Jan "WRCko" Pilař - eWRC.cz
13. 9. 2011 16:04 − 4458× − 66

V nouzi poznáš přítele?

Dlouho jsem přemýšlel jak tento článek nazvat, jak ho pojmout a co vlastně vám chci sdělit.

Dlouho jsem přemýšlel jak tento článek nazvat, jak ho pojmout a co vlastně vám chci sdělit. Nejdřív jsem byl docela naštvaný a chtěl jsem napsat „otevřený dopis“ než jsem si vše nechal projít hlavou, zklidnil emoce a uvědomil si všechna fakta. Jmenuji se Jan Pilař a společně s Tomem Kosánem jsme letos vstoupili do světa rally v roli posádky. Otevřeně přiznávám, že toho za sebou moc nemáme, kde jsme jeli jsme se spíš učili než „dělali“ výsledky a zároveň jsme zřejmě plni naivity. O co jde?

Na uplynuvši Horácké Rally Třebíč jsme s naší Hondou Civic VTI havarovali, respektive jsme si ustlali v lese tak nešikovně, že jsme se odtamtud nemohli dostat.

Máme za sebou dva závody v K4 Poháru a z toho jeden se odehrál při Rally Krkonoše, kde pořadatelská služba naprosto předčila naše očekávání v pozitivním slova smyslu. Na úvod přiznám, že jsme s Tomem nahlásili, že pomoc nepotřebujeme byť v domnění, že se jedná o pomoc záchranných složek a nikoliv vyproštění z lesa. Celý problém totiž spočívá v něčem jiném. Další průběh našeho „účinkování“ v soutěži se odehrál tak, že po projetí posledního vozu k nám dojel svoz výsledků, odevzdali jsme výkaz a následně přijel pan bezpečnostní delegát, který mě dost nevybíravým způsobem seřval, že jsem neumístil trojúhelník a že neznám řády. Ano, měl pravdu, ale vše se dá říci s trochou slušnosti a respektu k faktu, že člověk je po nehodě (pro oba první v životě) otřesen a nejedná zcela dle papírů. Posádkám startujícím za námi jsme ukázali „OK“ z itineráře neb auto bylo v tak nešťastné pozici, že jsme na něj moc nechtěli sahat, aby nesklouzlo ještě níž a hlavně doběhnout pro trojúhelník, vyndat ho a vrátit se by znamenalo permanentní strach o sebe sama.

Celý incident mi ale vetknul do hlavy dvě myšlenky, s kterými bych se chtěl podělit. Nechci nikomu sahat do svědomí a ani nikoho odsuzovat či napadat, jen chci vyjádřit pocity posádky se startovním číslem 112 (v ohrožení života :-) ).

Myšlenka první – k čemu je vlastně v autě systém ONI.

Teorie je jasná, GPS systém, který detekuje zda-li se auto pohybuje a dispečinku hlásí, kde se posádka přesně nachází. Takhle to zní víc než perfektně a říkáte si (nebo aspoň já jsem si říkal), že to jednoznačně ulehčí práce záchranným složkám v případě jakéhokoliv nepříjemného incidentu. Jaké ale bylo moje rozčarování, když jsem signalizoval posádkám startujícím za námi, že jsme „OK“ a z dáli běžel chudák udýchaný mladík v žluté vestě s mobilem u ucha. Vedoucí RZ se tím chtěl ujistit, že jsme v pořádku, protože o nás nic nevěděli. Nic? Moment, auto se zastavilo a my jsme hned stiskli tlačítko, které má dát dispečinku informaci, že jsme v pořádku a nevyžadujeme pomoc. Stejně tak ve stopce, kde stála má žena, táta a kamarádka nic nevěděli. Tak k čemu tu krabici v autě vozíme a k čemu se za ní platí 100Kč za závod? Jak jsem se následně od vedoucího RZ dozvěděl, informace z GPS putují na dispečink, ale vedoucí RZ to nevidí. Čekal bych, že zrovna tyto informace se k vedoucímu RZ dostanou jako k prvnímu. Dodatečně se omlouvám všem, kteří museli čekat na startu pozastavené RZ, protože se nevědělo co s námi je.

