Zdeněk Vrátníček k nešvarům v rallysportu potřetí

Do třetice přinášíme rozhovor se Zdeňkem Vrátníčkem na téma rallye a související nešvary a problémy.

Do třetice přinášíme rozhovor se Zdeňkem Vrátníčkem na téma rallye a související nešvary a problémy. V prvním dílu jsme popsali, jak to chodí v orgánech FIA a FAS, ve druhém jsme přinesli i některé návrhy na možná řešení kritizované situace. Třetí pokračování se bude týkat bezpečnostních prvků, rozdělování dotací, ale i třeba podivného postoje Škodovky k podpoře motoristického sportu.

Jaký je tvůj názor na používání bezpečnostních prvků?

Je jasné, že nikdo nezpochybňuje význam ochranných rámů, pásů a sedaček! Ale připadá mi zbytečné, když pásy, které já ve svém autě použiji pětkrát do roka na jeden den, musím po pěti letech vyhodit a to i v tom případě, kdyby ležely na polici ve skladu naprosto nepoužité. To se týká i sedaček – a to podle mne nemá logiku.

Jinak, jak už jsem někde dříve psal, tak když si na sebe takhle v parném létě soukám nehořlavé prádlo, třívrstvou nehořlavou kombinézu, kuklu, rukavice, helmu atd., tak mám spíše ve svém věku strach z infarktu, než z ohně. Navíc takhle navlečen, jako na Sibiř, mám reakce, jako medvěd po zimním spánku. Dříve jsme jezdili v tričku a riflích, pochopitelně v helmě a nemám pocit, že by mne to nějak ohrožovalo. Někde mám i filmové záběry jedné posádky dokonce v plavkách . Myslím, že některé věci, jako např. jásavým plamenem hořící "nehořlavé" obložení rámu apod. spíše můj výkon omezují, než mi k němu přispívají.

Tady by bylo možná lepší zejména ve sprintech nelpět tak dogmaticky na výbavě, jako kdybych měl jet Monte Carlo. U nás např. striktně vyžadované spodní nehořlavé prádlo / a s velkou oblibou pokutované ! / a obuv byla dlouho a dlouho na závodech v Rakousku pouze doporučovanou výbavou. To jen potvrzuje má slova o tom, že jsme v mnoha věcech papežtější než papež sám, jak by opět pravil klasik. A zbytečně. Stejně je vždy rozhodujícím bezpečnostním prvkem způsob jízdy samotné posádky.

Jsem zvědav, jak zamává s počtem posádek již v brzké době ohlašovaná nutnost použití HANS systému, což je investice v řádu cca 120 tisíc korun na posádku. To mnozí, včetně mne, asi již nebudou ochotni investovat, navíc já v takovém postroji ani jezdit nechci. Pokud by alespoň pro rallysprinty došlo k vyjímce v nutnosti použití, bylo by to jenom dobře!

Změňme trochu téma. Jak se díváš na systém financování, či rozdělování dotací?

Jistě by nebyl problém zveřejnit použítí dotací na motoristický sport, poskytovaných ze státního rozpočtu a hlavně určených pro závodníky . Obavám se ale, že by to bylo velmi zajímavé i smutné čtení. Mohla by se třeba i rok dopředu zveřejnit kritéria pro určení státní reprezentace, aby následné určování a přidělování dotace nemělo příchuť zákulisních jednání. Když jsem před mnoha lety na ustavujícím sjezdu Autoklubu v Lucerně zvedal ruku pro vznik něčeho nového, aby nás již ten nenáviděný Svazarm tak nevysával a nenechával si státní dotace pro brance a další vojenské aktivity, netušil jsem, že tok tehdy slibovaných a jistě oprávněně nárokovaných peněz směrem od Sazky k závodníkům doteče přes ministerstvo školství a sportu jenom do hezké budovy v Opletace, případně dále jenom k n ě k t e r ý m motoristům, či pořadatelům.

Taky chci věřit, že např. pánové Topolánek, Zounar, Čtvrtníček a jiní "pravidelní" účastníci zejména jednoho pražského podniku si zaplatili a taky v plném třídenním rozsahu absolvovali pro ostatní zcela povinnou rally školu, nutnou pro vystavení licence motoristického sportovce. Určitě může FAS doložit, v kterých dnech to bylo, ale pozor, aby se nám to nekrylo s termínem nějaké státní návštěvy mimo republiku /chtělo se mi říci lyžařského výletu/, či s termíny zájezdových divadelních představení….

Tím chci říci, že by měl platit jeden metr nejenom v tomto případě …!

