Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
30. 1. 2019 15:10 − 18075× − 60

Knock-knock-knockin' on hybrids's door (?)

Jak to tak vypadá, možná nás v MS čekají poslední tři roky ryze benzínových speciálů, pak mohou přijít změny.

Podle nejnovějších informací severu autosport.com by se od sezóny 2022 mohly do MS dostat hybridní či přímo elektrické vozy. Na tomto datu se shodují jak zástupci FIA, tak zástupci automobilek a rokování na toto téma probíhá od začátku loňského roku, přičemž aktuální vývoj směřuje spíše k hybridům. "Je pro mě velkým zklamáním, že v rallysportu zatím nevidíme snahy o implementaci alespoň hybridů či nových technologií," říká k tématu nových regulí prezident FIA Jean Todt a pokračuje, "ti, co o MS rozhodují mi říkají, že to kvůli automobilkám, že o změny a úpravy pravidel nemají zájem. Tohle ale neberu. Když se vydám na autosalony do Frankfurtu, Paříže, Číny, Japonska nebo Ženevy, tak jsou všude vidět nové technologie. Je proto zklamáním nevidět nové technologie v MS pod FIA. Ale nyní konečně sami výrobci otáčejí a říkají, že je potřeba přijít s hybridizací. Takže ve FIA se teď na základě podnětů automobilek chystá její implementace k roku 2022," dodává nejvyšší muž světového automobilismu.


… je tomu již nějaký pátek, co Citroen představil hybridní C4 WRC

Jaké konkrétně změny přijdou se dozvíme relativně brzy, podle předběžných plánů by pravidla pro rok 2022 a dál měla světlo světa spatřit koncem letošního roku, aby všechny automobilky měly dost času na přípravu speciálů. "Moc dobře známe náš časový harmonogram, v roce 2019 zveřejníme pravidla a tím dopřejeme automobilkám dost času na přípravu," říká k časovému hledisku FIA Rally Director Yves Matton. Jak to však vypadá z pohledu týmů? Za M-Sport říká svou pozici Rich Millener, který od letoška nově vede tým ve WRC. "V roce 2022 bude nějaká forma hybridizace. To je bez debat. Je to jediný způsob, jak udržet některé ze stávajících značek v MS a jak současně přilákat nějaké nové. Je taktéž důležité, aby regule byly zveřejněny už letos. Když by to bylo v půlce roku, tak máme druhou polovinu k tomu, aby případní zájemci o vstup do MS měli čas si regule prostudovat a zhodnotit zda se jim líbí," dodává za M-Sport Rich Millener.

Pokud jde o dobu, kdy by měly dle plánů hybridy přijít, myslí si Rich Millener z M-Sportu, že jejich nástup je připravován na pozdější dobu, než to mohlo být. "Všichni hybridizaci chceme, ale neumíme se shodnout na její podobě. Každý má své nápady, které považuje za nejlepší ze svého pohledu, ale to je pochopitelné. FIA se od tohoto musí odprostit a říct nám, co máme dělat. Potřebujeme například vědět, jestli budou nějaké společné díly dodávané FIA a pokud ano, tak o které se bude jednat. Největší rozpory se zdají být mezi nízko a vysoko napěťovými hybridními systémy, ale jak budou do auta zapracovány? Bude nějaký stupeň standardizace mezi auty? Teď jsme v nejistotě a potřebuje udat nějaký směr, potřebujeme vědět, zda budeme třeba u nás v M-Sportu potřebovat externího partnera?" uzavírá Rich Millener.

Komentářů celkem: 60
31. 1. 2019 15:05
0 0
martin.blader: Co nám na hybridech vadí? Hmotnost. Alfa a omega veškerého pohybu. Kdo někdy najel s hybridním autem do jediné zatáčky, ví, o čem píšu. A kdo neví, ať si to zkusí.