Myšlenka druhá – čekáte pomoc a ona nepřichází? Když na místo dorazil majitel auta s mechanikem rychle bylo jasno, že týmovou dodávkou auto z lesa nedostaneme. Toma toto prozření stálo pivo, které prohrál s manažerkou týmu :-). Inu zavolali jsme tedy na dispečink, že bychom potřebovali pomoc s vyproštěním vozu, protože nejsme schopni toto vlastními silami zajistit. Na místo zpětně dorazil vedoucí RZ a k celé situaci se postavil jako chlap. Vzal desky s telefonními čísly a začal volat. Jenže dovolat se pomoci se nedařilo. A nedařilo se to v součtu asi dvě hodiny. Ten, kdo se k celé věci postavil pro mě s neuvěřitelnou ignorancí byl ředitel soutěže. Vedoucímu RZty oznámil, že ho to nezajímá a ať si to zajistí kde chce. Nikdo netvrdí, že nám pořadatel musí zaplatit vyproštění auta, ale člověk by čekal, že když se toto stane na uzavřené trati, regulérního oficiálního podniku FAS AČR, tak bude existovat jednoduchá a přímočará cesta k pomoci. Pan ředitel si asi neuvědomuje, že nechal svého vlastního člověka na holičkách, který po x-tém telefonátu už nevěděl kam má zavolat. Pana ředitele to prostě nezajímalo.

Chápu, že platíme 75% startovného, ale opravdu by mě zajímalo, jestli kdyby šlo o Romana Krestu nebo Pavla Valouška, zda-li by to pana ředitele také nezajímalo. Tento přístup je velmi škodlivý, protože osobně beru K4 Pohár i jako cestu jak se někdy Krestou nebo Valouškem stát. To si prostě nejsme rovni? Stejný problém člověka s jiným jménem je skutečně menší či větší v závislosti na onom jménu či startovnímu číslu? Chápu, že pan ředitel nemůže řešit všechno obzvlášť ve chvíli, kdy se mají předávat poháry na rampě, ale očekával bych, že bude mít zástupce, který podobné věci bude řešit. Někoho, kdo řekne „hele hoši hoďte se do klidu Mr. Wolf už je na cestě“ nebo nám na nějakého traktoristu aspoň dá kontakt. A ne, že nás nechá uprostřed lesa s autem zabodnutým do stráně a svému vlastnímu člověku řekne, že ho to nezajímá. Už jen k vedoucímu RZ to nebylo fér. Jak to nakonec dopadlo? Naše týmová manažerka vzala auto a odjela do nedaleké vesnice, kde se zeptala první babičky, zda-li nemá ve vsi někdo traktor. Do 15ti minut jsme měli vyproštění zajištěné a dokonce nás pán vytáhl takovým způsobem, že závodničku ani neškrábl.

Celé mě to přivedlo na myšlenku, zda-li je toto opravdu vhodný přístup. Zda-li „mě to nezajímá“ z úst ředitele je opravdu to co chce jeho vlastní člověk potažmo posádka platící startovné slyšet. Neříkám, že jsme my vše řešili přesně dle propozic a řádů, ale uvědoměme si, že obyčejná lidská slušnost je víc, než všechny řády, ustanovení, propozice a povinnosti. Právě ona slušnost či lidskost nás činní lidmi a ne jen tupými bytostmi chovající se dle přesně definovaných postupů.

Na závěr mi dovolte poděkovat vedoucímu RZ 3/5 za ochotu a vytrvalost nám pomoci byť by stejně jako „někdo“ mohl říct „mě to nezajímá, vyřešte si to jak chcete“.

