Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
27. 7. 2021 18:43 − 9352× − 37

Mundl a jeho závodnička na baterky

Mnozí budou tvrdit, že podobně jako nafta patří do kamen, tak elektrika patří pouze do trolejbusů a šalin. V rally je však nyní trend jinde.

Můžeme diskutovat a jak ukázaly dřívější články na toto téma, tak i diskutujeme, nakolik jde o přirozený vývoj motorsportu, nakolik o shora tlačený trend či zda jde po vzoru českého génia Járy Cimrmana přímo o objevování slepých uliček. Avšak elektromobilita je aktuálně trendem a mimo nestojí ani Rakousko, kde se do závodniček na baterky pustl jak Manfred Stohl v jeho STARDu, tak i Raimund Baumschlager, který ve spolupráci s jedním z dodavatelů hybridních kitů pro vozy Rally1 – tedy Kreisel Electric připravil vůz Škoda Kreisel RE-X1. Jak je evidentní z fotek, jedná se o všem dobře známou Fabii Rally2 Evo, která se však místo spalovacího motoru dočkala právě elektromotoru a baterek. A tento vůz se zároveň stal debutantem, když na nedávné Rallye Weiz startoval v poli s běžnými soutěžními speciály, dokončil a dokonce i na stupních vítězů, když jej Mundl dovezl do cíle na třetí příčce. No a jelikož sám jezdec říká, že soutěž byla bezproblémová, můžeme s pokusem o špatný vtip konstatovat, že Fabia na baterky nebyla vůbec na baterky… "Nebál bych se říct, že soutěž byla perfektní. Chtěli jsme oba dva dny absolvovat bez problémů s autem nebo nabíjením a to se nám povedlo," říká s Rallye Weiz Raimund Baumschlager.

Populární Mundl dovezl Škodu Kreisel RE-X1 do cíle se ztrátou dvou a půl minuty na vítězného Simona Wagnera, který sedlal benzínovou Fabii Rally2. Jak se jezdec nechává slyšet, při přípravě auta si dali záležet, aby byla elektrika výkonově na rovno spalováku. "Ve spolupráci s rakouskou federací jsme připravili výkonovou mapu a chtěli jsme si být stoprocentně jistí, že s elektrickým autem nebudeme mít výhodu nad spalovacím motorem. To se povedlo. Vždy jsme měli cíl být výkony hned za nejrychlejšími auty třídy Rally2. Federace neustále kontrolovala výkon a my jsme spokojení, kde jsme s ním byli. Pokud za nějaké další tři, čtyři soutěže zjistíme, že výrazněji zaostáváme, tak budeme výkon znovu řešit s federací a možná nám dovolí přidat třeba 10 kW výkonu nebo tak podobně," říká 14 násobný rakouský mistr serveru DirtFish.

Velmi diskutovanou otázkou, která se s debutem auta pojila bylo, jak se nabíjelo. To taktéž Raimund Baumschlager vysvětluje: "V kamionu jsme měli nabíjecí jednotku a mezi některými zkouškami jsme na předem daném místě zastavili a nějakých 5, 10 minut auto dobíjeli. Bylo to takhle prosté. Nenastaly žádné nebezpečné situace. Myslím si, že se nám povedlo vyvrátit některé hlouposti, které o elektrických rally autech před startem kolovaly," říká Mundl a vrací se ještě k hodnocení soutěže samotné, "pro debut s autem byla Rallye Weiz ideální, protože podmínky se měnily. V sobotu se jelo na úplně suchém asfaltu, ale druhý den ráno bylo hodně vody. Auto fungovalo parádně v obou případech, ale lepší bylo snad dokonce na vodě. Auto totiž váží 1400 kilo, takže je celkem těžké oproti benzinové Fabii, což na vodě znamenalo rozdíl. Na suchém však šlo váhu navíc pocítit na brzdách a tempu zahřívání pneumatik. Víme, že je před náma ještě další vývoj, musíme ještě trochu snížit váhu auta. Největší rezervy jsou v tomto ohledu v bateriích a elektromotoru. Ale i tak šlo fantastický začátek tohoto projektu. Vzbudil ze všech stran velký zájem a hodně lidí se přišlo podívat, co že to děláme a my jim mohli ukázat, jak bezpečné toto auto je," doplňuje třetí muž Rallye Weiz 2021.

