5. 9. 2012 11:07 − 3541× − 50

Rally komise rozhodla, pachuť všeho přetrvává…

Včera zasedla Rally komise FASu a rozhodla tak, jak rozhodnout v tomto okamžiku musela. Všichni ale víme, že něco uvnitř hnije dál.

Včera zasedla Rally komise FASu a rozhodla tak, jak rozhodnout v tomto okamžiku musela. Všichni ale víme, že něco uvnitř hnije dál.

Tisková zpráva o výsledku nebyla vydána (jako vždy), a tak budu vycházet jen z toho, co přinesla zprostředkovaně ČTK. Jak jsem čekal, tratě se zpomalí a diváci budou vyhnáni dál. Jde o populistické řešení pod tlakem, ale přiznejme si, že ze dne na den nejde nic převratného vymyslet a široká (především neodborná) veřejnost žádá okamžité kroky. Ty byly tedy předloženy, chápu to. V delším časovém úseku bych ale čekal konkrétnější opatření a doporučení oficiálně prezentované veřejnosti.

Dám konkrétní příklady. Po nehodě Martina Semeráda na Bohemii jsem čekal, zda se z ní vyvodí nějaký závěr. O ničem takovém nevím. Přitom jednou z možných příčin nehody je, že se zkouška jela na stejném úseku jako shakedown. Jezdec, který stejný úsek jede popáté nebo pošesté, má pocit, že někde má stále rezervy a snaží se stále víc zrychlit. Netvrdím tím, že to je přímá příčina nehody, ale že právě tohle mohlo mít velký vliv na celou událost. Proto bych čekal, že z oficiálních míst přijde oficiální zákaz pořádat shake na stejném úseku jako se jede rychlostní zkouška.

Konkrétní poučení z nehody na Barumce? Rychlé nakopávací (případně skákací či nepřehledné) horizonty je třeba buď zpomalit nebo v dostatečné vzdálenosti za nimi zakázat prostor pro diváky. Nejde jen o tuhle konkrétní havárii, právě tyhle horizonty jsou na asfaltu nejčastější příčinou těžkých havárií. A především – nikdy nejde přesně odhadnout, kam se auto za horizontem stočí a jak daleko poletí. Je to nevyzpytatelné, zrádné. Takže za hranou zrádných horizontů klidně 200 metrů zákaz. Včetně fotografů.

Jenže ze spousty vyjádření je naopak cítit tendence svalit to na někoho jiného, a to na samotné jezdce. Konkrétně na mladé, rychlé a ambiciózní jezdce, kteří jsou popisování jako neustálí bourači bez mozku jezdící za hranou. Takže jim vymyslíme nějaké "odstupňované licence", čímž určitě zabráníme dalším nehodám. Otázka první zní, jak to udělat technicky. Těžko realizovatelné, těžko nastavitelné, těžko obhajitelné. Nikdo mě nepřesvědčí o tom, že by Martin Semerád nebo Václav Kopáček tyhle licence před sezónou nedostali. Martin Semerád mimo jiné s 18 závody v MS, Václav Kopáček dva roky ve sprintech zakončených titulem mistra republiky. Co víc by pro získání licence pro silné čtyřkolky mělo být třeba? A když se s tím pak dvakrát vybourá, tak mu licenci sebereme? Rád si počkám na to, co někdo vymyslí, pokud je to tedy myšleno vážně. Obecně si také myslím, že každý jezdec by se měl k silným autům prokousat přes ta slabší, ale to přece také není důvod letošních tragédií…

Za zcela zásadní chybu považuji to, jak se k celé věci (ne)postavila Asociace jezdců. Václav Kopáček je jejím členem a čekal bych, že se po nešťastných vyjádřeních některých jezdců k celé situaci jasně a oficiálně vyjádří a postaví se za svého člena. Je přece naprosto jasné, že každý jezdec na rally má právo na chybu. Úplně každý. Úkolem pořadatele je vytvořit mu takové podmínky, aby v případě chyby byly minimalizovány její následky. Asociace jezdců je zvána na Rally komisi, a tak by mě zajímalo, s jakým stanoviskem tam byl její zástupce. Kdy jindy by měla Asociace jezdců za své členy bojovat, když ne právě teď? Má pak vůbec smysl?

