22. 10. 2013 17:58 − 3938× − 32

Fatální selhání bezpečnosti a organizace

Dopis Štěpána Zabloudila jezdcům “amatérských” soutěží.

Vážení závodníci,
jak už možná většina z vás ví, na Rallye Světlá, kterou organizuje pan Secký, došlo k selhání všech bezpečnostních opatření. Posádka se startovním číslem jedna (Šikl – Vilímek), se jen šťastnou náhodou a díky pohotové reakci řidiče závodního vozu, nestřetla čelně, v rychlosti kolem 140km/h, s civilním vozidlem jedoucím v protisměru na RZ!!!!!

Ano, čtete správně. Toto civilní auto projelo kolem třech stanovišť pořadatelů. Kolem časovky před RZ 2, kolem organizátora mezi RZ 1 a RZ2 a kolem časovky za RZ1. Tedy minimálně pět lidí, kolem kterých již projelo uzavírací vozidlo a asi tři předjezdci. Jak je možné, že auto pustili a to vědomě proti jedoucímu závodnímu vozu?

A bohužel, toto není vše. Naprosto stejná situace nastala na Rallye Posázaví, organizované stejným panem Seckým. Z této situace mám k dispozici video jednoho z diváků. Dotyčný vůz projel, jak jinak, kolem časovky.

Myslíte, že končíme? Nekončíme. Naprosto stejná situace se stala před několika lety posádce Kabát x Šimek. A hádejte kde? Opět na rallye, kterou pořádal pan Secký.

A to už asi vůbec nemá význam ve světle výše uvedených pochybení uvádět “malichernosti” typu, že vůbec nefungují radiobody, takže vlastně nelze RZ zastavit, že páska (mlíko) na vytýčení prostoru se zásadně používá ze starších ročníků (takže pokud tuto pásku někdo uvidí na lesní cestě, získá dojem, že už je tam nějaký ten pátek a vůbec ho nenapadne, že se tam jede rallye), retardery jsou vytýčeny pomocí kuželů, které ve větru poletují (takže jsme měli penalizaci v podstatě všichni), že “on-line” výsledky jsou asi až za tři hodiny po projetí RZ, že lidé ve vestách organizátorů jsou špatně proškolení a tudíž kupí chyby……atd.

Napadá mě otázka. Dělá to pan Secký schválně a čeká jako sup na mršinu, až se někomu z nás něco stane? Nebo to je neschopný diletant? A nebo v tom je ještě něco jiného?

Mluvil jsem po Světlé se spoustou lidí a mám jednu odpověď. Pan Secký je vydřiduch, lakomec a kolenovrt…. Má nejdražší startovné, platí nejméně lidí, šetří úplně na všem, včetně již zmiňovaného mlíka. Pan Secký ale zapomněl, že neorganizuje turnaj v piškvorkách, ale rallye, kde je bezpečnost na prvním místě, pan Secký zcela vědomě (na tom si trvám) hazarduje se životy posádek!!! Zábavnou tečkou je spíkr u rampy, ten je sice taky k ničemu, ale alespoň neškodí.

Jelikož nechci čekat, až se někomu z nás něco stane a už toho mám opravdu dost (a naštěstí nejsem sám), založili jsme já, Martin Pecina a Petr Vilímek “Asociaci jezdců volných soutěží” a na schůzi vedení Volného Poháru chceme zastupovat nás, posádky, kde budeme požadovat takové kroky, aby se již podobné věci nemohly opakovat.

Chci proto požádat vás všechny, kterým není bezpečnost na tratích lhostejná, aby se do Asociace přihlásili. Z členství neplyne žádný závazek, ani povinnost. Jenom bych byl rád, abychom na schůzi vedení Volného Poháru vystupovali jako jeden celek a aby naše připomínky byly brány v potaz.

