22. 1. 2021 16:21 − 39885× − 126

A co na to ti, kterých se to týká…

Co na případné omezení bodování v MČR od sezony 2022 nejen pro vozy WRC a S1600 říkají závodníci?

Světem internetu teď rezonuje téma případného omezení možnosti bodování pro vozy s propadlou homologací FIA do MČR. Jak se na to dívají závodníci z domácí špičky?

Jan Kopecký: Mrzí mě to kvůli Vencovi, který si přivezl pěkné auto. Souboje s ním byly loni pěkné. Po sportovní stránce je to ale trochu jako v boxu, když do ringu nastoupí atletický kluk proti těžké váze. Jsem radši, když proti sobě bojují vyrovnaní soupeři se stejnou technikou.

Martin Vlček: Bohužel se při tomto rozhodování projevují zájmy různých skupin, které pronajímají, a nebo vlastní vozy R5. Já osobně vlastním jak R5, tak i S1600 a s WRC jsem závodil. Tato auta jednoznačně do šampionátu patří. Jejich omezením by utrpěla popularita sportu. Jsou zajímavá a diváky baví.

Vojtěch Štajf: O chystaném omezení se mluvilo v kuloárech už v průběhu loňského roku. To původní pravidlo ohledně bodování vozů WRC, vyrobených do roku 2006 a registrovaných v ČR do konce roku 2014, mělo tehdy ochránit investici Karla Trněného, Jaromíra Tomaštíka a Honzy Dohnala. Ze strany Autoklubu to bylo loni prezentováno tak, že historicky se po požáru prvního Focuse Honzy Dohnala v Hustopečích udělala na Autoklubu ČR gentlemanská dohoda, že Honza může obnovit shořelé auto s tím, že s ním pak pojede jen on. To podle Autoklubu tedy prodejem auta Vaškovi Pechovi přestalo platit a ostatní jmenovaní již vozy WRC nedisponují. Obecně se ale navrhované omezení bodování aut s propadlou homologací týká ale i jiných aut a například kluků se staršími Feliciemi je mi líto, stejně tak to zřejmě sníží atraktivitu vozů Proto, do kterých někteří již investovali. Co se týče WRC, tak já jako provozovatel týmu s vozy Rally 2 vnímám, že se v šampionátu porovnává neporovnatelné a škodí to zejména v obchodní a komunikační rovině. Z hlediska sponzorů a nezasvěcené veřejnosti se těžko rozpozná rozdíl mezi jednotlivými kategoriemi aut a podle zpráv z médií to může vypadat, že jezdec, s 15 let starým autem, porazil všechny s nejmodernějšími speciály. Jako jezdci mně to ze sportovního hlediska tolik nevadí, protože Venca Pech pojede na špičce s čímkoliv, ale jako provozovateli týmu, který investoval a pronajímá vozy R5 mi to vadí. To není nic proti Vencovi Pechovi. Z hlediska národní sportovní autority ale toto rozhodnutí chápu, protože Autoklub chce u nás do budoucna etablovat pro bodování výhradně třídy od Rally2 po Rally5. Je určitě dobře, že Autoklub nerozhodl překotně o vyřazení Vaškova auta už pro letošek, protože to by k Vencovi nebylo fér. Takto bude mít rok na přemýšlení, co dál.

Filip Mareš: Já osobně se startem těchto vozů problém nemám. Po sportovní stránce to byly napínavé souboje a omezením utrpí sport. Pokud už by k takovému omezení ale mělo dojít, tak bych to s ohledem na týmy, kterých se to týká, avizoval více než jednu sezonu dopředu.

Jan Černý: S navrhovaným omezením možnosti bodovat pro vozy WRC souhlasím. Václav využil loni příležitost skvěle, a získal titul. Splnil si tedy cíl. Znám dobře WRC i R5 a vím, jaké jsou mezi nimi velké rozdíly. Auta jsou hodně rozdílná a neměla by se porovnávat v absolutní klasifikaci. Jsem ale rád že všechny tyto krásné vozy budou nadále závodit a dělat všem jezdcům a hlavně fanouškům nadále radost. Za mě tedy navrženým souhlasím.

