29. 4. 2014 07:48 − 20697× − 28

K. Kupec: Oficiální vyjádření k událostem na Rally Hořovice

Já, řidič vozidla číslo 28 jsem havaroval v úseku mezi posledním radiobodem a cílem rychlostní zkoušky.

Vážení kolegové závodníci, spolujezdci, pořadatelé všech rallye podniků, zpravodajský servere tn.cz, autore videa havárie, pisálci v internetových diskuzích. Dovolte mi, abych se vyjádřil k incidentu, který se stal na rychlostní zkoušce číslo 8 na prvním podniku ČMPR roku 2014. Já, řidič vozidla číslo 28 jsem havaroval v úseku mezi posledním radiobodem a cílem rychlostní zkoušky. Na začátek bych chtěl upřesnit, že video, které se objevilo na serveru tn.cz, nebylo poskytnuto mou osobou ani nikým z teamu AKTOS RACING, za který startuji. Nikdo z našeho teamu nepodal na pořadatele závodů trestní oznámení, tudíž veškeré informace, které uvádí server tn.cz nelze brát jinak, než jako bulvární kachny a snahu o lživou senzaci. Tímto i žádám, aby administrátor serveru tn.cz zveřejnil autora videa, který nehodu zachytil z vnějšího pohledu, okamžitě smazal nehodu z naší onboardové kamery a žádáme veřejnou omluvu za tyto naprosto lživé informace a uveřejnění našeho videa bez jakéhokoliv souhlasu.

Zpět k samotnému incidentu. Po příjezdu na start RZ č. 8 jsme spatřili kolonu. Všechna vozidla obcházel pořadatel, který nám sdělil, že při prvním průjezdu rychlostní zkouškou došlo na trati k úniku oleje. Jakmile prý bude olej odstraněn, bude se pokračovat v závodech. Před samotným startem do rychlostní zkoušky nás nikdo neinformoval o tom, že na nás na trati bude čekat překvapení v podobě olejové skvrny dlouhé několik desítek metrů. Tady je první otázka: Proč pořadatel neinformoval všechny jezdce? Osobně jsem mluvil s Arturem Powalkou a Petrem Fialou, Ti mi oba potvrdili, že nedostali žádnou informaci o oleji na trati. Artur říkal, že v místech mé nehody se mu vozidlo bez zjevné příčiny utrhlo a že měl co dělat, aby zabránil kolizi. Totéž mi sdělil Petr Fiala, řidič vozidla se startovním číslem 31, který startoval ob jedno vozidlo před námi. Petr Fiala měl v tuto dobu závodu problémy s převodovkou, kdy mu nefungoval 4 a 6 rychlostní stupeň. Díky tomu měl v inkriminovaném místě nižší nájezdovou rychlost a jen těžko domýšlet, jak by dopadl jejich průjezd, pokud by do zatáčky přijeli normální závodní rychlostí, bez závady na voze. Jejich průjezd si můžete prohlédnout zde:

Proč nekolidovali ostatní před námi? Jedním z důvodů může být i fakt, že všechna vozidla, která startovala před námi, vyjma Petra Fialy s Fabií, byla vybavena pohonem 4x4 a tudíž měla v daném místě jinou stopu a jinou trakci. Když jsme se do míst nehody blížili my, podle onboardové kamery jsem zjistil, že na rovince před levotočivou zatáčkou byl v příkopě zapíchnut žlutý prapor. Já osobně jsem ho za jízdy neviděl, ve vysoké rychlosti v lese si lze jen velmi těžko všimnout žlutého praporu, který je u země. Po nehodě mi spolujezdkyně Simona Šetková sdělila, že prapor viděla, ale myslela si, že ho tam mají pořadatelé odložený a proto mi o něm nedala informaci. Došlo tedy k nehodě, kterou jste všichni dobře viděli zevnitř i zvenku. Osobně Vám mohu říci, že mi ještě nikdy nebylo hůř, než v ten okamžik. Koulení se a mlácení o stromy a asfalt trvalo snad věčně. O to horší byla bezmoc, když jsme zůstali ležet na střeše, nemohli se dostat z vozidla a cítili kouř, který se valil z pod kapoty. Nakonec se mi podařilo vykopnout dveře, vylézt z vozidla, a když jsem šel vysvobodit Simonu Šetkovou, byl na místě první zachránce – jezdec, který měl dle svých slov v cíli porouchané vozidlo a doběhnul nám pomoci – byl u nás dříve, než traťová komisařka, která to k nám měla podstatně blíže!!!! Nemohu ho jmenovat, protože jsme se do té doby neznali, nicméně touto cestou bych mu chtěl vyjádřit obrovské díky za to, že mi pomohl s vyproštěním spolujezdkyně a následně uhasil plameny v motorovém prostoru.

