Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
9. 12. 2017 21:03 − 16768× − 11

Jarmův návrh kratších zkoušek všechny neohromil

Jarmo Mahonen, který má ve FIA na starosti rally, navrhuje kratší zkoušky a úpravy rally, aby se posádky častěji dostaly do servisu.

Je tomu pár dní, co jsme vám přinesli nápady Jarmo Mahonena, který by rád viděl výraznou změnu formátu rally v duchu hesla, že výdrž a rally patří minulosti. Podle funkcionáře FIA majícího rally na starosti, by ideální podoba soutěží měla být taková, že zkoušky budou měřit okolo deseti kilometrů a auta se třikrát za den podívají do servisu, aby se v něm něco dělo a přítomní pozvaní hosté jednotlivých týmů se nenudili. Britské Motorsport News na toto téma vyzpovídaly několik zástupců v továrních týmů a jak se zdá, Mahonenův zápal pro změny není přijímán příliš kladně. Za Hyundai motorsport se vyjádřil Michel Nandan: "Rally je rally. Každá soutěž potřebuje být trochu svá. Pro organizátory je obtížné jet zkoušku delší jak 50 kilometrů, protože to klade velké nároky na počty pořadatelů. Ale pokud bychom jezdili jen deseti kilometrové vložky, tak nevím, zda je to opravdu dobré."

"Pokud chcete mít disciplínu s krátkou kilometráží, tak je tady rallycross nebo okruhy. Souhlasím s tím, že rally musí reagovat na dnešní společnost a možná potřebujeme některé věci nechat minulosti, ale každá ze soutěží si musí zanechat svou specifičnost. Je pravda, že když se za den jede větší množství zkoušek, tak je v průběhu dne víc věcí, o kterých mluvit, ale říct, že potřebujeme 10 RZ po 10 km, tak to jde mimo podstatu rally. Neříkám, že zkoušky 10 km nemají být, klidně je do itinerářů zařazujme, ale doplňme je 16 km, 20 km a 30 rychlostkami. A nemyslím si, že by byl dobrý nápad, aby všechny soutěže byly podobné, to by pro sport nebylo dobré," říká Michel Nandan.

S pohledem šéfa Hyundai motorsportu ve své podstatě souhlasí všichni zástupci ostatních týmů s výjimkou Toyoty, kde Tommi Mäkinen vidí vhodnost nápadů svého krajana: "Současná auta jsou spíše jako okruhové vozy a nemyslím si, že jsou stavěny na vytrvalost a dlouhé zkoušky v soutěžích jako je třeba Mexiko. Více kratších zkoušek pak znamená více obsahu pro sociální média a větší pokrytí sportu." Za stranu těch, co sedí přímo v autech dodal svůj pohled jeden z nejmenovaných jezdců z čela klasifikace: "Nedává to smysl. Deseti kilometrové zkoušky? Jaký to má smysl? Beru jeho argument ohledně 80 km vložky v Mexiku, ale problém s tou RZ byl v tom, že se jela ve špatné fázi soutěže, protože v neděli ráno bylo vše rozhodnuto a nikdo nemusel tlačit. Kdybychom takovouto zkoušku jeli v první den, tak se na ní mohlo stát cokoliv. Myslím si, že Jarmův nápad je úplně vedle a vytrvalost je opravdovou součástí tohoto sportu a vždy bude," dodává pro Motorsport News nejmenovaný jezdec.

Neutrální postoj k Mahonenovým návrhům zaujímá zástupce promotéra Oliver Ciesla, který říká, že chápe argumenty obou stran. "V posledních letech se snažíme prosadit určitou pravidelnost, která by lidem pomohla rozpoznat formát soutěží MS. Pragmatickým důvodem pro tyto kroky je to, že pokud se nedržíte určitého vzoru, tak nemáte šanci, aby vás sledovala média. Nezapomínejme, že mladí se dnes dokáží na určitou věc soustředit 8 až 14 minut, co chcete dělat s 80 kilometrovou zkouškou? Přestane je to bavit a půjdou dělat něco jiného. Ralllysport se musí adaptovat, aby jej budoucí generace chtěli sledovat a aby byl takový, že jej budou sledovat. Musíme našemu sportu dát strukturu. Pokud to neuděláme, tak je to konečná," popisuje Oliver Ciesla pohled jedné strany, té pro radikální úpravy.

