3. 5. 2008 13:37 − 2921× − 26

Proč nemají jezdci rally svoji asociaci?

Na základě několika událostí z letošního ročníku MMČR jsem začal pátrat, proč jezdci nemají svoji asociaci.

Na základě několika událostí z letošního ročníku MMČR jsem začal pátrat, proč jezdci nemají svoji asociaci. Tedy něco, co by je sdružilo v prosazování svých zájmů, stížností a požadavků. Za poslední dobu bylo i u nás na serveru několik stížností posádek na organizátory nebo jiné vedoucí činitele, kteří se do rally angažují.

Bohužel všechny tyto stížnosti byly jednotlivé výkřiky do tmy, o kterých se sice diskutuje, ale těžko odhadnout, zda ve výsledku přináší nějaké zlepšení. V naprosté většině případů si přitom posádky stěžují na věci, které se týkají jejich bezpečnosti.

Problém je ale právě v tom, že si stěžují jen jednotlivé posádky. Ačkoliv mezi většinou posádek panují velmi přátelské vztahy, prakticky nikdy se nebyly schopny domluvit na jednotném postoji vůči něčemu. Pokud by se tak stalo, mohly by mnohem snáze prosazovat svoje zájmy. Je s podivem, že se tak neděje. Pokud je nespokojených několik posádek, nikoho to moc nezajímá. Když budou nespokojené skoro všechny, něco se bude muset změnit.

Otázkou je, proč tomu tak není. Proč jezdci nemají svoji asociaci prosazující svoje zájmy? Když pominu, že asi není jednoduché se shodnout na všech věcech, existuje ještě jeden důvod. Taková asociace už totiž jednou vznikla a těžce narazila.

Jak se mně podařilo zjistit, stalo se tak v roce 1998. V červnu 1998 byla pod Autoklubem České Republiky (dále jen AČR) zaregistrována "Asociace jezdců automobilových rally v AČR" (dále jen AJAR), jak zněl její přesný název. Byli ustanoveni tři členové výboru – Tomáš Singer, Ladislav Křeček a Petr Gross, tedy samí aktivní jezdci nebo spolujezdci.

Abychom si mohli představit, co měla tato asociace za cíl, musíme se podívat do jejich tehdejších stanov. Nejlepší bude citovat některé pasáže:

  • Asociace jezdců automobilových rally je dobrovolným sdružením jezdců – držitelů sportovní licence vydané FAS AČR pro disciplínu automobilové rally, které sdružuje tyto jezdce, vyjadřuje některé jejich názory a zastupuje jejich zájmy.
  • Posláním AJAR je vytvářet ve spolupráci s AČR, jako nositelem sportovní autority, a FAS AČR, jako vykonavatelem této autority, předpoklady pro zvyšování sportovní a organizační úrovně rally pořádaných na území ČR, zejména pak zvyšování úrovně bezpečnostních opatřeních při těchto rally.
  • Předmětem činnosti AJAR je spolupráce se středisky automobilového sportu, spolupráce s pořadateli rally a zastupování jezdců v odborné komisi FAS AČR pro automobilové rally.

Jak můžete vidět i z těchto výňatků ze stanov, byla zde snaha o zastupování jezdců a prosazování jejich názorů a zájmů. Potud stále všechno dobře. Podstatné ale je, že AJAR byl z hlediska právní subjektivity pod AČR. Konec registrace u AČR by tedy znamenal i zánik AJAR.

