5. 1. 2008 11:29 − 3794× − 41

Konec legendy jménem Rally Dakar?

Francouzský tisk vyslovuje obavy, zda zrušení 30. ročníku Rallye Dakar neznamená konec tohoto závodu vůbec.

Sobotní francouzský tisk vyslovuje obavy, zda zrušení jubilejního 30. ročníku Rallye Dakar, který měl dnes začít v Lisabonu, neznamená konec tohoto závodu vůbec. Poukazuje přitom na stále silnější teroristickou hrozbu v oblasti, kterou rallye tradičně vede.

"Oblasti, kudy by v Africe rallye mohly vést, jsou stále vzácnější. Zrušení tohoto ročníku by tedy mohlo znamenat smrt rallye na africkém kontinentu vůbec. Organizátoři Rallye Dakar sice slibují, že se v roce 2009 vrátí, ale těžko tomu věřit," napsal list Libération.

Podle něj byl osud 30. ročníku zpečetěn už od 24. prosince, kdy byli v Mauritánii zavražděni čtyři francouzští turisté, a od zabití tří mauretánských vojáků o dva dny později. Odpovědnost za tyto útoky se přičítá místní větvi teroristické organizace Al-Káida.

I deník Le Figaro vznáší otázku, zda se Rallye Dakar bude moci vzpamatovat. Cituje mimo jiné jejího šestnáctinásobného účastníka Henriho Pescarola, který vyslovil obavu, že velké mezinárodní motoristické soutěže se od nynějška budou konat mimo Afriku.

Patrice Clerc, prezident společnosti ASO, jež rallye organizuje, to v rozhovoru pro Le Parisien nevyloučil. "Je na nás, abychom objevili a nabídli podobné dobrodružství, jako je Dakar. Máme projekty, trasy s pískem i bez něho," řekl na otázku, zda by se v případě, že se Afrika pro rallye uzavře, mohl závod konat v Jižní Americe, jak prý zaznělo v některých návrzích.

Šéf dakarské rallye Etienne Lavigne nicméně nepředpokládá, že by historie závodu měla být u konce. Otevřeně vyhlásil, že rallye letošní události přežije a v roce 2009 se vrátí. "Bude to znovu velký závod. Od zítřka na tom začneme pracovat," uvedl.

Sportovní deník L'Équipe však upozorňuje, že až budoucnost ukáže, zda je existence Rallye Dakar ještě možná. Zvyšování nebezpečí terorismu v severní Africe podle něj ale nevybízí k optimismu. Konstatuje mimo jiné, že jde o první případ, kdy byla mezinárodní sportovní soutěž zrušena kvůli teroristické hrozbě, a uvádí, že to v Africe neprospěje nikomu s výjimkou právě teroristů.

Deníky poukazují také na velké finanční ztráty plynoucí ze zrušení závodu. Le Parisien napsal, že rozpočet závodu, nepočítá-li se televize, byl dvanáct milionů eur (asi 310 miliónů korun) a že závod s sebou nese investice za desítky miliónů eur.

Komentářů celkem: 41
6. 1. 2008 21:5341
0 0
Ostatní prominou malé odbočení od tématu... Samozřejmě, u nás fabriku "zlobil" Jirka Sedlář v druhé polovině 80. let. Pokud se nepletu, tak posledním vítězem "soukromníkem" soutěže MS byl Cunico na Escortu RS Cosworth v barvách Mercurio na Sanremu 93. Dílčí úspěchy v podobě vyhraných erzet dosahovaly Lancie týmu Jolly, později Escorty tohoto týmu, Escorty i jiných týmů, Toyoty z Belgie, nebo z italského HF Grifone... Na Dakaru naposledy uspěl "soukromník" Schlesser s bugynou vlastní konstrukce... Ale Dakar je jiný, tam té většině startovního pole, kterou tvoří soukromníci, jde o dobrosružství, ví že umístění je druhořadé, důležitější je dojet... V klasických rallye, pokud jsou pravidla taková, že skvělá technika je soukromníkovi z jakýchkoliv důvodů nedostupná, pak nemá zájem... A na MS je to vidět... Kde jsou soukromníci, kde jsou privátní týmy, které dřívě sklízeli ovace? V národních šampionátech...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!