Petr Eliáš - PR - eWRC.cz
24. 1. 2021 11:45 − 30785× − 86

Bylo nebylo s jedním WRC – rozhovor s Janem Dohnalem

Jan Dohnal letos získal tilul mistra ČR ve dvoukolkách a jeho tým provozuje jak vůz S1600, tak i WRC.

Honzo, nebudeme dělat žádné konspirace a tajemství a narovinu uvedeme, že jsi mě požádal, abych s tebou udělal rozhovor. Co tě k tomu vedlo?

V posledních dnech, kdy byla zveřejněna informace o tom, že se od roku 2022 chystá omezení možnosti bodovat pro vozy s propadlou homologací FIA jsem nucen odpovídat na desítky telefonátů přátel, sponzorů a známých, jak to tedy vlastně je? Protože se celá kauza velmi citelně dotýká mého týmu, tak jsem se rozhodl zareagovat a některé věci vysvětlit a popsat. V našem týmu se staráme o mistrovský Ford Focus WRC, se kterým loni Václav Pech zvítězil v MČR v rally a získal titul. S autem nám pomáhají kluci od Vaška. O mé Clio S1600 se stará Hlubošský tým Brynda Racing, protože nám na něj už nezbývá kapacita.

Co se podle tebe v roce 2014 událo, že jsi se rozhodl pořídit a do republiky přivézt Ford Focus WRC?

Pokud se podíváte zpět do tohoto roku, tak si jistě vzpomenete, že velký, tehdy ještě mezinárodní mistrák (MMČR) upadal a na startu se mnohdy objevovalo třeba jen čtyřicet aut. Jednodenní sprinty byly mnohem lépe obsazované a na Autoklubu ČR se zrodila skvělá myšlenka, že je třeba velký mistrák zatraktivnit. Přišel tak o status mezinárodního mistrovství a stalo se z něj mistrovství české republiky v rally (MČR) s pouze národními řády a předpisy a uvolnila se cesta pro starty vozů různých specifikací vč. WRC. Jak se později ukázalo, tak šlo o velmi dobré rozhodnutí, kdy v „novém“ MČR začalo startovat mnohem více různých aut. Současně s tím se ale v té době vymyslelo omezení, že startovat mohou jen vozy WRC s datem první homologace do roku 2006, které se do ČR dovezou a přihlásí na RZ do konce roku 2014. Měl se tím omezit dovoz nových WRC ze světa a zároveň bylo umožněno „dojezdit“ stávající auta, která již v ČR byla. Je potřeba podotknout, že mnoho takových aut tady tehdy již bylo a mohly startovat běžně ve sprintech, volných podnicích a následně i v „novém“ MČR, jak se tomu nakonec i dělo. Všechna tato auta byla jednoznačným obohacením šampionátu soudím podle ohlasů, které byly z různých stran.

Váš tým se rozhodl přivézt Ford Focus WRC. Přemýšleli jste tehdy o tom, že je to auto na boj o titul?

Ano, bylo to sice trochu šílené a obtížně realizovatelné protože do konce roku 2014 zbývaly asi jen dva měsíce, ale nakonec jsme do toho šli! Zpětně musím poděkovat hlavně Standovi Kafkovi a Pavlovi Štípkovi za informace a výklad tehdejších pravidel. Na boj o titul jsem rozhodně nemyslel. Takové ambice jsme nikdy neměli. Necítil jsem se na to ani jezdecky a ani jsem nepředpokládal, že dokážeme držet krok s tehdejší špičkou. Jako tým jsme se rozhodli, že touto cestou půjdeme a splníme si sen, kdy jsme se na tahle špičková auta dívali ve světě a nebo třeba doma v rukách například Milana Doláka. Měl jsem štěstí na kamaráda/investora, který byl ochotný auto zafinancovat a já jsem proti tomu zastavil část rodinného majetku, který jsem měl. Podobnou možnost měl v té době každý. Každý si mohl přivézt WRC s datem první homologace do roku 2006 a jít závodit. Stálo nás to obrovské peníze, ale to by stála i nová technika, šlo spíš o zážitky. Vynaložili jsme spoustu energie, ztratili spoustu nervů, ale pořád jsme měli obrovské odhodlání dostat to auto do kondice, aby bylo nejen rychlé, ale i spolehlivé. Týdny jsme sháněli, jezdili po Evropě a nakonec jsme byli i dvakrát osobně u Malcolma Wilsona v M-Sportu.

Nebáli jste se toho, že vyhodíte peníze z okna a pořídíte auto, které bude drahé a bude těžké jej udržet spolehlivé?

Byl to risk, ale my jsme to zkusili, protože to prostě byl náš závodnický sen řídit WRC. Velmi dobře si pamatuji shodné názory naší kompletní špičky jak může být staré WRC sice v rukou špičkového pilota rychlé, ale při jeho složitosti bude velký problém udržet ho spolehlivé. Vzpomínám si, že tady jezdil například Jaromír Tomaštík s Imprezou, Karel Trněný se Škodovkou. Kompletní domácí špička včetně Václava Pecha i Jana Kopeckého se v té době také vyjádřila, že starší WRC jsou sice pěkné, ale technicky náročné, drahé a dnešní R5 už mají především podvozky na takové úrovni, že jsou R5 rychlejší. Pro mě to byla ale především výzva, líbila se mi ta neskutečná technika, která je z mistrovství světa a toužil jsem to zažít.

