7. 10. 2008 21:33 − 10373× − 267

Má to FAS zapotřebí?

Představitelé FASu spustili otevřenou válku proti volným podnikům. Kdo bude nakonec vítězem a kdo poraženým?

Představitelé FASu spustili otevřenou válku proti volným podnikům. Kdo bude nakonec vítězem a kdo poraženým?

Pokud jste v uplynulých dnech nečetli články týkající se problematiky volných podniků, zkusím Vám v jednoduchosti vysvětlit, o co jde. Každý, kdo chce u nás jezdit závody schválené FASem (Federací automobilového sportu), musí mít licenci. Když si licenci zajistí (mimochodem i zaplatí), zaváže se tím zároveň, že se zúčastní pouze závodů FASem schválených. Toto pravidlo má původ v národních sportovních řádech FIA a platí i u nás. Důležité je, že se nevztahuje jen na jezdce a spolujezdce, ale i na pořadatele, časoměřiče a další. Prostě kdo má licenci od FASu, nesmí se podle tohoto pravidla podílet nebo účastnit na organizaci závodu neschváleného FASem.

Toto pravidlo není nové, doposud se to ale víceméně tolerovalo. Podniků neschválených FASem (říkejme jim souhrnně volné podniky) se pravidelně účastnily i posádky s licencí. Nebylo jich moc a nebylo to pravidelně. Šlo také většinou o posádky z hloubi pole. Pokud se svezla i nějaká hvězda, tak byla zařazená jako VIP. Nesoutěžili přímo s ostatními, pouze se svezli (většinou tréninkovými vozy), trochu se pobavili, trochu si potrénovali, pobavili diváky. Prostě nikomu nevadili, byť to podivné pravidlo porušovali. Ale trestat je za to? Doposud nebyl důvod…

Najednou ten důvod ale je. Výkonný výbor FASu na svém nedávném zasedání přijal usnesení, že od příští sezóny bude disciplinárně trestat posádky, pořadatele i časoměřiče za účast na volných podnicích. Proč tak najednou? Asi těžko se nedá najít spojitost s tím, co se stalo v létě na Rallye Pelhřimov. Tamní pořadatelé si totiž dovolili něco, co na FASu už neskousli. Svoji rallysprintovou soutěž (tedy pod FASem) spojili s volným podnikem Rallye Vysočinou. Co naplat, že papírově to byly dvě různé soutěže, když na pohled to tak nevypadá. Zítra (8.10.) se tento případ bude řešit před disciplinární komisí. Nejen samotným pořadatelům se už doneslo, že o verdiktu je předen rozhodnuto (není to náhoda, že o každém zasedání disciplinárky se říká, že verdikt je předem připraven?). Organizátoři Rallye Pelhřimov si prostě příští rok neškrtnou. Co naplat, že jde možná o nejlepší sprint. Pořadatelé si prostě moc dovolili a musí za to být přece řádně potrestáni (říká se, že příští rok nebude ani Vyškov a Tišnov…). A aby disciplinárka měla čisté svědomí, měsíc předtím se na to připravili zmíněným usnesením.

Tím ale jejich náhlá aktivita v boji proti volným podnikům nekončí. Když už se do toho pustili, je třeba volné podniky zlikvidovat jednou provždy. Na řadě je asi nejlepší volný podnik v sezóně, populární "Kramolín". Soutěž pořádaná zkušenými pořadateli a oblíbená mezi posádkami. Pár dní před startem dostala objednaná časoměřičská skupina zákaz od FASu se soutěže účastnit. Tím se lekla i většina licencovaných jezdců a svoji účast raději zrušili. Pouze několik jich dalo najevo, že pojedou tak jako tak i za cenu, že přijdou o licence. Co by se ale stalo, kdyby jelo 30 posádek s licencí? Sebral by jim FAS licence? Sebrali by licenci několikanásobnému mistru ČR? Těžko. Ale pokud to budou tři posádky z hloubi pole, potrestáme je. V takových případech mě vždy napadá jedno hezké přirovnání – pokud dlužíte bance sto tisíc, máte problém, pokud dlužíte bance sto miliard, má problém banka…

