Fiat zásluhou Milano Racing opět se čtyřkolkou v rally
FIAT se v rally naposledy prezentoval evropským průkopníkem kategorie S2000, tedy Grande Puntem, které však postupně začalo ztrácet na konkurenční Peugeoty a následně zejména Škodovky a z tratí se vytratilo. Od té doby Italové o rally moc zájmu nejevili, možnou první vlaštovkou změny trendu byl Abarth 124 Rally RGT, jenž se spolu s vozy Porsche objevuje v rámci kategorie GT. Díky třídě R4, pro kterou vyvinula francouzská Oreca přestavbový kit a díky týmu Milano Racing se však v příští sezóně jedna soutěžní čtyřkolka od Fiatu v rally objeví. Sice pod názvem MR 500X R4, ale základ speciálu bude v sériovém modelu od italské automobilky. Po zájemcích o kit R4 z mimoevropských destinací je tomu tak poprvé, co se o stavbu R4 zajímá tým ze starého kontinentu.
Foto: Milano Racing
Milano Racing, který se mimochodem letos představil na Barum Czech Rally Zlín, kde jej reprezentoval Raphael Astier, který i díky zlínské výhře v rámci GT Cupu vybojoval letošní celosezónní primát, se plánuje posunout dále a právě FIAT 500X byl vyvoleným vozem. Ten by se dle představ týmu měl zacílit zejména na francouzský šotolinový šampionát a taktéž mistrovství Evropy. Že je projekt poměrně blízko realizaci svědčí i zveřejněné data prvních testů, když by vůz měl být poprvé testován v posledním kvartále letošního roku a první speciály by zájemcům měly být k dispozici začátkem roku 2019.
Foto: Milano Racing
"Celý tým Milano Racing cítí velkou radost a hrdost z toho, že může společně s Orecou připravovat MR 500X R4. Máme velkou důvěru v budoucnost vozů R4, jedná se o ambiciózní a smělý projekt, kterému dáváme velkou důležitost. Třídy R4 nabízí dobrou příležitost pro mladé jezdce, kteří chtějí s omezeným rozpočtem závodit se čtyřkolkou. Již nyní pracujeme na přípravě národních a mezinárodních programů pro rok 2019 a nemůžeme se dočkat, až vystartujeme do prvních soutěží," zní z týmu Milano Racing.
Foto: Milano Racing
Několik slov k první evropské spolupráci dodává i Jean-Philippe Eddaïkra, ochodní ředitel Oreca Group: "Se spolupráce s Milano Racing máme velkou radost. Zaprvé kvůli tomu, že se jedná o první francouzský tým, který se zapojuje do třídy R4 a také kvůli tomu, že jsme skoro sousedé a pozorně jsme sledovali cestu tohoto rodinného týmu k úspěchům. Důkazem toho je jejich výsledek z minulého týdne. Po rozhodnutí francouzské federace ohledně třídy R4 v národních rally si jsme jistí, že tato spolupráce povede k řadě dalších. "
Nechci být za šťouru, ale on ve třídě R4 vůbec někdo jezdí ? Já to teda moc nesleduji, ale žádný zajímavý výsledek jsem nezaregistroval. Ale možná se jen pletu a je to zajímavá a všemi sledovaná třída a ten ignorant jsem já...
i staří mazácí, jako třeba Fox, se zamotali do toho guláše, kterej FIA míchá ve třídách...
tato R4 nemá vůbec, ale vůbec nic společnýho s kitem R4, který se rouboval na vozy třídy N4, jak FIA nazývala produkční auta, tohle je úplně jiná cesta a budou to úplně jiný auta, otázkou je, jak moc se to uchytí, když jenom ten kit bude stát tolik, co stávalo slušný produkční auto...
Jak pise novej, nema to spolu nic spolecneho, proto jsem psal "R4 v aktualni verzi" - proste je to uplne nove trida aut, ktera ma ale stejne oznaceni jako zmínene rozsireni N4 (PV, třída 3 nebo jakkoliv chcete byvala "velká" eNka nad 2 litry znacit....).
Takže "nová" R4ka je "kit", sada obsahující v podstatě hlavně přestavbu pohon 4x4, který by měl jít napasovat do automobilů různých značek a udělat tak z "jakéhokoliv obyčejného" auta rallyovou čtyřkolku. Pokud jsem pochopil správně, tak homologovat to pujde "individuálně", takže stačí postavit i jen 1 kus - něco jako Porsche pro třídu GT.
Taky máte ten neodbytný pocit, že FIA usilovně pracuje na likvidaci toho mála, co ještě má něco společného s původní myšlenkou rallye ?
Fajn by bylo, kdyby se vrátila původní idea rallye - soutěž v rychlosti, spolehlivosti a výdrži sériových nebo lehce upravených vozů, které si s minimálními náklady může pořídit prakticky kdokoliv, bez potřeby ty speciální díly vyvíjet, počítat, vymýšlet. To by najednou bylo panečku talentů. Na jednu stranu se FIA snaží dalšími a dalšími nesmyslnými nápady snižovat cenu závodění vymýšlením rádoby úsporných kitů, které stejně stojí majlant a na druhou stranu vypisuje třídy, které se sériovou produkcí nemají nic společného.