Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
18. 10. 2017 16:30 − 32861× − 31

Měření objemu motorů v MČRHA 2017

Letošní mistrák historiků uzavírala Rally Vsetín, kde při závěrečné technické kontrole došlo na měření objemu motorů.

Rally Vsetín letos neskončila v cíli poslední vložky, protože pořadí se upravovalo ještě po závěrečné technické kontrole a po podání protestu posádkou Škody Favorit 136L Vlastimil Čuřín – Václav Vorel st. č. H12. Jelikož Čuřín s Vorlem byli podavateli protestu, pojďme se nyní jejich pohledem ještě k Vsetínu vrátit.

Kluci, jak hodnotíte Rally Vsetín ze sportovního hlediska a průběhu jednotlivých vložek?

V průběhu soutěže jsme nemuseli řešit žádný technický problém, seděl rozpis a po pořadatelské stránce bylo vše v naprostém pořádku. S naším nasazením a výslednými časy jsme byli spokojeni. Po RZ4 jsme pokračovali s již velkou ztrátou na vedoucí posádku st. č. H9 Daněk-Daněk na voze Škoda Favorit 136L, kterou jsme si nedovedli vysvětlit. Rovněž tomu tak bylo na předchozí Star Rally 2017 při Barum Czech Rally Zlín 2017.

Rozhodli jsme se hledat příčinu proč tolik ztrácíme. V přeskupení se díváme na časy, na vozech porovnáváme naše gumy, gumy Petra Farníka s Láďou Zuzánkem, rovněž na Favoritu, kteří měli ztrátu menší a na Favorita bratrů Daňkových rovněž ztráceli. Zjišťujeme, že Petr Farník má gumy ohoblovaný až pomalu za hranu, my taky, ale Favorit bratří Daňků téměř vůbec, proto si říkáme, že jejich nasazení nemůže být takové.

Rozhodli jsme se, že jestli to půjde takhle dál, pojedeme jako doposud a pokud dojedeme do poslední ČK, podáme protest na oba naše soupeře, abychom mohli porovnat výkonnost posádek a měli jistotu že v motoru to není, že je tzv. jenom rukama. V našem rozhodnutí nás utvrdil názor mnoha bývalých špičkových soutěžních jezdců již na začátku roku, kteří porovnávají výsledky a nasazení na trati, kdy je veřejné tajemství, že jsou mezi námi posádky, které nejedou fair-play.

Po dojezdu poslední vložky došlo k naplnění vašich slov a protest byl podán…

V poslední ČK nám Petra Mynářová ohlašuje, že je na naši posádku sportovními komisaři ohlášena povinnost účastnit se závěrečné technické kontroly před ÚP. Nemáme s tím problém a při podpisu našeho souhlasu s TK předáváme Petře Mynářové vyplněnou žádost s naším protestem proti posádce Daněk-Daněk st. č. H9 a Farník-Zuzánek st. č. H10, tj. protesty na změření objemu motorů obou našich soupeřů ve třídě E1. Tady musíme uvést, že není pravda, jak se proslýchá, že jsme dali protest naschvál proti ostatním v okamžiku, kdy jsme dostali pokyn na naši rozebírku od sportovních komisařů. Jak jsme uvedli, rozhodli jsme se pro to už dopředu z výše zmíněných důvodů.

Dle řádů jsme složili 2x 11 000 Kč. V průběhu technické kontroly jsme se dozvěděli, že i kdybychom protest na ověření objemu motorů nepodali, byli sportovní komisaři rozhodnuti na posledním podniku MČR HA 2017 ve Vsetíně měření obsahů provést, takže do budoucna jsme velice rádi, že se s takovýmto měřením od technických komisařů budeme setkávat častěji.

Můžete nám ještě popsat, jak to teda vše na technické kontrole dopadlo?

St. č. H9 Daněk-Daněk – vůz neodpovídá homologačnímu listu A5373 (posádka diskvalifikována a vyloučena ze závodu, uložena pokuta 3 000 Kč). Konkrétně jiný zdvih motoru, jiná kliková hřídel, vyšší objem motoru (kitová klika), viz výsledek sportovních komisařů – zveřejněno na webových stránkách.

St. č. H10 Farník-Zuzánek – vůz odpovídá homologaci A5373 (posádka dostala od Autoklubu 1 000 Kč na nové těsnění vany motoru) a posunula se v klasifikaci ve třídě E1 na první místo. Odkaz na výsledek měření technických komisařů.

St. č. H12 Čuřín-Vorel, peněžitá pokuta po závěrečné TK 5 000 Kč za nesrovnalosti v TPHV, posádka musí dodatečně aktualizovat TPHV, ale vozidlo plní homologační list A5373. Posádka se posunula na druhé místo ve třídě E1. Viz výsledek závěrečné technické kontroly.

