Jan "WRCko" Pilař - eWRC.cz
13. 9. 2011 16:04 − 4473× − 66

V nouzi poznáš přítele?

Dlouho jsem přemýšlel jak tento článek nazvat, jak ho pojmout a co vlastně vám chci sdělit.

Dlouho jsem přemýšlel jak tento článek nazvat, jak ho pojmout a co vlastně vám chci sdělit. Nejdřív jsem byl docela naštvaný a chtěl jsem napsat „otevřený dopis“ než jsem si vše nechal projít hlavou, zklidnil emoce a uvědomil si všechna fakta. Jmenuji se Jan Pilař a společně s Tomem Kosánem jsme letos vstoupili do světa rally v roli posádky. Otevřeně přiznávám, že toho za sebou moc nemáme, kde jsme jeli jsme se spíš učili než „dělali“ výsledky a zároveň jsme zřejmě plni naivity. O co jde?

Na uplynuvši Horácké Rally Třebíč jsme s naší Hondou Civic VTI havarovali, respektive jsme si ustlali v lese tak nešikovně, že jsme se odtamtud nemohli dostat.

Máme za sebou dva závody v K4 Poháru a z toho jeden se odehrál při Rally Krkonoše, kde pořadatelská služba naprosto předčila naše očekávání v pozitivním slova smyslu. Na úvod přiznám, že jsme s Tomem nahlásili, že pomoc nepotřebujeme byť v domnění, že se jedná o pomoc záchranných složek a nikoliv vyproštění z lesa. Celý problém totiž spočívá v něčem jiném. Další průběh našeho „účinkování“ v soutěži se odehrál tak, že po projetí posledního vozu k nám dojel svoz výsledků, odevzdali jsme výkaz a následně přijel pan bezpečnostní delegát, který mě dost nevybíravým způsobem seřval, že jsem neumístil trojúhelník a že neznám řády. Ano, měl pravdu, ale vše se dá říci s trochou slušnosti a respektu k faktu, že člověk je po nehodě (pro oba první v životě) otřesen a nejedná zcela dle papírů. Posádkám startujícím za námi jsme ukázali „OK“ z itineráře neb auto bylo v tak nešťastné pozici, že jsme na něj moc nechtěli sahat, aby nesklouzlo ještě níž a hlavně doběhnout pro trojúhelník, vyndat ho a vrátit se by znamenalo permanentní strach o sebe sama.

Celý incident mi ale vetknul do hlavy dvě myšlenky, s kterými bych se chtěl podělit. Nechci nikomu sahat do svědomí a ani nikoho odsuzovat či napadat, jen chci vyjádřit pocity posádky se startovním číslem 112 (v ohrožení života :-) ).

Myšlenka první – k čemu je vlastně v autě systém ONI.

Teorie je jasná, GPS systém, který detekuje zda-li se auto pohybuje a dispečinku hlásí, kde se posádka přesně nachází. Takhle to zní víc než perfektně a říkáte si (nebo aspoň já jsem si říkal), že to jednoznačně ulehčí práce záchranným složkám v případě jakéhokoliv nepříjemného incidentu. Jaké ale bylo moje rozčarování, když jsem signalizoval posádkám startujícím za námi, že jsme „OK“ a z dáli běžel chudák udýchaný mladík v žluté vestě s mobilem u ucha. Vedoucí RZ se tím chtěl ujistit, že jsme v pořádku, protože o nás nic nevěděli. Nic? Moment, auto se zastavilo a my jsme hned stiskli tlačítko, které má dát dispečinku informaci, že jsme v pořádku a nevyžadujeme pomoc. Stejně tak ve stopce, kde stála má žena, táta a kamarádka nic nevěděli. Tak k čemu tu krabici v autě vozíme a k čemu se za ní platí 100Kč za závod? Jak jsem se následně od vedoucího RZ dozvěděl, informace z GPS putují na dispečink, ale vedoucí RZ to nevidí. Čekal bych, že zrovna tyto informace se k vedoucímu RZ dostanou jako k prvnímu. Dodatečně se omlouvám všem, kteří museli čekat na startu pozastavené RZ, protože se nevědělo co s námi je.

