7. 10. 2008 21:33 − 10378× − 267

Má to FAS zapotřebí?

Představitelé FASu spustili otevřenou válku proti volným podnikům. Kdo bude nakonec vítězem a kdo poraženým?

Představitelé FASu spustili otevřenou válku proti volným podnikům. Kdo bude nakonec vítězem a kdo poraženým?

Pokud jste v uplynulých dnech nečetli články týkající se problematiky volných podniků, zkusím Vám v jednoduchosti vysvětlit, o co jde. Každý, kdo chce u nás jezdit závody schválené FASem (Federací automobilového sportu), musí mít licenci. Když si licenci zajistí (mimochodem i zaplatí), zaváže se tím zároveň, že se zúčastní pouze závodů FASem schválených. Toto pravidlo má původ v národních sportovních řádech FIA a platí i u nás. Důležité je, že se nevztahuje jen na jezdce a spolujezdce, ale i na pořadatele, časoměřiče a další. Prostě kdo má licenci od FASu, nesmí se podle tohoto pravidla podílet nebo účastnit na organizaci závodu neschváleného FASem.

Toto pravidlo není nové, doposud se to ale víceméně tolerovalo. Podniků neschválených FASem (říkejme jim souhrnně volné podniky) se pravidelně účastnily i posádky s licencí. Nebylo jich moc a nebylo to pravidelně. Šlo také většinou o posádky z hloubi pole. Pokud se svezla i nějaká hvězda, tak byla zařazená jako VIP. Nesoutěžili přímo s ostatními, pouze se svezli (většinou tréninkovými vozy), trochu se pobavili, trochu si potrénovali, pobavili diváky. Prostě nikomu nevadili, byť to podivné pravidlo porušovali. Ale trestat je za to? Doposud nebyl důvod…

Najednou ten důvod ale je. Výkonný výbor FASu na svém nedávném zasedání přijal usnesení, že od příští sezóny bude disciplinárně trestat posádky, pořadatele i časoměřiče za účast na volných podnicích. Proč tak najednou? Asi těžko se nedá najít spojitost s tím, co se stalo v létě na Rallye Pelhřimov. Tamní pořadatelé si totiž dovolili něco, co na FASu už neskousli. Svoji rallysprintovou soutěž (tedy pod FASem) spojili s volným podnikem Rallye Vysočinou. Co naplat, že papírově to byly dvě různé soutěže, když na pohled to tak nevypadá. Zítra (8.10.) se tento případ bude řešit před disciplinární komisí. Nejen samotným pořadatelům se už doneslo, že o verdiktu je předen rozhodnuto (není to náhoda, že o každém zasedání disciplinárky se říká, že verdikt je předem připraven?). Organizátoři Rallye Pelhřimov si prostě příští rok neškrtnou. Co naplat, že jde možná o nejlepší sprint. Pořadatelé si prostě moc dovolili a musí za to být přece řádně potrestáni (říká se, že příští rok nebude ani Vyškov a Tišnov…). A aby disciplinárka měla čisté svědomí, měsíc předtím se na to připravili zmíněným usnesením.

Tím ale jejich náhlá aktivita v boji proti volným podnikům nekončí. Když už se do toho pustili, je třeba volné podniky zlikvidovat jednou provždy. Na řadě je asi nejlepší volný podnik v sezóně, populární "Kramolín". Soutěž pořádaná zkušenými pořadateli a oblíbená mezi posádkami. Pár dní před startem dostala objednaná časoměřičská skupina zákaz od FASu se soutěže účastnit. Tím se lekla i většina licencovaných jezdců a svoji účast raději zrušili. Pouze několik jich dalo najevo, že pojedou tak jako tak i za cenu, že přijdou o licence. Co by se ale stalo, kdyby jelo 30 posádek s licencí? Sebral by jim FAS licence? Sebrali by licenci několikanásobnému mistru ČR? Těžko. Ale pokud to budou tři posádky z hloubi pole, potrestáme je. V takových případech mě vždy napadá jedno hezké přirovnání – pokud dlužíte bance sto tisíc, máte problém, pokud dlužíte bance sto miliard, má problém banka…

Obdiv zaslouží pořadatelé Kramolína za to, že i přes způsobené problémy soutěž zorganizují, byť v omezené podobě. Síly na konání soutěže jim dodaly samy posádky, které daly najevo, že pojedou tak jako tak, i kdyby se neměl měřit čas. I z toho je vidět, že volné podniky se jezdí hlavně proto, aby se posádky pobavily. Nejde jim o vteřiny, o výhry, o věnce. Jde jim hlavně o zábavu. Volné podniky jezdí kluci (i holky), kteří nemají tolik peněz, aby si mohli dovolit jezdit třeba sprinty. Nemají tolik peněz, aby si pořídili auta a vybavení pro akce pořádané FASem. A co mají jiného jezdit? Mají nějakou jinou levnou alternativu než volné podniky?

