7. 10. 2008 21:33 − 10372× − 267

Má to FAS zapotřebí?

Představitelé FASu spustili otevřenou válku proti volným podnikům. Kdo bude nakonec vítězem a kdo poraženým?

Představitelé FASu spustili otevřenou válku proti volným podnikům. Kdo bude nakonec vítězem a kdo poraženým?

Pokud jste v uplynulých dnech nečetli články týkající se problematiky volných podniků, zkusím Vám v jednoduchosti vysvětlit, o co jde. Každý, kdo chce u nás jezdit závody schválené FASem (Federací automobilového sportu), musí mít licenci. Když si licenci zajistí (mimochodem i zaplatí), zaváže se tím zároveň, že se zúčastní pouze závodů FASem schválených. Toto pravidlo má původ v národních sportovních řádech FIA a platí i u nás. Důležité je, že se nevztahuje jen na jezdce a spolujezdce, ale i na pořadatele, časoměřiče a další. Prostě kdo má licenci od FASu, nesmí se podle tohoto pravidla podílet nebo účastnit na organizaci závodu neschváleného FASem.

Toto pravidlo není nové, doposud se to ale víceméně tolerovalo. Podniků neschválených FASem (říkejme jim souhrnně volné podniky) se pravidelně účastnily i posádky s licencí. Nebylo jich moc a nebylo to pravidelně. Šlo také většinou o posádky z hloubi pole. Pokud se svezla i nějaká hvězda, tak byla zařazená jako VIP. Nesoutěžili přímo s ostatními, pouze se svezli (většinou tréninkovými vozy), trochu se pobavili, trochu si potrénovali, pobavili diváky. Prostě nikomu nevadili, byť to podivné pravidlo porušovali. Ale trestat je za to? Doposud nebyl důvod…

Najednou ten důvod ale je. Výkonný výbor FASu na svém nedávném zasedání přijal usnesení, že od příští sezóny bude disciplinárně trestat posádky, pořadatele i časoměřiče za účast na volných podnicích. Proč tak najednou? Asi těžko se nedá najít spojitost s tím, co se stalo v létě na Rallye Pelhřimov. Tamní pořadatelé si totiž dovolili něco, co na FASu už neskousli. Svoji rallysprintovou soutěž (tedy pod FASem) spojili s volným podnikem Rallye Vysočinou. Co naplat, že papírově to byly dvě různé soutěže, když na pohled to tak nevypadá. Zítra (8.10.) se tento případ bude řešit před disciplinární komisí. Nejen samotným pořadatelům se už doneslo, že o verdiktu je předen rozhodnuto (není to náhoda, že o každém zasedání disciplinárky se říká, že verdikt je předem připraven?). Organizátoři Rallye Pelhřimov si prostě příští rok neškrtnou. Co naplat, že jde možná o nejlepší sprint. Pořadatelé si prostě moc dovolili a musí za to být přece řádně potrestáni (říká se, že příští rok nebude ani Vyškov a Tišnov…). A aby disciplinárka měla čisté svědomí, měsíc předtím se na to připravili zmíněným usnesením.

Tím ale jejich náhlá aktivita v boji proti volným podnikům nekončí. Když už se do toho pustili, je třeba volné podniky zlikvidovat jednou provždy. Na řadě je asi nejlepší volný podnik v sezóně, populární "Kramolín". Soutěž pořádaná zkušenými pořadateli a oblíbená mezi posádkami. Pár dní před startem dostala objednaná časoměřičská skupina zákaz od FASu se soutěže účastnit. Tím se lekla i většina licencovaných jezdců a svoji účast raději zrušili. Pouze několik jich dalo najevo, že pojedou tak jako tak i za cenu, že přijdou o licence. Co by se ale stalo, kdyby jelo 30 posádek s licencí? Sebral by jim FAS licence? Sebrali by licenci několikanásobnému mistru ČR? Těžko. Ale pokud to budou tři posádky z hloubi pole, potrestáme je. V takových případech mě vždy napadá jedno hezké přirovnání – pokud dlužíte bance sto tisíc, máte problém, pokud dlužíte bance sto miliard, má problém banka…