Musíme uvést, že jsme neměli problém po této rozebírce upřímě poblahopřát Petrovi Farníkovi za skvělý výkon v celé sezóně, potvrdil své jezdecké kvality a rovněž kvality spolujezdce Ládi Zuzánka. Máme co dělat se jim přiblížit. Před oznámením protestu jsme to Petrovi Farníkovi sdělili, že se na ně chystáme podat protest a nedělali to za jejich zády. Šlo nám o to, aby bylo jasno a jsme rádi, že mají čistý vůz a jejich vítězství je zasloužené.

Oproti tomu nechápeme logiku startů bratří Daňků, jak si můžou říkat kvalitní, rychlá, sportovní posádka a užívat si mnoha vítězství, vytahovat se před ostatními, kdy jedou často v absolutním pořadí a to i přesto když startují se silnějším motorem, který má vyšší objem a jejich vítězství je založené na podvodu? Takovéto hrdinství nechápeme.

Stejně zarážející je i pořadí dalších jezdců na vozech jiné značky v MČR HA v kat. E1, kdy s vozem do 1300 cm3 jezdí bez problému v absolutním pořadí kolem prvního místa před dvoulitrovými vozy. Zde se těšíme na budoucí zásah technických komisařů v sezóně 2018.

Jelikož se podvod a nesportovní chování potvrdilo již během sezóny 2017 předběžným odhadem profesionálními jezdci ať již současnými nebo minulými, podali jsme tento protest z důvodu odstranění pochybností, protože chceme, aby vždy vítězil čistý a spravedlivý sport dle řádů a ukázala se výkonnost posádek. Jak jsme zmínili, upřímně a rádi každému v cíli poblahopřejeme k úspěchu pokud se pojede férově. Podle nás základ výkonnosti posádky, obzvláště v nižších třídách, je objem motoru a hmotnost vozu jako hlavní kontrolované kritérium. Na těchto faktorech, pokud se ovlivní dá bez většího rizika vítězit.

Na závěr chceme dodat, že ať již sobotní technická kontrola ve Vsetíně nebyla jak pro nás tak i pro zůčastněné posádky příjemná, velmi oceňujeme profesionální přístup technických a sportovních komisařů a celkově autoritu Autoklubu ČR.

Komentářů celkem: 31
19. 10. 2017 14:1321
0 0
smajlíksmajlíksmajlíksmajlík
smajlíksmajlíksmajlíksmajlík