V tom je myslím ono pověstné jádro pudla. FAS v podstatě začal trvat na pravidle, které je dané a každý, kdo kdy licenci získal, o tom věděl. To, proč na tom teď FAS začal trvat, je věc jiná. Celý problém je ale v tom, že FAS bojuje proti něčemu, aniž by sám nabídl alternativu. Pokud bude jejich boj trvat, je dost možné, že volné podniky tento boj prohrají. Ve skutečnosti to ale bude prohra rally jako takového. Dojde k likvidaci amatérské základny, ze které se už nejednou vylíhl velký talent. Těžko předpokládat, že by FAS podpořil nebo založil levné závodění na podobné úrovni. Jistá šance by byla, kdyby FAS posvětil volné podniky jako takové. Jenže to je utopie, obě strany jsou natolik znesvářené, že domluva je naprosto nereálná.

FAS se často ohání tím, že volné podniky nesplňují standardy ohledně bezpečnosti, organizace atd. Není to pravda, minimálně ne obecně. S mnohem omezenějšími rozpočty jsou volné podniky pořádané velmi svědomitě a pečlivě. Kdo je navštívil, musí souhlasit. Nejsou to žádné hurá akce. Zdravotní a bezpečnostní zajištění je na úrovni srovnatelné se sprinty. Ano, rozdíl je v samotných autech a jejich vybavení, kde jsou pravidla volnější. To je ale právě v tom, že je to ježdění na amatérské úrovni. Nelze přeci trvat na tom, aby posádka s autem postaveným za pár tisíc na hobby rally investovala sto tisíc do HANS systému…

Takže jak to může dopadnout? Volné podniky zaniknou, s nimi se rozutečou i zkušené pořadatelské týmy (k tomu připočítejme i Pelhřimov, Vyškov a Tišnov). Skončí i spousta amatérských posádek. Budou ukončeni i ti, co mají odvahu jezdit s licencemi volné podniky. Několik dalších bude znechuceno natolik, že skončí také. Rally na amatérské úrovni zanikne, na "profesionální" jich bude jezdit čím dál méně. Rally je dneska hlavně o penězích a náklady neustále rostou. Každý rok tak bude méně a méně posádek, méně závodů, média nebudou mít zájem. Možná se ale někdo bude plácat po ramenou, jak kvalitní rally se u nás jezdí a že máme zónu s koeficientem 2…

Možná jsou moje úvahy moc katastrofické, ale já to tak cítím. FAS bojuje, říkejme oprávněně, proti něčemu, aniž by sám nabídl jinou alternativu. Tento boj nemá vítěze, má jen poražené. To by si všichni zúčastnění měli uvědomit, pokud jim jde o budoucnost české rally. Nebo tady jde o něco jiného?

P.S. Článek vyjadřuje názory autora. Pokud budete článek komentovat, prosím o slušnost ve vyjadřování. Děkuji.

