11. 1. 2015 10:14 − 16873× − 76

Nedobrovolně členem dobrovolného spolku

Plánuje Autoklub propojit žádost o licenci motoristického sportovce s povinným členstvím v AČR?

Podle posledních informací z motoristických kruhů plánuje Autoklub České republiky/dále AČR/ prostřednictvím příslušných Svazů, tedy pro nás soutěžní jezdce prostřednictvím Svazu rally a Svazu historických vozidel, propojit žádost o licenci motoristického sportovce s povinným členstvím v AČR, navíc s omezenými právy, např. že tito povinní členové sice mají povinnost platit členské příspěvky, ale nemohou volit do orgánů AČR.

Pohnutky takové snahy AČR jsou pochopitelné, dotace pro tuto organizaci ze státního rozpočtu se odvíjí podle počtu členů, no a protože při nedávných kontrolách bylo zjištěno, že do počtů členů byly započítaní snad všichni závodníci od dob parních vozů či Elišky Junkové, tak tyto počty byly řádově několik nul od skutečných čísel, je tedy životně nutné pro AČR po zlikvidování Sazky a příspěvků z této strany, zajistit si za každou cenu potřebné finance navýšením počtu svých členů.

Takže pohnutky jsou sice vcelku jasné, ale podívejme se na tuto snahu z hlediska platných zákonů. V tomoto porovnání je zřejmé, že tyto snahy jsou nezákonné. Občanský zákoník , tedy zákon 89/2012 Sb.ve svých paragrafech hovoří i pro laika naprosto jasnou řečí:
- par. 214: spolek je samosprávný a dobrovolný svazek členů
- par. 215: nikdo nesmí být nucen k účasti ve spolku….
- par. 220,čl.2: omezit práva nebo rozšířit povinnosti lze jen za podmínek, že to odsouhlasila většina členů, jichž se tato omezení týkají, zejména par. 245: na usnesení členské schůze nebo jiného orgánu, které se příčí dobrým mravům nebo mění stanovy tak, že jejich obsah odporuje donucujícím ustanovením zákona/zde zejména par. 214 ,215/ se hledí tak, jako by nebylo přijato.
Navíc v par. 268: Soud zruší spolek….pokud nutí třetí osoby ke členství ve spolku nebo k účasti na jeho činnosti nebo k jeho podpoře.

Myslím, že z hlediska platných zákonů je situace naprosto jasná, navíc změny ve stanovách AČR, takto schválených 15.11.2014 odporují pochopitelně i Listině základních práv a svobod. Tedy snaha AČR , jak jsem uvedl výše, je sice z jejich pohledu pochopitelná, ale jejich rozhodnutí je pro nás ostatní asi tak závazné, jako rozhodnutí Svazu včelařů o povinné konzumaci medu… a to se včelařům rovnou omluvím za přirovnání, neb jejich činnost má alespoň pro některé nějaký význam a přínos.

Někdo by mohl namítnout, že již dříve jsme museli být členy bývalého Svazarmu. Ano, ale tehdy to jinak nešlo, byla totalita a nesvoboda, ale i v tomto prostředí to dokázal mnohými zatracovaný Svazarm závodníkům trochu osladit, skoro v každé vesnici bývala svépomocná dílna, kde bylo možné používat normálním motoristům nedosažitelné nářadí, jako svářečky, zvedáky či autogen,šlo nakoupit pneumatiky i ostatní díly včetně i celých soutěžních aut z Metalexu nebo ze sportovního odd. AZNP za ceny bez daně, např.závodní pneu OR 27 stála cca 250,- Kč/ pro dnešní poměry vynásobit 10x /.

Ale hlavní pomoc byla v tom, že startovné se platilo jenom na základních oblastních soutěžích ve výši 100,- Kčs, od Přeboru ČR už se startovné neplatilo,naopak pořadatel vyplácel náhrady cca ve výši 1000,- na posádku, ve federálu by si např. pražská posádka, startující na soutěži v Košicích s Ladou a která dokončila celou soutěž si mohla odvézt na náhradách i přes 4000,-, aniž by musela platit jakékoliv startovné !! Tedy pro přirovnání, jako by si dnes někdo ze Šumavy odvezl cca 40 .tis., aniž by zaplatil korunu na startovném….