Myšlenka druhá – čekáte pomoc a ona nepřichází? Když na místo dorazil majitel auta s mechanikem rychle bylo jasno, že týmovou dodávkou auto z lesa nedostaneme. Toma toto prozření stálo pivo, které prohrál s manažerkou týmu :-). Inu zavolali jsme tedy na dispečink, že bychom potřebovali pomoc s vyproštěním vozu, protože nejsme schopni toto vlastními silami zajistit. Na místo zpětně dorazil vedoucí RZ a k celé situaci se postavil jako chlap. Vzal desky s telefonními čísly a začal volat. Jenže dovolat se pomoci se nedařilo. A nedařilo se to v součtu asi dvě hodiny. Ten, kdo se k celé věci postavil pro mě s neuvěřitelnou ignorancí byl ředitel soutěže. Vedoucímu RZty oznámil, že ho to nezajímá a ať si to zajistí kde chce. Nikdo netvrdí, že nám pořadatel musí zaplatit vyproštění auta, ale člověk by čekal, že když se toto stane na uzavřené trati, regulérního oficiálního podniku FAS AČR, tak bude existovat jednoduchá a přímočará cesta k pomoci. Pan ředitel si asi neuvědomuje, že nechal svého vlastního člověka na holičkách, který po x-tém telefonátu už nevěděl kam má zavolat. Pana ředitele to prostě nezajímalo.

Chápu, že platíme 75% startovného, ale opravdu by mě zajímalo, jestli kdyby šlo o Romana Krestu nebo Pavla Valouška, zda-li by to pana ředitele také nezajímalo. Tento přístup je velmi škodlivý, protože osobně beru K4 Pohár i jako cestu jak se někdy Krestou nebo Valouškem stát. To si prostě nejsme rovni? Stejný problém člověka s jiným jménem je skutečně menší či větší v závislosti na onom jménu či startovnímu číslu? Chápu, že pan ředitel nemůže řešit všechno obzvlášť ve chvíli, kdy se mají předávat poháry na rampě, ale očekával bych, že bude mít zástupce, který podobné věci bude řešit. Někoho, kdo řekne „hele hoši hoďte se do klidu Mr. Wolf už je na cestě“ nebo nám na nějakého traktoristu aspoň dá kontakt. A ne, že nás nechá uprostřed lesa s autem zabodnutým do stráně a svému vlastnímu člověku řekne, že ho to nezajímá. Už jen k vedoucímu RZ to nebylo fér. Jak to nakonec dopadlo? Naše týmová manažerka vzala auto a odjela do nedaleké vesnice, kde se zeptala první babičky, zda-li nemá ve vsi někdo traktor. Do 15ti minut jsme měli vyproštění zajištěné a dokonce nás pán vytáhl takovým způsobem, že závodničku ani neškrábl.

Celé mě to přivedlo na myšlenku, zda-li je toto opravdu vhodný přístup. Zda-li „mě to nezajímá“ z úst ředitele je opravdu to co chce jeho vlastní člověk potažmo posádka platící startovné slyšet. Neříkám, že jsme my vše řešili přesně dle propozic a řádů, ale uvědoměme si, že obyčejná lidská slušnost je víc, než všechny řády, ustanovení, propozice a povinnosti. Právě ona slušnost či lidskost nás činní lidmi a ne jen tupými bytostmi chovající se dle přesně definovaných postupů.

Na závěr mi dovolte poděkovat vedoucímu RZ 3/5 za ochotu a vytrvalost nám pomoci byť by stejně jako „někdo“ mohl říct „mě to nezajímá, vyřešte si to jak chcete“.