Komentářů celkem: 267
8. 10. 2008 08:5541
0 0
Pelhřimov, resp. Kamenice nad Lipou byl černej podnik ať to bylo jak to bylo a zodpovědnost,potažmo trest za to pořadatel nést musí. O tom není diskuze! Vžijte se do pozice časoměřičů, dispečerů a dalších lidí, který jedou na podnik za podmínek oficiálního sprintu a pak jim tam začnou jezdit auta o kterých nic neví, a ještě ke všemu se stejnými startovními čísly. Ve finále nikdo pak neví jaký je pohyb aut, jestli bouralo č.2 ze sprintu nebo z volného podniku. Další je jak by se Vám líbilo kdyby jste např.pronajímali jako firma hodiny na rally, kdy je cena za daný čas, v tomto případě pro sprint a nakonec se hodiny jakoby náhodou použili i na volný podnik?? Pak chápu, že volný podnik vyjde rázem levněji než pořádání sprintu.
JE TO PROSTĚ BORDEL A ANARCHIE. Věci musí mít jasné pravidla a řád. Bez toho to nejde a nepůjde. Trestání jezdců a časoměřičů neschvaluji, ale to co udělali v Pelhřimově také ne !
8. 10. 2008 08:5542
0 0
Chtěl bych doplnit článek o trochu veselejší závěr: Je třeba si uvědomit, že FIA společně se svým národním "vykonavatelem" FASem má monopol na stavbu, provoz a evidenci sportovních a závodních automobilů. Kdo nevěří, ať se přečte úvodní stránky MSŘ ( volně přístupné v českém překladu na http://www.autoklub.cz ). V tomto kontextu je nutno naprosto jednoznačně oddělit volné podniky od čehokoli, co by souviselo se systémem FIA, protože pokud by to tak nebylo tak musíme plnit bezezbytku národní SŘ jako upřesnění MSŘ FIA. Jenže......my na amatérské úrovni - díky tomu, že FAS nemá zájem o podporu amatérského sportu - můžeme normálně svobodně podnikat na základě živnostenského oprávnění a zorganizovat si svoje závody, běžných automobilů , na kterých si uděláme svoje sportovní řády a celý ansámbl od pořadatele po zpracovatele bude náš a nebude mít nic společného s FAS. V tuto chvíli je jediným slabým článkem bezpečnostní dovybavení běžných automobilů tak, aby vyhovovalo silničnímu zákonu. Takže amatérský sport má do budoucna POUZE JEDEN PROBLÉM, a ten když se vyřeší, tak věřím, že vše poběží - ke spokojenosti všech zúčastněných - dál.-smajlík
8. 10. 2008 09:1143
0 0
smajlík konstruktivní příspěvek. Ale jsme zas u toho, co psal hbt. Půjde ten JEDEN problém vyřešit?
8. 10. 2008 09:1344
0 0
To Pawel. Mám pocit, že píšeš o něčem, o čem nic nevíš. Přijeď se někdy podívat na ,jak ty píšeš, amaterský podnik. Zjisti si , čím se jezdí a jak je trať zabezpečená. Jezdím volné podniky už 3 roky a mám úplně jinou zkušenost. Troufnu si říct, že jsem byl na více soutěžích, jak ty. Sám mám auto postavené podle platné homologace pro jeho dobu, tedy podle přílohy "J" a "k" jen stím rozdílem, že tenkrát tato auta měla sportovní průkaz a já licenci pod Fasem. Neviděl jsem žádný vrak.
8. 10. 2008 09:2445
0 0
Ferove priznam, ze se moc amaterskych podniku neucastnim. Budu teda vychazet z toho, ze zabezpecneni je na vysoke urovni. Ted mne ale porad trapi bezpecnost posadek.
Jezdit s nadsenim je moc krasne ale nekteri jezdi za kazdou cenu a to i bez ohledu na to jestli ma auto poradny ram atd. Nadseni je super, na druhou strany by tady mel byt nekdo nebo neco, co i temto nadsencum da jasne najevo, ze by na bezpecnost nemeli kaslat. Nechci hazet vsechny do jednoho pytle, to v zadnem pripade. Ale porad mam pred ocima Bezouskuv Colt a jeho ram neram.

Pan Wanka tady otevrel tema, ktere je urcite velmi zajimave. Z meho pohledu ho opet nakousnul stylem, neco se povida a ja se chci zavdecit tak o tom napisu. At je zase jednou senzace.
Tema je to zajimave ale ma urcite i druhou stranu mince. Pokud tohle ma k necemu vest a ma to mit uroven, tak by mel autor clanku napsat i druhy clanek ve kterem se k situaci vyjadri lidi z FASu. Proste mela by zde mit moznost svuj pohled na vec uvest i druha strana aby byly informace vyvazene.
Tohle to pak pusobi jako vykrik do tmy, ktery ma za cil vytahnout zase nejakou "senzaci" a kopnout do FASu.