Pokud si výše uvednou podporu srovnáme s podporou našeho sportu v současnosti, vychází nám toto porovnání pro Autoklub velmi tristně. Já, který osobně byl 25.2.1990 na zakládajícím sjezdu tehdejšího Československého autoklubu v pražské Lucerně, kde jsem slyšel ta slova tehdejšího a pochopitelně i současného předsedy o tom, jak nás ten nenáviděný Svazarm léta utiskoval a jak teprve teď se sportovci konečně dostanou k pořádné finanční i jiné podpoře svého sportu,mohu jenom kroutit hlavou, jaká je dnešní situace.. Jak ukázaly mnohé kauzy představitelů AČR v minulosti, platila tato slova o finanční podpoře hlavně pro ně.

My, jako soutěžní jezdci, si náš sport plně platíme z vlastních kapes, od startovného na sprint 15 tis.Kč/ snížené za cca 7tis. je už na základě využití reklamních ploch na autě pořadatelskými reklamami/, pro velký podnik tedy 30 tis. a výše, zaplatíme si,výstroj,kombinézy,helmy, závodní techniku, nářadí, doprovody, tr. auta i veškeré náklady na provoz ,zaplatíme si školení, zdr.prohlídky ,licence, můj vcelku kvalifikovaný odhad investovaných nákladů soutěžních posádek je min. okolo 500 mil. Kč .

A co poskytne AČR? Bez jakékoliv vlastní investice, co by stála za řeč, si přes pořadatele,pronajme dočasně veřejnou silnici, která pochopitelně není v majetku ani pořadatele a ani AČR a zajistí mimo pořadatelů nějaké své činnovníky,případně neúspěšný systém ONI. Pochopitelně při známém a často použitém principu, že pokud je podnik úspěšný, chlubí se jeho uspořádáním hlavně nadřízená složka, tedy AČR, pokud je průšvih, jde to na vrub pořadatele.

Závěrem chci sdělit, že pokud někdo chce vstoupit do nějakého spolku, je to vždy jeho svobodné rozhodnutí i právo, v tomto případě si ale každý také musí vyhodnotit, zda taková organizace, která nezákonnými postupy nutí ke členství, přispívá tak k rozvoji motoristických aktivit či slouží spíše k uspokojování potřeb jeho nejvyšších představitelů,zvolených pravděpodobně na věčné časy a nikdy jinak. Je také dobré si případně připomenout i mnohé kontroverzní postupy a rozhodnutí AČR při likvidaci sportovní činnosti některých "neposlušných " závodníků či přístupy AČR po nešťastných událostech v minulém období. Toto rozhodnutí na každém z nás.

Já se ale nedobrovolně členem dobrovolného spolku nikdy nestanu.