Obdiv zaslouží pořadatelé Kramolína za to, že i přes způsobené problémy soutěž zorganizují, byť v omezené podobě. Síly na konání soutěže jim dodaly samy posádky, které daly najevo, že pojedou tak jako tak, i kdyby se neměl měřit čas. I z toho je vidět, že volné podniky se jezdí hlavně proto, aby se posádky pobavily. Nejde jim o vteřiny, o výhry, o věnce. Jde jim hlavně o zábavu. Volné podniky jezdí kluci (i holky), kteří nemají tolik peněz, aby si mohli dovolit jezdit třeba sprinty. Nemají tolik peněz, aby si pořídili auta a vybavení pro akce pořádané FASem. A co mají jiného jezdit? Mají nějakou jinou levnou alternativu než volné podniky?

V tom je myslím ono pověstné jádro pudla. FAS v podstatě začal trvat na pravidle, které je dané a každý, kdo kdy licenci získal, o tom věděl. To, proč na tom teď FAS začal trvat, je věc jiná. Celý problém je ale v tom, že FAS bojuje proti něčemu, aniž by sám nabídl alternativu. Pokud bude jejich boj trvat, je dost možné, že volné podniky tento boj prohrají. Ve skutečnosti to ale bude prohra rally jako takového. Dojde k likvidaci amatérské základny, ze které se už nejednou vylíhl velký talent. Těžko předpokládat, že by FAS podpořil nebo založil levné závodění na podobné úrovni. Jistá šance by byla, kdyby FAS posvětil volné podniky jako takové. Jenže to je utopie, obě strany jsou natolik znesvářené, že domluva je naprosto nereálná.

FAS se často ohání tím, že volné podniky nesplňují standardy ohledně bezpečnosti, organizace atd. Není to pravda, minimálně ne obecně. S mnohem omezenějšími rozpočty jsou volné podniky pořádané velmi svědomitě a pečlivě. Kdo je navštívil, musí souhlasit. Nejsou to žádné hurá akce. Zdravotní a bezpečnostní zajištění je na úrovni srovnatelné se sprinty. Ano, rozdíl je v samotných autech a jejich vybavení, kde jsou pravidla volnější. To je ale právě v tom, že je to ježdění na amatérské úrovni. Nelze přeci trvat na tom, aby posádka s autem postaveným za pár tisíc na hobby rally investovala sto tisíc do HANS systému…

Takže jak to může dopadnout? Volné podniky zaniknou, s nimi se rozutečou i zkušené pořadatelské týmy (k tomu připočítejme i Pelhřimov, Vyškov a Tišnov). Skončí i spousta amatérských posádek. Budou ukončeni i ti, co mají odvahu jezdit s licencemi volné podniky. Několik dalších bude znechuceno natolik, že skončí také. Rally na amatérské úrovni zanikne, na "profesionální" jich bude jezdit čím dál méně. Rally je dneska hlavně o penězích a náklady neustále rostou. Každý rok tak bude méně a méně posádek, méně závodů, média nebudou mít zájem. Možná se ale někdo bude plácat po ramenou, jak kvalitní rally se u nás jezdí a že máme zónu s koeficientem 2…

Možná jsou moje úvahy moc katastrofické, ale já to tak cítím. FAS bojuje, říkejme oprávněně, proti něčemu, aniž by sám nabídl jinou alternativu. Tento boj nemá vítěze, má jen poražené. To by si všichni zúčastnění měli uvědomit, pokud jim jde o budoucnost české rally. Nebo tady jde o něco jiného?

P.S. Článek vyjadřuje názory autora. Pokud budete článek komentovat, prosím o slušnost ve vyjadřování. Děkuji.