Děkuji Štěpán Zabloudil

Přihlášení lze provést mailem na adresu: asociacejezdcu@seznam.cz

Komentářů celkem: 32
22. 10. 2013 18:041
0 0
zajímavé je, že o rallye tohoto pořadatele se negativně mluví už dlouho a přesto posádky přijedou, zaplatí a jedou...
22. 10. 2013 21:162
0 0
Přesně jak píše R.Kutej. Přijedete zaplatíte a ještě sni sním plácate po zádech a co vím tak jezdíte pravidelně.. Jinak Zdenka znám dlouho a viz retardéry se řešily a ono když by se tam dali pevné pneu nebo baliky slámy tak bych vás chtěl vidět co by nato povídalo vaše Subaru.Jak mile se ukáže trochu šotoliny nebo rozbytá silnice tak už se hudruje že to není rally. Jinak zkuste si uspořádat Rally v tomto rozsahu sehnat Lidi a další zabezpečení.. Pak se budete divit co kolik stojí a všichni stojí s nataženou rukou když se řekne Rally a že se to pojede přes jejich vesničky a další. Ano je to pruser auto na trati s tím souhlasím. A nechápu ty pojmy kolenovrt a lakomec.? Poháry jsou krásné ceny také a na každou posádku se dostalo a ne tak jako u Pana Šimíka Rally Cap malé poháry pak se ještě nedostalo na jednu posádku pohár.
Tak mu to řekněte osobně a navrněte mu co a jak sednout si sním a vše probrat jak a co to snad není problém. Založila se asociace tak se tomu věnujte a říkejte chyby a by se již další závody neopakovali.A popřípadě se dotoho kapku angažovat a sehnat Finance na to vše. Je to lehké si to vše spočítat co stojí.
Jen by mně zajímalo když by ty to dva podniky skončily kde byste chtěli jezdit.? Takových Pěkných podniku zas není moc. Asi tak tolik co jsem chtěl říci.
22. 10. 2013 21:353
0 0
Původně napsal dura
Přesně jak píše R.Kutej. Přijedete zaplatíte a ještě sni sním plácate po zádech a co vím tak jezdíte pravidelně.. Jinak Zdenka znám dlouho a viz retardéry se řešily a ono když by se tam dali pevné pneu nebo baliky slámy tak bych vás chtěl vidět co by nato poví...


za1, neplácáme se se Seckým po zádech
za2, slámu, nebo gumy vítám, na většině ostatních rallye jsou
za3, šotolina mě vskutku nevadí
za4, rallye určitě pořádat nebudu a vím, že to je složité, ale pokud se do toho někdo dá, má to dělat pořádně a na 100%
za5, kdo nechápe pojmy kolenovrt atd.... doporučuju slovník
za6, radši budu mít malé, nebo žádné poháry, ale zabezpečenou trať
za7, osobně navrhovat už zkoušelo mnoho lidí, bezúspěšně, takže proto veřejně
za8, jsou hezčí tratě než jsou u Seckého, 200 L3 200H full 500, už není moc rallye, přesto by bylo těchto podniků škoda, ale radši žádná rallye, než závodit s autama v protisměru, to můžeme rovnou pořádat rallye "Jižní spojka" je to tam teď zúžené, auta v protisměru, pořadatele nepotřebujeme a Bulovka kousek
Asi tak tolik co jsem chtěl odpovědět. Štěpán Zabloudil
22. 10. 2013 21:474 Upraveno 21:49
0 0
Dura: Zaráží mne, proč by se jezdci měli angažovat do shánění financí na uspořádání závodu. Ti mají dost co dělat, aby ufinancovali auto a závod - zaplacení startovného. To se dostáváme k obchodnímu vztahu mezi jezdci a pořadatelem. Není nic jednoduššího, než říct "já to pánové za tyhle peníze nezvládám zabezpečit, musím zdražit startovné". Pak je již jen na jezdcích, jestli za tu částku pojedou, nebo ne.

To, že vjede auto na trať, se stalo všude možně, na jakékoli úrovni. Jde o selhání jednotlivce, ať ze strany traťáka, nebo násilného vjezdu někoho "civilního". Ale to, že projede přes x pořadatelů....rosekat držky!....Vzpomínáte si na ta slova v servisu? Zní to vždycky nějak takhle: "A nezapomínejte, na každého doma někdo čeká".....že by ironie od pořadatele?

