Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
18. 10. 2017 16:30 − 32890× − 31

Měření objemu motorů v MČRHA 2017

Letošní mistrák historiků uzavírala Rally Vsetín, kde při závěrečné technické kontrole došlo na měření objemu motorů.

Rally Vsetín letos neskončila v cíli poslední vložky, protože pořadí se upravovalo ještě po závěrečné technické kontrole a po podání protestu posádkou Škody Favorit 136L Vlastimil Čuřín – Václav Vorel st. č. H12. Jelikož Čuřín s Vorlem byli podavateli protestu, pojďme se nyní jejich pohledem ještě k Vsetínu vrátit.

Kluci, jak hodnotíte Rally Vsetín ze sportovního hlediska a průběhu jednotlivých vložek?

V průběhu soutěže jsme nemuseli řešit žádný technický problém, seděl rozpis a po pořadatelské stránce bylo vše v naprostém pořádku. S naším nasazením a výslednými časy jsme byli spokojeni. Po RZ4 jsme pokračovali s již velkou ztrátou na vedoucí posádku st. č. H9 Daněk-Daněk na voze Škoda Favorit 136L, kterou jsme si nedovedli vysvětlit. Rovněž tomu tak bylo na předchozí Star Rally 2017 při Barum Czech Rally Zlín 2017.

Rozhodli jsme se hledat příčinu proč tolik ztrácíme. V přeskupení se díváme na časy, na vozech porovnáváme naše gumy, gumy Petra Farníka s Láďou Zuzánkem, rovněž na Favoritu, kteří měli ztrátu menší a na Favorita bratrů Daňkových rovněž ztráceli. Zjišťujeme, že Petr Farník má gumy ohoblovaný až pomalu za hranu, my taky, ale Favorit bratří Daňků téměř vůbec, proto si říkáme, že jejich nasazení nemůže být takové.

Rozhodli jsme se, že jestli to půjde takhle dál, pojedeme jako doposud a pokud dojedeme do poslední ČK, podáme protest na oba naše soupeře, abychom mohli porovnat výkonnost posádek a měli jistotu že v motoru to není, že je tzv. jenom rukama. V našem rozhodnutí nás utvrdil názor mnoha bývalých špičkových soutěžních jezdců již na začátku roku, kteří porovnávají výsledky a nasazení na trati, kdy je veřejné tajemství, že jsou mezi námi posádky, které nejedou fair-play.

Po dojezdu poslední vložky došlo k naplnění vašich slov a protest byl podán…

V poslední ČK nám Petra Mynářová ohlašuje, že je na naši posádku sportovními komisaři ohlášena povinnost účastnit se závěrečné technické kontroly před ÚP. Nemáme s tím problém a při podpisu našeho souhlasu s TK předáváme Petře Mynářové vyplněnou žádost s naším protestem proti posádce Daněk-Daněk st. č. H9 a Farník-Zuzánek st. č. H10, tj. protesty na změření objemu motorů obou našich soupeřů ve třídě E1. Tady musíme uvést, že není pravda, jak se proslýchá, že jsme dali protest naschvál proti ostatním v okamžiku, kdy jsme dostali pokyn na naši rozebírku od sportovních komisařů. Jak jsme uvedli, rozhodli jsme se pro to už dopředu z výše zmíněných důvodů.

Dle řádů jsme složili 2x 11 000 Kč. V průběhu technické kontroly jsme se dozvěděli, že i kdybychom protest na ověření objemu motorů nepodali, byli sportovní komisaři rozhodnuti na posledním podniku MČR HA 2017 ve Vsetíně měření obsahů provést, takže do budoucna jsme velice rádi, že se s takovýmto měřením od technických komisařů budeme setkávat častěji.

Můžete nám ještě popsat, jak to teda vše na technické kontrole dopadlo?

St. č. H9 Daněk-Daněk – vůz neodpovídá homologačnímu listu A5373 (posádka diskvalifikována a vyloučena ze závodu, uložena pokuta 3 000 Kč). Konkrétně jiný zdvih motoru, jiná kliková hřídel, vyšší objem motoru (kitová klika), viz výsledek sportovních komisařů – zveřejněno na webových stránkách.

St. č. H10 Farník-Zuzánek – vůz odpovídá homologaci A5373 (posádka dostala od Autoklubu 1 000 Kč na nové těsnění vany motoru) a posunula se v klasifikaci ve třídě E1 na první místo. Odkaz na výsledek měření technických komisařů.

