Informace o chystaných úpravách NSŘ pro rally 2015
Svaz rally na svých posledních zasedáních přijal opatření, která mají za cíl zkvalitnit úroveň domácího šampionátu a přilákat na start více posádek. Byla přijata myšlenka pouze jednoho Mistrovství České republiky, které se bude skládat výhradně ze dvoudenních podniků. Tento šampionát se uskuteční jen na území ČR a bodovat v něm mohou pouze jezdci s platnou českou licencí. Zároveň dochází k částečnému uvolnění technických předpisů. Vypsané třídy vozidel vycházejí z letošního sprintového šampionátu, tzn. třídy 2 – 13. Třída 13 bude nově omezena datem homologace do roku 2006 (včetně). Mezi další novinky patří například změna restriktoru pro třídu 3 (N nad 2000 cm3) na hodnotu 33 mm. Třída 12 bude nově vypsána i pro vozy KitCar. Je možné použít libovolné pneumatiky (FIA 2012-2015), včetně možnosti jejich řezání a ohřevu. Předpis týkající se paliva zůstává beze změny.
Nově bude vypsána tzv. Rallysprint série, kterou budou tvořit výhradně jednodenní podniky. Startovní listina bude otevřena pro všechny posádky. I v této sérii přijal Svaz rally na svém zasedání změny v technických předpisech. Rallysprint série je koncipována pro jezdce s vozy s jednou poháněnou nápravou s motorem do 2000 cm3. V Sprintrally sérii budou tedy bodovat vozy tříd 5 až 11. Nově se zavádí třídy 14 až 18 – vozidla z PČR 2014. Jedná se vozy skupiny SA – soudobé automobily zařazené ve třídách 14 až 16 (vozy s prošlou homologací FIA od 1. 1. 1987 s možností maximálních úprav pro skupinu A, včetně provedení KitCar. Po splnění určitých podmínek zde mohou startovat i vozy bez homologace). V nových třídách 17 a 18 pojedou vozidla skupiny V. Pro pneumatiky a palivo budou platit stejné předpisy jako pro MČR. Bezpečnostní výbava (např. helmy, FHR) bude upravena dle národních předpisů.
V rámci Rallysprint série bude vypsán i samostatný „Pohár 2+“ pro homologovaná vozidla (i s prošlou homologací) bez dieselových motorů. Pohár 2+ je vypsán pro 6 tříd ve kterých mohou startovat např. automobily WRC 1,6 s turbem a restriktorem 33 mm, vozy S2000 (atmosféra i turbo), R4, R5, N nad 2000 cm3 s restriktorem 33 mm, RGT a dále třída 13 a HA kategorie 4 a 5 s objemem nad 2000 cm3. Opět platí již zmiňované předpisy ohledně pneumatik a paliva. Pro tento pohár je nutná mezinárodní licence.
Svaz rally se chce rovněž zaměřit i na administrativu a přípravu před samotnou sezonou. Systém vydávání licencí bude pro nadcházející rok zjednodušen. Jedním z cílů je i zkvalitnit systém vzdělávání formou školení nebo specializovaných škol a kurzů. Pokračovat bude i Rally kemp.
Ve spolupráci se Svazem historických automobilů se připravuje i sezona 2015 v rally HA. Zde je vypsána nová kategorie 5 (Klasik) pro vozidla homologovaná od 1. 1. 1991 do 31. 12. 1996.
Uvedené změny by měly přinést snížení nákladů pro jezdce i pořadatele a zpřístupnit rally pro nové zájemce. Tím, že nebudeme důsledně přizpůsobovat naše národní předpisy řádům vyšší úrovně jako dosud se výrazně systém rally zjednoduší a odpadne řada nepopulárních opatření např. použití „evropských“ pneumatik. Pořadatelům např. odpadnou poplatky za zápis do kalendáře FIA v řádu desítek tisíc korun (to sebou přinášel dosavadní mezinárodní statut mistrovství).
za SR, Tomáš Kunc
Nefungovalo "velké " mistrovství s dotovanými pořadateli od nadřízené složky/ alespoň některými, že, za pro mne nepochopitelného principu že někdo dostane 5 mil., druhý velký kulový.../ s koncepcí kilometráží dlouhých a i časově náročných soutěží, s nutností strávit na závodech až 5 dní, s nutností vlastnit mez. licence a to přes její obtížnou dosažitelnost-podmínka 5 dojetých!!! sprintů, nutnost evropských pneu, nutnost účasti závodů v zahraničí den po Novém roce apod. Snižující se počet posádek cca ke 40 byl jasným důkazem, že toto mistrovství bylo koncipováno a řízeno zcela špatně. Přesto se mění koncepce a podmínky pro účast i u seriálu,tedy u sprintů, který problém neměl a jeho prestiž se háže do stoupy....Já se bojím, aby to nebyl první krok a záměr dle vzoru Rakouska sprinty zlikvidovat a tím vlastně při zákazu účasti posádek u "černých" podniků mimo Fas donutit zbývající české soutěžáky k účasti na tom jediném, správném a pouze z vůle SR oficiálním Mistrovství České republiky.... přesně v duchu H. Forda, který říkal u modelu T...zákazník si může pochopitelně vybrat jakoukoliv barvu našeho vozu, my ale předpokládáme, že si vybere tu jedinou správnou, tedy černou ....
Jinak pro zlepšení účasti posádek na "velkém" mistráku jsem navrhoval finanční podporu pravidelně startujicích posádek,protože např. loňská podpora posádky továrního týmu ve výši skoro 1.5 mil.Kč z automobilky z miliardovými zisky zatím co její domácí soupeř ze soukromého týmu dostal velký kulový je prostě naprosto špatný přístup,místo toho jsme mohli podpořit třeba 50 posádek velkého mistráku...
Ano, z pohledu pořadatelů velkých soutěží je ta snaha logická, ale vzhledem k pořadatelům malého mistráků naprosto nefér ...no, bližší košile než kabát...