2. 9. 2011 10:04 − 7613× − 61

Řezat, či neřezat? To je oč tu běží…

Řezat, katovat, lízat…to všechno jsou výrazy pro to stejné. Zkrácení si tratě rychlostní zkoušky jejím napřímením v zatáčce.

Při sledování onboard videí, například na stránkách www.mediasport.cz, si fanoušek rally jistě všiml, že většina posádek používá ve svých rozpisech výraz „řež“ nebo „neřež“. Co to vůbec přináší nebo naopak nepřináší silnici takzvaně řezat?

Řezat, katovat (cut – anglicky řezat), lízat…to všechno jsou výrazy pro to stejné. Zkrácení si tratě rychlostní zkoušky jejím napřímením v zatáčce. Znamená to, že posádka při seznamovacích jízdách si vybere taková místa, která se dají „řezat“ a následně to tam při samotné rychlostní zkoušce takzvaně „dá“. Cílem je získat rychlost a čas, což by teoreticky napřímení oblouku mělo přinést. Často se dá ale o jasném výsledku spolehlivě diskutovat, protože s napřímením zatáčky ruku v ruce přichází vystrčení minimálně jednoho kola mimo pevnou vozovku zpravidla do nějakých nečistot v krajnici nebo bláta. V ideálním případě je potřeba, aby závodní vůz měl trakci a přilnavost na všech čtyřech kolech, což se při řezání zatáčky samozřejmě vytrácí, kdy kola jedoucí v nečistotách přilnavost nemají. Vše je na posouzení posádky, jestli řezání konkrétní zatáčky bude přínosem pro rychlost nebo si tím přivodí prekérní situaci.

Při seznamovacích jízdách také posádky musí dávat dobrý pozor na to, co se v dané „řezané“ zatáčce ukrývá v krajnici, protože tam na ně může často čekat nějaký zapomenutý kámen či ostrá hrana, která následně může způsobit defekt. Je to další riziko, které musí posádka dobře zvážit, když se rozhoduje zda-li řezat, či neřezat. Špičkové posádky v MMČR a v MS ještě využívají takzvané špiony, kteří projedou trať nedlouho před startem rychlostní zkoušky a do rozpisu zaznamenají změny povrchu tratě po seznamovacích jízdách, kdy zejména v případě „katovacích“ zatáček může ještě dojít k výrazným změnám právě v tom, že někde mohou již být obnažené skryté kameny, či nerovnosti hrozící defektem.

Co na řezání zatáček říkají diváci? Zpravidla se pro ně jedná o zajímavost, která přináší pro přihlížející nějakou možnost krizových okamžiků, které jsou kořením soutěží rally. Ne každá posádka se totiž s řezanou zatáčkou dokáže vyrovnat správně a svou roli zde hraje i často se zvětšující se množství nečistot na trati, s nimiž pak další vozy musí bojovat. Bohužel se někdy stane, že jinak pěkná a rychlá zatáčka je pod takovou vrstvou „bordelu“ že není možné ji normálně projet a jezdec tady musí jet doslova krokem, aby udržel kýžený směr. To je pak samozřejmě pro diváka neatraktivní.

Co na řezání říkají pořadatelé? Zde je třeba rozlišovat místa, kde ke zkracování tratě může dojít. Někdy je totiž „řezaná“ krajnice již tak obnažená s velkou hranou, že při „řezání“ takové zatáčky dochází k ničení asfaltu, a v případě rozbitější silnice k totální devastaci vozovky. V takových místech se proto pořadatelé rozhodují, zda-li použijí nějaké z opatření, které má nepřiměřenému „řezání“ zatáčky zabránit. Jinak je tomu v místech, kde je silnice srovnána s okolním terénem a nedochází k poškození vozovky a „řezáním“ zatáčky se dá získat nějaký čas nebo rychlost na výjezdu ze zatáčky. V Česku pořadatelům soutěží v rozmisťování „protikatovacích prostředků“ při schvalování tratě radí zástupce Asociace Jezdců Rally, který je sám zkušeným jezdcem a ví, kde je „řezání“ zatáčky zbytečné a naopak někdy i nebezpečné.