St. č. H12 Čuřín-Vorel, peněžitá pokuta po závěrečné TK 5 000 Kč za nesrovnalosti v TPHV, posádka musí dodatečně aktualizovat TPHV, ale vozidlo plní homologační list A5373. Posádka se posunula na druhé místo ve třídě E1. Viz výsledek závěrečné technické kontroly.

Musíme uvést, že jsme neměli problém po této rozebírce upřímě poblahopřát Petrovi Farníkovi za skvělý výkon v celé sezóně, potvrdil své jezdecké kvality a rovněž kvality spolujezdce Ládi Zuzánka. Máme co dělat se jim přiblížit. Před oznámením protestu jsme to Petrovi Farníkovi sdělili, že se na ně chystáme podat protest a nedělali to za jejich zády. Šlo nám o to, aby bylo jasno a jsme rádi, že mají čistý vůz a jejich vítězství je zasloužené.

Oproti tomu nechápeme logiku startů bratří Daňků, jak si můžou říkat kvalitní, rychlá, sportovní posádka a užívat si mnoha vítězství, vytahovat se před ostatními, kdy jedou často v absolutním pořadí a to i přesto když startují se silnějším motorem, který má vyšší objem a jejich vítězství je založené na podvodu? Takovéto hrdinství nechápeme.

Stejně zarážející je i pořadí dalších jezdců na vozech jiné značky v MČR HA v kat. E1, kdy s vozem do 1300 cm3 jezdí bez problému v absolutním pořadí kolem prvního místa před dvoulitrovými vozy. Zde se těšíme na budoucí zásah technických komisařů v sezóně 2018.

Jelikož se podvod a nesportovní chování potvrdilo již během sezóny 2017 předběžným odhadem profesionálními jezdci ať již současnými nebo minulými, podali jsme tento protest z důvodu odstranění pochybností, protože chceme, aby vždy vítězil čistý a spravedlivý sport dle řádů a ukázala se výkonnost posádek. Jak jsme zmínili, upřímně a rádi každému v cíli poblahopřejeme k úspěchu pokud se pojede férově. Podle nás základ výkonnosti posádky, obzvláště v nižších třídách, je objem motoru a hmotnost vozu jako hlavní kontrolované kritérium. Na těchto faktorech, pokud se ovlivní dá bez většího rizika vítězit.

Na závěr chceme dodat, že ať již sobotní technická kontrola ve Vsetíně nebyla jak pro nás tak i pro zůčastněné posádky příjemná, velmi oceňujeme profesionální přístup technických a sportovních komisařů a celkově autoritu Autoklubu ČR.

Komentářů celkem: 31
18. 10. 2017 18:451
0 3
Zastanu se spíše druhé strany, tady to není ani ta o technice, nějaká ta štamprla v objemu víc nebo míň, tady je to rukách za volantem, a někdo to dohání od zeleného stolu místo na trati, kdo je byl u trati vidí rozdíl a není to motorem.
18. 10. 2017 18:472
1 0
Neříkám, že ruce dělají hodně, ale proč někde jede větší objem? 100% o tom ví.
18. 10. 2017 19:013
1 0
ecky: ale prd, když na to maj, ať jedou vo třídu vejš, no problem, žádnej motorář ti přece nedělá motor s vyšším objemem smajlík
18. 10. 2017 19:194
0 0
tak jsem si pročetl rozhodnutí komisařů a jsem malinko nemoudrej...
auta 209 a 212 mají konstatovanej nesoulad s technickým průkazem (homologace ale byla OK), Čuřín (212) dostal pokutu 5 tisíc Kč, zatímco Daněk (209) zaplatí jenom 3 tisíce, ze zápisů vypadá provinění stejně, ale trest je jinej, víme proč?
asi by bylo moc jednoduchý brát to jako trest Čuřínovi za to, že si dovolil protestovat, takže se pro sichr ptám a věřím, že mi to někdo vysvětlí, čímžto dopředu děkuju
18. 10. 2017 19:385
1 0
Původně napsal ecky
Zastanu se spíše druhé strany, tady to není ani ta o technice, nějaká ta štamprla v objemu víc nebo míň, tady je to rukách za volantem, a někdo to dohání od zeleného stolu místo na trati, kdo je byl u trati vidí rozdíl a není to motorem.
Dobrý den pane Jakubče,

Předem se omlouvám, že vás oslovuji vaším jménem, ale nerad diskutuji s anonymním člověkem.
Po přečtení vašeho příspěvku sem si v první chvíli málem ukroutil hlavu nad jeho hloupostí a chvíli si
snad i myslel, že snad existuje někdo kdo se bude zastávat sportovce, který vědomě podvádí nad sportovcem
,který jede fair play a snaží se o to, aby tak činili všichni.