Komentářů celkem: 66
13. 9. 2011 21:3721
0 0
Podle mě je ten článek především o lidskosti a slušnosti. Nenacházím nic neřešitelného ani nákladného na tom, kdyby posádce/týmu pořadatel oznámil, že na tel.č. xy je k dispozici technika... To je vše.
Když to tak sleduji (teď už jen z povzdálí), obávám se, že za chvíli nebude pro koho ty podniky pořádat. smajlík
13. 9. 2011 21:3822
0 0
V tomhle státě už žádná slušnost není.
Kapitalismus je od slova kapitál- jen pro sebe a na nikoho ohled.
Bohužel na tuto rovnici doplácejí a pomalu na tuhle vlnu najíždějí normální slušní lidé, zdravotníci, záchranáři, atd.
Po letech práce a zkušeností na Rallye Příbram mohu říci, že se toho ne z pohledu jezdce, ale lidí při práci na trati mnoho nezměnilo.
Stále se opakující chyby a nedokonalosti kolem trati.
Delegát si to sice projede a jebe, ale to je jen z pohledu z vozu, ale to co je kolem, to už neví.

Vedoucí RZ a bezpečák RZ to má hodně těžké, hlavně na čas a nervy.
Proto v poslední části uvádíte poděkování vedoucímu RZ. Jestli chcete opravdu poděkovat, tak jmenujte přímo jeho jméno, jinak je to k ničemu.
13. 9. 2011 21:3923
0 0
madmaxicek: Ti delegovaní činovníci tam být musí... To stanoví jak národní, tak mezinárodní řády... Ti časoměřiči tam být taky musí... Ti technici tam být taky musí... Jestli mají VP zajištěn odtah pochroumaných posádek, je to sice pěkné, ale je to jen a jen jejich problém...
13. 9. 2011 21:4024
0 0
Nechce se mi věřit,že na takových soutěžích by si měly posádky pro svůj klid v okolí rychlostních zkoušek preventivně domlouvat kontakty na nějaké traktoristy.Jestli systém takto funguje pak teda zírám.Nemyslím,že by měl mít pořadatel na každé RZ deset vyprošťováků,ale minimálně by měl být schopný poradit posádce v problémech jak dál.A naprosto věřím posádce z tohoto příběhu,že je dorazila arogantnost ředitele.Ono nejtěžší je zachovat slušnost a klid,když tě obtěžují takové drobné mouchy tam se pozná charakter.
13. 9. 2011 21:4425
0 0
JanO: Pane Olejníčku, v tom s Vámi souhlasím, že by klidně mohlo být v itineráři telefoní číslo, nebo čísla na vyproštění, odtah... Ale znovu se ptám, kdo to zaplatí? A víte, jak to je, kde skdo by zavolal, Lojzík s traktorem, nebo Tatrou by přijel a závodník by Lojzíkovi řekl "už je to dobrý, kluci mě vysápali"... Co pak? Jednoduché je, dát tam ty kontakty... To všechno ostatní až tak jednoduše nevidím...
13. 9. 2011 21:5326
0 0
Ahoj Honzo. Je mi líto, že jsme se nesetkali na cílové rampě jako tomu bylo v Krkonoších. Nepotkali jsme se v Třebíči ani po 1. RZ. Nás opustila poloosa asi 6 km po startu. Jinak k Tvému článku jen dodám, když si představím, že kolem takto zaparkovaného auta se pojede ještě druhý průjezd, asi bych měl už jen o něj strach a manipulovat s autem v časovém presu taky nic moc příjemného...hodně štěstí do další rally #113 J. Kotlas
13. 9. 2011 21:5527
0 0