No a jaké jsou další plány? Pro mnoho fanoušků u našich tratí mohou značit, že budou chodit až na historiky, protože Baumschlager jedná s národními federacemi v Německu, Slovinsku a právě v České republice o tom, aby Škoda Kreisel RE-X1 mohla startovat na jejich podnicích. Pro přeshraniční starty je aktuálně překážkou pouze národní rakouská homologace. "Hledáme cesty, jak tato auta pronajímat. Prodávat je by bylo komplikované, ale máme velký zájem o jejich pronájem. Zákazníci nám totiž říkají, že na elektrický soutěžák lépe slyší sponzoři," uzavírá Raimund Baumschlager. Ten se s novým speciálem opět ukáže už o tomto víkendu na Hartbergerland Rallye, kde to bude pak dále se uvidí. Nabízí se tedy závěrem otázka, uvidíme třeba Škodu Kreisel RE-X1 na konci srpna ve Zlíně na Barumce nebo na některém jiném českém podniku? Parafrází již zmíněného génia lze jen dodat, budoucnost již nepatří aluminiu, nýbrž lithiu…

Komentářů celkem: 37
27. 7. 2021 19:121
2 0
"a my jim mohli ukázat, jak bezpečné toto auto je". Nemyslím si, že závodní auto, které nejde skoro slyšet by bylo pro okolí bezpečné. Ať už se jedná o diváky nebo o zvířata.
27. 7. 2021 19:142
2 0
Dejte tomu zvuk a ať to jezdí třeba na hašené vápno, to je mě jedno. Zvuk dotváří min.40% z celkoveho dojmu rally. Hluchoněmý naštěstí nejsem, tak chci mít co největší zážitek.
27. 7. 2021 19:383
8 1
je mi z toho smutnosmajlík. Hned jak jsem si přečetl nadpis bylo mi jasné co bude obsahem a že článek bude účelový což se naplnilo. Krásná propagace něčeho na co je 99% nás fanoušků motorsportu nasr. ...... a nechceme to!!!!! Nechceme elektrosport, chceme motorsport, něco co je přirozené ne něco co je protěžované pod zelenou přetvářkou a říkají tomu přirozenej vývoj.....
Chceme motorsport s výfukem, kraválem s přirozeným závodním projevem to je proč se nám to líbi a chodíme se koukat nechceme náhrážku z reproduktorů i když jsou od Remusu...
27. 7. 2021 20:174
7 3
va rally, mohl bych býti tak smělý a zeptat se, kde je v tom tam propagace? Opravdu se nepovažuju za fanošuka elektroaut v motorsportu, ale teď mám pocit, jak kdyby ten článek psal minimálně bratranec Gréty z druhého kolene smajlík Asi budu umínusován, ale poslední dobou mám na těchto stránkách pocit, že jakmile se napíše něco o elektrice nebo hybridech, tak je to bráno jako nějaké propagování těchto závodniček, byť mám pocit, že jsem se ten článek snažil napsat co nejobjektivněj a nezaujatě, u poslední věty je, doufám, jasné, že jde o nadsázku. Z mého pohledu by propagace byla, kdyby se v textu psalo, jak jsou benziňáky plečky, že elektrika je zesekala na maděru a kdo ji nepodporuje, tak zabíjí lední medvědy... Nebo tady chceme sklouznout do nějaké názorové bubliny, kde o elektru nebudeme psát nebo ho budeme jenom hejtit a poplácávat se po zádech, jak jsou ty spalováky jediné správné závodění?
Navíc se obávám, že hlas náš fanoušků je to poslední, co lidi, kteří dělají pravidla zajímá, my to neplatíme. Bohužel, ať chceme nebo nechceme, našim lídrům se zalíbila zelená budoucnost a dokud někdo nedostane rozum, tak se půjde cestou elektromobilů a jelikož rally stejně dnes platí hlavně marketingová oddělení, tak technika bude odpovídat marketingu a tomu, co se má propagovat a jezdit po silnicích. Proč by někdo stavěl spalovák, když potřebuje prodávat elektroauta... O tom, z jakých důvodů a proč, to bych tu nerozebíral...
