11. 6. 2013 08:24 − 6396× − 47

HANS part 4 of 48

Vydrž, Prťka, vydrž. Třeba se dočkáš. Začátkem prosince 2012 jsem shrnul marnost snažení.

Vydrž, Prťka, vydrž. Třeba se dočkáš. Začátkem prosince 2012 jsem shrnul marnost snažení. Z dalšího otravování různých úředníků a institucí mne zastavila obecná situace v rally. Vždyť od Lopeníku bylo o čem mluvit a psát neustále. Otravovat v tomto ovzduší s „malicherností“ zvanou HANs nestálo ani za to. Ani by to asi nebylo dobré. Ona první věta platí nejen pro čtenáře, ale i pro pisatele.

Pokud mám shrnout dosavadní průběh, tak mohu konstatovat, že není nikdo, kdo by měl mít kontrolní činnost nebo dohled nad takovou organizací, jako je AČR resp. FAS i přesto, že Občanské sdružení má možnost a moc nařizovat použití bezpečnostního systéme. Hledání kompetence jsem tedy pojal po právní radě komplexně. JUDr. je člověk studovaný, tak radí: „Obešli je všechny, a když se z toho vykroutí všichni, tak budeme zkoumat cestou ústavně soudní. „ Ups. Tak vysoko jsem se nechtěl nikdy pouštět, leč co naplat. Pokud najdeš hnůj, tak je potřeba ho uklidit. Následující dopis dostali všichni viz. adresář dole.

Hromadný dopis k rukám ministra

V Olomouci dne 23. 5. 2013

Věc: Vysvětlení kompetence

Vážení páni ministři. Obracím se na Vás s žádostí o pomoc při hledání kompetentního kontrolního orgánu.

Již několik měsíců se obracím na různé instituce a orgány s žádostí o sdělení, kdo je kontrolním orgánem nad homologovaným bezpečnostním prvkem. Podáním k České obchodní inspekci jsem byl odkázán na jiný orgán, neboť není v kompetenci ČOI provádět šetření a bylo mi doporučeno jako kompetentní Ministerstvo dopravy. Toto ministerstvo svoji kompetenci vyloučilo a pracovník MDČR mne odkázal na Ministerstvo vnitra. MVČR svoji kompetenci také vyloučilo a odkázalo mne zpět na ministerstvo dopravy. Opakovaně jsem byl pro nekompetentnost odmítnut a do dnešního dne se mi nepodařilo zjistit odpovědný orgán v ČR, který je schopen věc prošetřit, popřípadě rozhodnout. Dotaz zasílám hromadně na všechna ministerstva s vědomím bezpředmětnosti a žádám o zaslání i zamítavého stanoviska, neboť potřebuji před dalším podáním vyloučit jednotlivá ministerstva z kompetence k řešení.

Předmětem stížnosti je bezpečnostní prvek obecně nazývaný HANS. Zádržný systém hlavy je homologován jako standart FIA8858-2002 jehož garantem pro ČR je Autoklub České republiky občanské sdružení, Opletalova 29, 110 00 PRAHA 1. Tento v rámci své kompetence jako sportovní autorita nařídil jeho použití při automobilových soutěžích. Po jeho zavedení došlo k výskytu již několika desítek specifických zranění, která se při rally nikdy před jeho zavedení nevyskytovala. Kompresní zlomenina bederní páteře je dle lékařů velmi specifické zranění, jehož vznik při běžné dopravní nehodě téměř vyloučen. Na námitky jezdců Autoklub ČR reagoval odmítavým stanoviskem k prošetření vhodnosti užití bezpečnostního prvku s odůvodněním, že prvek je špatně aplikován uživatelem. Podle názoru vlastních jezdců a i odborné veřejnosti není tento prvek testován na specifické působení sil v rally ale jen na závody na okruzích. Zde je jeho užití zcela užitečné a doporučované piloty. Jedná se tedy o bezpečnostní prvek určený ke specifickému užití v automobilovém sportu s možností užití v běžném provozu. Závody rally se pořádají na uzavřených tratích speciálními sportovními vozy, které ovšem k přesunu na další uzavřený úsek užívají veřejnou komunikaci s plným provozem, kde není použití tohoto prvku zakázáno, resp. jeho užití nic neomezuje. Podle sdělení ČOI se nejedná o osobní ochranný prostředek ale o součást bezpečnostní výbavy vozidla.