Za velmi nešťastný pak v této souvislosti považuji rozhovor Vojtěcha Štajfa pro média (odkaz). Jako člen výkonného výboru AJR zastupující jezdce by se měl (alespoň podle mého názoru) k celé situaci vyjádřit úplně jinak. V rozhovoru je několik velmi nešťastných vyjádření, které nepomohou (skoro) nikomu. Vojta Štajf má za sebou nehod docela dost včetně těch velkých (co jsem koukal, tak v letech 2009-11 ze 30 závodů 7x havaroval), takže obviňovat někoho z toho, že bourá moc, mně nepřijde fér. A jak říkám, už vůbec by to neměl říkat z pozice člena výkonného výboru AJR. Takové věci je třeba si vyříkat si uvnitř AJR, ne s nimi zásobovat senzacechtivá média.

Překvapila mě také informace, že AJR nebyla pozvána na schvalování tratí Barum Rally. Ne že by to mělo nějaký vliv na samotnou tragédii, to rozhodně ne, ale jde o princip. Chápu, že se Barum jede primárně jako IRC, ale…

Na závěr ocituji jednu větu, jak ji přinesla ČTK ze zasedání Rally komise. "Další úkoly, které si vytyčila komise, jsou dlouhodobé. Zlepšit se má komunikace mezi pořadateli, federací automobilového sportu, asociací jezdců a diváky." Kdo může za to, že komunikace není dobrá? Respektive že není vůbec žádná? Proč to nefunguje? Kdo ji zlepší? Sama se přece nezlepší. To něco v tom našem rally stále hnije dál. Otázka je, zda to vůbec někdy vyhnije…