Komentářů celkem: 267
8. 10. 2008 10:1161
0 0
To licencovaný jezde: Tak, tak...závěr tvého příspěvku je přesný.... Věřím tomu, že je u nás ještě pořádná kopice lidí, která je na tom stejně jako já..tzn. Zánik volných podniků? - to se pujdu radši zastřelit....již dávnou jsou pryč ty časy, kdy mě bavily soutěže z velkého mistráku. Teď na ně jezdím už více méně jen kvuli podpoře Jirky Trojana a dále kvuli záznamům materiálů, páč bych se doma nudil, kdyby nebylo co stříhat......Takže jak tu někdo mluvil o jakési "válce" - já, a věřim že i spoustu dalších do ní pujdu s pořádnejma zbraněma.......Pan Rosický, Babka a ti ostatní pak můžou dělat na erzetách třeba kotrmelce, ale věřím tomu, že Volné podniky nezaniknou.....Jinak se mi líbí návhr že by se nevole ať už ze strany licencovaných jezdců, či amatérských jezdců a proč ne i diváků mohla vyjádřit na Pražském rallysprintu...ale na to chybí lidem asi odvaha....což
8. 10. 2008 10:1562
0 0
Škoda 100 s favomotorem může vypadat na první pohled šíleně, ale podobné výkony se dají dostat i z dobové techniky (byla 120S či 130 RS slabší? - nemyslím). Nebo Škoda 130 L, L/A, LR, ty mají pětikvalt už v civilu, Škoda 136 GLi i favomotor. Jsou na tom ty auta s pasivní bezpečností líp než Škoda 100? Moc velký rozdíl tam nebude...
Takže asi tak smajlík
Určitě je potřeba stavět a vybírat techniku na takovéto akce s rozumem, ale nabroušená Škoda 100 nemusí nutně znamenat sebevraždu... smajlík
8. 10. 2008 10:2663
0 0
Luky_CZ: souhlasim v plnem zneni
hlavne s tim ze se musi brat veci rozumne
8. 10. 2008 10:2864
0 0
2 Pawel: Proč se lidí z FASu nezeptáš? Já jsem v diskuzi pod minulým článkem na toto téma položil panu Vrátilovi (který je činovníkem FASu a statečně se za tuto organizaci v místních diskuzích bije) několik dotazů k dané problematice. A odpověď? Veškerá žádná! Vzhledem k tomu, že vyjadřovat se umí velmi pěkně a na úrovni (na rozdíl od některých jiných diskutérů) nepředpokládám, že by mi odpovědět neuměl. Takže buď nemůže, a nebo nechce. V případě, že odpovědět nemůže, mohl by to napsat a vymyslet nějaký důvod (zákaz od vedení FASu, nedostatek informací atd.). Což se nestalo, takže mi z toho vychází, že odpovídat nechce. Podle mého názoru to celkem jasně vystihuje přístup FASu k těm dole, tedy k divákům, hoby jezdcům, pořadatelům "nelicencovaných" podniků a podobné "spodině". Organizace jako FIA, potažmo FAS, by měly motoristický sport podporovat, snažit se o jeho rozvoj a vývoj. Měly by. Zatím ale vidím jen samé výhružky, pokuty a zákazy.
8. 10. 2008 10:2965
0 0
Přijít o Volný pohár a amaterské rally ??? To je zlý sen.... To bude FAS rozdávat každé posádce která odstartuje do velkého mistráku lízatko ,jako odměnu " že na to někdo má "smajlík
Nemam statisíce nato,abych pořídil závodáka a jezdil Mistrák. Mam ale zapálené srdce do rally a moc moc chci jezdit.........smajlík
8. 10. 2008 10:3066
0 0
Ne od příští sezony, ale od této chvíle končím svoji účast diváka v podnicích FASu. Nadále se budu účastnit jen volných podniků, kde mi klobásy stejně vždycky chutnaly líp.
To Pawel: Sám Bezouška o tom problému psal. Colt vznikl jako vrchařský speciál, kde jsou na rám benevolentnější pravidla. Získal ho krátce před sezonou a na přestavbu rámu a kompletní odstrojení kastle nebyl čas. Pokud dá dohromady peníze na nové auto, určitě už bude mít rám z lepších trubek a těch diagonál tam bude víc, na to můžem vzít všichni jed.
