10. 8. 2009 20:53 − 3850× − 56

Zamyšlení nad chováním diváků u nehody

Jeden z těch, kteří pomáhali u nehody posádky Peták – Joska, se zamýšlí nad chováním jiných diváků.

Jeden z těch, kteří pomáhali u nehody posádky Peták – Joska, se zamýšlí nad chováním jiných diváků.


Na Rally Krkonoše jsem se vydal již v pátek obhlédnout tratě. Byl jsem mile překvapen. Krásné vložky, velmi technické. Jen RZ 1 byla rychlejšího charakteru s dlouhými rovinkami, ale i to k rally patří.

Sobotu jsme se rozhodli zahájit na RZ 1 ve sjezdu těsně před cílem. Jednalo se o rychlou pasáž na výjezdu z lesa a podél golfového hřiště k cíli. Bohužel krátce po našem příjezdu přímo před námi havaroval Josef Peták s Liborem Joskou se svým Peugeotem 207 S2000. Vůz se po nárazu okamžitě vzňal Josefovi pod nohama.

Než jsme se dostali k vozu zjistit, jak je na tom posádka a případně podat první pomoc, uběhly přibližně 3 – 4 minuty. Naštěstí oba závodníci byli již bezpečně venku z vozu. Bohužel na panu Joskovi bylo patrné, že je zraněný.

Nikdo z přibližně dvaceti přihlížejících neposkytoval posádce pomoc. Jeden pán se snažil odhánět lidi. Naprostá většina lidí, která stála okolo, raději fotila či natáčela lidské neštěstí. Neposkytnutí první pomoci není trestný čin? Pokud se dobře pamatuji, dle trestního řádu osoba, která neposkytne první pomoc, může velice špatně dopadnout.

Vrhli jsme se k panu Joskovi s nezbytně nutnou první pomocí a starali se o něho de facto až do příletu vrtulníku společně se záchranáři. Téměř současně s námi doběhla paní, která byla zcela jistě zdravotnice a přiložila ruku k dílu.

Vrtulník je epizoda sama pro sebe. Ten totiž dorazil po úctyhodné době. V 9:20 se stala nehoda. Vrtulník dosedl na louku u cíle RZ1 v 10:45 poté, co jsem osobně mluvil se zástupcem hlavního lékaře soutěže. Bohužel zklamala technika a pan doktor mě zřejmě špatně slyšel. Nicméně bylo voláno i na 155. Omluvy, že vrtulník musí určitou dobu ve vzduchu nejdříve stát a pak teprve může vyrazit k místu neštěstí, jsou mylné. Faktem je, že celé území je rozčleněno do sektorů tak, aby vrtulník byl kdekoli na místě v ČR do 15 minut. Vrtulník je schopen do dvou minut vzlétnout. V případě, že je na místě ambulance, měla by být maximálním doletem 1 hodina. A to je za normálních okolností. Předpokládám, že konání závodů podobných rally si vyžaduje důslednější kooperaci mezi IZS a pořadateli, zejména v oblasti informací a možných scénářů, které mohou nastat a také nastávají. V koridoru vrtulníku se mohla samozřejmě vyskytovat jiná závažná událost…

Rád bych, aby moje zamyšlení probudilo svědomí lidí, kteří se někdy u podobných situací nacházeli a nečinili nic. Copak Vám již nic neříká lidská důstojnost? Nechcete, aby Vám někdo pomohl, budete – li v nouzi? Faktem je, že bystander effect je velmi nešťastná věc, ale ve spojení s lidským hyenismem je až velmi neetická, mnohdy ilegální. Výkřiky typu: „Doufám, že to někdo natočil, aby to bylo na Nově“, které se v místě ozývaly, myslím uznáte sami, do těchto situací skutečně nepatří… Naučme se odhadnout krizový okamžik tak, abychom poznali, kdy pomáháme a kdy pomáhajícím jen překážíme. Ne všichni jsou schopni poskytnout pomoc v nouzi, ale to přeci neznamená, že by se z nich měli stát nestvůry z bulváru… Nebuďme nečinní a hyeny.