Jan Dohnal: Nesouhlasím s tím a to z mnoha důvodů. Líbilo by se mi, kdyby se šampionát otevřel i pro další auta nejrůznějších specifikací a klidně i nová WRC. Bylo by fajn, když by o absolutní titul mohla bojovat různá auta a samozřejmě pak bodovat i ve svých kategoriích ve smyslu „absolutního pořadí a jednotlivých tříd“. Celý rok jsme závodili s S1600 a nemyslím si, že toto auto je patentem na výhru. Budu moc rád, když si kdokoliv další podobné auto přiveze a bude s ním bojovat proti nám a ostatním autům ve 2WD. Věřím, že budou spokojeni i diváci a šampionát bude atraktivnější. Omezení bodování v MČR pro WRC beru hodně osobně. V roce 2014 jsme nové předpisy jako celý tým vzali jako příležitost zkusit něco nového a někam se posunout, něco zažít. Jedni z mála jsme to využili a splnili si sen závodit s WRC. Dobře si pamatuji komentáře naší špičky jak to může být v rukou špičkového jezdce sice rychlé, ale určitě ne spolehlivé! Tuto příležitost měl tehdy každý. Někteří z těch, kteří tuto příležitost nevyužili, ale nás teď chtějí trestat za to, že jsme velmi tvrdě pracovali 5 let a připravovali jsme v soukromém týmu vůz špičkově fungující WRC. Doporučil bych všem, kdo vidí WRC jako jednoznačnou výhodu, aby si toto auto od někoho pronajali a poznali, jak složité je to auto udělat rychlé a spolehlivé. Pak ať se k tomu vyjadřují! Nelíbí se mi, že v rally komisi toto omezení prosazují lidé, kteří sami provozují a pronajímají vozy R5 nebo dokonce aktivně závodí! Takový lidé by neměli ovlivňovat pravidla tohoto sportu a omezovat tím svou vlastní konkurenci! Loňská sezona byla podle mě nejnapínavější za pět nebo šest let a konečně se zase závodilo o první místo. Byl to obrovský tahák pro lidi a máme jednoznačně pozitivní ohlasy od mnoha lidí. Ti, co teď toto omezení prosazují, by si měli uvědomit, že Václav by je porážel, i kdyby jel v R5. Pro ně by se vůbec nic nezměnilo!

Petr Semerád: Můj postoj je takový, že vozy kategorie WRC a S1600 jsou velkou atrakcí na našich tratích a bylo by mi líto, kdyby z nich tato auta zmizela. Po sportovní stránce toto rozhodnutí chápu, ale na druhou stranu s ním moc nesouhlasím. Je tu velké množství vozů R5, ale absolutně je porazilo WRC, které je potřeba zdůraznit, že se už z principu s vozem R5 nedá pořádně srovnávat. Pokud do “15 let starého auta” sedne pan pilot, jako je Vašek Pech, tak se rozhodně nedá divit, že s tím je schopný porazit továrnu. Ty auta jsou technicky velmi rozdílná. Takže po této stránce chápu, že se to někomu nemusí zamlouvat. Domácí matador + špičková technika udržovaná v maximální kondici ve formě vozu o jednu kategorii výš (ačkoliv staršího) = co nejvyšší šance na úspěch. Na druhou stranu s tímto návrhem ale nesouhlasím. Souboje o čelo z loňského roku tady pomalu půl dekády nebyly a moc by mě mrzelo, kdybychom o takové skvělé, napjaté a vzrušující souboje přišli vinou takto okatých změň předpisů hned po vítězné sezóně Vaška s Petrem. Když už by to muselo být, tak za mě s delším předstihem než 1 rok. Představte si, že investujete do nákupu vozu, vývoje a vybavení XY milionů korun a někdo Vám to hned po druhém roce zakáže.

Václav Pech jun. : Můj názor je jasný. Já i celý náš tým chceme s naším autem jet dál bez nějakých omezení.

