18. 5. 2010 13:00 − 5247× − 102

Otevřený dopis redakcím Deníku Sport a Blesk

Po přečtení dnešního článku na webu deniksport.cz a blesk.cz považuji za nutné ohradit se vůči mnoha věcem.

Dobrý den,
po přečtení dnešního článku na webu deniksport.cz a blesk.cz považuji za nutné ohradit se vůči mnoha věcem ve článku uvedených. Jedná se o článek Smrt dívky (†14): Zrušte amatérské závody!

V první řadě bych rád uvedl, že nejen mne, ale jistě i všechny fanoušky motoristického sportu tato tragédie velmi zasáhla. Vyhasnutí mladého života je něco hrozného a každý z nás jistě chápe, že je třeba udělat vše pro to, aby se něco podobného pokud možno již neopakovalo.

Nelíbí se mně ale, že ve Vašem článku jsou vyložené nesmysly, polopravdy a vytržené citace z otevřené diskuze lidí, které jsou ve velmi bulvárním stylu předkládány široké veřejnosti. Budu konkrétní. Hned na začátku se píše "Na berounské amatérské rallye do vrchu". Žádné rallye do vrchu neexistuje. Je rally (lze psát i rallye) a závody do vrchu. Jde o naprosto odlišné motoristické disciplíny, které mají společného snad pouze to, že se jezdí na silnicích a jezdí tam závodní auta. Jinak je ale vše jinak – od pravidel, přes pořadatele atd.

Považuji za silně neseriózní, že se ohledně první pomoci zraněné dívky odkazujete na diskuzi na našem serveru eWRC.cz (který je o rally, ne o závodech do vrchu). Nejen na základě toho se v článku tvrdí, že dívce nikdo dlouhou dobu nepomohl, že zdravotní pomoc zajišťovali místo "profesionálních záchranářů nějací dobrovolníci" apod. Na závody do vrchu nejezdím, server eWRC.cz je server o rally, ale nikdy bych si netroufal tohle napsat. Na každé rally, která se u nás jezdí (bez ohledu na to, zda je o závody oficiálně registrované nebo "amatérské"), je na startu každé rychlostní zkoušky přítomna sanitka s posádkou. Bez tohoto zajištění by a) si nikdo takovou soutěž neriskoval pořádat, b) žádný normální jezdec by do takového závodu neodstartoval.

V dalším odstavci jste si neodpustili vyjmenovat všechny případy za poslední roky, kde jste mimochodem smíchali všechno dohromady, a docházíte k závěru, že "bohužel ani tyto varování zřejmě organizátory dostatečně nepoučila". Opět budu mluvit pouze o rally. Za poslední rok se ohledně bezpečnosti diváků kolem tratí udělalo tolik jako nikdy předtím. Oficiální promotér "oficiálních" soutěží v rally rozjel velkou mediální kampaň 4P, ještě více se zpřísnila všechna bezpečnostní opatření kolem tratí. Pokud těsně před startem nejsou diváci ve vymezených prostorech, rychlostní zkouška se ruší. Vše je kontrolováno ze vzduchu vrtulníkem. Z vlastní zkušenosti vím, že srovnatelné zabezpečení je i na amatérských závodech. Výsledkem je to, že na rally za poslední rok nebyl ani jeden incident, při kterém by došlo ke zranění diváka. Bezpečnost diváků se teď řeší na rally na prvním místě.

Vůbec nevím, jak mám reagovat na Vaši větu, že "Lidé se nejvíce zlobí na to, že na těchto akcích ohrožují životy lidí nezkušení jezdci a nespolehlivé vozy." To je takový blábol, že mu není rovno. Jedno přísloví říká, že učený z nebe nespadl. Stejně tak se jen tak nikde nevezme "zkušený závodník", každý někde musí začít. A zmínka o nespolehlivém voze? To si opravdu myslíte, že jezdci jsou takoví šílenci, že by si sedli do nespolehlivého vozu? Na každém autě se během závodu může stát technická závada, ale jistě NIKDO nesedá do auta s tím, že ohrožuje sebe nebo lidi okolo.

