Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
27. 1. 2017 20:01 − 17158× − 53

Speciály R4 zpět na scénu

Seriál rozhovorů o nových technických pravidlech vozů v MS pokračuje druhým dílem s nejvyššími personami našeho sportu.

Kdo sleduje rallysport delší dobu, tak jeho pozornosti neušlo, že řídící orgány v průběhu času přicházely s různými koncepcemi techniky, představovaly s velkou pompou speciály, které měly být budoucností, aby následně zase byly těmi samými lidmi "zaříznuty". Vzpomeňme například na velké kity, S1600 či S2000… Ještě o něco více jepičí život měla kategorie R4, která měla být o něco výkonější a rallyovější verzí velkých enek, avšak příliš velkého rozšíření se nedočkala a dodnes Lancery či Imprezy R4 bývají početně poráženy jejich klasickými enkovými sourozenci. Nyní to však vypadá, že se označení R4 vrací zpět do světel reflektorů, protože na posledním zasedání Světové rady motorsportu byla schválena nová koncepce soutěžních čtyřkolek právě pod označením R4. Tato třída bude moci jak do národních, tak regionálních šampionátů a vzhledem ke své filosofii se nabízí srovnání s jihoamerickými speciály Maxi Rally nebo speciály bratrů Dyktových z Polska s označením Proto.

Když se podíváme na to, co o připravované kategorii píše přímo FIA, tak zjistíme, že půjde o kit dílů pro konverzi civilního auta na soutěžní speciál, který bude mít všechna čtyři poháněná kola a turbem přeplňovaný šestnácti stovkový motor. Kromě pohonné jednotky a s ní spojených dílů budou kit tvořit také transmise, nápravy, brzdový a palivový systém plus některá části karoserie. Ke všemu bude přibalen manuál ke stavbě a servisu speciálu. Tento koncept vozu zaručí, že všechny klíčové prvky budou homologované a pro všechny potenciální stavitele aut stejné a připravené k závodění, takže odpadá nutnost vývoje.

Výsledkem po aplikaci kitu bude speciál třídy R4, který má doplnit mezeru v současném hierarchickém systému R tříd v rally, kdy mezi vozy R3 a R5 neexistuje žádný moderní mezistupeň. Už číslo v názvu by mělo naznačovat, kam se výkonově tyto plánované speciály zařadí a ano, budou o něco slabší jak vozy R5. Cílem FIA pro zavedení vozů R4 je snaha o nárůst počtu vozů a značek v regionálních a národních šampionátech a právě nová kategorie by měla být řešením. Kit navíc bude dodávat jeden přípravce, kterým se od roku 2017 stala na tři roky francouzská Oreca, která slibuje první přestavbové sady k dodání zákazníkům na začátku letošního léta. Neznámou však zatím zůstává cena.


… asi nejblíže připravovaným R4 jsou Proto speciály od Dytko Sportu

Technický ředitel FIA Bernard Niclot k znovuoživení vozů R4 řekl: "Naším cílem byl vznik další nízko nákladové třídy v rámci R pyramidy vozů a současně chceme soutěžícím nabídnout speciál, který je na výši z hlediska bezpečnosti. Důležitou věcí je, že provozní náklady jsou nízké a soutěžící nebude mít žádné náklady na vývoj vozu. Současně všichni jejich uživatelé budou vědět, že se jedná o identickou techniku, takže se bude závodit za rovných podmínek."

Za přípravce Orecu k nové třídě dodává technický ředitel David Floury: "S našimi zkušenostmi v rallysportu, které v nedávné minulosti zahrnují účast ve WRC2 a WRC3, máme dobrý náhled na to, jak různé vozy fungují a jak se chovají. Díky tomu jsme mohli navrhnout R4 kit, která dokáže zaplnit mezeru na současné rallyové scéně mezi vozy R5 a R3."

Komentářů celkem: 53
28. 1. 2017 22:5421 Upraveno 23:04
0 0
Novej: "...PYRAMÍDA se muší stavět zdola a dole je pusto prázdno"

Klid, dyť oni to tak taky myslej. A uvažují jako my (tedy Novej). A myslí to upřímně

Bernard Niclot (hlavní technik FIA): "Chtěli jsme vyvinout další cenově výhodnou možnost v naší rallyové PYRAMIDĚ jak nabídnout jezdcům vůz s vysokým bezpečnostním standardem." smajlík
29. 1. 2017 12:3722
0 0
Nyní to však vypadá, že se označení R4 vrací zpět do světel reflektorů, protože - ..Ano, protože R tříd není nikdy dost.