Jedním z cílů AJAR bylo i to, aby byl do komise FAS prosazen jeden její člen, který by zastupoval zájmy jezdců přímo tam. Navržen byl Ladislav Křeček. Do komise ale přijat nebyl s odůvodněním, že v komisi nemají být aktivní jezdci…

Celé to působí dojmem, že AJAR měla zájem skutečně něco dělat, což asi nebylo každému v AČR po chuti. Byl proto nalezen důvod, jak asociaci zrušit, jak se také stalo. V listopadu 1998 totiž registraci AJAR projednávalo Prezídium AČR a došlo k závěru, že "organizační a jednací řád AJAR je v rozporu se stanovami AČR" a registraci AJAR zrušilo. Stanovy AJAR přitom byly velmi jednoduché a obecné. Prezídium ale došlo k závěru, že "znění organizačního a jednacího řádu asociace ji staví do role sportovní komise AČR, resp. FAS AČR, a tím dochází k porušování stanov AČR natolik závažným způsobem, že je nutno registraci zrušit."

Proti tomuto rozhodnutí nešlo bohužel nic dělat, odvolat se proti rozhodnutí občanského sdružení, pod nímž jste registrován, prostě nejde. AJAR tedy neměla dlouhého trvání.

Od té doby uplynulo bezmála 10 let a nikdo další z aktivních jezdců se již nepokusil o něco podobného. Jak ostatně přiznává spousta současných jezdců, nikomu se do toho ani nechce. Cítí, že v AČR o něco podobného nestojí a sami se nechtějí dostat do nepřízně těch "nahoře".

Pak si ale nemohou ani stěžovat na to, že nikdo nechce vyslyšet jejich stížnosti. Pokud se jim něco nelíbí, nezbývá jim, než spojit síly a prosazovat své zájmy společně. Jde přeci o jejich zdraví, úsilí a peníze. Nám, divákům a fanouškům, to může být celkem jedno, ale posádkám samotným by to být jedno nemělo.

Nejsem právník, takže nedovedu říct, jakou právní subjektivitu by měli jezdci zvolit tentokrát. Otázkou je, kdo by se také měl případně postavit do čela. Když jsem o tom přemýšlel, přišel mně jako ideální kandidát Daniel Landa. Je to přeci jen osobnost a svůj názor dokáže říct naplno. Ale to je opravdu jen čistě můj soukromý názor.

Dokážou se tedy jezdci na něčem domluvit nebo si jen budou více či méně stranou a potichu na něco stěžovat? Tuto otázku si musí položit sami sobě a také si na ni odpovědět.

