Hustopeče? Díky, už nikdy!

Takhle ostře Luboš Luboš Tenkl reagoval na letošní Rally Hustopeče.

Jihomoravská soutěž Agrotec Rally Hustopeče letos hostila i Mistrovství republiky historických vozidel. K tomuto kroku se federace automobilového sportu odhodlala po zrušení Rally Vyškov. Pro úřadujícího mistra České republiky v kategorii historických vozidel posádku Tenkl – Vosádka se ale Hustopeče do jeho paměti zlatým písmem rozhodně nezapsaly. „Soutěž měla několik podstatných vad na kráse, které celkově dost poznamenaly můj pohled na tuto rally. Vše začalo neskutečnou roztahaností časového plánu už v pátek ráno. Po přesunu do Brna, kde měla být atraktivní divácká rychlostní zkouška, tady bylo už minimum diváků, které asi kličkovaná mezi obrubníky moc nenadchla.

Úplným vrcholem a světovým unikátem byl pokus o vodní příkop, nebo snad brod. Dovolím si tvrdit, že nikde na světě se nejede rally po dně vypuštěného bazénu do zatáčky, které je navíc porostlé mechem. Pro historická auta, která jsou většinou vybavena karburátory by to byla smrt. Divím se soudobým jezdcům, kteří sice všichni na takzvaný brod nadávali, a říkali jak se jim nelíbí, že nakonec netáhli za jeden provaz, a nechali se nakonec do vody s rozpálenými kotouči a výfuky nahnat. Voda pak v případě některých v elektronice udělala své.

Chápu, že je potřeba pro diváky připravit něco nového, něco atraktivního, ale doporučoval bych pořadatelům Rally Hustopeče, aby se někdy zajeli podívat do světa, jak takový brod vypadá. Brouzdaliště do zatáčky s vodou k prahům to na asfaltové soutěži rozhodně nikde nemají. Mezi historiky jsme se domluvili, že do bazénu nejedeme a nejeli jsme,“ nezakrýval svoje rozčilení nad úvodním testem Luboš Tenkl.


Foto: Michal Roupec, fotosoutěž eWRC

Po několika vteřinové ztrátě na úvodním brněnském testu se bíložluté BMW M3 z Radotína po následující rychlostní zkoušce usídlilo opět na čele výsledkové listiny. „S takovýmto autem je to povinnost, pokud nemáte nějaký technický problém jet na špičce. To se nám od druhé zkoušky dařilo a snažili jsme se auto co nejméně rozbít na některých šílených úsecích s dírama. V okolí Hustopečí jsou pěkné rychlostní zkoušky. Některé úseky jsem si vyloženě vychutnávali, ale nechápu, proč najednou musíme jet přes mamutí díry v asfaltu, kde se ničí pneumatiky a ráfky? Přece před každou normální soutěží je běžné, že se největší díry zalepí asfaltem nebo betonem. V servisu nadával na díry každý, ale slyšíte někoho kdo by si stěžoval teď?“ ptá se Luboš Tenkl.

Do sobotní druhé etapy historici naštěstí odstartovali s normálním nočním odpočinkem a hlavně jejich mechanici s povděkem kvitovali, že se jim vyhnula „noční šichta“. „Nevím jestli je zapotřebí, aby se v mistrovství republiky závodilo do dvou v noci a mechanici tak měli dvě tři hodinky na spánek, ale budiž. Co mě ale úplně dorazilo byla zrušená osmá rychlostní zkouška pro historiky. Zkouška byla zrušená po havárii Tarabuse a poslední pořadatel, kterého jsme na trati potkali, byla paní časoměřička, která nám zapsala čas u stolku.