Komentářů celkem: 50
5. 9. 2012 14:3121
0 0
Tak nějak, ale to by jsme se tu mohli doplňovat až na stranu č.8smajlík
5. 9. 2012 14:3322 Upraveno 14:35
0 0
To je přesně ono Finne a DIPe smajlík
5. 9. 2012 14:5023
0 0
3 umrti za rok je trosku vic nez je obvykle ale nic zvlastni bych v tom nehledal to by pak nesmel clovek chodit ven a zit jen v bubline jak ten chudak kluk, posouvat divaky jeste dal je podle mne nesmysl, na letosnim MS jsem kolikrat videl ze divaci skoro dostavali zrcatkem...jedinou chybu i kdyz nejhure odstranitelnou bych videl v tratich, pokud se neco jezdi 10 let dokola tak pak staly piloti ty useky jezdej "poslepu" a kluk co jede tu danou rally po 1. ci po 2. musi jet strasnou palbu aby jim vubec stacil a nedostaval 5s/km + by to taky chtelo si uvedomit ze Nka nemaj stacit stacit s2000...
5. 9. 2012 14:5024 Upraveno 14:51
0 0
Jen bych nechtěl aby vyznělo, že si myslím, že je vše OK. To jaké jsou u nás možnosti postavit trať víme všichni. Rizika je třeba systematicky minimalizovat, ale zcela je vyloučit je nemožné, stejně tak jako u spousty jiných nebezpečných sportů a lidských činností vůbec. Bouralo se vždycky a rozhodují centimetry. Kolik už bylo bouraček kde to měli diváci nebo posádka o fous? Mraky - jen když to dobře dopadne tak to zaplní maximálně srtránku fora na odborných webech a ticho po pěšině.
5. 9. 2012 15:2925
0 0
Lidé umírají při všech sportech, třeba jenom na kole je to ve stovkách ročně, vodáci atp. Diváci umírají při hudebních festivalech, tuning párty, leteckých dnech, na fotbale, na poutích, občas i na autodromech, myslivci při honech, všichni při civilních autonehodách po stovkách, donedávna tisících. Prostě na všech akcích s hustou koncentrací osob, ani tam nemusí jít vždy o sport. Je až neuvěřitelné, že při rally je těch úmrtí divákl tak málo - 7 osob za posledních 20 let. Jakkoliv je to v současné situaci cynické vyjádření, je to prostě pravda. Přestaňte pořádat umělé hony na čarodějnice. smajlík smajlík
Fanoušci, včetně nás všech, kteří se jdou schválně podívat do velmi rychlého místa (jako bylo toto) prostě vždy na sebe budou brát riziko, že se jim může něco stát. Ví o tom. Nebylo to místo, kam by se mohl jen tak nachomítnout náhodný chodec.
5. 9. 2012 16:1726
0 0
Poučení z nehody je konkrétní - toto místo příště lépe zabezpečit na vnitřním výjezdu ze zatáčky. Stejně jako ostatní vnitří výjezdy za horizonty (na Agropě jsme v takovém místě skončili, jenže už tam v minulosti skončilo více aut, takže tam naštěstí byla velká zakázaná zóna, která zde nebyla). Zde byla "smůla", že tam ještě žádné asi nikdy nešlo, ani v menší rychlosti. A hlavně, že se auto nelogicky a jakoby proti fyzikální zákonům odrazilo zpět od pole směrem k silnici a do místa kde stál zemřelý přiletělo vlastně zezadu. Takový případ se stane jednou za 20 let...je to hrozné a je to neštěstí, které ukončilo jeden lidský život a změnilo životy několika jiným lidem. Ale není to "fatální selhání nějakého systému", který by bylo třeba globálně změnit. Je to konkrétní ponaučení pro konkrétní místa. Nic více, nic méně...
5. 9. 2012 16:1827 Upraveno 16:20
0 0
I kdyz nemam FAS rad, stejne jako vetsina ostatnich tady, a jejich (ne)cinnost se mi nelibi, tak ted udelali presne to, co museli pod tlakem verejnosti udelat - vydat rychle prohlaseni, ze se neco zmeni, aby byl rallysport vniman pozitivne a i nadale se mohly nejake zavody sem tam jezdit. Snad se jim podarilo vyfouknout tu medialni bublinu, ktera byla medii nafouknuta.
Ted je otazka, jaka bude realita - kolik z tech zaveru se nakonec bude realizovat. Retardery? Souhlasim s nimi. Kdyz nebudu chtit retarder videt, pujdu se divat na jiny usek. Bezpecne zony budou dal od trati? Bude to individualni jako dosud. Nelze totiz pausalne rict, ze divak nesmi byt bliz nez 5 metru. Nektera divacka mista se zrusi, jina zase vzniknou. Vzdycky si nejake misto najdu.
Prisnejsi udelovani velkych licenci? Po nejake prechodne obdobi bude asi velkych licenci malo, ale az se je podari tem prvnim ziskat, tak se to zase vrati do normalu.

Suma sumarum: Je potreba uhasit medialni ohen a horici emoce, nez si zase zacneme hrat se sirkami, ktere se nam tolik libi! smajlík
5. 9. 2012 16:1928
0 0
Myslim, že tady vkládáte Vojtovi do úst to, co neřekl a hledáte v tom to, co tam není. V tom vyjádření co je v médiích je pravda, ať to říká ten kdo boural jednou nebo desetkrát.
5. 9. 2012 16:2829
0 0
V deníku sport jsem se dočetl ,že se budou i licence odebírat.A jak to chtějí udělat podle toho kolikrát to roznejtujem nebo nám dají body za každý pomuchlaný díl na káře nebo ulolomený kolo.Tak to potom nemusíme jezdit na čas abychom se báli ,že to někde necháme.Tak na to se těším až mu budu říkat na startu Péto pozor nesmíme to škrábnout nebo bude tytytysmajlík,tak ten mě určitě poslechnesmajlík
5. 9. 2012 16:2930
0 0
...je to hrozné a je to neštěstí, které ukončilo jeden lidský život a změnilo životy několika jiným lidem. Ale není to "fatální selhání nějakého systému", který by bylo třeba globálně změnit...