Po nehodě jsem byl samozřejmě plný adrenalinu a řekl, že na pořadatele závodů podám trestní oznámení, protože jsem kvůli nim málem zabil 20ti-letou dívku a sám sebe. To jsem ale v zájmu nás všech, jezdců a fanoušků rallye neudělal. Měl jsem k tomu ale opravdu blízko, když se mi ředitel soutěže, pan Pavel Jílek do obličeje vysmál se slovy, že pokud se mi něco nelíbí, tak že jsem do závodu nebyl nucen startovat. Tento přístup je dle mého názoru naprosto špatný a panu Jílkovi evidentně nejde v první řadě o bezpečí posádek. Mám zvukovou nahrávku zmíněné konverzace. Sanitka a hasiči na místo nehody dorazili později, než kolem nás projela paní na kole. Údajně ji pořadatel v cíli pustil, že je RZ zastavena a že může projet na kole. Když jsem se ptal pořadatelky, kde je tak dlouho sanitka a hasiči, tak mi řekla, že to bude trvat, protože nemá signál ani v telefonu, ani ve vysílačce – Jak se může pořádat rally, bez řádně zabezpečených radiobodů? Vždyť se o tom na rozpravě před závody mluvilo dost nahlas!!!! Co mne překvapilo dále bylo, že personál sanitky nás nijak nevyšetřil, pouze se zeptal, jestli jsme OK. Vnitřní zranění se může projevit po několika hodinách a může mít fatální následky!!!! Po několika minutách na místo dorazil i ředitel RZ, který se nám omluvil za pochybení a na můj dotaz, zda by si šel sednout, pokud by se nám něco stalo, mi odpověděl ano. Této události byli svědky pánové Jakub Voldřich, Matouš Voldřich, pan Voldřich starší, závodník, který nám pomáhal s hašením vozidla a divák Karel Novotný, který byl na místě mezi prvními a potom mne a moji spolujezdkyni odvezl do servisní zóny, nepočítaje mne a moji spolujezdkyni. Za to bych mu chtěl také veřejně poděkovat. Poté ředitel RZ šel a osobně začal zasypávat olejovou stopu, která byla dlouhá několik desítek metrů, viz obrázky

V oficiálním vyjádření vedení podniku v Hořovicích stojí, že jsem odmítl odtah vozidla a zabránil tak dalšímu pokračování závodu. ANO, to jsem udělal a za tím si stojím hned z několika důvodů. Za a) na trati bylo jak spoustu oleje, na kterém jsem uklouznul, tak spoustu provozních kapalin z našeho vozu, které by stejně pořadatelé nebyli schopni odstranit tak, aby se mohlo bezpečně pokračovat. Za b) v místě nehody nebylo spojení s ostatními radiobody, tudíž je naprostý nesmysl v RZ pokračovat a za c) nenechám si zničit auto ještě víc neodborným zásahem hasičů, kteří mi auto zapřáhnuli na řetěz za Tatru a chtěli ho odtáhnout o 30 metrů dál na volné místo, třebaže jsem měl zablokována kola – blatníky vozu byly namáčknuty na pneumatikách, ty se zákonitě nemohly točit.

Obecně vzato nebyl podnik v Hořovicích žádným mistrovským dílem ze strany pořadatelů. Mnoho posádek, včetně té naší by si mohlo stěžovat na retardéry, které měly být také dle letošních novinek všechny stejné. Například na RZ číslo 6, druhý retardér od startu byl v podstatě neprůjezdný. Mohu doložit onboard videem. Stěžoval si například i Mirek Šenk, že po mé havárii seděli dvě hodiny ve vozidlech na startu a pořadatel jim nedal žádnou informaci, co se stalo atd….

Naštěstí se náš incident podepsal pouze na technice, škoda je dle hrubého odhadu ve výši 250.000,-Kč. Příště to může dopadnout újmou na zdraví a je úplně jedno, jestli v autě bude sedět opět Kupec, Vašenda, Zabloudil, Šikl nebo někdo jiný. Jde o LIDSKÉ ŽIVOTY A MY CHCEME, ABY BYLY ZÁVODY CO NEJBEZPEČNĚJŠÍ!!!!

Doufám, že toto vyjádření si přečtou zejména lidé, kteří píší chytré příspěvky na ewrc.cz. Jsem si 100% jist, že nebýt olejové skvrny, zatáčkou jsme bezpečně projeli a k žádné kolizi by nedošlo. Žádám opakovaně veřejnou omluvu od serveru tn.cz a autora videa, který jej bez souhlasu použil k negativní propagaci rallye a bezpochyby tím našemu milovanému sportu ublížil.

