Martin Koči vítězem slovensko-polského přeboru
O tomto víkendu se udála úvodní soutěž českých mistrovství v automobilových soutěžích, když se v okolí Valašského Meziříčí uskutečnila Valašská rally, která se postarala o historicky první zápis do análů nově vypsané rallysprint série, která od roku 2015 nahradila velmi populární rallysprinty. Ačkoliv řády dovolovaly bodovat do průběžné klasifikace pouze jezdcům s technikou disponující pouze jednou poháněnou nápravou, na startu se sešla velmi početná konkurence čtyřkolek, kdy je potřeba zmínit zejména silnou polskou sestavu s Fiestami R5, kdy odstartovalo hned pět dvojic. Další Fiestu stejné specifikace přivezl účastník WRC2 Koči a ze Slovenska pak pocházely i dva vozy specifikace WRC – Fiesta bratrů Melichárkových a Octavia Hanuše, který ji však musel z technických důvodů vyměnit za osvědčený Lancer desáté evoluce. Z českých jezdců nakonec odstartoval s WRC jen Odložilík a vozy specifikace S2000 dovezli Trnovec a Vlček, muziku v 4WD pak tvrdili jezdci s produkčními Lancery a Imprezami. To hlavní, tedy dvoukolky, dostaly čísla až od třetí desítky a počítat se muselo hlavně s trojicí vozů R3T, tedy Smékalovou a Bisahovou DS3 a Rujbrovým Cliem.
Foto: Tomáš Kaňa
Pořadatelé si pro letošní ročník připravili šest rychlostních testů, které měly, a měly je zde velmi podstatné, dát dohromady rovných 70 ostrých kilometrů, avšak rušení zkoušek si vyžádalo snížení tohoto počtu. O nepříliš lichotivý začátek soutěže se postarala RZ1, která musela být zrušena a posádky tak pokračovaly volným průjezdem na RZ2, kde se však také svezli téměř jen jezdci jedoucí se čtyřkolkami, protože po havárii Horáka byla zkouška zrušena, jelikož několik posádek odmítlo odstartovat po příliš dlouhé, asi dvacetiminutové, pauze do RZ. Po dvou testech se tedy ti, pro které by měla být RSS primárně určena, vydali do servisu bez jediného odjetého kilometru a z těch, co stihli zajet alespoň nějaký čas, tak vedl Koči, který měl tři sekundy náskok na Grzyba. I na třetí příčce figuroval cizinec, konkrétně na tratích VR známý Habaj, čtvrtý byl Melichárek a teprve pátá příčka patřila nejlepšímu z Čechů – Vlčkovi.
RZ 3 znamenala pro většinu startovního pole první zkoušku, kde se mohly posádky poprvé naostro svézt a když nahlédneme mezi dvoukolky, jelikož na čele výsledkové listiny se nic dramatického nedělo, tak nejrychlejší 2WD vůz pilotoval Smékal, který se o 3,5 sekundy dostal před Bisahu se stejnou technikou. Následující RZ byla poznamenána velmi nepříjemnou havárií nové akvizice týmu Roto Poláka Szejy, jenž, jak se říká, takřka rozebral svou Imprezu na prvočinitele. Na čele se nadále držel Koči, který ujel Grzybovi na 6,1 sekundy a třetí byl opět Habaj, jenž se dokázal vrátit na třetí místo, o které v druhé sekci bojoval s Melichárkem. Prapor nejrychlejšího českého pilota přebral kroměřížský Odložilík a v TOP 10 pak byli už jen devátý Vlček a desátý Ševčík, který potvrzoval, že z dob, kdy byl s Pulsarem nazýván "démonem Kopné" nic nezapomněl a že umí nadále jezdit velmi rychle.
