pojetí arény v Chuchli ta rychlost vynikne tak maximálně deset metrů od trati. Aby to byla opravdu atraktivní podívaná i pro lidi na tribuně, tak by se muselo jet rychleji a po širší trati. Tři roky trvalo, než si nechal říct, že musí postavit přechod – lávku přes trať, aby se diváci dostali i dovnitř do okruhu. Nakonec ji ale postavili tak, že se dala používat jen mimo průběh RZ, takže se tam vytvářely zácpy…

Karlík je pěkná rychlostní zkouška, ale bez pořádných diváckých míst. Do rychlostky se člověk prakticky nedostane a erzeta bez diváků na show jako je Pražský Rallysprint je blbost. Zase je vidět, že diváci ho nezajímají.

Skutečnost je taková, že rok od roku je míň aut a míň diváků. Já jsem po zkušenostech z loňska řekl, že za těchhle podmínek nejedu a nejel jsem. Diváci se myslím dost jednoznačně vyjádřili už v diskusích na eWRC, ale podobné reakce jsem od nich slyšel přímo na místě v Chuchli. Mě se tenhle stav nelíbí, podle mě by Pražský Rallysprint mohl být skvělou akcí na konec roku, kterou by milovali diváci, jezdci a pak i sponzoři. Protože bez jezdců ani diváků ti sponzoři nebudou. Letos přijelo 35 aut. Kolik jich přijede příští rok? Budou pak sponzoři chtít vytahovat peníze na takovou akci?

Petr Mihule má kolem sebe dost lidí, kteří mu radí co a jak má udělat, aby byl závod pěkný jak pro jezdce, tak i pro diváky, ale on je nechce poslouchat a udělá si všechno po svém. Popularita závodu a obliba u diváků mu přinesla sponzory, ale dnes, když už ti sponzoři jsou, tak se pro lidi nedělá nic. Na diváky se…e na jezdce se…e. Tak se letos jezdci vy…na něj a podle ohlasů na internetu se na něj příští rok vys…ou i diváci. Přitom by v Praze mohl být tak krásný závod…

Komentářů celkem: 84
Ifo
9. 12. 2011 10:0441
0 0
Většinou s panem Tenklem nesouhlasím, ale tady mu musím dát za pravdu.
jac
9. 12. 2011 10:1342 Upraveno 10:19
0 0
Co pořád řešíte? Tenkl je Tenkl a Mihule je Mihule. Pro Luboše je všechno špatně, co nevymyslí sám a pro Petra jsou všichni č....i a na všechny s.r. . Kdo je zná, to ví a respektuje je takové, jací jsou anebo se s nima nemusí bavit, když nechce. Kdo nechce jet na PRS, ať nejede, a je to jedno, jestli to je divák, nebo jezdec. A až se stane, že tam bude mít pan Mihule 10 jezdců a 250 platících diváků, tak možná bude přemejšlet, co dělá špatně. Ale to si myslím, že já budu mít dříve 75 kg, než nastane tato situace. Pořád řešíte 35 aut, ale jak již naznačil Mravenecz, bylo to chybou pořadatele, takže se třeba právě z této chyby poučí pro příští rok.
A víc bych neřešil, jestli toto je špatně, nebo tenhle má pravdu...všichni vy nespokojení se můžete spojit, dát peníze dohromady, přihlásit si volný podnik a ukázat nám všem, jak se to má dělat správně.
A jen doplním, že přijelo spoustu volných "novinářů" ze zahraničí, dokonce až ze Španělskasmajlíksmajlík, a těm se to líbilo, jako show, byli nadšeni, protože neřešili, jestli je poloměr a šířka správně a nebo šotolina moc šotolinová.....protože nemají potřebu jen všechno hanit a furt jen brečet a mlátit se do prsou, jak umí a ví všechno nejlíp....jsou maňána, zábava a relax, tak zkuste být i vy, pak i ta kultura diskuzí stoupne!smajlík
9. 12. 2011 11:1943
0 0
Původně napsal vbruno

A co kromě Strahova ti na sprintu v Praze tak chybí? Co bylo v roce 2005 tak jiné? Možná víc WRC, což vyplývalo z jiného systému soutěže, lepší divácká místa, která byla logicky po roce 2008 organizovanější. Lidé leckcy umí jen kritizovat.

Pravdou je, že to...

