4. 9. 2012 10:19 − 3859× − 62

Cosi je shnilé v tom našem rally světě…

Letošní rok je pro nejen pro českou rally velmi tragický. Co s tím? Názorů mnoho, řešení ale v nedohlednu. Chytří jsou ale všichni…

Letošní rok je pro nejen pro českou rally velmi tragický. Co s tím? Názorů mnoho, řešení ale v nedohlednu.

Je třeba si na rovinu přiznat hned několik faktů. Tak v první řadě si přiznejme, že takhle to dál nejde. Nelze jezdit na soutěže s tím, kdo z jezdců nebo diváků se domů již nevrátí. Nedivme se pak bulváru, že po soutěžích takhle jdou. Stejně tak si ale přiznejme, že rally nikdy zcela bezpečné nebudou.

Takže co zbývá? Hledat dále řešení, jak nebezpečí minimalizovat. Nechci se tady teď sáhodlouze rozepisovat, co by se vše mělo stát, jen mám pocit, že je třeba jednat s chladnou hlavou, nedělat unáhlené závěry a nehledat jednoznačného viníka. Jenže tohle přesně se teď v našem českém rally světě děje.

Dnes zasedá Svaz rally. Docela jsem zvědavý, co vymyslí. Něco jsem slyšel, ale případné komentáře si nechám až na výsledek. Bohužel mám pocit, že neuslyším to, co považuji za klíčové. Pokud se budou řešit jen licence pro mladé jezdce na silná auta, nic se nezmění, tam zásadní problém není. Navíc co si budeme povídat, Martin Semerád i Václav Kopáček by jistě licence dostali, odjeto měli toho dost.

Je třeba si přiznat klíčový fakt, a to že se na českých soutěžích jezdí strašně rychle. Stále rychleji. Důvod? Auta se neustále zlepšují, podvozky fungují lépe, pneumatiky drží jak přilepené. Jezdci mají pocit, že se jim v autě nemůže nic stát, protože bezpečnostní prvky jsou stále lepší a lépe je chrání. Jezdci se tahají o vteřinky, což v dnešní době online výsledků do mobilů v autě hned všichni vědí a snaží se zase o kousek přidat, což vede k jízdě na hraně nebo za ní.

Co s tím? Tak v první řadě si to přiznat a pak s tím něco systematicky dělat. Soutěže se prostě musí zpomalit. A jak na to? Zpomalit auta nebo zpomalit tratě. Oboje lze. Dnes se průměr rychlostních zkoušek snižuje uměle motanicemi ve vesnicích. Mezi nimi se ale jede na maximálku, což především u produkčních vozů je strašně nebezpečné. Pokud nelze najít techničtější tratě, nezbývá než zařadit víc retardérů. Samozřejmě se na to bude nadávat ze všech stran, ale pokud je priorita bezpečí, není jiné cesty.

Nemyslím si, že by se za poslední roky udělalo málo v otázce bezpečnosti, hlavně pak diváků. Udělalo se hodně, jako diváci na to často nadáváme. Ukazuje se, že je třeba jít ještě o něco dál. Ale zase ne generálně, s rozumem. Poučit se. Zpřísnit zakázané divácké prostory za nebezpečnými horizonty, které se jedou naplno. Diváci budou zase nadávat, ale jistě se všichni chtějí vrátit domů ke svým rodinám.

Poučit se musí i diváci. Být disciplinovaní a uvážlivý. Pořadatelé zmohou hodně, ale ne vše. I zde ale vidím zlepšení, nebuďme stále jen negativní.

Přestaňme neustále hledat, kdo je za co vinen. Jezdec, pořadatel, FAS, diváci samotní. Nebuďme všichni nejchytřejší na světě, zvláště po bitvě, kdy je tady armáda samých generálů.

Doteď jsem zmínil pár nápadů, jak něco řešit. S čím si ale nevím rady, to jsou vztahy mezi posádkami. Z toho se mně chce až brečet. Vždy jsem si myslel, že komunita kolem rally drží pospolu, poslední měsíce mě ale vyléčily. Tolik pomluv a lží, co jsem se dozvěděl nebo dočetl, to je prostě neuvěřitelné. Všichni najednou ví, kde kdo a proč udělal chybu a že jemu by se to nikdy nestalo, protože on je NĚKDO, kdežto ten druhý je BLB, co si o to koledoval. Z posádek navzájem čiší zášť, napadají a obviňují druhé, a přitom si nedokáží zamést před vlastním prahem. Každý, kdo jezdí, by si měl přiznat, že to hrozí i jemu. Někomu víc, někomu méně. Každý, kdo soutěže jezdí, někdy havaroval. Podle toho by se k tomu také posádky měly postavit. Nešťastné úmrtí Aleše Zimolky ukázalo, že nemusí jít ani o velkou havárii. Jakýkoliv výlet mimo trať může ohrozit diváky, protože všichni víme, že diváci jsou prakticky po celé délce tratě. Teď se ale ukazuje na mladé kluky a všichni jsou chytří. Že jsou chytří ti, co tomu nerozumí, budiž. Že se objevují nesmyslná vyjádření a komentáře od těch povolaných, to je smutné.

