10. 8. 2009 20:53 − 3881× − 56

Zamyšlení nad chováním diváků u nehody

Jeden z těch, kteří pomáhali u nehody posádky Peták – Joska, se zamýšlí nad chováním jiných diváků.

Jeden z těch, kteří pomáhali u nehody posádky Peták – Joska, se zamýšlí nad chováním jiných diváků.


Na Rally Krkonoše jsem se vydal již v pátek obhlédnout tratě. Byl jsem mile překvapen. Krásné vložky, velmi technické. Jen RZ 1 byla rychlejšího charakteru s dlouhými rovinkami, ale i to k rally patří.

Sobotu jsme se rozhodli zahájit na RZ 1 ve sjezdu těsně před cílem. Jednalo se o rychlou pasáž na výjezdu z lesa a podél golfového hřiště k cíli. Bohužel krátce po našem příjezdu přímo před námi havaroval Josef Peták s Liborem Joskou se svým Peugeotem 207 S2000. Vůz se po nárazu okamžitě vzňal Josefovi pod nohama.

Než jsme se dostali k vozu zjistit, jak je na tom posádka a případně podat první pomoc, uběhly přibližně 3 – 4 minuty. Naštěstí oba závodníci byli již bezpečně venku z vozu. Bohužel na panu Joskovi bylo patrné, že je zraněný.

Nikdo z přibližně dvaceti přihlížejících neposkytoval posádce pomoc. Jeden pán se snažil odhánět lidi. Naprostá většina lidí, která stála okolo, raději fotila či natáčela lidské neštěstí. Neposkytnutí první pomoci není trestný čin? Pokud se dobře pamatuji, dle trestního řádu osoba, která neposkytne první pomoc, může velice špatně dopadnout.

Vrhli jsme se k panu Joskovi s nezbytně nutnou první pomocí a starali se o něho de facto až do příletu vrtulníku společně se záchranáři. Téměř současně s námi doběhla paní, která byla zcela jistě zdravotnice a přiložila ruku k dílu.

Vrtulník je epizoda sama pro sebe. Ten totiž dorazil po úctyhodné době. V 9:20 se stala nehoda. Vrtulník dosedl na louku u cíle RZ1 v 10:45 poté, co jsem osobně mluvil se zástupcem hlavního lékaře soutěže. Bohužel zklamala technika a pan doktor mě zřejmě špatně slyšel. Nicméně bylo voláno i na 155. Omluvy, že vrtulník musí určitou dobu ve vzduchu nejdříve stát a pak teprve může vyrazit k místu neštěstí, jsou mylné. Faktem je, že celé území je rozčleněno do sektorů tak, aby vrtulník byl kdekoli na místě v ČR do 15 minut. Vrtulník je schopen do dvou minut vzlétnout. V případě, že je na místě ambulance, měla by být maximálním doletem 1 hodina. A to je za normálních okolností. Předpokládám, že konání závodů podobných rally si vyžaduje důslednější kooperaci mezi IZS a pořadateli, zejména v oblasti informací a možných scénářů, které mohou nastat a také nastávají. V koridoru vrtulníku se mohla samozřejmě vyskytovat jiná závažná událost…

Rád bych, aby moje zamyšlení probudilo svědomí lidí, kteří se někdy u podobných situací nacházeli a nečinili nic. Copak Vám již nic neříká lidská důstojnost? Nechcete, aby Vám někdo pomohl, budete – li v nouzi? Faktem je, že bystander effect je velmi nešťastná věc, ale ve spojení s lidským hyenismem je až velmi neetická, mnohdy ilegální. Výkřiky typu: „Doufám, že to někdo natočil, aby to bylo na Nově“, které se v místě ozývaly, myslím uznáte sami, do těchto situací skutečně nepatří… Naučme se odhadnout krizový okamžik tak, abychom poznali, kdy pomáháme a kdy pomáhajícím jen překážíme. Ne všichni jsou schopni poskytnout pomoc v nouzi, ale to přeci neznamená, že by se z nich měli stát nestvůry z bulváru… Nebuďme nečinní a hyeny.