Ovšem po zjištění ,že pan Daněk, který byl za podvod po právu vyloučen je člověk z vašeho okolí se už dá
takováto reakce pochopit. I když hloupost příspěvku zůstává.

S Pozdravem Jiří Terš jun.
18. 10. 2017 19:396
0 0
Já se nebudu zastávat ani jedné strany, ale vidím to v tomto specifickém případě jako spíše technický problém. Sériová klika favorita prostě praská, při vytáčení přes 7 tis.ot. zhruba tak po 5O odjetých rz, kdo má hewland, i dříve. Je to způsobeno zakalením ojničních čepů , což např. odlišuje tuto kliku mimo jiné od kliky Š130, která většinou nepraskala .Tzv. tvrdé kliky , co se používaly zejména na dohled továrního komína, jsou vlastně taky nepovolené, protože to není seriový díl, tzv.kitová klika pro zdvih 72 mm taky, neboť to opět není seriový díl, navíc tam je přidán materiál, opět nepovoleno.
Já prasknutí kliky za éra favorita zažil 3x, vždy totální destrukce motoru, použil jsem akorát dekl ventilů, jinak ostatní zničené. V dnešní době při už zásadním nedostatku nových dílů nečínského původu dost problém, taky finanční/ min. 100 tis.,u špičkových motorů i daleko víc/.
Podle mne řešením by bylo pro tuzemské podniky historiků úprava třídy do obsahu 1400 a povolení kliky z fábie 1400, které se ještě seženou, prostě aby jsme favority udržely v chodu bez finančního zruinování rodinných rozpočtů posádek ,prostě podobně, jako mohou např. elera použít blok z felicie, taky nikdo neříká, že je to podvod.Časem by na takové motory přešli asi všichni uživatelé favoritů a byl by klid.
A když se začteme do mezinárodního "káčka", tak je tam cca 10 stránek vyjímek a povolení pro různá historická vozidla světové produkce na použití jiných dílů, právě z důvodu nedostatku originálních součástek, takže je vidět, že když se chce, jde to i na mezinárodní úrovni, tak proč ne u nás.
A když už jsme u toho, co je nebo není podvod, tak továrna léta jezdila v kitech felicie 1300 / soukromníci pak 1400/ s již výše zmíněnými kitovými klikami a i ojnicemi, které ani omylem nebyly v homologaci.....
18. 10. 2017 20:297
0 0
Dobrý večer pane Terši, po přečtení půlky článku jsem neměl neměl v úvahu vůbec komentovat zmiňované vyloučení, bohužel však poslední odstavec očerňující posádku z arogance a neuvěřitelných podvodníků v každém závodě mě rozčertil, Daňky znám ,věnují se rally jezdecky a hlavně pořadatelsky hodně dlouho, proto se jich zastanu neboť myslím, že pravda je trochu někde jinde - viz pan Vrátníček i výsledky posádky cca 10 let zpět taky s fafenem. Připadá mě to spíše mediální přestřelku ala Bereš vs Valoušek tentokrát v malém historik rybníčku.
Jakubec
18. 10. 2017 20:578
2 0
Původně napsal ecky
Dobrý večer pane Terši, po přečtení půlky článku jsem neměl neměl v úvahu vůbec komentovat zmiňované vyloučení, bohužel však poslední odstavec očerňující posádku z arogance a neuvěřitelných podvodníků v každém závodě mě rozčertil, Daňky znám ,věnují se rally jezdecky a hlavně pořadatelsky hodně dlouho, proto se jich zastanu neboť myslím, že pravda je trochu někde jinde - viz pan Vrátníček i výsledky posádky cca 10 let zpět taky s fafenem. Připadá mě to spíše mediální přestřelku ala Bereš vs Valoušek tentokrát v malém historik rybníčku.
Jakubec
Bohužel ono je ve finále jedno jestli to posádka udělá z důvodu, že chce pohár za první místo, nebo z důvodu toho,že šetří motor, protože pokud např. 5 posádek jede homologovanou kliku a riskuje zničení motoru a 1 posádka jede to co stávající pravidla neumožňují je to vůči nim stále podvod. A pokud šlo pouze o to se svézt se a nepodvádět nechápu proč se posádka nepřihlásila do třídy 18, která se ve Vsetíně také jela a je tam velká tolerance co se týká homologace, lze tam jezdit i s vyšším objemem, ale jela třídu E1 kde jsou pravidla taková jaká jsou.
18. 10. 2017 21:089
1 1
Naprosto souhlasím s eckym. Podotýkám, že se s Jirkou taky znám a to co se tady spustilo za diskuzi je myslím značně "hrdinské" pro každého, kdo anonimě sedí doma za počítačem. Dělat z kluka, který jede dvakrát za rok pro radost, podvodníka, potažmo jek píše navrhovatel někoho, kdo dělá na ostaní ramena, mi příjde slušně řečeno hodně nešťastné. Jsem přesvědčen, že se jednalo pouze o nedorozumění a ne cílený podvod ze strany Jiřího.
18. 10. 2017 21:0810
1 0
Proc se resi slovickareni, homologace hovori jasne tak o co jde? Kdyz chce nekdo vyhravat tak at si postavi neco s cim to pujde, pokud rady umozni jezdit v E1 auta do 1300ccm, tak preci je jasne ze 16v cakaci Swift, ktery uz v civilu ma 100koni, bude logicky mit nad 8v Favoritem na karbanatku navrch. Ale preci si toho Swifta muze postavit kazdy, kdyz se ale rozhodne byt srdcar a nacionalista, postavi si Favorita. Stavi ho pro radost a brecet nad tim ze Swift toto a tamto, je jak z detskeho piskoviste..