Kolegialita a soudržnost nejen v těžkých dobách chybí našemu rallysportu. Takže zatímco na zvýšení bezpečnosti se zapracovat jistě dá, s pokřivenou morálkou odpovídající ostatně stavu celé společnosti asi nikdo nehne. A to je pro mne asi to nejhorší zjištění posledních týdnů.

Komentářů celkem: 62
4. 9. 2012 19:4041
0 0
Všichni se shodnem na tom,že je třeba techničtějších tratí.
Jestli by nestálo za úvahu a teď mám na mysli na trati takový místa,jako se to stalo teď na barumce,zpomalit ne klasickým retarderem,ale zúžením trati,tak aby se ta zatáčka stala prudčí.
Pět malých pneumatik,které postupně zúží průjezd místem,kde se zatáčka nejvíc lomí a nechat šířku tři metry.
A pořádnou penalizaci,za kontakt.
Takovou,aby si každý rozmyslel vzhledem k výsledku jí dostat.
Když se totiž pojede po technický erzetě,buď tam místo těch gum bude strom a nebo jiná překážka,která při přecenění rychlosti auto poškodí a je po výsledku,takže by to vyšlo na stejno,jako velký penále za ty gumy.
Prostě by se na erzetě víckrát muselo brzdit a hlavně příjezd do toho zúžení s rozumem,o kterým píše subarák1.smajlík
4. 9. 2012 19:4942
0 0
budu hnusnej ale je to můj názor.závodníci věděj do čeho sedaj a pokud nevědí maj si to uvědomovat a podle toho jed.
diváci:stál jsi kde jsi neměl,máš smolíka tečka
stál jsi kde jsi moch použí svůj mozek,páska tě neochrání
pořadatelé:hezky se projíždí rs co?přídete si jako závodníci občas někoho zahlednete a uděláte bububu a pošlete žluty at to napravý
žlutý: hezky se kouká na závod s fotákama a poldama co? co takhle popojít kousek dál mezy diváky.
poldové ják ste vyděli na auta??
jsem nasranej a to fakt hodně!!!.hledá se jak na bezpečnost co udělat.kničemu!
jináč na pindě jsem seděl na pařezu před páskou 1,5m možná dva metry nikdo mi nic neřek poslechnul bych a nic.komisaři mne vyděli a nic nebyl jsem sám kdo tam byl.
co mne deptá dál u pásky jsou rodiče a maj děti to je v pořádku,ale není v pořádku že přídou fakani a i starší mazaci a stoupnou si před pásku cloněj dětem a ostatním protože si něco natáčej a jsou hustý tím pádem esa.
nedivím se obcím že jsou proti závodům.diváci lámou větve aby lépe vyděli a dělaj neskutečnej bordel atd.
po ukončení pindi mne zaujalo jak žlutý důkladně uklízej bordel po divácích tím to jim děkuju.
4. 9. 2012 19:5043
0 0
já to vidim tak, že nás(diváky) dá FAS za plot, nebo někam hóóóóódně daleko....smajlík
4. 9. 2012 20:1644
0 0
Podle mě je to z velké části také tím, že v tom mnozí nemají vraženy své vydřené peníze a za mhohými stojí silný sponzor. Takže z pohledu jezdce pak nějaká rána není problém a jede se dál. Kdežto dříve to byli hobíci, co si auto sami stavili v garáži a věděli, že jedna rána pro ně může znamenat klidně konec sezony. Když jsme u mladých jezdců. Bujáček má napjatý rozpočet a jde závod od závodu. Se strašákem toho, že by rána ukončila sezonu pravidelně dojíždí soutěže do cíle.
Horší je, že tohle stejně žádným nařízením nikdo nezmění.
4. 9. 2012 20:2845 Upraveno 20:30
0 0
tak a teraz uz je zle aj to ze niekto ma sponzorov. Z českej a slovenskej historie viem uviest x prikladov jazdcov, ktorí robili palbu a za vlastne.. lebo o tom bolo a je rally... ono staci si spomenut na Pecha na WRX...ved o nom sa vravelo ze ten aj do bazena skace bokom smajlík
4. 9. 2012 20:4646
0 0
Já myslím, že omezování aut moc nepomůže, (N4, WRC atd.), protože i ta Fabie se rozjede na 150k¨m/h a pokud vylétne do stromu, nebo se kutálí na diváky, tak je to průser.
Snad využít na tratích každou odbočku, třeba i do pole (vím, někomu to patří, zaprší a je bahno), zretardérovat každé širší místo na delší rovince ( ale i do retošu se dá nedobrzdit a posádka se zraní).
