Měření objemu motorů v MČRHA 2017
Rally Vsetín letos neskončila v cíli poslední vložky, protože pořadí se upravovalo ještě po závěrečné technické kontrole a po podání protestu posádkou Škody Favorit 136L Vlastimil Čuřín – Václav Vorel st. č. H12. Jelikož Čuřín s Vorlem byli podavateli protestu, pojďme se nyní jejich pohledem ještě k Vsetínu vrátit.
Kluci, jak hodnotíte Rally Vsetín ze sportovního hlediska a průběhu jednotlivých vložek?
V průběhu soutěže jsme nemuseli řešit žádný technický problém, seděl rozpis a po pořadatelské stránce bylo vše v naprostém pořádku. S naším nasazením a výslednými časy jsme byli spokojeni. Po RZ4 jsme pokračovali s již velkou ztrátou na vedoucí posádku st. č. H9 Daněk-Daněk na voze Škoda Favorit 136L, kterou jsme si nedovedli vysvětlit. Rovněž tomu tak bylo na předchozí Star Rally 2017 při Barum Czech Rally Zlín 2017.
Rozhodli jsme se hledat příčinu proč tolik ztrácíme. V přeskupení se díváme na časy, na vozech porovnáváme naše gumy, gumy Petra Farníka s Láďou Zuzánkem, rovněž na Favoritu, kteří měli ztrátu menší a na Favorita bratrů Daňkových rovněž ztráceli. Zjišťujeme, že Petr Farník má gumy ohoblovaný až pomalu za hranu, my taky, ale Favorit bratří Daňků téměř vůbec, proto si říkáme, že jejich nasazení nemůže být takové.
Rozhodli jsme se, že jestli to půjde takhle dál, pojedeme jako doposud a pokud dojedeme do poslední ČK, podáme protest na oba naše soupeře, abychom mohli porovnat výkonnost posádek a měli jistotu že v motoru to není, že je tzv. jenom rukama. V našem rozhodnutí nás utvrdil názor mnoha bývalých špičkových soutěžních jezdců již na začátku roku, kteří porovnávají výsledky a nasazení na trati, kdy je veřejné tajemství, že jsou mezi námi posádky, které nejedou fair-play.
Po dojezdu poslední vložky došlo k naplnění vašich slov a protest byl podán…
V poslední ČK nám Petra Mynářová ohlašuje, že je na naši posádku sportovními komisaři ohlášena povinnost účastnit se závěrečné technické kontroly před ÚP. Nemáme s tím problém a při podpisu našeho souhlasu s TK předáváme Petře Mynářové vyplněnou žádost s naším protestem proti posádce Daněk-Daněk st. č. H9 a Farník-Zuzánek st. č. H10, tj. protesty na změření objemu motorů obou našich soupeřů ve třídě E1. Tady musíme uvést, že není pravda, jak se proslýchá, že jsme dali protest naschvál proti ostatním v okamžiku, kdy jsme dostali pokyn na naši rozebírku od sportovních komisařů. Jak jsme uvedli, rozhodli jsme se pro to už dopředu z výše zmíněných důvodů.
Dle řádů jsme složili 2x 11 000 Kč. V průběhu technické kontroly jsme se dozvěděli, že i kdybychom protest na ověření objemu motorů nepodali, byli sportovní komisaři rozhodnuti na posledním podniku MČR HA 2017 ve Vsetíně měření obsahů provést, takže do budoucna jsme velice rádi, že se s takovýmto měřením od technických komisařů budeme setkávat častěji.
Můžete nám ještě popsat, jak to teda vše na technické kontrole dopadlo?
St. č. H9 Daněk-Daněk – vůz neodpovídá homologačnímu listu A5373 (posádka diskvalifikována a vyloučena ze závodu, uložena pokuta 3 000 Kč). Konkrétně jiný zdvih motoru, jiná kliková hřídel, vyšší objem motoru (kitová klika), viz výsledek sportovních komisařů – zveřejněno na webových stránkách.
