Tohle už si příště líbit nenecháme!

Rozporuplné pocity si z víkendové Rally Vysočina odvezla posádka Jan Sýkora – Martina Škardová.

Rozporuplné pocity si z víkendové Rally Vysočina odvezla posádka Jan Sýkora – Martina Škardová. Její útok na nejvyšší příčky totiž zhatila hodně přísná půlminutová penalizace, která odsunula sympatickou dvojici na pozici mimo stupně vítězů.

Po dlouhé a náročné Rally Bohemia, kde si Jan Sýkora s Martinou Škardovou odbyli premiéru s vozem Mitsubishi Lancer Evo IX připraveným dle specifikace R4, čekala tým před odjezdem na další podnik rallysprintového šampionátu náročná práce. „Kluci na dílně intenzivně makali až do poslední chvíle. Museli jsme koupit nové rameno z Ralliartu, které dorazilo až těsně před soutěží a my tak nestihli ani kratičký test,“ řekl Honza a dodal: „Erkový podvozek našeho lanceru není ještě optimálně vyladěn, ale s každým testem se posouváme dopředu a cítím, že tato specifikace mi brzy nabídne další možnosti ke zrychlení.“

Po seznámení s tratí Rally Vysočina plzeňského pilota potěšilo, že měřené úseky soutěže byly prakticky shodné s loňskou verzí. „Zkoušky v České Kanadě se mi moc líbí svoji rytmičností, především pak Radíkov. Jenom v případě deště jsem se obával několika hodně rychlých míst na hladkém asfaltu, který by na mokru extrémně klouzal,“ svěřil se Jan Sýkora.

Stabilní slunečné počasí ale všechny obavy rozptýlilo a posádka Sýkora – Škardová vstoupila do Rally Vysočina ve velké pohodě. „Úvody soutěží se nám letos daří a to mě moc těší. V minulosti tomu tak totiž nebývalo. Tento handicap už se nám zřejmě podařilo odstranit větší jistotou v rozpisu. Taky na Vysočině jsme se snažili chytit hned v úvodu svižné tempo. Vyplatilo se, protože na třetí vložce výrazně ztratil Valoušek a my se ocitli ve vedení. Přesto jsme se nadále soustředili především na souboj s Mírou Jakešem a Valdu nechali jeho osudu,“ popsal Honza Sýkora taktiku, pro níž se jeho tým rozhodl v servisní zóně po první sekci soutěže.

V průběhu šesté rychlostní zkoušky ale Honza s Martinou rázem ztratili reálné šance na umístění na stupních vítězů. Drobnou chybu, za níž skvěle jedoucí posádka až příliš draze zaplatila přísně udělenou penalizací, popsal Jan Sýkora takto: „Vyjma několika chybiček v podobě lehce přetažených odboček se nám dařilo i ve druhé rundě držet velmi vysoké tempo. Zhruba v polovině šesté rychlostní zkoušky jsme přijeli k retardéru, do kterého se mi podařilo poslat auto hezkým smykem. Ve snaze překývnout vůz z pravé do levé zatáčky jsme však zavadili předním nárazníkem o sud, který se v daném místě objížděl. Malého kontaktu jsem si byl okamžitě vědom a počítal jsem s tím, že nám může být v souladu se Zvláštními ustanoveními soutěže udělena příslušná penalizace."