Komentářů celkem: 56
10. 8. 2009 22:3321
0 0
mám podobnou zkušenost ze závodů do vrchu Valašský klobůk kde jsem dělal pořadatele a pickup vyletěl přímo pod náma kluk měl oba kotníky zloemné nemohl hýbat s hlavou a podobné věci a ostatní lidi si jen fotili hořící motor a to jak se tam do toho lesa dostal,několikrát jsem se neudržel a i když byli o dost starší poslal jsem je tam asi takoví lidi patří. pepovi a liborovi přeju brzké uzdravení a těm bezmozkům co to jen fotili a natáčeli......radši nic protože by tenhle komentář zrušili smajlík
10. 8. 2009 22:4622
0 0
kdybych tam byl tak jim pomuzu a zavolam pomoc a kdyby tak az by byla posadka v poradku tak bych si treba jednou vyfotil i to auto ale to je vse ale na prvnim miste pomoct posadce
10. 8. 2009 22:5123
0 0
tak ale pokud sem to dobře pochopil tka diváci dokonce těm co chtěli pomoct zavazeli...to je teda ale hnus... první když něco takového vidim tka jdu jak nejrychleji to jde k posadce jestli je v pohodě, pak kdyžtak se jim snažím pomoct je dostat ven a nebo uhasit ohen pokud vypukne když posadka se nedokaže dostat ven, pak až se ujistim jestli je posadka v poho nebo jestli se jich někdo jinej ujal tak jdu zabrzdit ostatní auta a kdyžtak při tom volám 155
VK
10. 8. 2009 22:5924
0 0
Pane Fajkus, názor vám neberu, ale podle mě jste přestřelil. Jak víte, že "boris" nebyla jedna z těch holek, co pomáhaly? Druhá věc je, že se to jelo v Krkonoších a ne na Šumavě...
10. 8. 2009 23:1425
0 0
je uplně jedno kde se to jelo....úplně jedno.... prostě vím jak to v záchrářině chodí nevím kde se stala krpa že se to někde zadrhlo nevím,protože sem tam nebyl ale spoustu úvah je scestných tak sem se ozval a pokud umíš číst tak těm co pomohli sem poděkoval...vím moc dobře jaké je to mět pár schopných ruk navíc moc dobře vím.A z toho co napsala se dá usopudit jediné že o tom ví prd.. byť možná pomáhala jak nejlíp uměla to jí neberu ani to nezpochybňuju.Tak nevím v čem sem přestřelil.Já tu nechci véct polemiku nad tím co kdo ajak a podobně....jen když vím že je něco jinak se ozvu...a pokud sem se někoho dotknul omlouvám se
11. 8. 2009 02:3826
0 0
Neda sa nesuhlasit z hlavnou myslienkou tohoto clanku , len by som chcel poukazat na dva fakty nespomenute .
1, Nie kazdy je schopny ci uz dusevne alebo vedomostne poskytnut prvu pomoc, vacsina z nas nevie resustitacne postupy , a ine dolezite ukony v pripade bezvedomia,krvacania a podobne a to nehovorime o poskodeni chrbtice co je vo vela dopravnych nehodach sportoveho a vseobecneho charakteru velmi caste zranenie.Nikedy alebo vo vacsine takychto pripadov moze neodborne poskytnuta prva pomoc mat za nasledky vazne pohorsenie zranenia a v mnohy pripadoch velmi vaznych trvalych nasledkov.V tychto pripadoch je lepsie nezasahovat bez aspon minimalnych znalosti.Takze ludia vo vseobecnosti by sa mali vratit do skolskych lavic a obnpovit si poznatky prvej pomoci ktore su tak potrebne aj v beznom zivote.
smajlík
2,Nakolko to bolo sportove podujatie rychlych aut tak si myslim ze ako vo vacsine pripadoch zlyhal usporiadatel sutaze a mozeme byt len radi ze sa to pravdepodobne obide bez vaznejsich nasledkov , preto ze odborna lekarska pomoc po 20-40 minutach na RS je velmi velmi neskoro.
A este jeden cisto ludsky a mozno aj pravny fakt , akekolvek fotenie ludskeho nestastia a to dopravna nehoda je , hranici z ludskou moralkov aj ked fotodokumentacia je mozno potrebna pri vysetrovani dopravnej nehody a podobne .Akekolvek publikovanie takychto fotografii ako sme sa stretli aj v minulosti je absolutne neeticke, neludske ... a hlavne bez suhlasu priamych a nepriamych ucastnikov dopravnej nehody alebo inych podobnych udalosti a to je diskutabilne ci sa tak neporusuje aj nejaky zakon ...
11. 8. 2009 06:1127
0 0
1. marko: první záchranářské auto dojelo za Martinem Semerádem. Trněného už nechali stát na startu a jeli oni. Takže 20-40 minut to fakt nebylo.
2. tady je najednou nějak moc spravedlivých a poučených. Škoda, že namístě byli jen tři, ale zaplaťpámbu za ně.
3. když už jste u nehody a nevíte, nebo neumíte pomoci (neumíme šichni všechno), snažte se prosím nepřekážet. Stát doktorovi, nebo zraněnému za zády, nebo u hlavy není nic slušného, ani ohleduplného
4. pokud je někdo ošetřovanej, nebo na ošetření čeká, zapomeňte na kamery a foťáky. Myslím, že ti tři (víc jsem jich neviděl), kterým to crumpl? snad to byl on, "vysvětloval" si to už budou pamatovat taky. Na "památeční", nebo "dokumentační" fotky z místa je čas, až zraněné odvezou
5. přeju všem, aby podobných událostí bylo co nejmíň
11. 8. 2009 06:4728
0 0
U normální dopravní nehody je to někdy podobné lidí zacláněji a fotí ale občas se na místě oběví nejaký lékař a je to jinak. Vždyť všichni jezdíme po silnicích tak to známe. Ne každý je schopen poskytnout první pomoc je duležitě zavolat 155 a upřesnit místo nehody to není jednoduché.
naprostý souhlas s K+K+K.
Tady asi ti kolem selhali ale myslím že u štajfovy nehody hodně pomohly.
11. 8. 2009 07:1429
0 0