Ing. Zdeněk Vrátníček
držitel licence soutěžního jezdce od roku 1980

Komentářů celkem: 76
12. 1. 2015 14:0721
0 0
Rebbyman: Říkáš, že polemizuješ s mým tvrzením, že „se musíme stát členy kvůli dotacím“? Připomeň mi to, ale myslím, že jsem nic takového nenapsal. Nesouhlasím ani s tím, že z držení licence FAS doposud plynuly nějaké další povinnosti, přesahující rámec sportovních řádů a propozic. Naopak to výhodné pojištění bez starostí vám všem ze srdce přeji, stejně jako výhody, které vám přinese členská karta ALIVE.
12. 1. 2015 14:2122
0 0
Cituji: "Pohnutky takové snahy AČR jsou pochopitelné, dotace pro tuto organizaci ze státního rozpočtu se odvíjí podle počtu členů...".
12. 1. 2015 15:0223
0 0
Vážně mezi těmi dvěma větami nevidíš rozdíl? Že se musejí licencovaní stát členy AČR kvůli dotacím jsem nevyslovil, zatímco ten citát o pohnutkách ano, ten vychází z metodické informace AČR pro podávání žádostí o dotace pro rok 2015 (http://www.autoklub.cz/dokument/5980-metodicke-informace-pro-podavani-zadosti-o-dotace-pro-rok-2015.html) - „…výše členské základny je i jedním z rozhodujících údajů u dotačních programů MŠMT“ Chápeš to?
12. 1. 2015 15:2124
0 0
Ne. Jsem prostě pomalejší. Ty jsi napsal do článku větu, kterou teď vydáváš za citát. Nechápu to, ale to není důležité, řekl bych. Dříve státu vykazovali licencované jako sportovce (a dostali na licencované dotaci). Teď budou vykazovat členy. Rozdíl je jen formální, nikde zásadní diferenci nevidím. Pořád vykazují nějaké číslo a chtějí peníze per persona. K těm řádům: Přečti si pozorně VELMI vágní formulaci ve článku 1.1. rozhodčího řádu AČR, čím že se to musí řídit licencovaní.
12. 1. 2015 15:2825
0 0
Rebbyman, rozdíl je v tom, že zatímco dřív lhali, když licencované vydávali za své členy, tak teď z licencovaných udělají své členy automaticky, bez toho, že ti by stáli o něco víc, než o licenci, což rozhodně nesvědčí o dobrovolném vstupu do dobrovolné organizace. navíc z nich budou členové druhé, nebo ještě nižší kategorie, ve svobodné společnosti se tohle prostě nedělá smajlík
12. 1. 2015 15:4226
0 0
Novej: Jsem ten poslední, kdo by se zastával FASu, ale shledávám paralelu - registrovaní fotbalisté také nebyli členy Federace, ta na ně ovšem příspěvky získávala. Tedy lze jejich vykazování také považovat za lež? Pokud budu chtít k myslivcům, mám jinou možnost, než se stát členem spolku? Toto nemá, podle mého názoru, se svobodou co dočinění. Jednou je tu (bohužel) státem garantována pouze jedna sportovní autorita, no nezbývá, chci-li provozovat činnost touto autoritou zastřešenou, než přijmout podmínky. A teď to nejdůležitější: Já v těch podmínkách hlavně nevidím žádný problém. Je tam totéž, co již de facto bylo v původním rozhodčím řádu (který se odkazuje na "ostatní dokumenty"). Jen je to adresnější. A práva volt se rád vzdám. Od toho jsou autokluby. Vážně nechápu to rozhořčení. Nikdo nám nenaložil věci "navíc". Z pohledu jezdce je vše při starém. Dokonce z členství mají plynout drobné benefity. Opakuji - z mého pohledu je to bouře ve sklenici vody.
12. 1. 2015 16:1927
0 0
nechápeš, nechápeš, nechápeš smajlík prostě nemůžu být vstoupen někam, kam vstoupit nechci a není to z mojí svobodné vůle, nemůžou ze mě udělat svýho člena, když jím být nechci, kde je ta dobrovolnost? fakt to nechápeš?
12. 1. 2015 16:4028
0 0