Pokud si clovek najde videa posadky Dane/Danek, tak je na nich pekne videt jak to auto jede proti kopci a to bohate staci k tomu, aby se dalo vysledovat ze to oproti jinym stejnym jede jinak..
Zdvih kliky je dany a polemizovat nad tim jestli Favoriti praska a oproti tomu Fabie ne a proto ji urcite pouzili, je trochu mimo, ze oni vlastne za nic nemuzou..nikdo netvrdi ze neumi jezdit, naopak umi..akorat teda kdyz jedou par zavodu v roce u komina a ze vsech delaji blbce a jeste se jim pri tom smejou do ksichtu, tak to uz je trochu moc..tentokrat to ale evidentne chtel nekdo rozseknout a vcelku prekvapive se spousta vyjasnila..
Mir vsem smajlík smajlík
18. 10. 2017 21:2811
0 0
A o kolik větší ten objem byl?
18. 10. 2017 21:3112
1 0
Jestliže jezdíme historiky, neměli bychom brečet nad tím, jak je něco náročné, nebo k nesehnání. Vybrali jsme si to sami. Pravidla známe, jsou přísná, ale právě proto jsou to historici. Protože v sobě mají punc historie a měly by odpovídat době. Jinak můžeme rovnou stavět hybridy z libovolných aut, cpát do toho sekvence a kdoví co ještě. Ale i pro taková auta třídy jsou. Kdo tvrdí, že chce jen jezdit, může tam. Chápu rozčarování kluků, kteří protest podali. Peníze se lepí všelijak a zajímá sponzora kdo má lepší kliku,nebo ne? Stěžovat si nemá smysl. Buď jednej, nebo zapomeň. A kluci jednali. Nic není černobílé, ale kdyby neexistovaly hranice za které se nejde, nemuseli bychom řešit třídy, nebo homologace. smajlík Zdraví Luba Sychra.
18. 10. 2017 21:3213
1 0
vaca.p: to nehraje roli, pamatuješ vylučování za širší ráfky při cestě ze servisu na rampu? kolik to bylo metrů? 500? mimo RZ? pravidla a limity, o to tu jde, když jsou blbý, tak je změňme, nic víc nic míň...
18. 10. 2017 21:4014
0 0
Původně napsal Novej
vaca.p: to nehraje roli, pamatuješ vylučování za širší ráfky při cestě ze servisu na rampu? kolik to bylo metrů? 500? mimo RZ? pravidla a limity, o to tu jde, když jsou blbý, tak je změňme, nic víc nic míň...
Z hlediska řádu a pravidel to roli samozřejmě roli nehraje. Ale zajímalo by mě kolik to dělalo.
18. 10. 2017 21:4815 Upraveno 21:49
0 0
Na tom zdvihu kliky bylo minimalne 1400..a dle slov majitele, byt ex tovarni Favorit, tak byl udajne dotazeny z SK s motorem 1500ccm a oni ho nechali udelat na "cisto"..joo na cistou 1400..smajlík
18. 10. 2017 22:2016
0 0
Jak už jsem napsal, nic neobhajuji, ale ....má tam každý hlavu z prvního favorita? má trochu jinak kanály, ne tak přímé a pozná se podle nálitku na hlavě, který je i v homologaci, žádná jiná , např. z 5O kW verze favorita či feldy by tam být neměla, taky by tam měly být pouze ventily s dříkem 8mm a s průměry 34/30mm, mohl bych se podívat na skříň převodovky, zda je původní,tedy nezesílená, taky na poloosy či na uchycení reakce motoru, či např. na rozteč kol, měla by být 98 mm ,nikoliv 100 mm či na ruční brzdu,tlumiče, řazení, zadní nápravnici, náboje,ramena atd., atd.