Dotazuji se tedy, kdo je kompetentním orgánem k přijetí podnětu a prošetření důvodné obavy o špatné interpretaci homologace a prošetření správnosti rozhodnutí Autoklubu ČR občanské sdružení ve věci převzetí mezinárodní homologace a nařízení užití. Který kontrolní orgán státní správy provádí kontrolu správnosti homologace dovážených výrobků. Bezpečnost v rally v současné době veřejně velmi citlivá otázka. Ovšem je zde opomíjena i bezpečnost jezdců, která by měla být na stejně vysoké úrovní jako bezpečnost diváků podél tratí.

Prosím o zaslání odpovědi, i negativní, a sdělení, na který orgán státní správy se mohu obrátit.

S pozdravem

Studený Ivo

Adresář:
Ministerstvo dopravy
Ministerstvo financi
Ministerstvo kultury
Ministerstvo obrany
Ministerstvo práce a sociálních věci
Ministerstvo pro místní rozvoj
Ministerstvo průmyslu a obchodu
Ministerstvo spravedlnosti
Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy
Ministerstvo vnitra
Ministerstvo zahraničí
Ministerstvo zdravotnictví
Ministerstvo zemědělství
Ministerstvo životního prostředí

Odpovědí jsem se již částečně dočkal a nedočkal. Ministerstvo práce a sociálních věcí odpovědělo NE. Kdo by to byl čekal. Od ministerstva zdravotnictví jsem možnou starost o zdraví očekával. Ministerstvo financí má určitě jiné starosti.

Dnes jsem ale dostal odpověď z ministerstva dopravy. A ne tak ledajakou. Když se mi na displeji objevilo pražské číslo, tak jsem očekával spíše někoho od zaměstnavatele. Slova „Ministerstvo dopravy u telefonu Soj…. mi tak trochu vyrazilo dech. Opatrně jsem zkoumal, jaká je má pozice. Bude to přátelské nebo nepřátelské. Hovor trval více jak 20 min. a pokud mám shrnout obsah, tak opravdu ministerstvo dopravy není přímým kontrolním orgánem. Přesto se pan náměstek pokusí minimálně doporučit, když nemůže nařídit revizi užití prvku HANS v rally obecně na národní úrovni ve vztahu národní autorita vs. FIA. Dále po vysvětlení užití i povinnost užití v národním šampionátu nad doporučení FIA.

Opravdu mi věřte, že jsem seděl v autě po zavěšení a tupě čuměl jak jojo. Tak nevím, co se z toho vyklube a kam se nasměruje tato kauza dál.

Bohužel jsem z dlouhého rozhovoru zjistil, že motosport obecně není oblíbená disciplína u ministerských úředníků. Pozitivní je, že tento člověk je tvůrcem „METO_sportovci_9_3_07“ což zaručuje jakous takous kompetentnost a znalost.

Tak a teď jsem v netrpělivém očekávání co bude dál.