Jaký máš názor na pozici našeho našeho výrobce automobilů a na jeho podporu soutěžního sportu, protože vlastně jezdíš především s jeho vozy ?

Je to zvláštní, nejvýdělečnější automobilka u nás, zdráhám se už použít výraz "česká", chlubící se velmi často 100-letou historií ve sportu / ovšem který že to vůz Škoda před 100 lety jezdil?/ -a přesto je její dnešní vztah k motorsportu velmi podivný. Na podporu drogami prolezlou cyklistickou akce je schopna poskytnou přes 200 vozidel a desítky milionů na propagační materiály, další desítky milionů investuje do mistrovství světa v hokeji a do německé hokejové ligy, není však schopna postavit jeden jediný vůz skupiny S 2000… !!

Navíc pokud mám správné informace, tak počet mechaniků ve sportovním oddělení, či v jeho zbytku, se blíží třem… Tahle kritika míří na nynější stav, přes mnohé výhrady a chyby musíme škodovákům poděkovat za vývoj a nasazení, jak Oktávky, tak i Fábie WRC.

Ale když si vzpomeneme na nedávný trapný konec pohárového závodění s Fábiemi, kdy byli promotér seriálu a hlavně posádky hozeni přes palubu" pro směšnou úsporu, tak nám to dokreslí nynější vztah majitelů automobilky k soutěžnímu sportu. I když jsou informace, že snad konečně začala příprava vozu S 2000, tak i tato akce, kvůli které dle mnohých došlo i k rozchodu ex-tovární posádky, neprobíhá, když to nazvu velmi ohleduplně, plně standartním způsobem .

Ale to je stejně spíše závodění pro špičku. Škodovka dříve plnila úlohu dodavatele vozů pro poloamatérský sport. Vždyť v minulosti šly koupit vozy 120 S, 130RS, LR, Favority skupiny A, pohárové Favority, následně i kitové vozy Felicia 1300 i 1600 a pochopitelně i speciální díly k nim. Dnes nekoupíš nic !!

Je skutečně takový problém vyvinout a vyrobit pochopitelně na komerční bázi Fabii R2, či R3, aby bylo s čím jezdit? Nebo alespoň vyvinout a vyrobit komponenty, umožňující našim šikovným jezdcům si takové auto postavit doma v dílně tak, jak to funguje u jiných výrobců ? Asi je to problém a velký, ale je to pro škodovku cesta do pekel.

Někdo se třeba usmívá nad Dacií Logan, ale alespoň má někdo snahu. Já už také nechci dělat ve své dílně vývoj a bát se každého vytočení motoru, zda zase něco neulítne, což je bohužel pravidlem, já chci koupit vyzkoušené tovární komponenty a jezdit, nespravovat ! Ono totiž i pro začínajícího jezdce – a jak bylo i na některých příkladech jasně vidět – není zrovna nejlepší co nejdříve sednout do vozu sk.N 4 s výkonem pod 300 koní. V případě tak výkonného vozu je pak i drobná chyba dost často spojena s velkými následky, nejenom finančními.

Tady bohužel chybí i legislativní opora pro možnost se soutěžním vozem, byť v minimální úpravě, na závod po ose přijet, odtrénovat a taky odzávodit, po závodě po ose zase odjet a používat ho v běžném provozu… Já svoje auto vytáhnu 5x do roka na půl dne, jinak nesmí na silnici a to je špatně, obzvlášť když sledujï čilý provoz některých tunningových kreací na našich veřejných komunikacích, které zejména hlukem a vzhledem daleko překračují únosnou mez. Tady by určitě tiché soutěžní vozidlo působilo daleko menší rozruch.

To jsou jistě všechno věci, které vyvolají velkou polemiku. Chceš se nějak na konec našeho povídání ještě vrátit k neštastné loňské Barum rally, jelikož jsi byl s Luďkem velký kamarád a společně jste absolvovali mnoho startů , takže vím, že tě to pořád trápí?

Když pominu ty velmi smutné věci toho nešťastného dne, děsivé shánění informací a následné telefonáty s p.Kocmanovou o tom, že Luděk měl nehodu, tak mě zarazilo chování vedení závodu. Informace přes dispečink byly naprosto mylné a k pravdivým informacím jsem se musel dostávat sám přes personál ARA Baťovy nemocnice, kterým dodatečně děkuji za snahu a pochopení. Protože na oficiálních stránkách soutěže nebyly stále žádné informace a zavánělo to spíše embargem, byl informován i přes můj špatný duševní stav ifnormován server eWRC.cz, který pochopil závažnost situace a přes moje tehdy zmatené povídání tuto smutnou skutečnost konečně v podvečer na internetu zveřejnil.