Možná, kdyby tratě projel zkušený závodník a vypsal ostatním nebezpečná místa (horizonty, které pomalu nevypadají, že skočí, ale ve 150 už skočí), ale to na mnohokrát opakovaných zkouškách přece všichni znají...smajlík
Zkrátka hlavně v tratích je podle mě rozumné hledat řešení. Ale vím, od PC se to radí!
4. 9. 2012 21:0047
0 0
Retardér podle mě nic neřeší. Viz třeba havárie Svačiny na BR.
4. 9. 2012 21:0448 Upraveno 21:05
0 0
Retardéry jsou rychlé a levné řešení. Nejsou atraktivní, ale holt se musí něco překousnout. Pak bych se zaměřil na N4. Jsou moc rychlé a nemaj na to podvozky. Navíc se jim povolily 18ky kola a velké brzdy, aby mohli konkurovat S2K a dnes jsou stejně rychlé jako WRCa. To je ale samo o sobě blbost. A musim souhlasit s Malinou,že i o tom věku to je. Ve 20 je každej nesmrtelnej...a nějakej ten růst by měl být. Přece neni možný aby někdo v 18-19 závodil s 300hp autem!
4. 9. 2012 21:0749
0 0
Vážení jezdím na rallye od roku 1973,myslím si že dobře už bylo!!! fakt je mi líto že skutečně rallyový fanouškek který si chce prožít a chápe o proti všem těm kteří se sešli na Zlínské ŠOU. To byli neudržitelní(rádoby fandové na šrot ožralý) Pro pořadatele i policajty, nečekali ani na otevření trati a šli jako stádo,výběr vstupenek na RZ ano... ale co s toho divák má? ten chce trochu servisu za svoje penízky!!!Na Českokrumluvské rallye Vás vstupenkami na RZ nikdo neobtěžuje.Jsem zvědavý kolik lidí po smutné nehodě a po rozhodnutí FASU přesunou daleko za mlíko a za svoje peníze možná vyfasujeme i dalekohled,mohu zodpovědně říct že se na to už budu dívat v televizi,našetřím nájaký škvarky a budu se jezdit dívat do světa, už jsem viděl 19 MS a při dnešní ekonomické situaci to budu mít v zahraničí i levnější.Chápu že se něco musí udělat pro bezpečnost diváků,ale já opravdu na dálku špatně vidím!!!!!!!!!Všem držím palce a za týden UKRAJINA smajlík
4. 9. 2012 21:1351
0 0
Jak už tady někdo psal a potvrdil to i Roman Kresta...máme stašně rychlé tratě. Některé RZ se jezdí už radu let. Co však bylo v pořádku v roce 1998 není v pořádku dnes a to si musí pořadatel uvědomit. Technika jde prostě vpředu. Dělá pořadatel dost aby našel nové tratě? Co se nabízí jako protihodnota majtelům nových úseků?? Co mne však zajímalo více je k čemu si jezdci zvolili svoji komisi??? Proč je nikdo neposlouchá?? Přeci pokud někdo řekne, že RZ je nebezpečná a má témeř zanedbatenou sportovní hodnotu. Tak proč se nakonec v téměř nezměněném stavu jede!? Proč ji jezdi jedou?? Proč nejsou ve svých názorech důslednější a tvrdší?? Někdo tady psal, že by se měl na rychlých úsecích změnit poloměr zatáček. Souhlas!! Je totiž velký rozdíl jestli jedu do L1 nebo do L3 nebo 4. Podle mého je řešením protikatovací kužel jako v mají Hustopečích vystrčený více do silnice. Jezdci asi budou nadávat, ale pro všechny to bude stejné.
Další obrovký problém je, že pořadatelé u trati nemají autoritu a o rally většina slyší poprvé na školení. Bohužel je taky potřeba říci, že u nekteřých chybí i slušné vychování. Např. letos ve Finsku jsme stáli na docela rychlém úseku přes horizonty s pravou zatáčkou asi v 5-té řadě stromů v lese. Když se pár lidí pokoušelo dostat blíže k trati sami finové s pořadateli (holky ve věku tak do 23let) jim v tom zabránili. To jsem třeba u nás nikdy nezažil!!!
Jsem přesvědčený, že události v letošním roce jsou shoda velmi nešťastných faktorů. Bohužel 2 se staly mladým klukům a to je voda na mlýn největším chytrákům.
PS: Silácké prohlášení (snad doufám) plné emocí od zkušených jezdců nebudu komentovat. Slušně bych to totiž nedokázal......
4. 9. 2012 21:2252
0 0
t.s.v206WRC sám si v tom hned oporuješ. Tratě jsou pořád stejné. Takže nejsou to rychlé tratě, jen rychlejší technika, která po nich jezdí.
4. 9. 2012 21:2853
0 0
Bilardos:??????smajlík
4. 9. 2012 22:0654
0 0
Původně napsal t.s.v206WRC