Samotní soutěžní jezdci mají na „řezání“ zatáček různé názory, což se dočtete dále, kde se k řezání zatáček vyjadřuje Václav Pech jun., Jan Černý, Luboš Tenkl nebo Milan Blahout. Zeptali jsme se jak špičkového jezdce čtyřkolky, tak rychlého dvoukolkáře, jezdce extra silného BMW s pohonem zadních kol, tak historika, který jezdí tratí RZ v době, kdy ji před ním projela mnohdy stovka závodních aut. Jejich názory se lehce odlišují, ale v jednom jsou všichni zajedno. Pokud se totiž „řezání“ zatáčky má skutečně zabránit, tak to musí být nějakým prostředkem, který vydrží na stejném místě po celou dobu rychlostní zkoušky a žádné z projíždějících vozů se jej dobrovolně nedotkne, protože hrozí poškození vozu. To mohou zabezpečit především nejrůznější „protikatovací“ tyče hluboko zaražené do krajnice. Zde si nikdo dobrovolně nedovolí dotyk s takovou tyčí, protože by to znamenalo v lepším případě velké poškození závodního vozu. Stejnou funkci plní i velké balíky slámy položené do vnitřku zatáčky.

Naopak za nevhodné se dá považovat umístění nejrůznějších pneumatik, soudků, či bandasek, které po doteku některého z vozů změní své místo, odlétnou nebo se rozbijí. Pneumatika posunutá do stopy jinému vozu může jednoduše způsobit jeho havárii, protože posádka o překážce v trati neví a nemůže na ni nijak reagovat. Soudky zase po dotyku jiného vozu spadnou a často se z nich ještě vysype písek, kterým jsou zatížené.

Protože se dnes čím dál častěji setkáváme s tím, že se rally jede v místech, kde je opravená vozovka, která má nějakého majitele, tak se s zabraňováním „řezání“ zatáček budeme setkávat pravděpodobně čím dál tím více. Bylo by tedy dobré, aby pořadatelé při vymezování takových úseků brali v potaz přání soutěžích, kteří vyžadují takové „prostředky proti řezání“ zatáček, které budou na místě po celou dobu RZ a zajistí stejné podmínky těm vpředu i v hloubi pole.

Zajímá vás jaký názor na „řezání“ zatáček mají Václav Pech jun., Jan Černý, Luboš Tenkl, či Milan Blahout? : klikněte sem a podívejte se do magazínu Sport Motor News na stránku 14