Strahov,třeba i ty Řeporyje,vše bylo jiné,píšeš z jiného systému,ano,zmenili ho a kam to jde.......Nejde o vic WRC,ale o vic aut.Kritizovat?nejsem zadny reditel rally a nikdy nechci byt,vim jak to je,o organizovani toho vim dost
9. 12. 2011 11:2044
0 0
No, už jsem to tu jednou psal. Novinář těžko posoudí, jak se to líbilo divákům. Bylo to pěkné, ale kvůli úzké trati prostě člověk z dálky neviděl tu rychlost aut a blízko ho nepustili. Je to o tom, že se kašle na diváky, jinak trať byla zajímavá, novináři si dobře zafotili, ale řešení vhodné pro diváky to nebylo a o tom taky pan Tenkl psal.
9. 12. 2011 11:2345
0 0
Nejde o brčení ani fnukání.. Pan Tenkl jen nekritizuje,ale chce,aby se něco změnilo..A já souhlasím.!! Každej kdo kdy závodil v zahraničí, si tamní soutěže nemůže vynachválit!! A tady je to od desíti k pěti.. Samozřejmě i u nás sou užasné soutěže,ale PRS ne...Chceme tady ty závody lepší, proto máme výhrady.. Nezapomente, že když na rally nebudou chodit lidi(tímhle tempem docela brzo) tak to bude uplně v pr.....
9. 12. 2011 11:2646
0 0
Jako samozřejmě jako divák jsem taky kritizoval rozmísstění lidí v Chuchli. Ale z organizátorského pohledu si needovedu představit, že by pustili lidi do každé zatáčky. Místy tam jelo třeba 5 aut najednou a určitě by tam někdo vběhnul kdy by neměl. A já teda rychlost vnímal, zvlášť v porovnání se Strakonickou v dáli :-D
9. 12. 2011 11:5547
0 0
Toš Prágl no :-D
9. 12. 2011 12:4948
0 0
Ja netvrdim ze nema pan Tenkl v nekterych vecech pravdu, ale uz me to jeho neustale stezovani si na vsechno taky nebavi, odted uz clanky od nej prestavam cist. Zajimavy je ze takovy Semeradi pisou jak si to pekne uzili, co jsem koukal na videa tak to zadna hruza nebyla. Co maj rikat na sirku trate treba pri ROC?
9. 12. 2011 13:1449
0 0
Jasně, taky musíš ale brát to, že ne každej jezdí se čtyřkolkou jako Semerádí.. To Víš že třeba feldu nebo nějakej zadohrab v té hluboké šotolině utopíš.. Ono já osobně nemám nic proti tratím.. To chápu že každej má jinej vkus..Ale vyloženě mě štve přístup některých pořadatelů v česku... Toť vše smajlík
9. 12. 2011 13:3250 Upraveno 13:35
0 0
Původně napsal oifovo

Ja netvrdim ze nema pan Tenkl v nekterych vecech pravdu, ale uz me to jeho neustale stezovani si na vsechno taky nebavi, odted uz clanky od nej prestavam cist. Zajimavy je ze takovy Semeradi pisou jak si to pekne uzili, co jsem koukal na videa tak to zadna hru...