S autem jsi závodil poměrně úspěšně, ale na pódiová umístění jste museli docela dlouho čekat. Přesto jste záhy pořídili druhé auto. Proč?

S autem jsme na bedně skončili poprvé až v Hustopečích 2016. Naučit takové auto jezdit, naučit se ho ovládat a nastavit jej na české cesty nebylo nic jednoduchého. Je to WRC a lze tam nastavovat a upravovat desítky parametrů. Vzpomínám si na humornou situaci z Bohemky 2015, kdy s námi byl engineer na „šasi“ a já s ním chtěl řešit nastavení mezinápravového diferenciálu, protože jsem nebyl nadšený jak auto zatáčí v dlouhých prudkých zatáčkách na RZ Vinec. Jen se usmál, otevřel notebook a zeptal se: „Co mám upravit“? Koukal jsem se na něj jako blázen a nechápal co po mě chce? Otevřel tabulku, řekl mi, že může upravovat 180 parametrů jen na centrálním diferenciálu a znovu se zeptal, kterým má začít? Nakonec mi vysvětlil, že v M-Sportu byl jen jeden pilot, který si troufl měnit nastavení centrálního diferenciálu a to Marcus Grönholm po natestovaných 2500 km! Oba jsme se zasmáli a bylo to vyřešené… Občas jsme odstupovali i na technickou závadu. Tehdy nikdo neměl důvod rozporovat to, že bodujeme do MČR. Druhé auto jsme koupili spíš jako sadu náhradních dílů, kdy jsme po celé Evropě sháněli náhradní díly pro naše stávající auto. Postupem času jsme ale změnili plány, a i z druhé „sady náhradních dílů“ jsme nakonec postavili funkční auto, které ale už bylo do ČR dovezené v roce 2016 a nemohlo tedy startovat v MČR, ale jen ve sprintech a v zahraničí, kam jsme jej občas pronajali zákazníkům.

Pak přišly Hustopeče 2018 a požár vašeho Fordu Focus WRC…

To datum si budu pamatovat celý život…Když vám lehne popelem mnoho milionů korun u auta, které není pojištěné a nemáte jej ještě ani zaplacené, tak to není veselá příhoda. Mysleli jsme tehdy, že končíme. Pak jsme ale začali přemýšlet, co dál. Na dílně nám stálo auto podobné specifikace, ale bez možnosti bodovat do MČR. Obrátil jsem se tedy na Autoklub ČR s prosbou o udělení výjimky, abych s tímto vozem mohl startovat dál, jako náhradou za ten shořelý. Na jednání byli tehdy přítomni za Autoklub ČR Jirka Valenta, Tomáš Kunc a Standa Kafka, kterým ještě jednou děkuji za ochotu a čas, který mi věnovali. Tehdy jsem je žádal o výjimku ze stávajících pravidel. Výjimka mi nebyla udělena a já to více méně chápal. Bylo by hodně kontroverzní povolovat jednomu jezdci něco, co nemohou ostatní. Obrátili jsme se proto následně na M-Sport k Malcolmovi Wilsonovi s žádostí o pomoc. Karoserie vozu je výměnný náhradní díl a my jsme se svolením výrobce M-Sport a se svolením Ministerstva dopravy ČR, které je odpovědné za registraci závodních vozů, provedli výměnu karoserie, kterou nám M-Sport potvrdil. V zákoně je doslovně napsáno, že pokud je karoserie dodávána jako plnohodnotný náhradní díl, tak ji lze vyměnit! Vše jsem tehdy řešil i s právním zástupcem. Naše shořelé WRC tedy bylo zcela legálně vráceno na české rychlostní zkoušky. Vše jsem velmi pečlivě dodržoval a postupoval přesně podle pokynů výrobce a ministerstva. Věděl jsem, že to může vzbudit rozruch, ale vše bylo čisté, podle pravidel a všechno následně akceptoval i Autoklub ČR. Auto tady normálně startovalo až do loňského roku. Rezolutně tedy odmítám úvahy o tom, že jsme něco zfixlovali, někoho podvedli a nebo něco zmanipulovali! Byli jsme pod drobnohledem a nic takového bych si nikdy nedovolil!

Honzo, dnes zaznívá i argument, že aktuální mistr Václav Pech tady má vlastně monopol a dnes si nikdo nemůže vůz WRC pořídit, aby s ním mohl bojovat. Jak to vidíš ty?

Předně, tu šanci si tento vůz pořídit měl úplně každý. Celá špička to odmítla, ale to bych se opakoval… Auta WRC která mohou startovat v MČR tady byla a dodnes ještě jsou. Nevím o žádném Fordu Focus stejné specifikace, ale o mnoho jiných autech ano. Roman Odložilík měl Focuse před koncem roku 2014 dokonce v Praze, ale nakonec od pořízení odstoupil. Netuším v jakém stavu a kondici jsou ostatní auta, ale jsou tady! Navíc se dají pronajmout a každý tedy může ukázat jakou tím získá výhodu! Každý může investovat, vyvíjet, testovat a od základu stavět/repasovat stejně jako jsme to udělali my! O Imprezy 2006 a 2007 Jardy Tomaštíka byl dokonce takový zájem, že je raději prodal! Přitom šlo o mistrovské auto ze sprintů! Osobně bych byl nejraději, kdyby tady nebylo žádné omezení a mohla by tady jezdit WRC, jaké chcete. V MČR by mohla jet auto jako jel např. Míra Tarabus letos na Vyškově nebo jako jezdí Jaro Melichárek ve sprintech a sem tam by se určitě ukázal někdo, kdo by si chtěl tuto techniku zkusit. Věřím, že pro šampionát i pro diváky by to bylo vítané oživení.