Současně pak zástupce promotéra vidí pozitiva i v současném přístupu, kdy vytrvalostní složka hraje stále ještě významnou roli. "silnou stránkou našeho sportu je to, že každá rally je jedinečná. Vytrvalost zůstává důležitým prvkem, což můžeme vidět z faktu, že zkoušky mají nějakých 300 kilometrů a dalších 1200 se najezdí na přejezdech. Toto už samo o sově je prvkem vytrvalosti. Zkombinovat tuhle složku s krátkými zkouškami pro uživatele Facebooku, které půjdou jedna za druhou, to mladé udrží v pozornosti. Pořád můžou být v rally 40 či 50 dlouhé zkoušky, které jsou dobré na pátek dopoledne, ale nechcu 50 km vložku vidět v neděli ráno, protože to by každého uspalo před vyvrcholením rally při PowerStage. Musíme chytře vystavět náš produkt, abychom jej dokázali prodat divákům," uzavírá Oliver Ciesla.

Komentářů celkem: 11
9. 12. 2017 23:30
0 0
Já z toho mám dojem, jako by každá soutěž měla minimálně čtyři osmdesátikilometrové zkouškysmajlík Kolikrát za rok se taková RZ jede, že se kvůli tomu mluví o změně celkového konceptu? smajlík A desetikilometrové vložky, aby se pupíci v servisu nenudili? Jak už někteří zmínili v tom článku s nápady pana Mahonena - pán si asi nevšim, že rallycross už existuje...
10. 12. 2017 00:46
0 0
Hulmiho Ukolen a pokračování jeho zápisníčku nápadů smajlík Ten člověk by se vyjímal v Evropském parlamentu.
Ignorovat sociální média nelze, ale nejdřív by měla FIA a týmy tlačit promotéra k většímu pokrytí za stávajícího formátu, než vylejou vaničku i s dítětem a ve snaze zalíbit se lidem, které to stejně nezajímá, odradí současné diváky.
10. 12. 2017 11:22
0 0
auta se třikrát za den podívají do servisu, aby se v něm něco dělo a přítomní pozvaní hosté jednotlivých týmů se nenudili. NO TO JE IDIOT..................
10. 12. 2017 12:02
0 0
Spíš mám pocit, že se pomalu a plíživě připravuje půda pro nástup elektromobilů. Protože ty delší erzety baterky neutáhnou a při servisu bude možné je vyměnit za nabité.
10. 12. 2017 12:10
0 0
Původně napsal SolbergC4
auta se třikrát za den podívají do servisu, aby se v něm něco dělo a přítomní pozvaní hosté jednotlivých týmů se nenudili. NO TO JE IDIOT..................
No jasně... místní dealeři značky, kteří se tam jdou nachlastat,nažrat a po splnění, v podstatě pracovní návštěvy, berou rohasmajlíksmajlíksmajlík... kvůli nim změníme celé fungování rally....co je na tom k nepochopení???Myslet trošku jako papaláš chlapesmajlíksmajlíksmajlík
10. 12. 2017 18:37
0 0
Když to čtu, co toho pána Mahonena napadlo, je to spíše snaha, aby dal vědět, že prostě je. Na současné rally se toho až tak měnit moc nemusí, ale přeci jen ho něco napadlo, co ale není k dobrému. Samo je to nesmysl, už tak by to zkomplikovalo pořadatelům život. Nakouskovat dlouhé Rzety na 10 km, nebo stanovit délku. Počty pořadatelů a podobně, ani omylem to nemá smysl. Budete potřebovat víc vedoucích Rzet, víc časoměřičů, víc mnoha věcí, protože na každé musí být jiný. Už tak ty nápady aplikovat něco z Formule 1, jako jen jedna servisní zóna pro celou soutěž, nebo kdysy bylo i bodování. Co je nám po nějaké formuly. Už ta jedna servisní zóna pořadatelům zkomplikovala výběr tratí, mohly vybírat jen z těch bližších. Řada dobrých Rzet byla pak až příliš daleko, a když je pořadetel chce dát, tak se musí vkládat takovací zóny a najezdí se mnoho kilometrů na přejezdech, protože stejně zóna na servis je jen jedna. A toho projetého závodního paliva, že. Pán asi nechápe, že se Rzety jezdí po cestách a silnicích, které tu prostě jsou, nejde je posunovat, postavit, vyrábět zatáčky, rovinky, nebo vybudovat jako okruhy s boxy přímo tam. A na servisní zónu potřebuje velký plac nebo letiště. Ta taky nejde jen tak někde vybrat. Jasně že ty doby, kdy servis jezdil za soutěžáky a dělalo se na autech kde to šlo, to už je pryč. Asi by to ani v současném provozu nešlo, aby servizáci doprovázeli svoje auta. Možná by třeba pomohlo, aby byla pro každý den jinde, pokud by se to třeba pořadateli hodilo, aby se využilo i úseků které stojí za to, ale díky jedné, jsou příliš vzdálené. Nebo najít jiný kompromis toho co bylo a jedné zóny. Ale to by chtěl po těch funkcionářích člověk asi moc. Pardon, moc dlouhé, to jen můj názor. smajlík