V protisměru stále uzavřené rychlostní zkoušky jsem pak potkal dvě osobní auta a jednu motorku! Nikde jediný pořadatel. Jak je možné, že stále uzavřenou trať nikdo nehlídal? Tohle budu chtít po FASu, aby prošetřil. Na problémy bylo zaděláno už tím, že historici startovali až půl hodiny po posledním soudobém autě a lidi se procházeli po trati a málokdo věděl, že ještě nějaká auta pojedou. U tratě skoro nikdo nezůstal. Kdo by taky čekal půl hodiny po posledním autě, když vůbec nevěděl, že se ještě něco pojede? Vůbec povědomí o tom, že se ve vesnicích pojede nějaká rally bylo nulové. Když jsme se s pár lidmi bavili, tak ti vůbec nevěděli, že se tam nějaká rally jede,“ říká hodně rozladěný Luboš Tenkl.


Foto: Pavel Šavara, fotosoutěž eWRC

Záhy po zrušené osmé rychlostní zkoušce přišla ale technická závada, která radotínské BMW tentokrát definitivně vyřadila ze hry. „Opět šlo o naprostou banalitu. Zlomila se nám tyčka řadící páky… Celé auto je připravené na špičkové úrovni a nám se zlomí řadící páka. Nedalo se nic dělat a museli jsme odstoupit. Už předtím jsem byl ale z organizace v Hustopečích tak rozladěný, že mě to tentokrát ani nemrzelo. Potom, co proti vám na RZ jedou auta se už moc dobře nezávodí. Bohužel jsme si letos připsali další výsledkovou nulu, ale to se nedá nic dělat, jsou to závody. Výsledkově ještě není nic ztraceno, ale v dalších závodech musíme už dojet,“ doplňuje závěrem Luboš Tenkl.

Další soutěží historiků bude Rallysprint Třebíč, kde si bude chtít posádka z radotínského Kart centra ve složení Luboš Tenkl – Jarda Vosádka spravit chuť po nepovedených Hustopečích.