Co pak ale jezdci s vozy R5. Nemyslíš si, že by byli poškozeni? Někteří mluví o zmařených investicích…

Nevidím důvod, proč by se měl někdo cítit poškozený. Ta auta by dále startovala, bodovala jak v absolutním pořadí, tak ve třídě… Dále by se normálně pronajímala a jsem přesvědčený o tom, že by stále bojovala o vítezství a bednu. Určitě by jim neklesla hodnota kvůli tomu, že by v mistráku startoval někdo s jiným autem. To je přeci absurdní. Myslíte si, že v inzerci by se objevila sleva na Fabii R5, protože Pech nebo Dohnal jede s WRC? Tyhle úvahy vůbec nechápu. Navíc auta R5 jsou nesmírně rychlá a jsou jednoznačně schopná porazit drtivou většinu pilotů v Čechách, kteří by řídili WRC! Václav Pech vyhrál pouze dva, slovy dva závody! Jeden o šest vteřin a druhý o pět vteřin. Navíc po neuvěřitelném výkonu z jeho strany, kdy se většina RZ jela s Honzou v desetinách! O jaké nadvládě vozu WRC se tady bavíme? Osobně si nemyslím, že WRC je zárukou výhry. O tom se může každý přesvědčit a auto si může půjčit a ukázat to. Když se podíváte do statistik od roku 2015, tak zjistíte, že WRC vozy tady startovaly mockrát a i ve sprintech se objevila řádka jezdců s WRC. Většinou to neznamenalo vítězství. Naposledy jsme měli možnost sledovat souboj dokonce nové specifikace Hyundai i20 WRC ve Vyškově, kde proti němu bojoval Petr Semerád s klientskou Fábií R5. WRC prostě není zárukou toho, že vyhrajete a potvrzuje to i Rally Bohemia, kdy sem tým Martina Vlčka přivezl finskou raketu Jari Huttunena s klientskou Hyundai i20 R5. Fin měl na asfaltu odjeto minimum kilometrů, na Bohemce byl poprvé a přesto po první etapě vedl a měl za sebou i tovární Škodovku a i WRC Vaška Pecha. Ale je to pan řidič. O čem tedy diskutujeme? Úplně stejné je to u dvoukolek, kde zase slyším stesky na to, že jedeme se starým KITem, který nemá konkurenci. Není to tak, a rychlí jezdci několikrát ukázali, že KIT pro ně není překážka jako třeba Dominik Stříteský s Peugeotem 208 R2 ve druhé etapě na Pačejově a nebo Švéd Radström, který vyhrál Bohemku ve dvoukolkách s autem Rally 4. Navíc na S1600 není žádné omezení a každý si je sem může přivézt. Chce to jen trochu soudnosti… Osobně budu nejen já, ale i diváci vděčný za každou další S1600 v poli, protože je to hlučný a atraktivní závoďák, který fanoušci milují.

Jaké by podle tebe bylo nejlepší řešení stávající situace?

Teď řešíme WRC, ale toto omezení se týká i jiných aut, které mají propadlou homologaci FIA. Na sport dopadá ekonomická krize a potřebujeme každé auto na startu. Pořadatelé budou počítat každou korunu, aby mohli soutěže uskutečnit. Potřebujeme co nejvíce peněz do sportu a tedy co nejatraktivnější šampionát. Potřebujeme co největší popularitu sportu. Proto jsem jednoznačně za co největší pestrost startovního pole a otevřel bych možnost bodovat do MČR pro všechny vozy. Klidně i nové WRC. V národním šampionátu si pravidla určuje národní sportovní autorita a to je Autoklub ČR. Nemusíme přebírat všechno, co si vymyslí FIA, která prosazuje svoje nově vymyšlené třídy R. V těchto třídách dobře funguje Rally 2 s R5, ale ostatní třídy nemají pořádně auta, která by tam závodila. Automobilky nemají o tyto třídy zájem a podívejte se, co závodí ve třídách Rally 3, Rally 4 a Rally 5. V rally vždy závodila různá auta proti sobě a proto jsou třídy. V absolutním pořadí se ale porovnávají auta různých tříd proti sobě a v tom je to kouzlo. V absolutním pořadí může bodovat R5, produkční Mitsubishi i dvoukolka.

Můžeš se prosím ještě vyjádřit k tomu, jestli byla učiněna nějaká gentlemanská dohoda, že nesmíš WRC prodat a musíš s ním jezdit dál jen ty?

To naprosto popírám a je to úplný nesmysl. Mrzí mě, že tyhle lži zazněly na rally komisi od lidí, kterých jsem si dříve vážil. Bohužel, jsou to lidé, kteří si hájí jen své vlastní především ekonomické zájmy. Je taky zcela evidentní, že se tohle začalo řešit až potom, co Pech vyhrál s WRC absolutně a Dohnal s S1600 ve dvoukolkách. Do té doby to nikomu nevadilo….

