18. 5. 2010 13:00 − 5248× − 102

Otevřený dopis redakcím Deníku Sport a Blesk

Po přečtení dnešního článku na webu deniksport.cz a blesk.cz považuji za nutné ohradit se vůči mnoha věcem.

Dobrý den,
po přečtení dnešního článku na webu deniksport.cz a blesk.cz považuji za nutné ohradit se vůči mnoha věcem ve článku uvedených. Jedná se o článek Smrt dívky (†14): Zrušte amatérské závody!

V první řadě bych rád uvedl, že nejen mne, ale jistě i všechny fanoušky motoristického sportu tato tragédie velmi zasáhla. Vyhasnutí mladého života je něco hrozného a každý z nás jistě chápe, že je třeba udělat vše pro to, aby se něco podobného pokud možno již neopakovalo.

Nelíbí se mně ale, že ve Vašem článku jsou vyložené nesmysly, polopravdy a vytržené citace z otevřené diskuze lidí, které jsou ve velmi bulvárním stylu předkládány široké veřejnosti. Budu konkrétní. Hned na začátku se píše "Na berounské amatérské rallye do vrchu". Žádné rallye do vrchu neexistuje. Je rally (lze psát i rallye) a závody do vrchu. Jde o naprosto odlišné motoristické disciplíny, které mají společného snad pouze to, že se jezdí na silnicích a jezdí tam závodní auta. Jinak je ale vše jinak – od pravidel, přes pořadatele atd.

Považuji za silně neseriózní, že se ohledně první pomoci zraněné dívky odkazujete na diskuzi na našem serveru eWRC.cz (který je o rally, ne o závodech do vrchu). Nejen na základě toho se v článku tvrdí, že dívce nikdo dlouhou dobu nepomohl, že zdravotní pomoc zajišťovali místo "profesionálních záchranářů nějací dobrovolníci" apod. Na závody do vrchu nejezdím, server eWRC.cz je server o rally, ale nikdy bych si netroufal tohle napsat. Na každé rally, která se u nás jezdí (bez ohledu na to, zda je o závody oficiálně registrované nebo "amatérské"), je na startu každé rychlostní zkoušky přítomna sanitka s posádkou. Bez tohoto zajištění by a) si nikdo takovou soutěž neriskoval pořádat, b) žádný normální jezdec by do takového závodu neodstartoval.

V dalším odstavci jste si neodpustili vyjmenovat všechny případy za poslední roky, kde jste mimochodem smíchali všechno dohromady, a docházíte k závěru, že "bohužel ani tyto varování zřejmě organizátory dostatečně nepoučila". Opět budu mluvit pouze o rally. Za poslední rok se ohledně bezpečnosti diváků kolem tratí udělalo tolik jako nikdy předtím. Oficiální promotér "oficiálních" soutěží v rally rozjel velkou mediální kampaň 4P, ještě více se zpřísnila všechna bezpečnostní opatření kolem tratí. Pokud těsně před startem nejsou diváci ve vymezených prostorech, rychlostní zkouška se ruší. Vše je kontrolováno ze vzduchu vrtulníkem. Z vlastní zkušenosti vím, že srovnatelné zabezpečení je i na amatérských závodech. Výsledkem je to, že na rally za poslední rok nebyl ani jeden incident, při kterém by došlo ke zranění diváka. Bezpečnost diváků se teď řeší na rally na prvním místě.

Vůbec nevím, jak mám reagovat na Vaši větu, že "Lidé se nejvíce zlobí na to, že na těchto akcích ohrožují životy lidí nezkušení jezdci a nespolehlivé vozy." To je takový blábol, že mu není rovno. Jedno přísloví říká, že učený z nebe nespadl. Stejně tak se jen tak nikde nevezme "zkušený závodník", každý někde musí začít. A zmínka o nespolehlivém voze? To si opravdu myslíte, že jezdci jsou takoví šílenci, že by si sedli do nespolehlivého vozu? Na každém autě se během závodu může stát technická závada, ale jistě NIKDO nesedá do auta s tím, že ohrožuje sebe nebo lidi okolo.

Nechci a nebudu už dále rozebírat zmíněný článek, je to stejně zbytečné. O rally se prostě na vašich stránkách a ve vašich novinách píše jen v tom smyslu, že to pořádají šílenci a jezdí tam šílenci. Není to pravda, ale to ono se to dobře prodává.