Na zbytek odpověděl kolega Zabloudil.
22. 10. 2013 22:455
0 0
Původně napsal dura
Přesně jak píše R.Kutej. Přijedete zaplatíte a ještě sni sním plácate po zádech a co vím tak jezdíte pravidelně.. Jinak Zdenka znám dlouho a viz retardéry se řešily a ono když by se tam dali pevné pneu nebo baliky slámy tak bych vás chtěl vidět co by nato poví...

]Nooooo, tak to koukám jako vůl. Byl jsem přesvědčen, že Seckého závody patří k těm lepším. Durovi bych řekl asi tolik, že se s češtinou asi vůbec nepotkal oproti Martinovi Šiklovy, ale budiž, své si řekl a je jen na ostatních, jak si to přeberou.
Jsem jedním z pořadatelů Rallye Cupu, a vlastně i jeden z jeho zakladatelů, mám za sebou 14 závodů v rámci amatérských závodů, kdy jsem jako osoba zodpovědná zažil a „odnesl“ snad všechno, co se může v rámci těchto závodů „udít“. Radoval jsem se z úspěšných závodů, kdy nebyl žádný vážný problém a vše klapalo, brečel jsem s Martinem Vodehnalem, když sténal v sanitce, nebo když jsem byl se šesti zraněnými diváky v Horním Hradišti, které poslal k zemi také jeden v Vás. A nebylo to chybou pořadatelů.
Je to skutečně jen a jen o osobní odpovědnosti nás pořadatelů, jak se k takovému závodu postavíme.
Je potřeba si uvědomit, kdo za chybu, ať už způsobenou opomenutím, nebo nedbalostí, která skončí hodně tragicky, nese odpovědnost a kdo si jí „odsedí“. Avšak ani dvacet let v díře nikomu život nevrátí.
Když jsem s rallye v r. 2002 začínal, lékařský dohled nad RZ vykonával místní praktik s kufrem prášků na bolení hlavy a sanitkou, která od pondělka do pátku vozila pojištěnce po rentgenech. Při loňských zrušených závodech jsem počítal úplně v jiných cifrách, po jejich sumáři jsem závod raději zrušil, počet přihlášených posádek na to prostě nestačil. Takže když se dneska objeví na různých diskuzích“ výkřik do tmy“, že jsou závody čím dál tím dražší, mám jeden z mnoha argumentů, proč tomu tak je. Nikdo z nás - pořadatelů, nebude pořádat závod s tím, že na něm od samého začátku prodělá, protože na kom zůstanou nakonec dluhy???
Mluvil jsem o odpovědnosti nás pořadatelů. Pokud to bude někdo z nás dělat „jak Baťa cvičky“
a nedá do toho rozum a srdce, brzy jeho závod skončí průserem. A je jen otázka, jak veliký ten průser bude. A bohužel jsem zažil na vlastní kůži, že někteří z pořadatelů nemají vůbec vypracovaný Bezpečnostní plán závodu, na startu není vozidlo s vyprošťováním, v osádce sanity není lékař, není spojení po trati, pořadatel na trati neví, co mají dělat a podobně. Ano, vím o čem mluvím. A tady to všechno začíná.
Nevím , co bude náplní Asociace, ale určitě budu podporovat její vznik a její ustanovení. A jsem pro, aby se zástupci jezdců před závodem na vlastní oči přesvědčili o zabezpečení závodu a to po všech stránkách. Nevím ale, jestli to bude dostatečné řešení, které zabrání komukoliv, aby se kdokoliv dostal na uzavřenou komunikaci z jakékoliv polní i lesní cesty tak, jako se to stalo i mne. A to vůbec nemluvím o těch arogantních blbech, kteří naprosto nerespektují dopravní značení na uzavřené Rztě, pokyny pořadatelů ani přítomnost Policie. Tam pomůže jenom si lehnout před auto a čekat.
23. 10. 2013 08:596
0 0
to DenHaag: Děkuju, lépe bych to neřekl......
23. 10. 2013 09:007
0 0
Diskuse byla zastavena omylem, poslední komentář nám přestal zobrazovat článek, když jsem to opravoval, tak jsem si to dočasně zrušil diskusi a zapomněl to vrátit do původního stavu... Omlouvám se všem.
23. 10. 2013 10:298
0 0
Pokud to pan Secký myslí s pořádáním rally vážně a nedělá to jen pro peníze, tak bych očekával jeho vyjádření...
Víceméně na každé rally jsou nějaké nedostatky, ale aby několikrát vjelo auto do protisměru RZ tak to už je vážně moc!
Vím, že jsou mezi námi exoti, kteří nechápou, že na uzavřenou trať se nesmí, ale jak můžou projekt přes několik stanovišť pořadatele, to vážně nepochopím. To asi nebude náhoda, ale něco je systematicky špatně.
23. 10. 2013 13:309 Upraveno 13:35
0 0