Komentářů celkem: 126
22. 1. 2021 18:5221
0 0
Původně napsal Merta888
já bych taky teda ještě jednu věc..Pan Štajf udává,že sám investoval a pronajímá vozy R5 a tak mu to vadí.Takže když já budu mít například restauraci s bulharskou kuchyní a naproti bude mít někdo restauraci s českou kuchyní do které mu bude chodit víc lidí a bude tedy více vydělávat,tak to znamená,že já si pujdu stěžovat na nějaký úřad který má gastronomické podniky na starosti jak strašně je to nefér,i když ten majitel české restaurace vlastně nedělá nic nezákoného?smajlík
Presne tak !
22. 1. 2021 18:5422
1 0
Původně napsal ladaalois
Já moc nechápu vetu Honzy Černého, že by se R5 neměla porovnávat s WRC v absolutní klasifikaci. Takže když budu tak super, že s R2 vyhraju absolutně, tak bych taky neměl dostat body, protože jedu s neporovnatelnym vozem? Kdo tohle rozhodnutí chápe, tak za a) má v tom sám obchodní zájem, nebo za b) je to zavistivec, který neměl koule na to si sám v roce 2014 pořídit WRC. Je to strašná škoda pro tenhle sport. Bohužel už to zazivame podruhé.
A to b) je právě ten problém. Nabídka těch aut se uzavřela v roce 2014. Kdo přišel později, už neměl šanci vůz obdobných parametrů získat. Tahle anomálie (vpodstatě monopol) nemá mít vliv na boj prestižní titul absolutního mistra.
22. 1. 2021 18:5623
3 0
Ať si udělá Kresta se Štajfem privátní šampionát, pak budou mít plné korýtka a bude dobře.
22. 1. 2021 19:0824
3 8
Cely ten clanek je vytrzeny z kontextu. Cely problem je v tom, ze NIKDO JINY NEZ PECH NEMUZE s takovym WRC jezdit. Protoze nejde registrovat. Takze pan Pech ma neco, s cim nikdo jiny nemuze zavodit i kdyby mel miliardu. A to je nefer nemyslite?
22. 1. 2021 19:0925
10 0
Původně napsal Pawel
Cely ten clanek je vytrzeny z kontextu. Cely problem je v tom, ze NIKDO JINY NEZ PECH NEMUZE s takovym WRC jezdit. Protoze nejde registrovat. Takze pan Pech ma neco, s cim nikdo jiny nemuze zavodit i kdyby mel miliardu. A to je nefer nemyslite?
Tak to měli udělat obráceně a auta povolit, nemyslíš?
22. 1. 2021 19:1226
0 0
Monte Christo..
Jsi trochu mimo mísu..
Štajf a Černý jsou řiťolezci, s tím souhlas.
Zapomíná se na jedno. Škodovka jako fabrický auto, by nemělo nikdy jet v poli s ostatníma. Mají natestovano asi jako všichni dohromady co jedou s ostatníma R5. A to fakt se nedá porovnat. Škodovka by nyní měla vrátit všechny tituly a držet ústa. Kdyby jezdily jen auta fabrický, tak jo. Ale vytahovat se na soukromniky, to fakt ne. Plivu na ně..
22. 1. 2021 19:1327
4 0
myslím, že veškerá regulace je naprd.. samozřejmě nějaký pravidla a omezení být musí, nicméně bych nezakazoval žádný typ vozu...Přeci smyslem závodění bylo vždy postavit vůz, co nikdo jiný nemá a bude nejrychlejší, to je přeci podstata motosportu-být nejlepší...
22. 1. 2021 19:1728
4 0
Nechtěl jsem se k tomu vyjadřovat, ale musím. Nevidím jediný důvod, proč by se zrovna ta nejhezčí auta měla zakazovat. Za pár let tu budou jezdit ty vysavače, tak aspoň do té doby jsme si mohli užívat krásný závody. A k té absolutní klasifikaci --> to by si mohli stěžovat i kluci ve světě v R5, že nemají na WRCa. Od toho jsou snad ty třídy, ne?
22. 1. 2021 19:1829
0 0
Původně napsal mentor
myslím, že veškerá regulace je naprd.. samozřejmě nějaký pravidla a omezení být musí, nicméně bych nezakazoval žádný typ vozu...Přeci smyslem závodění bylo vždy postavit vůz, co nikdo jiný nemá a bude nejrychlejší, to je přeci podstata motosportu-být nejlepší...
Naprosto souhlasím.
22. 1. 2021 19:1830
4 0
Jak je někde uvedeno jméno Regner, tak se dá očekávat "prásárna" největšího kalibru. A pan Kresta také nezklamal...
Celkově je to hnus, v Itálii můžou od letoška ve velkém mistráku bodovat i WRC, francouzskej mistrák jezdí WRC už roky...jen u nás pár starých struktur /soudruh syčák Regner a jeho familie/ a pár přizdisráčů zkazí všechno dobré!!!!!!
22. 1. 2021 19:1931
4 0
Původně napsal Pawel
Cely ten clanek je vytrzeny z kontextu. Cely problem je v tom, ze NIKDO JINY NEZ PECH NEMUZE s takovym WRC jezdit. Protoze nejde registrovat. Takze pan Pech ma neco, s cim nikdo jiny nemuze zavodit i kdyby mel miliardu. A to je nefer nemyslite?