Budu mluvit jen za rally, což je nejpopulárnější motoristický sport v naší zemi. Jsou to závody, na které chodí i statisíce fanoušků, pokud se ale něco nestane, není to pro vás zajímavé a skoro nic o tom nenapíšete. Česká rally má velký úspěch i ve světovém měřítku a je spousta českých jezdců, kteří něco dokázali (a prakticky se o tom nepíše). Čeští fanoušci rally jsou na závodech MS v rally nejvíce vidět, na MS v Německu se české posádky dokonce cítí jako doma. O tom ale nikdo z Vás nepíše, jsou to totiž příznivé a pozitivní zprávy. Když už se ale něco někde stane (a je jedno, že to není na rally jako takové), nahodíte styl "hyenismus a maximální bulvár" a píšete nesmysly pro veřejnost.

Široké motoristické veřejnosti není rozhodně lhostejno, že umírají diváci, ostatně i proto, že sami se chodí na závody dívat. Nikdo nechce, aby při tak krásném sportu, jakým bezesporu rally je, byl někdo raněn nebo dokonce umíral. Dovolím si tvrdit, že každý, kdo má s rally něco společného, dělá vše pro to, aby se podobné věci nestávaly. Znovu opakuji, nejsme žádní šílenci, kteří s "vytuněnými" vozy jezdí nějaké ilegální závody, jak je často mediálně prezentováno.

Na druhou stranu je třeba říct, že absolutně bezpečné divácké místo neexistuje. Každý, kdo se chodí na závody dívat, musí používat vlastní rozum a především poslouchat pořadatele. Pak je riziko na samotných soutěžích minimální.

Když z iniciativy jezdců a fanoušků rally vznikla finanční sbírka na pomoc holčičce zraněné na Pražském rallysprintu, nikdo z Vás o tom nenapsal. Nikdo z vás nenapsal, kolik se vybralo, jak to s holčičkou vypadá, že za tento skutek byl hlavní organizátor oceněn cenou fair-play ČOV. O rally je prostě moderní psát jiným stylem.

Nečekám, že dostanu na tento dopis odpověď a že se něco změní. Je mně jasné, že jste za tento styl psaní placeni. Žádám Vás ale, abyste se neodkazovali na články a diskuze na našich stránkách, které jsou vedeny v úplně jiném duchu, než ty Vaše.

Děkuji

Tomáš Wanka
šéfredaktor eWRC.cz

P.S. Informace pro čtenáře – dopis byl odeslán i na mail online@ringier.cz

Komentářů celkem: 102
18. 5. 2010 19:4881
0 0
Shacki bravo!!! Tleskám, je to napsáno tak, jak to vnímám i já!!!smajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlík
18. 5. 2010 19:5682
0 0
Pane Wanko, za takový článek upřímně děkuji a smekám. Škoda je jen toho, že nebude nikde jinde otištěn... Snad bych jen ještě zdůraznil jeden důležitý a v kontextu dost paradoxní fakt - na žádné, bez výhrady ŽÁDNÉ AMATÉRSKÉ RALLY, ať už VP, RC, nebo nejminiaturnější erzetce, NIKDY NEDOŠLO K INCIDENTU S ÚMRTÍM DIVÁKA! O to víc je takový bulvární žvást k nasrání.smajlík
18. 5. 2010 20:0583
0 0
Shacki, tohle je perfektně naspaný...Opravdu si to vystihl smajlík
18. 5. 2010 20:3284
0 0
Velice přesně řečeno. Co je vlastně bulvár tisk který si kupují hlapácí. Novináři si najdou "oběť" třeba někdo slavný nebo téma kde můžou psát senzace a šokovat jaká je pravda je nazajímá. Boj s Bleskem je marný čím víc lže tim víc se prodáva a kolik slavných osbnosti se soudilo a žádného výsledku nedosáhli. Spůsob psaní o rally Shacki parádně popsal ale není to je to např. fodbal fanoušci Baníku jsou líčení jako verbež která se jen bije a škodí fodbalu ale jestli někdo zažíl atmosfáru na Bazale tak chápé že je to jinak a takových příkladu je mnoho.

Pojďme na to jinak založme na FB skupina "nekupuju Blesk a jinéj hnůj". Řekněme kamarádům ať to nekupujou a oni zkončí to je jedina cesta

smajlíksmajlík
18. 5. 2010 20:5285
0 0
Naprostý souhlas.Tento článek je psaný naprosto přesně.Netýká se to bohužel jenom motorismu.Jak jde o prachy,někteří novináři nehledí vpravo ani vlevo,hlavně,že se zavděčí šéfovi.
18. 5. 2010 21:0186
0 0
Díky, Shacki!
18. 5. 2010 21:2187
0 0
Autobáseň rádoby investigativního novináře.
------------------------------------------------