Předně mě mrzí, že jste nedojeli, chtěli jsme si s váma zazávodit až do konce. K vaší situci musím zmínit, že jste to tam odstavili v prvním průjezdu tímto úsekem. Podle mě by mělo být povinností pořadatele "uklidit" před druhým průjezdem všechny odstavené vozy do bezpečné vzdálenosti. Vím, že je to ohraná písnička a neděje se to nikde. Na Kopné Galia, na Vysočině Tomaštík, tady třeba Vy. To pak kličkujeme mezi odstavenýma autama. Předjezdců jezdí plno, ale aby jel někdo na konci pole s Touaregem a vytahoval zoufalce, to prostě "nejde". A nechápu, jaké důležitější starosti by měl mít ředitel, než řešení krizových situací. A jestli je to tak správně podle řádů, tak jsou ty řády špatné a nezlobte se na mě, ale tímto snižujeme uroveň do oblasti amatérských soutěží.
Kluci, pošlu vám fotku vašeho auta z našeho OnBoardusmajlík
13. 9. 2011 21:5628
0 0
No,Josef,jsem celkem vzhůru,ale stále si myslím, že nějaká mohutnější čtyřkolka,jezdící za polem startujících a nějaká pohotovost jeřábu či podobné techniky na "větší" akce by opravdu,ale opravdu neměl být problém pro pořadatele jakékoliv soutěže,u soutěže Mistrovství republiky zejména.Píše se rok 2011 a máme třetí tisíciletí...
13. 9. 2011 22:0029
0 0
Pane Vrátil zaprvé mě nemusíte urážet. Napsal jste ze odstoupilo37 posadek a pokud by kazde mel pomahat..to me vychazi 37traktoru. Ale to je vlastne jedno. Co se tyce tech zranenych,bylo to mysleno tak ze potom co je rekneme vystrihaj,tak auto tam nechaj napospas at se stara tym? Urcite se tam najednou objevi neco cim ho vytahnou. Ano posadky plati a chudak poradatel by si mel vazit kazde posadky co jede. Pokud by tomu tak nebylo tak osobne nevidim duvod proc by meli jezdit v Cesku. To i ten VP je lip zajisten,tam je i tezka technika pripravena...
13. 9. 2011 22:0130
0 0
Josef Vrátil: Já vím, že všichni tam být musí. Víte a to je právě ono. To není jejich problém. To je to, co je řadí o "štok vejš". Spousta posádek to tluče jak se dá a na závody se jezdí ve dvou. Jezdec a spolujezdec. A pak se starej o odtah sám se svým teamem... Je to pár kaček a naprosto zanedbatelná položka
13. 9. 2011 22:0231
0 0
Pane Vrátil nedívejme se na to zas tak složitě.Pokud by po skončení závodu posádka použila nějaký kontakt,tak by měla určitě dobře zvážené,že je ze škarpy jen tak někdo nevysápe.Tady jde spíš o to,že je člověk spoustu kilometrů od baráku a neví kam se obrátit.No a ty náklady za vytažení by neplatil pořadatel,ale samozřejmě posádka.
13. 9. 2011 22:2232
0 0
Nechtěl jsem ale musím reagovat : 1) číslo na někoho s traktorem nebo něčím podobným nic nikoho nestojí ! Riziko, že si to team vytáhne sám, jak tady napsal p. Vrátil taky dle mne nehrozí. Protože, proč se budu dřít a riskovat poškození dodávky, závodničky nebo dokonce zranění někoho z týmu. Když auto může vytáhnout lehčeji lepší technika! Navíc proti případným škodám za pár kaček. 2) Chápu, že ředitel závodu má toho na sobě hodně, ale to ho neopravňuje k arogantnímu chování. A to nemluvím o případu zde popsaném. Bohužel jsem byl spolu se svou ženou a synem svědkem jeho výlevu k divákům před startem na rz 2. Ať je to, jak je to, to si nesmí jako ředitel dovolit. I když se někteří diváci chovají jako dobytek ! Protože jak mnozí pořadatelé a činovníci ještě nepochopili vztah jezdci-pořadatelé je obchodní ! Tudíž, kdo platí, má nárok na adekvátní službu a také na vyjádření připomínek. 3) Všichni soudní víme, že ke komukoli ze špičky by tento přístup nebyl...... smajlíksmajlík
13. 9. 2011 22:3433
0 0
