18. 5. 2010 13:00 − 5236× − 102

Otevřený dopis redakcím Deníku Sport a Blesk

Po přečtení dnešního článku na webu deniksport.cz a blesk.cz považuji za nutné ohradit se vůči mnoha věcem.

Dobrý den,
po přečtení dnešního článku na webu deniksport.cz a blesk.cz považuji za nutné ohradit se vůči mnoha věcem ve článku uvedených. Jedná se o článek Smrt dívky (†14): Zrušte amatérské závody!

V první řadě bych rád uvedl, že nejen mne, ale jistě i všechny fanoušky motoristického sportu tato tragédie velmi zasáhla. Vyhasnutí mladého života je něco hrozného a každý z nás jistě chápe, že je třeba udělat vše pro to, aby se něco podobného pokud možno již neopakovalo.

Nelíbí se mně ale, že ve Vašem článku jsou vyložené nesmysly, polopravdy a vytržené citace z otevřené diskuze lidí, které jsou ve velmi bulvárním stylu předkládány široké veřejnosti. Budu konkrétní. Hned na začátku se píše "Na berounské amatérské rallye do vrchu". Žádné rallye do vrchu neexistuje. Je rally (lze psát i rallye) a závody do vrchu. Jde o naprosto odlišné motoristické disciplíny, které mají společného snad pouze to, že se jezdí na silnicích a jezdí tam závodní auta. Jinak je ale vše jinak – od pravidel, přes pořadatele atd.

Považuji za silně neseriózní, že se ohledně první pomoci zraněné dívky odkazujete na diskuzi na našem serveru eWRC.cz (který je o rally, ne o závodech do vrchu). Nejen na základě toho se v článku tvrdí, že dívce nikdo dlouhou dobu nepomohl, že zdravotní pomoc zajišťovali místo "profesionálních záchranářů nějací dobrovolníci" apod. Na závody do vrchu nejezdím, server eWRC.cz je server o rally, ale nikdy bych si netroufal tohle napsat. Na každé rally, která se u nás jezdí (bez ohledu na to, zda je o závody oficiálně registrované nebo "amatérské"), je na startu každé rychlostní zkoušky přítomna sanitka s posádkou. Bez tohoto zajištění by a) si nikdo takovou soutěž neriskoval pořádat, b) žádný normální jezdec by do takového závodu neodstartoval.

V dalším odstavci jste si neodpustili vyjmenovat všechny případy za poslední roky, kde jste mimochodem smíchali všechno dohromady, a docházíte k závěru, že "bohužel ani tyto varování zřejmě organizátory dostatečně nepoučila". Opět budu mluvit pouze o rally. Za poslední rok se ohledně bezpečnosti diváků kolem tratí udělalo tolik jako nikdy předtím. Oficiální promotér "oficiálních" soutěží v rally rozjel velkou mediální kampaň 4P, ještě více se zpřísnila všechna bezpečnostní opatření kolem tratí. Pokud těsně před startem nejsou diváci ve vymezených prostorech, rychlostní zkouška se ruší. Vše je kontrolováno ze vzduchu vrtulníkem. Z vlastní zkušenosti vím, že srovnatelné zabezpečení je i na amatérských závodech. Výsledkem je to, že na rally za poslední rok nebyl ani jeden incident, při kterém by došlo ke zranění diváka. Bezpečnost diváků se teď řeší na rally na prvním místě.

Vůbec nevím, jak mám reagovat na Vaši větu, že "Lidé se nejvíce zlobí na to, že na těchto akcích ohrožují životy lidí nezkušení jezdci a nespolehlivé vozy." To je takový blábol, že mu není rovno. Jedno přísloví říká, že učený z nebe nespadl. Stejně tak se jen tak nikde nevezme "zkušený závodník", každý někde musí začít. A zmínka o nespolehlivém voze? To si opravdu myslíte, že jezdci jsou takoví šílenci, že by si sedli do nespolehlivého vozu? Na každém autě se během závodu může stát technická závada, ale jistě NIKDO nesedá do auta s tím, že ohrožuje sebe nebo lidi okolo.

