Redakce - eWRC.cz
7. 10. 2014 08:00 − 12907× − 49

Informace o chystaných úpravách NSŘ pro rally 2015

Svaz rally na svých posledních zasedáních přijal opatření, která mají za cíl zkvalitnit úroveň domácího šampionátu a přilákat na start více posádek.

  • Pouze jeden mistrovský šampionát
  • Uvolnění technických předpisů
  • Rozšíření tříd v rámci Sprintrally série a nový „Pohár 2+"
  • Svaz rally na svých posledních zasedáních přijal opatření, která mají za cíl zkvalitnit úroveň domácího šampionátu a přilákat na start více posádek. Byla přijata myšlenka pouze jednoho Mistrovství České republiky, které se bude skládat výhradně ze dvoudenních podniků. Tento šampionát se uskuteční jen na území ČR a bodovat v něm mohou pouze jezdci s platnou českou licencí. Zároveň dochází k částečnému uvolnění technických předpisů. Vypsané třídy vozidel vycházejí z letošního sprintového šampionátu, tzn. třídy 2 – 13. Třída 13 bude nově omezena datem homologace do roku 2006 (včetně). Mezi další novinky patří například změna restriktoru pro třídu 3 (N nad 2000 cm3) na hodnotu 33 mm. Třída 12 bude nově vypsána i pro vozy KitCar. Je možné použít libovolné pneumatiky (FIA 2012-2015), včetně možnosti jejich řezání a ohřevu. Předpis týkající se paliva zůstává beze změny.

    Nově bude vypsána tzv. Rallysprint série, kterou budou tvořit výhradně jednodenní podniky. Startovní listina bude otevřena pro všechny posádky. I v této sérii přijal Svaz rally na svém zasedání změny v technických předpisech. Rallysprint série je koncipována pro jezdce s vozy s jednou poháněnou nápravou s motorem do 2000 cm3. V Sprintrally sérii budou tedy bodovat vozy tříd 5 až 11. Nově se zavádí třídy 14 až 18 – vozidla z PČR 2014. Jedná se vozy skupiny SA – soudobé automobily zařazené ve třídách 14 až 16 (vozy s prošlou homologací FIA od 1. 1. 1987 s možností maximálních úprav pro skupinu A, včetně provedení KitCar. Po splnění určitých podmínek zde mohou startovat i vozy bez homologace). V nových třídách 17 a 18 pojedou vozidla skupiny V. Pro pneumatiky a palivo budou platit stejné předpisy jako pro MČR. Bezpečnostní výbava (např. helmy, FHR) bude upravena dle národních předpisů.

    V rámci Rallysprint série bude vypsán i samostatný „Pohár 2+“ pro homologovaná vozidla (i s prošlou homologací) bez dieselových motorů. Pohár 2+ je vypsán pro 6 tříd ve kterých mohou startovat např. automobily WRC 1,6 s turbem a restriktorem 33 mm, vozy S2000 (atmosféra i turbo), R4, R5, N nad 2000 cm3 s restriktorem 33 mm, RGT a dále třída 13 a HA kategorie 4 a 5 s objemem nad 2000 cm3. Opět platí již zmiňované předpisy ohledně pneumatik a paliva. Pro tento pohár je nutná mezinárodní licence.

    Svaz rally se chce rovněž zaměřit i na administrativu a přípravu před samotnou sezonou. Systém vydávání licencí bude pro nadcházející rok zjednodušen. Jedním z cílů je i zkvalitnit systém vzdělávání formou školení nebo specializovaných škol a kurzů. Pokračovat bude i Rally kemp.

    Ve spolupráci se Svazem historických automobilů se připravuje i sezona 2015 v rally HA. Zde je vypsána nová kategorie 5 (Klasik) pro vozidla homologovaná od 1. 1. 1991 do 31. 12. 1996.

    Uvedené změny by měly přinést snížení nákladů pro jezdce i pořadatele a zpřístupnit rally pro nové zájemce. Tím, že nebudeme důsledně přizpůsobovat naše národní předpisy řádům vyšší úrovně jako dosud se výrazně systém rally zjednoduší a odpadne řada nepopulárních opatření např. použití „evropských“ pneumatik. Pořadatelům např. odpadnou poplatky za zápis do kalendáře FIA v řádu desítek tisíc korun (to sebou přinášel dosavadní mezinárodní statut mistrovství).