Moje bankovní konto ať se třese
(jen pro Vás, eWercéčkaři)
Splodili mě po hasičským plese
Co na tom,že zbohatnu díky bludu
Za svojí mrzkou mzdu si pudu

Živit se péra psaním a jazyk mít jak zmije
Ať ten kdo mi článek vnuknul u koryta dál ať si žije
Já kůži mám jak hroch či slon a nectím žádná pravidla
Mozek můj novináře
Skupenství má stejný
Jak povidla

Já budu držet basu s chalanama z FASu
Ty dědci,to je moje inspirace
Co na tom,že myslím jako kráva
Mě očekává sláva

Já ke své práci cítím převelikou lásku
Ač nerozeznám kravský hovno a od něj sedmikrásku
A novinářská etika?
Kdo mi napoví?
Splodili mě po plese za chalupou na hnoji
18. 5. 2010 21:2188
0 0
Klidně dám podpis pod tento dopis. Už jsem psal do deníku Sport i já,ale neráčili se ani odepsat.Nevím kolik je v naší republice fandů F1,ale vím jistě, že fandů rally je tady víc než si páni od deníku Sport dokáží představit.Bohužel jim to zřejmě nevadí a tak si věnují např.v nedělním vydání hned 2.strany F1, článek o tom, že se jel nějaký rally sprint jsem nenašel.V pondělním vydání o F1 1.strana, o průběhu rally opět nic. Jsem u vytržení,když se jim poštěstí ze sebe něco vypotit o závodu MS v rally. Je to hnus... byl bych moc zvědav, zda by poznali pánové od deníku Sport, kdyby se fandové rally,kteří tento deník kupují domluvili a začali by tento deník bojkotovat. Pak by si možná uvědomili kolik lidí tento sport u nás v republice zajímá..smajlík
18. 5. 2010 21:3289
0 0
tak jsem přečetl názory lidí, Shackiho dopis a nevím, co říct.. Slova už život nevrátí, upřímnou soustrast rodině, škoda každého lidského života, co vyhasne předčasně. smajlík
A k článkům a reportážím v bulváru asi jen tolik, že každého takového pisálka, by měli máčet v koši pod Karlovým mostem, jako ve středověku nepoctivé obchodníky. Zjistit si všechna fakta je povinností pro takovou práci a psát pravdivě. Bohužel v naší "úžasné" době již toto není v módě.. Jistě, chyba mohla být na obou stranách, ale nepřísluší komukoliv, kdo tam nebyl přítomen osobně, někoho odsuzovat. Smutná nehoda - nebyla první, ale snažme se, aby byla poslední..
Ještě jednou: ČEST TVÉ PAMÁTCE Natálko

http://www.triolacup.cz/clanky/detail.php?id=10
18. 5. 2010 21:5290
0 0
Není co dodat, plně s Tebou Tomáši souhlasím.
18. 5. 2010 22:0291
0 0
Ono na jakýchkoli motoristických závodech, nejenom rally, neexistuje bezpečné místo. Kdy už to některým lidem konečně dojde. Místa kde se dá jasně předpokládat nebezpečí, se třeba vytýčí páskou, ale to je jenom prevence. Každopádně se hlavně takovéto tragické události dobře prodávají. A lidé, kteří nemají o tenhle sport nejmenší zájem, najednou mají plno připomínek co je špatně. Kdo za to může, kdo je zodpovědný. Pisálkové si přijdou na své. Pokud se jdete dívat na závody, je každý zodpovědný sám za sebe. Měkdo moc rád viní pořadatele, závodníky, ale lidé, kteří si neuvědomují nebezpečí, těžko uhlídáte.
18. 5. 2010 22:2392
0 0
Nezbývá než souhlasit s touto reakcí na "odborný článek". Ale bohužel to nic neřeší, tenhle typ médií se nezmění.
18. 5. 2010 23:5293
0 0
Zastával jsem názor, že bulvár nestojí ani za malou myšlenku. Tady ale stojí za dopis. Shacki smajlíksmajlík
19. 5. 2010 10:2894
0 0
Musím také jen souhlasit s každým slovem v článku, ale myslím si že má cenu bojovat. Každým takovým dopisem , článkem , zajímavostí prostě posouváme tu hromadu neinformovanosti, závisti a hlouposti do stoky kam patří. Proč jim říkat , že jsou to bulvární plátky a od nich se stejně nic jiného nečeká. Naopak, říkat jim že jejich řemeslo je těžké, že je velké umění prodat každý den náklad sta tisíců kjusů , ale jen ten opravdu dobrý nemusí používat podpásovky, a pouze takový se uživí kdykoliv a kdekoliv.
Podívejte se zpátky co udělalo eWrc pro českou rallye, kam posunulo amatérské závodění, co udělalo s profesionálními týmy. Možná že by už dávno české rallye nebylo tam kde je nebýt eWrcu. Sponzoři reagují, týmy si prezentaci na ewrc užívají a prodávají tak sebe i sponzory. Proč to říkám, Protože ikdyž v opravdu nešťastné souvislosti a od lidí kteří použili a zneužili eWrcu , tak ho použili právě proto že je nejlepší, nejznámější. To dokázal celý tým okolo vedení, redaktoři, dopisovatelé, no prostě všichni. Viděl jsem vidoe o Vaší práci a upřímně nechápu kde berete energii? Doufám , že vám ji ještě hodně zbývá a nikdy to nevzdávejte a doporučuji do svého týmu externích spolupracovníků zařadit právě redaktory zmíněných médií a oni možná zjistí , že náš sport není nezajímavý a pouze pro pár šílenců.
19. 5. 2010 11:1495
0 0
Článek je super....ale každej fanda rally ví jak to je a názor všech ostatních ovlivní média a s tím nikdo nehne.Já to vidím doma...po reportáži v telce moje drahá polovička zakázala dcerce aby se mnou jela o víkendu na GT do Brna,argument že je okruh takřka absolutně pro diváky bezpečnej vůbec nebere....je to prostě motorsport a tam Bohu žel umírají mladý holky.smajlík
19. 5. 2010 12:5096
0 0
"Na berounské amatérské rallye do vrchu". smajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlík

Samozřejmě RIP zesnulé
+
smajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlík Shacki
19. 5. 2010 13:0797
0 0
P.S.: jestli jsem to dobře pochopil, tak se ptají motokrosového pořadatele na bezpečnost rally do vrchu smajlík ale jo má 13let praxi smajlík
19. 5. 2010 16:0498
0 0
Dobra prace, Shacki. I kdyz je to asi boj s vetrnymi mlyny.
To, ze bulvarni pisalci mohou odvadet takto mizernou praci, jim umoznuji jejich ctenari. A bulvarni narod, ktery se nejradeji diva pres plot k sousedovi, anebo resi, co zase ma kdo noveho a kde na to asi tak vzal, si tenhle hnuj proste vzdycky koupi.
"Do Blesku denně nahlédne v průměru 1, 37 milionu Čechů, což z titulu činí nejčtenější celostátní deník. Průměrný prodaný náklad tohoto bulvárního deníku je bez Nedělního Blesku 399 tisíc výtisků. Druhá je MF Dnes (MfD) s 892 tisíci čtenáři a nákladem 243 tisíc, třetí Právo denně čte 448 tisíc lidí a prodá se 132 tisíc výtisků těchto novin." (zdroj: http://www.nasepenize.cz)

Jeste k rally/rallye/rely: jak tady uz na zacatku zaznelo, pravidla ceskeho pravopisu umoznuji pouze dve varianty: rallye a rely. Bohuzel, 99% lidi a predevsim medii vcetne asi vsech ceskych spcializovanych serveru pouziva vyhradne nespravny vyraz rally.
Dovolim si zkopirovat dukaz z odkazu, ktery tady jiz drive padl (http://www.utriveteranu.ic.cz/rallye.htm). Pani Holasova je teda bohuzel taky trochu mimo, a to z hlediska puvodu toho slova, ale to nic na cele veci nemeni:
"Slovo rallye (vyslovujeme reli), které jsme do češtiny převzali z angličtiny, je nesklonné a může se používat v rodě ženském nebo středním.
Podle současných platných pravidel pravopisu (Pravidla českého pravopisu, Academia, Praha 1993 .... je povolena dvojí podoba tohoto slova - rallye nebo rely. Přestože druhá varianta působí i na současné uživatele jazyka poněkud nezvykle, jedná se o pomalé zdomácnění původně cizího slova (např. fotbal z football).....
Závěr: slovo má pouze dvě podoby - rallye a rely, nikoli rally, tato podoba je nesprávná, protože ji pravidla nepřipouštějí.
PhDr. Táňa Holasová, CSc.Výzkumný ústav pedagogický v Praze"
19. 5. 2010 18:1099
0 0
Shacki máš ve všem pravdusmajlík
20. 5. 2010 08:57100
0 0
K tomu rally - rallye: Pokud je to tak v pravidlech, je třeba přepsat pravidla.smajlík Nevím proč by měl být správný tvar, který vychází z franštiny a chybný tvar, který vychází z "mezinárodní" angličtiny. Proto: RALLY ZDAR!smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!