Komentářů celkem: 47
16. 6. 2013 00:2841
0 0
hujer: Tak se na to vy..er ty heblo, když ti to není příjemné. A nevím, co zrovna tobě je do toho... Nejvíc to tady kritizují ti střelci ze čtvrté, páté desítky pořadí někde v ČR. A pak se tady s oblibou naváží do Prokopa, který se podle nich "motá" v první desítce WRC! Tak si hrajte na Loeby v té kategorii, která heblo mít nemusí a jste v klidu, střelci. Motat se a bourat můžete i ve volném poháru!
16. 6. 2013 08:1442
0 0
Už sem se zapojovat nechtěl,ale nevím proč se pořád přetřásá nepohodlí a problém s HANS.Není snad jiná varianta zádržnýho sistému "Hybrid" co není kolem krku a plní stejnej účel?Docela zajímaý by bylo v čem by vadil ten!!Nejspíš v rychlým odskočení na záchod.smajlík
16. 6. 2013 09:5243 Upraveno 09:54
0 0
Vážení pánové diskutující. Mojí snahou není v žádném případě rozeštvat čtenáře eWRC na dvě válečné strany. Určitě se mi nelíbí vzájemné napadání. Myslím, že všichni tady, patříme do karantény. Vir zvaný rally nás nakazil všechny stejně. Žraní se navzájem se nazývá kanibalismus. Základní myšlenka mého konání není v zákazu HANs. Není ale také v bezmezné podpoře tohoto systému. O co mi tedy jde?? nad tím se určitě zamýšlí Vrátil, Milín, teď třeba Starej hafák, Hujer. Ono je to zcela prosté. Chci jednoznačně vědět PROČ. Ví někdo z vás proč ty obratle praskají? Proč nepraskaly dříve. Proč praskají některým a jiným ne? Co spojije tento jev ?? Vemte si tužku a papír a pokuste se sami odpovědět si na těchto pár otázek. Potom si odpovězte na poslední otázku. Proč na to odpovídám já a ne někdo jiný. A nakonec??? Kdo by mi měl na to odpovědět. To je asi ta nejzásadnější otázka, která je základem mého konání. Já jsem si odpověď našel. Je prostá. ten kdo to nařídil nosit. A teď mi prosím dejte vědět, kde je odpověď kterou hledám. Odpověď " Vy to špatně nosíte " je jednoduchá. Spíše ale vyvolá další otázku. Proč to špatně nosíte. Odpověď: Uděláme školení. Tím se vlk nažral ale obratle nezůstaly celé. Bohužel. Toto je to, co mne žere. Nechci se v žádném případě pasovat do role spasitele zdraví pilotů ani do hrdiny dnešních dnů. Jsem z principu člověk nasraný nad neutěšeným stavem. Určitě je takových jako já hodně. Já jen křičím a kopu. Moje nátura mi nedovolí přestat, dokud se nedokopu k pro mne uspokojivému výsledku. Paradoxně to může být i výsledek, kdy mi třeba p. Schovánek dokáže, že zranění si způsobují piloti špatným užitím systému HANS. Kdy mi, nebo nám, bude předvedeno, že i relativně amatérské úrovni, se tento systém dá efektivně používat. Kdy budu vědět, že to je opravdu bezpečné. I tato odpověď bude DOBRÁ. Bohužel zatím není ŽÁDNÁ. A to je to, co mi nevoní. považuji za normální, že podezření, které je neoddiskutovatelné nikdo nebere jako podněk k prošetření. Vždyť není nic jednoduššího, než nehody prošetřit. Ostatně NSŘ toto dokonce ukládá jako povinnost.
Prosím tedy diskutující o tolerantnost k jinému názoru, než má třeba někdo jiný. Vzájemné napadání jen národ zvaný fandové rally rozeštve.
17. 6. 2013 08:1744
0 0