31. 1. 2019 15:06
0 0
Mě zaráží, jak se automobilový průmysl upnul na elektro. Elektromotor znamená, že emise jsou stejné, akorát výfuk je někde jinde než na autě. Přitom jsem viděl, že v Americe jezdí už i auta na spalování vodíku. Akorát to ještě asi není tak vychytané jako elektro. Jsem zvědavý, kam se to pohne, akorát jak napsal ElKubin, vyhlídky nejsou extrapozitivní.
31. 1. 2019 15:18
0 0
A bude po rally. Nestačí ze nás zahnali kilometry od tratě kde nic nevidíme ale taky nic n euslysime.smajlík
31. 1. 2019 15:57
0 0
Původně napsal magic
martin.blader: Co nám na hybridech vadí? Hmotnost. Alfa a omega veškerého pohybu. Kdo někdy najel s hybridním autem do jediné zatáčky, ví, o čem píšu. A kdo neví, ať si to zkusí.
Naprosty nesmysl, hybrid mam a zatacky to projizdi uplne stejne jako jakekoli jine auto. Baterie jsou vzadu a maji CCA 40 kilo takze jako kdyz mate na zadni sedacce dite, spis bych rekl ze na predokolku je to hezky vyvazeny.
31. 1. 2019 17:55
1 0
Vývoj asi nezastavíme . WRC třeba budou závody bez diváků a my budeme jezdit na závody historiků. Bez diváků
nejsou sponzoři a bez peněz je konec soukromníků, ale to všichni víme. Ve FIA asi ne.
31. 1. 2019 18:08
0 0
Původně napsal ElKubin
Buď rally půjde cestou větší a větší "elektrifikace", bude se potýkat s problémy z hlediska sportovní hodnoty a hodnoty pro fanoušky rally jako takové, až z ní zůstanou pouze "vzpomínky" ve formě výstav, akcí a soutěží typu Historic/Legend.
Nebo naopak, rally zůstane plně "benzínová", ze strany automobilek zájem opadne (nulová možnost propagace aktuálních modelů), co hůř i zájem ze strany FIA a jezdit bude pár srdcařů. Smutné.
Tak či tak, vyhlídky nejsou extra pozitivní.
Myslím si, že cesta elektrifikace, tedy za mně "úplné" je prostě cestou, kterou se nyní vydává svět, později dost možná cestou vodíkovou, ale jak tady kdosi podotkl, že výfuky zmizí, ale přitom jsou jinde, je zcela irelevantní. Nejdříve je potřeba si něco nastudovat o výrobě elektřiny a pokud budeme spalovat neobnovitelné zdroje, tak jednou nebude ani MS a ani my. Já osobně jsem jel v Tesle a v rychlejším autě jsem zatím neseděl, takže zrychlení nebo průjezdů se nebojím. A automobilkám? Těm je to úplně jedno! Víte, my všichni jsme pouze malá skupina, která sleduje rally a která si kvůli tomu, že viděla jet Yarise nebo Fiestu na Monte, asi ono auto nekoupíme (já si tedy ještě pořádnou fiestu koupilsmajlík). Jsme fandové a milujeme ten řev a vůni, toho se nám chce těžko vzdát, ale musíme jít nechat čas dál a uvidíme co se stane. Stejně to pramálo ovlivníme. Je to o byznyse, když automobilka uzná, že vložené prostředky se jí vyplatí, tak do toho půjde a těm nahoře jde především o čísla, protože prachy jsou až na prvním místě. PS: třeba tam dají repráky a budou tam pouštět 300 z místa a ještě si u toho i zatancujeme.smajlík
31. 1. 2019 19:06
0 0
Po zavedení hybridních jednotek do F1 došlo ke zdražení pohonů (tak se tomu v F1 dneska říká, už se to neoznačuje jako motor) na trojnásobek, což mělo za následek konec jednoho týmu (Marussia) během sezóny a druhého (Caterham) po sezóně z finančních důvodů.
Současná WRC jsou už tak drahá, že zrovna Ford nevěděl zda zvládne finančně sezónu. A soukromníci na ně můžou rovnou zapomenout. Viz Mads Ostberg. Co s tím asi tak provede zavedení hybridů.