Je mi jasné, že se i kvůli tak tragické události nezastaví motoristický podnik s rozpočtem přes 20 milionů korun, ale ta reakce vedení závodu měla být pohotovější! Já si myslím, že druhý průjezd Pindulou být nemusel nebo mohlo dojít např. ke zkrácení této rychlostky, aby se inkriminovaným místem se zakrváceným stromem nemuselo jet naplno!

Následná informace ředitelství mohla a měla být dříve, než zhruba sedm hodin po odchodu Luďka do závodnického nebe. Nechci nikomu šahat do svědomí, ale kdyby nešlo o posádku z chvostu startovního pole, byla by reakce pravděpodobně výrazně jiná.

Na příčinu nehody mám svůj názor. Když jsem po asi dvou měsících po tragické události konečně sebral odvahu a na ono inkriminované místo se zajel podívat, tak jsem to nechápal a nechápu dodnes. Podíval jsem se do svých starých rozpisů, kdy jsem tuto rychlostku tímto směrem jel, a já ten úsek měl napsán jako "300 a P 1 150 les "atd. Přeložím to pro laiky, tedy po 300 metrech pravá zatáčka naplno, pak 150 metrů les. Jenom proto, že jsme to jezdili i v noci, tak tam měl můj tehdejší spolujezdec Milan Kvaček napsánu poznámku – dole-, ale ta byla určena pro něj.

Tedy jistě s ohledem na výkon mého tehdejšího Favoritu okolo 100 koní vlastně zcela bezproblémový úsek. Navíc ten neštastný strom byl cca 150 metrů za zatáčkou, trochu do kopce a na vnitřní straně.Dále to bylo ve dne, celkem bylo hezky, sucho a do zatáčky bylo vidět minimálně těch 300 metrů.

Takže pokud chceš znát můj názor, tak jsou pouze dvě možnosti. Buď fatální technická závada na vozidle nebo fatální chyba jezdce. A co si myslím, je snad většině jasné. Chybu Luďka nemohu vyloučit, ale i kdyby, jezdec byl místní a rychlostku znal, jako své boty…

Následně jsem rád, že reakce fanoušků a jezdců a podpora pozůstalým nejenom po finanční stránce zůstává jako světlý bod v celé tmě této tragické události. Ale pro mne se místo po Luďkovi stále nedaří zacelit.

A na úplný závěr. Máš ještě nějaký závodnický sen, či přání?

No jasně, absolvovat jednu sezonu za volantem jakéhokoliv WRC, což je bohužel samozřejmě naprosto nereálné, hlavně vzhledem ke stavu mého vlastního skeletu, zejména krční páteře. Já někdy nebrzdím naplno ani ve své Feldě, takže brutální brzdy WRCa by asi moje hlava, či přesněji to spojení se zbytkem těla, asi ani nezvládla.

Jinak by se mi líbilo, kdyby se povedlo někomu zorganizovat, jak já tomu pracovně říkám, "DVD" rallye. Tedy žádné trénování, posádky by si mohly stáhnout natočenou trať rychlostních zkoušek z pořadatelského vozu přes internet, zároveň by byly k dispozici základní rozpisy ve zjednodušené formě, časově tedy žádné projíždění tratí rychlostek, žádné trénování, v pátek odpoledne, či spíše večer přejímka, v sobotu ráno start již s ostrým vozem, první kolo s měřením, ale bez klasifikace na vyzkoušení auta a doladění rozpisu, další dvě, či tři kola již na ostro.

V sobotu večer vyhlášení a domů. Časové nároky minimální, žádná nutnost výběru dovolené, žádné tréninkové vozy, minimum najetých kilometrů, žádné plašení obyvatelů zatím spřátelených obcí a vesnic ve čtvrtek, či pátek trénujícími posádkami.

Možná se to někdy povede, uvidíme.

PS: a dodejme ještě, že děkujeme za podporu a veškeré ohlasy k našim předcházejícím článkům tohoto „seriálu“. Souhrnně se k nim ještě dodatečně vrátíme.