Který bude mít všechna čtyři poháněná kola a turbem přeplňovaný šestnácti stovkový motor - ...Nic jiného jsem v tom ani nečekal.

Takže odpadá nutnost vývoje - ...Ano, především rallysportu , jako takového.

Co mě na tom vyděsilo, nejvíce : Výsledkem po aplikaci kitu bude speciál třídy R4, který má doplnit mezeru v současném hierarchickém systému R tříd v rally - ...Tak hierarchickém, hmm, to zní tak krásně plánovaně. Tak centrálně plánovaně, bolševik by zatleskal. Aneb , různorodost, vývoj na kterém se podílí všichni (i závodící týmy, posádky), zkrátka tradiční hodnoty v rally, dostávaj seshora další facičku..

Na závěr pobavení: Naším cílem byl vznik další nízko nákladové třídy v rámci R pyramidy vozů . Aha, tak nízko nákladové..........Při nedělním obídku , navíc, se super kulisou toho nej tenisu v Novém roce, správné počteníčko k pobavení.
29. 1. 2017 12:4123
0 0
Původně napsal Fox
Tuhle zhovadilost snad ani nemá cenu komentovat.
Jen jsem zvědav, kdy soudruzi z FIA vypíší třídy 2 a půl, 3 a půl, 4 a tři čtvrtě atd...
Místo sériovek na sériových pneu pro adepty tohohle sportu další nesmyslné nápady. No, hlavně že b...


Ale všimni si, jak tu někteří mají radost smajlík smajlík ..To si vysvětuji jen tak, že jsou dodnes ve straně smajlíksmajlíksmajlík
29. 1. 2017 19:5224
0 0
Nový nápad s R4, nemá smysl, je o ničem, další vize, která nikam nevede. R4 vznikla kvůli vylepšení eNkových Lancerů a Imprez, aby víc konkurovali S2000. Prostě snaha nastavit tech.předpisy, aby si něajké kategorie konkurovali. No to se nepovedlo, ale FIA už s tím nic dál nedělala, i když bylo vidět, že záměr to nesplnilo a nechala to doskomírat. Zas až tolik technickým předpisům nerozumím, jak to u R4 bylo, ale myslím si že R4 by měli být prostě plnohodnotná Áčka, právě z eNkových aut(Lancer, Impreza), to by třeba mělo smyls.
A co se týče mezer, chybí něco opravdu atraktivního v dvoukolkách, typu kit car třeba. To co je k dispozici to atraktivní teda není, to z toho dělají akorát dobří střelci.
To jen můj názor, ale nejde o život, tolik mě to netrápí.smajlík
29. 1. 2017 20:0525
0 0
Původně napsal M-Rallyteam
Nový nápad s R4, nemá smysl, je o ničem, další vize, která nikam nevede. R4 vznikla kvůli vylepšení eNkových Lancerů a Imprez, aby víc konkurovali S2000. Prostě snaha nastavit tech.předpisy, aby si něajké kategorie konkurovali. No to se nepove...


Tak to bud v klidu chlape, nemyslíš si to sám a v pátek, nebo kdy..jsem to sem akorát psal (kam se to ubírá celé). Ale budeš se divit třeba tedka divit.. Protože ti sem možná někteří nyní napíšou (co sežerou automaticky vše, co nového ze systému vzejde - jinými slovy, lidi bez vlastního názoru, zdravého úsudku), že si blázen a co to meleš apod. Hlavně si dej pozor na ty, co jsou schopni napsat: Sem s tím! ( no do háje smajlík
29. 1. 2017 20:4026 Upraveno 20:44
0 0
Celé , to jak je vedený tenhle sport posledních pár let, to je naprostý odraz EU svazu, krásná paralela. Tedy. Absolutní přehlížení zavedených a dobře fungujících pořádků, tradičních hodnot. Pokus o vytvoření úplně jiné.nové identity a směru (toto ale není ŽÁDNÝ vývoj, ale pokus o ZNIČENÍ tohoto sportu - v mejch očích). Doslova berou identitu a tvář tomuhle sportu. Rally byla a bude totiž o různorodosti v prvé řadě, to podporovalo její vývoj , po řadu let a tohle i dělalo pro nás i jezdce ten sport tolik atraktivní a nevšední (tenhle sport nemůže být přeci sterilní jako např. F1, už ze svý podstaty, chápete). Já doufám, že po brexitu a Trumpovi dopadnou letos dobře i další volby, tedy nejen u nás (jsem zvědavý na doposud silně socialisticky vedenou - Francii). A když tam vyhraje Marie L., třeba ten zas... EUsvaz konečně padne. A s tím.. časem, třeba i zpátečnický, rovněž socialistický - vedení rallysportu.
30. 1. 2017 19:4027
0 0
tak propagace náckovský blondýny a hulvátskýho burana, to tu ještě nebylo smajlík
MPI
30. 1. 2017 19:5028
0 0
Novej: Též se nestačím divit...
Nemohl by si pan NoOneBetter třeba založit vlastní blog nebo tak něco?smajlík Vážně jsem se moc těšil na to, až tady budu číst cinty o komančích a o tom, komu pan ,,NikdoNeníLepší" (volně přeloženo) fandí ve volbách....To tady skutečně chybělo... (a doufám, že zas chybět bude) smajlík
30. 1. 2017 20:5729
0 0
smajlík a teď si to oba pěkně vyžerete.
30. 1. 2017 21:2130
0 0
pačesu, budem v dobrý společnosti smajlík
30. 1. 2017 21:4031 Upraveno 21:56
0 0
Původně napsal pačes
a teď si to oba pěkně vyžerete.


