Armin Schwarz o VW a WRC 2013
Německý portál motorsport-total.com zveřejnil rozsáhlý komentář bývalého továrního jezdce Škody.
Prvních pět soutěží sezóny je za námi. Od klasického Monte Carla, přes zasněžené Švédsko, tvrdé a horké šotoliny v Portugalsku až po Argentinu předváděl tým VW a Sebastién Ogier neuvěřitelné výkony. Jediným, kdo dokázal VW a Ogiera dostat pod tlak byl Sebastién Loeb, který však letos pojede pouze čtyři soutěže. Jsem toho názoru, že Loeb se rozhodl pouze pro čtyři, protože přesně věděl, co může ze strany VW a Ogiera očekávat.
Musím VW pogratulovat. Mám velký respekt k tomu, jak tým dokázal vše správně načasovat. Je to vynikající výkon! Jost Capito ví přesně, co dělat a jak to dělat. Vystavěl celý projekt na solidních základech. Tým jako celek odvádí super práci. Je na něm také vidět, co znamená dobré plánování. Ford za všechny ty roky nikdy nedokázal vyvinout na Citroen takový tlak, jaký vyvinul VW ve svém prvním roce ve WRC.
Byl jsem samozřejmě také zvědavý, jak se VW povede v jeho premiérové sezoně. Monte Carlo je obecně soutěží, která může přinést řadu překvapení. Pokud je tým dobře připravený a vydaří se volba pneumatik, mohou se stát věci, které jinde nejsou možné. Je to prostě „Monte“. Pro mě bylo překvapením Švédsko, protože jsem počítal s tím, že Hirvonen a Loeb tam budou silnější. To, že se Ogier prosadil takovým způsobem, bylo velmi imponující.
V zásadě jsem očekával, že VW se svou dlouhou přípravou a lidmi, kteří stáli za projektem, bude od počátku rychlý. Nikoliv ve druhém roce, jak mnozí očekávali, ale od samého začátku. Samozřejmě hraje velkou roli i mimořádný Ogierův talent. Ve srovnání s tím je poněkud zklamáním pozorovat, kam se dostal M-Sport bez špičkového jezdce.
Pravidla jsou dnes tak sešněrovaná, že jsou si všechny vozy velmi podobné. Proto je konečným jazýčkem na vahách pilot. Z mého hlediska jsou Loeb a Ogier na stejné úrovni. Po nich je dlouhou dobu prázdno a až poté jsou jiní jezdci. Loeb jede jen čtyři soutěže a v těch ostatních nevidím nikoho, kdo by mohl být Ogierovi vážným soupeřem.
Přestože byl Ogier od počátku při vývoji Pola, nemyslím, že Polo je mu šité na míru. Už u Citroenu převzal vůz, který byl vyvinut Loebem a okamžitě se stal tvrdým Loebovým soupeřem. To dokázal jednoznačně. To musí teď dokázat i Latvala. Po počátečních potížích se v poslední době Fin také našel. Někdy je obtížné, když přijde člověk do týmu, ve kterém jiný jezdec vyvíjel auto. Jari-Matti nemohl ovlivnit vývoj vozu a musel si s touto situací poradit. Mohl určitě provést jenom drobné změny v ladění vozu a to v rámci homologace. Myslím, že u Jari-Mattiho bude hrát velkou roli, jak se mentálně připraví na výzvu Ogierovi. To bude jeho hlavním cílem a na něj se musí připravit. Nesmí se ale také zapomínat na to, že již u Fordu v konzistenci zaostával za Hirvonenem. Rychlost mu nechybí u Fordu byl z tohoto důvodu vždy až za Hirvonenem. A u VW pro něj bude vyrovnanost výkonů jistě také tvrdý oříšek. Pomoci mu může pouze přístup týmu, protože u VW nebude jistě vystaven takovému tlaku jako u Fordu.
V poslední době se objevily u nového Pola technické problémy. To je úplně normální. Jsou to obvyklé vývojové potíže. Jost nastínil, že v Portugalsku měli velké štěstí, že se podařilo vždy dovézt auto do servisu. To, že auto nezůstane stát na rychlostní zkoušce, ale jezdci jej dokáží přivézt do servisu, však patří také k soutěžím. Přirozeně k tomu však patří i tým, který dokáže dát auto do pořádku, aby jej pilot opět mohl využívat na sto procent. Až se podaří odstranit tyto dětské nemoci, bude kombinace VW a Ogier ještě silnější. Ze srdce to přeji VW, týmu i Jostu Capitovi.