pačes: Jen jednu úplně klidnou poznámečku. Viděl jste loňskou havárii Davidsona s Toyotou v Le Mans? Brnkl o pomalejší Ferrari a šel do vzduchu, několik kotrmelců s plackou (což je docela atraktivní...), náraz do svodidel... Vyvázl v podstatě nezraněn. HANS ho zachránil od toho nejhoršího, zranění krční páteře s akutním rizikem drastických následků. Vytáhli ho a naříkal na bolesti v sedací části svého těla. Měl prasklé dva bederní obratle. NIKOLIV od HANSu, ale od tvrdého nárazu zespodu při těch saltech! Od té doby jsem se bavil s dost lidmi, kteří této problematice OPRAVDU rozumí a velmi se divili tomu, že vůbec se ptám na něco takového, protože s tím HANS nemůže mít nic společného! To stejné mě řeklo i několik ortopédů (ale možná jsou podplaceni FASem a FIA... smajlík)... Pro ty, kteří strašně rádi poukazují na tu strašidelnou odlišnost, kterou nikdo z odborníků vůbec nechápe, že rallye je rallye a okruhy prostě nic, tam se vyjede do kačírku a hotovo, prasklé bederní obratle, nebo třeba jen zhmožděné, jsou i na okruzích, právě při kotrmelcích! Tvrdý náraz odspodu! Tvrdá sedačka! Pevné upoutání! Ano, profesionál ví, že se má pevně upoutat! Protože se všechno vyvíjí a nic nikdy v tomhle sportu nebude dokonalé. Asi nikdo nepochybuje o tom, že kolem motoristického sportu a zvláště v lékařské komisi FIA se pohybují opravdové lékařské špičky, opravdové kapacity ve svém oboru. A ti spolupracují se všemi, kdo vyvíjí bezpečnostní prvky, bezpečnostní opatření... Jejich názor na bezpečnost se dá velmi stručně shrnout asi takto: Chtěli jsme naprosto eliminovat požár závodního vozu. Protože je to jedna z nejnebezpečnějších věcí, uhoření, nevratné popáleniny, nadýchání zplodin, vážné poškození plic a tak dále... Kdysi černá můra závodů. Dnes je požár vzácností! A zranění také! Vývoj bezpečnostních nádrží, hasících systémů, nehořlavého prádla a oděvů... Chtěli jsme a chceme maximálně eliminovat opravdu těžká a fatální zranění krční/hrudní páteře, která končívala smrtí, nebo nevratným ochrnutím velké části těla. To se výrazně daří. I přes to, že rizoko takového zranění stoupá úměrně tomu, jak se zrychlují závodní/soutěžní vozy... A každý lékař, ale i každý soudný člověk přece ví, ať dělám cokoliv, že je třeba lepší mít zlomenou ruku, než být mrtvý, nebo ochrnutý, že je lepší být nechutně zpocený, než popálený, že je lepší mít naražený zadek, než být ochrnutý od krku/pasu dolů, nebo i mrtvý... To je důležitá logika věci. Ano, padla otázka, že je potřeba zkoumat, zajímat se, proč se to, co u nás, neděje jinde, v ME, v MS a podobně... Můj tip, zcela jiný charakter erzet, nižší průjezdové rychlosti v zatáčkách, správné používání pásů a sedaček. Já nebudu do ksichtu nikomu říkat, že HANS za jeho zranění nemůže, nevidím v tom sebemenší logiku, ale když se mě zeptá, klidně mu to řeknu... Spíš by ale bylo zajímavé se třeba zeptat techniků, kolik jezdců u nás doslova fláká poutání se, neb mu to škrtí pupek a podobně... Kolik posádek má vzhledem ke svým postavám nevhodné sedačky, neb na to kašlou, nebo mají půjčené auto... Vývoj nezastavíš a už se nedá v závodním autě sedět na bedýnce od pomerančů, s nadsázkou řečeno... Kolik lidí u nás nechápe, že není HANS jako HANS, že by si měli sehnat takový, který odpovídá jejich postavě a ne na sebe cpát chomout střízlíka, když mám skoro dva metry a metrák váhy...
17. 6. 2013 08:2945 Upraveno 08:36
0 0