Komentářů celkem: 26
30. 4. 2008 13:471
0 0
Jooo, Daniel Landa , to by bylo...smajlík
23
30. 4. 2008 14:022
0 0
Co Filip Schovánek?
30. 4. 2008 14:193
0 0
Tak tohle zase bude slovo do pranice.Ale je to fakt jen otázka jezdců a spolujezdců, nás diváky to myslím více méně nezajímá.Několikrát sem ale sám zažil naprosté selhání pořadatelů.Situace kolem rally je v poslední době dost neutěšená.Něco by se mělo změnit.Souhlasím s názorem a hlasem pro Dana Landu ale i pro Filipa Schovánka.Tak a teď do mě!!
30. 4. 2008 14:334
0 0
Nejen slovo do pranice, ale trefné slovo do pranice. Kdykoliv po dnešku budeme na tomto fóru číst nějaké stížnosti jezddců, lze odpovědět - a co jste udělali pro změnu?
U Landy bych se bál, zda by ho respektovali jak jezdci, tak funkcionáři. Myslím, že ani u nich není úplně výjimkou názor, že je to sice možná fajn kluk, ale taky trochu floutek, který si může dovolit praštit s tím na každém závodě.
Jezdci samozřejmě mohou kdykoliv založit občanské sdružení, na to stačí tři osoby a registrace u MV, když to zjednoduším. Pak jim do toho nikdo nemůže mluvit. Být pod AČR má zase jiné výhody - nevypadá to jako nějaká otevřená revolta, těžko vás mohou úplně ignorovat, ale zase si nemůžete tolik vyskakovat - pravdou je, že stanovy AČR načtené nemám. Mám pocit, že jsme to tady už někdy řešili v samostatné větvi fóra.
30. 4. 2008 14:435
0 0
Není to spíš proto, že se FAS bojí, že by jim bylo vidět pod ruky? Už jen třeba to, že si ten, kdo chce mít licenci musí udělat rally školu (která patří Regnerovi). A to že musí tato škola být si FAS odsouhlasil (a mezi nimi je i Regner). Takže taková malá domů. A takových věcí je asi víc.
A co že Landa rozbil auto? Takových bylo a bude, Vojtěši na začátku rozbili do čeho sedli a tím pádem jsou to taky floutci? smajlík
30. 4. 2008 14:456
0 0
A to je jediná možná (rally)autoškola v ČR??
30. 4. 2008 16:297
0 0
Je pravda ,že si docela dost jezdci stěžují . Ale nic neudělají . Vem te si kolik stojí škola , licence atd. jste tam za 15000 ani nemrknete a to nemluvím o Mio.A ještě se angažovat v něčem co FAS nemá rád ? Sakra bych si to rozmyslel ! smajlík
30. 4. 2008 17:028
0 0
4Wladimeer: Pokud vím, tak jsou v ČR čtyři licencované jezdecké školy pro rally - V Bíline, Klatovech, České Lípě a ve Zlíně. Každý si může vybrat a v Čechách je převaha.
jac
30. 4. 2008 17:199
0 0
Shacki,nevím, jestlo tohle téma bylo dobře otevíratsmajlíksmajlík? Ale každopádně, všechno jde (viz AAS a "nutnost" FASu s námi jednat), jen se musí chtít. Dobře jsi nadhodil jednotnost a nejednotnost...každopádně je potřeba, aby si Autoklub již uvědomil, že tu nejsou sportovci pro ně, ale oni pro sportovce! A pokud si platím za služby (startovné,licence) musím dostat to,co je v obchodních podmínkách (řádech). Nebavím se již o tom, že Autoklub není firma,ale společnost a v podstatě každý klub a jedinec, vlastnící licenci, je "majitelem" 1/x části autoklubu a má 1/x rozhodovacího a hlasovacího práva.
Ale to je na jinou debatu a pokud mne potkáš,zastav se, po právní stránce Ti toho povím více.smajlík
30. 4. 2008 17:2510
0 0
fanda: Ty školy o kterých mluvíš jsou vážně jezdecké?? jako výuka techniky jízdy přímo za volantem?? Já jen že jsem si minulý rok zjišťoval něco blíž o té zlínské (je to nejblíž) a tam mi bylo řečeno že to je spíše o tom jak si sestavit rozpis, malá teorie o jízdě samotné, a finálně zakončeno krátkou jízdou s instruktorem někde kolem města a zkusit si to.. smajlík sry možná to není přesné už si to moc nepamatuju. je to už rok.. smajlík

jo a týpek na druhém konci drátu ještě mluvil něco o tom že v ČR co je mu známo tak přímo jezdecká škola jako taková prý ještě není. a prej že mluvil s "Romanem" smajlík a ten o tom prý uvažujesmajlík