Třicet vteřin, o něž se záhy navýšilo časové konto posádky Sýkora – Škardová, ale představovalo pro dvojici bojující o nejvyšší příčky nečekaně tvrdý trest. „Jasně, při příliš rozevláté jízdě jsem udělal chybu, ale třicet vteřin za převrácení jednoho sudu po drobném kontaktu, to mi přijde příliš tvrdé a jasně proti formulaci, která tuto věc ve Zvláštních ustanoveních řeší. Já ten retardér přeci projel a nerozrazil, to je jasně patrné ze záznamů pořízených zvenku i zevnitř auta! Ostatně záběr v reportážním videu na stránkách Mediasportu může každý posoudit sám. Jsem přesvědčen, že činovníci soutěže posoudili situaci špatně a udělený trest nebyl adekvátní,“ neskrývá své rozhořčení zklamaný pilot a dodává: „To už bych snad raději uvítal retardéry betonové, kde bych za kontakt zaplatil poškozením auta a mohl nadávat jenom sám sobě, než pouze odřít barvu z nárazníku a pak být po desítkách kilometrů závodění na vytočenou pětku mezi stromy sražen zpět sporným výkladem řádů. S odstupem času považuji za velkou chybu, že jsme se proti výši penalizace ohradili pouze telefonicky. Měli jsme podat písemné odvolání a požadovat její snížení.“

Udělená penalizace a následný propad ze druhé na šestou příčku absolutní klasifikace byly pro Sýkoru se Škardovou demotivující. Jestliže do té chvíle předváděla tato smíšená posádka divákům skvělou jízdu s vysokým sportovním nasazením, ve zbývající části soutěže už se soustředila prakticky jen na dosažení cíle. „V takové chvíli má člověk po náladě a nejraději by závod zabalil. Pak jsme si ale řekli, že hlavní vinu nesu já jako pilot a rozhodli jsme se předstihnout alespoň Honzu Dohnala. To se nám podařilo a páté místo není za dané situace úplně nejhorší. Body, o které jsme propadem v pořadí přišli, nám však budou určitě hodně scházet,“ lituje Honza Sýkora, ale v událostech uplynulých dní vidí zároveň velký příslib do budoucna: „Dílčí výsledky z rychlostních zkoušek Vysočiny i předchozí Bohemie jsou pro nás důkazem, že přestavba na R4 byla krokem správným směrem. Teď budeme intenzivně pracovat na dalším vylepšení auta a jeho optimálním nastavení. Chceme se maximálně soustředit a co nejlépe připravit na další podnik, kterým bude náš takřka domácí Pačejov."

Se smíšenými pocity se za Rally Vysočina ohlíží také dlouholetý přítel a reklamní partner Honzy a Martiny, spolumajitel liberecké firmy Auta 24, Jaroslav Houba. „Vidět v servisu zklamané tváře posádky, mechaniků a dalších členů našeho týmu, kteří tolik bojovali o co nejlepší výsledek, mi přišlo hodně líto. Doufám, že takové situace, které k rallye bohužel patří, se nám budou vyhýbat, ale zároveň vidím, že na ně musíme být lépe připraveni. Naše reakce na podobě sporná a neadekvátní rozhodnutí budou příště mnohem ráznější.“

Onboard z uvedené RZ6 najdete zde.