Nechci a nebudu už dále rozebírat zmíněný článek, je to stejně zbytečné. O rally se prostě na vašich stránkách a ve vašich novinách píše jen v tom smyslu, že to pořádají šílenci a jezdí tam šílenci. Není to pravda, ale to ono se to dobře prodává.

Budu mluvit jen za rally, což je nejpopulárnější motoristický sport v naší zemi. Jsou to závody, na které chodí i statisíce fanoušků, pokud se ale něco nestane, není to pro vás zajímavé a skoro nic o tom nenapíšete. Česká rally má velký úspěch i ve světovém měřítku a je spousta českých jezdců, kteří něco dokázali (a prakticky se o tom nepíše). Čeští fanoušci rally jsou na závodech MS v rally nejvíce vidět, na MS v Německu se české posádky dokonce cítí jako doma. O tom ale nikdo z Vás nepíše, jsou to totiž příznivé a pozitivní zprávy. Když už se ale něco někde stane (a je jedno, že to není na rally jako takové), nahodíte styl "hyenismus a maximální bulvár" a píšete nesmysly pro veřejnost.

Široké motoristické veřejnosti není rozhodně lhostejno, že umírají diváci, ostatně i proto, že sami se chodí na závody dívat. Nikdo nechce, aby při tak krásném sportu, jakým bezesporu rally je, byl někdo raněn nebo dokonce umíral. Dovolím si tvrdit, že každý, kdo má s rally něco společného, dělá vše pro to, aby se podobné věci nestávaly. Znovu opakuji, nejsme žádní šílenci, kteří s "vytuněnými" vozy jezdí nějaké ilegální závody, jak je často mediálně prezentováno.

Na druhou stranu je třeba říct, že absolutně bezpečné divácké místo neexistuje. Každý, kdo se chodí na závody dívat, musí používat vlastní rozum a především poslouchat pořadatele. Pak je riziko na samotných soutěžích minimální.

Když z iniciativy jezdců a fanoušků rally vznikla finanční sbírka na pomoc holčičce zraněné na Pražském rallysprintu, nikdo z Vás o tom nenapsal. Nikdo z vás nenapsal, kolik se vybralo, jak to s holčičkou vypadá, že za tento skutek byl hlavní organizátor oceněn cenou fair-play ČOV. O rally je prostě moderní psát jiným stylem.

Nečekám, že dostanu na tento dopis odpověď a že se něco změní. Je mně jasné, že jste za tento styl psaní placeni. Žádám Vás ale, abyste se neodkazovali na články a diskuze na našich stránkách, které jsou vedeny v úplně jiném duchu, než ty Vaše.