Zaplaťpámbu za rozumný názor!smajlík
5. 9. 2012 16:3731 Upraveno 16:44
0 0
Dip 140 o kupani: nie, povolime vstup do jazier s maximalnou hlbkou 40 cm, sice sa tam nikto kupat nebude ale na papieri to bude bezpecne, podobne ako to spravili teraz s bezpecnostnymi zonami a licenciami. Licencie maju byt viazane nie na vek ale na skusenosti a jazdecke skusky, ktore by ale mali byt hodnotene komisiou, ktora to vie posudit: Dolak, Krecek a dalsich x mien, ktore nieco dokazali.... to by tych "starych jazdcov" a celebrit kua ze ubudlo... Bezpecnostne zony, retardery, polomery zakrut: niekedy sa proste stane kua nestastna nehoda, neverim ze toto je riesenim. Vysledkom budu prejazdy styl plyn-brzda-plyn. Na asfalte ak nehladas vracaky, tak hladas utahovaky, skoky, nakopovaky. Neviem kto sa bude chodit na rally po takomto rozhodnuti pozerat.

Hobit nizsie: prave toho sa ja obavam, ono citlive riesenia su dost problematicke, usporiadatelsky zbor a vestaci niekedy postradaju skusenosti a prehlad.
5. 9. 2012 16:3932
0 0
Uvidíme prostě až na dalších soutěžích, jak se s tím pořadatelé popasují. Není třeba trojčit, dokud jsme neviděli reálné dopady.
Jen bych prostě nerad, aby diváky vyháněli všude i v pomalých pasážích pryč (daleko).
5. 9. 2012 16:4633 Upraveno 16:48
0 0
Článek Vojty Štajfa jsem si přečetl až po zdejším příspěvku a musím říct, že s ním naprosto souhlasím(i přesto, že jsem uhádl umístění V. Štajfa v soutěži o montérky a nevylosoval mněsmajlík). Taky si už dlouho říkám, že některým jezdcům chybí pokora a zodpovědnost. A začínám být alergický na větu "Jezdci mají právo na chybu", myslíte si, že třeba V. Blahna, nebo L. Křeček si na startu řekli "no, co, mám právu na chybu", nebo si uvědomovali, co to stálo peněz, práce, starostí spousty lidí kolem, nejen jich samotných, než se mohli vůbec na start postavit a podle toho závodili a jak závodili! Jasně, že chybu může udělat každý, ale je nutné si uvědomit, že pokud udělám chybu s autem těžkým přes tunu v rychlosti přes 150, neskončí to jako na Playstationu.
5. 9. 2012 17:2434
0 0
a ty si myslis ze Venca alebo niekto dalsi k tomu takto pristupuje? o com to tu pises?
5. 9. 2012 18:4435
0 0
Úplně rostu, když čtu, že si neoborná veřejnost žádá řešení situace...řešit by to měli hlavně Ti, kterých se rally dotýká, tzn.posádky, diváci a pořadatelé. Mě osobně je celkem putna, co si o tom myslí člověk, který neumí ani správně napsat slovo rally. Já považuju za zcela zbytečnou hru, jež se zove fotbal, ale popravdě je mi naprosto jedno, jestli tam po sobě "fanoušci" hází dělobuchy nebo si ty stadióny navzájem vypálí. Já už dávno tvrdím, že největším zabijákem rally je dokonalost techniky. Auta jsou přilepená k silnici jak žehličky, smyk je sprosté slovo, protože se tam ztráci desetinky vteřin a když se pak stane nějaká krizovka, je to v takových rychlostech, kdy se i z pilota stává jen pasažér, který čeká, co s autem udělají zákony fyziky. Pro mě je jediné řešení - ubrat elektroniky, dát užší gumy a je vymalováno. Sice to na rychlých místech