Komentářů celkem: 131
5. 2. 2008 16:281
0 0
"...ovšem který že to vůz Škoda před 100 lety jezdil..." : LAURIN & KLEMENT VOITURETTA typ A
5. 2. 2008 16:482
0 0
to že ŠKODA AUTO nemá zájem postavit, od dob Felicie Kit Car, závodní auto pro širší okruh jezdců, také naprosto nechápu..
5. 2. 2008 16:573
0 0
Dík za velmi zajímavé články a názory. Poslední část v úplném závěrui je velmi podnětná. DVD, dodaný rozpis překontrolovat doma u televize a ukaž co umíš. smajlík smajlík
5. 2. 2008 17:024
0 0
pačes: Tak se jezdí v USA a myslím něco ve Skotsku. Opravdu mi to nepřijde jako dobrý nápad.
5. 2. 2008 17:075
0 0
Málokdy se objeví někde ke čtení stupidnosti v takovéto koncentraci, jako "úvahy pana Vrátníčka"...
5. 2. 2008 17:206
0 0
Josef Vrátil nebudte zamyndrákovanej náahodou moc pěkný čtenísmajlíksmajlík jo nejste náhodou ze škodovky bych se nedivilsmajlíksmajlík
5. 2. 2008 17:237
0 0
No povím Vám, že dva předchozí články jsem bral a většinou s nimi souhlasil, ale to co se zde píše o nehořlavém prádle mi přijde jako totální nesmysl. Nemyslím sii, že to že se potíte je hlavní důvod. Nedájí se srovnávat podmínky před dvaceti lety a nyní. Auto blafne hodně rychle a z minulé sezony víme, že i souhrpou náhod auto může totálně shořet a potom Vám bude každá vteřinka, kterou Vám dá nehořlavé prádlo, dobrá. Samozřejmě chápu, že se na to budete koukat takhle, dokud se Vám něco podobného třeba nestane.
A řešit tady škodovku nemá smysl, to je bezduché tlachání a spekulace.
5. 2. 2008 17:288
0 0
To DVD rallye určitě nebylo myšlene jako nějaka nahrada toho našeho rallyesmajlíkJen prostě pěkně nenáročný závod pro amatéry bez nutnosti vesykoých výdajů atd atd...myslím že naopak to dobry napad je.
5. 2. 2008 17:309
0 0
Čekal jsem se svým názorem až na poslední díl. Takže co si o tom myslím já. V mnoha věcech má pan Vrátníček více či méně pravdu, v mnoha jiných s ním nesouhlasím, v několika věcech se vyloženě mýlí. Vyloženě s ním nesouhlasím ohledně bezpečnostních prvků, zdraví je na prvním místě. Podle jeho slov vlastně není v rally dobře nic, já si to úplně nemyslím. Každopádně je to jeho názor a byl bych rád, kdyby se našel někdo z druhé strany, kdo by byl schopen sepsat i jiný pohled na věc, rádi bychom to zveřejnili. Pokud se má něco zlepšit, tak je diskuse prospěšná. Jen bych prosil v diskusi o slušnost, děkuji.
kib
5. 2. 2008 17:3710
0 0
Možná by nebyl špatný nápad vymyslet, dejme tomu 10 otázek, týkájících se různých témat a ty pokládat i jiným jezdcům. Zajímal by mě pohled na věc i jiných posádek, ale i komisařů či jiných činovníků.
5. 2. 2008 17:4011
0 0
Shacki: Bohužel, jediný, kdo onu slušnost nedodržuje hned od začátku "diskuze" zde, je právě zástupce "druhé" strany, pan Vrátil. Bohužel, opět jen potvrdil, že je arogantní a není schopný ničeho jiného, než plivání na jakýkoli jiný názor. Já s většinou posledního článku taky nesouhlasím, ale jediné, co mě zde vysloveně dopálilo je reakce pana Vrátila.

PS Nepíšu to panu Vrátilovi osobně, protože taková snaha se ukázala být holým plýtváním času. Bohužel.
5. 2. 2008 17:4212
0 0
Pane Vrátile, Vy asi bydlíte v muzeu Klementa Gottwalda a nějak Vás to penetruje, což je zřejmé téměr z každého Vašeho příspěvku. Jenom by mě zajímalo, jak se podílíte na rallysportu, s kolika lidmi z téhle komunity se opravdu znáte, jaké máte srovnání s mezinárodní scénou a jste-li schopen také se nad něčím zamyslet nebo jenom dštít síru na všechno, co nezapadá do Vaší názorové šablony. O Dakaru už víme, je tam ještě něco, co by stálo za zmínku? To se ale asi nikdy nedovím(e), co?
5. 2. 2008 17:4413
0 0
Mirek: tou druhou stranou jsem nemyslel vyloženě p. Vrátila, ale třeba i některé jezdce, kteří se mi ozvali s tím, že s mnoha věcmi nesouhlasí. Bohužel asi nikdo není schopen nebo nechce dát dohromady pár vět písemně.
5. 2. 2008 17:4714
0 0
Mirek-67: Můžete mi, prosím, napsat, kde jsem porušil nějakou "slušnost"??? Vy jste mě někdy psal "osobně", že mluvíte o plýtvání času? Děkuji za odpovědi!
5. 2. 2008 17:5015
0 0
To Mirek 607: V tomhle ohledu muzu Tvuj prispevek bezezbytku podepsat.
5. 2. 2008 18:0016
0 0
Pane Vrátile,pan Vrátníček sedl a napsal svoji představu o součastné rally jak to vše vidí on.S některými jeho názory můžu i nemusím souhlasit,od toho máme demokracii,ovšem nazývat některé jeho názory stupidními mi příjde trochu nevkusné.