Tato hysterie (nebo spíše lobby určitých zájmových skupin) vycházející z EU už způsobuje zhoršení spolehlivosti a zvýšení ceny silničních vozidel a pravděpodobně povede k likvidaci motorsportu. Zůstane pouze to, co lze pohánět čistě elektromotorem, protože je to levné na vývoj a výrobu (viz Formule E). Otázka je zda to bude někdo sledovat.
31. 1. 2019 19:17
0 0
Původně napsal magic
martin.blader: Co nám na hybridech vadí? Hmotnost. Alfa a omega veškerého pohybu. Kdo někdy najel s hybridním autem do jediné zatáčky, ví, o čem píšu. A kdo neví, ať si to zkusí.
To předpokládáte něco, a je to odpověď pro nick "Group B", co není nijak dáno. Hybridní auto lze udělat v několika různých úrovních a je složité předvídat, co FIA vymyslí. Už v existujících sériích, kde se s hybridy jezdí, ovšem nejsou žádné plug-in hybridy s velkými těžkými baterkami, ani to pro motorsport nedává smysl. Tam je cílem zrekuperovat energii a záhy ji hned využít, čili žádné velké zásobárny nejsou potřeba. Podobnou cestu bych tedy očekával i u WRC.

Jinak jak už jsem popsal, je to jen aplikace stávající techniky v osobních autech. Když se vymyslí nějaká inovace u spalovacího motoru, která zvyšuje jeho efektivitu a rozšíří se v osobní dopravě, lze očekávat, že se to promítne i do motorsportu, přestože se tam spotřeba neřeší. Stejně tak lze očekávat, že se adoptuje i jiný zlepšovák, který holt zrovna obsahuje elektromotor.
31. 1. 2019 20:38
0 0
VasekK: Ale prosím, koľko F1 tímov zaniklo začiatkom a počas 90. rokov. Nech niekto skúsi pár vymenovať. Určite si na pólku nikto nespomenie a skončili v prepadlisku dejín (prípadne plnú kopu transformácii na iné mená...).
A nie je taktiež lobby určitých záujmových skupín zachovať spaľovacie motory, ktoré spaľujú napr. benzín. Prečo nie iné alternatívne palivá? Treba brať to, že takúto analógiu je možné použiť aj na stávajúci systém. Nakoniec, v automobilovom priemysle použitá bola napr. v rámci propagácie naftového motora za posledných 20 rokov. Veru, to sa už tak dobre nepočúva, čo? smajlík smajlík
31. 1. 2019 21:03
0 0
Původně napsal BubakB
VasekK: Ale prosím, koľko F1 tímov zaniklo začiatkom a počas 90. rokov. Nech niekto skúsi pár vymenovať. Určite si na pólku nikto nespomenie a skončili v prepadlisku dejín (prípadne plnú kopu transformácii na iné mená...).
A nie je taktiež lobby určitých záujmových skupín zachovať spaľovacie motory, ktoré spaľujú napr. benzín. Prečo nie iné alternatívne palivá? Treba brať to, že takúto analógiu je možné použiť aj na stávajúci systém. Nakoniec, v automobilovom priemysle použitá bola napr. v rámci propagácie naftového motora za posledných 20 rokov. Veru, to sa už tak dobre nepočúva, čo? smajlík smajlík
1. Týmy, které jsem jmenoval měly dle vlastního vyjádření pokrytý rozpočet na sezónu, ale nepočítaly s nárůstem nákladů vzniklých zdražením pohonů.
2. Již před několika roky jsem zaznamenal varování, že v Evropě bude tlak na elektrifikaci dopravy způsobený minimem Evropských ropných společností (v OPEC není jediný Evropský stát), ale silnou pozicí elektrárenských společností. A současný stav, kdy pod záminkou snížení CO2 (lidská činnost může za 3,5% a z toho osobní doprava za 5,5%, což je celkem 0,2%) jsou cíleně zdražována auta se spalovacími motory a propagovány elektromobily, mě přesvědčuje, že toto varování není tak úplně zcestné.