Komentářů celkem: 77
21. 6. 2009 20:5841
0 0
Spánek v noci nechybí jezdcům, ale spíš mechanikům. Mnozí v tejdnu choděj do práce, po večerech dělaj na autě a o víkendu mají noční? Je těžký to pochopit?
21. 6. 2009 21:0042
0 0
KKK: Přesně a navíc diváci prostě nebudou stát do dvou někde u trati. Sponzoři se chcou prezentovat, ale komu se prezentují, když všichni dávno spí? Srnkám tak možná a nejsem si jist, jestli to je cílová skupina.
21. 6. 2009 21:0143
0 0
KKK:a ještě zadarmo nebo skoro ...ale to je řehole a stím do toho jdou a kdo ne tak tam nemá co dělat.já tohle chápu.
21. 6. 2009 21:0944
0 0
to:lulu55
Aby jsme si rozuměli ve velké části s Vámi souhlasím, zejmána co se týče bezpečnosti. Na druhou stranu si celkem dobře vybavuji podobnou tiskovou zprávu loni, nebo předloni, kdy jste si stěžoval na šotolinové úseky, které ničí auto. Mám pocit, že i z tohoto důvodu letos historici šotolinové úseky nejeli. Tím jsem chěl říct, že se Vám pořadatelé snažili vyjít vstříc, ale zalít každou díru asi nezvládnou. Rozumím tomu, že když investujete nemalé finance do závodů, tak by jste chtěl jezdit pokud možno po kvalitním povrchu. Přestože s Vámi v některých věcech nesouhlasím, tak jsem rád, že máte odvahu věci říct veřejně. Šuškanda v servisu totiž asi nikdy ničemu nepomohla.
21. 6. 2009 21:1345
0 0
to radek28: těžko Ti asi ukáže on-board ze zrušené erzety. Pochybuju, že by si natáčel zrušenou erzetu, ikdyž poslední dobou by to nebylo od věci....
21. 6. 2009 21:1946
0 0
někteří z Vás fakt sledujou rally asi z letadla. Fakt si myslíte, že rozbité soutěže se jezdí s jedním a týmž autem ?! Je to podle peněz, buď jiné auto nebo prakticky kompletní přestavba ! Zeptejte se třeba Martina Prokopa, jiný podvozek, brzdy, převody atd.. Takže je jasné, že díry jako hrom nepatří na asfaltovou soutěž. Navíc historici mají řády šotolinu vysloveně zakázanou...... Co se týče noci, zmínka byla hlavně kvůli mechanikům ! Sám jsem zažil několik takových soutěží v minulosti jako mechanik (ať Rallye Škoda, Barumku nebo v cizině) a řeknu Vám je to fakt očistec. Mimo jiné protože nesmíte udělat chybu !!
21. 6. 2009 21:2347
0 0
Je třeba se na techniku podívat ještě z jiného úhlu. Když se něco zničí na Lanceru, tak do po dvou tejdnů přijde klidně z Japonska. Když se něco zničí na historiku, tak měsíc zjišťujete kde by se to tak ještě dalo po těch letech sehnat...
21. 6. 2009 21:3048
0 0
vhml: Tak zrovna v tomhle je to emko dobrý, na to koupíš věci dobře. Horší to je s Kadettama.
21. 6. 2009 21:3649
0 0
ještě že tu jsou takový jezdci jako je Tenkl. Když by každý sklapnul podpatky a svěsil ocas, tak by to tady za chvíli vypadalo, jako v africe. Buďme rádi, že Tenkl nikomu nemusí lézt do zadku a že se nebojí říkat co se mu nelíbí. Auto na RZ v protisměru, to je vrchol. A že to někdo nazývá kydáním na Hustopečskou rally ?
21. 6. 2009 21:5150
0 0
Pánové každý máte trochu pravdy, ale rallye není okruh. Jedeš za slunce, za deště, ve dne, v noci, na šotolině, na supr asfaltu, na rozbité cestě, ...
To je Rallye !!!! Bezpečnost beru ale podmínky? to je přeci na tomhle sportu to co ho dělá. Pan Tenkl a ostatní co brblají se asi chtějí jen předvést v nablískaných autech, ale to můžou jet na tuning a mají to za pár kaček.
Ano pan Tenkl se nebojí napsat věci otevřeně, ale bavilo by vás vidět soutěž v takových podmínkách??? Pokud se tam nejdete opalovat tak asi ano. Já jezdím na soutěže kvůli tomu jak kdo umí, atmosferu, jak se kdo popere s počasím, tratí, ...
Rallye je krásnej sport. smajlík
Celé mi to připomíná ty "kabelkáče" s fotbalu.
21. 6. 2009 21:5351
0 0
v hustopečích jsem nejel ani jsem tam nebyl,ale co se týká stavu erzet pro historiky,nemyslím si,že by to bylo tak hrozný,chtěl bych slyšet co by asi říkal pan Tenkl kdyby jel sotolinu na takovým Lausitzusmajlík
když tam jedou kluci s daleko staršíma autama a mají daleko hlouběji do kapsy(křištan š110L,klokočník vaz,bělohradský š1000mb).když třeba taková š1000mb absolovuje tuto soutěž komplet a projetí takového brodu znamená být mokrý až "na slipy" a auto má zacákaný skla od bahna zevnitř a v zatáčce zustanete viset na "břiše",protože to je po wrcéčkách tak vyhrabaný,já osobně šotolinu vubec nemusím a na na posledním pelhřimově jsem tu šotolinu vytrpěl(naštěstí jen jeden ostrý prujezd,ale i ten volný to jsem proslzel),nebo jestli byl někdo na san marinu,kde jeli historická auta,které několikanásobně převyšují hodnotu radotínského BMW na takové šotolině,že i s osobákem má člověk problémysmajlík
21. 6. 2009 22:0852
0 0
to davej: a o to právě jde, aby se nemuselo s historikem "přetrpovat" takové úseky........ jinak na San Marinu jsem byl, šotolina tam byla ale rovná! A zapomněl jsi dodat, že ty nejcenější auta jeli výletním tempem. Navíc sice ostatní závodí ale spíše pro zábavu. Není to závod jako takový, je to šou pro milovníky aut. N a co se týče hodnoty vozu p. Tenkla, myslím že se plně vyrovná většině aut jedoucích v San Marinu. Samozřejmě mimo ex-továrních vytažených pro tuto akci z depositů......
21. 6. 2009 22:4953
0 0
"Problém" pana Tenkla je,že řekne co si myslí. Problém jiných je,že jsou přizdisráči a nadávají jen za rohem a potichu. Já jsem rád,že se někdo nebojí napsat negativní názor. Když budeme jen kývat hlavou tak se nic nezmění. Já jsem jel Hustopeče jednou a byl jsem nadšený. Bylo krásné počasí a tratě se mi líbily. Letos jsem tam nebyl ani jako divák,tak to nebudu komentovat. Nicméně se mi líbí , že pan Tenkl napsal svůj názor a již poněkolikáté žádám všechny,kteří kritizují kohokoliv aby se podepsali a nekřičeli z úkrytu.
21. 6. 2009 23:0454
0 0
Souhlas s brodem a bezpecnosti, ale ze se mechanici malo vyspinkali? Ze chudaci museli v pondeli na ranni? A v sobotu v noci delali co? Ja mel sichtu a ani sem na ni neusnul smajlík Z pohledu divaka se mi tolik nocnich prujezdu taky nelibilo, protoze nebylo moc kam jit, ale z pohledu tymu - rally je rally. A ze byla derava trat - ocamcad pocamcad, ale kazda dira se da prodat a kdyz nechcete, zaplatite. Valda taky nebojuje s Asinem o druhej flek jen kvuli tomu, ze setri, takova holt byla rally za komara i ted. A sotolinu historici prakticky nejeli, mozna i proto ta pulhodinova pauza (ktera se mi samozrejme taky nelibila).
Zajimalo by me, jakej duvod by AJR (ci bozskej Roman) uvedl(a) pro zruseni rally, to bych si vazne rad precet.
22. 6. 2009 01:2755
0 0
No brod na výstavišti zkritizoval jenom Pech a Tenkl.. přitom nevěřím tomu, že by se zbytku pole tahle hovadina nějak líbila. Nebo je zbytel pole stádo masochistů co mají rádi pokroucený kotouče a zničený vejfuky.
Takže Tenklovi a Pechovi držím palce za to, že přizdisráči nejsou.
tratě nemůžu posoudit nebyl sem tam a neviděl je, ale nevěřím tomu, že by si Tenkl nějak moc vymýšlel.
smajlík
Nik
22. 6. 2009 07:1256
0 0
Roza: Doporučuji se seznámit s dosavadní soutěžáckou kariérou pana Tenkla, možná poté pochopíte, že stěží najdete více kompetnetního člověka, který může z pohledu jezdce cosi podstatného k trati pohovořiti...
Na Vaše prohlášení tytu "To je prostě rally" se těžko reaguje, jsou totiž úplně bezobsažná. Každopádně se snažtě pochopit alespoň toto:
1. Nikdo tady nechce (ani jezdci, ani pořadatelé, ani diváci) rozbíjecí soutěže - takové závody jsou totiž častěji více o štěstí, než umu závodníků.
2. Rally a RallyCross jsou podle mě dvě zcela odlišné disciplíny. Mám pocit, že páteční noční RZ svým charakterem spadali spíše do druhé kategorie.
22. 6. 2009 08:2657
0 0
9A UP/Parc Fermé IN 2,05 7,87 10 1:00
9D UP/Parc Fermé OUT, Servis C IN 9:40