Já myslím, že jezdci kromě těch betonů problémy neměli, pan Tenkl navíc nejel, celou dobu se řeší přístup k divákům, ne jak si to užili jezdci. Ta trať byla jezdecky hezká, to já nepopírám, ale na akci tohoto typu jde přeci jen o ty diváky v první řadě, na tom se snad shodneme.
ROC je rozhodně širší než ty vybetonované kusy, lidi jsou kolem celkem malé plochy na tribuně. Jsou tam úplně nejlepší jezdci, super auta a na stadionu o moc víc udělat nejde, s tím tam jedeš, tady se víc udělat dá.
9. 12. 2011 14:0651
0 0
Souhlasim, PRS je rok od roku nudnejsi a chaotictejsi. Chuchle je posledni hrebicek do rakve. Coz potvrdila velka cast divaku, svym odchodem pred posledni RZ. Uzavrena lavka v prubehu RZ a zatarasy x set metru od trati jsou, nema ceni ani komentovat. Uzka trat, bez smyku. O tom prece rally show je. Nastesti jsme nakonec vytvorily aspon zaverecne kolecka.
9. 12. 2011 16:1852
0 0
srovnávat ROC s PRS je trochu od věci ne? Jinak já na PRS nebyl, takže nemůžu posoudit, ale v článku bych opravdu nehledal nějaké brečení
9. 12. 2011 16:2653
0 0
No myslím,že srovnání ROC a PRS od věci není.ROC je pro diváky a je to show.Ale proč třeba nezkusit najít vhodnější areál než je chuchle.Po zhlédnutí videí z Holandska,konkrétně z Amsterdamu si myslím,že by nemuselo být od věci použít třeba areál nějakého výstaviště,či něco podobného.Vím,že tu bude hodně kritiků,kteří řeknou,že kroužení mezi halama je o ničem,ale proč to nezkusit.A mezi námi,kdo byl na posledních třech ročnících PRS tak ví,že oblíbenost je na klesající úrovni.Kde jsou ty tisíce diváků,kteří byli v Praze například v roce 2008,kdy se v okolí celýho Strahova nedalo téměř hnout.Navíc vzrůstající cena vstupného a kvalita nižší.V tomhle s panem Tenklem souhlasím.
9. 12. 2011 18:0154
0 0
Mně strašně vadí na těchto disuzích,že je podstatný kdo příspěvek napíše a ne obsah.Můžu souhlasit a nebo nesouhlasit.Ale proč mnozí neumnějí nic jinýho než přejít do osobních útoků.O tom přeci diskuze není.Proč by Tenkl nemohl napsat,že v rámci možností pomáhal s pořadatelstvím a snažil se o různá vylepšení?Vždyť je to jen dobře,že někdo takovou snahu dneska má a nesedí jen se založenýma rukama.Když s někým v mnohým nesouhlasím,tak přeci nemusí bejt hned blbej.Akorát nemáme stejnej názor na jedu věc.Tady padají akorát jízlivý poznámky,urážky a osobní útoky,ale nikde žádnej argument.Ale to už tady pomalu začíná bejt běžnej folklór.
9. 12. 2011 18:1055
0 0
Absolutně s panem Tenklem souhlasím ve všem co řekl nebo napsal.Pražský rallyesprint pro mne osobně skončil.Strahov byl prostě Strahov i bez pitomého kroužení po Rošickém stadionu.Před několika lety jsem mluvil s panem Petákem který stál jako divák v depu.Ptal jsem se proč nestartuje?Odpověď zněla:copak mám peníze na to abych tady objel čtyři kola a jel domů?A tak to bude pokračovat dál.Zbožňoval jsem část tratě od studentských kolejí nahoru k věži.To byl nářez.Bohužel se stal historií. smajlík
9. 12. 2011 18:1656 Upraveno 18:18
0 0
Martni Fucik: Proč to cpát někam na asfaltový výstaviště mezi plechový škatule? Chce to jen využít možností Chuchle. Je tam šotolina, tráva, asfalt, dá se tam vyrobit beton, skoky bez extra násilí. Zázemí je slušné, jen ho použít a využít. Dostupnost od dálnice je bez problémů, totéž parkování i plocha pro servis, tribuna, TV okruh, přehlednad většinou tratě. Je to kousek na klasickou erzetu bez zběsilých přejezdů. Surovina je OK, jen z ní dovařit správnou baštu.
Žasnu nad tím, jak mnozí pláčou nad Strahovem. Když se jezdil, byl popliván, že to není rallye, ale jen kroužení mezi obrubníky a nejlepší je klasická erzeta do cementárny, ale i ta byla hojně kritizovaná. Vlastně jsem chválu slyšel, četl a i sám psal (byť z jiných důvodů) na dřívější PRS jen málokdy. Narozdíl od kritiky, té měl tenhle sprint vždy na rozdávánísmajlík
Jůů, teď vidím, že i starej pes nemusí vždy jen kousat, ale i rozumně psátsmajlíksmajlík
9. 12. 2011 18:3357
0 0
Přesně tak, taky myslím že chuchle je dobrá lokalita a že se tam dám něco udělat při troše snahy. Ostatně to, co tam bylo letos, byla fajn trať, až na rozpadající se beton a ty kostky to bylo celkem v pořádku, jen to chtělo lidi pustit blíž a nebo jak zmínil pan Tenkl, trať rozšířit, aby bylo i na dálku něco vidět.
9. 12. 2011 18:5658
0 0
Jsem rád, že nejsem sám. Díky Luboši.smajlík
9. 12. 2011 21:2759
0 0
Tenkl-komu bych dnes zase ublížil? Aha,máme tu Prahu,zkusím Mihuleho.Tak si to myslíte že to je?Houno.Má svůj názor a naštěstí ho má kde zveřejnit.Ideální by byl komentář p.Mihuleho(nadšenec,blázen,šílenec?)Nevím,fandím jak Tenklům,tak Mihulím.
nazdar
9. 12. 2011 21:4060
0 0
Myslím, že tento článek jako jeden z mála pláče nad správným hrobem. Kdo byl v Chuchli už v pátek podvečer, tak se mohl sám přesvědčit, všude samé zákazy, žádné parkoviště, v depu jen pár závodníků a žádní pořadatelé nebo dohled, krom té slavné lávky a dráhy ještě nebylo nic připravené - vymlíkované, mě to teda přišlo trošku ušité horkou jehlou a odradilo od sobotní návštěvy. Určitě tam bylo spousta zvědavců, kteří třeba nemají porovnání s podobnou akcí nebo se o rallye moc nezajímají a těm by se to líbilo i kdyby se tam jezdilo po kolejích. Abych jen nehanil, tak Karlík má u mě palec nahoru. smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!