APELUJI TAKÉ NA POŘADATELE VŠECH SOUTĚŽÍ, ABY NEBRALI BEZPEČNOST POSÁDEK NA LEHKOU VÁHU A Z CHYB, KTERÉ SE STALY V HOŘOVICÍCH SI VZALI PONAUČENÍ A TĚMTO CHYBÁM SE VYVAROVALI!!!

Žádám, aby se tento dopis dostal co nejširšímu okruhu lidí, kteří se o rally zajímají ať jako přímí zúčastnění, tak jako fanoušci a pořadatelé.

Mnohokrát děkuji a pro případ dotazů jsem k dispozici na níže uvedených kontaktech.

S pozdravem,

Karel Kupec
AKTOS RACING
Tel: 608 211 108
Mail: kupec.ovb@gmail.com

Komentářů celkem: 28
29. 4. 2014 08:201
0 0
Promiň Karle, ale mám nějak problém tvým slovům věřit. Od soboty jsi si již několikrát protiřečil. První jsi nevěděl, že na trati byl olej (ačkoliv jsi ty o něm dokonce prokazatelně mluvil), pak jsi věděl že tam olej byl ale předpokládal jsi že už tam není ( jako bys jel první závod a nevěděl, že i na sorbentu to klouže), pak vyhrožuješ zveřejněním na tn.cz a když se to tam objeví, tak ty jsi křišťálově čistý. Nějak mi to připomíná jistého politika ...
29. 4. 2014 08:282
0 0
Hele, ten nápad se mi líbí. Až někdy v budoucnu budu mít malý dítě a ono bude zlobit, nebudu ho strašit tím, že si ho odnese čert, nebo bubákem, ale že ho zveřejním na tn.cz...Dámy a pánové, TN.CZ...největší mediální bubák ve střední evropě.smajlíksmajlíksmajlík
29. 4. 2014 08:283 Upraveno 08:29
0 0
sákriš, se to odeslalo dvakrát. Tož toto smáznout, sím pěkně.smajlík
hbt
29. 4. 2014 08:454
0 0
Neříkej mi pisálku ty.......závodníku :-(
29. 4. 2014 09:105
0 0
To je dobré.... jezdec rozbije auto a může za to pořadatel....
Jistě, byl tam olej, ale to se prostě stává a jen málo lidí sem slyšel tak dojímavě brečet....
Zbytek napsal asi nejlépe Dandy, já si sem klidně napíšu nějakou chytrost, snad to pan závodník přejede.

Mě to spíše přijde, že tady by si někdo měl říkat král JÁ první....
29. 4. 2014 09:126
0 0
Ještě jenom na okraj... ví se o mě, že nesnáším TV Nova, ale omluva za to že něco někam dali bez souhlasu JÁ prvního??? To neklapne, žádnej souhlas nepotřebujou, je to zpravodajská licence....
29. 4. 2014 09:277
0 0
Váhal jsem jestli to sem dát nebo ne, ale dám. Tohle mi přišlo dnes do mailu:
"My jsme viděli co Kupec předváděl v Komárově u sokolovny, když tam na padesátce v obci předjížděl tři auta najednou (dvě civilní auta a jednoho polského závodníka). Pod stovku tam v žádném případě neměl."

Ještě dotaz na závodníka - ve kterých médiích jste se tedy snažil situaci řešit (viz prohlášení pořadatele), když tn.cz to dle vás nebylo? Děkuji za odpověď.
29. 4. 2014 09:298
0 0
Včera jsem přidal příspěvěk k vyjádření pořadele.Nepodíval jsem se na druhou stranu mince neboli nepočkal na vyjádření druhé strany.Mezi tím než jsem si přečet vyjádření posádky mě kontaktovalo několik jezdců kteří tam startovali vč.jednoho zde zmíněného.Svůj včerejší příspěvek tedy prosím nikdo neberte v potaz.Děkuji za pochopení.
29. 4. 2014 09:299 Upraveno 09:31
0 0
Docela by mě zajímalo, jak je právně vymahatelný nějaký souhlas s uveřejněním videa z nehody, nebo na čem se vůbec zakládá požadavek na zveřejnění jména autora videa.
29. 4. 2014 09:3210
0 0
Jestli na fotkách je olejová skvrna do délce 10 metrů tak chci vidět to měřidlo kterým to pořadatel měřil smajlík
To vyjádření je práce několika lidí je tam pečlivě zvážená každá věta. Je to vypilované ne z patra.
Takové poznám tedy kloním se k Dandymu už tam jen chybí "myslím to upřímně"
29. 4. 2014 10:0311 Upraveno 10:07
0 0
Jelikož pracuji jako novinář dovolím si několik slov:
Autor videa může být uveden, ale nic mu nebrání v tom, aby se dohodl s redakcí, že chce mít z nějakého důvodu skryté jméno. Potom existuje takzvaná ochrana zdroje a redakce nesmí zdroj prozradit. Soud může, ale obvykle to nedělá, rozhodnout jinak. Takže požadavek na zveřejnění autora NEMÁ oporu v zákoně. Pro zoravodajské účely je dokonce možné, převzít autorské dílo.... (což nerad komentuju, neb bez ohledu na zákon, to považuju za prasárnu)
Redakce využívají takzvanou zpravodajskou licenci, která jim umožňuje zveřejnit foto, video, audio i bez souhlasu osob, které jsou zachycené. Osoby nesmí být zachycené v nedůstojné pozici. Což je dobře, že nepotřebujeme souhlas, neumím si představit, jak se ptám násilníka, jestli mu nevadí, že ho fotím u soudu...
Další věc je, že redakce by měla dále informovat pravdivě, ale to u TN.cz nebudeme řešit ne...

