29. 4. 2014 07:48 − 20683× − 28

K. Kupec: Oficiální vyjádření k událostem na Rally Hořovice

Já, řidič vozidla číslo 28 jsem havaroval v úseku mezi posledním radiobodem a cílem rychlostní zkoušky.

Vážení kolegové závodníci, spolujezdci, pořadatelé všech rallye podniků, zpravodajský servere tn.cz, autore videa havárie, pisálci v internetových diskuzích. Dovolte mi, abych se vyjádřil k incidentu, který se stal na rychlostní zkoušce číslo 8 na prvním podniku ČMPR roku 2014. Já, řidič vozidla číslo 28 jsem havaroval v úseku mezi posledním radiobodem a cílem rychlostní zkoušky. Na začátek bych chtěl upřesnit, že video, které se objevilo na serveru tn.cz, nebylo poskytnuto mou osobou ani nikým z teamu AKTOS RACING, za který startuji. Nikdo z našeho teamu nepodal na pořadatele závodů trestní oznámení, tudíž veškeré informace, které uvádí server tn.cz nelze brát jinak, než jako bulvární kachny a snahu o lživou senzaci. Tímto i žádám, aby administrátor serveru tn.cz zveřejnil autora videa, který nehodu zachytil z vnějšího pohledu, okamžitě smazal nehodu z naší onboardové kamery a žádáme veřejnou omluvu za tyto naprosto lživé informace a uveřejnění našeho videa bez jakéhokoliv souhlasu.

Zpět k samotnému incidentu. Po příjezdu na start RZ č. 8 jsme spatřili kolonu. Všechna vozidla obcházel pořadatel, který nám sdělil, že při prvním průjezdu rychlostní zkouškou došlo na trati k úniku oleje. Jakmile prý bude olej odstraněn, bude se pokračovat v závodech. Před samotným startem do rychlostní zkoušky nás nikdo neinformoval o tom, že na nás na trati bude čekat překvapení v podobě olejové skvrny dlouhé několik desítek metrů. Tady je první otázka: Proč pořadatel neinformoval všechny jezdce? Osobně jsem mluvil s Arturem Powalkou a Petrem Fialou, Ti mi oba potvrdili, že nedostali žádnou informaci o oleji na trati. Artur říkal, že v místech mé nehody se mu vozidlo bez zjevné příčiny utrhlo a že měl co dělat, aby zabránil kolizi. Totéž mi sdělil Petr Fiala, řidič vozidla se startovním číslem 31, který startoval ob jedno vozidlo před námi. Petr Fiala měl v tuto dobu závodu problémy s převodovkou, kdy mu nefungoval 4 a 6 rychlostní stupeň. Díky tomu měl v inkriminovaném místě nižší nájezdovou rychlost a jen těžko domýšlet, jak by dopadl jejich průjezd, pokud by do zatáčky přijeli normální závodní rychlostí, bez závady na voze. Jejich průjezd si můžete prohlédnout zde:

Proč nekolidovali ostatní před námi? Jedním z důvodů může být i fakt, že všechna vozidla, která startovala před námi, vyjma Petra Fialy s Fabií, byla vybavena pohonem 4x4 a tudíž měla v daném místě jinou stopu a jinou trakci. Když jsme se do míst nehody blížili my, podle onboardové kamery jsem zjistil, že na rovince před levotočivou zatáčkou byl v příkopě zapíchnut žlutý prapor. Já osobně jsem ho za jízdy neviděl, ve vysoké rychlosti v lese si lze jen velmi těžko všimnout žlutého praporu, který je u země. Po nehodě mi spolujezdkyně Simona Šetková sdělila, že prapor viděla, ale myslela si, že ho tam mají pořadatelé odložený a proto mi o něm nedala informaci. Došlo tedy k nehodě, kterou jste všichni dobře viděli zevnitř i zvenku. Osobně Vám mohu říci, že mi ještě nikdy nebylo hůř, než v ten okamžik. Koulení se a mlácení o stromy a asfalt trvalo snad věčně. O to horší byla bezmoc, když jsme zůstali ležet na střeše, nemohli se dostat z vozidla a cítili kouř, který se valil z pod kapoty. Nakonec se mi podařilo vykopnout dveře, vylézt z vozidla, a když jsem šel vysvobodit Simonu Šetkovou, byl na místě první zachránce – jezdec, který měl dle svých slov v cíli porouchané vozidlo a doběhnul nám pomoci – byl u nás dříve, než traťová komisařka, která to k nám měla podstatně blíže!!!! Nemohu ho jmenovat, protože jsme se do té doby neznali, nicméně touto cestou bych mu chtěl vyjádřit obrovské díky za to, že mi pomohl s vyproštěním spolujezdkyně a následně uhasil plameny v motorovém prostoru.