Naprosto souhlasím s Rebbymanem. Dobrovolnost je jednoduchá. Nutí Tě někdo hrát hokej, nebo fotbal? Kde mimochodem všichni pomalu i maséři musí být členy. Nenutí. Stejně tak Tě nikdo nenutí jezdit rally. Chceš provozovat ten sport, buď členem. Jednoduché. Když chci hrát u nás na Jihlavsku pralesní ligu, musím zaplatit 200 Kč a počkat na registračku FAČR, jinak to nejde. Musí jí mít i předseda našeho klubu, který ten fotbal nehraje. A nikomu to nepřijde divné. Je na mém rozhodnutí, jestli daný sport chci dělat nebo ne.
12. 1. 2015 16:4129
0 0
Novej: Já to chápu. Velmi dobře to chápu. Chceš licenci organizace, které nechceš být členem. To má ovšem háček - i jako nečlen jsi ovšem, dle vnitřních řádů (s jejichž dodržováním podpisem žádosti o licenci souhlasíš) povinen dodržovat totéž, jako člen. O čem se tu teda sakra bavíme? Ta formalita vstupu je přece irelevantní. Platí pro mě pořád stejná pravidla. Místo registrovaného budu členem. To se hned po vstupu osypu a zezelenám, popřípadě mě čeká jiné fyzické příkoří?
12. 1. 2015 16:4130
0 0
Rebbyman: Vidím, že si pleteš dva pojmy a spojuješ dvě organizace do jedné, tedy AČR A FAS, což je častá chyba. Takže začnu od začátku kvůli lepšímu pochopení,tedy FIA pověří v členské zemi některý autoklub, u nás náhodou je to AČR, který má vytvořit servisní organizaci pro nás automobilové závodníky, tedy FAS, ta vydává předpisy, licence, školí činovníky i závodníky a hlídá dodržování regulí. Tedy FAS by sice alespoň podle mne měla vzniknout nějakými skutečnými volbami ze strany pořadatelů, dále ze strany AČR jako řídící či spíše dohlížecí složky, odpovědné za chod FASu FIA a taky hlavně v nějakém procentuílním poměru ze stran závodníků. Dnešní stav, tedy "navolení" lidí do FASu pouze ze strany AČR je pochopitelně taky špatně, ale není to ten hlavní problém. Já bych se nebránil být členem FASu, tedy Federace automobilového sportu a platit příspěvky, protože toto by mělo svou logiku. Ona se totiž situace může změnit, AČR na rozdíl od svého vedení toto pověření k řízení některých odvětví motoristického sportu od FIA nemá na vždy, řízením autosportu může být klidně od roku 2016 pověřen druhý náš autoklub, taky člen FIA, tedy ÚAMK, který by potom metodicky dohlížel na chod FASu. To bychom pak zase přestupovali z jednoho autoklubu do druhého? Tedy pokud by byla FAS vytvořena tak, jak jsem výše popsal, není pro mne problém být členem, pokud pochopitelně budu mít právo jako jezdec volit do orgánů FASu. Dnes nemám naprosto žádný vliv na řízení sportu, mohu být jenom povinně členem v AČR a v případě nuceného členství i nuceného placení členských příspěvků v AČR / prý to bude v ceně licence,pak by ale licence pro nečlena měla být lacinější?, zde v případě překročení částky 5000,- Kč to má i jiné důsledky/ jde o útisk a vydírání nejhrubšího zrna, podle právního rozboru naprosto jasně protizákonné jednání. Že v tom pane kolego nevidíte problém a je Vám to jedno, to asi skutečně neovlivním,ale já to prostě vidím jinak.
12. 1. 2015 16:5031
0 0
Jenže pane Vrátníčku v tom je ta chyba vašeho výkladu. Absolutně neznáte systém. Přečtěte si stanovy AČR. FAS je pouze jakousi servisní organizací. AČR je národní sporotvní autoritou, která pro potřeby výkonu této autority může zřizovat sportovníkomise. Touto sportovní komisí je FAS a dále pak jednotlivé svazy (nechytejte se názvu, protože to je to v čem má AČR bordel), které jsou komisemi pro danou disciplínu. Ale to na čem se nesmyslně točite je trošku jinak a tudíž, že FAS = AČR. Jedno jedna instituce. Je to stejné jako když má firma oddělení obchodu, HR, provozu, atd... Nejde říct, že když přejde autorita jinam tak se ji FAS bude zodpovídat. Oddělení firmy A se také nemůže zodpovídat cizí firmě, že?
ÚAMK má stejnou strukturu, také má své komise, mimo jiné i ty sportovní.