I já jsem měla možnost podílet se na organizaci závodů z postů vyšší i nižších, v tuto chvíli je předmětem mé činnosti mj. i bezpečnost běžného silničního provozu, tudíž k této oblasti mám velice blízko. Hned na začátek zde musím potvrdit jednu zásadní věc, že organizace takového závodu, který se za víkend "překulí", znamená pro organizátora měsíce práce. Od výběru spolupracovníků, přes povolení, zajištění záchranek atd. Ovšem hned u prvního pojmu narážím na zásadní problém - tým lidí (traťových pořadatelů). V mnoha případech se jedná o lidi z řad SDH, místní usedlíky a podobně - prostě lidi, kterým závody nic neříkají, hlavně že dostanou svačinu a nějakou tu korunu. Zářným příkladem je toho smutný Lopeník, sama jedna z dívek, která se ucházela o post pořadatlky si s celou partou stoupne do zakázaného prostoru, do míst, kam by se automobilový fanoušek nikdy nepostavil. Druhým problémem jsou ženy pořadatelky, pokud si slečny vezmou letáčky, sukně a jdou se projít po servisu, maximálně jim to schvaluji, ale takových opravdových pořadatelek, které si lehnou pod kola auta, jen aby nevjelo na trať je jako šafránu, a bohužel i tyto ženy se potýkají s nerespektování právě ze strany mužů. Tým kolem trati musí být stavěn na 100%, v ideálním případě z lidí, kteří se kolem rallye pohybují. Z vlastní zkušenosti bohužel vím, že v tomto ohledu se zejména kolem podniků Světlá, Humpolec, ... nekonají žádná školení pro nové pořadatele. Zde právě jde o zmiňované životy nejen lidí, ale i nic netušících posádek. Dovolím si tedy opravit tvrzení, že sám ředitel hazarduje s životy - životy posádek jsou v konečném důsledku hlavně v rukou startérů, cílů a pořadatelů podél trati. Právě tito lidé musím mít zvládnuté krizové situace, abych uměli pohotově reagovat. Asi nikdy se nám nepovede zabezpečit závody tak, aby tam neproklouzla ani myš, protože i z té nejméně očekané bažiny se může vyjevit strejda ve Favoritu, který si tudy krátí cestu do vedlejší vesnice. Pokud ovšem počet pořadatelů bude dostatečný, troufám si tvrdit takový, aby se na sebe vzájemně viděli, lze takové chyby eliminovat na minimum. Rozhodně si myslím, že k tomuto tématu mám co říct, tudíž i já se ke sdružení jezdců volného poháru přidávám. Je na čase přestat pindat v servise a začít se tomuto problému věnovat. Rozhodně však v tuto chvíli nechci jmenovat konkrétní špatné pořadatele, ředitele a realizační týmy závodů, protože mi to nepřísluší, ale s ohledem na již vzniklé situace vytvořit soubor podmínek bezpečnosti i pověřenou osobu, která je bude před startem posádek kontrolovat, považuji za dobrý nápad a cestu ke zlepšení bezpečnosti na tratích.
23. 10. 2013 13:4110
0 0
to Weunka: přesně tohle je reakce, kterou jsem chtěl vyprovokovat tímto článkem. Děkuju
23. 10. 2013 14:2211
0 0
Weunka: Ale sehnat počet pořadatelů tak, aby na sebe navzájem viděli je patrně nemožné. Nehledě na to, že by pak organizátor pro ně neměl ani na tu svačinu.
23. 10. 2013 14:2612
0 0
Pořadatel musí zajistit v první řadě bezpečnost posádek a diváků. O tom není pochyb. Jak to udělá je jeho věc, pokud to nedokáže, je lepší nic nepořádat. Mluvím obecně.
23. 10. 2013 14:3613
0 0
Jenom na pojištění posádek se dá pro závod vydělat cca 50 000 Kč, jeden pořadatel dostane 500 Kč, tzn. 100 pořadatelů jen z pojištění... Pokud se podíváme na propíranou Světlou, tak tratě v délce 5,9 km /4,1 km/ 12 km - dělá dohromady 22 km tratí, samozřejmě je potřebný realizační tým okolo, start atd... ovšem i tak mi to vychází cca 4 pořadatelé na 1 km... Netvrdím, že tohle je reálná situace právě ze zmiňované Světlé, zde nemám s organizací nic společného, ale zároveň si stojím za tím, že to není nereálný blud...
23. 10. 2013 15:0414
0 0
No tak Světlá asi není tím nejtypičtějším příkladem. Jenom sprinty letos měřily v průměru ostrých 71 Km, to by bylo 280 traťáků jenom u trati, a to si nejsem jist, zda všude v terénu by na sebe všichni viděli na vrdálenost 250 m. A kde jsou ti ostatní: starty, cíle, servis, RB, retardéry ..... Já tomu prostě nevěřím.
23. 10. 2013 15:1015
0 0
Proč by měli jezdci shánět peníze na závody??? WTF... to je snad věc pořadatele, aby si spočítal kolik budou náklady, vydělil to propustností trati a stanovil startovné....
23. 10. 2013 15:1116
0 0
Když už se tu tak pěkně nakouslo pojištění... Právě na Světlé jsme uzavřeli pojištění proti škodám způsobených vozidlem na tratích RZ. Pojištění však od madam která uměla sotva číst obrdrželi pouze žlutý papírek který odevzdali u stolku o pár metrů dále. Žádné iniciály, žádné číslo pojistky, limity plnění apod.

