28. 12. 2007 22:00 − 3025× − 28

Rozhovor s Milanem Liškou

Před koncem roku jsem si příjemně popovídal se zkušeným soutěžákem Milanem Liškou.

Před koncem roku jsem měl možnost si příjemně popovídat se zkušeným soutěžákem Milanem Liškou o jeho soutěžáckém roce 2007. Milan Liška se kromě svého závodění věnuje i přípravě soutěžních vozidel a v neposlední řadě i podpoře mladých talentů. Právě o podpoře mladých jsme si povídali asi nejvíce.

Milane, máme za sebou soutěžácký rok 2007. Můžete už zhodnotit, co se vám v tomto roce povedlo a co se případně nepodařilo?

Před sezónou jsem si dal cíl obhájit prioritu ASN a to se mi podařilo. Každopádně začátek roku byl dost kostrbatej, kdy mě na Jänneru vyřadila ze soutěže součástka za korunu dvacet, na Šumavě to byla tragikomická scénka, kdy jsem ztratil klíčky od auta… a v Českém Krumlově mě vyřadila závada na elektroinstalaci. Na dalších soutěžích už jsme ale byli na bodovaných místech. Nejlepší umístění bylo osmé místo absolutně v Příbrami. Věnovali jsme se ale taky prakticky celému prostřednímu mistrovství, kde jsme skončili celkově desátí, což je také docela úspěch.

Z toho, co mě mrzí, musím určitě jmenovat odstoupení na Rally Deutschland, které bylo z osmého místa mezi produkčními vozy. Zklamala technika, ale také částečně posádka, protože závada se projevila v poslední zkoušce dne, a kdybychom takticky odstoupili, tak by jsme dostali pět minut penalizace, měli čas na opravu a neponičili auto tím, že jsme se pokoušeli dojet. Stalo se to, že nám praskla hřídel pohánějící pravou přední poloosu, a do toho praskla ještě levá zadní poloosa. To bylo způsobeno tím, jak se auto potom křížilo. Mělo to za následek poškození mezinápravového diferenciálu, a k tomu vytekl olej z převodovky. Takže celkové škody dost velké.

Málem bych ale zapomněl na první světovou soutěž, kterou jsme jeli v roce 2007 a tou byla Norská rally. V Norsku jsme byli v cíli, ale soutěž byla úplně jiná, než na co jsme byli připravení. Jel jsem na soutěž, kde jsem čekal rychlé úseky po lesích, a čekaly nás pomalé úseky ničící auto. Všechno se to musí ale posuzovat očima soukromníka amatéra, kterému musí auto vydržet celou sezónu. Norská rally je dle vyprávění Honzy Kopeckého a Martina Prokopa hodně odlišná od Švédska. V Norsku se dost často jely pomalé pasáže, s hrboly, kde se skákalo z hrbolu do hrbolu. A na to jsme nebyli připraveni.

Kromě vašeho vlastního závodění jste se letos prezentoval i tím, že jste dost výrazně podporoval dva mladé soutěžáky Pavla Valouška a Honzu Sýkoru.

Ti soutěžáci byli vlastně tři. Ke dvěma výše jmenovaným je potřeba připočíst Honzu Havla, který úplně začínal s rally. Honza Havel teď odjel do Ameriky studovat, ale myslím, že budeme pokračovat až se vrátí. S Pavlem Valouškem jsem začal spolupracovat s představou, že ho dokážu celou svou osobností zkorigovat. Dával jsem do toho hodně enregie a trochu mě mrzí, že se to nepovedlo. Pavla ale stále považuji za velmi talentovaného závodníka, který by mohl něco dokázat. Musí ale začít úplně jinak.

Ke spolupráci s Honzou Sýkorou jsem se dostal přes kamaráda Zdeňka Ježka, který za mnou přišel, jestli bych nechtěl Sýkorovi půjčit auto na Pačejov. To dopadlo nad očekávání dobře a domluvili jsme se, že to nebude ojedinělá spolupráce, a tak jsme spolu začali spolupracovat. S mým autem jel na podzim ve Šternberku, kde ale odešla úplně nová spojková lamela. I to ale k rally patří. Pak jsem pro něj vymyslel program pro trochu pokročilejšího závodníka, a Honza jel do Košic, které se mu povedly taky hodně dobře. V té době jsme se dali do stavby úplně nové evo devítky pro Honzu, ale zároveň jsme objednali nové Subaru Impreza N14.