Ale já nejsem Ty, pochop to pilote. A když nemá někdo úplný přehled o politice (která vyžaduje velkou časovou investici a určitou znalost historie spousty věcí min.od počátku 19století..), tak já opravdu nemám důvod, ho napadat (každého baví něco jiného). Ikdyž bych mohl oponovat, nemám zájem se tady nějak víc zeširoka o politice bavit. Ale, opět soudím podle sebe, že ..a potrefená husa, chlape už na tu klavesnici , když jde o mě nešahej, pochop, že mě nezajímáš a jediné o co ti jde je - a co ti vůbec nejde a jít ani nemůže ze svý podstaty je mě nějak urážet , dehonestovat, bud lepší smajlík
Jinak. To nebyla agitka a ani se nemodlím k nikomu (mám své názory již léta, jen se v některých shoduji s určitými lidmi, kteří jsou pořádně vidět až nyní, nic víc). A s rally to nepřímo souvisí Novej, víc než si myslíš. Víš. Levičáci-socialisti, to socialistické smýšlení a činy , to slušně do rallysportu, potažmo do samotné FIA prorostlo a usadilo se to tam, jako žába na prameni.
Budoucí kategorie R4, argumenty pro tuhle další R třídu o tom svědčí, opět to jen potvrzují. To je nevyvratitelný a není to vůbec pro rally dobré. Čas mi dá zas za pravdu. Já za toho blázna klidně budu, holt vidím věci trošku jinak a stojím si za tím. To je vše smajlík
30. 1. 2017 21:4132
0 0
Ale v podstatě má ten pán pravdu.Můžeš si dnes postavit auto v garáži?Můžeš-jenže jen z homologovaných dílů které ti někdo dodá samo né zadara .A taky nejsou automobilky nějak "žhavé" něco nového homologovat do vozů malé třídy když ví že stím pojedou "báby" na nákup.
.A (jak řekl už několikrát "Novej" i jiní) obyč R1 s přijatelnou cenou pro mladé na trhu neuvidíš.Všechno se řeší až vyššíma třídama.A to už je třeba řádné zázemí a financ.
30. 1. 2017 22:4133
0 0
Původně napsal Novej
tak propagace náckovský blondýny a hulvátskýho burana, to tu ještě nebylo


Často se stane, že máme na spoustu věcí zde odlišný názor. Tentokrát ale hašanovský souhlas.
MPI
31. 1. 2017 06:0834
0 0
Vypněte ho někdo.... smajlík
31. 1. 2017 06:4635 Upraveno 06:47
0 0
Původně napsal NoOneBetter