27. 7. 2021 20:295
2 0
"V kamionu jsme měli nabíjecí jednotku a mezi některými zkouškami jsme na předem daném místě zastavili a nějakých 5, 10 minut auto dobíjeli. Bylo to takhle prosté. Nenastaly žádné nebezpečné situace. Myslím si, že se nám povedlo vyvrátit některé hlouposti, které o elektrických rally autech před startem kolovaly," říká Mundl
No tak parádasmajlík mezi RZ bude stát hafl kamionů(od každého týmu aspoň 1) a ony určitě nenastanou žádné nebezpečné situacesmajlík.To aby byly mezi RZ dálnice aby se tam fšici vešlismajlík
27. 7. 2021 20:366
2 1
Na tomhle příkladu se ukazuje, jak elektromobilita v rally je absolutně nekonkurenceschopná. I když někdo řekne, že podle prvního pokusu všechno hodnotit je až moc přísné. No není, lepší to nebude. Je to těžké, baterie jsou to stále ty co jsou v mobilech, nářadí, jen se zvětšili a dali do aut. A aby to na jedno nabití ujelo aspoň vzdálenost 150 km, z toho opravdu naplno 60 km RZet, tak to je z říše snů. V jedné diskuzi se mě někdo smál, že považuju elektromobilitu, jak se říká v plenkách, tak tady ve sportu, je to vidět ještě víc. Třeba by za každou RZet musel čekat mechanik s bateriovým vozíkem, který by se za auto připojil, na který by to jelo dál, a před další Rzet to odpojili. Ale to už by byla jen další elektrofraška. A v nedohlednu je třeba baterie, a pak by to smysl i mělo, co bude vážit jen 100 kg, ujede se na ní to o čem jsme psal a nabití i jen ze zásuvky 220 V, bude trvat jen půl hodiny. To je tak reálné v nejbližších desetiletích, jakoby se příští ročník Dakaru měl jet na Marsu. Nicméně tvrdě prosazované elektro v civilních autech, přinese nějaké pokusy i do závodů, ale bude to prostě o ničem.
27. 7. 2021 20:497 Upraveno 20:55
0 1
Kure, ty musis mit nervy jak spagaty. Pulka clanku citace, vlastni text pomerne elektroskeptickej, celkove bez chyb a stejne to schytas smajlík
hujer: To je duvod, proc muzeme bejt, alespon prozatim, v klidu. Desitky nakladaku stojicich na kazdym prejezdu nikdo nepovoli.
AntMar: To bys tou zasuvkou musel protlacit kiloamperu. A nechtel bych platit ani elektrikare, co by takovy rozvody tahali, natoz tu med smajlík
27. 7. 2021 20:508
2 2
Kuře - dobře napsáno. Nestačím se divit, co se objevuje pod podobnými články tady nebo na FB. Elektro-mobilizace je prostě tu, nelze se jí vyhýbat. Mě bude "spalovací" závodění taky chybět, ale dělat kolem toho nějakou hysterii nemá smysl. Otázka toho, že bude vše elektrické je už prostě vyřešena - vlády i automobilky už mají jasno. Rally půjde s tím, a jak to bude ve skutečnosti vypadat ukáže až čas.
27. 7. 2021 21:059
2 0
to kuře - chápu, že napsat článek o elektrosportu je tenký led a chce to kuráž smajlík, zejména když všechno fungovavalo, tak jak mělo a žádný k našemu potěšení "kolaps" nenastal. Ale třeba věta - "Zákazníci nám totiž říkají, že na elektrický soutěžák lépe slyší sponzoři. Kdybych byl sponzor a měl ty prachy, které bych mohl do toho dát, po přečtení této věty bych jinam prachy nedal. V tu chvíli už se to veze a nestačí jedno auto, ale už tu máme tři ne pardon pět a na konci sezony deset baterkáčů, protože kdo dává peníze do motorsportu a ne do elektrosportu jako kdyby nebyl a v očích ostatních není na "zelené" úrovni a to si přeci nemůže dovolit. Tak půjde slepě jako ovce a bude se tvářit jak je zelenej a elekrosport je to jediný správný... I když ví, že by chtěl něco jiného.