Obdiv zaslouží pořadatelé Kramolína za to, že i přes způsobené problémy soutěž zorganizují, byť v omezené podobě. Síly na konání soutěže jim dodaly samy posádky, které daly najevo, že pojedou tak jako tak, i kdyby se neměl měřit čas. I z toho je vidět, že volné podniky se jezdí hlavně proto, aby se posádky pobavily. Nejde jim o vteřiny, o výhry, o věnce. Jde jim hlavně o zábavu. Volné podniky jezdí kluci (i holky), kteří nemají tolik peněz, aby si mohli dovolit jezdit třeba sprinty. Nemají tolik peněz, aby si pořídili auta a vybavení pro akce pořádané FASem. A co mají jiného jezdit? Mají nějakou jinou levnou alternativu než volné podniky?

V tom je myslím ono pověstné jádro pudla. FAS v podstatě začal trvat na pravidle, které je dané a každý, kdo kdy licenci získal, o tom věděl. To, proč na tom teď FAS začal trvat, je věc jiná. Celý problém je ale v tom, že FAS bojuje proti něčemu, aniž by sám nabídl alternativu. Pokud bude jejich boj trvat, je dost možné, že volné podniky tento boj prohrají. Ve skutečnosti to ale bude prohra rally jako takového. Dojde k likvidaci amatérské základny, ze které se už nejednou vylíhl velký talent. Těžko předpokládat, že by FAS podpořil nebo založil levné závodění na podobné úrovni. Jistá šance by byla, kdyby FAS posvětil volné podniky jako takové. Jenže to je utopie, obě strany jsou natolik znesvářené, že domluva je naprosto nereálná.

FAS se často ohání tím, že volné podniky nesplňují standardy ohledně bezpečnosti, organizace atd. Není to pravda, minimálně ne obecně. S mnohem omezenějšími rozpočty jsou volné podniky pořádané velmi svědomitě a pečlivě. Kdo je navštívil, musí souhlasit. Nejsou to žádné hurá akce. Zdravotní a bezpečnostní zajištění je na úrovni srovnatelné se sprinty. Ano, rozdíl je v samotných autech a jejich vybavení, kde jsou pravidla volnější. To je ale právě v tom, že je to ježdění na amatérské úrovni. Nelze přeci trvat na tom, aby posádka s autem postaveným za pár tisíc na hobby rally investovala sto tisíc do HANS systému…

Takže jak to může dopadnout? Volné podniky zaniknou, s nimi se rozutečou i zkušené pořadatelské týmy (k tomu připočítejme i Pelhřimov, Vyškov a Tišnov). Skončí i spousta amatérských posádek. Budou ukončeni i ti, co mají odvahu jezdit s licencemi volné podniky. Několik dalších bude znechuceno natolik, že skončí také. Rally na amatérské úrovni zanikne, na "profesionální" jich bude jezdit čím dál méně. Rally je dneska hlavně o penězích a náklady neustále rostou. Každý rok tak bude méně a méně posádek, méně závodů, média nebudou mít zájem. Možná se ale někdo bude plácat po ramenou, jak kvalitní rally se u nás jezdí a že máme zónu s koeficientem 2…

Možná jsou moje úvahy moc katastrofické, ale já to tak cítím. FAS bojuje, říkejme oprávněně, proti něčemu, aniž by sám nabídl jinou alternativu. Tento boj nemá vítěze, má jen poražené. To by si všichni zúčastnění měli uvědomit, pokud jim jde o budoucnost české rally. Nebo tady jde o něco jiného?

P.S. Článek vyjadřuje názory autora. Pokud budete článek komentovat, prosím o slušnost ve vyjadřování. Děkuji.