Nechci tady dělat chytrolína, chci jen poukázat na to, že postavit skutečně "čistého" historika je prostě složité a někdy i nemožné, proto FIA v rámci zachování provozuschopnosti vozů uděluje ty vyjímky.
18. 10. 2017 23:0017
1 0
Původně napsal Vrátníček
Jak už jsem napsal, nic neobhajuji, ale ....má tam každý hlavu z prvního favorita? má trochu jinak kanály, ne tak přímé a pozná se podle nálitku na hlavě, který je i v homologaci, žádná jiná , např. z 5O kW verze favorita či feldy by tam být neměla, taky by tam měly být pouze ventily s dříkem 8mm a s průměry 34/30mm, mohl bych se podívat na skříň převodovky, zda je původní,tedy nezesílená, taky na poloosy či na uchycení reakce motoru, či např. na rozteč kol, měla by být 98 mm ,nikoliv 100 mm či na ruční brzdu,tlumiče, řazení, zadní nápravnici, náboje,ramena atd., atd.
Nechci tady dělat chytrolína, chci jen poukázat na to, že postavit skutečně "čistého" historika je prostě složité a někdy i nemožné, proto FIA v rámci zachování provozuschopnosti vozů uděluje ty vyjímky.
Ano je. Možná proto tu jediní jezdíme s poloseriovou integrálou, možná proto je tu ostatních velkých historických enek a áček jako šafránu. Dva roky jsme sháněli turbo se správným cislem, abychom mohli otestovat a přitom se na nej za pět let nikdo ani nepodíval. Máme ale jistotu, že až se na něj někdo koukněte, je to ok. Všechny druhy skodovek tu zná každý do šroubků a bude to jen o tom, kam až to necháme zajít. Je elera se sekvencí ještě elera? Nemůže jet Lancie bez restriktoru, abych ušetřil za ladění, který v ČR stejně nikdo pořádně neumí? Novej na to podle mě kápnul. Jestliže jsme účastí v závodě souhlasili s nějakými pravidly, tak je respektujme. Jestli se nám nelíbí, nebo se "skrytě" nedodržují, tak je změňme. Jestliže se chceme svést, jeďme legendy. Jestliže chceme závodit, mějme všichni stejné možnosti. smajlík
19. 10. 2017 06:1718
0 0
Plně souhlasím Lubo smajlík mezi námi, když teda přeci není problém používat jiné komponenty, je nasnadě otázka, proč GTi obrazně řečeno z 10ti závodů 9 nedojede..je to kvalitní základ sám o sobě, pasuje na něj spousta věcí z mladší generace, tak proč to auto neudělat tak, aby fungovalo a umisťovalo se..s elektrikou to na něm je asi jako na Favoritu, navíc tam je spíš jen ta ŘJ a odlišný je způsob distribuce paliva (který sám o sobě když někdo umí naladit tak funguje, což u nás v podstatě skoro nikdo neumí..) smajlík
19. 10. 2017 10:4319
1 0
Věta: Co není povoleno, je zakázáno. Je dostatečná, chce to jen rovná záda a přístup čelem.
19. 10. 2017 14:0420
0 0
Kdo ten motor postavil? Není třeba chyba tady?
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!