31. 1. 2019 23:07
0 0
Hoši bud te v klidu...co tu berete a glgate za matros????? raly je,byla a vzdy bude jen jedna...ze ma formule svuj rc cup at má...jestli to tu bude na wrc v rally to uz je budouctnost....smajlíksmajlíksmajlík nechci je podporovat ale v tomhle vedou soudruzi z NDR.....a zaciná to u ctyr kruhu a konci u mb skoda....smajlík
1. 2. 2019 00:03
0 0
VasekK: Ty si jako myslis, ze EU normy jdou proti zajmum VW, potazmo ostatnich evropskejch konglomeratu? smajlík Nebejt tech norem, tak uz tu pulka lidi kupuje auta na aliexpresu...
1. 2. 2019 07:55
0 0
Původně napsal Kenny_pce
VasekK: Ty si jako myslis, ze EU normy jdou proti zajmum VW, potazmo ostatnich evropskejch konglomeratu? smajlík Nebejt tech norem, tak uz tu pulka lidi kupuje auta na aliexpresu...
Samozřejmě že jdou, protože je dělají lidé, kteří o praktickém životě nemají sebemenší ponětí. Stačí trochu příkladů za všechny. V Německu jsou města, kde v některých ulicích je zakázán vjezd vozidlům s naftovými motory. Dělali v jedné takové ulici měření emisí před zákazem vjezdu a rok po zákazu vjezdu. Před zákazem - 37 mikrogramů, rok po zákazu 46 mikrogramů. Čili v těch nafťácích to není. Stejně tak ty hodinové strojky, co v autech běží místo klasických motorů. Menší stroj vyhnaný na stejný výkon jako motor s větším zdvihovým objemem = u menšího větší namáhání součástí, tudíž i větší opotřebení a menší výdrž. Na druhé straně klidně úředníci obce povolí novoroční ohňostroj, kdy produkce emisí takového ohňostroje vydá za roční provoz stovek aut. Nebo ten kravál, který se děje kolem dieselgate je jen humbuk. Jediná obří zaoceánská výletní loď za iediný den provoz vyprodukuje 450 kilo pevných emisí, což je polovina emisí, které vyprodukují všechna auta s naftovými motory v Německu za půl roku. Tohle ale nikoho nezajímá. A co se týče té ekologie, tak EU vesele obchoduje s Čínou, která na ekologii kašle. Když se dělala v Číně olympiáda, museli v hlavním městě zastavit provoz stovek fabrik, aby se sportovci neudusili smogem. Číny by asi těžko vyrazili za pokutu nějaké prachy, tak si došlápli na VW a co se děje v Číně, nikoho nezajímá. Jenže ochrana životního prostředí je jen jedna a týká se celé planety.
1. 2. 2019 08:24
0 0
Ja ale tvrdim, ze zprisnovani norem dava evropskejm automobilkam vyhodu, coz nic z toho, co jsi napsal, nepopira. Jen dodam, ze motor, kterej vydrzi vecne, rozhodne neni v zajmu zadnyho vyrobce.
1. 2. 2019 08:40
0 0
Původně napsal Kenny_pce
VasekK: Ty si jako myslis, ze EU normy jdou proti zajmum VW, potazmo ostatnich evropskejch konglomeratu? smajlík Nebejt tech norem, tak uz tu pulka lidi kupuje auta na aliexpresu...
Že tyto normy chrání Evropský trh před Čínskou produkcí jsem si kdysi taky myslel. Skutečnost je taková, že Číňani nemají potřebu vyvážet auta do Evropy, protože jim bohatě stačí jejich trh.
Samozřejmě se pak nabízí otázka, proč proti těmto restrikcím automobilky nebojují. Zpočátku byla situace taková, že Italům a Francouzům normy Euro vyhovovaly v konkurenčním boji proti Němcům, protože vyrábějí malá auta na rozdíl od automobilek Audi, MB, BMW. A všichni dohromady je do Euro 5 stejně v pohodě splnily díky fixlování. Provalení Dieselgate, nové normy a metodika měření jim to už dost komplikuje a sám jsem zvědav co s tím budou dělat.
