Jarmův návrh kratších zkoušek všechny neohromil
Je tomu pár dní, co jsme vám přinesli nápady Jarmo Mahonena, který by rád viděl výraznou změnu formátu rally v duchu hesla, že výdrž a rally patří minulosti. Podle funkcionáře FIA majícího rally na starosti, by ideální podoba soutěží měla být taková, že zkoušky budou měřit okolo deseti kilometrů a auta se třikrát za den podívají do servisu, aby se v něm něco dělo a přítomní pozvaní hosté jednotlivých týmů se nenudili. Britské Motorsport News na toto téma vyzpovídaly několik zástupců v továrních týmů a jak se zdá, Mahonenův zápal pro změny není přijímán příliš kladně. Za Hyundai motorsport se vyjádřil Michel Nandan: "Rally je rally. Každá soutěž potřebuje být trochu svá. Pro organizátory je obtížné jet zkoušku delší jak 50 kilometrů, protože to klade velké nároky na počty pořadatelů. Ale pokud bychom jezdili jen deseti kilometrové vložky, tak nevím, zda je to opravdu dobré."
"Pokud chcete mít disciplínu s krátkou kilometráží, tak je tady rallycross nebo okruhy. Souhlasím s tím, že rally musí reagovat na dnešní společnost a možná potřebujeme některé věci nechat minulosti, ale každá ze soutěží si musí zanechat svou specifičnost. Je pravda, že když se za den jede větší množství zkoušek, tak je v průběhu dne víc věcí, o kterých mluvit, ale říct, že potřebujeme 10 RZ po 10 km, tak to jde mimo podstatu rally. Neříkám, že zkoušky 10 km nemají být, klidně je do itinerářů zařazujme, ale doplňme je 16 km, 20 km a 30 rychlostkami. A nemyslím si, že by byl dobrý nápad, aby všechny soutěže byly podobné, to by pro sport nebylo dobré," říká Michel Nandan.
S pohledem šéfa Hyundai motorsportu ve své podstatě souhlasí všichni zástupci ostatních týmů s výjimkou Toyoty, kde Tommi Mäkinen vidí vhodnost nápadů svého krajana: "Současná auta jsou spíše jako okruhové vozy a nemyslím si, že jsou stavěny na vytrvalost a dlouhé zkoušky v soutěžích jako je třeba Mexiko. Více kratších zkoušek pak znamená více obsahu pro sociální média a větší pokrytí sportu." Za stranu těch, co sedí přímo v autech dodal svůj pohled jeden z nejmenovaných jezdců z čela klasifikace: "Nedává to smysl. Deseti kilometrové zkoušky? Jaký to má smysl? Beru jeho argument ohledně 80 km vložky v Mexiku, ale problém s tou RZ byl v tom, že se jela ve špatné fázi soutěže, protože v neděli ráno bylo vše rozhodnuto a nikdo nemusel tlačit. Kdybychom takovouto zkoušku jeli v první den, tak se na ní mohlo stát cokoliv. Myslím si, že Jarmův nápad je úplně vedle a vytrvalost je opravdovou součástí tohoto sportu a vždy bude," dodává pro Motorsport News nejmenovaný jezdec.
Neutrální postoj k Mahonenovým návrhům zaujímá zástupce promotéra Oliver Ciesla, který říká, že chápe argumenty obou stran. "V posledních letech se snažíme prosadit určitou pravidelnost, která by lidem pomohla rozpoznat formát soutěží MS. Pragmatickým důvodem pro tyto kroky je to, že pokud se nedržíte určitého vzoru, tak nemáte šanci, aby vás sledovala média. Nezapomínejme, že mladí se dnes dokáží na určitou věc soustředit 8 až 14 minut, co chcete dělat s 80 kilometrovou zkouškou? Přestane je to bavit a půjdou dělat něco jiného. Ralllysport se musí adaptovat, aby jej budoucí generace chtěli sledovat a aby byl takový, že jej budou sledovat. Musíme našemu sportu dát strukturu. Pokud to neuděláme, tak je to konečná," popisuje Oliver Ciesla pohled jedné strany, té pro radikální úpravy.