Komentářů celkem: 267
7. 10. 2008 23:0821
0 0
jak to čtu tak se to rozjelo správným směrem jen je problém v tom že si to ti (rádoby chytří a vzdělaní na FASu nepřečtou)natož aby na to reagovali
ale to se v tomto státě stává pravidlem ti co mají moc a peníze dělají vše pro ty co májí a na ostatní se s...
ale s tím nápadem asociace hobíků ví někdo jak na to? co takhle RFC rally fan club (aktivity návštěvynormálních podníků,soukromé klubové akce hoby rally ) to je jako soukromá párty pro pozvané na pronajatém pozemku
a když to majitel schválí?tak co nebo se má začít v normálním provozu at
je víc mrtvých jestli jsem někoho zaujal skuste nechat vzkaz a uvidíme šel bych to toho ale né sám a pak at si FAS trhne
smajlíksmajlíksmajlík
7. 10. 2008 23:0922
0 0
Nejspíš už by to sneslo výměnu osazenstva této pochybné instituce. Už tam tuhnou moc dlouho a z těch VIP seancí mají vypláchnutý makovice smajlík
7. 10. 2008 23:1923
0 0
Chce to boj.A doufejme že to dopade na JEDNIČKU.
smajlík
7. 10. 2008 23:2224
0 0
Lituji pelhrimovskych poradatelu, a vubec vsech lidi, kteri to odnesou.
To co pani z Fasu udelaji, mozna uz udelali, utlacuje tak krasny sport jako rallye. Davat zakazy poradani soutezi pristi rok nebo nekomu odebirat licence, za to ze si nekde sjel pro radost je hovadina.smajlík Dle meho nazoru se nicim vaznym at uz poradatele nebo samotni jezdi neprovinili. Ikdyz mozna porusili nejake paragrafy. Urcite tresty, ktere budou nasledovat jsou az moc vysoke.smajlík
7. 10. 2008 23:2325
0 0
Já myslím že ty stranický knížky mají ještě schovaný v šuplíku.Chtěj jen prachy a nic jinýho je nezajímá.Ono je nezajíma co si myslíme my,ale jen to co chtěj oni.Jediná šance by byla kdyby tam přijely všichni ty co maj ten cár od nich.No to se tady asi nestane.To si o tom radši budou bavit či kecat v zakulisí a tím to skončí.Tak hlavně aby to DANOVI vše dobře dopalo a Fas v brzké době SKONALsmajlíksmajlík
7. 10. 2008 23:2926
0 0
A jdeme si všichni pro slovenské licencesmajlíksmajlík
7. 10. 2008 23:3527
0 0
Má to FAS zapotřebí? Má, jistě že má... Soudruzi přece musí ukázat kdo je tady pánem... Někdo tu navrhoval, aby na FASu vznikla komise pro amatérské soutěže. Jenomže to by po soutěžích jezdili funkcionáři, kterým by pořadatelé museli platit cestovné, ubytování, občerstvení a ani nechci domýšlet co všechno... A jsme zase v pr....
Myslím si, že Pražský Rallysprint bude pěkným místem k vyjádření názoru. Nenechat si zkazit náladu, ale zkazit ji jim!
7. 10. 2008 23:3628
0 0
hlavni paka proti stupidnimu chovani FASu je domluva jezdcu a cinovniku s licenci (casomerici, poradatele atd)... proste si "lehce" zastavkovat, rozumejte fuckovat FAS., sice zaroven prijdou o spolupraci s FASem (ktera stejne nema pro dustojneho a svobodneho cloveka budoucnost) a zacit se venovat treba VP... At v tom Opletalka zustane sama, TOP patnacka (o ktere FASu stejne jde, zbytek je nezajima) si ty zavody budou poradat se stopkama v ruce a kolem panelaku...smajlík