Jak už tady někdo psal a potvrdil to i Roman Kresta...máme stašně rychlé tratě. Některé RZ se jezdí už radu let. Co však bylo v pořádku v roce 1998 není v pořádku dnes a to si musí pořadatel uvědomit. Technika jde prostě vpředu. Dělá pořadatel dost aby našel n...
SOUHLASÍMsmajlík
4. 9. 2012 23:4155
0 0
Rallye by se měla vrátit tam kam patří.(což je asi nemožné jak doma tak ve světě)Každý sport se mění dobou a soutěže nevyjímaje.Dnes to jsou rychlostní závody v okolí centra soutěže.Jezdily se dříve takové rozbíječky kde se rychle jet nedalo nebo to ani nešlo-a jaká to bývala dívaná.(VALOVICE na BOHEMII v půlmetrových písečných kolejích slabší kubatury měly problém to vůbec projet natož jet na čas)(VYSOKÁ-NARYSOV na Příbrami,polní cesta a kameny jako lidská hlava)(SUMAVA u VELHARTIC na rozmoklém jílu jsme tlačli snad každé páté auto z příkopu)Mohl bych pokračovat dál..Taky v těch dobách cílovou rampu viděla jen hrstka štastlivců-každý třetí nebo čtvrtej.Na takových tratích je riziko tragédie podstatně sníženo ale vyloučeno nikdy.I tehdá se stávalo.Problém je v tom že pořadatel tyto tratě nenajde a kdyby je našel tak se mu asi nikdo z jezdců nepřihlásí.L.Křeček jak měl rád rozbíječku v továrním týmu najednou mu přešla nálada když jezdil se soukromým Fordem a to před pár lety na šumavské rally když byla zařazena RZ v kamenolomu ve Svrčovci.To bylo řečí do médií že to tam nepatří atd..Takže ono je to asi úplně neřešitelný jak ze strany jezdců,pořadatelů,diváků,sponzorů atd..Jenom doufám že se nedočkáme toho že se bude jezdit na betonových letištích mezi gumovýma kuželkama.
4. 9. 2012 23:4956
0 0
Takze to dopadlo dle ocekavani:
Zprisni se vydavani licenci mladym jezdcum (ani v jednom tragickem pripade z posledni doby neslo o mladeho jezdce).
Zpomali se trate pridanim retarderu (po tragicke havarii posadky Levora - Trebinova vznikla Asociace jezdcu, predevsim kvuli zvyseni bezpecnosti a zpomaleni nebezpecnych useku trati. Podle deniku Sport letos jeji zastupci nebyli prizvani ke schvalovani trate Barum rally... Miloslav Regner je členem Svazu rally...).
Zvetsi se bezpecnostni koridory podel trati (to je asi jediny krok, se kterym lze obecne souhlasit, velke casti fanousku se to ale nebude libit...).
Zrejme bylo treba ukazat akceschopnost, bez ohledu na skutecne priciny tech nestesti...
5. 9. 2012 07:5357
0 0
Úplně nejhorší je, dělat rozhodnutí s horkou hlavou.

5. 9. 2012 08:0958
0 0
Martin Knizek-bezpečnostní koridory...no jak kde.Nikdo se nechce dívat na auta ze 100 metrů a lidi to budou obcházet.obvzláště u nás kde tě postavěj dál od trati a před sebou máš džungli a vidíš pomalu jen střechu auta.(že by ty divácký místa někdo třeba nechal pokosit nikoho nenapadne)Takže asi nejenom za mě-Né,děkuji nechci!
5. 9. 2012 10:4359
0 0
Ruprechtovu džungli bych ještě doplnil o stádo fotografů ve vestách. Mohou si stoupnout kam chtějí, ale skoro vždy se všichni postaví do jednoho místa divákům přímo do výhledu.
5. 9. 2012 10:4460 Upraveno 10:45
0 0
uvidíme, každopádne ja očakávam len ďalší úbytok divákov.. tie koridory nebudu riesene citlivo
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!