Děkuji Tomáši za tento článek, je objektivní. Taky se mi líbí názor BOEMA, že poctivá FAS by měla mít komisi pro volné podniky. Samozřejmě ne s represivní náplní práce. To, co právě činí FAS, je podkopávání základů pyramidy, na jejímž vrcholu sedí. Přeci když dojím stádo, tak nepřestanu nakupovat telata, to bych byl blbej. smajlík
8. 10. 2008 10:3267
0 0
To Josef Novotny: Diky za vysvetleni k Bezouskovi tyto informace jsem nemel.
Doufam, ze to da dokupy a bude zavodi, pac auto je to famoznismajlík
hbt
8. 10. 2008 10:3468
0 0
To Pawel. Kdyz nechces, aby te nekdo chytal za slovo, nechytej se ty jen porad ramu v Bezouskove aute. Ja se pohybuju v ralll aktivne od roku 99. Neco uz jsem tedy odjel a lecos videl. Budeme li se tedy bavit o bezpecnosti, hodnotme soucasnou situaci. Vetsina soutezi ma sva ZU, ktera vevelke mire kopiruji ZU oficianich soutezi. V cem je rozdil? Ve VP nemusis mit skorepinovou sedacku, ale sedacku s integrovanou operkou? Me osobne se to mc nezda, uz jen z pozice toho, ze pilot nema opotu tela a hlavne cit pro auto. Nicmene v bezpecnosti takovyho sedaku oproti sportovnimu s ramovou konstrukci sedaku treba z GSI moc rozdil nebude Navis -dojed se podivat. Jede snad nedko nezavodni sedak? Jmenuj je. Helmy. Mam homologovanou helmu s otevrenym predkem. Nezlob se na me, ale pokud bude mit nekdo hlemu s Eckem, fakt v tom rozdil nevidim. Jen ze ta moje je udajne nehorlava. Rekni mi v cem jsou homologovany lepsi nez nehomologovany? Pasy? Jsou vsude predepsany 4 bodovy. jedina vec, ktera se neresi je jejich stari. jak uz tu kdosi psal, proc pas, kterej lezel 3 roky v krabici a jen potom 5 zavodu, a nezazil ranu uz nefunguje, a musi se kupovat novej? nesmysl, a byznys pro zainteresovany. Hadry. Ve VP jakokoli jednolita kombineza, treba monterkova. To jedjiny mi trochu vadi. Myslim, ze by melo byt nehorlava, zreba s propadlou homologaci. Takze tahle bezpecnost z meho pohledu neni az takovej problem, a pri trose dobry vule, kdyby se reklo, ze ve VP se smi jezdit veci s propadlou homologaci, tak jsou vsichni spokojeni.Velky ze to maji komu prodat, kdyz to doslouzi,a maly, ze to maji kde levne koupit. A co se tyka aut. Kdyby se dalo jasny pravidlo, ze ve volnych jezdi auta bez turba, do 2 litru. a bez uprav typu mitsubischi colt ala bezouska, nebo lancia delta ala Kohout, nebo jednickovej VWgolf ala Kit car, byl by asi taky pokoj. A klukum s malyma skodovkama rict, že na kastli S100, je fakt favo na osmikanal moc, ze to nepobere podvozek a brzdy. Jenze kdyz to nekdo, kdo ma system (FAS) nepodpori, a naopak tlumi, vznika to co vznika. A ted to hlavni, tyto negativni jevy jsou ve V/P asi tak u 5-10%aut. Jinak jsou to az na maly vyjimky auta skoro testovatelna.Kdyz se podivas do velkych, tak oni ty auta zastakovy sperky taky nejsou. jak nekdo rekl pujcovany hondy, kde je vic svaru, nez plechu.Stary feldy ze 4 ruky............ Jen ten KIT po Ladikovi- co ten mel vsechno za sebou.
8. 10. 2008 10:3569
0 0
to Filipes: nepsal jsem clanek. jen kybicuju co by mohl Tomas Wanka udelat.
Asi jim tady unikaji penize, protoze to nemaji pod kontrolou a tedm kopou
8. 10. 2008 10:3970
0 0
To hbt: Mas pravdu a souhlasim s tim co pises.
Jenze ve mne porad vladne pocit, ze na volnych podicich se proste x veci neresi.