Děkuji

Tomáš Wanka
šéfredaktor eWRC.cz

P.S. Informace pro čtenáře – dopis byl odeslán i na mail online@ringier.cz

Komentářů celkem: 102
18. 5. 2010 14:5941
0 0
Skvěle napsáno smajlíksmajlík
18. 5. 2010 15:0142
0 0
Hlavní problém těchto nechutných médií je, že tyto zprávy přímo žerou a v mnoha případech si ještě "přisadí" ! O TV Nova ani nemluvě ! Ale jak tady někdo napsal, když třeba nejvýznamější soutěž v ČR - Barumku - navštívily statisíce diváků, Škodě se dařilo, atd. o tom v TV nepadne ani věta. Jediné noviny, co za něco stojí, jsou MF DNES.
kib
18. 5. 2010 15:0243
0 0
Musím říct, že jsem si ten článek otevřel a přečetl první tři odstavce. Dál to nešlo... Tohle je novinařina? Takový blábol by tu nevyplodil nikdo z přispívajících. Divím se, že Shacki dokázal reagovat takhle slušnou formou.
18. 5. 2010 15:0344
0 0
Pane Novotný souhlas s váma.Taky si myslím že ta vaše teorie nebo spekulace má moc pevný a jasný základ.Mají trumfy v rukách ted momentálně.Je mě moc líto té holky,nebudu se tu pouštět do spekulací jestli to nebo ono....ale myslím že jim to dalo fakt dobré karty do ruk.A ta vaše věta ..a pak jednej s obecním úřadem...je přesná .
18. 5. 2010 15:0645
0 0
Když se podíváte,kde Ječmínek,Novák a spol.mediálně v tisku vynikají.Sport a Blesk,tak se obsahu článků není co divit.Souhlasim s Novotným.
18. 5. 2010 15:0646
0 0
Josef Novotný: nechtěl jsem to v této souvislosti moc řešit, ale dobrá, pocit jsem měl stejný. Nešlo ale o televizi, ale o radiožurnál, který jsem poslouchal v garáži. Tam jsem se poprvé o tragédii dozvěděl. Asi po hodině se tam objevil nějaký "odborník" z redakce sportu a začal v rozhovoru s nějakou "neznalou" redaktorkou všechno rozebírat. První, co rozebírali, bylo to, že jde o nelegální závody, které se nejedou pod AČR, startují tam jezdci bez licence, pořadatelé jsou nezodpovědní, policie proti tomu zasahuje, zmínilo se zrušení "nelegální" Plzně. Ano, tohle nebyla náhoda, někdo někde rychle zareagoval a využil to ve svůj "prospěch". Bylo mi z toho smutno, ale fakt je, že na smeč bylo jasně nahráno a je jedno, že jde o jiné závody než rally. V případě Blesku ale jde o mediální útok na rally jako takovou.
18. 5. 2010 15:1647
0 0
Shacki, Triola Cup se jezdí už roky, mám tam pár kamarádů a je to hlavně akce typu "přilba + pětikilo + platný doklady = jedu".
Mimochodem, Triolu třeba k testům ve svých úplných začátcích používal i Honza Kopecký s "rodinným" Lancerem (než ho táta pustil do Celicy WRC).
Triola mívala celkem jednoduché předpisy a byla ideální pro každého, kdo si chtěl na uzavřené trati vyzkoušet chování auta v mezních situacích. Vysloveně bohulibá činnost.
Netuším, jak je to dneska, situace může být úplně jiná, ale silně pochybuju, že se všichni zbláznili a jezdili podnik bez patřičného zajištění. Pokud je mi známo, tak tam šlo o zranění páteře a proto s ní nebylo manipulováno před příjezdem záchranky, ale to se ukáže v průběhu šetření přesně.
Každopádně by bylo dobré začít mediálně prezentovat heslo "Lépe na uzavřené trati pod dohledem profesionálů, než za běžného provozu". A připomínat, že tragédie se na závodech a soutěžích sice čas od čas bohužel stávají, ale je jich nesrovnatelně méně, než těch denodenních, které by se možná nemusely stát, kdyby si dotyčný mistr světa místo v běžném provozu testoval svoje řidičské chopnosti právě na uzavřené závodní trati.
Mimochodem, právě ona plánovaná příloha by bývala v této věci možná dokázala urvat nějakou tu zásluhu... jak to nakonec dopadlo?
18. 5. 2010 15:1848
0 0
Shacki:tobě tleskám protože si to napsal skvělesmajlíksmajlík
18. 5. 2010 15:2149
0 0
Jakýkoli vztek je zbytečný, oni se nezmění....účelem těchto médií není zvyšovat inteligenci a znalosti čtenářů, ale touha po senzaci.
18. 5. 2010 15:2250
0 0
Josef Novotný: mám přesně stejný pocit. Motlitby FASu byly vyslyšeny a na všechny podniky nepořádané pod hlavičkou FAS se nyní bude hledět jako na zločinecké spiknutí.
Je opravdu neuvěřitelné, že smrt mladé dívky, která měla mít celý život ještě před sebou, někdo dokáže zneužít v boji o koryto.
18. 5. 2010 15:4251
0 0
Nemam co dodat lepsie to uz ani nemohlo byt!!!smajlíkkrasa a toho dievcatka mi je lutosmajlík
18. 5. 2010 15:4352
0 0
Shacki moc pěkný článek, ale obávám se, že nic nevyřeší ani nezmění. Ti novináři nejsou amatéři jak tu někteří píší. Odvedli naprosto profesionální práci. V bulváru netřeba znát problematiku, ale umění prezentovat TO co se žádá a JAK se to žádá. Bulvár je mocný nástroj a pokud se najde dobrý manipulátor a našeptávač, dokáže změnit a ovlivnit téměř vše. Od výsledku voleb, přes prodejnost bezcenného zboží až po oblibu sportovního odvětví.
18. 5. 2010 15:4653
0 0
Také se domnívám, že používat smrt člověka na přihřívání si vlastní polívčičky je nejen hodně daleko za mezí slušnosti, morálky a etiky, ale i mezí obyčejné lidskosti.smajlík
18. 5. 2010 15:4954
0 0
Já vím, že to asi nic nezmění, ale musel jsem se zastat lidí kolem rally.
18. 5. 2010 15:5155
0 0
Shacki:smajlíksmajlíksmajlík (nemá cenu jakýkoliv další komentář..je to naprosto přesné)
18. 5. 2010 15:5756
0 0
Bulvární novinář v českém podání je odpad. Je to odpad lidské společnosti a bohužel je potřeba říct, že je tak tomu jen proto, že si ty hnusy lidi kupují, čtou je a věří jim.
Jinak by blesk nebyl nejprodávanější a tv Nova nejsledovanější.
18. 5. 2010 16:0057
0 0
Shacki a ostatní: přestože vím, že to nic nepřinese, podpořil jsem to následně:

Dobrý den,
dovolte mi, abych Vám zaslal svůj názor, který vyvolalo poslední zpravodajství deníku Blesk a Sport o tragické nehodě při hobby závodech do vrchu v Berouně, který se konal minulý víkend.
Bohužel, ani takovéto neštěstí nezabrání hyenistickému bulvárnímu pisálkovi, aby slátal dohromady kde jakou dezinformaci a výmysl, a infikoval lidské mozky slabomyslnými názory a neopodstatněnou nenávistí. Protože se, jako řádný člen Syndikátu novinářů ČR, pravidelně účastním závodů rally, rallycrossu, autocrossu, motokár a také závodů do vrchu, především některých amatérských, považuji za svou povinnost, zásadně se ohradit proti zde publikovaným nesmyslům a polopravdám. Většina bulvárních zoufalců včas informovala o všech úmrtích na závodech. Nikdo však nezareagoval na nabídku informace o akcích, kterými se snaží sami jezdci i příznivci zabránit tragédiím, nebo zmírnit jejich následky. Ať jsou to pravidelné kontroly tratí a návrhy bezpečnostních opatření samotnými jezdci, tak např. v odborném světě známá sbírka finančních prostředků pro těžce zraněnou Íju. Sbírka, kterou inicioval právě pořadatel amatérské soutěže, přestože na ní nedošlo k této nehodě (a ani žádné jiné). Byl za to také po zásluze odměněn komisí Fair play ČOV. Ale o tom média typu Blesk a Sport psát nebudou. Tam neteče krev a nedochází k lidským tragédiím. Jako člen SN ČR a syn dlouholeté novinářky se stydím za to, že mohou fungovat publicisté typu autora tohoto článku, a že existují média, která takovéto příspěvky otiskují. Rozumní lidé volají: "Zrušte nebezpečná média!"
Pokud máte přesto pocit, že je nutno vyvolávat emoce, čiňte tak odborně a vyrovnaně. Připojuji se touto výzvou k otevřenému dopisu šéfredaktora odborného webového magazínu, který se zabývá rally a její problematikou.

Ať mají u Ringierů vyšší zamejlovanost a zájem čtenářů.
18. 5. 2010 16:0058
0 0
Úplně ve všm naprostý souhlas smajlík Pletou všechno dohromady a píší jen ty smutné zprávy.Měli by se zamyslet,ale možná jim Jirka Paroubek zaplatil něco,když lobuje za stáhnutí motorismu na okruhy smajlík
18. 5. 2010 16:1159
0 0
Dobřee Pivas, dobřeee smajlíksmajlík
18. 5. 2010 16:1660
0 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!