Úplně s tebou nesouhlasím, že s tím nic neuděláme. My "obyčejní" fanoušci můžeme jenom remcat, jeden remcajcí nezmůže nic, 100 taky nic, 1000 možná atd..., když ten nesouhlas bude slyšet, tak snad někdo uslyší, neříkám že poslechne, ale uslyší a remcat můžeme prostřednictvím vás ewrc.....
27. 7. 2021 21:3210
1 0
va rally:remcat můžem ale žádný vliv to nebude mít páč když se pořadatel rozhodne nenaděláš nic.Už dnes se kolikrát objevují reakce (pořadatele) že jsou jim diváci (ne až uplně na obtíž) spíš jako nevhodní. Že musí udělat něco navíc si samozřejmě vykompenzují platbou vstupného.Nenaděláš nic.
27. 7. 2021 21:3411
2 4
Ještě k některým skeptickým komentářům k technice - vy myslíte, že to co tady píšete nikdo neřeší? Třeba tu kapacitu baterií? Tipl bych, že už teď se testuje řada věcí, o kterých nemáme ani páru. A určitě to nepotrvá desítky let... Nebo dobíjení na přejezdech... vážně bude potřebovat každý tým dobíjecí kamion? Nebude to třeba tak, že bude jeden pro X aut. V čem to pak bude jiné oproti tankovacím zónám? Asi jen v tom, že jich bude na začátku víc. Neberte to, že se chci vysloveně zastávat elektromobilů, ale podobné argumenty "proti" tak nějak prostě mají nebo budou mít řešení.
27. 7. 2021 21:3712
1 8
Je to skvělý začátek nové doby v motorsportu a v rally. Základem motorsportu je vždy být napřed v nových technologiích, které se následně mohou aplikovat v civilním provozu. Pokud to takto nebude fungovat, motorsport zahyne. A je úplně jedno jestli bude proti 10, 100 a nebo 1000 fanoušků. I pořadatelům se daleko lépe shánějí dotace na elektromobily, než na přežité smradlavé rachotící závodní speciály. Bohužel to tak je a to mým hrdinou je Haugland ve Škodě 130RS, co závodil kolem naší vesnice, když jsem byl malý. Jsem rád, že Mundl jedná i s AČR, protože se to snad i u nás pohne a nebudeme sto let za opicemi (tedy pardon za Rakouskem). Jsem moc rád, že mezi uznávanými závodníky se najdou průkopníci nových časů. Nezbývá než poděkovat panu Raimundu Baumschlagerovi za to co dělá.smajlík
Fox
27. 7. 2021 21:4613
1 0
Mno - já bych řekl, že kuře to napsalo vyváženě a profesionálně. Ale to nejpodstatnější myslím zaznělo na konci druhé věty - ten odkaz na Cimrmana. Přesto, že mě celý život provázela vůně spáleného benzínu, uznávám, že pokrok zastavit nelze a že i těch pár procent, které produkují vozidla na fosilní paliva, mají na znečištění planety svůj podíl, a lze je omezit. Otázkou zůstává, jestli je řešením elektromobilita založená na současných technologiích. Podle mne je to momentálně opravdu slepá ulička, která je protlačována lidmi, kteří naprosto postrádají technické vzdělání a jedná se jen a pouze o politické tlaky.
Nevím jestli to sem už někdy někdo nedával, ale tohle je jeden z celkem relevantních názorů:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zastavte-silenstvi-s-elektroauty-na-baterky-dokud-je-cas-170399
Jsem už dost starý, takže pamatuji ropnou krizi, kdy se stálo ve frontách na pár litrů benzínu. Ale až nastane elektro krize, odserou to nejen automobisté, ale naprosto všichni. A elektřina bude o desítky až stovky procent dražší. Takže znovu nastartujeme uhelné elektrárny, protože jádro nebudeme schopni v dohledné době v potřebném množství postavit. To si budou všichni chrochtat blahem, že ?