7. 10. 2008 23:4429
0 0
Je to ostuda pro FAS co předvedl a vůbec se za posledních 20 let nic nezměnilo pořád stejný problémy držím palce Všem co jsou schopný uspořádat cokoliv co je mimo tyto organizace i když to neni lehký a pokud to bude možný tak se budu i účastnit akcí pro podporu těchto lidí.
8. 10. 2008 00:1630
0 0
Již dlouho mě nic tak nenaštvalo. Opět peníze a MOC těch páprdů na prvním místě.Asi jsou jim milejší tajné závody, nebo si zkoušet pořádně zazávodit v provozu, než když se dá za rozumné peníze jezdit na uzavřené trati.
8. 10. 2008 00:3231
0 0
Mno co no... fraška jménem FAS se opět ukazuje. A opět v plné polní. Divím se, že ještě nikdo z nich nikde nenapsal nějakou moudrost jako Novák v létě.
Vždycky sem si myslel, že naší rallye obecně nejvíce škodí jen jistá komerčí televize, ale ted je nad slunce jasné, že nejvíce škodí FAS. Ve velkém mistráku spousta změn, které budou drahé a můžou zavinit úbytek jezdců, totéž ve sprintech.. a protože si tady někdo dovoluje pořádat něco co má úroven srovnatelnou s tím co pořádá a z čehe bere prebendy elita z Opletalky tak je potřeba to zakázat. Hrozit, škodit, vydírat a pak se na zasedání třískat v prsa.
to co píše JFK6 by bylo bezvadné, ale bojím se, že to je nereálné.
Takže dámy a pánové... na viděnou v Kramolíně a pánové z FASu at si pro tento víkend škubnou protézou.
protože pokud těm nemoudrým lidem (rozuměj debil*m) jde o to, aby naši rallye tvořilo nějakých 20 až 30 posádek tak jsou na nejlepší cestě ke splnění svého snu.
Pokud jim jde o rozvoj rallye tak musejí změnit způsob práce, změnit způsob komunikace s jezdci a nejen s nimi a především nesmí teto pro spoustu z nás srdeční sport omezovat!!!!
8. 10. 2008 01:5832
0 0
Zase se mnou nebude drtiva vetsina lidi souhlasit - ale jsem zvykly. Pohled autora a styl clanku zase zavani bitim FASu za kazdou cenu.
Amaterske zavody a profesionalni zavody je treba striktne rozdelit a odlisit.
Amaterska rally - proc ne. Na druhou stranu je urcite potreba si uvedomit, ze zajisteni amaterskych zavodu nebyva vzdy na urovni na jake by melo byt. Auta, ktere zde startuji jsou, nechci rict polovraky(berte s rezervou). Ale kdyz si vzpomenu na dobrodruha Bezousku a jeho sileny xset konovy Colt ve kterem byl ram ktery mel vsechny funkce jen ne ochrannou, tak bych FAS chapal.
Rally mam velmi rad ale priznam se, ze pri pohledu na amaterske zavody mi nekdy beha mraz po zadech a bojim se prusvihu.
Pokud jde FASu distancovat se od amaterskych zavodu z duvodu bezpecnosti tak jsem jednoznacnacne pro.