Po nehodě jsem byl samozřejmě plný adrenalinu a řekl, že na pořadatele závodů podám trestní oznámení, protože jsem kvůli nim málem zabil 20ti-letou dívku a sám sebe. To jsem ale v zájmu nás všech, jezdců a fanoušků rallye neudělal. Měl jsem k tomu ale opravdu blízko, když se mi ředitel soutěže, pan Pavel Jílek do obličeje vysmál se slovy, že pokud se mi něco nelíbí, tak že jsem do závodu nebyl nucen startovat. Tento přístup je dle mého názoru naprosto špatný a panu Jílkovi evidentně nejde v první řadě o bezpečí posádek. Mám zvukovou nahrávku zmíněné konverzace. Sanitka a hasiči na místo nehody dorazili později, než kolem nás projela paní na kole. Údajně ji pořadatel v cíli pustil, že je RZ zastavena a že může projet na kole. Když jsem se ptal pořadatelky, kde je tak dlouho sanitka a hasiči, tak mi řekla, že to bude trvat, protože nemá signál ani v telefonu, ani ve vysílačce – Jak se může pořádat rally, bez řádně zabezpečených radiobodů? Vždyť se o tom na rozpravě před závody mluvilo dost nahlas!!!! Co mne překvapilo dále bylo, že personál sanitky nás nijak nevyšetřil, pouze se zeptal, jestli jsme OK. Vnitřní zranění se může projevit po několika hodinách a může mít fatální následky!!!! Po několika minutách na místo dorazil i ředitel RZ, který se nám omluvil za pochybení a na můj dotaz, zda by si šel sednout, pokud by se nám něco stalo, mi odpověděl ano. Této události byli svědky pánové Jakub Voldřich, Matouš Voldřich, pan Voldřich starší, závodník, který nám pomáhal s hašením vozidla a divák Karel Novotný, který byl na místě mezi prvními a potom mne a moji spolujezdkyni odvezl do servisní zóny, nepočítaje mne a moji spolujezdkyni. Za to bych mu chtěl také veřejně poděkovat. Poté ředitel RZ šel a osobně začal zasypávat olejovou stopu, která byla dlouhá několik desítek metrů, viz obrázky

V oficiálním vyjádření vedení podniku v Hořovicích stojí, že jsem odmítl odtah vozidla a zabránil tak dalšímu pokračování závodu. ANO, to jsem udělal a za tím si stojím hned z několika důvodů. Za a) na trati bylo jak spoustu oleje, na kterém jsem uklouznul, tak spoustu provozních kapalin z našeho vozu, které by stejně pořadatelé nebyli schopni odstranit tak, aby se mohlo bezpečně pokračovat. Za b) v místě nehody nebylo spojení s ostatními radiobody, tudíž je naprostý nesmysl v RZ pokračovat a za c) nenechám si zničit auto ještě víc neodborným zásahem hasičů, kteří mi auto zapřáhnuli na řetěz za Tatru a chtěli ho odtáhnout o 30 metrů dál na volné místo, třebaže jsem měl zablokována kola – blatníky vozu byly namáčknuty na pneumatikách, ty se zákonitě nemohly točit.