Foto: Marek Sekáč a Robert Balcar

Komentářů celkem: 44
22. 7. 2011 22:2221
0 0
Buˇjsem blbej já nebo někdo jiný!Dát retardu za horizont???smajlík
22. 7. 2011 23:3322
0 0
když to vezmu selským rozumem,tak retardér je v řádech uveden s jasnými rozměry. Tohle tedy retardér nebyl a dá se to považovat za stejnou věc jako jsou např. soudky proti cutování a neměla by se na to vztahovat penalizace. Jenže tak to není.
RK
23. 7. 2011 08:1423
0 0
bobac: Pro upřesnění. Řády definují v článku 35.6 tři druhy retardérů. 35.6.1 Standardní (ten má, jak uvádíš, přesně stanovené rozměry), 35.6.2 nestandardní (využívající rozšířená místa vozovky - odbočky, parkoviště,...) a zvláštní (s objížděním přírodních nebo stavebních objektů). Toto byl podle řádů zvláštní retarder včetně splněných podmínek, že musí být uveden v itineráři, jeho tvar vyznačen při seznamovacích jízdách a byl ze stejného materiálu jako ostatní retardéry.
23. 7. 2011 08:4124
0 0
Přečti si poslední větusmajlík Já vím,že to tak není. Jen jsem to chtěl odlehčit.
23. 7. 2011 10:1625
0 0
V každém případě by měl tým Sýkory žádat po FASu vysvětlení, jak je něco takového možné! Na nějaké protesty je už samozřejmě pozdě, ale pánové by měli objasnit, jak taková zásadní chyba mohla vůbec vzniknout a jaké závěry z toho vyvodí. Jestli jim jde aspoň trochu o tento sport, tak by se tím měli bez nějakých vytáček zabývat i když jim se beztak zdá, že to žádný průšvih není...
RK
23. 7. 2011 10:4526
0 0
vrci: Člověk je tvor chybující. Případnou chybu pořadatele bylo nutno řešit přímo na místě. Soutěžící (nikoliv jezdec!!) měl podat protest proti udělení penalizace, případně proti vyvěšeným neoficiálním výsledkům (ustanovení rozhodčí faktu musí být právě z důvodu prošetření odvolání se proti penalizaci v retarderu k dispozici řediteli rally do skončení rally - tedy do vyvěšení oficiální konečných výsledků). Tuto možnost soutěžící nevyužil. Od letošního roku platí při rozhodování na rally jiný systém než dříve. Mimo strikně vymezených několika málo situací rozhoduje o všem ředitel rally(např. o přidělení náhradních časů v RZ!). Sportovní komisaři, jsou na místě jako kontrolní a rozhodčí orgán. Tudíž soutěžící, který není spokojen s rozhodnutím ředitel, může se na místě odvolat ke sportovním komisařům, kteří rozhodnutí ředitele přezkoumají a mohou změnit. Je to právě proto, aby pro soutěžící byla dána možnost řešit tyto věci přímo na místě. Navíc v článku 35.6.4 je uvedeno, že sporné případy projetí retarderem rozhodnou sportovní komisaři. Ale aby mohli rozhodnout, musí k tomu dát někdo podnět. A tím někým je soutěžící, který nevužil ani jednu ze dvou možností jemu daných. Mnohé probléme jsou, při znalosti řádů, řešitelné velice rychle a v místě konání.
23. 7. 2011 15:5627
0 0
RK - To vše je jasné. Ale! Ne každý jezdec je natolik "konfrontační", aby byl ochoten a schopen se dohadovat se sport. komisaři, navíc když vlastně nemá v ruce žádný důkaz - fotky a svědectví se objevily až dlouho po vyhlášení ofic. výsledků a tak Sýkora stejně neměl čím argumentovat. Holt některý jezdec je schopný se s takovou nespravedlivostí smířit a jiný půjde dotyčnému urazit hlavu i kdyby už se nikdy neměl svézt smajlík! Je pěkné, že sporné případy projetí retarderem rozhodnou sportovní komisaři, ale na základě čeho budou rozhodovat? Rozhodčí faktu si bude stát za svým ať není za blba a jezdec pokud nemá video nedokáže nic. Já nevím kdo byl na inkriminovaném místě rozhodčím faktu a neznám nějak blíže Honzu Sýkoru. Působí to ale na mě tak, že buď byl dotyčný rozhodčí špatně vyškolen a proto rozhodl jak rozhodl, nebo chtěl Sýkoru poškodit! Obojí je velký průšvih, protože pokud budou o takovýchto zásadních věcech rozhodovat diletatnti nebo případně nějací nepřející "dobráci", tak vše půjde rychle do kytek. FAS by určitě tento do nebe volající průšvih měl zajímat, měl by to prošetřit a udělat opatření, aby se to již neopakovalo!
Jistěže Sýkorovi už penalizaci nikdo neodpáře a body nevrátí, ale měla by mu náležet minimálně omluva činovníků za chybné rozhodnutí rozhodčího! Chápu, že se chyba může stát i když něco takového, jako v tomto případě, je velký úlet!
23. 7. 2011 18:2528
0 0