Komentářů celkem: 66
14. 9. 2011 00:1541
0 0
To je keců, eště, že ta baba měla rozum, jinak se tam ta kára válí doteď.smajlík
14. 9. 2011 00:2642
0 0
stepan147: Myslím, že vševědoucí a všeznalí jsou zde zcela jiní... Pokud Vám vadí můj názor podložený argumenty a fakty, Váš problém... Jinak Váš ojedinělý výtvor patří mezi ty, které mě spíš pobavily...
14. 9. 2011 01:1643
0 0
Dobré ráno vespolek hlavně pak vám pane Vrátile. Jak jste správně poznamenal a já v článku neuvedl, nehoda se stala na RZ3. Bohužel mám dojem, že jste nečetl zcela pozorně, ale je to jen dojem. Ten plyne z tohoto: A) napsal jsem, že jsme o pomoc požádali až po vyšetření místa "činu" majitelem auta, zkušeným závodníkem a mistrem SA2 2010 Jaroslavem Kastnerem. Z toho lze usoudit, že jsme nechtěli vozidlo nutně tahat v průběhu rally, ale po ukončení průjezdu posledního vozidla touto RZ. A to jak jistě uznáte je rozdíl. Mluvíte o těch autech s jistým podtextem, že je to jedno. Uvědomujete si, jak je ta technika drahá? A to dokonce i tato starší Honda není sranda za pár šlupek z bazaru. Nedokážete si představit, jak jsme s průjezdem každé posádky trnuli, že to do nás někdo opře, jakože se to jedné posádce málem povedlo. Hádejte, kdo by to rozřískané auto, které bylo původně jen s odřenými dvěřmi a uraženým zrcátkem platil? B) Točíte se na jedné věci a to neoprávněně. Já jsem v článku přeci napsal, že nečekám, že mi pořadatel zaplatí vyproštění, ale že mi poradí, koho má zajištěného pro tuto službu. My jako tým bychom si to zaplatili, ale ocenili bychom, kdyby nám kdokoliv z realizačního týmu soutěže řekl "ano, zajištěn je Franta a Pepa, tady jsou čísla a dohodněte si to". A teď mi prosím ukažte ty enormní náklady. To je jen vůle. A kde je vůle řešení se vždycky najde. Neberte to z mé strany zle, ale v jistých bodech prostě nemáte pravdu. A hlavně, celý článek je hlavně o tom, že trocha slušnosti by neškodila, děkuji za pozornost a přeji vám dobrou noc. Jan Pilař
14. 9. 2011 06:2044
0 0
Honzo, dobré ráno! V mnohém pravdu máte, ale v mnohém se najde to ale... Z jedné strany píšete, že jste chtěli vozidlo tahat až po skončení soutěže, z druhé strany jak jste při druhém průjezdu trnuli, kdo se do Vás opře. To je ten problém. Když není taková technika na místě, tak čas mezi průjezdy je krátký, často stačí opravdu na těsno na to, aby na erzetu vjela dodávka s vlekem, naložili nepojízdné auto a rychle pryč... Toto je přesně ten případ, kterých je naštěstí opravdu málo, kdy se ředitelství zeptá vedoucího erzety, jestli je trať bezpečně průjezdná a jede se... Já moc dobře vím, jak je technika drahá... Také jsem zažil na rallye sendviče dvou tří aut na jednom místě, fanouškům se to děsně líbí a mají dlouho o čem mluvit, týmy pláčí a jsou zoufalé... Ale vždy šlo o náhody, kdy se tak stalo v jednom průjezdu eretou... Pamatuji to i z mistrovství světa. Já nechci jen tak obhajovat ředitele, nebo jeho chování... Ale on ten ředitel má toho dost i po skončení rallye. A opravdu si nemyslím, že by měl shánět traktory a podobně. V