I zakaz ucasti licencovanych jezdcu jde v urcitem pohledu pochopit a opet jde bezpecnost. Kdyz na start takoveho zavodu dojede napr Orsak v plne zbroji s autem ktere splnuje vsechny bezpecnostni narizeni a proti nemu se postavi napr pan Bezouska s Coltem. Kazdy se bude chtit a licencovaneho jezdce vytahnout a zde muze byt velke nebezpeci preceneni sil a nasledovat muze velky prusvich.

Pokud jde o bezpecnost tak jsem jednoznacne pro jasne a striktni oddelni amaterskych zavodu od zavodu "profesionalnich".

Kdyz se neco stane tak, laickou verejnost nezajima jestli jde o amaterskou rally nebo Bohemku - pro ne je to rally a pak si budou rikat ze rally je sileny sport a obecne budou proti nemu.

Prosim i pany jako Wanka aby se na vec divali rozumne a nepsali clanky, ktere tady ovlini lidi, kteri ani nevidi co to FAS je ale automaticky bude pro ne FAS neco spatneho. A to si myslim, ze je velky duvod k zamysleni, tohle sem napatri. Stejne jako nadpis tohoto clanku:
Má to FAS zapotřebí?
Podle meho soudu to MA zapotrebi.
8. 10. 2008 05:3633
0 0
Pawel:dovoluji si s tebou nesouhlasit,licencovaní jezdci s náma jezdí již delší dobu a to co tady píšeš,jako,že za cenu předjetí licencovaného jezdce hrozí nám jako amatérum přecenění sil a prušvih je blbost,nezlob se na mě,ale ten tvuj pohled na nás amatéry,že jezdíme ve vracích je dost zkreslený,měl by jsi se někdy přijít podívat a uznáš,že kvalita a bezpečnost techniky se o dost zlepšila a dá se říct,že v určitých třídách dokonce předčila "velký kluky"
8. 10. 2008 05:4034
0 0
Pawel:a ty jsi jako kdo? licencovaný jezdec? divák? nebo činovník?
8. 10. 2008 05:5735
0 0
Pawel:to co jsi napsal,že jim jde hlavně o bezpečnost,to je taky dobrýsmajlík,tak mi vysvětli co ta Třebíč??to mě zase po ránu někdo vytočilsmajlíkty budeš asi pěknej trubkasmajlík
8. 10. 2008 08:0036
0 0
Pawel: Dovolím si s Tebou také nesouhlasit. To co píšeš o "amatérech" a bezpečnosti podle mě již dávno neplatí. Stačí se podívat kupříkladu na podniky RC Cupu. Tam je bezpečnost srovnatelná, a někdy i na lepší úrovni než leckterý závod pořádaný pod hlavičkou Fasu. Už jenom díky tomu, že tito lidé pořádají rally s opravdovou láskou k tomuto sportu a rozhodně je netíží problémy typu: "musím na tom vydělat". Nádherným příkladem Fasovské potřeby vytlouct z rally co nejvíce je třeba letošní šumava. Kdo to kdy slyšel, aby se jela rally Šumava v Plzni? Ale sponzor platí, tak není problém rally trochu protáhnout a pozměnit. Nevadí, že rychlostní limity ne většině erzet překračovali povolenou mez! To rozhodně nebyla bezpečná rally, a do dnes si myslím, že je ohromné štestí, že se tam nestalo nic vážného. A korunu tomu dodala Třebíč, která už tenhle rok, dle mého názoru, neměla v kalendáři velkého mistráku co dělat! Ptám se je tohle bezpečné??
To k bezpečnosti...
Jinak s autorem článku plně souhlasím a bojím se jen jediné věci, a to, že má pravdu!!
8. 10. 2008 08:1637
0 0
Do poslední věty souhlasím s článkem Tomáše Wanky,myslím že vystižněji to napsat už nešlo. Jsem přesvědčen,na rozdíl od Pawla, že drtivá většina čtenářů potažmo fanoušků tohoto krásného sportu ví co je FAS a má na toto seskupení i svůj názor. Vždycky se říkalo že ryba smrdí od hlavy.....
PP
8. 10. 2008 08:1738
0 0
Pawel: Kdo je amater akdo profesional. Myslim, ze jsou u nas asi jenom 3 profi jezdci kteri jse tim zivi. To ostatni jsou preci amateri. Nebo se mylim?
8. 10. 2008 08:2339
0 0
Jezdím Autodesign Cup v Jižních Čechách. Úroveň šla letos strmě nahoru, když jsme si sjeli dva závody srovnatelné s rallysprintem za pěkný peníze. Rád bych v tom pokračoval. Také jsem uvažoval o licenci, kdyby náhodou přišla nějaká možnost se svést, abych byl papírově připraven, ale koukám, že moje varianta je úplně to nejhorší co se FASu může přihodit. Jsem opravdu zvědavý jak to všechno dopadne, doufám, že na ně všichni hodí bobek.
8. 10. 2008 08:4840
0 0
To Pawel: zákaz účasti jezdců s licencí kvůli bezpečnosti???Ty myslíš,že se někdo s feldou bude snažit pojet myšáka???A včem je to jiné ve velkém mistráku, tam jsou přece taky rány hlavně proto,že se někdo snaží někoho jiného pojet.A je jedno jestli má licenci nebo ne.
A lepší pořadatelské zajištění? Promiň, ale jízda autobusu na RZ (letošní Pačejov) ti přijde bezpečná?To se stávalo před 15 lety na oblastích, ale že to uvidím na MčR v roce 2008???A to byl podnik pořádaný FAS.
Že jsou auta v MČR bezpečnějsí?Já bych raději sedl do amatérsky připraveného rapida, než do x-krát bouranéhé pronajmuté Hondy, ikdyž má třeba platnou homologaci.
Postoj FASu chápu, taky by mě sr*lo, kdyby za mnou chodili lidi, že "amatéři" měli tu soutěž líp připravenou, byli ochotni řešit problémy na místě a ve finále chtěli o polovinu nižší startovné a ještě měli víc km RZ.
FAS má dvě možnosti a)snažit se nabídnout to co nabízí pořadatelé amaterských podniků...b)tyto zrušit aby nebylo s čim srovnávat...
Co myslíš,že si vyberou???
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!