Problem je to stranse slozity. Je a bude to jen o rozumnych kompromisech
hbt
8. 10. 2008 10:5071
0 0
To Pawel: Ale resi se. Musis se na to divt z dlohodobyho pohledu. Kdyz my zakladali AAS a dohadovali s FAS pravidla pro CMPR, byla situace ve VP dost tragicka. To je rok 2003-5. Sam jsem kroutil hlavou nad skodarnama, kde byla platle od hlavniho oblouku navarena na rezatej prah, kterej si propich sroubovakem(story s Vlasimi 2003- a to auto tenkrat tusim nepustili). Ale opravdu- dojed se podivat dnes. Jasne, spoustu mladejch kluku dela pri stavbe auta chyby, ale vetsina z nich ma ctizadost udelat auto jak se patri, aby se mu ostatni nevysmali. Kdyby meli kde cerpat, kdese zeptat. Vim to. Kdyz jsem nekde na zavodech a v servu nam prolejzaj auto 20ti lety kluci, ptaji se foti....o tom to je. Ram a podvozek vetsina z nich udela jak se patri. Pa zacnou vymejslet. Cpou tam kotouce na vsechny kola, premotorujou to, ale uz nekoupi tlumice a gumy. nema jim kdo rict, a ukazat, co je spravny. proto si myslim, ze musi jezdit s klukama s licencema. Ty maji auto jak ma byt, a vetsinou jim funguje. Pak se porovnaji a treknou si: Aha, tadeji 8 litru za tlumice, nez 60 za motor. Radeji 10za gumy, nez 20 za prevodovku. Vim to, Zacinal jsem stejne. Takhle mel fungovat CMPR. Tohle byly nase predstavy,a tak se to dalo podchytit. Jenze.........Takze jsem pro, aby se jezdilo pohromade, a on se diky ctizadosti a hrdosti ustali standard na snesitelne urovni. Jenze holt nekomu z toho nepotece.
8. 10. 2008 10:5172
0 0
to pawel: Ano máš pravdu a hlavně se na volných podnicích neřeší to, jak nejlíp zbohatnout a s tím samozřejmě spojené věci! smajlík
8. 10. 2008 10:5473
0 0
Pawel: "Je a bude to jen o rozumnych kompromisech"