27. 7. 2021 22:0314
0 0
Původně napsal Ayrton
Je to skvělý začátek nové doby v motorsportu a v rally. Základem motorsportu je vždy být napřed v nových technologiích, které se následně mohou aplikovat v civilním provozu. Pokud to takto nebude fungovat, motorsport zahyne. A je úplně jedno jestli bude proti 10, 100 a nebo 1000 fanoušků. I pořadatelům se daleko lépe shánějí dotace na elektromobily, než na přežité smradlavé rachotící závodní speciály. Bohužel to tak je a to mým hrdinou je Haugland ve Škodě 130RS, co závodil kolem naší vesnice, když jsem byl malý. Jsem rád, že Mundl jedná i s AČR, protože se to snad i u nás pohne a nebudeme sto let za opicemi (tedy pardon za Rakouskem). Jsem moc rád, že mezi uznávanými závodníky se najdou průkopníci nových časů. Nezbývá než poděkovat panu Raimundu Baumschlagerovi za to co dělá.smajlík
Neblbni, nic proti Raimundovi Baumschlagerovi nemám, je to pan jezdec, ale kdyby z toho neměl mít posléze zisk...vyprdne se na to. Jako každej, musí se především starat aby firma prosperovala, takže já to celý vnímám jako podnikatelskej záměr....nová doba, host vyhazuje číšníka...
27. 7. 2021 22:3115 Upraveno 22:32
3 0
Foxi, a pak že Václav Dolejší je jen politickej komentátor smajlík pro ty, co to nechtějí číst, krátká citace -- Jak k tomu (EU) došla? K výpočtu používá pravidlo tank-to-wheel (z nádrže na kolo), tedy od nabití baterky po vybití pohybem auta. To je ovšem úmyslná slepota.

Když se podíváme na energetickou náročnost elektroauta od jeho výroby přes provoz až po recyklaci – technici tomu říkají od kolébky po hrob (from cradle to grave) – vidíme férovější výpočet. A to už elektroauta zdaleka tak zeleně nevycházejí.
27. 7. 2021 22:4616
1 0
Původně napsal Ayrton
Je to skvělý začátek nové doby v motorsportu a v rally. Základem motorsportu je vždy být napřed v nových technologiích, které se následně mohou aplikovat v civilním provozu. Pokud to takto nebude fungovat, motorsport zahyne. A je úplně jedno jestli bude proti 10, 100 a nebo 1000 fanoušků. I pořadatelům se daleko lépe shánějí dotace na elektromobily, než na přežité smradlavé rachotící závodní speciály. Bohužel to tak je a to mým hrdinou je Haugland ve Škodě 130RS, co závodil kolem naší vesnice, když jsem byl malý. Jsem rád, že Mundl jedná i s AČR, protože se to snad i u nás pohne a nebudeme sto let za opicemi (tedy pardon za Rakouskem). Jsem moc rád, že mezi uznávanými závodníky se najdou průkopníci nových časů. Nezbývá než poděkovat panu Raimundu Baumschlagerovi za to co dělá.smajlík
Možná sis toho nevšim, ale motorsport už dávno umírá. MS v rally jezdí dvě značky, pořadatelé nemají kde stavět tratě, předpisy se komplikují, fanoušků ubejvá a za pár let bude po ptákách.
Celá tahle elektrosranda je všechno, jen ne ekologická a atraktivní. To je ta cesta napřed? Z možností co nabídl Kuře, jde pouze o zmíněné prozkoumávání slepých uliček, ne s úmyslem něco vymyslet, ale něco vytěžit. A když tu Mundl zmiňuje tu bezpečnost, nemám o ní ani tak obavy při nějakým nabíjení, jako spíš při havárii..
27. 7. 2021 23:2317
0 0
Původně napsal BIGMIKE
Ještě k některým skeptickým komentářům k technice - vy myslíte, že to co tady píšete nikdo neřeší? Třeba tu kapacitu baterií? Tipl bych, že už teď se testuje řada věcí, o kterých nemáme ani páru. A určitě to nepotrvá desítky let... Nebo dobíjení na přejezdech... vážně bude potřebovat každý tým dobíjecí kamion? Nebude to třeba tak, že bude jeden pro X aut. V čem to pak bude jiné oproti tankovacím zónám? Asi jen v tom, že jich bude na začátku víc. Neberte to, že se chci vysloveně zastávat elektromobilů, ale podobné argumenty "proti" tak nějak prostě mají nebo budou mít řešení.