Komentářů celkem: 56
11. 8. 2009 11:4041
0 0
Gratuluji pane moralisto za článek.Je opravdu velmi poučný.Ty asi musíš kázat každou neděli na mši.Příště možná spasíš a zachráníš svět a to teprve budou všichni koukat!Plácám Tě alespoň na dálku po zádech(myšleno v dobrém) a gratuluji Ti,jelikož se Ti dostatečně podařilo zviditelnit.Už Tě znají opravdu všichni.Jsi prostě borec-simply the best!!!
PS:při havárii je každý člověk přece povinen poskytnout první pomoc!Dokonce je na to zákon!Já sám dokonale první pomoc určitě neovládám,ale dělal bych vše co by bylo v mých silách.Je ovšem zbytečné přeci,aby se o případnou zraněnou osobu staralo 20 lidí,ne?Byl jsem přímým svědkem havárie na Kopné.Utíkalo nás tam taky kolem 20-ti lidí,ale pomoc poskytovalo cca 5 lidí a ostatní se zájmem přihlíželi,ale rozhodně to nebylo to,že by z nich nikdo nechtěl pomoci!!!Každý usoudil,že už se kolem motá dost lidí.Naštěstí šlo jen o mírné pohmoždění spolujezdce a lehký šok(už si nevzpomínám kdo to byl).Lidé si taky fotili auto a vše dění kolem!Ba naopak,kdyby se tam přímo motali všichni,tak by si akorát zavazeli a bylo by to možná horší!
11. 8. 2009 11:4542
0 0
to: crumpl - nepsané zásady IZS? A já hloupý si do dneška myslel, že IZS je upraveno zákonem. A jestli oficiální dokumentace uvádí že všechny místa v ČR jsou v dosahu LZS do 15 minut, tak proč se stále objevují návrhy na rozšíření počtu stanovišť?
to: MravenecZ - Petře, popsal jste to velmi dobře, jen ten postup zvednutí vrtulníku není úplně správný - nebo přinejsmenším všude a vždy. Každá rally má hlavního lékaře, každá rally má dispečink a zdravotní službu na jednotlivých RZ. Při splnění podmínek pro vzlet LZS může být tato použita daleko rychleji. Tady je ovšem důležité mít co nejdříve potřebné informace. Je ale pravda, že vzhledem k charakteru rally, je vrtulník používán většinou k následnému transportu již ošetřeného pacienta, kterého si přebírá od posádky sanitního vozu.
Jinak se také připojuji k přání brzkého zotavení a těším se na návrat posádky Peták - Joska na závodní tratě.
VK
11. 8. 2009 12:5043
0 0
Život je skvělý i když kolem žije spousta dalších gajdalů. Díky Adame za článek. VK. smajlík
11. 8. 2009 13:3744
0 0
Kondec: kdyžtak napište na crumpl.adi@seznam.cz můžem si o tom promluvit jak to bylo myšleno. Samozřejmě, že je IZS řešeno zákonem a dalším předpisy...
Pravdou také je, že i přes návrhy na rozšíření ministerstvo vnitra vloni dalo návrh na seškrtání počtu heli....
11. 8. 2009 13:3845
0 0
gajdala: Než začneš plácat kraviny tak si prosím přečti článek jo.. ?
11. 8. 2009 13:4246
0 0
Ale tak rána to byla veliká, otázka je, proč to auto nezatočilo... Guma nebo bordel? A ti jelimani na louce jen stojí a nic nedělají .... http://download.mediasport.cz/multimedia/videa/rally-cz/09_krkonose_petak_rz1.wmv
11. 8. 2009 14:4447
0 0
S tím, co tady popisuje pan Eliáš, jsem se setkal na Rally Šumava 2008, když Viktor Szabó nezvládl dopad po skoku na zkoušce Roupov a v několika saltech skončil ve strouze. Vedle mě stáli podobní "fanoušci" a když se tohle odehrálo, slyšel jsem od dvou něco ve stylu: Ty vo.., to je mazec, mam to tam (v kameře)! V tu ránu všichni cvakali foťáky jako pominutí. Tyhle chodí na rally skutečně jen pro to, aby zažili nějaké senzace a nejlépe tvrdé havárky. Když někdo jede čistou kládu, tak sem tam to někdo pochválí, když někdo dělá v zatáčkách hodiny či jde mimo trať, tak to je u většiny borec a všichni mu tleskají. Celkově se mi z toho chce zvracet, protože to co se děje, mi nepřipadá jako chování lidí, ale zvířat...smajlík Ono moc té svobody také není to pravé...
11. 8. 2009 14:5248
0 0
Posádce přeju brzké uzdravení a k tématu jen toto: pokud budou dál vycházet plátky typu Blesk, AHA a podobný hovadiny (včetně TV NOVA), který jsou schopný za fotky/video bouračky, dolámaných ruk a krve zaplatit nějaký kačky, tak vždy se najdou dementi, kteří dají přednost penězům před zdravím posádky/účastníků havárie. A já jen doufám, že se mi to vyhne a v případě potřeby na takovýho vola nenarazím. A to pominu to, co teď vyšetřuje kamarád z kriminálky - okradení mrtvé posádky při autonehodě - podle všeho - hasičem a dalším policistou...
11. 8. 2009 15:0449
0 0