Vrci, řády platěj pro všechny a pokud je jeden poruší, má druhej možnost (aspoň v tomhle případě) podle těch samejch řádů žádat nápravu. To bohužel soutěžící (nikoli posádka, protože to není totéž) neudělal. Teď už může jen slibovat, že to příště udělá a bude to dobře, protože tohle rozhořčování tady už je zbytečný a marný. Nemůžu naříkat, že mi ublížili, když jsem se ani neodvolal. Vy jste se v Třebíči aspoň snažili, tady ani ta snaha nebyla...
Toto nebyla jediná penalizace na této erzetě. Schválně se podívejte sem: http://rally-base.com/2011/rally-vysocina-2011/penalty/
Zajímal by mě názor Karla Pohnera, kterej tam nabral dokonce minutu...
23. 7. 2011 19:0729
0 0
Novej - Podle mě není úplně stejné, když poruší řády posádka, nebo soutěžící a ten kdo má na porušování řádů dohlížet. Jestli se takové zásadní chyby přejdou alibistickým mlčením, tak je to ke škodě nás všech - na obou stranách. Kdyby můj zaměstnanec (rozhodčí) udělal takovou botu, tak s ním udělám pořádek, uznám chybu a určitě bych se aspoň postiženému (posádce) omluvil. Je to určitě mnohem lepší než dělat mrtvého brouka a tvářit se, že se nic nestalo. Až dospějeme do situace, že budeme komisařům a rozhodčím pomocí protestů a odvolávání se k vyšší instanci vysvětlovat, jak znějí řády, pomoz nám pánbu! Nevím proč to Sýkora a jeho tým neřešil, ale předpokládám, že neviděli bez jasných důkazů šanci na úspěch a já si to myslím také. Zaplatit 10000 Kč za protest, když nemám důkaz a vím, jak to u nás funguje...
Jak píšeš - tohle rozhořčování je asi zbytečný a marný, protože pochybuji, že si FAS udělá pořádek na vlastním prahu. Ale já jsem ve své podstatě pořád naivní takže sice pochybuju, ale tajně doufám...
23. 7. 2011 19:1830
0 0
Zkusím se zeptat jinak. Jak měl ředitel, nebo komisaři, vědět, že rozhodčí faktu udělal chybu, když se posádka se svýma pochybnostma neozvala? Teď už honíme starýho Bycha. Provoz tohodle auta stojí docela balík a tým, kterej na to má, by mohl mít i na člověka, kterej má přečtený řády a umí podle nich jednat. Věřím, že příště už ho mít budou a zachovají se podle toho. Tady neudělal chybu FAS, ani ředitel, ale rozhodčí faktu a posádka, potažmo její soutěžící.
23. 7. 2011 21:1131
0 0
Ale já neútočím na ředitele či komisaře. Jde mi pouze o to, aby se něco podobného nemohlo opakovat! A proto by bylo nanejvýš vhodné, když je nad slunce jasné, že došlo k závažnému pochybení, aby odpovědní činovníci situaci vyšetřili i bez podaného protestu a zjistili, zda dotyčný neumí identifikovat, případně spočítat, jeden prvek retardéru, nebo v čem jiném se stala chyba? Ve stand. propozicích se píše, že rozhodčí faktu zaznamená nesprávné projetí do kontrolní listiny a co nejdříve nahlásí řediteli, který okamžitě posádku penalizuje. Takže buď rozhodčí viděl dvojmo anebo mu nikdo nevysvětlil, že rozražení retardéru je něco jiného. Ředitel snad vycházel z toho, co mu dotyčný nahlásil, ne? A jelikož tedy zřejmě ředitele mystifikoval, bylo by dobré zjistit proč! Jestli z neznalosti nebo z úmyslu. Je to zbytečná kaňka na jinak pěkné soutěži a já se děsím toho, až nás něco takového postihne - jsem totiž psychicky labilní smajlík ! A nenapadám FAS, že by udělal chybu, pouze si myslím, že je i v zájmu FASu aby se takové křiklavé poškození posádky jasně a srozumitelně vyřešilo! Myslím, že by jsme všichni ocenili prohlášení např. - Stalo se to a to, posádka byla jasně poškozena, po prošetření události bylo zjištěno, že rozhodčí faktu nesprávně pochopil co je jeden prvek retardéru, byl znovu poučen a za trest napíše 100x - Za poražení jednoho sudu je 5 sekund!
23. 7. 2011 21:5232
0 0
vrci: Musím jen zopakovat svůj dotaz: Jak měl ředitel, nebo komisaři, vědět, že rozhodčí faktu udělal chybu? My už jsme viděli video, on měl jen hlášení. Na tomto základě vypálil penaltu. Nikdo neprotestoval, vše bylo OK. Protesty přišly později, spíše pozdě. Takže chybu ředitele nevidím. Chybu rozhodčího jo, ale tu už teď nikdo nenapraví, tu šanci prošvihl soutěžící poškozené posádky. Bohužel...
23. 7. 2011 22:5433
0 0