Komentářů celkem: 86
24. 1. 2021 14:5821
0 3
Původně napsal MravenecZ
Původně napsal Pawel
Pevne verim, ze se pan Elias se zepta i zastupcu Autoklubu a provozovatelu R5, aby byly inforamce vyvazene. Jinak je to jednostranny nevyvazeny pohled. Ktery bude opet vzbuzovat emoce.
Pan Eliáš už se pane Pawle zeptal. Viz otázka na pana Kopeckého, pana Štajfa a pana Vlčka v předchozím článku. Jsou to podle vás dostatečně oprávnění provozovatelé R5? Stejně tak pana Valentu považuji za oprávněného zástupce AČR. Vy ne, pane Pawle?
Jako novinar byste mel vedet, ze by ted opet mela dostat prostor i druha strana aby se vyjadrila k tomu co zaznelo od pana Dohnala. Jde mi o vyvazenost pohledu, ktere v tom ted nevidim. A neberte si to nijak osobne.
24. 1. 2021 15:0222
3 0
Pawle, jako by si tu R5 mohl dovolit každý... No jako samozřejmě je cenově dostupnější, může si ji asi půjčit víc bohatých lidí, ale podle toho to na těch tratích vypadá. Díky tomu tu máme hodně těch, co několik sezón sbírají zkušenosti, data, poznatky a my diváci čekáme, kdy tedy začnou konečně závodit.
24. 1. 2021 15:0323
3 0
Původně napsal Pawel
Souhlasim s vami Michale, neni na vrcholu. Jen se domnivam, ze vetsina rozhodnuti se dela pod ruznym tlakem poplatnym dobe ve ktere vznikaji. Coz plati i tom, za mne, nestastnem povoleni WRC a S1600.
Vy urcite dobre vite, ze vsechno ma sve souvislosti. Vozy WRC se v narodnich sampionatech zacaly zakazovat. Proc? Protoze byl jejich provoz nesmyslne nakladny a technicka prevaha WRC byla obrovska nad ostatnimi specialy. Poridit si WRC by mohli pouze jedinci, kteri na to meli prostredky. To, ze u nas v letech 2000-2004 jezdilo tolik WRC, melo souvislost v tom, jakym zpusobem se rally financovalo. Po dobe produkcni, ktera byla opravdu nudna prisly kategorie S2000 a R5. Princip techto kategorii je postaveny na tom, ze maji finacni limity pro cenu vozu a dilu. A to je presne proto, aby technika byla dostupna vetsimu spektru lidi. Protoze, koho by bavilo zavodit proti nabusenym WRC jehoz cena je ted mozna 1M EUR. Nikoho, rally by upadla jeste vic. Protoze poridit WRC by v cesku mohl tak jeden tym. Zbytek by mel smulu. Takze by vzniklo demotivacni prostredi.
Mimo jine o tom, jak technicky propracovana je 15 let stara technika WRC mluvi i pan Dohnal v casti o nastaveni diferaku. Je tak jasne, ze technika ve WRC byla uz pred 15 lety uplne jinde nez je ted v R5. Taky proto tenkrat WRC stalo cca 20M Kc. Pro srovnani Fabia R5 stoji cca 6,3 M Kc. Jestli je neco 3x drazsi asi to bude mit duvod.
U nas Autoklub udelal historicky spatne rozhodnuti, kdy umoznil WRC a S1600 reinkarnovat. Protoze nedomyslel, ze nekdo doveze do ceska Focuse WRC 06, ktereho nauci jezdit a hlaven nepocitali s tim, ze do nej sedne pilot ze spicky.
Dohnala na jedne strane chapu, ze je nastvany. Na strane druhe si mel zvazit vsechny rizika, vcetne toho, ze se rozhodnuti muze kdykoliv zmenit na zaklade ruznych tlaku.
A proč to najednou vadí, když doteď prostě bylo WRC dle vyjádření třeba Kopeckého horší? Proč si najednou s... do huby, když tvrdí, že to tak není?
24. 1. 2021 15:0724
2 0
Pawel: teraz tu budu lietat clanky hore dole, aby strany sa mohli vyjadrovat. Strana A povedala ich nazor, Strana B povedala svoj. Myslim, ze tam nie je nejak co dalej riesit, mozeme sa zacyklit a pol roka citat vzajomne reakcie. Obzvlast v case, ked p. Valenta sa vyjadril, ze co komisia prikazala, vlastne asi neplati (aj ked plati).