Vidíte že to je samé prej apod takže jen tak plácám ale jestli o tom někdo víte víc tak mě usměrněte smajlíksmajlík
30. 4. 2008 18:1111
0 0
Crowley: Snad nevadí, že budu mluvit za fandu...ale ty Rallyeškoly jsou opravdu vlastně jenom teoretický... smajlík
30. 4. 2008 21:0312
0 0
To tu už bylo tak před 20 lety byli v asociaci zástupci středisek z celé republiky z řad jezdců třeba Talián, Křeček, i já atd. a bylo to o hov..... vyslechli nás a stejně se nic nedělo dělali si stejně co chtěli . Myslím , že i teď je to pase , protože jsou tam ty saí lidi a ty si do toho mluvit nedají . To by se musela celá Opletalka + Pospíšil, Babka, Rosický, Riegner , Mrkvan atd vyházet a nahradit z řad jezdců jenže oni se volí sami . Určitě jsou lidi schopný , mladý , někteří tu funkci už dělali a vyhnali je nebo je přendali jinam a rozuměli by tomu . smajlík
30. 4. 2008 21:1413
0 0
Zapoměl jsem dodat , že mezi posádkama panuje pohoda jen do určité doby dřív posádky drželi více pohromadě pomohli si , více komunikovali mezi sebou atd . dneska moc ne taky je to o penězích , času, a jak koho napálit třeba v prodeji věcí atd. Samořejmě špičkoví posádky profi mají jiné starosti a vadí jim jiné věci než třeba posádky od startovního čísla třeba 50 a více soukromníci . a teď do mne !!!!!
sloní kýta
30. 4. 2008 23:2414
0 0
Podnětná úvaha, já snad bych uskupení - sdružení jezdců nechal zastupovat paušálně placeným právníkem - popř. kanceláří, při jejich počtu by to pro jednotlivce nebyl snad až tak velký finanční masakr. Jezdci přece snad nějaké slovo mít musí, vždyť jsou to i kupující, kteří kupují služby za nějakých podmínek?!smajlík
30. 4. 2008 23:4115
0 0
Já by to taky bral , ale jsou věci co právník neovlivní , třeba špatný překlady do češtiny bezpečnosní prvky, řády atd. výmysly na přejímkách Techniků a v cizině to nechtějí u nás ano ,. Problémy s některými RZ, natahování soutěží atd. těch věcí je hodně .smajlík
sloní kýta
1. 5. 2008 00:2216
0 0
Shacki, hoď to do fora, ať to tady nezapadne úplně ve spirále zapomnění, třeba včetně příspjevků, ať je se od čeho odpíchnout...smajlík
1. 5. 2008 01:0617
0 0
taky souhlasímsmajlík
1. 5. 2008 22:2018
0 0
skvělé téma jezdci,pořadatelé a co diváci ano na valašské byl problém na RZ odry shodou okolností jsem na té RZ sloužil ale o nějaké 3km dále od dané události je to ostuda ale co se týká služby nikoho neomlouvám jediný problém je v tom že pořadatel nemá žádnou moc a je rád že se nic nestane (a např. 4-pořadatelé na 150-diváků s toho polovina připitých)
opravdu není co závidět to jenom z vlastních skušeností jezdci asociaci,pořadatelé asociaci a diváci takže je tady opět stejný problém
protože většina diváků jsou ti nej. a všichni ostatní jsou pitomci
a proto nechme určité lidi v klidu a kdo má jiný názor tak at si sám stoupne na RZ a hlídá třeba 100 diváků s toho polovinu pod vlivem
opravdu je to mazec nechat si nadávat(a ty odměny?) kdybych rally nežil
o mládí tak se na to vykašlu
takže jen do mě ale taková rally je a to nikdo nezmění jenom tvrdé posti hy pro všechny (jezdci,pořadatelé a hlavně diváci) smajlíksmajlík
1. 5. 2008 22:2919
0 0
Koukám že v našem státě je to všude stejné-"Když máme moc a nelíbí se nám to a mohlo by nám to uškodit tak to zakážeme.Nezajímá nás hlas lidu ale hlavně že si ty hloupé ovce nechají vše líbit a platí nám"smajlík
1. 5. 2008 22:4920
0 0
Pavel Ch: netuším co jsi myslel tím když někdo má moc ale dané téma se točí kolem asociace jezců rally jak už bylo napsáno prvních dvacet do toho nepůjde a ostatní? no a pořadatelé ti jsou rádi že to vyjde a nastane se průser protože v tomhle státě jsou nejchytřejší diváci a všichni ostatní jsou p...... znám to z vlastních skušeností jezdím na rally od roku 1982 takže něco pamatuji a když sleduji některé (slušně dobrodruhy)já bych si tam nestoupl ani za milion a posádky 80 je v klidu a pět si stěžuje na rozbitou trat RZ ale to je rally né závody na okruhu nebo do vrchusmajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!