Třešničkou na dortu je pak formulace v PÚ: Při škodě vzniklé na uzavřené RZ je posádka povinna nahlásit událost bezprostředně po soutěži ředitelství, do 1 kalendářního týdne pojišťovně, u které byla pojistka uzavřena a zařídit nápravu škody, kterou způsobila až do úplného vyřízení události.
23. 10. 2013 15:2017
0 0
Tomu trochu nerozumím, jak vydělat na pojistném. Pokud stanovujeme startovné, tak, tak ho vytváříme ze skutečných a předpokládaných nákladů, plus něco málo navíc, kdyby náhodou / to je např. poškození silnic, nenadálé náklady - jako ploty, značky, kůlničky - většinou do 5 ti tisíc, co nejde na pojišťovnu/ a součást vkladu je i pojistné za posádky v různé výši dle pojistitele. A vemte si, že výše pojistného - pokud se nechá sjednat pod tisíc Kč -je velice slušné pojistné. Toto pojistné musí být před závodem na účtě pojistitele spolu se jmeným seznamem. A k tomu při stavu posádek připočítat ještě 600 - 900,-Kč " na pořadatele"......no to nevím, kam bychom se se startovným dostali......Takže jsem nepochopil,jak zaplatit z pojistného pořadatele......smajlík
23. 10. 2013 15:2018
0 0
Původně napsal Chorda
...sprinty letos měřily v průměru ostrých 71 Km, to by bylo 280 traťáků jenom u trati...
myslels na to, že se jedou dva a někde i tři průjezdy? smajlík
23. 10. 2013 15:2419
0 0
Máš pravdu, Novej, matiku jsem nikdy neměl rád. Ale i tak je rozdíl v délce trati mezi Volným pohárem a sprinty, o MMČR nemluvě. A bylo by asi divné mít traťáky "na dohled" na Volném poháru a ne třeba na Barumce, kde si to kupříkladu na Pindule absolutně neumím představit.
23. 10. 2013 15:4220 Upraveno 15:53
0 0
Pokud mohu, trochu zde objasním pojištění posádek a uvede zde jeden klasickej příklad.
Pojištění posádek na uzavřené rychlostní trati se sjednává dnes velice těžko, protože např. z velkého masakru, kde může dojít ke zranění / nemluvím schválně o úmrtí/ více osob a třeba i s trvalými následky, co je i můj jeden případ z roku 2008, je ještě dneska plněn a jedná se už o vyplacené miliony. Níkdo to nechce pojišťovat z důvodů velkého rizika plnění a tak si uvědomte, že pojistné bude rok od roku stoupat. Jen blázen by si dovolil pustit závod bez řádně uhrazené pojistky. Toto pojistné se uzavírá s tím, že pojišťovna škody do 5 ti tisíc Kč nehradí. Tato škoda jde k tíži posádky, která tuto spoluúčast musí pořadateli uhradit. Už je jen na něm, jak se s tímto problémem vypořádá. Jelikož jsme nesehnali žádného zedníka, který by nám taras v obci Srbeč postavil, museli jsme do toho jít sami, páč majitel byl netrpělivý. Jezdili jsme ve dvou asi 4 víkendy na místo a taras jsme sami