Nechci a nebudu už dále rozebírat zmíněný článek, je to stejně zbytečné. O rally se prostě na vašich stránkách a ve vašich novinách píše jen v tom smyslu, že to pořádají šílenci a jezdí tam šílenci. Není to pravda, ale to ono se to dobře prodává.

Budu mluvit jen za rally, což je nejpopulárnější motoristický sport v naší zemi. Jsou to závody, na které chodí i statisíce fanoušků, pokud se ale něco nestane, není to pro vás zajímavé a skoro nic o tom nenapíšete. Česká rally má velký úspěch i ve světovém měřítku a je spousta českých jezdců, kteří něco dokázali (a prakticky se o tom nepíše). Čeští fanoušci rally jsou na závodech MS v rally nejvíce vidět, na MS v Německu se české posádky dokonce cítí jako doma. O tom ale nikdo z Vás nepíše, jsou to totiž příznivé a pozitivní zprávy. Když už se ale něco někde stane (a je jedno, že to není na rally jako takové), nahodíte styl "hyenismus a maximální bulvár" a píšete nesmysly pro veřejnost.

Široké motoristické veřejnosti není rozhodně lhostejno, že umírají diváci, ostatně i proto, že sami se chodí na závody dívat. Nikdo nechce, aby při tak krásném sportu, jakým bezesporu rally je, byl někdo raněn nebo dokonce umíral. Dovolím si tvrdit, že každý, kdo má s rally něco společného, dělá vše pro to, aby se podobné věci nestávaly. Znovu opakuji, nejsme žádní šílenci, kteří s "vytuněnými" vozy jezdí nějaké ilegální závody, jak je často mediálně prezentováno.

Na druhou stranu je třeba říct, že absolutně bezpečné divácké místo neexistuje. Každý, kdo se chodí na závody dívat, musí používat vlastní rozum a především poslouchat pořadatele. Pak je riziko na samotných soutěžích minimální.

Když z iniciativy jezdců a fanoušků rally vznikla finanční sbírka na pomoc holčičce zraněné na Pražském rallysprintu, nikdo z Vás o tom nenapsal. Nikdo z vás nenapsal, kolik se vybralo, jak to s holčičkou vypadá, že za tento skutek byl hlavní organizátor oceněn cenou fair-play ČOV. O rally je prostě moderní psát jiným stylem.

Nečekám, že dostanu na tento dopis odpověď a že se něco změní. Je mně jasné, že jste za tento styl psaní placeni. Žádám Vás ale, abyste se neodkazovali na články a diskuze na našich stránkách, které jsou vedeny v úplně jiném duchu, než ty Vaše.