Obecně vzato nebyl podnik v Hořovicích žádným mistrovským dílem ze strany pořadatelů. Mnoho posádek, včetně té naší by si mohlo stěžovat na retardéry, které měly být také dle letošních novinek všechny stejné. Například na RZ číslo 6, druhý retardér od startu byl v podstatě neprůjezdný. Mohu doložit onboard videem. Stěžoval si například i Mirek Šenk, že po mé havárii seděli dvě hodiny ve vozidlech na startu a pořadatel jim nedal žádnou informaci, co se stalo atd….

Naštěstí se náš incident podepsal pouze na technice, škoda je dle hrubého odhadu ve výši 250.000,-Kč. Příště to může dopadnout újmou na zdraví a je úplně jedno, jestli v autě bude sedět opět Kupec, Vašenda, Zabloudil, Šikl nebo někdo jiný. Jde o LIDSKÉ ŽIVOTY A MY CHCEME, ABY BYLY ZÁVODY CO NEJBEZPEČNĚJŠÍ!!!!

Doufám, že toto vyjádření si přečtou zejména lidé, kteří píší chytré příspěvky na ewrc.cz. Jsem si 100% jist, že nebýt olejové skvrny, zatáčkou jsme bezpečně projeli a k žádné kolizi by nedošlo. Žádám opakovaně veřejnou omluvu od serveru tn.cz a autora videa, který jej bez souhlasu použil k negativní propagaci rallye a bezpochyby tím našemu milovanému sportu ublížil.

APELUJI TAKÉ NA POŘADATELE VŠECH SOUTĚŽÍ, ABY NEBRALI BEZPEČNOST POSÁDEK NA LEHKOU VÁHU A Z CHYB, KTERÉ SE STALY V HOŘOVICÍCH SI VZALI PONAUČENÍ A TĚMTO CHYBÁM SE VYVAROVALI!!!

Žádám, aby se tento dopis dostal co nejširšímu okruhu lidí, kteří se o rally zajímají ať jako přímí zúčastnění, tak jako fanoušci a pořadatelé.

Mnohokrát děkuji a pro případ dotazů jsem k dispozici na níže uvedených kontaktech.

S pozdravem,

Karel Kupec
AKTOS RACING
Tel: 608 211 108
Mail: kupec.ovb@gmail.com

Komentářů celkem: 28
29. 4. 2014 10:5821
0 0
Prapor má držet pořadatel v ruce a má jím zřetelně signalizovat.... zapíchnutí do země udělalo z praporu jen kus hadru
Sob
29. 4. 2014 11:0122 Upraveno 11:02
0 0
V tom případě to bylo špatně smajlík Díky za vysvětlení
29. 4. 2014 11:3323
0 0
Že tam praporek byl na prd,snad z onboardu viděl každý.O informovanosti posádek by museli napsat i jiné posádky.Ale podle těch tří videi tam neubral nikdo. A kdyby se tam vysekal někdo jiný než Kupec,byly by názory všech stejné?
29. 4. 2014 11:4524
0 0
Co se ještě divím a nikde nepadlo. Když mi někdo poví tam je olej. To jde snadno dopsat do rozpisu zvlášť když je to na konci RZ.
Tady to je celé o tom co kdo viděl neviděl, řekl a neřekl.
29. 4. 2014 13:0225
0 0
kdyby se tam vyboural kdokoli, kdo by se poté prezentoval jako tento jezdec, byl by můj názor nepochybně stejný
29. 4. 2014 13:5726
0 0
Celá kauza mě děsí. Atmosféra kolem rally je napjatá, řekl bych až neúnosně a neodborná vyjádření, polopravdy vypuštěné do éteru a ta negativnost a nevraživost panující mezi stranami závodníků, pořadatelů a médií (v různých kombinacích) jednou může zapříčinit dost nepříjemnou skutečnost. Pravdou je, že je třeba aby se kolem rally pohybovalo více profesionálů (od fotografů, přes novináře specializované na motorsport až po řádně proškolené pořadatele), kteří by takovéto situace sdělili objektivně, pravdivě a srozumitelně laické veřejnosti.
29. 4. 2014 21:0827
0 0
Už jen ten onboard mluví sám za sebe!!!smajlíksmajlíksmajlík
30. 4. 2014 14:1428
0 0
Rally není pro slečínky.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!