Foto: Tomáš Kaňa
Když se po RZ5 nadále v čele soutěže objevovalo jméno slovensko-české dvojice Koči-Kostka, tak nikdo nemohl tušit, že již známe jméno celkového vítěze. Avšak z důvodu zrušení další rychlostní zkoušky, konkrétně RZ6, který ukončovala soutěž, si dvojice pilotující Fiestu R5 přijela pro vítězství. Druhou příčku si pak odváží Grzyb s další Fiestou R5 a stejnou techniku i národnost pak vykazoval jezdec na bronzové příčce, kterým byl Habaj, pro nějž šlo o jeho nejlepší výsledek na Valašce. Od čtvrté příčky dál se však děly věci, jelikož několik posádek odstoupilo v UP a podoba výsledné TOP 10 se tedy změnila. Na čtvrté místo se posunul Vlček, kterého s 35 vteřinami ztráty následoval pátý Ševčík, jenž pilotoval nejrychlejší produkční vůz a šestý pak byl Pešl. I sedmý byl pilot Lanceru, tentokrát Růžička, jenž na Pešla ztratil necelých deset sekund, půlminutu nazpět pak byl Polonski s dvoukolkovým Peugeotem. Vteřinu na Poláka ztratil Smékal, jenž porazil o 3 sekundy Bisahu s totožnou technikou.
Mezi dvoukolkami byl nakonec nejrychlejší Polák Polonski, avšak ten nebodoval a z našich jezdců si nejlépe vedl Smékal, jenž o necelé čtyři sekundy pokořil Bisahu. S novou technikou se velmi dobře uvedl i Vopatřil, jenž vybojoval mezi dvoukolkami čtvrté místo, pátý pak byl Mika s Cliem R3. Stejnou techniku měl i šestý jezdec ve 2WD Lunga, jenž v kokpitu Clia nahradil Koblihu, stejný vůz pak vykazoval i sedmý Jirsa. Osmou příčku pak bral Mareš s Fabií R2, devátý dokončil Svačina, jenž stihl opravit z Egeru poškozenou C2 R2 a desátý pak dojel Ogryzek.
Foto: Tomáš Kaňa
Valašská rally – po RZ6 | |||
---|---|---|---|
1. | Koči Martin – Kostka Lukáš | Ford Fiesta R5 | 24:38,6 |
2. | Grzyb Grzegorz – Hundla Robert | Ford Fiesta R5 | +5,5 |
3. | Habaj Lukasz – Wos Piotr | Ford Fiesta R5 | +9,7 |
4. | Vlček Martin – Žáková Jindřiška | Škoda Fabia S2000 | +50,3 |
5. | Ševčík Pavel – Vajdák Luděk | Mitsubishi Lancer Evo IX | +1:26,1 |
6. | Pešl Jaroslav – Pešek Roman | Mitsubishi Lancer Evo IX | +1:39,6 |
7. | Růžička Tomáš – Orava Radim | Mitsubishi Lancer Evo IX | +1:49,1 |
8. | Polonski Dariusz – Dobosz Grzegorz | Peugeot 208 VTi R2 | +2:17,9 |
9. | Smékal Egon – Hýbnerová Monika | Citroën DS3 R3T | +2:19,0 |
10. | Bisaha Ondřej – Píža Petr | Citroën DS3 R3T | +2:22,8 |
Kompletní výsledky z Valašské rally naleznete na serveru eWRC-results.com.
Ještě důležitější je, v kontextu článku, fakt, že bourala dvoukolka Michala Horáka (sanita na RZ), tedy ono naznačení, že by snad čtyřkolky zničily RZ dvoukolkám je nevalidní a naprosto zavádějící.
První i šestá RZ byla zrušena kvůli pořadateli - první pro organizační potíže (podle info od pořadatele přímo na rz chyběli pořadatelé), druhá kvůli rozumu. Stačilo se podívat na rychlostní průměry, kdy vložka startovala na Vsetíně u hvězdárny. Bylo jasné, že bude překročení 120 km/h velmi blízko.
Valaška měla několik velmi světlých míst a vím, že mezi pořadateli je hrozná spousta (drtivá většina) schopných lidí. Bohužel, zdá se, že řízení těchto lidí zásadně kulhá. Poláci odjížděli se slovy, že na český sprint už nikdy nepřijedou. Podobná fiaska poškozují jméno celého RSS a všech pořadatelů bez výjimky a to je hrozná škoda.
Jinak na startu jsem byl u ČK minimálně 20 minut a za tu dobu nejelo rozhodně nic. Jestli jel někdo před tím, to netuším.
Než se slovem bezpečnost na rtech vysázet kolem trati cedule zakázaný prostor a divácká místa vypáskovat 25 metrů do pole či lesa a čelit vzpurným fans, tak vymezit prostory pro diváky trošku s logikou.