Samozrejme suhlasim s tym, ze WRC boli ina galaxia..ale uprimne kolko jazdcov z CR jazdilo svet z cias WRC a kolko dnes ? Ziadny jazdec bez 2-3 sezon v aute typu WRC nema sancu v MS prerazit. Kedysi bolo uplne bezne, ze lokalne posadky dokazali porazat a umiestnovat sa vysoko v absolutnom poradi na konkretnych pretekoch MS (Finsko, Korsika, Akropolis ). Poslednych 15 rokov sa vo WRC nepresadil nikto, za kym by dlhorocne nestala tovaren. Nasledny upadok zaujmu a kvality budeme spochybnovat? Doteraz v ČR jazdia a dominuju jazdci, ktorych vychovala generacia WRC.
24. 1. 2021 15:1025
0 0
Původně napsal Milan7506
Původně napsal Pawel
Souhlasim s vami Michale, neni na vrcholu. Jen se domnivam, ze vetsina rozhodnuti se dela pod ruznym tlakem poplatnym dobe ve ktere vznikaji. Coz plati i tom, za mne, nestastnem povoleni WRC a S1600.
Vy urcite dobre vite, ze vsechno ma sve souvislosti. Vozy WRC se v narodnich sampionatech zacaly zakazovat. Proc? Protoze byl jejich provoz nesmyslne nakladny a technicka prevaha WRC byla obrovska nad ostatnimi specialy. Poridit si WRC by mohli pouze jedinci, kteri na to meli prostredky. To, ze u nas v letech 2000-2004 jezdilo tolik WRC, melo souvislost v tom, jakym zpusobem se rally financovalo. Po dobe produkcni, ktera byla opravdu nudna prisly kategorie S2000 a R5. Princip techto kategorii je postaveny na tom, ze maji finacni limity pro cenu vozu a dilu. A to je presne proto, aby technika byla dostupna vetsimu spektru lidi. Protoze, koho by bavilo zavodit proti nabusenym WRC jehoz cena je ted mozna 1M EUR. Nikoho, rally by upadla jeste vic. Protoze poridit WRC by v cesku mohl tak jeden tym. Zbytek by mel smulu. Takze by vzniklo demotivacni prostredi.
Mimo jine o tom, jak technicky propracovana je 15 let stara technika WRC mluvi i pan Dohnal v casti o nastaveni diferaku. Je tak jasne, ze technika ve WRC byla uz pred 15 lety uplne jinde nez je ted v R5. Taky proto tenkrat WRC stalo cca 20M Kc. Pro srovnani Fabia R5 stoji cca 6,3 M Kc. Jestli je neco 3x drazsi asi to bude mit duvod.
U nas Autoklub udelal historicky spatne rozhodnuti, kdy umoznil WRC a S1600 reinkarnovat. Protoze nedomyslel, ze nekdo doveze do ceska Focuse WRC 06, ktereho nauci jezdit a hlaven nepocitali s tim, ze do nej sedne pilot ze spicky.
Dohnala na jedne strane chapu, ze je nastvany. Na strane druhe si mel zvazit vsechny rizika, vcetne toho, ze se rozhodnuti muze kdykoliv zmenit na zaklade ruznych tlaku.
A proč to najednou vadí, když doteď prostě bylo WRC dle vyjádření třeba Kopeckého horší? Proč si najednou s... do huby, když tvrdí, že to tak není?
Ptate se dobre. Ja vam na to ale odpovedet neumim. To je spis dotaz na Kopeckehosmajlík
24. 1. 2021 15:1026
3 0
Původně napsal Pawel
Původně napsal MravenecZ
Původně napsal Pawel
Pevne verim, ze se pan Elias se zepta i zastupcu Autoklubu a provozovatelu R5, aby byly inforamce vyvazene. Jinak je to jednostranny nevyvazeny pohled. Ktery bude opet vzbuzovat emoce.
Pan Eliáš už se pane Pawle zeptal. Viz otázka na pana Kopeckého, pana Štajfa a pana Vlčka v předchozím článku. Jsou to podle vás dostatečně oprávnění provozovatelé R5? Stejně tak pana Valentu považuji za oprávněného zástupce AČR. Vy ne, pane Pawle?
Jako novinar byste mel vedet, ze by ted opet mela dostat prostor i druha strana aby se vyjadrila k tomu co zaznelo od pana Dohnala. Jde mi o vyvazenost pohledu, ktere v tom ted nevidim. A neberte si to nijak osobne.
Děkuji za ponaučení. Pokusím se jim řídit. Jak dlouhý časový horizont pro reakci “druhé strany” byste si představoval? Rozhovor s panem Dohnalem vyšel v 11:45 a zhruba ve 12:10 jsem poslal soubor otázek jednomu velkému týmu provozující R5. Tak jen abych věděl, jestli je to brzo a nebo pozdě a případně “druhou stranu” vyzval, aby se s odpovědí neloudala, protože na její odpověď čekají dychtivý fanoušci rally. Věřím pane Pawle, že vás moje odpověď uspokojila a, že množství článků k tématu, které jsem za posledních několik dni vyprodukoval, je možné brát za dostatečné. Jsem si také jistý, že z těchto článků necítíte, že bych stranil nějaké ze stran sporu. Velmi si vážím inteligentních čtenářů a zejména pak závodníků a pana Valenty, že se nebáli vyjádřit svůj názor, i když mohli očekávat, že nemusí být většinově přijat.