    za SR, Tomáš Kunc

    Komentářů celkem: 49
    9. 10. 2014 23:54
    Upraveno 23:56
    0 0
    Fazzy: Ale to si pleteme pojmy pane kolego.... Koncept "malého" mistrovství ve sprintech fungoval cca skoro 15 let myslím od 2000 či 2001 a to i přes stupidní zásahy bývalých SR a spol., jako bylo např. zavedení Hansu a zákazu aut A8,velkých kitů a jednu dobu i wrců kupodivu velmi dobře a při účasti historiků a poháristů byla na některých letošních podnicích/ Kopná, Pačejov/ účast přes 120 aut, navíc většinou bez jakékoliv dotace od nadřízené složky.
    Nefungovalo "velké " mistrovství s dotovanými pořadateli od nadřízené složky/ alespoň některými, že, za pro mne nepochopitelného principu že někdo dostane 5 mil., druhý velký kulový.../ s koncepcí kilometráží dlouhých a i časově náročných soutěží, s nutností strávit na závodech až 5 dní, s nutností vlastnit mez. licence a to přes její obtížnou dosažitelnost-podmínka 5 dojetých!!! sprintů, nutnost evropských pneu, nutnost účasti závodů v zahraničí den po Novém roce apod. Snižující se počet posádek cca ke 40 byl jasným důkazem, že toto mistrovství bylo koncipováno a řízeno zcela špatně. Přesto se mění koncepce a podmínky pro účast i u seriálu,tedy u sprintů, který problém neměl a jeho prestiž se háže do stoupy....Já se bojím, aby to nebyl první krok a záměr dle vzoru Rakouska sprinty zlikvidovat a tím vlastně při zákazu účasti posádek u "černých" podniků mimo Fas donutit zbývající české soutěžáky k účasti na tom jediném, správném a pouze z vůle SR oficiálním Mistrovství České republiky.... přesně v duchu H. Forda, který říkal u modelu T...zákazník si může pochopitelně vybrat jakoukoliv barvu našeho vozu, my ale předpokládáme, že si vybere tu jedinou správnou, tedy černou ....
    10. 10. 2014 02:59
    0 0
    Nemám pocit, že bych si pletl pojmy.. Jen vidím jednu celkem logickou snahu. Mít jedno velké a přístupnější Mistrovství ČR a k němu menší levnější a jěště přístupnější seriál "pro všechny ostatní", místo dvou přímo si konkurujících mistrovství mezi kterými je rozdíl "jen" v kilometráži tratě. Samozřejmě, že jde o to posílit velký mistrák a nahnat tam víc aut ze sprintů, především logicky ze špičky. O tom jestli to bude fungovat podle představ se můžeme dlouho dohadovat a neuhádneme to dřív než to nastane, ale aniž bych chtěl tenhle nový formát nějak předem obhajovat, tak se mi zdá celkem racionální.. Kromě toho, osobně mě nenapadá jak pomoct velkýmu mistráku jinak než takhle..
    10. 10. 2014 08:19
    0 0
    Fazzy: Myslel jsem to tak, že u úspěšného seriálu je nelogické ho osekat o možnost důstojného použití velkých aut,byť uznávám,že ne úplně a pak na základě takového a podle mne do budoucna devastujícího omezení mu sebrat status Mistrovství republiky,tedy udělat z něj takový lepší Pohár ČR..
    Jinak pro zlepšení účasti posádek na "velkém" mistráku jsem navrhoval finanční podporu pravidelně startujicích posádek,protože např. loňská podpora posádky továrního týmu ve výši skoro 1.5 mil.Kč z automobilky z miliardovými zisky zatím co její domácí soupeř ze soukromého týmu dostal velký kulový je prostě naprosto špatný přístup,místo toho jsme mohli podpořit třeba 50 posádek velkého mistráku...
    Ano, z pohledu pořadatelů velkých soutěží je ta snaha logická, ale vzhledem k pořadatelům malého mistráků naprosto nefér ...no, bližší košile než kabát...
    10. 10. 2014 12:00
    0 0
    Všechny radikální změny s sebou nesou nějaký riziko. Teď máme skomírající MMČR a fungující sprinty. Pokud ty změny přinesou to, že budeme mít fungující MČR a u něj sice méně prestižní, ale taky fungující pohár pro dvoukolky, tak to nemusí být hned špatně. Ano pro současné Sprinty je to devastující a je to krok do neznáma, ale to neznamená že by RS serie nemohla taky fungovat, jen bude jiná. Chtělo by to znát názor lidí kterých se to přímo týká - Syky, Dohnal, WRCaři atd. Pokud pro ně nebude velkej mistrák ani po chystaných změnách dostatečně přítupnej a budou muset zůstat ve sprintech, kde ale pojedou jen o doplňkovej pohár místo titulu mistra, pak je samozřejmě jasný, že ta změna mnohem víc ublížila než pomohla. Pokud se ale špička sprintů bude moci posunout do MČR a zbyde tu něco jako pohár F2 (a podle mě máme na to, aby byl po všech stránkách kvalitní), tak mohou být ve finále všichni spokojení.. Ale třeba jsem jen velký optimista
    10. 10. 2014 20:55
    0 0
    Fazzy: Ano, souhlas, radikální změny nesou riziko, ale proč to muselo dojít tak daleko, aby ty radikální změny byly nutné...nechci se už moc rozepisovat, ale to, že se nás jezdců a to všech nikdo dlouho na nic neptal a naše názory nebral vážně, je ten stěžejní problém,tento sport je jako stabilita trojnohé stoličky,ty nohy jsou jezdci, pořadatelé, řídící složka, to vše musí být v rovnováze, jinak to jde šejdrem....dokud tyto tři složky nebudou moci volit toho, kdo na té stoličce sedí , tedy Svaz rally a jeho složení bude stále jakýmsi výběrem z vybraných, protože volbou se to nazvat skutečně nedá, bude to stále špatně....
    11. 10. 2014 12:51
    0 0
    Když už jsme u té trojnožky, kdo při současných koncepčních jednáních zastupuje jezdce? Za pořadatele je ve svazu Barum 2x, Bohemia, Šumava, Jeseníky a Pačejov, za jezdce kdo?
    11. 10. 2014 16:19
    0 0
    AJR, která je i v KR.
    12. 10. 2014 10:44
    0 0
    Vážně? KR neexistuje, zástupce AJR v SR s tím seknul...
    12. 10. 2014 14:37
    0 0
    O tomhle Nic nevím, zdá se, že to tedy můžeš vzít za ně...smajlík
    Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!