Takže pokud se tady jezdec dneska rozčiluje, má smůlu...
29. 4. 2014 10:0412
0 0
jedna věc mi ale vrtá hlavou... kde vzala tn.cz video z onboard kamery... kdo jim ho mohl dát??? k onboard kameře přece nemá přístup každej ne???
29. 4. 2014 10:0813
0 0
Rozladění jezdce úplně chápu. Povolit start do vložky, která je takto zaneřáděná olejem je nerozum a bylo to nebezpečné. Stokrát si něco říkejte o tom, že to je rally, sport pro pravé chlapy, a podobně. nesmysl. Překvapuje mě vyjádření pana Ludíka Otto, který kdysi závodil. Nemůže myslet vážně to, že srovnává vytahaný bordel v zatáčce s takto zamaštěnou silnicí. To, jestli někomu stojí za to startovat na závodech, kde není spojení v radiobodech, před olejem se vyvěšuje žlutá vlajka a havarované auto se tahá tatrou...to ať si každý zváží sám.
29. 4. 2014 10:2214
0 0
Já rozladění jezdce nechápu... jak víme, že olej tam byl už před startem??? Nevidím nic divného na tom, že bouračku odtáhne tatra, pomatuji si dobu, kdy se auto po bouračce odkutálelo ze silnice e jelo se dál.

To, zda stojí za to vyrazit na RZ kde není spojení... no asi jo, ale pak nesmím brečet
29. 4. 2014 10:2715
0 0
Původně napsal R.Kutej
jedna věc mi ale vrtá hlavou... kde vzala tn.cz video z onboard kamery... kdo jim ho mohl dát??? k onboard kameře přece nemá přístup každej ne???
youtube?
Sob
29. 4. 2014 10:4316
0 0
Prapor zapíchnutý vedle tratě není prapor odložený. A to nemusím být ani pilot a navigátor.
29. 4. 2014 10:4417
0 0
A kdo ho dal na youtube? smajlík Tedy jde o to, jestli řešíme, kdo zveřejnil video z kamery na internetu nebo jak je možné že doputovalo až na tn.cz? Bod 1. bude asi někdo z týmu, omluvu tedy požadovat od něj, bod 2. je neřešitelný, protože data tím internetem tečou sakra rychle, navíc tomu nelze ani nijak právně zabránit
29. 4. 2014 10:4518
0 0
Novej a kdopak to asi dal na jutube??? Nova si to pro zrpavodajské účely podle zákona z jutube vzít může....

Sob prapor zapíchnutý vedle trati je prostě a jednoduše kus žlutého hadru... signalizace se má dělat jinak....
29. 4. 2014 10:4719
0 0
Původně napsal Sob
Prapor zapíchnutý vedle tratě není prapor odložený. A to nemusím být ani pilot a navigátor.

bohužel by jsi se divil, jak jsou někteří traťáci napříč všemi disciplínami a federacemi, pod které spadají či nespadají, schopni si praporek odložit...
Sob
29. 4. 2014 10:5620
0 0
Původně napsal Luky_CZ

bohužel by jsi se divil, jak jsou někteří traťáci napříč všemi disciplínami a federacemi, pod které spadají či nespadají, schopni si praporek odložit...

To možná ano, ale já chtěl upozornit, co je na tomto konkrétním videu. Viděli ho ostatní jezdci? A jestli byl špatně upevněn (nebo nevlál dostatečně viditelně), tak natolik regule neznám.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!