Zamyšlení se, to je vždycky na místě. Nicméně si myslím, že na závodech situace vypadá trochu jinak... Navíc, každý reaguje jinak... Byl jsem nedávno jako první u ošklivé bouračky, která se naštěstí ukázala "šťastnou", jen pár škrábanců... Když člověk volá 155, popisuje situaci, co se stalo, na jaké silnici, kde, co je s aktéry, je to ještě všechno v pořádku... Pak ale příjde teprve to leknutí, pak si teprve člově uvědomí, co se vlastně stalo a můžu říct, že úplně dobře mě fakt nebylo... Na závodech je to jiné... Na okruhu vím, že prostě ať se děje co se děje, na trať nesmím, od toho tam jsou jiní, rozmístění po pár metrech... Zažil jsem spoustu havárek na soutěžích... Každý fotograf se koncentruje na snímek... Když se děje něco mimořádného, cvaká a cvaká, je to jeho práce... Ono, co si budeme povídat, to stejné dělá i prostý fanoušek, divák, s fotoaparátem, nebo kamerou v ruce... Něco jiného je, když už je po všem, všechno se "zastavilo" a je třeba jednat... Jestliže někdo místo hašení auta, nebo jakékoliv pomoci posádce stojí a fotí, nebo filmuje, je to ... Raději nebudu vulgární... Tady by mělo mířit to poučení, vyplísnění, ten vykřičník... A zase, pokud vidím, že je to "normální", pak je to jasné... Pokud je to hodně zlé, tak já osobně nevím... Tady bych rád, aby se vyjádřil fundovaný záchranář, lékař, jestli těžce zraněného za každou cenu sápat z vraku ven... Může ho to zabít... Několikrát jsem zažil na okruzích, že vážně zraněného vyprošťovali a vytahovali i se sedačkou střechou, kterou samozřejmě odřízli! Proto bych prosil, pokud zde diskutuje profesionální záchranář, lékař, o vyjádření, o radu... Všichni víme, jak je to na soutěžích všechno "adrenalinové", jak je člověk neustále v určitém "napnutí"... Ale dovolím si jednu malou poznámku. Vždycky je potřeba TAKÉ varovat přijíždějící další posádky! Může se stát malér na dlouhé erzetě, v nepřehledném terénu, nemusí hned všechno být jasné ani na dispečinku... A když diváci pobíhají po cestě a další posádka o tom nic neví... Zaděláno na další velký malér...
11. 8. 2009 08:0430
0 0
Když jsem byl malej kluk a jezdil jsem s tátou po závodech, mnozí chytráci se u tratí těšili na "krev a šroubky" - to je, řekl bych dodnes. Pokud ony "šroubky" přijdou, nejsou tam přece od toho, aby pomáhali, ale aby to viděli, dnes i natočili nebo aspoň nafotili. Takoví lidi prostě mezi námi jsou.
Nevím, jak bych se zachoval já, tolik k hypotetické otázce Shackiho, byl jsem u vážné nehody na rally vlastně jen dvakrát, z toho kdysi na Šumavě se kupodivu nikomu nic nestalo a od druhý (Arazim s Escortem v Malontech - 1995?) jsem byl poměrně daleko. Ale jestli si dobře vzpomínám, tak Arazima vystříhávali hasiči a bylo tam frajerů v uniformách okamžitě jak naseto.
Určitě bych ale nefotil a netočil, abych byl hlavní hrdina Novy nebo Blesku.
Tak snad Pepík s Liborem ustojí nehodu bez následků. smajlík
11. 8. 2009 08:0631
0 0
Pane Fajkusi, mate pravdu, o vrtulnicich nic nevim, proto poznamka: těžko soudit.
Jinak díky za pochvalu, až dostuduju zauvažuju o tom jestli jít k vám. Ať se vám daří v práci a ať toho my obyčejní o vás víme více.
Zuzana
11. 8. 2009 09:0832
0 0
Adame díky za článek... Doufejme že to pomůže..
11. 8. 2009 09:3833
0 0
Faktem je, že autor by se neměl pouštět do spekulací. Stačilo popsat chování diváků, které bohužel není nijak překvapivé. I u běžných nehod se stává, že první auta kolem nehody jen projedou a nejdou zjišťovat stav zraněných a přivolat pomoc. Je to vidět mj. i z obrázků kamerových systémů, něco proběhlo i v televizi. Natáčení a focení se bohužel stalo jakousi samozřejmostí.
Má to však i druhý úhel pohledu. Pokud se najde jeden kameraman, který zachytí celý zásah včetně časové posloupnosti, je to pak pro nás dobrým materiálem pro další vzdělávání záchranářů. Pokud to ovšem neposkytnu i TV Nova, abych si užil svých pět minut slávy.
Rozepisování o chování vrtulníku a časové posloupnosti je však přinejmenším nešťastné a zasahující záchránaře na místě by při čtení článku mohlo urazit. To, že je celá republika rozdělena do sektorů a kamkoli přiletí vrtulník do 15 minut, je možná autorovo zbožné přání, nebo to někde slyšel. Skutečnost je však taková, že ne všechny místa naší republiky jsou takto zabezpečeny, např. velká část Zlínského kraje. Je taky důležité si uvědomit, že žádný domácí pořadatel automobilové soutěže si nemůže dovolit platit "svůj" záchranářský vrtulník.
A nejdůležitější je to, co psal p. Fajkus (dnes se vyjímečně shodnem smajlík ). Leteckému transportu pacienta předchází kompletní zajištění. Změny tlaku související s letem mohou při některých vnitřních zraněních postiženému ohrozit na životě. Opravdu nesuďte práci záchranářů podle toho, co vidíte v TV seriálech.
K tomu co psal Josef Vrátil - je velmi těžké jednou větou rozlišit, kdy zraněného vyprošťovat a jak a kdy ne.
11. 8. 2009 09:3834
0 0
Ahoj všem, Pepíkovi s Liborem přeji ať to všechno dobře dopadne. Mám však trochu jiný dotaz. Někdo možná ví, ale evidentně spousta lidí tady neví, že při závodě došlo ještě k jedné ošklivé nehodě, při které byl zraněný malý chlapec. Viděl jsem to na vlastní oči a doteď je mi z toho zle. Byl v bezvědomí, sanitka tam byla do tří minut, pak ho stabilizovali. Do teď mám před očima tu bezmoc všech přítomných a nekončící dětský pláč a vzténání. Od sobotního večera projíždím všechny fóra a články, ale nikde není napsáno jak chlapeček dopadl. Jestli někdo máte nějakou informaci, prosím připište ji zde do diskuse. Děkuji
Na ofic. stránkách je pouze toto. Velmi nás těší, že se zdravotní stav všech tří zraněných zlepšil, a přejeme jim brzké uzdravení.
11. 8. 2009 09:4335
0 0
Lancia HF: podle mých informací ten kluk už je (nebo brzy bude) v pohodě, nakonec naštěstí nic vážného. Snad jsou informace správné.
11. 8. 2009 09:4436
0 0
Taky děkuji za podobný článek, není jich nikdy dost. Samozřejmě je třeba brát v potaz, že ne každý dovede pomoci a někdy je lepší hlavně když lidi nepřekáží, ale to už tady bylo řečeno. Že má někdo v podobných případech chuť fotit mě nepřekvapuje. Lidi jsou různí. Stál jsem u mnoha nehod v rally a je to vždy stejné. Asi nejvíc mě dostalo focení na Řeporyjské RZ ve chvíli, když už bylo jasné, že to tam není dobré. Někteří (i akreditovaní) foťáci předváděli nevídané kusy a alespoň v mých očích velmi hluboko klesli.