Honza se taky zúčastnil takového zdokonalovacího soustředění u Gassnera, které bylo zakončeno měřeným testem. Zde bylo asi deset lidí se čtyřkolkama a Honza Sýkora byl mezi nimi nejrychlejší. Je to něco jako obdoba rally školy a rallysprintu. Honzu Sýkoru chválilo i dost lidí kolem Gassnera, a současně byli překvapení, že jim vyfoukl poháry. Honza mi taky od září dělal mechanika na závodech, kde jsem jel, a musím ho pochválit, že z mého pohledu je jeden z mála mladých, kteří se pokoušejí porozumět technice až úplně do posledního šroubku. Na nově postavené evo devítce je převážně jeho práce. Honza by měl v roce 2008 absolvovat celý malý mistrák a k tomu nějaké dvě tři velké soutěže. Současně dáme dohromady všechny síly, aby mohl jet Honza Rally Deutschland.

Když Honzu Sýkoru tak chválíte, budete v započaté spolupráci pokračovat dál? Objevily se i takové informace, že společně pojedete slavnou rally Monte Carlo.

Já už účast na Monte plánuji dost dlouho. Hodně se na to těším, je to pro mě taková výzva. Honza tu nabídku dostal taky, ale nakonec to nevyjde. Nepodařilo se pro Honzu sehnat potřebné finance.

Zmínil jste, že se chystáte pořídit novou Imprezu N14. Máte už o tom autě nějaké informace, nebo jdete úplně do neznámé vody?

Těch informací zatím moc není. Jdeme do toho společně s Klausem Schweminem, který chystá elektroniku do našich Mitsubishi, a ten by měl připravit elektroniku i do tohoto auta. Auto je objednané a poslední informace jsou, že už ho skládají z lodi někde v Evropě. Určitě nechceme s uvedením auta nic uspěchat, a tak bych byl rád, když by se auto otestovalo nejdřív třeba na dvou třech závodech do vrchu, kde by se odchytaly mouchy, a pak bychom s ním vyrazili do rally. Rádi bychom, aby to bylo první Subaru Impreza N14 u nás, ale ne za každou cenu.

Co říkáte na předběžný kalendář soutěží pro rok 2008 v České republice?

V zásadě s tím problém nemám. Uvidíme, kolik těch závodů se nakonec bude započítávat. Podle mě by v Mezinárodním mistrovství nemusela být zařazena Barumka. Z mého pohledu, tedy z pohledu účastníka, který si prodělal letošní soutěž, která byla IRC, a která byla jiná než předchozích deset Barumek, si myslím, že by tato soutěž měla být v IRC, ale ne v MMČR. Stejně jako většina světových soutěží i IRC podle mě nepatří mezi domácí šampionáty. Češi by měli bodovat bez vlivu jezdců z IRC. Vemte si třeba, že Barvík může být stejný jezdecky jako Loix, ale nemá to jeho finanční zázemí, ale proč by mu měl Loix brát body? Dnes s odstupem času kladně hodnotím i systém koeficientů, který rozlišil náročnost soutěží. Je něco jiného, pokud třeba vybojujete body v Třebíči, nebo na té Barumce. Ať jsou v českém mistráku klidně tři třistakilometrové soutěže, ale mělo by to být nějak rozlišeno a oceněno.

Když si povídáme o náročné soutěži jako je Barum rally, jak se vy, jakožto člověk, který má zkušenosti s přípravou aut, díváte na náročnost další specifické soutěže v českém mistráku, kterou je Jänner rally? Patří tato soutěž do MMČR, nebo ne?

Já si myslím, že Jänner dnes jednoznačně patří do českého mistráku. Nechtěl bych se dotknout žádného českého pořadatele, ale doposavad to pro mě byla nejhezčí soutěž českého mistráku. Je to můj pohled. Je to věc pořadatelů i tratí, které jsou krásné, když se jedou na sněhu, i beze sněhu. Podle mě by také do českého mistráku mohla být zařazena alespoň jedna šotolina, a nabízí se třeba Lausitz rally, anebo Waldviertel rally, které jsou kousek za hranicemi.

Šotolina mi tady chybí, a trochu možná nastalo zlenivění české závodnické obce. Až tolik rozdíl ve vybavení na sníh a tuto šotolinu není, a u nás je velká většina posádek vybavená na sníh. Pohledem soukromníka, za kterého se považuji, a za předpokladu když už mám ty malé brzdy, které potřebuji na sníh, Jänner nevyjde o moc dráž, než třeba Šumava na asfaltu. Je to ale hodně o přístupu k pneumatikám.

