Zamyšlení nad chováním diváků u nehody
Jeden z těch, kteří pomáhali u nehody posádky Peták – Joska, se zamýšlí nad chováním jiných diváků.
Na Rally Krkonoše jsem se vydal již v pátek obhlédnout tratě. Byl jsem mile překvapen. Krásné vložky, velmi technické. Jen RZ 1 byla rychlejšího charakteru s dlouhými rovinkami, ale i to k rally patří.
Sobotu jsme se rozhodli zahájit na RZ 1 ve sjezdu těsně před cílem. Jednalo se o rychlou pasáž na výjezdu z lesa a podél golfového hřiště k cíli. Bohužel krátce po našem příjezdu přímo před námi havaroval Josef Peták s Liborem Joskou se svým Peugeotem 207 S2000. Vůz se po nárazu okamžitě vzňal Josefovi pod nohama.
Než jsme se dostali k vozu zjistit, jak je na tom posádka a případně podat první pomoc, uběhly přibližně 3 – 4 minuty. Naštěstí oba závodníci byli již bezpečně venku z vozu. Bohužel na panu Joskovi bylo patrné, že je zraněný.
Nikdo z přibližně dvaceti přihlížejících neposkytoval posádce pomoc. Jeden pán se snažil odhánět lidi. Naprostá většina lidí, která stála okolo, raději fotila či natáčela lidské neštěstí. Neposkytnutí první pomoci není trestný čin? Pokud se dobře pamatuji, dle trestního řádu osoba, která neposkytne první pomoc, může velice špatně dopadnout.
Vrhli jsme se k panu Joskovi s nezbytně nutnou první pomocí a starali se o něho de facto až do příletu vrtulníku společně se záchranáři. Téměř současně s námi doběhla paní, která byla zcela jistě zdravotnice a přiložila ruku k dílu.
Vrtulník je epizoda sama pro sebe. Ten totiž dorazil po úctyhodné době. V 9:20 se stala nehoda. Vrtulník dosedl na louku u cíle RZ1 v 10:45 poté, co jsem osobně mluvil se zástupcem hlavního lékaře soutěže. Bohužel zklamala technika a pan doktor mě zřejmě špatně slyšel. Nicméně bylo voláno i na 155. Omluvy, že vrtulník musí určitou dobu ve vzduchu nejdříve stát a pak teprve může vyrazit k místu neštěstí, jsou mylné. Faktem je, že celé území je rozčleněno do sektorů tak, aby vrtulník byl kdekoli na místě v ČR do 15 minut. Vrtulník je schopen do dvou minut vzlétnout. V případě, že je na místě ambulance, měla by být maximálním doletem 1 hodina. A to je za normálních okolností. Předpokládám, že konání závodů podobných rally si vyžaduje důslednější kooperaci mezi IZS a pořadateli, zejména v oblasti informací a možných scénářů, které mohou nastat a také nastávají. V koridoru vrtulníku se mohla samozřejmě vyskytovat jiná závažná událost…
Rád bych, aby moje zamyšlení probudilo svědomí lidí, kteří se někdy u podobných situací nacházeli a nečinili nic. Copak Vám již nic neříká lidská důstojnost? Nechcete, aby Vám někdo pomohl, budete – li v nouzi? Faktem je, že bystander effect je velmi nešťastná věc, ale ve spojení s lidským hyenismem je až velmi neetická, mnohdy ilegální. Výkřiky typu: „Doufám, že to někdo natočil, aby to bylo na Nově“, které se v místě ozývaly, myslím uznáte sami, do těchto situací skutečně nepatří… Naučme se odhadnout krizový okamžik tak, abychom poznali, kdy pomáháme a kdy pomáhajícím jen překážíme. Ne všichni jsou schopni poskytnout pomoc v nouzi, ale to přeci neznamená, že by se z nich měli stát nestvůry z bulváru… Nebuďme nečinní a hyeny.
PS:při havárii je každý člověk přece povinen poskytnout první pomoc!Dokonce je na to zákon!Já sám dokonale první pomoc určitě neovládám,ale dělal bych vše co by bylo v mých silách.Je ovšem zbytečné přeci,aby se o případnou zraněnou osobu staralo 20 lidí,ne?Byl jsem přímým svědkem havárie na Kopné.Utíkalo nás tam taky kolem 20-ti lidí,ale pomoc poskytovalo cca 5 lidí a ostatní se zájmem přihlíželi,ale rozhodně to nebylo to,že by z nich nikdo nechtěl pomoci!!!Každý usoudil,že už se kolem motá dost lidí.Naštěstí šlo jen o mírné pohmoždění spolujezdce a lehký šok(už si nevzpomínám kdo to byl).Lidé si taky fotili auto a vše dění kolem!Ba naopak,kdyby se tam přímo motali všichni,tak by si akorát zavazeli a bylo by to možná horší!
to: MravenecZ - Petře, popsal jste to velmi dobře, jen ten postup zvednutí vrtulníku není úplně správný - nebo přinejsmenším všude a vždy. Každá rally má hlavního lékaře, každá rally má dispečink a zdravotní službu na jednotlivých RZ. Při splnění podmínek pro vzlet LZS může být tato použita daleko rychleji. Tady je ovšem důležité mít co nejdříve potřebné informace. Je ale pravda, že vzhledem k charakteru rally, je vrtulník používán většinou k následnému transportu již ošetřeného pacienta, kterého si přebírá od posádky sanitního vozu.
Jinak se také připojuji k přání brzkého zotavení a těším se na návrat posádky Peták - Joska na závodní tratě.
Pravdou také je, že i přes návrhy na rozšíření ministerstvo vnitra vloni dalo návrh na seškrtání počtu heli....
Ano, strkat zraněnému pod nos foťák a nepomoc mu je hodně špatné, ale fotit nebo filmovat karambol na rally, pokud je fotograf k zachraňování kohokoliv a čehokoliv zbytečný, je absolutně vpořádku. Ba naopak říkám, že pokud mě není nikde jinde potřeba, tak cvakat a cvakat a točit a cvakat. Prokáže se tak rallysportu daleko větší služba než postávat a jen tak okounět a zevlovat.
Jinak krizovky a karamboly jsou podle mě kořením rally a budu jim tleskat. Správně zvládnutá krizovka je radost pro diváka i pro jezdce, troufám si říct.
Vzorem jsou pro mě severská videjka z těch sežíráků kde jde ven třeba deset aut. Vždy vyběhne z lesů dav lidí a vyřeší okamžitě situaci ke spokojenosti všech. To jsou informovaní poučení fans, nepřekážejí, nenechají se přeject a v případě nouze jednají přesně a správně...a tak to má být.
...uf, omlouvám se, jestli jsem napsal něco nepochopitelně...
jin.horak má patrně pravdu, chlapče.
Nakonec Pepík Peták také hovoří o hyenismu lidí, kteří fotí a natáčí sténající zraněné lidi. Stejně se vyjádřil Karel Trojan po své nehodě na Slovensku. Osobně jsem to zažil na Valašce, u té nehody jsem přímo zasahoval.
Nemyslím, že mentálně a morálně vyrovnaný jedinec má potřebu si někoho dokumentovat v takto ponižující situaci. To leda vymaštěnec, který s tím ještě pochlubí jemu rovným. Kam se řadíš ty?