Novej - Nějak si pořád nerozumíme. Já chápu, že teď už s tím nikdo nic neudělá a taky jsem nikde nepsal, že se mají změnit výsledky. Já si akorát myslím, že i teď by bylo v zájmu sportu záhodno, aby se objasnilo, proč k takovému pochybení došlo a případně by bylo nanejvýš vhodné se Sýkorovi omluvit! Ty si fakt myslíš, že kdyby se ozvali bez důkazů, že se jim zdá 30s moc, že by chtěli jenom 5, že by to prošlo? Tvůj dotaz je pěkný, ale ty mi pověz, jak je možné, že rozhodčí faktu je kopyto, které neví o co jde??? To je podstata věci a je třeba udělat vše, aby se nic takového neopakovalo! A jestli to nechápeš, tak bohužel...
Ale přesto ještě jednou!
Teď už ředitel a komisaři snad ví, že se stala chyba a i když už nejde napravit, tak by mohli mít dobrou vůli a vyšetřit, proč k tomu došlo a udělat opatření, aby se na takový post dostal člověk, který umí počítat do jedné!!! Howgh!
23. 7. 2011 23:3034
0 0
Fajn, s poslední větou souhlas a s většinou přchozích taky. Předpokládám, že to ředitelství nenechalo jen tak a příště už bude líp (s letošníma výsledkama už nikdo nic neudělá), jen se o tom zatím neví. smajlík Zbytek třeba v Horažďovicích U Jelena (sakar, tam bude nával) smajlík
24. 7. 2011 11:0535
0 0
Novej: Neznaje obsah zápisu rozhodčího faktu, nemůže přece nikdo konstatovat, že chybu udělal právě on. Co když v zápise správně odfajfknul, že byl posunut nebo převrácen jeden sud? Nevíme. Zato spolehlivě víme jak rozhodl ředitel, víme, že jmenoval rozhodčího faktu. Takže?
24. 7. 2011 17:2836
0 0
Dovolím si tady vyjádřit také svůj názor. Letmo jsem koukl na ten on-board a řekl bych asi tak, jezdec tam přilítl docela rozevlátě... Ve smyku... Shodil jeden sud... Jmenovaný rozhodčí faktu tohle mohl klidně vidět jako "rozražení retardéru"... Proč ne... Za to je 30 sekund penalizace... Jestliže ředitel, nebo sbor sportovních komisařů dostanou hlášení rozhodčího faktu, který by měl být o své práci řádně poučen a proškolen, je to daná věc, jasné hlášení, které se musí projednávat! Mohu samozřejmě mít pochybnosti, mohu dotyčného rozhodčího faktu kontaktovat a chtít přesněji popsat danou situaci (udělal jsem to loni ve Vyškově), ale taky nemusím! Na okruzích je výhoda kamer a dispečinku... Tady musím věřit tomu rozhodčímu faktu... První problémek bych viděl v tom, že retardér postavený tak, že lze do něho přilítnout po dvěřích a s trochou štěstí vybruslit ven, je naprosto špatný retardér! Retardér má opravdu brzdit, ne lehce zbrzdit... Pak to jezdce provokuje k riskantnímu rychlému průletu... Kdyby to byl retardér, jak má být, tak ani Honza Sýkora, ani jiný dravý pták, by tam neletěl takhle po dveřích... Pokud se mě něco nelíbí, musím se v termínu daném řády, tedy obrazně řečeno hodně rychle, ozvat, jak psal a několikrát opakoval Milan... Možná se teď na mě bude někdo zlobit, ale já bych celou situaci neviděl nijak dramaticky... Jen bych řekl, ať se jakýkoliv pořadatel na tak blbé retardéry raději vykašle a jezdci ať se raději zamýšlejí nad tím, co mají kolem retardérů v řádech a nevypisují ukřivděné elaboráty... Rozhodčí faktu podle mě chybu neudělal, stejně jako chybu ve svém rozhodnutí neudělali činovníci...
24. 7. 2011 18:2037
0 0
Já osobně retardéry považuji za hovadinu odjakživa, ale co to změní na tom, že jsou pořadatelé donuceni je používat?
Jinak souhlasím s panem Vrátilem - já osobně to taky nevidím nijak dramaticky, Sýkorovi závodění neplatím, takže pár míst v pořadí sem, pár míst tam... Že ten sud byl dokřivený už před příjezdem Sýkory a pořádně nestál, to je detail, že místo řádného zatížení jen v sudu poletoval jakýsi plastový kanystřík s vodou je taky detail... Takže všechno v pořádku, až na ten jeho přílet, to by se při rally stávat nemělo...
Já jsem tam na rozdíl od mnoha jiných byl a jediné co bych mohl Sýkorovi vytknout je to, že nepodal protest. Ale rozumím mu, on kdyby to viděl z venku, tak by to asi udělal. Jenže by jen přišel o další prachy, když vlastně nikdo (kromě něj) neudělal chybu.
Podle mě i sebevíc okecaná chyba zůstane chybou. Ne, že by se chyba občas nemohla stát, ale spíš bych očekával opatření aby se to nestávalo pravidlem a omluvu, než překrucování faktů. Nepovažuji za šťastné vidět stále více a více otrávených soutěžáků...
24. 7. 2011 18:5938
0 0
JanO: Celkem souhlas a díky za další pohled ohledně zápisu, jen nerozumím té zmínce o překrucování faktů.
24. 7. 2011 19:2439
0 0
JanO - smajlík