Co říci závěrem?

Určitě bych chtěl všem popřát krásný vánoční čas a vše nejlepší do nového roku. Fanouškům rally přeju, aby vydrželi, i když nejsou ty WRC. Já si myslím, že se na naše tratě třeba ještě vrátí, případně nějaký větší počet těch S2000 bude pro diváky taky atraktivní. To nejlepší v novém roce přeji také všem pořadatelům, technickým komisařům, časoměřičům, lidem z médií, prostě všem, kteří rally dělají. Děkuji taky celému týmu lidí kolem mě, kteří mi se závoděním pomáhají.

My také přejeme vše nejlepší v novém roce 2008, kdy Milan Liška oslaví kulaté jubileum, a děkujeme za rozhovor.

Komentářů celkem: 28
29. 12. 2007 06:051
0 0
Tipnu si, že na zlínsku Liška moc kladných ohlasů neposbírá, ale je to názor opřený o dlouhý roky za volantem a závodění převážně za své. Klobouk dolů i za jeho "mládežnickej" program, stálo by za to spočítat, kolik mladejch kluků už dokázal posadit za volant pěknejch aut.
29. 12. 2007 09:102
0 0
Pana Lišky si vážím za to co dělá pro mladé jezdce. Syky dostal šanci a věřím , že mu to vrátí. Ale radši ho uvidím v subaru. Také si myslím ,že platit velké peníze za barumku a mít mnohem menší šanci na body není nejlepší.
29. 12. 2007 09:283
0 0
Vynikající rozhovor a parádní a soudné názory. Konečně někdo řekl, jak by to s Barumkou mělo být. Škoda, že toto rozhodnutí nenapadlo ty, kteří o tom mají moc rozhodnout a navíc zavčasu. Možná jsme tady ještě mohli mít i wrca...
MPI
29. 12. 2007 09:364
0 0
Pěknej rozhovor a musím říct že s většinou toho co pan Liška říká souhlasím. Navíc má u mě ,,bod" za to že dává šanci mlaďasůmsmajlík
29. 12. 2007 09:495
0 0
To K+K+K:Proč máme mezinárodní mistrovství,když se nám to potom nelíbí?Na Jänner Rallye našim posádkám ubírají body rakušáci,kteří se potom stejně dalších závodů neúčastní,na Bohemce seveřané,atd.Ať se body připisují těm posádkám ,které se do tohoto mistrovství přihlásí!!!Loix ani neví že může bodovat do MMČR a je mu to určite jedno,když mu tam ty body nepřiskočí.Co se týká rozšiřování soutěží,tak pro plzeňáka je Lausitz rally kousek za hranicemi,já jsem zase pro šotolinu v Maďarsku(pro zlínské to taky není daleko).Závody MMČR by se snad mohly jezdit na území ČR nebo že by jsme pro jistotu přihodili jednu zimní soutěž ve Švédsku?(pro někoho v dnešní době to není taky daleko).Jinak za to co tomuto sportu přinesl patří dík a slova uznání.smajlík
29. 12. 2007 09:586
0 0
Zajímavé povídání... S mnoha myšlenkami se musí souhlasit. Také si myslím, že by měla Jännerrallye být nadále v kalendáři MMČR. Buďme vděčni za každou dobrou soutěž a za každé mezinárodní srovnání! Barumka je tradičně přetřásaný problém... IRC, ME, to není WRC. Ypres jsou také součástí národního šampionátu, Polsko třeba také, Bulharsko také a tak dále. Spíše by to chtělo bodové koeficienty a hlavně aby "jednorázoví cizinci" zbytečně nebrali body našim jezdcům... "Možná jsme tady ještě mohli mít i wrca"... A kdo by je financoval? Bylo by fajn se zeptat samotných jezdců, kdo by byl ochoten je provozovat...
29. 12. 2007 10:487
0 0
to Josef Vrátil: Naprosto souhlasím s tím Jännerem. Také ho považuji za skvělou soutěž. Ale co se týče IRC a ME, tak třeba Antibes se národního mistráku vzdala a dnes je francouzský mistrák jedním z nejlepších s tím, že tam jede pestré startovní pole včetně WRC a A7 kit. A S2000 se tam prosazují obtížně, jelikož tam nestíhají staré Toyota Celica. S WRC u nás je to na dlouhou polemiku. Můj názor je ten, že je alibismus říkat, že by na ně nikdo neměl. Pokud by skončila z důvodů financí, těžko by mohl někdo cítit tu křivdu co nyní. Je to jako by naše vláda zakázala kupovat lidem sériové BMW, Mercedesy atd. s tím, že na to většina národa nemá. Věřím, že zrovna představitelé FASu by řvali nejvíce...