24. 1. 2021 15:1127
3 0
Původně napsal Pawel
Původně napsal MravenecZ
Původně napsal Pawel
Pevne verim, ze se pan Elias se zepta i zastupcu Autoklubu a provozovatelu R5, aby byly inforamce vyvazene. Jinak je to jednostranny nevyvazeny pohled. Ktery bude opet vzbuzovat emoce.
Pan Eliáš už se pane Pawle zeptal. Viz otázka na pana Kopeckého, pana Štajfa a pana Vlčka v předchozím článku. Jsou to podle vás dostatečně oprávnění provozovatelé R5? Stejně tak pana Valentu považuji za oprávněného zástupce AČR. Vy ne, pane Pawle?
Jako novinar byste mel vedet, ze by ted opet mela dostat prostor i druha strana aby se vyjadrila k tomu co zaznelo od pana Dohnala. Jde mi o vyvazenost pohledu, ktere v tom ted nevidim. A neberte si to nijak osobne.
Meleš tady už 4 dni pořád to samý, už mě to unavuje, pochop podstatu věci, sport se dělá pro diváky a 99% lidí tady chce vidět nejatraktivnější auta a to jsou WRC a ty si tady pár lidí nepřeje jen kvůli svému byznysu a nepřímo je zakazuje(že můžou jet bez abs.pořadí je pěkný nesmysl) tak už se prober.
Jen
24. 1. 2021 15:1128
0 0
Vyvoj jde raketove dopredu a stare vozy byt vecholne kategorie bezne prekonavaji nova technicky vyspela auta. Nazory spicky v roce 2014 a jejich ochota tuto techniku tenkrat poridit mluvi za vse. Z techto duvodu ke Vas nazor Pawle vytrzen z kontextu. Navic zaominate na moznost spicky dokazat to same co H.Dohnal a V.Pech. Auta tu jsou, tak pojdme k´uci na to! My divaci budeme vdecni!
Jen
24. 1. 2021 15:1229
0 0
Vrcholne, je, zapominate, kluci
24. 1. 2021 15:2630 Upraveno 15:28
3 0
Původně napsal Pawel
Souhlasim s vami Michale, neni na vrcholu. Jen se domnivam, ze vetsina rozhodnuti se dela pod ruznym tlakem poplatnym dobe ve ktere vznikaji. Coz plati i tom, za mne, nestastnem povoleni WRC a S1600.
Vy urcite dobre vite, ze vsechno ma sve souvislosti. Vozy WRC se v narodnich sampionatech zacaly zakazovat. Proc? Protoze byl jejich provoz nesmyslne nakladny a technicka prevaha WRC byla obrovska nad ostatnimi specialy. Poridit si WRC by mohli pouze jedinci, kteri na to meli prostredky. To, ze u nas v letech 2000-2004 jezdilo tolik WRC, melo souvislost v tom, jakym zpusobem se rally financovalo. Po dobe produkcni, ktera byla opravdu nudna prisly kategorie S2000 a R5. Princip techto kategorii je postaveny na tom, ze maji finacni limity pro cenu vozu a dilu. A to je presne proto, aby technika byla dostupna vetsimu spektru lidi. Protoze, koho by bavilo zavodit proti nabusenym WRC jehoz cena je ted mozna 1M EUR. Nikoho, rally by upadla jeste vic. Protoze poridit WRC by v cesku mohl tak jeden tym. Zbytek by mel smulu. Takze by vzniklo demotivacni prostredi.
Mimo jine o tom, jak technicky propracovana je 15 let stara technika WRC mluvi i pan Dohnal v casti o nastaveni diferaku. Je tak jasne, ze technika ve WRC byla uz pred 15 lety uplne jinde nez je ted v R5. Taky proto tenkrat WRC stalo cca 20M Kc. Pro srovnani Fabia R5 stoji cca 6,3 M Kc. Jestli je neco 3x drazsi asi to bude mit duvod.
U nas Autoklub udelal historicky spatne rozhodnuti, kdy umoznil WRC a S1600 reinkarnovat. Protoze nedomyslel, ze nekdo doveze do ceska Focuse WRC 06, ktereho nauci jezdit a hlaven nepocitali s tim, ze do nej sedne pilot ze spicky.
Dohnala na jedne strane chapu, ze je nastvany. Na strane druhe si mel zvazit vsechny rizika, vcetne toho, ze se rozhodnuti muze kdykoliv zmenit na zaklade ruznych tlaku.
Jo jo, je to složitá věc, stejně jako je složitá rallye samotná. Já bych teď neřešil zájmy jednotlivců (byť si naši podporu zasluhují) ani férovost pro všechny (protože to je zkrátka pouze chyméra), pro budoucnost je důležitá přitažlivost rallye jako celku. Proto se přimlouvám za její rozmanitost.