12. 1. 2015 17:1232
0 0
Vrátníček: Celá licence (ta aktuální) je nadepsána souslovím "Autoklub České republiky". Tedy v případě změny autority by se měnil nejen klub, ale i všechny licence.Stanovy doslova říkají: "AČR v rámci své organizační struktury sám vytváří pro zájmovou oblast svých členů federace, asociace a svazy, které nevytváří vlastní členskou základnu...". FAS je jen orgán AČR. Je to tatáž organizace a z principu nelze být členem poradního orgánu (viz stanovy) ale nebýt členem mateřské organizace. To je nesmysl.
PS: Příspěvek je 100 korun a, pokud vím, bude v ceně licence. Viz Členství klubové individuální - http://www.autoklub.cz/text/25-clenske-karty.html.
12. 1. 2015 17:2533
0 0
Myslím, že si neporozumíme, Vám být členem AČR z donucení a mimo zákony této republiky nevadí, mě to naopak velmi vadí a proto členem AČR nebudu. Je to každého z nás svobodná volba.
12. 1. 2015 17:2834
0 0
Vrátníček: Dospěli jsme tedy k názoru, že ta svobodná volba existuje a do AČR nikdo nikoho nenutí... Výborně. smajlík
12. 1. 2015 17:3835
0 0
Ne, zcela špatně, jenom jsme si ujasnili, že někdo pod diktátem ohne hřbet a ještě je z toho nadšený a ten druhý ne....
12. 1. 2015 17:5236
0 0
Spíše jsme si ujasnili, že vidíme rozdíl v termínech. Zejména termíny "diktát" a "nadšení" by asi bylo potřeba probrat detailněji smajlík
12. 1. 2015 18:0137 Upraveno 18:03
0 0
Já žasnu. Dobrovolně přiznávám, že mi totálně došla slovní zásoba, nebo co to je, další vysvětlování vzdávám jako marné a zbytečné (chybí mi asi nadšení). Je pro mě skvělým zjištěním, že vám autoklub svým rozhodnutím tak kápl do noty, že v tom dokonce ani nespatřujete žádnou změnu oproti minulosti. Já jsem byl odjakživa zvyklý rozhodovat sám, kam vstoupím, komu budu za co platit, co budu ve svém volnu za svoje peníze dělat. Pro vás je ideální ohrada, stačí vám ke štěstí, když vám sdělí, že máte členský příspěvek v ceně licence (zdražené)… Tak si to užívejte.
12. 1. 2015 18:1438
0 0
JanO: Znovu se zeptám: V čem konkrétně pro mě, jako jezdce, bude rozdíl mezi sezónami 2014 a 2015, pokud vstoupím do AČR? Já v celé věcí žádné nadšení (sic!) neshledávám, ale oproti tobě v ní nespatřuji ani žádná negativa. Vstup do AČR mě ničím nelimituje, protože jejich pravidla musím dodržovat tak jako tak už celé ty roky, co licenci mám - zavázal jsem se k tomu podpisem žádosti o licenci. Tedy nic neohýbám, dokonce ani hřbet.
12. 1. 2015 19:0239
0 0
Žádost o licenci jezdce 2014:
http://www.autoklub.cz/dokument/135-fas-acr-zadost-o-licenci-jezdce.html
Žádost o licenci jezdce 2015:
http://www.autoklub.cz/dokument/7154-zadost-o-licenci-jezdce.html
Je mezi nimi nějaký rozdíl?
12. 1. 2015 19:2140
0 0
Novej..
nechápeš, nechápeš, nechápeš smajlík prostě nemůžu být vstoupen někam, kam vstoupit nechci a není to z mojí svobodné vůle, nemůžou ze mě udělat svýho člena, když jím být nechci, kde je ta dobrovolnost? fakt to nechápeš?

Zdravím všechny příznivce rally a především Zdeňka Vrátníčka,kterému moc děkuji za tento obsáhlý článek. NAPROSTO s ním souhlasím a kdybych takový článek psal já,tak ho nenapíšu léle.smajlíksmajlík Bože,ta situace u nás je tak zoufalá,že se začíná blížit té politické frašce,na kterou každý den koukáme v televizi.smajlík Možná na Autoklubu v centru města dýchají jinej-divnej kyslík..
Jsem z toho tak znechucen,že letos nebudu auto ani testovat,nebudu si dělat ani licenci. Auto prodávám a celej Autoklub mi může vlízt na záda. Radost si můžu způsobit i jinak.
Zdeňku,super článek. Držím palce.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!