Komentářů celkem: 61
2. 9. 2011 11:061
0 0
řezaní zatáček samozřejmě těm co jedou vpředu moc nevadí, ale ti co jedou vzadu s vozy malých tříd to do té škarpy po projetí 20-ti čtyřkolek dát musí, protože je na silnici tolik bordelu že jet to jink by znamenal jet bud hodne pomalu nebo výlet mimo trat. Auta strašně trpí, já jsem proti....
2. 9. 2011 12:132
0 0
Já jsem taky proti Čejdo, ještě jsem proti skokům, tam taky auta hrozně trpí .. a když už jsme u toho, tak bych ještě zakázal brát vracáky přes ručku, tam když je nějaká nerovnost, nebo nedejbože trochu hrana, tak to auto taky hrozně trpí smajlík .. nebo jsi snad tu poslední větu nemyslel jako ironii ..?
2. 9. 2011 12:363
0 0
Mě překvapuje, že spousta posádek nemá rádo to anglické slovíčko cut. Přitom když spolujezdec řekne "dont cut", tak je to zřetelně slyšet, narozdíl od "neřež", který v rychlý řeči zní stejně jako "řež".
2. 9. 2011 12:434
0 0
PajaK: Každý rozumný člověk jistě pochopil jak to Čejda myslí a má naprostou pravdu smajlík
2. 9. 2011 14:025
0 0
PajaK: Auta taky hrozne trpi pri rally. Co kdybychom auta nechali doma a zrusili rally? smajlík
2. 9. 2011 14:386
0 0
Když jsou auta doma a nejezdí se s nimi, taky dost trpí. Já bych zrušil ty auta smajlík
2. 9. 2011 15:027
0 0
Hoši o tom,že trpí auta není pochyb,ono dát dvoukolku do pengejtu tak,že se rve spodek není žádná slast. Ale mnohem horší je,že jsou místa kde je řezání naprosto zbytečné a myslím,že i špička tam jede po asfaltu,jenže pak dorazí pár kluků co skoro nejedou,ale mají silné auto a protože to viděli v televizi dají tam půl auta. V některých místech se to dá odhadnout a předem s tím počítat,ale někde to nás vzadu dost překvapí a je to nebezpečné. Špička má špiony kvůli sebemnší změně na trati,ale my jsme odkázáni na náhodu a na to jestli je někdo blbec,nebo ne. Projeďte si trať po závodech a garantuji vám,že z deseti řezaných zatáček to mělo smysl tak ve dvou. Každopádně bych řezání omezil dobře viditelnými tyčemi,ať má každý stejnou trať. Soudky,nebo pneumatiky jsou ještě horší než bordel vytahaný po čtyřkolkách.
2. 9. 2011 16:378
0 0
třeba na lužickejch horách se zatáčka zkracovala i 10m do louky
2. 9. 2011 17:179
0 0
minovy: Já jsem to myslel ironicky, nepoznal jsem totiž že Čejdovo narážka byla taky ironická, sorry smajlík
2. 9. 2011 17:3710
0 0
Naprosto souhlasím s bobacem, a to ty chlapce co tak nesmyslně katují nazval ještě velice slušně. Nejhorší je, že si myslí jak jedou rychle. A pro ty co kritizují Čejdu. Chtěl bych vidět vás co by jste říkali, když by jste vynaložili nemalé finanční prostředky co dnes závody stojí, a pak by jste udělali na takovém nesmyslném katu gumu nebo poškodili poloosu a ztaratili tím dobré umístění nebo celý závod.
2. 9. 2011 18:3511
0 0
Čejda to rozhodně nemyslel ironicky! Kdo nikdy neplatil provoz soutěžního auta, tak nemusí pochopit, není to jeho vina, ale mohl by zkusit věřit těm, kteří do toho vidí víc.
2. 9. 2011 20:1012
0 0
to kolma:nezapomeňte prosím , že mnozí jsou už taky jak já starší ročník a učili se jen ruštinu a ta záplava cizích=anglických slov jim nic neříká a třetině reklam v televizi nerozumíme, a taky nám nic neříkají slova dont cut. Než bych v hlavě domyslel co to znamená byli bychom již tři zatáčky dál a hlavně mimo trať.
A tak ze setrvačnosti používáme řezat a neřezat ( já teda již od roku 1979)smajlík
2. 9. 2011 20:5013
0 0
bobac:Jiří,máš naprostou pravdu,někdy my vzadu už jedeme po tzv.Jánošíkové pomstě,tedy po něčem,po čem se prostě jet v podstatě ani už nedá.
Jinak v Rakousku na Semperitu kdysi místní zemědělci používali k zabránění katování klády....můžu všem zcela zodpovědně sdělit, že dobrovolně nekatoval nikdo...a to ani při variantě uložení klád "podél" a už vůbec ne při variantě "napříč"..smajlík
jac
2. 9. 2011 22:3614
0 0
2 evo2: takže u vás to je не вырезано a вырезать?smajlíksmajlíksmajlík
2. 9. 2011 23:3615
0 0
Jak by řekl Karel Loprais: „To je rally, vole!“ smajlík smajlík
2. 9. 2011 23:5216
0 0
S tatrou bych byl taky drsnejsmajlík
3. 9. 2011 06:0117
0 0
Já bych taky nechal ty auta doma,třeba Kresta nebo Pech by mohli ty vracáky běhat na ručku nesmajlíksmajlíksmajlík To by mohla být pr.el.Vedete debaty o ničem ,vaše auta se neničijou,je to každyho jezdce věc jak tu zatáčku projede ať jí klidně procouvá.
3. 9. 2011 07:0418
0 0
Odpověď dal na Barumce i sobě dost jasně Buffík. Říznul zatáčku po krásným trávníčku a vyplaval až k obrubníku na druhý straně. Dobře mu tak.
3. 9. 2011 08:2719
0 0
PetK:to se teda nici. Vetsinou to odnese poloosa. Samozrejme tady nemluvime o tom kdyz se strci kola do travy. To nikomu nevadi,ale kdyz mas vyjetou stopu tak,ze bud jedes po 5 cm sotoliny,nebo musis pulkou auta do pangejtu tak je to fakt problem. Navic ctyrkolka z nej vyjede podstatne lip nez felda. Nelze rict,ze rezani je spatne,k rally to patri,ale ve spouste pripadu je zbytecne a tim pro nas vzadu nebezpecne,protoze jak jsem uz řekl,nekde se to da odhadnout a pocitat s tim.
3. 9. 2011 09:1320
0 0
Balík slámy - sena? Půjčím... Hnije mi to stejně na louce!
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!