tomhle asi vždycky bude nejlepší, obracet se na ty, co jsou po ruce... Místní, pořadatelé, traťáci a podobně... Na startu erzety by měli být "abáci" a ti by snad měli vždy pomoct, je to jejich náplň práce... Já jsem nepsal o "enormních nákladech", ale o nákladech navíc... Vím moc dobře, jak kde jaký pořadatel obrací každou korunu... Někdo tady píše, jak na venkově je to jiné, jako ve městě... Je a není... Někde ano, někde ne... Proto jsem "napadal" návrhy, aby někde pořadatel měl traktory... Dneska chce každý zaplatit... Když tam bude s traktorem celý den jako fanda zadarmo, je to krásné, ale považoval bych to za vyjímku. Já vím, že ten článek je o slušnosti... Ale zase trochu uberte i Vy... Každý člověk v podobné situaci něco očekává... A v tomhle stresovém očekávání je trošku i přecitlivělý... To je tak vždycky, ve všem... Když Vám vykradou byt, tak je taky člověk nervozní, že policajti pracují pomalu, liknavě, že na to kašlou a oni možná pracují podle zcela normálního logického postupu... To berte, prosím, jen jako příklad. Asi tím prvním řešením pro budopucnost by bylo, aby v itinerářích pro takové, díky Bohu vzácné případy, byl kontakt na NĚKOHO, kdo domluví, zajistí, pošle a tak dále větší techniku. S tím naprosto souhlasím. Neberte také, prosím, moje diskuzní příspěvky osobně. Trošku mě vadily reakce mnohých vášnivých diskutujících, ne Vaše postesknutí... Myslím, že my dva spolu diskutujeme vždy v naprosté pohodě. Krásný den!
14. 9. 2011 07:0445
0 0
I když jde o relativně vzácné případy, navrhoval bych, Honzo, následující postup. Napsal bych požadavek/návrh AJR, nejlépe třeba Petrovi Černohorskému, aby od příští sezóny v itinerářích bylo vždy číslo na osobu, která zajistí, sprostředkuje těžší vyprošťovací techniku... Jde jen o to, aby každý pořadatel věděl, že Franta to zajistí a že Franta bude během soutěže doma a na telefonu. Nebo aby to měli vedoucí erzet. Prostě něco takového. Když se stane, aby někdo znalý věci řekl/zavolal Franto, v 15:15 budeš s traktorem na startu RZ3... AJR má zástupce ve Svazu rallye a ten by to měl prosadit.
hbt
14. 9. 2011 08:1946
0 0
Tak se nám s té debaty na předloženým tématem stala učená debata a šťourání se v detailech. Pro pana Vrátila a Vrátníčka, kteří mají argumentech při bránění pořadatelů velkej kus pravdy: Ano, pořadalelé (ředitel, vedoucí RZ...) toho mají fakt moc, a nemají čas na to někomu pomáhat tahat auta. Ano, mají ten den nervy na pochodu, protože je toho v tu chvíli na ně celkem dost. Ale pravdu má pisatel článku. I do prdele ho můžou poslat slušně, mile a s úsměvem, popřípadě dobrou radou.
A pro pisatele článku: Kluci, fakt nelze čekat, že vám někdo s tímhle bude pomáhat. Asi by šlo zajistit na dispečink dvě- tři čísla na erzetu, kam by se dalo zavolat o traktor.Jenže ono to chodí tak, že když spadnu někam, odkud nemůžu, stejně volám mechanikovi, řeknu mu kde visím, a ten cestou pro mě někde splaší traktoristu..... proto mám team, aby mi pomáhal. A to když jsem jezdíval, byl můj team dva dvacetiletý kluci, nic velkýho.