A co se Vás týče,když se vám zdají názory jiných stupidní,co kdyby jste třeba sám sedl a napsal jak to vše vidíte vy sám.
5. 2. 2008 18:0317
0 0
Steg: Asi máte Vy sám s muzeem Klementa Gottwalda bohaté zkušenosti... Nebo je tak strašné a "komunistické" hájit bezpečnost motoristického sportu??? Ale vážně... Co je tak špatného na mých příspěvcích? Že jsem se pokusil panu Vrátníčkovi vysvětlit, jak je náš šampionát hodnocen? Že obhajuji bezpečnost? Co Vám tak vadí??? To by mě opravdu zajímalo, pokud to vůbec dokážete zformulovat... Nevím jak Vy, ale já se kolem rallyesportu pohybuje přes 25 let... Jestli se s někým opravdu znám z téhle komunity? Mám Vám vyjmenovávat všechny jezdce, s kterými se pravidelně vídám, s kterými komunikuji o všem možném, s kterými si telefonuji, nebo mailuji? Mám Vám vyjmenovávat zahraniční jezdce? Naše i zahraniční činovníky? Mám Vám vyjmenovávat za ty roky všechnu publikační činnost v časopisech, novinách, knihy, které jsem o motorismu napsal, nebo na kterých jsem se podílel? Mám Vám vyjmenovávat stovky soutěží a závodů u nás i ve světě, na kterých jsem pracoval jako akreditovaný novinář? Nebo že jsem si vícekrát zkusil i post navigátora? Nebo že jsem se podílel přímo na organizaci a přípravě řady podniků, dokonce i několika týmů? Nebo Vás trápí to, že jsem i sportovním komisařem? O co Vám jde??? A teď Vy!!! Co Vy máte společného s rallye? Na kolika rallye jste ve svém životě fyzisky byl? Jak se na soutěžích podílíte? S kolika jezdci se znáte? Co jste pro tenhle sport vůbec udělal? Atd.... A nebojte se i podepsat, zbabělých anonymů je tu až dost...
5. 2. 2008 18:0818
0 0
Chápu požadavek nehořlavé kombinézy jakožto svrchní vrstvy. Ale těch několik vteřin, co dá navíc prádlo? Buď z toho člověk je schopen vylézt a kombinéza si odbude svoje, nebo se prostě nehne a na ty plameny se v prádle může koukat déle.
5. 2. 2008 18:1319
0 0
Pekne pocteni...s predchozimi 2 dily jsem skoro 100% souhlasil, ted bych u nekterych tvrzenich odporoval - predevsim u bezpecnostnich opatreni. Chapu, ze vydaje za bezpecnostni prvky a vybavu jsou ohromne, ale chrani zivot a zdravi, tedy neco, co je neocenitelne a nevycislitelne penezi. Zkuste se zeptat nekoho na vozicku, zda by si radeji, videno retrospektivne, nevzal treba i uver na 150K na HANS, jen aby mohl opet chodit nebo aby nemusel po plastice kuze na sobe nosit platy praseci kuze...
5. 2. 2008 18:2520
0 0
Tak pane Vrátile, zase jste se odkopal. Rally mám už více než 35 let rád. Zúčastnil jsem se fyzicky odhadem 100 rally jako divák a (bohužel jen) asi 30 jako jezdec nebo spolujezdec a to včetně zahraničních, konkrétně v Bulharsku a ve Francii. Jmenuji se Jiří Šteg. Netrápí mě nic, a u Vás jenom to, že se permanentně vyjadřujete jako zakyslej dědek, který mele ustavičně tu svou. Dneska jste mě navíc prostě vytočil svou reakcí z opačné strany - reakcí hodnou valdových ultras. Prostě i to, co máte za sebou, Vám nedává právo se osopovat na lidi a vnucovat jim pokleslým jazykem své názory. Vždy mi můžete napsat na mail v profilu.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!