Kuře, na to právě narážím . Není pravda, že jely jen čtyřkolky. Minimálně Bisaha a Smékal do cíle RZ dojeli. Michal rozhodně nebyl první dvoukolka na startu.
Jinak na startu jsem byl u ČK minimálně 20 minut a za tu dobu nejelo rozhodně nic. Jestli jel něk...
Ta Octávka jako předjezdec opravdu jela, ale určitě uplynulo více jak 20min než projel Boček.
Tento článek je velmi neobjektivní. Do RZ jezdci odmítli odstartovat, nejen proto, že zdržení v té chvíli dosáhlo 38 minut, (řády hovoří o 20), ale hlavně pro to, že na startu nebyl žádný predjezdec!!! Zlobit se na jezdce je zbytečné, nikdo nechce ohrozit divá...
V tom textu vidíš víc, než je uvedeno, u havárky Michala Horáka jsem pouze konstatoval, že stihly projet jen čtyřkolky a nic víc jsem za tím nekamufloval. Btw, opravdu tam nebyl žádný předjezdec? Od několika lidí jsem slyšel, že trať údajně projela jedna Octav...
Jo trať projížděl předjezdec ( bílá octavia ) ale v sanitě která stála na trati ošetřovali Michala Horáka a stál tam i pán co měl vestu vedoucí rz, ale evidetně nevěděl co má dělat ( sem mu řekl, zastavte toho předjezdce a on vůbec nereagoval ). Neměl by v tomto případě projet předjezdec až trať opustí sanitka,, ABA nebo hasiči? Pak samozřejmě vznikla dlouhá mezera a mělo se ještě čekat než se vrátí dotyčná sanitka nebo přijede druhá. Takže chápu že jezdci nechtěli odstartovat a určitě se nevymlouvali na studené gumy, jak tu pořád někteří argumentují!
pro FAZZY : zvítězit by měl VŽDY zdravý rozum a ne to co píšeš ty ,, dostane nařízeno" . Možná kdyby jsi byl majitelem toho pole na kterém cosi rostlo a po kterém nechali pořadatelé chodit davy lidí zatímco cesta byla ještě 2 hodiny zcela prázdná, tak by ses...
pořadatel má a musí dělat to co dostane nařízeno. Pokud mu někdo nařídí kraviny, musí plnit kraviny a pokud je plnit nebude, může tím přidělat problémy jen a jen sobě. Jednoduché.. Pokud se to někomu nelíbí, musí si stěžovat a vyhrožovat jinde.. Samozřejmě, že existují jedinci, kteří jsou na facku, ale ve většině případů se jim nadává jen proto, že někdo neví jak ta práce vypadá z jejich pohledu.
Osobně ale nechápu organizaci rally, která pustí auta na Dušnou z obce Růžďka. (pro ty co neví, tak cesta na Dušnou z Růžďky je vysoké stoupání a šíře vozovky na jedno auto.) Asi po startovním čísle 30 jsem si řekl, že pojedu do Valašského Meziříčí do cíle, ale co mě nečekalo... Dojet asi 5km na cyklostezku byl doslova hazard se zdravím. Při sjezdu z Dušné do Růžďky nebylo možné sjet ani na kole. Podobně jako já se spousta diváků (nýmbrž v nadupaných vozech) rozhodla jet pryč z RZ. Na tak úzké cestě, jako je z Ružďky na Dušnou, byl totální chaos. Jedni diváci jeli z RZ 5 pryč a druzí diváci se jeli podívat na RZ6 (jela se na stejném useku). Osobně mi bylo líto jedné slečny, která v tom nejstrmějším kopci zaparkovala auto a pak se snažila rozjet do kopce - asi si dokážete představit jak dopadlo auto zaparkované o úroveň pod ní. Vím, že je to trochu vina pořadatelů, že diváky pustili auty na Dušnou, ale to musíte byt všichni tak tupí a zdechlí dojít 2-3 km pěšky na RZ...?
Osobně bych se rád omluvil polským fandům, které jsem "předešel" s kolem vedle sebe a pohoršil je do té míry, že byli až vulgární - protože, aby si cyklista při kole dovolil být rychlejší než MY Fans v káře - to je vrchol.