Jinak to s těmi čísly by se asi zkusit dalo. Ale vite jak to je. Pro toho člověka mby to bylo sezení na telefonu. A když k němu přijde Franta od vedle, ať si dá jedno..., nebo a´t mu odveze fůrku písku.....Pak na to někdo spolehne, a bude zase zle. Tyhle lidi jsou sice hodný, ale ne mají rallyevýcviksmajlík
14. 9. 2011 08:4647
0 0
hbt:Pane kolego,nevím, jak pozorně jste četl moje příspěvky,ale nemyslím, že bych hájil pořadatele...
14. 9. 2011 10:1848
0 0
Já bych jen na podnět v komentářích pro úplnost doplnila jméno vedoucího RZ3, kterému patří náš dík za jeho maximální snahu a usilí nám v nepříjemné situaci pomoci - Ondřej Kazda.
Touto cestou tedy ještě jednou díky. Helena
hbt
14. 9. 2011 10:5349
0 0
to Vrátníček. Upppps. Máte pravdu. Přiřadil jsem po paměti Vaše jmého k jinému přispěvateli. Omlouvám se.
14. 9. 2011 11:3250
0 0
Dobré skoro poledne. Pane Vrátil, díky za váš komentář (6:20). Myslím, že jsme se tak nějak dostali do průsečíku obou pohledů na věc. Více méně se shodneme. Vaši reakci jsem nebral osobně, ale spíše mi přišlo, že se pořadatelské služby zastáváte až moc. Myslím, že toto už je více na osobní diskusi než na výměnu pohledů (záměrně nepíši názorů) v diskusi. Pokud byste si o tom chtěl popovídat osobně nebo i o jiných věcech v rámci závodů, budu jedině rád. Pokud by totiž taková diskuse vedla k tomu, že se něco alespoň vyjasní ve smyslu očekávání posádek a povinnostech pořadatele i pro další posádky, pak tento článek měl smysl. Přeji vám pěkný den, Jan Pilař
14. 9. 2011 12:2351
0 0
Tak co vím, tak si posádky starají o ODTAH sami, ale myslím si, že ten domluvený traktor měl být k dispozici a vůbec by to nebyl velký problém. Přece jenom vytáhnout auto z rače dodávka nedokáže. V každé dědině aspoň jeden je, nebo to má obec. Co kdyby nešlo vyprostit a zavazelo by na trati?? To by teprve sháněli jak ho vytáhnout. Myslím si, že zajistit na RZ 2 traktory je otázkou dvou telefonátů a cca 10 minut. Připravený traktor může každopádně pomoct a být ředitelem jakékoliv soutěže, chtěl bych ho mít u trati.
14. 9. 2011 12:4752
0 0
Z příspěvku je jasně patrné jak jste rozladěni a co jste tímto chtěli říct. Jak zde už někdo řekl, i do pr...le se dá poslat slušně. Na druhou stranu jde pochopit i toho ředitele který během závodu asi ani neví kde mu hlava stojí a žádost o pomoc měla být zřejmě směřována na jiného člověka z jeho týmu. Tím se nechci nikoho zastávat, to si musí každý udělat inventuru sám u sebe. Co je v těchto případech špatné je asi to, že i pokud to auto sjede 20m pod silnici a neblokuje přímo trať, je nebezpečné pro ostatní stejně tak. Spíš by se mělo zvážit zda se opravdu nedá takové auto vyprostit a nechat tým odvézt z místa pryč třeba po první sekci kdy je tam vždy větší pauza po přeskupení a servisu. Za první) Když tam vyletí jeden, je poměrně velká pravděpodobnost výletu druhého a následné zbytečné škody, nedejbože zraněním jsou potom naprosto zbytečné. Za druhé) Pokud tam auto zůstává tak musím v druhém průjezdu zpomalovat a někdy to vyvádí z koncentrace. Vrci určitě ví o čem mluvím. To jejich auto na Kopné v druhém průjezdu bylo vyloženě na ranu, přitom to šlo určitě vytáhnout raz dva. Takové leckdy arogantní zákazy vyproštění mezi sekcemi opravdu nemají opodstatnění, spíš je to koledování o průšvih. Já za sebe můžu říct, že většinou si auto lovíme ze škarpy samotní za použití nám dostupné techniky, lídí v okolí a nestojím o to, aby mi nějaký přítel na telefonu učtoval dojezdové kilometry a vyproštění hydraulickou rukou. Sámotný mám s pořadateli v tomto směru opačné zkušenosti, vždy vyšli vstříc a auto jsme si mohli odvézt. Přeji pevné nervy do budoucna a vždy už jen po cestě.