Vrátil - opět jste nezklamal. Vážený, možná by bylo lepší, když se na něco podíváte jen letmo, abyste radši nerozvíjel své teorie. Retardér byl zalomený kolem sudu takovým způsobem, že auto by se tam jen velmi těžko otočilo na rejd a proto bylo třeba nějakou rychlost, aby se dalo zahnout na ručku. Zároveň beze zbytku splnil svou funkci zpomalení před vjezdem do úzkého mezi stromy.
Jestli vás daná situace opravdu zajímá, tak na Mediasportu je záznam Světa motorů a inkriminovaný střed se sudem je tam v čase 9:54 až 10:02.
Jestli i po shlédnutí tohoto materiálu budete tvrdit, že rozhodčí faktu rozhodl správně a jednalo se o rozražení retrdéru, tak vám není pomoci...
24. 7. 2011 19:3240
0 0
Vysvětlím: Takto to proběhlo (a pro mě to jsou fakta)
http://www.ftr-media.com/fotogalerie/displayimage.php?pid=7887&fullsize=1
a když to stejně někdo vykládá slovy "...jmenovaný rozhodčí faktu tohle mohl klidně vidět jako "rozražení retardéru"... Proč ne... Za to je 30 sekund penalizace...", tak s tím mám trochu problém smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!