Nevim, v tomhle nevidim 2-3 hodiny spanku pro mechose. Cca 1/4 trati (vetsinou patecni casti) sem videl a nepripadala mi jako nejaka extremni rozbijecka, uz sem u nas (o Polsku nemluve) videl horsi. Netvrdim, ze jinde nemohly bejt rozbity useky, ale najit vhodnou spojnici mezi usekama neni jednoduchy a kdyz uz je nekde treba kilak rozbitej, musi se holt prodat. Nemuzu si pomoct, ale tyhle 2 veci mi pripadaj ponekud pritazeny za vlasy a pan Tenkl asi zapomnel, ze prave kvuli jeho kritice jeli historici trat ocesanou o soto. Stejne tak predpokladam, ze jestli vubec jeste bude poradatel delat SSS na BVV, tak takovejhle "brod" urcite nebude. Pravda je, ze bezpecnost pred prujezdem prvniho historika byla vylozene v tristnim stavu, za to by mel (zvlast v dnesni dobe) nekdo dostat radnej pojeb.
Nik [22.6.2009 07:12:32] ad 2.: Na jizni Morave v tuhle rocni dobu obvykle neprsi, poradatel na to asi dost sazel, bohuzel to nevyslo, takze se posadky na asfaltovejch gumach v bahne trapily. Zajimavy je, jak se tu porad vola po zarazovani soto useku, kdyz uz neni mozny usporadat soto celou soutez (a to by pak bylo breku, ze si tymy musej porizovat i soto vybaveni), a ted se tu vynori takovejch odpurcu. Btw., jak moc se lisi specifikace historiku oproti jejich ostry specifikaci z 80's? Pac tenkrat byly smiseny RZ bezny...
22. 6. 2009 08:5058
0 0
Odkaz na platné řády a standardní propozice 2009:

8.2.6 Všechny rychlostní zkoušky mezi dvěma po sobě následujícími zónami s povolenou výměnou pneumatik musí mít v celé délce přibližně stejný povrch.

4.7.2 Pořadatel nesmí pro MČR HA požadovat start HA na RZ s rozbitým povrchem.
Pokud by výjimečně došlo k takovému případu při společné rally pro současné i
historické automobily, musí pořadatel určit pro HA v itineráři vhodnou objížďku RZ po odpovídající vozovce. O jednotlivých případech rozhodne ředitel rally po dohodě s hlavním sportovním komisařem a předsedou svazu historických automobilů FAS AČR.

Pořadatelé soutěží v ČR využijí v rámci spolupráce s AJR předem dohodnutých
konzultací s jezdci o tvorbě celkové koncepce rally, volbě RZ (bezpečnost
soutěžících, umístění a provedení retardérů) i o výběru a uspořádání servisů. O
výsledku jednání společně sepíší a podepíší stručnou zprávu, kterou ihned zašlou předsedovi rally komise (případnou neshodou zmíněných subjektů se bude zabývat rally komise). Konzultace s jezdci je jednou z podmínek pro schválení ZU.

38.6.2 Retardéry využívající rozšířené části vozovky (odbočky) nebo retardéry s
objížděním přírodních nebo stavebních objektů mohou být zařazeny jen v případě, že se v nich výrazně nemění povrch.

Názor na tato ustanovení můžeme mít různý, nicméně toto je text řádů, které by měly platit pro všechny.
22. 6. 2009 09:3659
0 0
JanO [22.6.2009 08:50:07]: Diky za predpisy k rozebirani smajlík
8.2.6: Tohle se da vylozit i tak, ze ruznej povrch je mokro a sucho (to neni stejny ani priblizne) a naprosto vylucuje i jen par metru nezpevnenyho povrchu. V rozporu s principama rally a zdravym selskym rozumem, minimalne pokud plati i pro soucasny auta (muj nazor) smajlík
4.7.2: Jak dlouho je tohle ustanoveni v radech? Neobjevilo se tam nahodou az po kritice p. Tenkla (coz by znacilo snahu vyjit vstric)? Muj nazor viz vyse.
38.6.2: Naprosto zbytecna pasaz plne postizitelna 8.2.6.
22. 6. 2009 09:4460
0 0
No hlavně že ten bod 4.7.2 pro historiky vyškovští celé roky dodržovali,když se závodilo ve vojenském prostoru na tankodromu.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!