Jen bych si dovolil malé doplnění k letu vrtulníku, jelikož mám k tomu opravdu blízko. Pokud by byl v sobotu ve službě můj bratr, tak by z Hradce s vrtulníkem od DSA letěl on, ale v osudnou sobotu zasahoval někdo jiný. Fakta jsou taková, že let vrtulníku z Hradce do Trutnova trvá cca 20 minut. Vrtulník z heliportu odlétá během dvou minut od výzvy a to je ten problém. Výzva přišla o hodně později než se stala nehoda. Systém je takový, že při závodech je vlastní zdravotní zabezpečení (sanitky na startu). K nehodě tedy vždy jede první tato sanitka, pak v případě nutnosti volá záchrannou službu v místě (v Trutnově je výjezdní místo) a teprve pak když doktor po minutách na místě rozhodne, tak se volá vrtulník. To je to prodlení. Samozřejmě nikdo z nás neví, proč doktor na místě zavolal vrtulník až ve chvíli, kdy to skutečně udělal. Je to jeho rozhodnutí. Pacient musí být stabilizovaný a to mnohdy trvá hodně dlouho, nezřídka to je hodina i víc na místě. Pokud na místě není vhodný prostor k "vypnutí" tak vrtulník vysadí záchranáře a odletí někam, kde se dá sednout. To je normální.