14. 9. 2011 13:2253
0 0
Zbynek Hary: Podle harmonogramu to nešlo tahat ven (1. průjezd v 11:49 a 2. průjezd 14:20 a 102 posádek) mezi erzetama a posádka to ani nepožadovala. Z vlastní zkušenosti vím, že odtahovky, nebo traktory a někde i jeřáby bývají na telefonu zajištěny. Jak to bylo tady netuším, ale zas tak neobvyklé to není. Třeba jen nebyl človíček k zastižení, což se stát může. Nadávání, nebo hulvátsví od oficiálních činovníků je ale věc, kterou zažívám a která se mi nikdy líbit nebude i kdyby byla stokrát výtka oprávněná.
14. 9. 2011 13:4354
0 0
Novej: Někde je to možné, někde to časově nevychází a potom se nedá nic dělat. Měl jsem zatím zkušenost, že to vždy šlo. Pokud je někdo nasmlouvaný na telefonu nemám nic proti ba naopak, ale většina z nás to zkusí vyprostit napřed s mechaniky. Stejně je to tak i s chováním činovníků. Někdo dokáže problémy a výtky řešit elegantně, lidsky v pohodě a někdo je arogantní od prvního slova. Bohužel je to už jen o lidech samotných. Taky se s tím sem tam setkáme a těžce to rozdýcháváme.
14. 9. 2011 15:0255
0 0
Josef Vrátil tady píše rozumy jak ředitel zeměkoule smajlíksmajlíksmajlík
14. 9. 2011 15:3356
0 0
Já myslel, že ředitel zeměkoule se jmenuje... Tuším nějaký Martin Ušela, nééé?
14. 9. 2011 18:5457
0 0
Né, pleteš se! Je to Josef Vrátil..
14. 9. 2011 20:1158
0 0
Jo, jo, vždycky to tak bylo... Hlupák vždycky těžce nesl, že ten druhý něco ví, něco zná, něčemu rozumí a tak se většinou uchyloval a uchyluje k urážkám...
14. 9. 2011 20:3059
0 0
Ještě mě napadla jedna věc po přečtení všech názorů pro i proti. Píše se tu i o financích,kdy pořadatel nemá na to ,aby např. stál u každé RZ "vyprošťovák" a podobně. Ano to chápu,ale pokud se bude někdo chovat tak, jak to popsal autor k řediteli soutěže,je potřeba si uvědomit,že startovné (sprint 7000, K4,HA 5000) při počtu cca 100 posádek je určitě nezanedbatelná částka v rozpočtu soutěže. Tímhle přístupem bude najednou za rok na startu o cca 20-30 aut méně a to už určitě při stejných nákladech může chybět. Myslím, že nikomu tyhle peníze nejsou lhostejné a tudíž trocha úcty i k té poslední posádce neuškodí. I když i pořádáni rally je byznys,trošku "lidskosti" nikomu určitě neuškodí. A pro posádku. Kluci nenechte se jedním neúspěchem a snad i z vašeho pohledu arogancí odradit. Rally je krásný sport a bohužel i tohle k němu patří. Ten úsek,kde se vám to stalo jsme po skončení RZ projeli a viděl jsem vaše auto zapichlé pod cestou.smajlík
14. 9. 2011 20:5860
0 0
gonzo> My se určitě odradit nenecháme. Rally je nádherný sport s kterým jsme naopak právě začali. Sice vzhledem k věku pozdě, ale lepší pozdě, než-li později). Příští rok se vrátíme silnější, rychlejší, odhodlanější, krásnější, voňavější smajlíksmajlík.
Ahoj Honza.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!