A mimochodem, pokud nastane rozmach elektromobility, tak se i těch Čínských aut dočkáme. Jednak je už vyrábějí ve velkém a jednak jim patří většina zdrojů v Africe a Latinské Americe.
1. 2. 2019 09:51
0 0
Auta pro jejich domaci trh normy nesplnujou a nema pro ne smysl vyvijet auta pro nas trh. Jinak by tu potrebu meli smajlík Ze to je jen docasny oddaleni nevyhnutelnyho, o tom zadna. Stejne jako o tom, ze vrcholnej korporatni management dokaze vyplodit neskutecny hovadiny, viz ta pani v Citroenu, co vyhodnotila vzduchovy odpruzeni jako nerentabilni.
1. 2. 2019 11:11
0 0
No vida, ještě se k tomu dodělá pořádnej generátor toho správnýho zvuku, dodávanej výrobcem vybraným ve správným výběrovým řízení, nastaví se limity a jedeme dál smajlík
1. 2. 2019 18:39
0 0
Původně napsal VasekK
Původně napsal BubakB
VasekK: Ale prosím, koľko F1 tímov zaniklo začiatkom a počas 90. rokov. Nech niekto skúsi pár vymenovať. Určite si na pólku nikto nespomenie a skončili v prepadlisku dejín (prípadne plnú kopu transformácii na iné mená...).
A nie je taktiež lobby určitých záujmových skupín zachovať spaľovacie motory, ktoré spaľujú napr. benzín. Prečo nie iné alternatívne palivá? Treba brať to, že takúto analógiu je možné použiť aj na stávajúci systém. Nakoniec, v automobilovom priemysle použitá bola napr. v rámci propagácie naftového motora za posledných 20 rokov. Veru, to sa už tak dobre nepočúva, čo? smajlík smajlík
1. Týmy, které jsem jmenoval měly dle vlastního vyjádření pokrytý rozpočet na sezónu, ale nepočítaly s nárůstem nákladů vzniklých zdražením pohonů.
2. Již před několika roky jsem zaznamenal varování, že v Evropě bude tlak na elektrifikaci dopravy způsobený minimem Evropských ropných společností (v OPEC není jediný Evropský stát), ale silnou pozicí elektrárenských společností. A současný stav, kdy pod záminkou snížení CO2 (lidská činnost může za 3,5% a z toho osobní doprava za 5,5%, což je celkem 0,2%) jsou cíleně zdražována auta se spalovacími motory a propagovány elektromobily, mě přesvědčuje, že toto varování není tak úplně zcestné.
Čo sa týka toho prvého bodu, tak krytie rozpočtov na sezónu bolo výmyslom Ecclestona z dôvodu, aby to neskončilo ako so Super Aguri. Tímy teda vykázali krytie, zabezpečili vstupné poplatky a reklamu ( a jasne, ako inak, na tej hlavne záležalo) na celú sezónu atď. Budem úprimný, ak poviem, že nie som boh vie aký odborník na F1, keďže posledný závod som videl snáď Kanadu 2014, ale čo si pamätám, možno nie všetko, tak mnohokrát sa stalo, že i v starších dobám nemali slabšie tímy krytie na to, aby platili svoje pohonné jednotky a to sme si o hybridoch mohli nechať snívať. Tuším to tak poslednou sezónou riešil Prost, ak si pamätám dobre, a mnoho ďalší. Ferrari im dalo motory v podstate za "houbičku". A to bol čo, rok 2003? Nemyslím si, že práve nové regulácie pre rok 2014 boli pravým dôvodom konca týchto tímov. Možno by prežili sezónu, dve ešte, ale boli pred kolapsom tak či tak. Ako to bolo vždy aj v starších dobách. Mimochodom, mnohé čiastkové firmy pády prežili. Napr. Manor závodí v nižších sériách. Wirth Research nebol schopný kryť ani vývoj spoločne s HPD (myslím tým Acuru ARX-04b) a skončilo to v slepej uličke.