St. č. H10 Farník-Zuzánek – vůz odpovídá homologaci A5373 (posádka dostala od Autoklubu 1 000 Kč na nové těsnění vany motoru) a posunula se v klasifikaci ve třídě E1 na první místo. Odkaz na výsledek měření technických komisařů.
St. č. H12 Čuřín-Vorel, peněžitá pokuta po závěrečné TK 5 000 Kč za nesrovnalosti v TPHV, posádka musí dodatečně aktualizovat TPHV, ale vozidlo plní homologační list A5373. Posádka se posunula na druhé místo ve třídě E1. Viz výsledek závěrečné technické kontroly.
Musíme uvést, že jsme neměli problém po této rozebírce upřímě poblahopřát Petrovi Farníkovi za skvělý výkon v celé sezóně, potvrdil své jezdecké kvality a rovněž kvality spolujezdce Ládi Zuzánka. Máme co dělat se jim přiblížit. Před oznámením protestu jsme to Petrovi Farníkovi sdělili, že se na ně chystáme podat protest a nedělali to za jejich zády. Šlo nám o to, aby bylo jasno a jsme rádi, že mají čistý vůz a jejich vítězství je zasloužené.
Oproti tomu nechápeme logiku startů bratří Daňků, jak si můžou říkat kvalitní, rychlá, sportovní posádka a užívat si mnoha vítězství, vytahovat se před ostatními, kdy jedou často v absolutním pořadí a to i přesto když startují se silnějším motorem, který má vyšší objem a jejich vítězství je založené na podvodu? Takovéto hrdinství nechápeme.
Stejně zarážející je i pořadí dalších jezdců na vozech jiné značky v MČR HA v kat. E1, kdy s vozem do 1300 cm3 jezdí bez problému v absolutním pořadí kolem prvního místa před dvoulitrovými vozy. Zde se těšíme na budoucí zásah technických komisařů v sezóně 2018.
Jelikož se podvod a nesportovní chování potvrdilo již během sezóny 2017 předběžným odhadem profesionálními jezdci ať již současnými nebo minulými, podali jsme tento protest z důvodu odstranění pochybností, protože chceme, aby vždy vítězil čistý a spravedlivý sport dle řádů a ukázala se výkonnost posádek. Jak jsme zmínili, upřímně a rádi každému v cíli poblahopřejeme k úspěchu pokud se pojede férově. Podle nás základ výkonnosti posádky, obzvláště v nižších třídách, je objem motoru a hmotnost vozu jako hlavní kontrolované kritérium. Na těchto faktorech, pokud se ovlivní dá bez většího rizika vítězit.
Na závěr chceme dodat, že ať již sobotní technická kontrola ve Vsetíně nebyla jak pro nás tak i pro zůčastněné posádky příjemná, velmi oceňujeme profesionální přístup technických a sportovních komisařů a celkově autoritu Autoklubu ČR.
Hmm stavitele bych do toho netahal, stavitel staví co se mu zadá..pokud jednal na vlastní pěst a neinformoval o tom, tak je to napřesdržku, což určitě v tomto případě nebylo..
jak už jsem psal, dobrej technik by měl, spíš bych napsal, že musí poznat, že něco někde nesedí a měl by zakročit a ne čekat na protest, to je dlouhodobě přetrvávající alibismus
Továrnímu autu není možné se novostavbou přiblížit především kvůli hmotnosti. Továrna měla lehčí kastli, chromolybdenový srandarám, dokonce snad tenčí okna. Nové auto bude vždy minimálně o 100-150 kg težší, pokud není odlehčené nepovoleným způsobem. A to je sakra znát. A co se týče motoru, bylo by asi naivní si myslet, že se tenkrát fabrika za hranice homologace, alespoň trochu nepodívala..
Tak asi bych tuto diskuzi uzavřel tím, že pan Čuřín "vyčistil" prostředí ve skupině a teď čekám, že začne všechny porážet, když budou mít tu stejnou techniku.