Děkuji

Tomáš Wanka
šéfredaktor eWRC.cz

P.S. Informace pro čtenáře – dopis byl odeslán i na mail online@ringier.cz

Komentářů celkem: 102
18. 5. 2010 16:1761
0 0
naprostý souhlas Shacki, kde se pod to můžu podepsat? smajlík
18. 5. 2010 16:1762
0 0
Jen drobnost: Nevím o nikom, kdo by na online@ringier.cz poslal nějaký dotaz a dostal odpověď. Znám aspoň 10 lidí kteří jim něco napsali, ale oni neodpověděli žádnému, pravděpodobně to ani nečtou...
18. 5. 2010 16:2763
0 0
Důkladně jsem si vče přečetl a nestačím se divit co si vše dovolí redaktoři některých novin "vyslat" do světa a ještě se pod to podepsat a zřejmě být na sebe i hrdí. Motoristický sport je nebezpečný jak pro posádky, pořadatele tak i diváky a každý kdo se ho účastní by k tomu měl také tak přistupovat. Bezpečnost v motoristickém sportu udělala za poslední dva roky neuvěřitelný pokrok a věty typu "Zrušte amatérské závody" mi opravdu nadzvedli ze židle. Fotbalisté umírají na trávníku, cyklisté padají do propastí kde zhasne jejich život a nikdo nevolá po zrušení. Nechte motoristický sport na pokoji a věnujte se prosím svému fotbalu kde hraje horní dolní a chodí na ní mnohdy ani ne pár tisíc skalních fanoušků. Pokud budu psát dál tak se opravdu rozčílim.
18. 5. 2010 16:3264
0 0
Media jsou velmocí která se dá bohužel zneužít v osobní prospěch.Mocní tohoto světa to dobře vědí a zneužívají toho jak mohou,snaží se je ovládat pomocí peněz i vyhrožováním.
Je to jako v politice,doufám,že se nenajde nějaká politická strana,která slíbí ,,ovčanům,,konec všech marnotratných závodů a patnácté důchody navrch... smajlík
18. 5. 2010 16:3365
0 0
Shacki pěkně jsi to napsal.K těm článkům v novinách a ještě k tomu co se říkalo v TV ve zprávách se nedá ani vyjadřovat..Je dobře že jsi jim tohle napsal. smajlík
18. 5. 2010 16:5066
0 0
přesně, souhlasím s tebou smajlík
18. 5. 2010 16:5067
0 0
pietrofoti:čti pozorněji-už se našly strany dvě-Paroubek a Svobodasmajlík
18. 5. 2010 17:0468
0 0
pietrofoti

Když, už sme u těch důchodů...Tady máš bezva pohádkusmajlík

http://www.youtube.com/watch?v=ZXmJ9w-E-SI

Pro odhlečení daného tématu....
18. 5. 2010 17:1869
0 0
S tímto dopisem 100% souhlasím smajlík
18. 5. 2010 17:2770
0 0
STIG: to s tim Paroubkem a Svobodou jsi cetl kde?
18. 5. 2010 17:4271
0 0
Už vidím ten palcový titulek v Blesku: "Absolutně bezpečné divácké místo neexistuje!" říká šéfredaktor nejpopulárnějšího serveru o rally...
Ale jinak ano, s obsahem plně soulasím a Shackimu tleskám. smajlík
18. 5. 2010 17:4672
0 0
Nádherně napsáno , až mi to vlilo slzu do okasmajlík
18. 5. 2010 17:4673
0 0
Shacki to zhrnul naprosto přesně jak to je.. bohužel. Tleskám Ti pane!!! a plně se ztotožňuji s tímto dopisem
smajlíksmajlík
18. 5. 2010 17:4674
0 0
Tady na foru,tuším amaterské rally nebo volný pohár je odkaz na plátek,kde se vyjadřuje Svoboda a Paroubka bych musel hledatsmajlík
18. 5. 2010 19:0575
0 0
STIG + willy2.0
Tak to jsem ani nečekal,to je teda sci-fismajlík
18. 5. 2010 19:0776
0 0
Shacki,napsal jsi to velice dobře a výstižně!Plně s Tebou souhlasím!!smajlík
18. 5. 2010 19:1277
0 0
Shacki,držím palce a kdyby náhodou někdo odepsal,rád si to ,,moudro,, přečtu.
Loa
18. 5. 2010 19:3278
0 0
Shacki, líp to napsat nešlo. smajlík
18. 5. 2010 19:3279
0 0
Nedá mi to nenapsat. Se vším souhlas !!! co bylo napsáno výše. Nemá dál cenu rozepisovat se. Shacki dík za vyjasnění všech nesrovnalostí !!!
18. 5. 2010 19:4580
0 0
Je ohromně smutné, co se stalo, ale článek na který tento dopis reaguje je naprosto absurdní. Rally je nebezpečný sport jak pro posádky, tak pro diváky, ale je nebezpečnější než jiné motoristické sporty např. motocyklové závody? Asi těžko. A osobně si myslím, že je nebezpečnější se pro diváky na závody vůbec dopravit, než na nich již být... A pořád budu radši, když se budou jezdit takovéto závody, než tajné za běžného provozu...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!