Zaznělo tady taky, co se zraněným okamžitě dělat, či nedělat. S jedním záchranářem jsem o tom před časem mluvil a dle jeho názoru je důležité na místě hlavně myslet. Nedá se dopředu říci, že se zraněným se nemá hýbat. Velmi zjednodušeně to řekl tak, že pokud auto například bude hořet, tak je nutné člověka vyndat i za cenu možného rizika poraněné páteře. Pokud toto riziko nehrozí a ze zraněného evidentně netryská krev, je lepší jej nechat na místě, pokud má nějaké příznaky poranění páteře. Pokud teče krev, je třeba ji jakkoliv zastavit. Důležité je zkontrolovat jestli zraněný dýchá a v případě že ne a má volné dýchací cesty, tak je třeba zahájit resuscitaci a to se v autě také dělat nedá. Vždy je tedy potřeba hlavně zvážit to nejmenší zlo. Rozhodně ale záchranář doporučoval, že vždy je lepší dělat něco, než nic. Nikdo vám následně nebude nadávat nebo vás nějak postihovat, pokud ve stresu uděláte něco špatně. nejste profíci. Po příjezdu profesionálních záchranářů je zase doporučeno se stáhnout. Pokud budou něco potřebovat, řeknou si.

To je co jsem k tomu chtěl říct. Snad to někomu pomůže. Petr Eliáš
11. 8. 2009 09:4637
0 0
Každý u nehody reaguje jinak, nejhorší když chcete a nemužete pomoci... jednou jsem jel asi třetí za autem, které dostalo smyk. Čelní rána do stromu a auto skočilo do rybnika. Chlapík z prvního auta vlezl do rybnika (bylo to na podzim) řidič byl v bezvědomí. Nemohl ho dostat ven byl tam skříplej. Držel mu hlavu nad vodou, nenahmatal mu tep. Volal sem záchranku hasiče i policii. Auto pomalu sjiždělo po bahně víc do hloubky. Zkusili jsme auto uvázat a zajistit, ale nepovedlo se to a řidič tam zůstal. Záchranka tam byla i s hasiči do 5ti minut od zavolání a nebylo to nic platný. Pak jsme zjistili, že se utopil i když měl spoustu jinejch zranění... takové zkušenosti zůstanou dlouho ve Vás
11. 8. 2009 09:4938
0 0
to Kondec:
bohužel se mylýte vážený pane. Jedna z přítomných slečen tento plán, který popisuji v článku připomínkovala, tudíž je znalá problematiky. Já svými názory vycházel z oficiální dokumentace platné v ČR a nepsanými zásadami IZS.
11. 8. 2009 09:4939
0 0
kriste omluva za ten pravopis
11. 8. 2009 11:2440
0 0
Petře Eliáši,popsal jste to naprosto přesně. A máte pravdu že je lepší udělat něco než nic.Sám jsem se s tím setkal.Bohužel v dnešní době jsou někteří z nás slepí k cizímu neštěstí. Panu Petákovi a Joskovi přeji brzké uzdravení!
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!