opravili. Pak jsme vzali veškeré doklady od cementu, písku, a pod, napsali několik cesťáků a spolu s fotkama jsme všechno poslali na pojišťovnu k vyřízení. Pojišťovna zhodnotila opravu, zadala určitou částku a odečetla 5 tis. spoluúčast. Zbytek nám poslala. Rozhodně to tedy nebyla výdělečná akce. Jiný případ na RZtě: Jedna posádka vletěla přes ohradníky mezi dobytek, který z pastvy vyhnala. Majitel stáda prohlásil, že když mu zaplatíme 2 000,-Kč, že si opravu provede sám. Dali jsme vědět posádce výsledek jednání a škoda byla vyrovnána. Takže takhle nějak se v praxi pořadatel musí vyrovnat s tím, co zbyde po závodech a nepřesahuje to částku spoluúčasti. smajlík
Původně napsal Krteczek
Když už se tu tak pěkně nakouslo pojištění... Právě na Světlé jsme uzavřeli pojištění proti škodám způsobených vozidlem na tratích RZ. Pojištění však od madam která uměla sotva číst obrdrželi pouze žlutý papírek který odevzdali u stolku o pár metrů dále. Žádné...
Pokud mohu, trochu zde objasním pojištění posádek a uvede zde jeden klasickej příklad.
Pojištění posádek na uzavřené rychlostní trati se sjednává dnes velice těžko, protože např. z velkého masakru, kde může dojít ke zranění / nemluvím schválně o úmrtí/ více osob a třeba i s trvalými následky, co je i můj jeden případ z roku 2008, je ještě dneska plněn a jedná se už o vyplacené miliony. Níkdo to nechce pojišťovat z důvodů velkého rizika plnění a tak si uvědomte, že pojistné bude rok od roku stoupat. Jen blázen by si dovolil pustit závod bez řádně uhrazené pojistky. Toto pojistné se uzavírá s tím, že pojišťovna škody do 5 ti tisíc Kč nehradí. Tato škoda je k tíži posádky, která tuto spoluúčast musí pořadateli uhradit. Už je jen na něm, jak se s tímto problémem vypořádá. Jelikož jsme nesehnali žádného zedníka, který by nám taras v obci Srbeč postavil, museli jsme do toho jít sami, páč majitel byl netrpělivý. Jezdili jsme ve dvou asi 4 víkendy na místo a taras jsme sami opravili. PAk jsme vzali veškeré doklady od cementu, písku, a pod, napsali několik cesťáků a spolu s fotkama jsme všechno poslali na pojišťovnu k vyřízení. Pojišťovna zhodnotila opravu, zadala určitou částku a odečetla 5 tis. spoluúčast. Zbytek nám poslala. Jiný případ na RZtě: Jedna posádka vletěla přes ohradníky mezi dobytek, který z pastvy vyhnala. Majitel stáda prohlásil, že když mu zaplatíme 2 000,-Kč, že si opravu provede sám. Dali jsme vědět posádce výsledek a škoda byla vyrovnána. Takže takhle nějak se v praxi pořadatel musí vyrovnat s tím, co zbyde po závodech a nepřesahuje to částku spoluúčasti. smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!