Jen jeste jedna vec. Kazda vetsi odtahovka ma auto s navijakem. Odstavene auto je nebezpecne pro ostatni posadky kdyz do nej vrazi,navic dojde ke zniceni dvouch aut. Nemelo by se mezi prujezdy kontrolovat zda tam neni takoveto nebezpeci a starat se aby se riziko minimalizovalo?
13. 9. 2011 22:5134
0 0
Tak nevím,nebudu diskutovat, ale autor článku to dle mě v úvodu napsal a pojal tak jak chtěl : Nechci nikomu sahat do svědomí a ani nikoho odsuzovat či napadat, jen chci vyjádřit pocity posádky se startovním číslem 112 (v ohrožení života smajlík ). Takže debata OK, ale ne na stranu toho co napsala posádka.
13. 9. 2011 22:5335
0 0
David K: Mezi průjezdy, jednotlivými "okruhy" se erzeta samozřejmě kontroluje a kontroluje se u havarovaných vozidel, zda nejsou v nebezpečném místě, nezasahují do cesty a tak dále. V pauze mezi dvěma průjezdy se také členové postiženého týmu pouští na trať naložit nepojízdné vozidlo a odvézt mimo RZ... Pokud to časový harmonogram dovolí. Případ, kdy vozidlo je takto někde bokem a hluboko je spíš ojedinělý. Z fotografie lze usoudit, že dalšímu průběhu soutěže nebrání. To je to stejné jako odstavená auta na erzetě během soutěže. Teoreticky může do kteréhokoliv někdo třísknout... To by se při každém zastavení musela erzeta přerušit na půl hodiony a déle a jet auto naložit... To prostě nejde... Pokud by vyproštění žádalo, jako v tomto případě, těžší techniku, kterou je potřeba někde sehnat, tak vedení soutěže rozhodne o pokračování a že se auto naloží po skončení celé rallye... Nelze jen tak časový harmonogram posunout třeba o dvě hodiny...
DIP1410: prosím Vás, k bodu 3: Nesnáším tuhle předpojatost... "Všichni soudní víme, a tak dále..." Co víte??? Vy si něco vymyslíte, ohradíte se velikášským slovním spojením "všichni víme" a je to... Jak můžete bezdůvodně kohokoliv obviňovat, že by v jiných případech jednal jinak? Není Vám to hloupé? V Třebíči jsem nebyl a tedy ani nevím, co komu ředitel řekl na startu RZ2. Víte s jistotou, že to byl ředitel? Ředitelé na trať vetšinou nejezdí, sedí na ředitelství/dispečinku a řeší mraky problémů... A jestli považujete za arogantní chování to, že ředitel řekne posádce do telefonu, že jim traktor zajišťovat nebude... Já to považuji za normální a jasné konstatování skutečnosti. Nebo jste toho názoru, že když Franta Vopršálek zavolá, ředitel okamžitě přestane ředitelovat, vykašle se na celou rallye a její průběh a bude shánět traktor?
Vrátníček: Zdeno, prosím Tě, zjisti si ceník nájmu jeřábu... Kolik stojí kilometr, kolik stojí hodina... Asi se budeš velmi divit... Mohutná čtyřkolka... Někdo jich může mít deset, pro někoho je to problém... Ne každý obchodník, nebo majitel ji zapůjčí... A dnes chce každý za všechno náležitě zaplatit... A jak už jsem napsal, těch případů na jeřáb, nebo těžší techniku je naštěstí hodně málo...
13. 9. 2011 23:1536
0 0
U aut ktera jsou odstavena na prehladnych mistech a nezasahuji do trate,tam to chapu. Ty i tymy odvezoj klidne po soutezi. Lec v tomto pripade je auto na vyjezdu ze zatacky a tak hrozi ze to nekdo prezene a bouchne do nej. Asi by me nepotesilo dat 40k za pronajem,pak si nekde takhle ustlat a neposkodit autoa nakonec ho nekdo rozstreli. Behem probihajici RZ se to stat urcite muze,ale pri dalsich prujezdech by uz melo byt pryc....
13. 9. 2011 23:2537
0 0