Současně pak zástupce promotéra vidí pozitiva i v současném přístupu, kdy vytrvalostní složka hraje stále ještě významnou roli. "silnou stránkou našeho sportu je to, že každá rally je jedinečná. Vytrvalost zůstává důležitým prvkem, což můžeme vidět z faktu, že zkoušky mají nějakých 300 kilometrů a dalších 1200 se najezdí na přejezdech. Toto už samo o sově je prvkem vytrvalosti. Zkombinovat tuhle složku s krátkými zkouškami pro uživatele Facebooku, které půjdou jedna za druhou, to mladé udrží v pozornosti. Pořád můžou být v rally 40 či 50 dlouhé zkoušky, které jsou dobré na pátek dopoledne, ale nechcu 50 km vložku vidět v neděli ráno, protože to by každého uspalo před vyvrcholením rally při PowerStage. Musíme chytře vystavět náš produkt, abychom jej dokázali prodat divákům," uzavírá Oliver Ciesla.
Ignorovat sociální média nelze, ale nejdřív by měla FIA a týmy tlačit promotéra k většímu pokrytí za stávajícího formátu, než vylejou vaničku i s dítětem a ve snaze zalíbit se lidem, které to stejně nezajímá, odradí současné diváky.
auta se třikrát za den podívají do servisu, aby se v něm něco dělo a přítomní pozvaní hosté jednotlivých týmů se nenudili. NO TO JE IDIOT..................
Nevím, kam na tohle ti papaláši choděj. Já teda nevím, ale já se těším na přímák z jakékoliv delší erzety, naopak k smrti nesnáším podobný šaškárny jako jsou ty speciálky kolem bariér ve městech, kde se jede minutu a půl a auta to tam pomalu ani nevytočej v těch otočkách. To mě přímo sere! A to se ještě můžu považovat za mladého fanouška. Ať se podívá na sledovanost vytrvalostních závodů jako WEC nebo BES. Sprintů je všude tři prdele...
"Nezapomínejme, že mladí se dnes dokáží na určitou věc soustředit 8 až 14 minut, co chcete dělat s 80 kilometrovou zkouškou? Přestane je to bavit a půjdou dělat něco jiného."
Nevím, kam na tohle ti papaláši choděj. Já teda nevím, ale já se těším na přímák z jakékoliv delší erzety, naopak k smrti nesnáším podobný šaškárny jako jsou ty speciálky kolem bariér ve městech, kde se jede minutu a půl a auta to tam pomalu ani nevytočej v těch otočkách. To mě přímo sere! A to se ještě můžu považovat za mladého fanouška. Ať se podívá na sledovanost vytrvalostních závodů jako WEC nebo BES. Sprintů je všude tři prdele...
Kdysi se jelo v jednom zátahu, ve dne, v noci, servis stíhal být skoro za každou RZ (no ona třeba taková Šumava 1987 celkem důsledně střídala šotolinu s asfaltem, takže se přezouvalo za každou vložkou) a na těch pár minut se nějaký plácek vždycky našel. Tyhle doby považuji za zlatou éru rally a klidně budu považován za staromilce ci zpátečníka, ale od těch dob vidím změny jen a pouze k horšímu, včetně zrušení kategorie naprosto sériových, neupravených (a tím pádem levných a dostupných) vozů, takže by se nemusel pracně hledat dobře vyprezentovaný rally-talent. Ten by na sebe v téhle kategorii upozornil hned a sám, bez rokování bafuňářů.
Jestli jde jen o blbost funkcionářů, nebo o promyšlený plán, jak zlikvidovat klasickou rally (jak naznačuje lacik s odkazem na elektromobily), to asi časem poznáme. Takže mne výplody pánů z FIA nijak nepřekvapují, i když zrovna netěší...
Jsem se tak rozčílil, že mi rupne žilka a budu tahat nohu...