10. 12. 2017 19:02
0 0
"Nezapomínejme, že mladí se dnes dokáží na určitou věc soustředit 8 až 14 minut, co chcete dělat s 80 kilometrovou zkouškou? Přestane je to bavit a půjdou dělat něco jiného."
Nevím, kam na tohle ti papaláši choděj. Já teda nevím, ale já se těším na přímák z jakékoliv delší erzety, naopak k smrti nesnáším podobný šaškárny jako jsou ty speciálky kolem bariér ve městech, kde se jede minutu a půl a auta to tam pomalu ani nevytočej v těch otočkách. To mě přímo sere!smajlík A to se ještě můžu považovat za mladého fanouška. Ať se podívá na sledovanost vytrvalostních závodů jako WEC nebo BES. Sprintů je všude tři prdele...
10. 12. 2017 20:56
0 0
Původně napsal Spik
"Nezapomínejme, že mladí se dnes dokáží na určitou věc soustředit 8 až 14 minut, co chcete dělat s 80 kilometrovou zkouškou? Přestane je to bavit a půjdou dělat něco jiného."
Nevím, kam na tohle ti papaláši choděj. Já teda nevím, ale já se těším na přímák z jakékoliv delší erzety, naopak k smrti nesnáším podobný šaškárny jako jsou ty speciálky kolem bariér ve městech, kde se jede minutu a půl a auta to tam pomalu ani nevytočej v těch otočkách. To mě přímo sere!smajlík A to se ještě můžu považovat za mladého fanouška. Ať se podívá na sledovanost vytrvalostních závodů jako WEC nebo BES. Sprintů je všude tři prdele...
přesně, řadim se taky mezi ty mladší a když je nějaká delší zkouška tak to beru pomalu jako svátek, přestárlí blbové typu Mahonen by se na tu fuknci už měli vysrat
11. 12. 2017 00:15
0 0
Já se tedy taky mohu směle zařadit mezi přestárlé blby, nicméně názory pana Mahonena přesně vytyčují směr, kam se rally za tu dobu, co je sleduji, ubírá. Z původní myšlenky - zkoušky výdrže, rychlosti a spolehlivosti, kterou jsem ještě zažil (původní "Vltava" měřila kolem 1500 km a vedla přes polovinu Čech) se stalo několik na sebe navazujích sprintů, natažených do tří, nebo ještě lépe 4 nebo 5 dnů...
Kdysi se jelo v jednom zátahu, ve dne, v noci, servis stíhal být skoro za každou RZ (no ona třeba taková Šumava 1987 celkem důsledně střídala šotolinu s asfaltem, takže se přezouvalo za každou vložkou) a na těch pár minut se nějaký plácek vždycky našel. Tyhle doby považuji za zlatou éru rally a klidně budu považován za staromilce ci zpátečníka, ale od těch dob vidím změny jen a pouze k horšímu, včetně zrušení kategorie naprosto sériových, neupravených (a tím pádem levných a dostupných) vozů, takže by se nemusel pracně hledat dobře vyprezentovaný rally-talent. Ten by na sebe v téhle kategorii upozornil hned a sám, bez rokování bafuňářů.
Jestli jde jen o blbost funkcionářů, nebo o promyšlený plán, jak zlikvidovat klasickou rally (jak naznačuje lacik s odkazem na elektromobily), to asi časem poznáme. Takže mne výplody pánů z FIA nijak nepřekvapují, i když zrovna netěší...
11. 12. 2017 12:14
0 0
A proto už by měli radši táhnout. Myslí si, že to dělají zajímavější pro mladé, ale opak je spíše pravdou.
11. 12. 2017 15:59
0 0
Zase je dobré, že dělají rally i pro autistickou veřejnost. Protože jestli se soustředí jen na čtvrt hodiny, tak to je nezajímá ani F1. Tam taky "hlupci" krouží dvě hodiny! Jinak o rally autech málokdo co ví - technika, rozdíl WRC, wrc, wrc2 atd. Onboardy stojí za hujdu a třeba jezdecké styly taky nikdo neozebral... Vím, ještě nedávno jsme byli a za to prd rádi, ale pokud chce rally někam posunout, ať začne tady!
Jsem se tak rozčílil, že mi rupne žilka a budu tahat nohu...smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!