Vozy specifikace WRC se po roce 2000 začaly raketově vyvíjet, zdražovat a technicky se vzdalovat těm dva, tři roky starým WRC první generace. Chápal jsem, že na národní mistrovství je to příliš a že aktuální WRC by měly zůstat doménou továren. Ale proč dnes - v roce 2021 - nepustit starší exempláře do národních a regionálních šampionátů? Loňský ročník dokázal, že by to mohlo přinést zajímavé a vyrovnané souboje. O tom, jestli je dražší provozovat moderní anebo starší auto, by se přitom dalo dlouze diskutovat.

Rozmanitosti a přitažlivosti rallye by teď podle mého názoru pomohlo pravidla naopak rozvolnit - po tom teď přece všichni toužíme a těšíme se na to smajlík, a bavit se o tom, jak udělat startovní pole pestřejší. Jsem systematik a mám rád pořádek (ten teď reprezentuje systém WRC, R2 - R5), ale už vím, že život má být barvitý a co nejméně svázaný. Když to musí být, je třeba respektovat různá omezení a zákazy, ale když to být nemusí...
24. 1. 2021 15:2931
0 0
Původně napsal MravenecZ
Původně napsal Pawel
Původně napsal MravenecZ
Původně napsal Pawel
Pevne verim, ze se pan Elias se zepta i zastupcu Autoklubu a provozovatelu R5, aby byly inforamce vyvazene. Jinak je to jednostranny nevyvazeny pohled. Ktery bude opet vzbuzovat emoce.
Pan Eliáš už se pane Pawle zeptal. Viz otázka na pana Kopeckého, pana Štajfa a pana Vlčka v předchozím článku. Jsou to podle vás dostatečně oprávnění provozovatelé R5? Stejně tak pana Valentu považuji za oprávněného zástupce AČR. Vy ne, pane Pawle?
Jako novinar byste mel vedet, ze by ted opet mela dostat prostor i druha strana aby se vyjadrila k tomu co zaznelo od pana Dohnala. Jde mi o vyvazenost pohledu, ktere v tom ted nevidim. A neberte si to nijak osobne.
Děkuji za ponaučení. Pokusím se jim řídit. Jak dlouhý časový horizont pro reakci “druhé strany” byste si představoval? Rozhovor s panem Dohnalem vyšel v 11:45 a zhruba ve 12:10 jsem poslal soubor otázek jednomu velkému týmu provozující R5. Tak jen abych věděl, jestli je to brzo a nebo pozdě a případně “druhou stranu” vyzval, aby se s odpovědí neloudala, protože na její odpověď čekají dychtivý fanoušci rally. Věřím pane Pawle, že vás moje odpověď uspokojila a, že množství článků k tématu, které jsem za posledních několik dni vyprodukoval, je možné brát za dostatečné. Jsem si také jistý, že z těchto článků necítíte, že bych stranil nějaké ze stran sporu. Velmi si vážím inteligentních čtenářů a zejména pak závodníků a pana Valenty, že se nebáli vyjádřit svůj názor, i když mohli očekávat, že nemusí být většinově přijat.
Dekuju za doplneni. Rozhodne si nemyslim, ze nekomu stranite. Vyjadreni pana Valenty, priznam se, ze jsem prehledl. Dekuju za upozorneni. Jdu si ho precist.
24. 1. 2021 15:3032
1 0
To Pawel..
Kdyby ses nám představil, a řekl, co jsi zač, a co jsi dokázal, možná by pak bylo jasněji..
V opačném případě.., se to tvoje tlachani nedá poslouchat
24. 1. 2021 15:3533
0 0
Původně napsal storyman
Původně napsal Pawel
Souhlasim s vami Michale, neni na vrcholu. Jen se domnivam, ze vetsina rozhodnuti se dela pod ruznym tlakem poplatnym dobe ve ktere vznikaji. Coz plati i tom, za mne, nestastnem povoleni WRC a S1600.
Vy urcite dobre vite, ze vsechno ma sve souvislosti. Vozy WRC se v narodnich sampionatech zacaly zakazovat. Proc? Protoze byl jejich provoz nesmyslne nakladny a technicka prevaha WRC byla obrovska nad ostatnimi specialy. Poridit si WRC by mohli pouze jedinci, kteri na to meli prostredky. To, ze u nas v letech 2000-2004 jezdilo tolik WRC, melo souvislost v tom, jakym zpusobem se rally financovalo. Po dobe produkcni, ktera byla opravdu nudna prisly kategorie S2000 a R5. Princip techto kategorii je postaveny na tom, ze maji finacni limity pro cenu vozu a dilu. A to je presne proto, aby technika byla dostupna vetsimu spektru lidi. Protoze, koho by bavilo zavodit proti nabusenym WRC jehoz cena je ted mozna 1M EUR. Nikoho, rally by upadla jeste vic. Protoze poridit WRC by v cesku mohl tak jeden tym. Zbytek by mel smulu. Takze by vzniklo demotivacni prostredi.
Mimo jine o tom, jak technicky propracovana je 15 let stara technika WRC mluvi i pan Dohnal v casti o nastaveni diferaku. Je tak jasne, ze technika ve WRC byla uz pred 15 lety uplne jinde nez je ted v R5. Taky proto tenkrat WRC stalo cca 20M Kc. Pro srovnani Fabia R5 stoji cca 6,3 M Kc. Jestli je neco 3x drazsi asi to bude mit duvod.
U nas Autoklub udelal historicky spatne rozhodnuti, kdy umoznil WRC a S1600 reinkarnovat. Protoze nedomyslel, ze nekdo doveze do ceska Focuse WRC 06, ktereho nauci jezdit a hlaven nepocitali s tim, ze do nej sedne pilot ze spicky.
Dohnala na jedne strane chapu, ze je nastvany. Na strane druhe si mel zvazit vsechny rizika, vcetne toho, ze se rozhodnuti muze kdykoliv zmenit na zaklade ruznych tlaku.
Jo jo, je to složitá věc, stejně jako je složitá rallye samotná. Já bych teď neřešil zájmy jednotlivců (byť si naši podporu zasluhují) ani férovost pro všechny (protože to je zkrátka pouze chyméra), pro budoucnost je důležitá přitažlivost rallye jako celku. Proto se přimlouvám za její rozmanitost.