O ničem jiném ten článek ani není. FAS by to měl přestat bojkotovat, spíš to začít řešit. Ze strany pořadatelů by pak jistě také mohl vzejít nějaký vstřícný krok, určitě by se dalo domluvit na nějakých pravidlech.

Je třeba situaci řešit, ne bojkotovat. O tom to je a o tom jsem psal.
8. 10. 2008 11:0274
0 0
Souhlasím s Luky.Škoda 100 s osmikanálem a pětikvaltem, proč ne? Koncepce karoserie je od 1000 až 130 stejná. Stejné úchyty Přední nápravy, motoru, zadku, menší rozdíly v úchytu převodovky. V čem se výrazně liší stovka se čtyřpístovými brzdami vpředu a kotouči vzadu od tenkrát homologované Š 130 L/A co se brzd týče? Tvrdé tlumiče, závodní pneumatiky, karoserie zpevněná dodatečným provařením a rámem. Rozdíl ve vzhledu. Věřte, že to auto je v tu chvíli bezpečnější, než některá série se stejným rychlostním limitem. Mám pocit, že se snažíte za každou cenu něco na volných najít. Každý, kdo to auto staví si do něho sedá, budu si sám stavět rakev? Jak jsem říkal, než začnete něco kritizovat, snažte se o tom zjistit co nejvíc informací...Ale toto vše je můj názor a mluvím za sebe.
hbt
8. 10. 2008 11:1475
0 0
To Balu- Jezdim od roku 99 nejdriv S 110L, a ted originalni Skoda 120S rallye z roku 73. Nejlepsi motor ( z financnich duvodu) byl 1300n apetikanal od Fiedlera. Neco kolem 105ps. Prevodovka na maximum tesne pod 170km/h na 4 kvalt. Vim co to auto dela v extremu. Vim jak je tezky ho dobrzdit, kdyz lehkej kufr netlaci na predni kola, a zadni toho moc nenabrzdi. Citim, jak se cela kara krouti, a nebyt v ni ramu, tak se snad trhne. A troufnu si rict, ze moje auto neni zadna pastouska.A vis co? pojel jsem s tim kdehoho v CMPR a K4poharu. Neni to o motoru, neni to o kotoucich. Je to o hranici rizika nebo triufnu si rict risku. Kdyz jsme se honili v roce 2005 s Honzou Maskem o prvenstvi ve tride, a zajeli jsme ve dvou RZ 4 cas absolutne, a pojeli ctyrkolky a dvuolitry, uz mi klepala prdel strachy. Jasne, v K4poharu jezdi spousta lidi jako ja, ktery se teprv jezdit uci. Ale ver mi, ze je cejtit, kdy je to za hranici schopnosti auta, a kdy to zacina smrdet. A jsi na omylu, pokud myslis, ze torzni tuhost a pevnost kastle d S1000mb po 130 LR je stejna. Jsou to sakra rozdily.
jac
8. 10. 2008 11:2676
0 0
2 Balů: Nemáš pravdu,není to o tom "něco" za každou cenu najít,ale o tom,jak to je. Když to bude tak,jak to popisuješ,OK,ale věř tomu,že to,co jsem viděl tak určitě nebylo. A to se stále nebavíme právě o rámu a výbavě posádky. A jestli chceš,přijeď se podívat,máme tady vystavenou Danovu přilbu po nehodě na Šumavě a upozorňuji Tě,že kdyby jel s tím,co měli ti dotyční na hlavě,není tady.To samé mladej Škaloud,kdyby to nebyl Gatmácký rám na šotolinu. A netvrď mi,že s tím kilem nemůže jít třeba ve 130 na strom.
Jak napsal Michal,snažili jsme se v ČMPR těm klukům radit,pomáhat,i přesně podle duchu"co není zakázáno,je povoleno". A jak napsal Michal,v té době jezdilo VP spousta těchto aut,které mohli jezdit i ČMPR,jen nerozuměli předpisům a nezeptali se.
Jak píše ale Michal,je to o penězích,což ale víme dávno,jenže tento rok byl za ty uplynulé nejmarkantnější. Jak počtem na trati, tak se nebojím napsat i okolo tratí
jac
8. 10. 2008 11:2977
0 0
2 hbt: Michale,rozesmál jsi mě, prej učí jezditsmajlíksmajlíkAle je fakt,že co se Ti blížil konec svobodného života,tak jsi neustále zrychloval....až bych v tom viděl přímou úměrusmajlík
hbt
8. 10. 2008 11:3478
0 0
Jojo. Asi jsem cekal na pokyn shury, jestli...a nebo...... A ten pokynul, a ted splacim hypo, zivim rodinu, a jsem rad, kdyz mi zbydena haslerkysmajlík Ty jo kdyz se na to konuku zpetne, tak ten posledni rok se fakt docela zaodilo, i kdyz casto nebylo s kym. No nic, ten motor je uz po smrti, tak se v sobotu pojedeme klouzat s polozavodnim. A ver tomu, ze nas kluci z VP tezce naobkladaji. Tejkal, Kaspar, Diepold a ostani.Aspon bude legracesmajlík
8. 10. 2008 11:3979
0 0
To hbt. Asi jsem to napsal špatně, nechtěl jsem zacházet mo do detailů, samozřejmě je tuhost karoserie 130 lepší, nejen tím, že celý zadek je vcelku a pod. Nechci popisovat detaily, o tom to být nemělo. Chtěl jsem jen říct, že to není tak nebezbečné, jak se tu popisuje za dodržení určitých pravidel zpevnění auta. Ale , jak píšeš, pokud je to mírou rizika, kam chci zajít, pak je ale nebezpečné každé auto, když tu míru překročíš.
To jac: Psal jsem, že mluvím za sebe, připouštím, že ne všichni stavěli auto jako já, kde mám všechnyvýzuhy , provaření jak na nápravách tak na karoserii podle homologačního předpisu včetně rámu.
8. 10. 2008 11:4080
0 0
Brávo,Shacki napsal jsi jak to je!Jestli se za nas všechny NEPOSTEVY LICENCOVANI JEZDCI (a jde i o ně,UMIRÁ sport ktery taky milují)tak to všechno dopadne tak jak si napsal!!!ono kdyby na Valné hromadě pánové tipu:Pech,Trojan,Arazim,Štajf,Peták,Kresta,Odložilik Orsak atd.atd řerli mi s tím takhle nesouhlasime a chceme změmu jinak nejedem,tak bys viděl ty změny co by se děly!!!! ale nikdo z nich ani nepipne PROTOŽE MAJI STRACHsmajlíksmajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!