PS: Nejsem v zasade proti amaterske rally, ale mela by zde byt jasne definovana bezepecnostni pravidla.
8. 10. 2008 09:2746
0 0
Mam mezinárodní licenci a pokud bych mel jet rally tak pojedou volný podnik protože na sprinty nejsou peníze a nikdo mi v tom bránit nebude. To co oni dělají už nemá obdoby. Každej by rád někdy jel MČR ale nemá na to finance a chybí růst pilotů z menších soutěží. Mělo to zůstat jak to bylo za dob federálů tzn. byl si dobrej v oblasti, postupuješ dál atd. proč se s nima nespojit a nebrat to jako levnější závodění pro růst mladejch a nadějnejch pilotů. Pokud se někdo rozhodne že pojede volnej podnik, tak ho pojede i kdyby se FAS stavěl na hlavu, ale už ted je jasné že se nebude měřit stejným metrem třeba Pechovi nebo někomu s N2.
8. 10. 2008 09:2747
0 0
Zajimavy je prispevek od márči je velmi zajimavy a ukazuje zde ze mince ma druhou stranu.
Pane Wanko, zamyslete se znovu nad tim co a jakym tonem jste napsal a dejte moznost k vyjadreni i druhe strane.
8. 10. 2008 09:3448
0 0
To Pawel. Bezpečnostní pravidla jsou jasně určená, podívejte se na pravidla Rallye Cupu, kde jsou jasně napsány podmínky bezpečnostního vybavení vozidel a posádky.
8. 10. 2008 09:3649
0 0
To Balu: Ok a dodrzuji se? Jak se napr ty divas na ram v Coltu pana Bezousky? Neprijde ti to jako hazard.
Omilam porad stejnou pisnicku...mne osobne opradu trapi jen ta bezpecnost a zajisteni.
8. 10. 2008 09:3650
0 0
Pane Pawele Šoune, nevím jaká druhá strana. Tohle není boj já versus FAS. Já nejsem zarytým bojovníkem proti FASu a už vůbec nechci psát senzace. Napsal jsem to, co mě trápí. Napsal jsem to myslím velmi slušně a věcně. Napsal jsem to jako zamyšlení. Pokud o tom nebude nikdo psát a budeme dělat, že problém není, nic se nevyřeší.

Článek má upozornit na to, že je něco špatně. Ti, kterých se to týká, by se nad tím měli zamyslet. Pokud dojdou k jinému závěru, v pořádku. Každý má nějaký názor.

Jakákoliv strana, kterých se problém týká, má možnost se k problému vyjádřit. Každý článek od jakékoliv strany otisknu. Budu jen rád, Bohužel ze strany FASu se obvykle dozvím, že články na internetu nečtou, že je nezajímají.

Možná se budeš divit, ale mám třeba názor i z druhé strany ohledně případu Rota. Bohužel v této fázi (právní spor) není vhodné ho zveřejnit. Až se to dořeší, rád zveřejním i to.