Myslím, ze je v ČR víc registrovaných WRC ( Fabia, Octavia, Corolla, Impreza a tak... )
22. 1. 2021 19:2132
6 0
V prvé řadě patří poděkování Petrovi, že tyto ohlasy nasbíralsmajlík
Za sebe říkám, že mě nepřestává udivovat, jak lidé zasvěcení, ba dokonce někteří jezdci špičkové úrovně, s vážnou tváří volají po eliminaci rozdílnosti (často pod rouškou snahy o vyšší spravedlnost a o vyšší sportovní úroveň). Vždyť rozdílnost je naprosto běžná i v jednotlivých třídách. Jak se asi svého času závodilo panu Roubíčkovi ve třídě 8, když zde se svojí relativně civilní první generací clia bojoval proti nabušeným "tajpárům" a renaultům novější generace o výkonu přes 200 koní? Technický sport je zkrátka o rozdílech, neboť zcela vyrovnaných podmínek nejde dosáhnout nikdy. Buď to můžeme akceptovat nebo budeme vymýšlet nejrůznější restrikce, které bohužel zpravidla vždy poškozují sport.
22. 1. 2021 19:2233
2 1
tak schválně, tipne si tu někdo, kdo ze zdejších diskutujících je ze Zlína a okolí? smajlík
22. 1. 2021 19:2434
4 0
A co to Kopejda mele o stejný technice je taky k zblití!!! Když narychlo fabrika homologovala "rychlejší" převodovku a chtěli jí i soukromníci, tak jim ve fabrice ukázali akorát vztyčený prostředníček. Doufám, že se se brzo otevřou zase hranice a budeme moci jezdit na závody do Itálie. Tam je svět ještě v pořádku...
22. 1. 2021 19:2535
2 0
Sport i divák utrpěl bylo pěkné vidět to nadšení lidí kolem trati. Teď půjdou v servisu kolem Štajfa i Černého a budou mít protažené ksichty to si tedy chlapci ponesou sebou hodně dlouho.
Krestu sportovně uznávám,ale ptám se bylo mu to zapotřebí?
22. 1. 2021 19:3136
7 0
Zrovna pánové Štajf a Černý. Černý, kterej se jak vidno z jeho Insragramu, připravuje celej rok jak jezdec MS a pak mu dává Venca (kdykoliv, i když jel s R5) kterej sleze z firemní Tatry. O Štajfovi nemluvě. Ale ono se uvidí v nadcházející sezóně, aby kluci vůbec byli v top 5, pochybuji, kort jestli pojede Semerád a Stříteský. A s Kopeckým taky smutná pohádka, ono totiž mít jediný tovární auto a nacouvat s nim před každou sezonou víc, než ostatní najedou za celej rok popředu, to nikdy nebyla extrémní výhoda, že ne? Zvracim jak se ukázaly charaktery některých.
22. 1. 2021 19:5237 Upraveno 19:56
0 4
Původně napsal prstik
Původně napsal Pawel
Cely ten clanek je vytrzeny z kontextu. Cely problem je v tom, ze NIKDO JINY NEZ PECH NEMUZE s takovym WRC jezdit. Protoze nejde registrovat. Takze pan Pech ma neco, s cim nikdo jiny nemuze zavodit i kdyby mel miliardu. A to je nefer nemyslite?
Tak to měli udělat obráceně a auta povolit, nemyslíš?
A ceho by se dosahlo? Ze vsichni investici do R5 splachnou do zachodu a poleti si porizovat WRCa? Me proste vadi zavadejici dotazovani, ve kterem chybi kontext cele situace. Pak tady vznikaji nesmyslne vasne, protoze drtiva vetsina nezna a neuvedomuje si vsechny souvislosti. Ale hulaka nad tim, ze se neco zakazuje. A to ze tento zakaz dava ve vsech souvislotech smysl absolutne nikdo nechape.
22. 1. 2021 19:5338
0 1
Původně napsal Novej
tak schválně, tipne si tu někdo, kdo ze zdejších diskutujících je ze Zlína a okolí? smajlík
Ja su od Plznesmajlík
22. 1. 2021 19:5339 Upraveno 19:54
3 0
Je to strašidelný, Honza Dohnal měl narozdíl od ostatních koule rozjezdil u nás zasloužilou ojetinu, ke které byla většina skeptická, teď ten stroj vyhrál republiku, tak bude lépe ho zakázat.
To přirovnání, co uvádí Jan Kopecký není relevantní, v rally těžké váhy ne vyhrávají a také jde o věk, ten který měl v posledních letech největší výhody, by se měl zdržet hlasování.
Samozřejmě souhlasím s Honzou Dohnalem ať jede každý s čím co má, pokud to kdy mělo homologaci.
Až Tomáš Enge se svým RS2000 vyhraje tytul, tak ho diskvalifokují za ne fér.
22. 1. 2021 19:5640
4 1
Pawel: fakt se přestaň starat o to, do čeho kdo chce dát, nebo už dal, svý peníze, nech to na nich a neraď ani druhejm, tak jak jsem tě poznal, jsou chytřejší než ty smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!