K druhému bodu. Viesť diskusiu na emisie sa mi taktiež úprimne nechce ( lebo to skončí ako nedávno uvedenom dokumente nemeckej TV https://auto.pravda.sk/doprava/clanok/500264-dieselove-sprisahanie-polovacka-na-naftove-auta-je-ohlupovanie-tvrdi-nemecky-dokument/, že vraj oxidy dusíka sú také neškodné plyny, ktorých ďalšie zlúčeniny, ktoré dokážu tvoriť nie sú nič atď...atď... a to točenie okolo CO2 bez akceptácie, že systém jeho kolobehu v prírode je vážne narušený, lebo fakt som zástancom toho, okej...tak je tu veľa CO2, tak spravme všetko preto, aby z neho vyprodukovalo čo najviac kyslíka a fungovala správne fotosyntéza, veď nakoniec, dýchame to my a potrebuje to aj naša zmes motorov, aby pálila benzín či palivo). Sám môžem povedať, že vzhľadom na to, že sa pohybujem v oblasti verejnej dopravy vznikajú také situácie, kedy si samotné elektrické trakcie idú po krku (lebo elektrobusy patria pod autobusy a trolejbusy sú samostatnou, príkladom je napr. ako to funguje v takej Moskve http://www.cs-dopravak.cz/search?q=Moskva a zámerne udávam tých, pretože tí môžu mať európske spoločnosti u riti s ohľadom na vlastné prírodné zdroje a možnosti...a hľa, sú rovnako v prdeli ako my). Problém je inde. Systému to vyhovuje, vyhovuje to hlavne výrobcom. Tí tvoria miesta, zamestnávajú ľudí a krmí to štát (skutočne bez regulácie by bol výrobca schopní čokoľvek...) Je to poznať na zmene prístupu VW predovšetkým. Mnohí nechápu, že im vlastne dieselgate pomohla, naštartuje to znova ich podnikanie a podporu modernizácie a vývoja, ktoré bolo trvalo neudržateľné (pri základných výkazov sa zdalo, že sa VAGu darilo, generoval aký-taký zisk, len nemal možnosti na vytváranie miest a podpory...). Inak povedané, výrobca povie a zabezpečí čiastočné výhody, že nafta je skvelá, tak je nafta skvelá 15 rokov. Teraz na to využije mrchu elektriku a o 20-30 rokov to zas bude potrebovať reštart, tak použije niečo iné. Taký je svet...
1. 2. 2019 19:12
0 0
Chlapi (prípadne ženy, ak tu nejaké máme, ale podľa mňa sme tak totálne unisex, že by nás malo trápiť predovšetkým to! smajlík ), nepremýšľali ste nad tým, prečo každé regulácie pravidiel (napr. taká úspešná Skupina C, LMP1, aj WRC, Skupina A, WRC) vždy vydržia maximálne 10-15 rokov? Je to v ľudskej povahe všetko buď zmeniť (alebo sku...ť).
Záverom by som skutočne chcel povedať, že myslím si, že pri predstave, že by boli autá väčšie kvôli hybridu a spadli by znova do vozidiel segmentu C či ako sa dnes volajú sedany a hatchbacky ako je Octavia, Corolla, Mondeo a neviem čo... mali by dnešné 1,6l motory, vzadu v kufri batérie a elektromotor, určite by lietali na skúškach tak ako lietal Lancer, Octavia WRC (asi sa nájdu takí, ktorým to bude vadiť...vraj nebudú také mrštné...ale určite takí si nedokázali predstaviť ani dnešné WRCčka v 2011. Aj taká je druhá strana ľudskej povahy...) pred 20 rokmi. Áno, bude to iné, ale o tom život, prežívať nové veci a tak SAKRA, tiež to budú super autá svojej generácie. smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!