Takže pokud by se náhodou k tomu někdo rád vyjádřil z jakékoliv strany, má možnost.
8. 10. 2008 09:3851
0 0
To Pawel: Zlob se na mě nebo ne, ale máš poněkud divné názory. Jezdím s přestávkama pod FASem 28 let a tak si myslím, že do toho trochu vidím. Činovníci FASu bojují o to, aby si zachovali monopol, o nic jiného jim nejde. Kecy o bezpečnosti jim moc nevěřím. Neříkám, že dělají úplně všechno špatně, ale setkal jsem se tolikrát s takovou arogancí těchto lidí, že jsem nechápal.Vždycky chtějí být papežštější než sám papež. Dodnes mám na polici v garáži odběrní ventil na benzín spolu s T-kusem na zapojení, který vyšel na cca 5000,- (před nějakými 10 lety), který prostě musel být. Sice se nikdy žádný benzín nikomu neodebral, ale to už nikomu nevadilo. Teda kromě mě. Mohl jsem s rodinou za to měsíc vyžít. I já jsem se několikrát dočkal oblíbené věty - když na to nemáš, tak nezávoď. Připadá mi to divné od lidí, kteří jsou v čele organizace, která se má starat o rozvoj motoristického sportu. Pořád vymýšlejí další a další výdaje. Kdysi se bezpečnostní pás posuzoval v jakém je stavu. Dneska si koupíš pás z neprodaných zásob, je na něm napsáno, nepoužívat po roce
xxxx a hotovo. Nikoho nezajímá, že třeba nebyl nikdy v autě. Slyšel jsi, že by se s někým někdy utrhnul bezp. pás? Ani ve 30-letém autě! Jenomže je třeba platit a platit. Jsem zvědavý, jak to teď bude s tím Hansem. Myslím, že to dost lidí vzdá. Vyhodit těch 90 000,- bude pro spoustu lidí asi velké sousto. A proto má FAS strach, že opravdu jezdci, kteří mají závody jako koníčka a v podstatě je jim jedno, kde jedou, přejdou do volných závodů a na mistráku bude jen těch cca 30 bohatých. Ono pořád minim. polovina startovního pole jsou nadšenci, kteří závodí většinou za své, kteří okrádají své rodiny o peníze a čas, ale nemůžou si pomoct a znovu a znovu chtějí jet. A o ty FAS přijde. Jsou to jezdci, kteří většinou začínali na takových volných podnicích a tak by se jenom vrátili zpátky. Říkáš, že volné soutěže nejsou bezpečné. A závody pod FASem jsou? Když někdo trefí strom tak je to úplně jedno jestli v normálním provozu, nebo na jakýchkoli závodech. Záleží více méně na štěstí.
A ten rám v Bezouškovým Coltu si viděl? Máš dojem,že si ho tam dal, aby se lépe zabil, nebo co? Někdy mluvíš blbosti. Ota Hloušek
8. 10. 2008 09:3852
0 0
Pawel: máš pravdu,že by se měl vyjádřit i někdo z Fasu. Jenže zkoušel jsi se někoho z FASU na tohle téma zeptat? Univerzální odpověď je,že nemají kompetenci se k tomu vyjádřit. A když konečně seženeš někoho kdo tu kompetenci má, vypadne z toho perla,že by se jeden rozbrečel(viz. Míra Levora)
8. 10. 2008 09:4853
0 0
To Wanka: Proc se lidi z Fasu nezeptas? Pokud se jich zeptas slusne tak ti odpovi. Pokud ale napises takovy clanek tak je logicky asi nastves.
Nechci hajit FAS ale tlouct do nich taky nema smysl.
8. 10. 2008 09:4954
0 0
Když začal před několika lety pan Secký pořádat amatérské soutěže v rally,položil tím základ k něčemu,co si získávalo stále víc a víc lidí.Pak se přidal Vošický,Jakub Denk,Janků a další.Je pravdou,že mnohdy byl tehdy pohled na některá auta úsměvný i k pláči.Mnohdy vítězilo nadšení nad pocitem bezpečnosti.Ale to už je a to si troufnu tvrdit,dávno pryč.No a na FASu jim to začlo vadit.Začli apelovat na policii,aby stíhala a pokutovaly ty,kteří nesplňují podmínky pro provoz ( Havlíčkův Brod ).Když ani to moc nezabralo,chtěli ti z Opletalky navázat spolupráci.A tak došlo ke schůzce všech zainteresovaných v kině v Pacově. před asi 7 lety.Byl jsem tam.Pokud si pamatuji,za FAS tam byl pan Matoušek,pan Rosický.Začla tam z jejich strany snaha o začlenění amatérů pod křídla FASu.A tudíž zaručený příjem peněz.Myslím si,že pan Rosický tam tehdy řekl : DEJTE SE S NÁMI DOHROMADY,PŘISTUPTE NA NAŠE PODMÍNKY A JÁ VÁM ZARUČÍM,ŽE SE V DOBĚ VOLNA NA VAŠICH PODNICÍCH SEJDE 30 - 40 LICENCOVANÝCH JEZDCŮ.Nesmírné lži.Mnoho z nás v půlce ,po těch nesmyslech odešlo.Jedním z mála,kdo na spolupráci s touto organizací přistoupil,byl pan Pavlata z Hradce Králové.No a jak to dopadlo víme všichni.
jac
8. 10. 2008 09:5055
0 0
To Pawel: Souhlasím s Tebou,napsal jsem to už i dříve. Je potřeba rozeznávat bezpečnost jako zajištění podniku a bezpečnost posádek.Co se týká podniků VP,RC šlo to za poslední 2 roky rapidně nahoru. Ale jak jsem popsal příběh teď ze Světlé, ve Škodě 100 motor s Fáva,5kvalt, letí to jako kráva,rám nic moc a pánové na hlavě motorkářskej kokos z 60 let. To je nebezpečí!
To Donát: Pozor,FAS a jeho český překlad a výklad! Ve většině případů FIA doporučuje,u nás FAS vždy nařizuje! Protože spoléhá na to,že je u nás 0,5% lidí,kteří těm řádům rozumí a nikdo,kdo si nechá přeložit originál. A pak se divíme,jaktože v AT,DE a podobně nemusí mít závodní boty,protože v originále je "doporučuje". Tak to je se vším. Složte se,pánové jezdci,nechte si ty pravidla přeložit třeba od Slavíčka,pak si je vysvětlit třeba od Karla Nauše a budete se divit!
8. 10. 2008 09:5456
0 0
Chtěl bych touto cestou podpořit pana Wanku. Vím, že se to nenosí, ale má stoprocentní pravdu. Předložím zde názor jezdce s licencí. Jezdím mistrovské soutěže, ctím sportovní řády. Poruším je pouze ve třech či čtyřech případech za rok pouze v odstavci účasti na podnicích nepovolených ASN. Po těch finančních prostředcích, co ASN zaplatím každý rok, mě přijde, že na to mám alespoň morální právo. Na volné soutěži si mohu potrénovat za slušné peníze, vyzkoušet techniku, setkat se s přáteli a v neposlední řadě mě udělá dobře, když je o moje poznatky a zkušenosti mezi účastníky zájem. Všechny volné podniky, kde jsem se kdy účastnil, měli zabezpečení plně, zdůrazňuji plně srovnatelné s mistrovskými soutěžemi. Jinak bych ani na takovou soutěž nejel. Nejsem přece sebevrah. Vím, co auto ,,umí". I já bych se přimlouval o korektní řešení situace(mezi toto řešení rozhodně nepatří nesplnění dohodnuté pomoci nehleďe k tomu že se jedná o vztah mezi členy AČR). V každé válce mají ztrátu obě strany strany. Dále je třeba si uvědomit, že z volných soutěží mohou pocházet talenty, příští účastníci mistrovských soutěží. A žádný dobrý závodník se nezrodil z teorie a školení. A závěrem. Nejsou to amatérské soutěže, protože jak jsrm si přečetl v komentáři jsou amatéři ve většině i v mistrovkých soutěžích. Jen malé procento nemusí tzv. chodit do práce. A podle mě volné soutěže stejně nikdo nezahubí. Nakonec se stejně najde sponzor, který koupí časomíru, stejně se najdou nadšenci, kteří se vyškolí na obsluhu, atd. ... S pozdravem přítel rally.
8. 10. 2008 09:5657
0 0
To Ota Hloušek: Nechapu proc mne chytas takto za slovo. Napsal svuj nazor a pohled na vec.
Znovu opakuju, ze se na to divam z pohledu bezpecnosti.
Chapu, ze po 28 letech ruznych pravidel pro pravidla a predpisu pro predpisy toho mas hodne a pohled mas jiny nez ja jako laik.