29. 12. 2007 12:408
0 0
Vynikající rozhovor - je vidět, že to panu Liškovi opravdu myslí. Naprosto s ním souhlasím i ohledně Barumky, která už v MMČR nemá co dělat.
TGV
29. 12. 2007 13:269
0 0
Pane Vrátil, s tím financováním je to už opravdu ohraná písnička. Podívejte se jak se začínají objevovat v MČR S2000! Není tomu tak dávno co jste tvrdil, že na ně nikdo nebude mít. Nechte ty finanční záležitosti opravdu na jiných a zkusme hledat raději jiné argumenty.
29. 12. 2007 13:4010
0 0
... i já jsem se díky panu Liškovi svezl celou soutěž v E9 na sedadle spolujezdce...
HaD
29. 12. 2007 16:5011
0 0
to bobac : Je to pěkná představa,Syky, Subaru N14,ale vezmi si,že to je absolutně nový a syrový auto... Pokud má Syky jezdit,tak něco,co je odzkoušený a spolehlivý a neriskovat s možnými tech. problémy...
29. 12. 2007 19:1312
0 0
evamilan: a proč se na to ptáš mě? Dvoustupňovej mistrák je pořadavek FIA a tři stupně výmysl našeho FASu. Body jsem taky nevymyslel já, ale vím, že Šumava byla občas taky součástí rakouského mistráku a Rakušani občas zajeli na Bohemku i do Zlína (to už jsou 4 soutěže), zatímco Loixe fakt jinde naž ve Zlíně neuvidíme, ale to už píšu zbytečně, protože si tady někdo dovolil napsat a říct něco proti Barumce a to se netrpí. To se hned vidí rudě.
29. 12. 2007 19:4913
0 0
to HaD: pokud k tomu bude tým přistupovat tak , že nebude čekat vítězství na první soutěži , a troufám si říct , že to tak bude brát , tak se nic neděje. Navíc pan Liška řekl , že auto možná odzkouší na jiných závodech a evo 9 , kterou jel v Praze byla také úplně syrová. Nevidím v tom rozdíl. Ale když si představím Sykyho styl a zvuk subaru a srovnám ho s evo , která má zvuk jako tramvaj , tak v tom vidím velký rozdílsmajlík. A mitsubishi nemám rád z osobních důvodůsmajlík
29. 12. 2007 20:0714
0 0
Ano, s mnoha myslenkami pana Lisky podporenych lety zkusenosti se neda nez nesouhlasit, ale myslim, ze patri k financne ponekud zajistenejsim soukromnikum nez vetsina startovniho pole. Proto uvahy o dalsich soutezich za hranicemi a na jinych povrsich neberu az tak jako uvahy "chudeho soukromnika", ale jako nekoho, kdo si to na rozdil od vetsiny startovniho pole muze dovolit... Myslim, ze lide, kteri chteji sbirat zkusenosti na jinych povrsich, na neznamych tratich, si cestu na tyto trate najdou i bez jejich prislusnosti k ceskemu mistrovstvi.
29. 12. 2007 22:4415
0 0
Pan Liska vi o cem mluvi.
Ale jinak je to rozhovor o nicem
29. 12. 2007 23:1616
0 0
to pawel: Až budeš dělat rozhovor ty , můžeš být zajímavější
29. 12. 2007 23:3517
0 0
Ne dekuji, ja se nemotam do veci kteri umej jini lip - napr Agnus
30. 12. 2007 00:3618
0 0
Tak nekritizuj
30. 12. 2007 06:1919
0 0
-Vicky- jsi ochotnej připustit, že Jaenner, nebo Lausitz může vyjít finančně nastejno, nebo dokonce levněji, než třeba Barumka?
30. 12. 2007 10:5520
0 0
samozrejme je blbost aby IRC, ME braly body jezdcum MCR, ale vyresit to vyrazenim je taky hloupost, to zas IRC a ME neni tolika posadek. aby jsme sli na 30 aut a to je jeste moc .) to by se nemuselo jezdit vubec.) to je to takovy problem FIA nebo FASu aby udelal body do skupin sampionatu. IRC,ME,MCR. zas se nekde nepremejsli .)
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!