To Crumpl. Já s tebou souhlasím. Jen jsem se podíval na věc otrlým pohledem z druhé strany. Vpodstatě a to potvrdili i jiní, chování okolostojících nijak nevybočilo z normálu. Jen sis toho dříve nevšimnul. Je vpořádku o tom psát. Třeba příště někomu docvakne jak se chová.
11. 8. 2009 15:5450
0 0
Přimlouvám se za článek (třeba tu, na ewrc)o tom, jak se chovat v případě havárie. Povidání o tom co je špatně je dost a po bitvě je každej generál, ale co je v těchto případech dobře by se spoustě lidem hodilo poradit. Spousta lidí je zaskočená velkým karambolem a nemůžou se nutit, aby okamžitě jednali správně. Potřebujou popostrčit, nakopnout aby se hnuli, ale nedávám jim za vinu že jsou zaskočení. Zaskočení jsou hlavně díky tomu, že jsou neinformovaní a nepřipravení, a nepřipravení jsou dost často samotní pořadatelé. Viz. zrovna Szabova nehoda na Šumavě 08, to byla čirá bezradnost. Kupodivu schopný a kvalitní pořadatele vídám spíše na amatérských nebo poloamatérskych soutěžích.
Ano, strkat zraněnému pod nos foťák a nepomoc mu je hodně špatné, ale fotit nebo filmovat karambol na rally, pokud je fotograf k zachraňování kohokoliv a čehokoliv zbytečný, je absolutně vpořádku. Ba naopak říkám, že pokud mě není nikde jinde potřeba, tak cvakat a cvakat a točit a cvakat. Prokáže se tak rallysportu daleko větší služba než postávat a jen tak okounět a zevlovat.
Jinak krizovky a karamboly jsou podle mě kořením rally a budu jim tleskat. Správně zvládnutá krizovka je radost pro diváka i pro jezdce, troufám si říct.
Vzorem jsou pro mě severská videjka z těch sežíráků kde jde ven třeba deset aut. Vždy vyběhne z lesů dav lidí a vyřeší okamžitě situaci ke spokojenosti všech. To jsou informovaní poučení fans, nepřekážejí, nenechají se přeject a v případě nouze jednají přesně a správně...a tak to má být.
...uf, omlouvám se, jestli jsem napsal něco nepochopitelně... smajlík
Nik
11. 8. 2009 16:3951
0 0
gajdala [11.8.2009 11:40:20]
jin.horak má patrně pravdu, chlapče.
Nakonec Pepík Peták také hovoří o hyenismu lidí, kteří fotí a natáčí sténající zraněné lidi. Stejně se vyjádřil Karel Trojan po své nehodě na Slovensku. Osobně jsem to zažil na Valašce, u té nehody jsem přímo zasahoval.
Nemyslím, že mentálně a morálně vyrovnaný jedinec má potřebu si někoho dokumentovat v takto ponižující situaci. To leda vymaštěnec, který s tím ještě pochlubí jemu rovným. Kam se řadíš ty?
11. 8. 2009 20:0752
0 0
to Boris:Zuzko nechtěl sem kritizovat ponaučovat kárat prostě jen můj názor.Pilně studuj.Třeba dáme na barumce kafe.Fakt sem to namyslel zle....vážím si lidí kteří dokážou pomoct.smajlík
11. 8. 2009 20:5053
0 0
to se ani nedivím , že se dočkalo pom oci , až za takovou dobu . Určitě podle jejich záznamu to bylo vše OK. Ze života , hořela mi plná garáž ,rodiný dům a volal se záchranej team hasičský po tel. To když někdo volá hasiče jako divák tak je to jako , když se přiveze auto z lakovny , všichni hledají pomeranč , prach a td. když někde hoří tak všichni zase koukají na hodinky , za jak dlouho ten hasičskej zbor dorazí v tomto případě bylo do hasičské stanice 100 000 města 300 m. všichni měřiči shodně 33min, ale při mém dotazu mi bylo řečeno bylo to sedum ninut a basta a to co oni si vymyslí je pravda , tak zase ty televizní simpatie ohledně záchraného zboru už neberu , jelikož jsem měl s nimi co dočinění na vlastní kůži . Garáž , se závodákem a polovinou domku schořela a ted mohu poslouchat jak to skvěle funguje smajlíksmajlíksmajlík
11. 8. 2009 21:0154
0 0
to Boris:ještě mimochodem vše nejlepší k svátku
13. 8. 2009 07:3755
0 0
Paní která pomáhala je dle odkazu v jiném článku maminka Karla Trněného. A vím o ní ,že je skutečně zdravotnice.
17. 10. 2009 00:1856
0 0
Len par slov k tomu vrtulniku a casu... Pravidelne mam moznost na letisku sledovat start zachranneho vrtulnika. Procedura trva minimalne 10 az 15 minut (vyrolovanie, zahriatie motorov, kontrola), nie je to totiz bicykel na ktory naskocite a idete. Tiez si myslim ze vrtulnik sa na miesto vola az na zaklade podnetu doktora na mieste nehody. Takze hodina nie je tak strasny cas na prilet, ak si zaratate zhodnotenie situacie doktorom, startovu proceduru a dohladanie miesta nehody. Mozete sa spolahnut ze keby ten vrtulnik nezabezpecil rychlejsi transport ako sanitka, nikto by ho nevolal...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!