Vozy specifikace WRC se po roce 2000 začaly raketově vyvíjet, zdražovat a technicky se vzdalovat těm dva, tři roky starým WRC první generace. Chápal jsem, že na národní mistrovství je to příliš a že aktuální WRC by měly zůstat doménou továren. Ale proč dnes - v roce 2021 - nepustit starší exempláře do národních a regionálních šampionátů? Loňský ročník dokázal, že by to mohlo přinést zajímavé a vyrovnané souboje. O tom, jestli je dražší provozovat moderní anebo starší auto, by se přitom dalo dlouze diskutovat.

Rozmanitosti a přitažlivosti rallye by teď podle mého názoru pomohlo pravidla naopak rozvolnit - po tom teď přece všichni toužíme a těšíme se na to smajlík, a bavit se o tom, jak udělat startovní pole pestřejší. Jsem systematik a mám rád pořádek (ten teď reprezentuje systém WRC, R2 - R5), ale už vím, že život má být barvitý a co nejméně svázaný. Když to musí být, je třeba respektovat různá omezení a zákazy, ale když to být nemusí...
Presne jste kapl na jadro pudla. On totiz nikdo nepredpokladal, ze 15 let stare WRC bude rychlejsi nez moderni R5. smajlík A ejhle stalo se.
24. 1. 2021 15:3634
0 0
Původně napsal brukky
To Pawel..
Kdyby ses nám představil, a řekl, co jsi zač, a co jsi dokázal, možná by pak bylo jasněji..
V opačném případě.., se to tvoje tlachani nedá poslouchat
Ale no tak! Já třeba vůbec nemusím vědět, kdo je Pawel, a vím, že rozhodně není "mimo mísu". A navíc umí uznat vlastní chybu ("že někde něco přehlédl"). To mnohdy nedokážou ani naši vrcholní představitelé smajlík
24. 1. 2021 15:4035
0 1
Původně napsal brukky
To Pawel..
Kdyby ses nám představil, a řekl, co jsi zač, a co jsi dokázal, možná by pak bylo jasněji..
V opačném případě.., se to tvoje tlachani nedá poslouchat
Rally je pro mne jen zabava nic vic, nic min. Jsem natolik rozumny, ze bych do ni nedal ani korunu. Tim vic me fascinuji lidi, kteri zastavi svuj majetek, na to aby si mohli koupit WRC a nepojistit si ho.
24. 1. 2021 15:4136
1 0
Vím, že spousta lidí tady se mnou nebude souhlasit, ale tvrdit, že sporty jsou v první řadě pro fanoušky, je dost úsměvné smajlík)
Jen
24. 1. 2021 15:4337
2 0
Rychlejší? V jednom případě vyhrál Václav o 5 vteřin a ve druhém o 6 vteřin. Podotýkám, že po dvou dnech závodění o desetiny! Navíc se ukázalo, že když fabrika přestane vnímat vítezství v MČR jako samozřejmost, lépe se připraví, tak hned Václava v Pačejově vyřešili o minutu! O jaké nadvládě nebo výhodě se tady bavíte? Ukřivděnost fabriky a spol. je neopodstatněná a trapná!
24. 1. 2021 15:4538
0 0
Původně napsal mrkenny
Vím, že spousta lidí tady se mnou nebude souhlasit, ale tvrdit, že sporty jsou v první řadě pro fanoušky, je dost úsměvné smajlík)
Ja rozhodne souhlasim ze je to tvrzeni usmevne.
24. 1. 2021 15:4839 Upraveno 15:50
0 0
Původně napsal Jen
Rychlejší? V jednom případě vyhrál Václav o 5 vteřin a ve druhém o 6 vteřin. Podotýkám, že po dvou dnech závodění o desetiny! Navíc se ukázalo, že když fabrika přestane vnímat vítezství v MČR jako samozřejmost, lépe se připraví, tak hned Václava v Pačejově vyřešili o minutu! O jaké nadvládě nebo výhodě se tady bavíte? Ukřivděnost fabriky a spol. je neopodstatněná a trapná!
Přesně tak! Konkurence je motorem vývoje (i když jsou odvětví, kam by až tak patřit neměla). Vždyť Honza Kopecký sám řekl, jak intenzivně ho po časech "jistoty" přiměl výkon Vaška Pecha zapracovat.
Jen
24. 1. 2021 15:5140
0 0
Ó pan Pawel je rozumný....smajlík Z komentářů, které tady plodíš a odezvy ostatních to dosud tak nevypadalo! Sport může být pro mnohé vášeň a tito lidé jsou ochotní pro zážitky a s tím spojený bohatý život udělat téměř cokoliv. Kdyby takových nebylo, tak zmizí z této země sport jako takový... Nesleduj ho, když jsou všichni tak hloupý! Raději shromažďuj svůj mamom, seď doma a hlavně buď chytrý na všechny strany! Osobně je rozhodnutí o pojištění jakéhokoliv závodního auta otázkou prosté kalkulace nákladů a rizik s tím spojených.... Je to otázkou rozpočtu a priorit! Někdo má štěstí a jiný prostě ne! Nemyslím si, že je to otázka inteligence.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!