Josefe jak relevantní pro bezpečnost je názor diskutéra tohoto fóra?? Tedy tvůj nebo můj. To, co tady napíšeš ty nebo já je jen tlach a tato diskuze je tlachání. Odborníků je hromada na FIA, FASu, AČR, .... To máš svatou pravdu. A co ti odborníci odpoví?? Sakra tak ať už někdo řekně, že to je gecnutím auta do příkopu a nemá to s HANS nic společného a máš ode mne pokoj. Tvoje tlachání je stejně "odborné" jako moje. Proto se ptám odbormníků. A víš co slyším?? TICHO!!!!!! Rád ti předám štafetu. Přestaň krofat do něčeho, čemu stejně jako já nerozumíš a zeptej se odborníků. Předlož jakoukoli studii nebo šetření, že to HANS nedělá. Sáhodloubé články, co zde píšeš mají stějnou vypovídací hodnotu, jako slohová práce sedmáka na téma HANS. Klidně se zapoj a na milém FASu vyžádej zprávy o šetření nehod. Létání v placce vzduchem a náraz podlahou pochopitelně při tvrdé sedačce způsobí zlomeninu bederních obratlů. Čelní náraz rohem auta do stromu v rychlosti kousek nad 50 zlomí také bederní obratle. Proč? Poškození auta za pár tisíc, zdraví více jak rok. ?? Máš odpověď v porovnání s plackou na okruhu??
17. 6. 2013 08:5346
0 0
Pane Vrátile, ve vší úctě, papouškujete mantru FAS z bezpečnostního školení. HANS je velmi pochybný bezpečnostní prvek. V první řadě je do rallye implementován zbytečně. Narozdíl od okruhů se nárazy do betonových bariér (které vedly k vámi zmiňovaným zraněním) jaksi nekonají. Tedy chrání před něčím, před čím ochrany tak úplně netřeba. Druhým jádrem problému je komplexnost jeho užití. Vy hovoříte o špatných sedačkách. Proč to netvrdila od začátku technická komise FAS? Ti jezdcům na začátku řekli, že speciální sedačky nepotřebují. Řekli jim, že nepotřebují ani jiné pásy.
Víte, tahle debata není až tak o tom, jestli je či není díl viny za zranění na jezdcích samotných. Tahle debata je spíše o tom, proč se zde lobisticky prosazují bezpečnostní prvky, jejichž užití v masovém měřítku je natolik složité, že už svou bezpečnostní funkci plnit nemohou. HANS nikdy nebyl pro rally vyroben ani zamýšlen, byl do ní vnucen. Což takhle přidat do ralllye aut i boční sítě? Vždyť na okruzích to funguje správně! Co na tom, že nebude vidět z auta do zatáček, na přejezdech nebude vidět do křižovatky. Kdyby síť zachánila jedinou zlomenou ruku, stála za to! Mrtvé na přejezdu nepočítáme, to nespadá do kolonky "zachráněn systémem", kterou sledujeme!
17. 6. 2013 14:0847
0 0
Je to tu taková česká klasika. Hromada keců a "popsaného papíru" a výsledek veškerej žádnej. A tak je to v téhle zemi se vším. Hodinu mluvit a vlastně nic neříct a hlavně proboha nemít za nic žádnou zodpovědnost. Jde to vyřídit jednoduše a stručně. FAS jako národní autorita rozhodl o tom, že HANS bude v ČR povinný. Vím, že spousta z místních diskutérů věří tomu, že FAS je nějaké mýtické monstrum, ale nevěřte na duchy. FAS je Roman, Pepa, Franta, Karel, Jirka atd. atd. atd. Konkrétní lidé, konkrétní jména. A někdo pod tím musí být podepsaný, čili je za to zodpovědný. A pokud je jakákoliv pochybnost o funkčnosti a bezpečnosti, měl by se tím ten konkrétní podpis zabývat. Není třeba zadávat studii za milióny, i když je to při 10% provizi pro zadavatele jistě zajímavé. Stačí se zeptat odborníka, nebo třeba dvou odborníků (čímž nemyslím nikoho z místních diskutérů, i když tady jsme všichni odborníci na všechno), ideálně lékaře - traumatologa, ortopeda, chirurga atd. A třeba se dozvědět, že se to stává a že HANS nemá na to vliv. A nebo naopak, že to jen a jen důsledek užití HANS. Bohužel na FASu asi všichni ohluchli, nebo je jim to u zadku, a nebo vymýšlí co se zavede příště. Kdy už konečně v Opletalce pochopíte, že VY jste tu pro NĚ a ne naopak? Že to jsou JEJICH peníze, za které si VY jezdíte po světě, nebo minimálně po republice a že to jsou JEJICH páteře, které z nějakého důvodu praskají, takže je VAŠÍ povinností zjistit proč to tak je. Ať je důvod jakýkoliv.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!