nebude takovej "flat out", ale bude to snad bezpečnější. Jenže rally je výkladní stříní automobilek, které zde aplikují nejnovější prvky svého vývoje a řešení viz. výše je krokem zpátky. Hermeticky uzavřít části RZ je také čirá utopie, to by musela nastoupit armáda s ostrýma nábojema. A jak dlouho by fungovala rally bez diváků - málo diváků=málo sponzorů. Už dneska bojují pořadatelé s financemi a když jim pak přijede na soutež třicet posádek, pro které sponzoři ještě nějaký ten "hrach" pustí, tak jak dlouho budou moci soutež dotovat? Quo vadis, rally?
5. 9. 2012 20:2636
0 0
Už nevím ,kdo to tady psal,ale plně souhlasím s tím, že jezdci, jako byli L.Křeček, Blahna,nebo třeba Venca Pech, který začínal rallycrosem, nebo Honza Kopecký (okruhy),Roman Kresta, který si montoval auto v garáži na ,,koleni,, tito jezdci měli tvrdou přípravu, než usedli do 300 koňového rallyového auta a ta vyježděnost je tam prostě bez pochyby snad vidět.Licence se tady rozdávají jako rybářské lístky ,,za flašku rumu,,.Tak se nemůžeme divit, že támhle milionářský Pepík se nudí a pořídí si WRC,S2000,silné ENKO s tím ,že bude za dva roky mistrem republiky.Nebo naše známé celebrity, které neví, kde se už zviditelnit,tak se pustím do Rally.Jak je možné, že se objevujou ve velkém mistráku a licenci mají sotva rok.? Nechci tím tady nikoho urazit,ale štve mě,že se vždycky vydám přes půlku republiky na super víkend a po pár erzetách mastím zase na západ.Jinak plně souhlasím se Shackim.....PROSÍM NÉ ŽÁDNÉ SUPER ZPOMALOVAČE A NEKOUKAT NA RALLYE ZE 300 METRŮ !!! ... a nenadávajte smajlík...
5. 9. 2012 20:5937
0 0
Jen pro zajímavost, Kopáček makal a maká na všech svých autech. Na všech, včetně těch imprez a včetně tý garáže. Co teda dělal špatně? Jakej měl Křeček mezistupeň před turbo sierrou? Máca na svých autech nedělal? Ale, ale... Kolik průšvihů, kvůli kterým je teď humbuk, udělali milionářský Pepíci? Minimum! Jen socánek v nás a touha po rovnostářství vítězí a vede k hloupým nápadům a kecům. Bohužel...
5. 9. 2012 21:1138
0 0
Venda začal s warťasem,kterého si postavil sám,pak šel přes golfa do fabie a po zisku titulu ve třídě dostal nabídku na subaru. Na všech autech vč. subaru sám tvrdě makal takže si myslím,že ten vývoj je naprosto v pořádku a i kdyby byly podmínky na licenci sebetvrdší tak on by ji bez problémů získal. Navíc neustálé řeči o mladých jezdcích - vendovi je 25 let,jezdí od 18,to není zase tak mladý jezdec. U nás je věkový průměr vyšší,protože jezdí ti,kteří si na to vydělají. A specialně u Vojty startuje jeden,který s tím také slušně tříská. A nikdo o něm žádné články nepíše. Takže já bych to trochu mírnil , protože na všem se dá najít nějaké ale. Omezovat diváky je tenký led,vysoké vstupné také. Bez diváků to nebude rally.
5. 9. 2012 21:1239
0 0
Novej byl rychlejší smajlík
5. 9. 2012 21:1440
0 0
Ještě radši upřesním,aby nebylo špatně pochopeno: U Vojty jezdí - myšleno pronajímá si jeho auto. Nechci to nijak spojovat s Vojtou jako takovým.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!