Co se tyka kapacity, je vubec fyzikalne mozny navysit pomer naboj / hmotnost alespon o rad? Probihaj nejaky pokusy o nahrazeni chromu jinejma latkama, ale z toho, co jsem cetl (netvrdim, ze toho byly zrovna kvanta), mi pripada, ze je to spis na urovni zakladniho vyzkumu, tudiz do maloseriovy vyroby v horizontu 10 let.
Co se tyka dobijeni, logisticky se zase ani o ten rad neposunes. Takze porad budou muset bejt na kazdym prejezdu pripraveny alespon nizsi desitky kamionu, ktery budou muset nekde zaparkovat, a k nim pristavit nekolik aut. Technicky moznosti jsou stejny jako v prvnim odstavci.

Ayrton: WRCa se v roce 2017 castecne vratily k technice, co se pouzivala v roce 2005, vsichni si stezujou, jak je to drahy a od pristiho roku se od toho zase upousti. Motorsport uz davno neni laborator pro civil, je to jen cim dal tim min efektivni marketingovej nastroj.
28. 7. 2021 07:0218
0 0
Na tom kamionu měli powerbanku nebo agregát?
28. 7. 2021 07:3419
0 0
Já řídil své první rallyové elektro auto před možná více jak desítkou let. Teď si asi myslíte co ten pačes plácá. Nicméně je to tak. Škoda Fabia WRC 1:10. Pro mnohé nesrovnatelné se skutečným WRCem, nicméně pod tímto článkem více než srovnatelné. Kdysi jsme na desetinách začínali s bateriovým packem 6-ti článku NiCd s kapacitou 800mah. Během opravdu jen pár let proběhla obrovská revoluce nejen v kapacitě ale i technologii. NiMH jsme si skoro ani neužili ani v kapacitě po tehdy 800 najednou 3900mah, což byl obrovský mega skok. Najednou nastoupila technologie Li-Pol a Li-Fe. a v podstatě s touto technologií se přestala rapidně navyšovat kapacita a upravovala se pouze technologie nabíjení, regulátorů a motorů na maximální účinnost aby se maximálně využila energie baterie. Oproti prvním pár letům, kdy se děly skokově obrovské věci se vývoj za poslední desetiletí nikam horentně dál nedostal a technologie nikam závratným směrem nepokročila. Nedokážu si představit, že by se najednou tato stávající technologie dokázala posunou výše v řádech desítek procent. Pokud dnes to auto neujede závod na nabití, pokud nedokážu s baterkovým autem ujet minimálně to, co s benzínovým na jednu nádrž, pokud bude dobíjení delší než tankování, potom v tady té technologii nevidím nic progresivního a vzhledem ke komfortu jízdy a užitné hodnoty auta globálně. Nejsem zastáncem těchto aut ani jejich zarytým odpůrcem a proto si rád přečtu veškeré články. Jako například o tolik diskutované ekologické zátěži výroby elektro vs. benzínového auta. Dokazovali, že je fámou tvrzení o neekologické výrobě. Počítali, sčítali, dělili a výsledek byl, že výroba elektro auta je více šetrná k přírodě. Vidle o toho ale hodil hned první diskuzní příspěvek, kde človíček napsal něco o kok..ech protože do toho nezapočítali jeho uhlíkovou stopu při vydělávání až možná trojnásobku peněz na elektro hybrido auto oproti normálnímu autu.
28. 7. 2021 07:5320
0 0
Osobně mám nejradši atmosférické Maxi Kity a dvoulitry WRCka. Ale technologie mne zajímá. Zajímalo by mne spotřeba vozu na RZ, kolik si to vezme na km a jaká je kapacita baterky. Pokud by bylo reálné aby se po každé RZ auto vrazilo na nabíječku na ideálně těch 5 minut a stačilo by to tak bych ty počty nabíječek neviděl jak kritické. Počet je jednoduchý kolik aut za těch 5 minut startuje do RZ? Plus nějaká rezerva. Jen si nechci ani představit životnost těch baterií při těchto šocích kdy se to během 5 ti minut nabije a během dalších 10 minut vybije. Největší problém aktuálních elektroaut jsou baterie, kapacita, životnost, cena a ekologie výroby baterii a pak samozřejmě kde tu energii nabrat a jak se vyrobí. Elektromotory a ta omáčka okolo není až takový boj dle mne.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!