Hmm stavitele bych do toho netahal, stavitel staví co se mu zadá..pokud jednal na vlastní pěst a neinformoval o tom, tak je to napřesdržku, což určitě v tomto případě nebylo..smajlíksmajlíksmajlík
19. 10. 2017 14:4122
1 0
11mAjA11: to máš pravdu, ale tak nějak ještě asi žijou lidi (fakt to nejni tak dlouho), co si pamatujou, že technickej komisař byl zároveň i stavitel, nebo poradce, nebo ladič, pak je ten dotaz na místě...
jak už jsem psal, dobrej technik by měl, spíš bych napsal, že musí poznat, že něco někde nesedí a měl by zakročit a ne čekat na protest, to je dlouhodobě přetrvávající alibismus smajlík
19. 10. 2017 15:4223
0 0
Souhlasím s p. Vrátníčkem ohledně homologací a už se těším až si na testování budu do svého notesu zapisovat ty posádky které nebudou mít vše tak jak má být v homologaci a vím že jich najdu hooodně. Protože je jasné že tam nikdy nebude úplně vše dle homologace. Další problém je také ten že u nás technici znají hlavně škodovky (100-130, Favority, Felicie, Žiguly ...) prostě to co se za jejich éry závodění jelo a co měly prakticky do šroubku projité z vlastní zkušenosti ale např. Hondy, Swifty, Citroeny, Peugeoty a jiné už tolik ne a to je asi ta chyba. Protože věřím že i tam by asi byly rozdíly oproti homologaci ale když ty auta neovládají tak jako zdejší značku tak mají tito uživatelé výhodu. Samozřejmě nebrat doslovně tzn. že uživatelé těchto historiků nejedou auta která jsou čistá.
19. 10. 2017 18:3324 Upraveno 18:34
0 0
Mě by tedy docela zajímalo, co v těch favoritech jela přímo samotná fabrika, zejména v roce 1994(kdy Sibera na Bohemii točil snad 9.000ot, atd.). Protože např. po shlédnutí sestřihů jednotlivých posádek z letošní Star rally historic Zlín jízdním projevem nepřipomíná tovární auto ani jedno jediné, s výjimkou právě tolik diskutovaného favoritu pana Daňka. Jeho sestřih dá jako jediný vzpomenout na záznamy z mčr i ms z posledního roku provozu továrních favoritů Škodou Ml.Boleslav. Záhada ..
19. 10. 2017 19:5225
1 0
Továrnímu autu není možné se novostavbou přiblížit především kvůli hmotnosti. Továrna měla lehčí kastli, chromolybdenový srandarám, dokonce snad tenčí okna. Nové auto bude vždy minimálně o 100-150 kg težší, pokud není odlehčené nepovoleným způsobem. A to je sakra znát. A co se týče motoru, bylo by asi naivní si myslet, že se tenkrát fabrika za hranice homologace, alespoň trochu nepodívala..
19. 10. 2017 23:4426
0 0
Původně napsal Fazzy
Továrnímu autu není možné se novostavbou přiblížit především kvůli hmotnosti. Továrna měla lehčí kastli, chromolybdenový srandarám, dokonce snad tenčí okna. Nové auto bude vždy minimálně o 100-150 kg težší, pokud není odlehčené nepovoleným způsobem. A to je sakra znát. A co se týče motoru, bylo by asi naivní si myslet, že se tenkrát fabrika za hranice homologace, alespoň trochu nepodívala..
Jo jo, vše je mi dobře známo, škodu favorit 136L sk.A, i homologaci 5373 znám tam i zpátky nazpaměť. Jeden můj kolega favoritista ale skutečně vlastní (a kupodivu stále ještě i provozuje) favorita s lehkou karoserií (protože má i certifikát na rám, tak to může dále jet), no a i když v tom autě býval fakt dobrý motor s vysokou klikou a 6st.hewland, tak to ani tak nefungovalo obdobně, jako tovární auta posledního roku výroby. Však jim taky ani tenkrát nikdy nikdo vyloženě nestačil, a to měl lehkou kastli s CrMo rámem v 90.letech v tom favoritu kdekdo. Proto mě napadla ta myšlenka copa se tam jezdívalo.. ale tím se samozřejmě stejně nedají nijak zlehčit heroické výkony továrny v MS 1994 proti dvoulitrům smajlík
20. 10. 2017 13:5027
0 1
Tak asi bych tuto diskuzi uzavřel tím, že pan Čuřín "vyčistil" prostředí ve skupině a teď čekám, že začne všechny porážet, když budou mít tu stejnou techniku.
20. 10. 2017 15:3528
0 1
Původně napsal vaca.p
Tak asi bych tuto diskuzi uzavřel tím, že pan Čuřín "vyčistil" prostředí ve skupině a teď čekám, že začne všechny porážet, když budou mít tu stejnou techniku.
No taky bych to uzavřel, ale podle mého myslím, že porážet možná bude akorát sám sebe, neboť pole historiků nejen v jeho třídě bude po podobných protestech a extra kontrolách velmi prořídlé.
20. 10. 2017 18:0429
1 0
Proč myslíte, že bylo potřeba na závěr diskuze napsat nějakou blbost?
21. 10. 2017 01:2830
0 0
Diskuze možná končí, ale celá rošáda příští rok bude asi zajímavá. Docela mě štve házení špíny na "ostatní" značky ve 3. odstavci od konce. Zajímalo by mě na základě čeho se tak děje? Nechápu toto neustálé "brečení".
21. 10. 2017 12:2131
0 0
Breceni je o tom ze se srovnavaji auta byt ze stejneho obdobi prodeje, ovsem s vyvojem o skoro 2 generace jinde..to prece jednoduse neni mozne, Japka motory meli v dobach Favoritu uplne nekde jinde, bohuzel tim jak nas soudruzi brzdili se vsechno vyvijelo jinak..jenze postavit Swifta stoji odhadem o polovic vic nez Favorita..pak prichazi to "breceni"..znova zopakuju jen to, ze moznost postavit jakekoli auto s ambicema na umistovani v absolutnim ma kazdy a je kazdeho volba, cim bude zavodit (to sebou nese i to jak moc to jede pro radost a zabavu a jak mu jde o to byt "zviditelneny" ve vysledcich)..kuprikladu p.Bergr je vyborny tovarni jezdec a mel tolik technickych problemu a nedokoncenych zavodu v letosni sezone ze by si kazdy jiny rek ze uz na to prdi, ale on jede protoze ho to bavi a je to soucast jeho zivota, p. Vratnicek s GTickem je s tou bilanci podobne..a presto jezdi na zavody..je to v lidech a o lidech, ostatne jako se vsim.. Mir a zdravi Vsem smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!