Ram v Bezouskove Coltu jsem videl - bohuzel. Otazku jsi postavil pomerne spatne. Zeptal bych se takto: Proc si do auta neda poradny ram? Stavi auto, jehoz prestavba urcite stala dost penez.
8. 10. 2008 10:0458
0 0
Právě je na "Kramolínskejch"stránkách nová startovka.Dle mého ubylo tak maximálně 10 aut.Smekám před tím,že někteří licencovaní se nevzdali a setrvali.Vlasta Hodaň,Kopelent,Srb,Hynek Středa a další a další.Co s nimi chtějí na fasu udělat ??? Pokuty ? Zakázat obnovení licence na rok 2009 ?? Panebože,vždyť by jim příští rok nikdo nejel ! To Pawel - něco jsem z tvého příspěvku pochopil.Myslím si však,že jsi to napsal nešťastně.
8. 10. 2008 10:0859
0 0
To Jac: Presne tohle mam na mysli. Skoda 100, motor z Facka a 5ti kvalt.
Proto zminuji xset konovy Bezouskuv Colt.

Jenze kdo si chce rozbit hubu tak si misto vzdycky najde at s FASem nebo bez FASu.
Pokud jde o bezpecnost, tak bych se FASu nedivil ze by od toho dal ruce pryc.
Ale ono to bude i o necem jinem a to jsou zase klasicke mocenske spory a valky. A ty tady nevyresime.
jak by rekl jeden kamarad: stejne se nic nezmeni
8. 10. 2008 10:1160
0 0
to kolatyr: nejsem moc velky pisalek a veci mozna pisu kostrbate. jenze tady na mne kazdy automaticky vyjede pac mam vetsinou jiny nazor nez vetsina. za sve nazory se nestydim (teda nekdy josmajlík)
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!