Ale pozor, pro WRC je velmi nebezpečné, aby po Loebově dominanci následoval čtyř až pětiletá dominance Ogiera. Měli bychom tu stejný stav jako v minulých devíti letech, kdy byla kombinace Loeb-Citroen neporazitelná. Pak by se také zájem diváků o WRC příliš nezměnil.
Když Ogier po rychlostních zkouškách mluví o tom, že slevil z tempa a přesto zajel nejlepší čas, to samo ukazuje, v jaké jezdí lize. Soupeři musí být rozčarovaní, když se snaží získat důležité tři body z power stage a Ogier je deklasuje. Sebastién se dostal do bodu, kdy nemusí jet na sto procent a situaci může pouze kontrolovat.
Nejlepším případem bylo Portugalsko, kde se zdál Mads Östberg na prvních třech rychlostních zkouškách stejně rychlý jako Ogier, ale pak skončil v křoví. To samé se stalo Sordovi, který jel rovněž na limitu. Oba, když viděli, jak blízko jsou nejlepším časům, ještě přidali, ale pak se pohybovali v oblasti podstatně vyššího rizika než Ogier, který se svými 98,9 procenty stále ještě předváděl kontrolovanou jízdu.
Z německého hlediska se můžeme radovat, že se VW podařilo tak úspěšně realizovat tento projekt. Představuje to nesporně šanci pro mladé německé talenty. Myslím si rovněž, že to bude impulzem pro soutěžní sport. Nakolik to zvýší jeho popularitu ve veřejnosti, na to si musíme ještě počkat. Do značné míry to závisí i na atraktivnosti a show, které sport nabídne. Na tomto poli se musí nový promotér ještě snažit.
Věřím, že když se objeví noví mladí „bezejmenní“ jezdci, může to atraktivitě WRC prospět. Momentálně je to těžké, protože zde není nikdo, kdo by mohl Ogiera skutečně vyzvat. Nevěřím, že jezdci jako Östberg, Novikov nebo Neuville mohou na jeho úrovni zajet více než dvě rychlostní zkoušky. Laťka je neuvěřitelně vysoko. To může být v jistém smyslu vlastně nezajímavé. S napětím budu vyhlížet, jakým směrem se WRC vydá. Ale teď nás čeká další klasická soutěž – Akropolis. Přeji Vám hodně zábavy.
Armin Schwarz
A ty drobnosti. Mladí jezdci - hlavně Mikkelsen, Neuville(a přijdou další-zatím bezejmenní-viz např.Pontus,možná Lappík,.....) se mohou v blízké budoucnosti dostat na velmi vysokou úroveň. Novikov a Ostberg už nováčci nejsou, tam je otázka, kam se ještě mohou posunout-předpokádám, že též velmi vysoko-ale musí být už i ta konzistence!
M-Sport se podle mého postupně přesune do pozice "hledače talentů pro Extraligu" a současně do pozice jediného vysoce kvalitního, resp. "nejlepšího zdroje materiálu" pro soukromé jezdce-pro zábavu, pro reklamu, apod. Což z globálního hlediska je potřebné a není to vůbec špatné(tuto roli patrně chtěl plnit Prodrive, ale nedokázal to dotáhnout plně do konce....!).
Armine, Jari-Matti může provést na autě alespoň drobné změny, Bruno a spol nemohli ani to...
Pěkně to popsal v čas. Rally p. Janeba. Člověk si aspoň udělal obrázek jak to tam za Armina fungovalo.
http://www.ewrc.cz/ewrc/show.php?id=1868&title=pavel-janeba-od-vozu-skoda-favorit-k-fabii-wrc-1
http://www.ewrc.cz/ewrc/show.php?id=1969
Jak myslíte, že to chodilo a chodí jinde? Já vím, že fandové jsou často romantici, ale je třeba na to nekoukat skrz růžové brýle. On taky tomu autu věnoval svůj čas bez závodění. Komu by se líbilo piplat auto a pak přijde někdo k hotovýmu a klede si své požadavky. Je třeba to vidět ze všech stran.
Nemohl by někdo z vás ten článek naskenovat a někam ho nahrát? Děkuji mockrát
Dovolím si kousíček citovat. "... Pavel Janeba: Dodnes to mám před očima.Testovali jsme kousek od Boleslavi. Přijel Thiry a někdo od Proflexu. Sedli do auta nastaveného dle Armina a Thiry řekl,že tak se stím nedá jet. Během dvou dnů si auto nastavil podle sebe a tak odstartoval ve Walesu. V podstatě od první RZ Armina porážel. Proto nebyl důvod měnit Thiryho přístup a komunikaci. Vše bylo tak,jak jsem si představoval,že by mělo být. Najednou ale Thiry podlehl tlaku a jezdil stejné nastavení jako Armin. Nechápal jsem to a dodnes nevím,proč se tak stalo...."