Ale já nejsem Ty, pochop to pilote. A když nemá někdo úplný přehled o politice (která vyžaduje velkou časovou investici a určitou znalost historie spousty věcí min.od počátku 19století..), tak já opravdu nemám důvod, ho napadat (každéh...
Proč se tady o mne otíráš, když se můj post týká Milana a hlavne podstaty mimo tuto diskuzi. Já jsem nepsal nic o tobě ani o článku. Ale smajlík opět se ztrapnil.
31. 1. 2017 09:5436
0 0
hujer: souhlas...no a jinak pluralita názorů je základem demokracie....smajlík
31. 1. 2017 10:3837
0 0
No jo, ale jak z toho ven? Sice dle jistého diskutujícího bude asi ve straně, ale mě ten koncept nepřijde úplně na nic a nelze brát tohle jako začátek nějaké snahy? Se ukáže, že koncept aut R4 funguje (jako to funguje na Novém Zélandu v AP4 nebo v Argentině s MaxiRally či s Dytkovinama) a nějakou chytrou hlavičku třeba napadne udělat kit na malou dvoukolku. PS. když se tu hájí staré časy a áčka s enky, nepřijde mi, že by v posledních letech té koncepce vznikal nějaký přehršel malých aut.
31. 1. 2017 11:1638 Upraveno 11:25
0 0
kuře: Už jsem to tady někde psal, FIA má změnit současný systém homologací, kdy je v podstatě ale na základě svého požadavku závislá na tom, zda nějaký výrobce vůbec něco homologuje. Tedy stanovit pravidla, stanovit rozdělení tříd či kategorií podle objemu, výkonu a stanovit mantinely dovolených úprav tak, aby se dalo použít cokoliv ze současné produkce automobilek a upravit pro sport. Jednoduché.
To, že vytváří "novou" R4 podle výše uváděného vzoru s tím, že direktivně stanoví jednoho monopolního dodavatele/čirou náhodou z Francie.../ na motor, spojku, převodovku, podvozek, tedy nápravnice, tlumiče, řízení, brzdy ,diferáky, palivovou soustavu včetně vstřikování a zapalování s tím, že vlastně do budoucna tyto věci koupíte asi/ nevím/ jenom u tohoto stanoveného dodavatele kitu bez možnosti změnit výrobce či dodavatele, když ten konkrétní komponet či třeba jeho kvalita vám nevyhovuje, tak vytváří monopol a závislost uživatele takového auta na tom jednom jediném dodavateli.
To je špatně .
Opakuji, systém homologací má být zrušen a nahrazen systémem "pravidel" povolených úprav, tím se zbavíme závislosti na výrobcích a rozhodování jejich frikulínských managmentů, starajících se často jen o vlastní konta, zda se účastnit motorsportu či nikoliv, přičemž si myslím na rozdíl od mnohých automobilek , že je to jejich snad přímo povinnost.
Ale protože slovo dlouhodobá a jasná koncepce ve FIA je tabu, půjde to do kopru. Opravdu , mrkněte se na počty "starých" homologací ještě okolo tak 1990, Mitsubishi 11 aut,Nissan 14,Toyota 25,Ford 22,Peugeot 15,Alfa 32 !!,BMW 16,VW 2O,Opel 26...dnes je to jak noty na buben...sem tam něco..
31. 1. 2017 11:5439
0 0
jakej zájem bude mít můj regionální dealer libovolný značky dát mi nějaký prachy na stavbu a provoz soutěžního auta, který bude mít s jím prodávanými auty společnej jenom znak na kapotě a možná světla? spousta ostatních věcí bude unifikovaná tím kitem, takže všichni budou sice mít (údajně) stejné podmínky, ale to toho dealera asi moc nezajímá, že? dokud budu moct závodit jenom s tím, co dovolí výrobce, bude to furt špatně, chtěl bych si postavit třeba indickej TATA, ale prostě nemůžu, to je ten průšvih na straně FIA, podepisuju plně to, co napsal nahoře Vrátníček
31. 1. 2017 12:2040
0 0
Tak jistěže to není žádný óbr skvělý koncept, ale je lepší mít tento projekt třídy R4, než nemít nic. Pravdu má kuře, že třeba v Argentině to docela funguje (a funguje to na podobném principu) a v tom regionu o to značky zájem evidentně mají, soudě podle toho, kolik různých značek tam jede. A to bez ohledu na to, že kategorie Maxi Rally jsou fakticky pořád stejná auta, jen s jinou kastlí -> tolik k tomu znaku na kapotě. Tak třeba se najde někdo i u nás, kdoví... smajlík Nad neochotou automobilek stavět levný malý auta pro začátečníky se jde pozastavit, ale to je tak všechno, co se s tím dá dělat. Logicky, nikdo z nich nechce vidět svou značku na chvostu startovního pole. Smutné, ale v době všudypřítomného marketingu a tahání se o jednotky zákazníků mezi koncerny se ani nelze divit. Třeba někdo opravdu jednou zavede nějaký lepší systém, než je zrovna ten s homologacemi, já tomu budu určitě fandit smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!