to J.Vrátil : máte pravdu, mé předpojaté spojení není na místě. Ale k té úvaze mne vede něco jiného. A to, že pokud se něco "řeší" odevšad je slyšet- "velký kluci to nepřipustí"... Pokud jste to vy dosud neslyšel, tak já za poslední roky už mnohokrát. A před několika lety jsem i zažil aroganci jednoho kvůli místu v servisu. Jmenovat nebudu protože to sem nepatří.... A pokud jde o pana ředitele, okomentoval jsem jen jeho chování na místě kde jsem byl a tudíž co jsem viděl ! Že to byl on vím, protože se představil jako ředitel soutěže. Zřejmě proto aby dodal váhu tomu, že vykazuje diváky z daného míst(to je samozřejmě správné, traťáka a nás poslechnout nechtěli). A protože to potvrdil i traťák který daný problém ještě dořešoval s "diváky" po jeho odjezdu.... Nenapsal jsem, že ředitel má shánět někomu traktor. Vy jste to v mém příspěvku četl ?! A také bych si vyprosil, že někoho bezdůvodně obviňuju !! Nic takového jsem nenapsal ! A jestli jste to nepochopil, ta se zeptám jednodušeji : Pojedete znovu na servis s autem do toho samého servisu, kde vedoucí nebo ředitel seřval zákazníka ? Já teda ne ! Proč bych tam měl nosit své těžce vydělané peníze...... A aby můj výčet byl úplný, obdobnou situaci jsem zažil před pár lety na jedné nejmenované soutěži( nejmenuji schválně). Také jsme si museli traktor sehnat sami. Nám by tenkrát "ono" číslo možná pomohlo, že bychom stihli časový limit a nemuseli ze soutěže s nepoškozeným vozem odstoupit smajlík .
13. 9. 2011 23:4538
0 0
Koukám zajímavá debata - podle příspěvků soudím, že mnoho z Vás bydlí ve městech a možná ani neví, jak to na vesnicích funguje. Asi se budete divit, ale i v tom dnešním zkaženém světě se téměř v každé vsi najde někdo ochotný, kdo vlastní nějaký ten Zetor a kdo Vám při slušném požádání rád pomůže a věřte tomu nebo ne, nebude za to chtít horentní částky jako třeba ta odtahovka. I mně se už několikrát stalo, že jsem 300km od baráku prostě zapadl v poli o potřeboval jsem vytáhnout a vždy jsem se na někoho takového doptal. Traktoristovi pak člověk dá dvě tři stovky na naftu (nebo na pivo? smajlík) a je vyřízeno. A pokud má člověk obrštěstí, tak ten majitel traktoru ani peníze nechce. To, že člověk takového traktoristu musí jet svým autem po skončení soutěže hledat (uvažuji, že auto je během soutěže na takovém místě, kde nebrání druhému (třetímu) průjezdu RZ), nevidím jako zásadní problém když vezmu v potaz, že dopravou na samotnou soutěž projedu daleko daleko více peněz.
Osobně bych těmto exemplárním situacím předcházel tím, že bych si taková extrémně nebezpečná místa napsal do rozpisu a třeba bych to místo prostě prodal. No a z běžné situace, kterou je třeba zapadnutí do příkopu, Vás vytahne i ta týmová dodávka.
Prostě si myslím, že slušným chováním a normálním uvažováním se ještě dá mnoho věcí vyřešit a zaplaťpánbůh rally se jezdí na venkově, kde si lidi alespoň ještě trochu pomáhají (možná ne všude) a kde Vás nechtějí jen oškubat za každou blbost...
14. 9. 2011 00:0039
0 0
videoman...no, ber to tak ...ze zaplatis startovne, tak cekas urcity standard...coz vytazeni zavodaku mi celkem jako neco co by melo byt nezbytne...
14. 9. 2011 00:0340
0 0
Kdo je Josef Vrátil? Všechno ví, všechno zná, vše je mu jasné.... jemu..... to je hezké....
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!